Alexander Štefuca

NAŽIVO

Palestínčan v piatok na severe Izraela zámerne narazil autom do skupiny ľudí, pričom usmrtil staršieho muža a následne dobodal nožom mladú ženu. Izraelský minister obrany v súvislosti s oboma násilnými činmi nariadil armáde, aby jej príslušníci zasiahli proti dedine na okupovanom Západnom brehu Jordánu, z ktorej útočník pochádza.

Izrael Palestínčan
Na tejto fotografii, ktorú izraelská polícia zverejnila v piatok 26. decembra 2025, sú izraelskí policajti na mieste, kde podľa úradov došlo k podozreniu z útokov vozidlom a nožom v meste Afula na severe Izraela / Foto: SITA/AP-Israel Police via AP
Čítať viac | 17:39

Izraelská armáda podnikla sériu útokov na ciele hnutia Hizballáh v Libanone. Medzi ciele patrili sklady so zbraňami a výcvikový komplex. Informuje agentúra AFP.

10:55

Nemecko sa v dohľadnej budúcnosti nezapojí do Medzinárodných stabilizačných síl ISF, ktoré sú súčasťou mierového plánu pre Pásmo Gazy. Uviedol nemecký minister zahraničných vecí Johann Wadephul v rozhovore pre agentúru DPA.

09:58

Španielska vláda zagratulovala honduraskému konzervatívcovi Nasrymu Asfurovi po tom, čo bol vyhlásený za víťaza sporných prezidentských volieb. Informuje agentúra AFP.

08:05

Japonská vláda schválila rekordný rozpočet na nadchádzajúci fiškálny rok v celkovej výške 782 miliárd dolárov.

Rozpočet na obranu krajiny je vo výške viac ako 58 miliárd dolárov. Informujú agentúry AP a AFP.

07:25

Juhokórejskí prokurátori požiadali o desaťročný trest odňatia slobody pre bývalého prezidenta Jun Sok-jola.

Trest je za marenie spravodlivosti a ďalšie obvinenia súvisiace s jeho pokusom o vyhlásenie stanného práva v roku 2024. Informujú agentúry Jonhap a AFP.

07:25
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Štefuca pre HS: Pod rúškom zvýšenia bezpečnosti a zníženia nehodovosti sa na cestách neustále sprísňuje kontrola rýchlosti. Existuje mýtus, že rýchlosť je najväčšou príčinou dopravných nehôd

Ministerstvo vnútra minulý týždeň predstavilo návrh novely zákona o cestnej premávke, ktorý sa týka nielen vodičov, ale aj cyklistov, kolobežkárov, chodcov a takisto legislatívy, napríklad aj pri absolvovaní výcviku v autoškole

Alexander Štefuca
Na snímke Alexander Štefuca / Foto: HS
❚❚
.

Ktoré z nových úprav by mali byť prínosom a prispieť k tom, o čo ide asi každému – teda menšiemu počtu nehôd aj úmrtí na cestách a vyššej plynulosti a bezpečnosti dopravy? A ktoré sú len zbytočným balastom, ktorý nič nerieši, prípadne veci ešte viac komplikuje?

Rozprávali sme sa s dlhoročným motoristickým novinárom, redaktorom portálu topspeed.sk, Mgr. Alexandrom Štefucom.

 

Návrh novely zákona o cestnej premávke obsahuje viacero úprav a okrem vodičov sa týka aj chodcov, kolobežkárov aj fungovania autoškôl. Ktoré z nich sú podľa teba prínosné a môžu prispieť k bezpečnosti a plynulosti premávky a ktoré naopak veci skôr komplikujú?

Som motorista a dlhodobo kritizujem, že pod rúškom zvýšenia bezpečnosti a zníženia nehodovosti a smrteľných nehôd sa na cestách – a to nielen na Slovensku – neustále sprísňuje kontrola rýchlosti. Pretože existuje mýtus, že rýchlosť je najväčšou príčinou dopravných nehôd. Nepôjdem do detailov, každý kto má pozná vie, čo si o tom myslím. Tieto veci dosť kritizujem, aj keď istú reguláciu samozrejme pripúšťam.

.

Som rád, že sa v tom návrhu spomínajú viaceré veci, ktorým sa treba začať venovať a takisto aj chodci a kolobežkári, pretože aj oni sú účastníkmi nehôd. No veľmi často je za vinníka nehody automaticky považovaný vodič. Keďže po ceste vedie 1500, 2000 kilogramové zariadenie, tak je automaticky vinný on. Navodí sa dojem, že veď on je ten, kto má dávať pozor.

Samozrejme že má, ale aj chodci musia dávať pozor, cyklisti takisto musia dávať pozor, rovnako tak tí, ktorí sa po cestách pohybujú na bližšie neidentifikovaných zariadeniach, lebo už to nie sú len kolobežky. Ale rôzne veci, na ktorých sa ľudia presúvajú chvíľu po chodníku, potom idú chvíľu po ceste, potom chvíľu po priechode, potom z toho priechodu schádzajú na cestu…

 

Viac vo video rozhovore. Text pokračuje pod videom:

 

.

Napriek tomu, stále sa tlačí najmä na vodičov, ale na kolobežkárov či cyklistov, ktorí jazdia ako a kde sa im to momentálne hodí, sa v súvislosti s nejakou prevenciu alebo sankciami nepočíta. Prečo?

Aby sme boli objektívni, nie je to celkom tak, aj oni majú pravidlá. Len je to trochu zložitejšie, lebo nie sú držiteľmi žiadneho oprávnenia, čo ale neznamená, že by nemali dodržiavať zákon. Len je jednoduchšie riešiť vodiča, ktorý musí mať nejakú kvalifikáciu, má vodičský preukaz a ľahšie sa s ním komunikuje o porušení určitých zákonov, ktoré sa musíš naučiť, keď chceš viesť motorové vozidlo.

V prípade cyklistov alebo chodcov je to trochu zložitejšie, ale aj oni musia pravidlá dodržiavať a nedá sa povedať, že by tam neboli žiadne možnosti sankcií. Existujú aj teraz – za nebezpečné prechádzanie chodca cez cestu na červenú alebo mimo priechodov pre chodcov. Takisto pre cyklistov, ktorí jazdia nebezpečne, prípadne majú vyššiu hladinu alkoholu, ako je povolené, lebo im sme už nejaké jedno pivko dovolili. Takže paragrafy, ktoré musia aj títo účastníci cestnej premávky dodržiavať máme aj dnes, ale evidentne musíme vymýšľať nové.

 

Okrem sankcií by teda možno v radoch chodcov a cyklistov prospela nejaké osveta. Na cestách často vidíme ľudí s veľkými slúchadlami na ušiach, na hlave samozrejme kapucňa. A poďme – z chodníka rovno na priechod bez toho, že by čo i len otočili hlavu. Ďalší neduh je, že chodci často stoja pri priechode bez toho, že by chceli prejsť, jednoducho tam len stoja. Vodiči sa k nim blížia, zodpovedne brzdia, prípadne zastavia – a nič. Čo s tým?

.

Dnes je to veľmi prísne v tom, ako musí vodič vnímať chodca, ktorý už začal proces prechádzania. Chodec síce prechádzanie tiež nemôže začať úplne bez ohľadu na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúceho vozidla, ale akonáhle vkročí na priechod, musíme to brať do úvahy. Ale podľa tejto novelizácie už máme brať do úvahy aj tých, ktorí stoja pri priechodoch alebo sa k nim blížia a budú teda mať prednosť už pred vykonaním toho prechádzania.

Problém ale nie je len to, že chodci majú slúchadlá, mávajú v rukách napríklad aj mobilné telefóny. Pozerajú do mobilu, píšu si s niekým, na hlave samozrejme tie slúchadlá a idú po pamäti. Pamätajú si, že na tom mieste, kadiaľ teraz idú, je predsa priechod pre chodcov a cez slúchadlá nepočujú nielen prichádzajúce autá, ale ak majú hudbu pustenú silnejšie, tak nepočujú ani vozidlá s právom prednostnej jazdy.

Nie je to o tom, že by neboli sankcie. Ale tak, ako sa vždy pred Veľkou nocou, ale aj v lete pred dovolenkovou sezónou z médií dozvedáme o policajných akciách zameraných na vodičov, mali by sme sa dozvedať aj o akciách zameraných na chodcov. Na chodcov idúcich po nesprávnej strane cesty v čiernom oblečení, na chodcov s o slúchadlami a mobilmi v ruke…

To je to, čo chýba. Pretože keď sa veľa hovorí o kontrolách rýchlosti, tak všetci jazdíme trochu pomalšie. Keď sa hovorí o kontrole alkoholu za volantom, tak sa – chvála Bohu – pije menej. Poďme teda robiť aj také preventívne akcie, že polícia sa tento víkend zameria na chodcov so slúchadlami na hlave. Napriek tomu, že to nie je zakázané, poďme sa zamerať na to, či napríklad na tie priechody nevchádzajú nebezpečne.

Len vieš, sú to také „zložité“ priestupky a ťažšie sa dokumentujú. A ak mám byť zlý, tak za ten istý čas policajti o kúsok ďalej na štvorprúdovej ceste niekoľko desiatok stoeurových pokút a tomu sa hovorí efektivita práce. Je oveľa efektívnejšie kontrolovať rýchlosť na štvorprúdovke, ktorá vedie k priechodu pre chodcov a pokutovať tam vodičov, ako to, či tí chodci autám – dokonca aj tým, ktoré idú predpísanou rýchlosťou – nevchádzajú nebezpečne do cesty.

Zdôrazňujem, že slovenskí vodiči si chodcov všímajú veľmi oveľa viac, ako kedysi. Sám si povedal, že vnímajú aj tých, ktorí pri priechode iba stoja a napríklad čakajú na manželku a ty ako vodič ani nevieš, čo máš vlastne urobiť.

 

Áno, možno by naozaj bola na mieste nejaká osveta – ľudia, prosíme vás, nestojte meter od priechodu pre chodcov ak nechcete prejsť, pretože to môže zablokovať premávku. V návrhu novely sú isté návrhy, ktoré by priniesli zmeny aj autoškolám. Po novom vy žiaci autoškoly mohli ísť na cestu až potom, ako zvládnu teoretické testy. Môžeme to kvitovať?

Nie som si istý, na toto vôbec nie som odborník, ale chýba mi tu debata a diskusia a tými autoškolami. Jeden problém ale vidím napríklad v tom, či sa kurzy potom neprimeranie časovo nepredĺžia.

Tých základných pravidiel, ktoré adepti autoškoly na ceste potrebujú nutne ovládať zas nie je až tak veľa a do veľkej miery im so všetkým vie pomôcť inštruktor.

.

Ono to možno na papieri vyzerá sexy a veľmi fajn – na cestu sa môže ísť až potom, ako sa absolvuje nejaká skúška. Ale obávam sa, že by sa to celé veľmi natiahlo, ak by na cestu mohol adept ísť až potom, ako po niekoľkých týždňoch kurzu najprv absolvuje testy z predpisov.

 

Nielen ty, ale veľká časť odbornej verejnosti dlho volá napríklad po zavedení povinných kurzov bezpečnej jazdy, ako to majú napríklad v Rakúsku. Prečo to legislatívna moc stále ignoruje? Takéto veci by veľmi razantne prispeli k z níženiu počtu nehôd, čo je vlastne aj cieľom tejto novely.

Buďme úprimní. Ak by sa to podarilo a ak by všetci – teda nielen profesionálni vodiči – museli do dvoch rokov od vstupu takéhoto zákona do platnosti prejsť 100 alebo 150 eurovým kurzom, čo by sa stalo? Na toto nemá žiadna vláda odvahu, nikto si to nechce zobrať na plecia.

Okrem toho, kurzov bezpečnej jazdy máme u nás málo, ja viem iba o dvoch a koncentrované sú skôr na západnom Slovensku. Ale možno ak by sme usilovne hľadali, tak by sme vedeli nájsť aj nejaké firmy, ktoré by vodičov vedeli preškoliť aj v nejakých, možno trochu improvizovaných podmienkach aj na strednom a východnom Slovensku.

.

No všetci dobre vieme – a ja to podpíšem krvou – vďaka takýmto kurzom by sa počet kolízií, menších ale možno aj vážnych dopravných nehôd, znížil naozaj skokovo. Pretože ľudia by zrazu zistili, ako sa dá brzdiť a čo sa dá robiť v začiatku šmyku, čo treba urobiť, keď ti niekto vbehne do cesty a pod…

Samozrejme, nezabráni to nehodám, ktoré spôsobí niekto, kto je úplne vymletý alebo absolútne nezodpovedný. Ale tieto veci môžu len za malé percento zo všetkých nehôd. Veľké percento nehôd je spôsobené tým, že ľudia nevedia, ako a čo s vozidlom robiť a ako reagovať a toto by sa dalo eliminovať.

 

Nové návrhy sa týkajú aj objektívnej zodpovednosti, po novom sa ňou budú riešiť aj nezapnuté pásy, jazda na červenú, telefonovanie za volantom… A zvyšujú sa aj tresty pre agresívnych vodičov. Momentálne sa môžeš napríklad pri akomkoľvek prekročení rýchlosti z toho vykúpiť?

Je tam limit 800 eur v prípade prejednania priestupku na mieste, ale za určitých okolností môže policajt rozhodnúť o správnom konaní a tam už to také jednoduché byť nemusí a môžeš mať aj väčšie problémy. Ale je to na zvážení policajta a väčšinou sa aj tie najväčšie prekročenia rýchlosti riešia tou maximálnou pokutou.

.

 

Možno by stálo za zváženie limity prekročenia rýchlosti, pri ktorých jednoducho o vodičák prídeš bez ohľadu na to koľko máš na účte a či sa môžeš vykúpiť.

Prekvapuje ma, keď sa minister vyjadrí, že väčším problémom pre ľudí sú financie, ako zadržanie vodičského preukazu.

Pre jedno médium som už povedal, že pri mojej novinárskej a filmárskej práci – ktorá síce nebola vopred riadne ohlásená a nebola totálne v súlade so zákonom – mi bez mihnutia oka zobrali vodičský preukaz a musel som robiť skúšky. Bolo to „našťastie“ v covidovom období, keď bolo práce aj iných aktivít všeobecne málo. Ale vodičský preukaz mi veľmi chýbal a „vykúpil“ by som sa akýmikoľvek peniazmi, ak by mi tú možnosť dali.

Realita je taká, že ak niekto zaplatí 800 eur za prekročenie rýchlosti, tak sa tým ešte aj pochváli v partii. Ak by mu ale odobrali vodičský preukaz, už by sme boli niekde inde a skupina tých machrov a majstrov sveta, pre ktorých je svet gombička, by sa zmenšila. Pretože to už by nebolo také jednoduché vybaviť. Zadržanie vodičského preukazu podľa mňa pre ľudí je veľká hrozba.

 

Ďalšou vecou v novele, že ministerstvo dopravy alebo krajský dopravný inšpektorát by už po novom mohol vydať záväzné stanovisko pre správcu miestnej komunikácie. Je to reakcia na Vajanského nábrežie a slávne cyklopruhy?

.

Opäť – nie som úplný odborník na túto legislatívu. Ale aj ako občan musím vyjadriť počudovanie, že sa u nás takéto veci môžu diať bez toho, aby dopravný inšpektorát a dopravní inžinieri niečo také na cestnej komunikácii schválili. Vajanského nábrežie je absolútny výsmech všetkým, ktorí stavajú domy, cesty, komunikácie, pretože všetci musia absolvovať obrovský mechanizmus schvaľovania.

Môžeme sa tváriť, že všetky tie predpisy sú šikanujúce, ale oni majú v konečnom dôsledku naozaj ľudí v tej premávke chrániť. Ale potom sa nájde niekto, kto to celé absolútne odignoruje. Ak sa teda má sprísniť schvaľovanie a ak má byť záväzné stanovisko, tak s tým celkom určite súhlasím. Pretože ak budú tie rozhodnutia múdre – a dohodnime sa, že študovaní ľudia by mali robiť múdre rozhodnutia – musíme sa tým rozhodnutiam všetci podriadiť. A všetci znamená všetci.

 

Po novom sa má sprísniť aj legislatíva ohľadom opakovaných priestupkov. Doteraz sa tri závažné priestupky posudzovali počas 12 mesiacov, ale lehota má byť predĺžená na 24 mesiacov. Prečo sa aj u nás nepracuje s bodovým systémom, ako v Česku?

Opäť je to ako diskusia o tom, či používať tekuté alebo tuhé mydlo, no ruky si jednoducho umývať treba. Bodový systém, ktorý majú v ČR to tam skutočne spomalil, jazdia naozaj extrémne defenzívne. U nás máme zase systém trikrát a dosť a priestupky sa budú nulovať nie po roku, ako doteraz, ale až po dvoch rokoch, takže svoj efekt to samozrejme má.

Skôr by som sa ale zamýšľal nad tým, čo vlastne tie závažné priestupky sú, ktoré sa do toho budú započítavať. Lebo tí, ktorí opakovane a extrémne porušujú dopravné predpisy asi skutočne potrebujú iný prístup ako človek, ktorý sa iba na chvíľu zamyslí a ľahko prekročí rýchlosť. Dlho hovorím, že samotné meranie rýchlosti je u nás veľmi často zamerané na prichytenie ľudí pri tých malých, nepodstatných omyloch. Policajné pasce sú skutočne dlhodobá téma.

Lepšia cesta by potom asi bola tá, že nech sú tie radary ale že úplne všade. Keď som bol v Taliansku, tak som zostal prekvapený. Zapol som si kameru, ktorá v sebe mala načítané stacionárne radary a tej sa jednoducho „huba nezavrela“. Tým pádom je premávka skutočne regulovaná a nikto už nepôjde rýchlejšie, takže aj ten zásah by takto bol oveľa väčší.

.

Ak niekto extrémne prekračuje povolenú rýchlosť a robí to pravidelne, v tom prípade si asi naozaj potrebuje od volantu na chvíľku „oddýchnuť“.

 

Napriek tomu, že počet automobilov aj na našich cestách neustále stúpa, nie je to hlavný dôvod toho, že sa neustále zvyšuje čas, ktorý v autách trávime. Čo je za tým? Prispeli by u nás na spomínané kurzy bezpečnej jazdy rady aj poisťovne? A aké zaujímavé podujatia budú môcť počas leta zažiť milovníci automobilov na Slovensku?

Dozviete sa vo videorozhovore s motoristickým novinárom, Mgr. Alexandrom Štefucom.

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Zdeno Drdol

Michal Durila

Marek Brna

Miroslav Urban

Gustáv Murín

Milan Šupa

.
.
.

Plánované stretnutie Zelenského a Trumpa svedčí o výraznom pokroku v rokovaniach

Plánované stretnutie Volodymyra Zelenského a Donalda Trumpa v nedeľu svedčí o výraznom pokroku v rokovaniach, píše Axios

26. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Čína oznámila sankcie voči 10 Američanom a 20 americkým obranným spoločnostiam

Čína oznámila sankcie voči 10 Američanom a 20 americkým obranným spoločnostiam, vrátane pobočky Boeing, v súvislosti s predajom zbraní Taiwanu,…

26. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
26. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Američania v Nigérii tvrdo udreli na militanov z teroristickej organizácie Islamský štát

Prezident USA Donald Trump vo štvrtok vyhlásil, že americké sily uskutočnili na severozápade Nigérie smrtiace útoky proti „spodine“ z Islamského…

26. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
26. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Mindič vyhlásil, že ho “urobili obetným baránkom”

Timur Mindič vyhlásil, že ho „urobili obetným baránkom“ v korupčnom prípade

26. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
26. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Peskov: Kremeľ analyzoval informácie od Dmitrijeva po návrate z USA

Kremeľ už analyzoval informácie, ktoré získal od Dmitrijeva po návrate z cesty do Spojených štátov, informoval hovorca Kremľa Dmitrij Peskov

26. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
26. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
.

“Ak Putin odmietne mierový plán, budeme musieť radikálne zmeniť pravidlá hry,” vyhlásil Graham

„Zmocniť sa lodí prepravujúce ruskú ropu.“ Vyzval americký senátor Lindsey Graham, keď sa obrátil na Trumpa

26. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
26. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Zlomená a porazená, Európska komisia Ursuly von der Leyenovej je potápajúca sa loď

Zasadnutie Európskej rady tento týždeň malo byť pre Ursulu von der Leyenovú najväčšou hodinou. Po sérii trpkých verejných ponížení –…

26. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
26. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Putin znovu zdôraznil požiadavku na celý Donbas

Ruský prezident Vladimir Putin na včerajšom stretnutí s ruskými podnikateľmi vyhlásil, že Rusko neustúpi od svojej podmienky, aby celý Donbas…

26. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
26. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Zelenskyj môže v najbližších dňoch navštíviť Trumpovu rezidenciu na Floride

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj môže v najbližších dňoch navštíviť Trumpovu rezidenciu na Floride, píše Kyiv Post s odvolaním sa na…

26. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
26. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
.

Ukrajina sa pokúša zničiť ekonomiku Ruska

Ukrajina použila riadené strely Storm Shadow na útok na ropnú rafinériu Novošachtinsk v ruskej oblasti Rostov, ktorá je kľúčovým dodávateľom…

26. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
26. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Rozšírené cestovanie i politické rozhorčenie. Takto nám končí rok

Obnovená letecká linka Poprad – Gdansk a nová vlna nevôle proti Petrovi Pellegrinimu. To sú len niektoré momenty posledných dní…

26. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
26. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov

Macron sa prostredníctvom cenzúry snaží premeniť Európu na „digitálny gulag“

Spoluzakladateľ Telegramu Pavel Durov si opäť vzal na mušku francúzskeho prezidenta Emmanuela Macrona a jeho blízkeho spojenca Thieryho Brentona, architekta…

26. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
26. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Protikresťanský teror u našich susedov

Poškodené kríže, nápisy „islam zvíťazí” a „Alláhu akbar” nastriekané na múry kresťanských kostolov, predmety pripomínajúce bomby počas bohoslužieb: nejde o…

26. 12. 2025 | 0 komentárov

Tajomstvo západných ekonomík. Dobehneme ich vôbec niekedy?

Stále slýchame zlé zvesti o tom, ako nám Západ „uteká” a vraj ho nedobehneme, ani keby nám šiel oproti. V…

26. 12. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov
26. 12. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov

Ukrajina nebude schopná samostatne financovať voľby

Ukrajina nebude schopná samostatne financovať voľby kvôli deficitu štátneho rozpočtu, vyhlásil poradca úradu prezidenta Mychajlo Podoljak

26. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
26. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

26. 12. 2025 | Aktualizované 26. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
26. 12. 2025 | Aktualizované 26. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

V Japonsku útočník pobodal v továrni na pneumatiky 14 ľudí

Štrnásť ľudí zranil muž pri útoku bodnou zbraňou, ku ktorému došlo v továrni v meste Mišima v strednom Japonsku, uviedol…

26. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
26. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Aká je skutočná farba vody?

Farba vody sa môže na prvý pohľad javiť ako samozrejmá, no v skutočnosti ukrýva množstvo informácií o prostredí, ktorým preteká.…

26. 12. 2025 | 0 komentárov

Trochu víc…

Věříte někdo v německé znovuvyzbrojení? Friedrich Merz přednedávnem ohlásil obrovský balík peněz a dokonce říkal něco o tom, že zbraně…

26. 12. 2025 | Česky | 6 min. čítania | 0 komentárov
26. 12. 2025 | Česky | 6 min. čítania | 0 komentárov

Farba šťastia: prečo je žltá symbolom radosti a optimizmu

Farba šťastia je najčastejšie spájaná so žltou, ktorá v ľuďoch vyvoláva radosť, energiu a optimizmus. Táto asociácia vychádza z psychológie…

26. 12. 2025 | 0 komentárov

Elitná internátna škola v Massachusetts sa otriasa škandálom učiteľa

Bývalý učiteľ dejepisu na škole Miss Hall’s School údajne zneužíval študentky, zatiaľ čo vedenie školy nezakročilo. Informuje o tom spravodajský…

26. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
26. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

.

Prečo Zelenskyj tak nenávidí Trumpovho náhradníka J.D. Vancea?

USA, 26. decembra 2025 - „Ukrajinci súkromne priznávajú, že nakoniec pravdepodobne stratia Doneck.“   Toto je veľmi výstižné vyhlásenie viceprezidenta…

26. 12. 2025 | 0 komentárov

Výpadok elektriny v San Franciscu ponechal 130 000 ľudí v tme

Tretina zákazníkov energetickej spoločnosti PG&E v meste zostala bez elektriny, čo spôsobilo výrazné narušenie dopravy a dopravné zápchy. Informuje o…

26. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
26. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Profesor Jeffrey Sachs odporučil nemeckému vodcovi: "Najdôležitejšie je, pán Merz, aby ste študovali históriu..."

USA, 26. decembra 2025 - S Jeffreym Sachsom sme sa zoznámili na veľkej medzinárodnej konferencii v Belehrade, na ktorú ma…

26. 12. 2025 | 0 komentárov

Šimkovičová: Rok Ľudovíta Štúra pripomenul význam ochrany slovenského jazyka

Rok 2025 ako Rok Ľudovíta Štúra poskytol príležitosť pripomenúť si dôležitosť ochrany i rozvoja slovenského jazyka. Pri bilancii série podujatí,…

26. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
26. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Stavjaňa opäť na Slovensku, postaví sa na striedačku HKM Zvolen

Známy český hokejový tréner Antonín Stavjaňa bude opäť pôsobiť na Slovensku. Po anabázach v Nitre, Trenčíne, bratislavskom Slovane a Košiciach…

26. 12. 2025 | 0 komentárov

Veriaci si 26. decembra pripomínajú sv. Štefana, prvého mučeníka

Druhý sviatok vianočný je pre veriacich kresťanov dňom spomienky na diakona a prvého mučeníka sv. Štefana, ktorý bol pre vieru…

26. 12. 2025 | Aktualizované 26. 12. 2025 | Svetonázor | 2 min. čítania | 0 komentárov
26. 12. 2025 | Aktualizované 26. 12. 2025 | Svetonázor | 2 min. čítania | 0 komentárov

Zomrel John Robertson, futbalový „Picasso“ a dvojnásobný víťaz Európskeho pohára majstrov

Vo veku 72 rokov zomrel bývalý škótsky futbalový krídelník a legenda anglického klubu Nottingham Forest John Robertson. „Lesníci“ o tom…

26. 12. 2025 | 0 komentárov

Nádaská: Vo vianočnom Prešporku boli v uliciach obľúbené tzv. betlehemské hry

V uliciach a na námestiach vianočného Prešporku sa kedysi hrávali obľúbené divadelné predstavenia, tzv. betlehemské hry. Obyvatelia sa chodili na…

26. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
26. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Palestínčan v piatok na severe Izraela zámerne narazil autom do skupiny ľudí, pričom usmrtil staršieho muža a následne dobodal nožom mladú ženu. Izraelský minister obrany v súvislosti s oboma násilnými činmi nariadil armáde, aby jej príslušníci zasiahli proti dedine na okupovanom Západnom brehu Jordánu, z ktorej útočník pochádza.

Izrael Palestínčan
Na tejto fotografii, ktorú izraelská polícia zverejnila v piatok 26. decembra 2025, sú izraelskí policajti na mieste, kde podľa úradov došlo k podozreniu z útokov vozidlom a nožom v meste Afula na severe Izraela / Foto: SITA/AP-Israel Police via AP
Čítať viac | 17:39

.

Farmaceuti radia, ako zvládnuť najčastejšie zdravotné ťažkosti počas Vianoc

Vianočné sviatky sú obdobím pokoja a rodinných stretnutí, no zároveň aj časom, kedy sa častejšie objavujú zdravotné ťažkosti súvisiace s…

26. 12. 2025 | Ekonomika | 4 min. čítania | 0 komentárov
26. 12. 2025 | Ekonomika | 4 min. čítania | 0 komentárov

Svätec dňa: Svätý Štefan

Patrón diakonov a mučeníkov

26. 12. 2025 | Svetonázor | 2 min. čítania | 0 komentárov
26. 12. 2025 | Svetonázor | 2 min. čítania | 0 komentárov

Rusko je pripravené poskytnúť krajinám NATO právne záruky

Moskva by mohla vydať dokument, ktorý by sa dotkol všetkých členských štátov NATO – ale nie tak, ako by si…

25. 12. 2025 | Aktualizované 25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
25. 12. 2025 | Aktualizované 25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Vo dvoch vlakoch smerujúcich z Ukrajiny do Maďarska bola nahlásená bomba

Rýchliky Transcarpathia a Ruthenia boli vo štvrtok večer vystavené bombovej hrozbe, potvrdila agentúra Telex pre denník Mandiner

25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Mindiča našli v Izraeli

Pravá ruka Zelenského Timur Mindič, ktorý je hľadaný na Ukrajine, bol vypátraný v Izraeli: povedal, že „nemôže“ prezradiť svoje stanovisko…

25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Zdeno Drdol

Michal Durila

Marek Brna

Miroslav Urban

Gustáv Murín

Milan Šupa

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov