“Je dôležité zachytiť aktuálne globálne trendy v nachádzaní riešení pre jeho smerovanie, ale aj vyhodnocovať a riešiť aktuálne prekážky, či výzvy jeho ďalšieho rozvoja. Taktiež je nutné urýchlene naštartovať proces spolupráce medzi vládou, akademickou a výskumno-vývojovou sférou, automobilovým priemyslom a zástupcami zamestnancov v automobilovom priemysle, ktorej výsledkom bude definovanie konkrétnych krokov smerujúcich k využitiu týchto trendov ako nových príležitostí a nie ako potenciálnych hrozieb,” konštatuje rezort.
Ten preto navrhuje prehodnotiť a navrhnúť riešenie dopadov minimálnej mzdy, ako referenčnej veličiny, za účelom jej odpojenia, ako základu pre zvyšovanie celkových mzdových nákladov zamestnávateľov. Ďalej v spolupráci so sociálnymi partnermi odporúča vytvoriť účinný mechanizmus na podporu udržania kvalifikovaných zamestnancov a ich pracovných návykov v čase stagnácie ekonomického vývoja. Ďalším opatrením je aj predloženie novely zákonov tak, aby po dohode s odborovou organizáciou u zamestnávateľa bolo umožnené vyplácanie prostriedkov na rekreačné poukazy zo sociálneho fondu zamestnávateľa.
Ministerstvo taktiež navrhuje zmenu právnych predpisov tak, aby vyplácanie 13. a 14. platu, prípadne ďalších platov vyplácaných nad rámec zákona, bolo oslobodené od odvodov a daní na strane zamestnancov aj zamestnávateľov, minimálne do výšky priemerného mesačného platu zamestnanca. Po prerokovaní so sociálnymi partnermi taktiež odporúča revíziu pravidiel pracovného času z hľadiska ich flexibility, vrátane rozšírenia možnosti dohody zamestnávateľa s odbormi na flexibilite pracovného času. Posledným opatrením je vytvorenie podmienok pre podporu automobilového priemyslu v súlade legislatívnym rámcom Európskej únie.
“Pre vyjadrenie spoločného záujmu posilňovať konkurencieschopnosť slovenského automobilového priemyslu s cieľom garantovať, v oblasti prijímania politík, predvídateľné a stabilné prostredie smerujúce k dlhodobej udržateľnosti a konkurencieschopnosti rozvoja a pôsobenia automobilového priemyslu na Slovensku uzavrie, po schválení uznesenia k predmetnému materiálu, vláda SR so Zväzom automobilového priemyslu SR Memorandum o porozumení a spolupráci pri vytváraní podmienok pre udržateľný rozvoj automobilového priemyslu na Slovensku vrátane dodávateľskej siete,” uvádza sa ďalej v materiáli.
Automobilový priemysel v súčasnosti zamestnáva viac ako 130 tis. pracovníkov a priamo i nepriamo ovplyvňuje tvorbu viac ako 250 tis. pracovných miest. Zároveň generuje 44 % HDP z priemyselnej výroby, a tým, že sa podieľa 40,2 % na exporte, významným spôsobom prispieva k pozitívnej obchodnej bilancii Slovenska. “Automobilový priemysel je kľúčovým odvetvím hospodárstva Slovenskej republiky a svojou podstatou ovplyvňuje rozvoj viacerých priemyselných odvetví,” konštatuje rezort hospodárstva.
Jeho vývoj závisí od spolupráce krajín Európskej únie, ktoré sú kľúčovými výrobcami automobilov a automobilových komponentov, a to najmä pri plnení ambicióznych cieľov Európskej únie v oblasti znižovania emisií v ovzduší a tým zvyšovať jeho kvalitu. Podľa ministerstva je nevyhnutné reagovať aj na prelomové trendy a perspektívy ďalšieho vývoja automobilového priemyslu, ktoré sú určované zavádzaním alternatívnych pohonov automobilov (predovšetkým elektromobility), digitalizáciou, autonómnym riadením a nevyhnutnosťou plnenia emisných stropov.