Moskva 12. júna 2018 (HSP/Sputnik/Foto:TASR/AP-Michel Euler)
Práce na novej sovietskej stíhačke Jak-41 začala robiť konštrukčná kancelária Jakovleva uprostred 70.-tych rokov. Práce boli ale následne pozastavené kvôli rozpadu ZSSR. Zámer sa realizoval až o niekoľko desaťročí neskôr na americkom stíhacom lietadle F-35, informuje portál Inosmi.
Vysoko postavení činitelia Sovietskeho zväzu nedávali projektu veľkú prioritu, keďže sa v tú dobu robil intenzívny vývoj raketových systémov. Z toho dôvodu bola konštrukčná kancelária veľmi obmedzená vo veci financovania. Bez ohľadu na to ale bol prvý model lietadla skonštruovaný, boli robené skúšky a ich výsledky boli reflektované na návrhoch lietadla. Prvý let Jak-41 sa ale konal až na konci 80.-tych rokov minulého storočia. Podľa prvotného plánu sa testovacie lety mali dokončiť v roku 1995. Kvôli rozpadu Sovietskeho zväzu boli práce na lietadle pozastavené z dôvodu nedostatku financovania, píše portál.
V septembri 1991, potom, čo bolo vyhlásené, že na projekt Jak-41 sa ďalej nebudú vydeľovať financie, začala konštrukčná kancelária Jakovleva hľadať partnerov na medzinárodnom poli, aby sa mohli uskutočniť práce a skúšky. V tej dobe americká spoločnosť Lockheed Martin hľadala partnerov pre konštrukciu vlastného útočného lietadla.
Oba spoločnosti začali okamžite spolupracovať, konštrukčná kancelária Jakovleva odoslala v júni 1992 svoj prototyp na letecký salón ve Farnborough vo Veľkej Británii. Na tomto leteckom salóne spoločnosť vyhlásila, že v roku 1991 začala spolupracovať s Lockheed Martin a získala financovanie 400 miliónov dolárov. Prostriedky, podľa Inosmi, boli použité na postavenie troch prototypov, ani jeden z nich ale následne neprešiel letovými skúškami.
Spoločnosť Lockheed Martin priznala spolupráce s konštrukčnou kanceláriou Jakovlev až v roku 1994. Až po úspešnom prvnom lete X-35 Lockheed priznal, že ich prototyp bol postavený na základe výkresov Jak-141, ktoré spoločnosť získala od konštrukčnej kancelárie Jakovlev.