NAŽIVO

Predstaviteľ Hamasu pre televíziu al-Džazíra uviedol, že jeho vedúci členovia izraelský útok na Dauhu prežili. Katarské ministerstvo vnútra oznámilo, že pri incidente zahynul jeden z jeho bezpečnostných pracovníkov.

20:00

Baerbocková sa oficiálne ujala funkcie predsedníčky Valného zhromaždenia OSN v New Yorku. Nemeckú exministerku zvolili do funkcie v júni drvivou väčšinou hlasov ako piatu ženou v histórii na tomto poste.

19:47

Trump obvinil Rusko, že zdržiava rozhodnutie o vojne na Ukrajine.

Tiež povedal, že riešenie konfliktu na Ukrajine sa mu zdalo „najjednoduchšie“ zo všetkých, ale situácia sa skomplikovala kvôli „vzájomnej nevraživosti“ na úrovni vodcov znepřátelených strán.

Dodajme však, že je naďalej odhodlaný dosiahnuť urovnanie ukrajinského konfliktu.

19:36

Bielorusko odsúdilo rozhodnutie Českej republiky vyhostiť jedného z bieloruských diplomatov a označilo to za „nepriateľský a neopodstatnený“ krok.

18:55

Združenie príbuzných izraelských rukojemníkov zadržiavaných Hamasom vyjadrilo obavy v reakcii na útok Izraela na členov Hamasu v Dauhe. „Rodiny rukojemníkov sledujú vývoj v Dauhe s hlbokým znepokojením a veľkou úzkosťou. Teraz existuje vážna obava v súvislosti s tým, akú cenu budú musieť rukojemníci zaplatiť,“ uvádza sa vo vyhlásení Fóra rodín rukojemníkov.

18:53

Ruský vicepremiér Alexander Novak oznámil, že Ahmad Šara navštívi v októbri Moskvu. „Prikladáme veľký význam nadchádzajúcej návšteve sýrskeho prezidenta v Moskve v októbri, kde sa zúčastní na rusko-arabskom summite,“ poznamenal Novak.

18:52

Abbás odsúdil izraelské letecké útoky na Dauhu a vedúcich predstaviteľov Hamasu. Podľa neho ohrozujú „regionálnu bezpečnosť a stabilitu“.

18:23

OSN vydala núdzovú výzvu na získanie takmer 140 miliónov dolárov na pomoc pre Afgancov zasiahnutých zemetrasením. „Toto je chvíľa, keď medzinárodné spoločenstvo musí siahnuť hlboko do vrecka a preukázať solidaritu s obyvateľstvom, ktoré už znášalo toľko utrpenia,“ uviedla humanitárna koordinátorka OSN pre Afganistan Indrika Ratwatteová.

18:08

Predstaviteľ Bieleho domu pre agentúru AFP potvrdil, že Izrael informoval USA pred utorkovým leteckým útokom na vedúcich predstaviteľov Hamasu v Dauhe.

17:54

Netanjahu vyhlásil, že krajina „preberá plnú zodpovednosť“ za letecký útok na katarskú Dauhu, kde sídlili predstavitelia Hamasu.

17:18

Kallasová vyhlásila, že Európska komisia je pripravená pozastaviť obchodné vzťahy a výskumné partnerstvo s Izraelom. Takýmto krokom však bránia vlády členských štátov Európskej únie.

17:17

Propalestínski aktivisti v rámci flotily s humanitárnou pomocou pre Pásmo Gazy vyhlásili, že sú naďalej „odhodlaní“ dosiahnuť palestínsku enklávu.

17:16

17:15

Európsky parlament vyzval na otvorenie prvých rokovacích kapitol s Ukrajinou, aby sa urýchlil jej postup na ceste do Európskej únie.

16:27
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Ako je to vlastne s elektromobilmi? A akú rolu pri ovplyvňovaní verejnej mienky hrá projekt Tesla?

Je či nie je elektromobil perspektívna cesta vývoja? Majú pravdu ľudia, ktorí tvrdia, že elektromobily nebudú môcť v budúcnosti pre svoje nevýhody konkurovať iným spôsobom pohonu?

❚❚
.

Elektromobily sa zatiaľ presadzujú pomerne málo, pretože väčšinou nemajú vybudovanú pohodlnú sprievodnú infraštruktúru. Podobne na tom bol v minulosti aj parný rušeň, vďaka čomu dlhý čas nad ním vyhrával kôň, ktorý funguje „na seno“.

Dnes by už parný rušeň infraštruktúru mal, lenže na druhej strane, dnešná doba by asi ťažko prijala iné jeho nevýhody, ako napríklad vyletujúce iskry, padajúce na lány obilia pred žatvou, či všadeprítomné sadze a pach síry z uhlia vykopaného pomaly až z pekla – najmä v tuneloch. Hoci, s ohľadom na prepravenú tonáž, parný rušeň v porovnaní napríklad s dopravným lietadlom nemusí byť na tom až tak zle v otázke emisií. Nenechajme sa zmýliť neškodnými oblakmi pary, ktoré pozdĺž trate fungovali ako dnešné nákladné zavlažovacie zariadenie. Na rozdiel od lietadiel, tá para zostávala dole, a keďže boli rušne prevažne z ocele, neopadával z nich, ako z dnešných nových lietadiel po úderoch blesku a hmyzu, žiaden dodatočný hliník.

Dosť však bolo pokusov o žart, poďme sa venovať argumentom typu nemožné, nedá sa, neutiahnu. Nemýľme si tiež pragmatických skeptikov s ľuďmi, ktorí iba nevedia, ako to možné je, ako sa to dá, ako utiahnu.

.

Jednou z vecí, o ktorých sa často hovorí, je výkon. Merači a porovnávači dnešných áut tvrdia, že elektromobil potrebuje cca 100 kWh na 500 km, teda cca 20 kWh na 100 km. Je táto hodnota objektívna, reálna? Na čom závisí?

Nuž, závisí tiež od toho, aký komfort a vlastnosti auta zvolíme. Ak zarúbeme privysoko, auto bude drahé, pre veľa ľudí nedostupné. Ale môže mať každý hrad? Nestačí byt? Rovnako je to s elektromobilmi: štandard, ktorý predvádza Tesla s Elonom Muskom je pre širokú vrstvu ľudí ťažko dostupný nielen z finančného hľadiska, ale aj všeobecne z hľadiska zdrojov, pretože vysoký komfort naráža na fyzikálne limity možností úspory energie alebo na problémy so spracovaním neskoršieho odpadu. Skrátka, Tesla medvedie služby, s.r.o.

Čo zvyšuje spotrebu auta, a teda aj požiadavky na jeho výkon? Hmotnosť, odpor vzduchu, rýchlosť, stúpanie, nerovnosti vozovky, druh pneumatík, potreba často brzdiť, nároky na zrýchlenie, klimatizácia a iné pomocné zariadenia. Boli pri predošlom porovnávaní všetky okolnosti nejako normované, aby sme neporovnávali hrušky s orechmi? Neboli.

Potrebujeme vozidlo o hmotnosti ako Tesla? Nie. Odpor vzduchu má Tesla pomerne nízky, takže tu je to v poriadku. Rýchlosť je vecou psychológie vodiča, premávky, terénu.

Klimatizácia súvisí so schopnosťou auto tepelne izolovať, s použitím nových materiálov, s novým konštrukčným riešením zameraným na tepelné straty, na čo doteraz nebolo treba prihliadať, pretože auto so spaľovacím motorom malo vždy tepla prebytok z princípu.

.

Potrebujeme dojazd ako Tesla? Mnohí vodiči nie – tí, ktorí ho potrebujú, budú mať možnosť voľby a okrem toho, stále tu je aj spaľovacia „klasika“.

Hmotnosť dnešných áut sa často odvíja od pocitu bezpečnosti. Reálne sa to týka najmä bezpečnosti pri náraze do iného vozidla. Ťažšie vozidlo má pri vzájomnej zrážke väčšinou výhodu, väčšiu deštrukciu zvyčajne odnesie ľahšie vozidlo, vrátane posádky. Ak by sme však riziko vzájomného stretu znížili pomocou aktívnych prvkov, potom budeme môcť konštruovať aj ľahšie autá, máme nové materiály, sú lepšie výpočty a simulácie.

To prinesie zníženie valivého odporu, ktorý je možné ďalej znížiť zlepšením valivých vlastností pneumatík. Kto dnes skutočne potrebuje pneumatiky na extrémny prejazd zákrutou, keď reálne väčšinou trpíme v zápchach a sme radi, ak vôbec môžeme ísť krokom? Sú azda lepším riešením kolobežky? Pri nich nám ten extrém nakoniec nevadí… Tu by sa kompromisne možno uplatnili pneumatiky na spôsob starých Fordov…

Podľa môjho odhadu by dnešné prázdne auto nemalo vážiť viac ako 500 kg a malo by byť štandardne pre dve osoby. Štatistika je v tomto smere úplne jasná: vo veľkej väčšine prípadov vodič ide vo vozidle sám, prípadne s niekým vo dvojici.

Daewoo Tico vážilo prázdne 650 kg. Odvtedy doba výrazne pokročila, a tak sa pýtam: naozaj sa nevieme zmestiť s rozumnými pevnosťami skeletu do podobnej hodnoty? Načo voziť so sebou hromadu „železa“? Samozrejme, komu to nestačí, nech volí iné možnosti, ale je neodškriepiteľnou skutočnosťou, že každý zbytočný kilogram je hriechom voči ekológii. Tento problém je asi najzložitejší, keďže nafukovacie auto meniace pevnosti a hmotnosť zatiaľ nemáme.

.

Moje päťmiestne auto váži 1250 kg, výkon má 55 kW. Na diaľnici som si zmeral orientačne výkon potrebný na pohon tak, že som auto rozbehol na 110 km/h, a zmeral počet sekúnd, kým na rovine bez výraznejšieho vetra rýchlosť poklesne po zaradení neutrálu na 100km/h. Zvyšok je veľmi jednoduchý výpočet. Dospel som k výsledku cca 10 kW. Teda keď idem rýchlosťou okolo 100 km/h, tak potrebujem energiu 10 kWh na prejdenie cca 100 km za hodinu. To je hodnota na kilometer dvakrát menšia, než uvádzajú v prípade Tesly. Inými slovami, dá sa na to pozerať aj tak, že Tesla takmer polovicu energie minie na komfort, ktorého by bolo možné sa celkom pokojne zriecť.

Poďme sa pozrieť na palivo. Moje auto má priemernú spotrebu štyri litre nafty na sto kilometrov (obmedzujem zbytočné brzdenie). Jazdím po mierne členitom teréne, občas po meste, diaľnica len v meste. Výhrevnosť nafty je cca 43 MJ na kilogram, teda v mojom prípade (ak to hrubo zaokrúhlime, že 1 liter zodpovedá cca 1 kg) pri štyroch litroch je spotreba 172 MJ na sto kilometrov, čiže 48 kWh / 100 km.

Vidíme, že veľká časť výkonu odíde do vonkajšieho prostredia ako teplo a len menšia časť ide do mechanického výkonu. Ak by sme súhlasili s údajom Tesly, že na 100 kilometrov je potrebných 20 kWh energie, potom účinnosť pohonu môjho auta je asi 42 percent, čo by bolo nezvyčajne veľa. Ak vyjdem zo zmeraného výkonu pri 100 km/h na diaľnici, kde je udávaná spotreba v technickom preukaze ešte o málo vyššia, potom sa dostávame k účinnosti pohonu len asi 21 %. Dajme tomu, že pravda by mohla byť niekde medzi týmito dvomi hodnotami, odhadom bližšie k nižšiemu číslu.

Keby moje auto malo elektrický pohon, pri spotrebe energie 10 kWh / 100 km a pri účinnosti nabíjania cca 60 % by potrebovalo asi 17 kWh / 100 km zo siete, čo predstavuje cca 3,40 eura, pri výhodnejších sadzbách okolo 2,40 eura / 100 km. Toto je tiež dôvod, prečo tej elektrickej energie treba takmer dvakrát viac, než mechanickej.

K podobným číslam sa dopracovali aj pri viacerých testoch elektromobilov: objavovali sa tam hodnoty spotreby medzi 15 až 25 kWh / 100 km, teda od 2,20 eura po cca 4 eurá / 100 km – viď napríklad test 88 elektromobilov, ktorý uverejnil Denník N (mimochodom, bolo ich 88, tých elektromobilov…).

Obzrime sa aj trochu späť do minulosti, keď mal na tie časy moderný a veľký traktor výkon „šialených“ 18 kW. Oralo to, jazdilo to. Položme si otázku: kvôli čomu a komu dnes potrebujeme väčší výkon pri bežnej preprave na kratšie vzdialenosti?

Kvôli zrýchleniu, tvrdia mnohí. Ale čo priepustnosť cesty, ktorá nepustí? Koľko sekúnd, či minút získam, keď to zrýchlenie uplatním? Stojí mi ten čas za to? Väčšinou vôbec nie: je pridrahý, robí auto oveľa drahším. Pritom často ten istý čas môžeme šetriť výhodnejšie niekde inde. Vo väčšine prípadov to, čo nás reálne časovo obmedzuje, je priepustnosť cestnej infraštruktúry, a nie rýchlosť, či zrýchlenie vozidla.

Mnohí sa obávajú toho, že elektromobily by mohli byť nebezpečné, že budú horieť ako nedávno jedna Tesla v Rakúsku. Nuž, toto je evidentne „detská choroba“, ktorá sa bez najmenších pochýb časom vyrieši. Už dnes existujú viaceré batérie, ktoré nemôžu podobne vyhorieť. A naopak, elektromobily nebudú so sebou voziť nádrž s potenciálne výbušnou zmesou, ako dnešné autá. Ani autá na vodík, ktoré niektorí vidia ako možnú alternatívu pre budúcnosť, nie sú v tomto smere lepšie.

Že na „kŕmenie“ toľkých elektromobilov nebudú stačiť ani Mochovce? Ani toto nebude až také horúce. Najmä ak sa zavedie inteligentné nabíjanie cez noc, podobne ako fungujú bojlery na teplú vodu. Spotreba bude výrazne nižšia, ak sa výrazne zníži hmotnosť áut. Že to bude na úkor pohodlia? Ale chceli sme predsa urobiť niečo pre ekológiu, či nie? Ešte vždy to bude pohodlnejšie než kolobežka, hlavne za dažďa…

Úmerne s hmotnosťou auta klesne aj hmotnosť a cena batérií. Klesnú nároky na množstvo lítia pre prípad, ak by batérie ostali na báze lítia. Dnes už je však možné postaviť aj veľmi podobné batérie na báze horčíka a ďalších prvkov, hoci zatiaľ to je ešte v štádiu výskumov.

.

Priemerná spotreba elektriny na domácnosť je niekde medzi 2000 – 6000 kWh ročne (viď napríklad TU). Ak potrebujeme na jazdu do práce a späť necelé dve hodiny rýchlosťou 100 km/h, potom podľa vyššie uvedeného potrebujeme cca 150 kWh týždenne. Ak zoberieme vyššiu spotrebu v domácnosti, tých 6000 kWh ročne a vydelíme 52 týždňami, vyjde spotreba domácnosti 115 kWh týždenne. Vidíme, že jeden elektromobil môže mať spotrebu podobnú ako energeticky náročnejšia domácnosť.

Výhrady sa týkajú aj faktu, že nie je vybudovaná infraštruktúra pre elektromobily. To je však problém každej novej technológie. Pri väčšom počte staníc vzniknú tlaky na decentralizáciu výroby, hypoteticky môže mať každá čerpacia stanica alebo tepláreň svoj „hybrid“ na pevných nohách, ktorý nikam nepocestuje, ale bude vyrábať elektrinu do batérií áut v okolí. Urobí to pritom možno aj efektívnejšie, než malý motor v skutočnom hybride.

Kým ľudia neprídu na niečo iné, hlavným zdrojom bude „atómový parný stroj“, ktorý dnes poskytuje veľkú väčšinu vyrobenej energie. Alternatívou by mohla byť aj solárna energia zo striech, kde však pretrváva politický a konkurenčný problém. A tiež technický problém, keďže energia sa nevyrába vtedy, keď ju najviac treba, ale vtedy, keď svieti slnko. Aj na tom sa však pracuje.

Veľkou environmentálnou výhodou elektromobilov je jednoduchá rekuperácia, ktorá časť energie vráti (obvykle 30 – 40 % pri brzdení, v tiahlych kopcoch ešte aj o čosi viac), čím klesnú nároky na spotrebu a odľahčí to brzdy. Tiež nastane zlepšenie účinnosti pri rozbehu, čo vyrovnáva nedostatky pri nabíjaní. Výrazne sa zjednoduší údržba vozidiel (aj keď sa iste nájdu subjekty, ktoré ju budú komplikovať): odpadnú emisné kontroly, výmena oleja, klasických autobatérií, chladiacej kvapaliny…

Záver? Prechodu na elektromobilitu sa netreba obávať, netreba sledovať celoplanetárne Gretine hystérie, ktorých účelom je zrejme skôr napojiť sa na rôzne peňazovody od firiem a lacno získať politický vplyv. Treba si lepšie všímať reálne možnosti doby. Uvedený spôsob pohonu postupne získa veľa výhod, ktoré málokto bude ignorovať, bez ohľadu na sprievodnú politiku a módne trendy.

.

Peter Rzyman

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Milan Šupa

Gustáv Murín

Andrej Sablič

Michal Durila

Marek Brna

Peter Lipták

.
.
.

“Schyľuje sa k najväčšiemu mediálnemu škandálu,” tvrdí europoslanec. EK poslala peniaze kontroverznej sieti novinárov. Partnerov majú aj na Slovensku

Európska komisia po voľbách do Európskeho parlamentu previedla viac ako 600 000 eur kontroverznej novinárskej sieti OCCRP. Kritici to vnímajú…

09. 09. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

.

Ďalšie obmedzenia. Európsky parlament schválil nové pravidlá o recyklácii a dizajne automobilov

Automobilový priemysel v Európskej únii čakajú zásadné zmeny. Europoslanci v utorok schválili nové nariadenie, ktoré má znížiť ekologickú záťaž spojenú…

09. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
09. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Lídri krajín BRICS tajne diskutovali o opatreniach proti clám USA. Čo je známe?

Prinášame vám preklad článku autorky Ljubov Stepušovej, ktorý vyšiel v ruských novinách Pravda

09. 09. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
09. 09. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Menej voľna, zdanenie ľudí s vysokými príjmami či úprava DPH na vybrané potraviny. Konsolidácia bude obsahovať 22 opatrení

Minister financií Ladislav Kamenický predstavil tretí balík konsolidačných opatrení, ktorý má Slovensko dostať z hrozivého zadlženia. Ako zdôraznil, bez zásahu…

09. 09. 2025 | Aktualizované 09. 09. 2025 | Ekonomika | 6 min. čítania | 0 komentárov
09. 09. 2025 | Aktualizované 09. 09. 2025 | Ekonomika | 6 min. čítania | 0 komentárov

Britská kauza má dohru. Ostrihoňovú by mal vyšetrovať EP

Pred pár týždňami Slovenskom otriasla tzv. britská kauza, keď sa ukázalo, že britská vláda cez firmu posielala peniaze na Slovensko,…

09. 09. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
09. 09. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
.

Stubb na nás tlačí: Dovoz ruskej ropy a plynu na Slovensko a do Maďarska sa musí skončiť

Dovoz ruskej ropy a plynu na Slovensko a do Maďarska sa musí skončiť, vyhlásil v utorok v Helsinkách fínsky prezident…

09. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
09. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Vylepšite svoj počítač s doživotnou licenciou MS Office 2021 za 31,55 € ešte pred ukončením podpory balíka Office 2019!

Podpora balíkov Microsoft Office 2016 a Office 2019 bude ukončená 14. októbra 2025, čo znamená, že spoločnosť Microsoft už nebude…

09. 09. 2025 | Ekonomika | PR článok | 5 min. čítania | 0 komentárov
09. 09. 2025 | Ekonomika | PR článok | 5 min. čítania | 0 komentárov

Štefuca pre HS: Kolobežky na chodníkoch sú hrozba. Zákaz spaľovacích motorov po roku 2035 je nereálny. Najväčším problémom na cestách nie je rýchlosť, ale mobily za volantom.

Motoristický novinár Alexander Štefuca patrí medzi najznámejších slovenských odborníkov na dopravu a automobilový priemysel. Desaťročia sa venuje testovaniu áut, sleduje…

09. 09. 2025 | Rozhovory | 7 min. čítania | 0 komentárov
09. 09. 2025 | Rozhovory | 7 min. čítania | 0 komentárov

Soči bolo dnes v noci napadnuté dronmi, mohol sa tam nachádzať Putin

Včera Kremeľ oznámil, že ruský prezident sa v Soči zúčastňuje na online samite BRICS. Odvtedy prezidentské lietadlo neopustilo mesto, ako…

09. 09. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
09. 09. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
.

Zomrel hudobný skladateľ, diplomat i pedagóg Ján Szelepcsényi

V nedeľu 7. septembra zomrel vo veku nedožitých 88 rokov významný kultúrny pracovník, vysokoškolský učiteľ, hudobný skladateľ, dirigent, diplomat a…

09. 09. 2025 | Kultúra | 1 min. čítania | 0 komentárov
09. 09. 2025 | Kultúra | 1 min. čítania | 0 komentárov

Izrael zaútočil na hlavné mesto Kataru

Podľa agentúry Reuters došlo v Dauhe k približne desiatim silným výbuchom

09. 09. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
09. 09. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Boris Johnson vyzýva na nasadenie západných vojsk na Ukrajine. Bude to signál pre Putina

Bývalý britský premiér Boris Johnson vyzval na nasadenie západných vojsk na Ukrajine, aby signalizovali ruskému prezidentovi Vladimirovi Putinovi, že Kyjev…

09. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
09. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

09. 09. 2025 | Aktualizované 09. 09. 2025 | Zo zahraničia | 7 min. čítania | 0 komentárov
09. 09. 2025 | Aktualizované 09. 09. 2025 | Zo zahraničia | 7 min. čítania | 0 komentárov
.

Nepál v plameňoch: násilné protesty, horí parlament aj domy politikov. Premiér odstúpil

Tisíce ľudí porušujú zákaz vychádzania, keďže demonštrácie Generácie Z proti zákazu sociálnych sieti a politickej korupcii pokračujú, informuje The Guardian

09. 09. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
09. 09. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Vodič a dve deti uhoreli v Tesle

Predbiehanie malo smrteľné následky pre muža a dve deti. Ich elektromobil narazil do stromu a začal horieť

09. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
09. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Zelenskyj nazval myšlienku vytvorenia nárazníkovej zóny na Ukrajine „veľkou chybou“

„My už máme nárazníkovú zónu. Snažil som sa to vysvetliť. Máme línie dronov, zónu smrti od 10 do 20 kilometrov.…

09. 09. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
09. 09. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

„Imigrácia: švajčiarske mesto v plameňoch“

Bývalý minister Juraj Draxler prostredníctvom sociálnej siete upozorňuje na prebiehajúce nepokoje v meste Lausanne, vo Švajčiarsku, kde imigranti zapaľujú po…

09. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
09. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Čo bude ďalej s Macronom a kto by sa mohol stať ďalším francúzskym premiérom?

Po páde francúzskeho premiéra Françoisa Bayroua čelí francúzsky prezident Emmanuel Macron ťažkému rozhodnutiu, či nájsť piateho premiéra za menej ako…

09. 09. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
09. 09. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Poľsko buduje najväčšiu armádu v Európe, no vojna na Ukrajine odhaľuje jej slabiny

Poľsko sa v reakcii na vojnu na Ukrajine snaží vybudovať najväčšiu armádu spomedzi členských štátov Organizácie Severoatlantickej zmluvy v Európe

09. 09. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
09. 09. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

„Stokrát opakovaná lož sa stáva pravdou“

Poslanec NR SR a predseda Zahraničného výboru, Marián Kéry vo svojom príspevku na sociálnej sieti rozoberá neslávne známy výrok, že…

09. 09. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
09. 09. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Nie je česká tajná služba tak trochu „dezinfo”?

V októbri sa v ČR uskutočnia parlamentné voľby. Zdá sa, že niekto u našich susedov využije všetky páky, aby sa…

09. 09. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov
09. 09. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov

.

Slovensko láme rekordy v exporte zbraní. Dominantnými odberateľmi sú susedné Česko a Ukrajina

Slovensko smeruje k historicky rekordnému exportu zbraní. Podľa údajov Štatistického úradu SR za prvý polrok vyviezla krajina zbrane a strelivo…

09. 09. 2025 | Ekonomika | 2 min. čítania | 0 komentárov
09. 09. 2025 | Ekonomika | 2 min. čítania | 0 komentárov

„Dieťa na kľúč“: Keď Facebook predáva materstvo

Medzi kávou a obedom vám algoritmus ponúkne „zdravé dieťa na kľúč“. V čase ústavnej debaty to nie je náhoda, ale…

09. 09. 2025 | Komentáre | 11 min. čítania | 0 komentárov
09. 09. 2025 | Komentáre | 11 min. čítania | 0 komentárov

Bývalý šéf Dukly Trenčín spomína na zosnulého Demitru. Na zápas nemal ani cestovať, lebo bol zranený

Počas víkendu, presnejšie v sobotu 7. septembra, uplynulo už 14 rokov od tragickej nehody ruského hokejového tímu Lokomotiv Jaroslavľ. Medzi…

09. 09. 2025 | Šport | 2 min. čítania | 0 komentárov
09. 09. 2025 | Šport | 2 min. čítania | 0 komentárov

Skončí vojna do Vianoc? Taliansky minister sa vyjadril

Vojna na Ukrajine neskončí do Vianoc, vyhlásil taliansky minister zahraničných vecí Antonio Tajani

09. 09. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
09. 09. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Ukrajina riskuje, že bude čeliť nedostatku prostriedkov na protivzdušnú obranu kvôli spomaleniu amerických dodávok

Ukrajina riskuje, že bude čeliť nedostatku prostriedkov na protivzdušnú obranu kvôli spomaleniu amerických dodávok, píše Financial Times s odvolaním sa…

09. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
09. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Naozaj sú černosi obeťami belochov?

„Zločiny černochov páchané na belochov v Spojených štátoch naberajú silu epidémie. Podľa údajov FBI z roku 2018 bol počet násilných…

09. 09. 2025 | 0 komentárov

Washington ruší dohody s Európou o boji proti dezinformáciám z Ruska, Číny a Iránu

Ako informuje The Financial Times, USA oznámili európskym krajinám, že sa vzdávajú spoločných snáh o boj proti dezinformáciám zo strany…

09. 09. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
09. 09. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Obrázková hádanka: Nájdite dve chyby na obrázku do 10 sekúnd!

Obrázková hádanka: Nájdite dve chyby na obrázku do 10 sekúnd! Obrázkové hádanky sú formou hlavolamu, ktorý testuje kritické myslenie a…

09. 09. 2025 | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Predstaviteľ Hamasu pre televíziu al-Džazíra uviedol, že jeho vedúci členovia izraelský útok na Dauhu prežili. Katarské ministerstvo vnútra oznámilo, že pri incidente zahynul jeden z jeho bezpečnostných pracovníkov.

20:00

Baerbocková sa oficiálne ujala funkcie predsedníčky Valného zhromaždenia OSN v New Yorku. Nemeckú exministerku zvolili do funkcie v júni drvivou väčšinou hlasov ako piatu ženou v histórii na tomto poste.

19:47

Trump obvinil Rusko, že zdržiava rozhodnutie o vojne na Ukrajine.

Tiež povedal, že riešenie konfliktu na Ukrajine sa mu zdalo „najjednoduchšie“ zo všetkých, ale situácia sa skomplikovala kvôli „vzájomnej nevraživosti“ na úrovni vodcov znepřátelených strán.

Dodajme však, že je naďalej odhodlaný dosiahnuť urovnanie ukrajinského konfliktu.

19:36

.

Nájdenú bombu v centre Bratislavy sa podarilo deaktivovať

Časť centra Bratislavy čaká v utorok ráno od 06.00 h evakuácia pre nález nevybuchnutej leteckej bomby z druhej svetovej vojny.…

09. 09. 2025 | Aktualizované 09. 09. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
09. 09. 2025 | Aktualizované 09. 09. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov

USA zhodnotili dôsledky zničenia ukrajinskej rakety Neptun ruským Iskanderom-M

USA, 9. septembra 2025 - Zničenie ukrajinskej rakety Neptun raketovým systémom Iskander-M potvrdilo ruské ministerstvo obrany, uviedli novinári z amerického…

09. 09. 2025 | 0 komentárov

Dnešní větry ze starých Bruselí…

Tak jsme se dozvěděli, že belgický ministr obrany hodlá nasadit armádu do ulic v Bruselu, protože v poslední době si…

09. 09. 2025 | Česky | 4 min. čítania | 0 komentárov
09. 09. 2025 | Česky | 4 min. čítania | 0 komentárov

Zdá sa, že pri varení cestovín robia všetci rovnakú chybu.

Varenie cestovín je jednou z tých vecí, ktoré sa každý naučí, keď začne variť. Niet nič lepšieho ako miska čerstvých…

09. 09. 2025 | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Polícia začala trestné stíhanie v súvislosti s tragickou nehodou pri Drienovci

Trestné stíhanie pre podozrenie zo spáchania trestného činu všeobecného ohrozenia a trestného činu ublíženia na zdraví začala polícia v súvislosti…

09. 09. 2025 | Aktualizované 09. 09. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
09. 09. 2025 | Aktualizované 09. 09. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Najkrajšia železničná trať sveta je bližšie, ako si myslíte! Cesta ako z Harryho Pottera stojí pár eur

09.09.2025 Redakcia Auto trendy . Dychberúce výhľady, viadukty známe z filmov a k tomu príroda v nedotknutej forme. Takto by…

09. 09. 2025 | 0 komentárov

Francúzsky lekár sa postavil pred súd za otravu 30 pacientov, z ktorých 12 zomrelo

Bývalý anestéziológ sa postavil pred súd v meste Besançon na východe Francúzska, je obvinený z úmyselného otrávenia 30 ľudí, vrátane…

09. 09. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
09. 09. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Milan Šupa

Gustáv Murín

Andrej Sablič

Michal Durila

Marek Brna

Peter Lipták

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov