Poslanci navrhovali, aby strategickým majetkom bol ten, ktorý určí vláda v nariadení v oblasti obranyschopnosti, energetickej bezpečnosti alebo zabezpečenia iných životných potrieb SR. Na prevod takéhoto majetku, či už medzi domácimi alebo zahraničnými osobami, mal byť podľa predkladateľov potrebný súhlas vlády, inak bude tento prevod neplatný. “Cieľom je pomenovať bezpečnostné riziká, ale vláda bude musieť zvážiť na základe podkladov tajných služieb, protimonopolného úradu a ministerstiev, do akej miery pozitívne vplyvy prípadného kupca prevažujú bezpečnostné riziká. Vláda bude za to niesť najvyššiu zodpovednosť,” spresnil návrh zákona Beblavý.
Vláda SR sa pri vydaní svojho stanoviska mala podľa návrhu zákona opierať o stanovisko Bezpečnostnej rady, ktorá by mala do 90 dní zabezpečiť vypracovanie podrobného podkladu o bezpečnostných rizikách, ale aj výhodách predaja pre Slovensko. “Za bezpečnostné riziko sa bude považovať napríklad to, ak ide o štátnu firmu z krajín mimo EÚ, NATO, OECD, teda z krajín mimo našich základných spojencov, alebo ak ide o firmu, ktorá bola sama, alebo jej majitelia v nedávnej minulosti boli riešení kriminálne, či pre otázky kartelu alebo podvodov,” ozrejmil Beblavý.
Podstata predkladaného zákona bola podľa Žitňanskej teda “veľmi jednoduchá”. “Zákon dáva pre prípad potreby vláde do ruky nástroj, aby mohla účinne chrániť verejný záujem, v tomto prípade národnú bezpečnosť štátu. Možnosť kontrolovať, kto sa stane majiteľom strategického majetku a v prípade bezpečnostného rizika zablokovať nadobudnutie majetku, poznajú aj v zahraničí. Nevymysleli sme nič neštandardné. Jednoducho musíme mať k dispozícii účinné, preventívne prostriedky, ktoré sú štandardom vo veľkých a vyspelých krajinách, akými sú napríklad Kanada, Austrália, Francúzsko alebo USA,” dodala Žitňanská.
mž