NAŽIVO

Indonéziu, Thajsko aj Malajziu v uplynulých dňoch zasiahli silné dažde, ktoré si v celom regióne vyžiadali desiatky úmrtí. Len na indonézskom ostrove Sumatra stúpol počet obetí záplav a zosuvov pôdy v priebehu tohto týždňa na 90, zatiaľ čo na juhu Thajska zahynulo v dôsledku extrémneho počasia najmenej 55 ľudí. 

07:15

Orbán na svojich sociálnych sieťach potvrdil, že dnes bude v Moskve.

S Putinom bude rokovať o Ukrajine, dodáva agentúra Reuters.

Agentúra cituje slová maďarského premiéra, že má v úmysle rokovať o dodávkach ropy a plynu, ako aj o „úsilí o mierové urovnanie v Ukrajine“.

07:13

Britská polícia oznámila, že na letisku na severozápade Anglicka zadržala 31-ročného muža v súvislosti s októbrovým útokom na synagógu v Manchestri. O život vtedy prišli traja ľudia vrátane útočníka.

06:47

Americký prezident Donald Trump oznámil, že 20-ročná príslušníčka Národnej gardy Sarah Beckstromová, ktorá bola v stredu postrelená v blízkosti Bieleho domu, zraneniam podľahla. Jej postrelený 24-ročný kolega Andrew Wolfe podľa Trumpa naďalej „bojuje o život“.

06:46

Turecký atentátnik Mehmet Ali Agca, ktorý 13. mája 1981 vo Vatikáne postrelil a vážne zranil pápeža Jána Pavla II., pricestoval do mesta Iznik, kde sa v týchto dňoch konajú podujatia pripomínajúce 1700. výročie Prvého nicejského koncilu. Tureckým médiám Agca povedal, že sa chce stretnúť s pápežom Levom XIV., ktorý zavítal do Turecka v rámci svojej prvej apoštolskej cesty.

06:45

Izraelský minister pre národnú bezpečnosť Itamar Ben Gvir vyhlásil, že „plne podporuje“ izraelských vojakov, ktorí zastrelili dvoch Palestínčanov v meste Dženín na okupovanom Západnom brehu Jordánu. Izraelské bezpečnostné zložky ešte skôr oznámili, že incident prešetrujú.

06:43

Snahy Spojených štátov o zastavenie venezuelského pašovania drog po súši začnú „čoskoro“, oznámil americký prezident Donald Trump.

06:43

Záchranné práce v súvislosti s rozsiahlym požiarom v bytovom komplexe v Hongkongu pokračovali aj v piatok – tri dni po tom, ako vypukol. Tamojšie orgány informovali, že počet obetí tejto tragédie už stúpol na 94.

06:42

Mexický generálny prokurátor Alejandro Gertz odstúpil z funkcie po tom, ako mu prezidentka Claudia Sheinbaumová ponúkla miesto veľvyslanca v „priateľskej krajine“. 

06:40

Generálny tajomník NATO Mark Rutte ocenil snahu amerického prezidenta Donalda Trumpa o ukončenie vojny na Ukrajine.

06:39

Louvre od januára 2026 zvýši vstupné pre návštevníkov z krajín mimo Európskeho hospodárskeho priestoru o 45 percent. Od 14. januára 2026 budú musieť občania mimo EHP, ktorý zahŕňa členské krajiny EÚ, Island, Lichtenštajnsko a Nórsko, zaplatiť za prehliadku Louvru 32 eur.

Včera 20:20

Babiš na mimoriadnej schôdzi Poslaneckej snemovne českého parlamentu vyhlásil, že ho chce údajne opäť niekto zabiť. České médiá podľa jeho slov vytvárajú atmosféru ako médiá na Slovensku a pripomenul atentát na Fica. Ďalej uviedol, že Agrofert sa stal terčom politického boja a strany končiacej vlády o ňom klamú.

Včera 20:10

Maďarský minister vnútra Sándor Pintér povedal, že maďarskí občania a cudzinci, ktorí navštevujú Maďarsko, sú v bezpečí a cítia sa bezpečne.

Včera 19:49

Rokovania o bezpečnom odchode bojovníkov Hamasu, ktorí sa ukrývajú v podzemných tuneloch na juhu Pásma Gazy, pokračujú.

Včera 19:49

Európske krajiny sa nezhodujú v otázke vyzbrojenia Ukrajiny bez finančnej podpory zo strany USA, píše The Washington Post.

„EÚ je rozdelená. V oblasti zahraničnej politiky musí 27 rozdelených subjektov (štátov) koordinovať každý svoj krok,“ cituje noviny europoslanca Branda Benifeya.

Včera 19:48

Spotová cena zlata dosiahla do 14.15 h SEČ 4156,89 USD za troyskú uncu. V porovnaní so záverom predchádzajúceho obchodovania to predstavuje pokles o 0,2 %.

Včera 19:35

Francúzsko, Nemecko, Taliansko a Británia vyzvali Izrael, aby zastavil narastajúce násilie osadníkov voči palestínskym civilistom na okupovanom Západnom brehu Jordánu.

Včera 18:58

Martin Kuba oznámil, že po 22 rokoch odchádza zo strany ODS a zakladá nový politický subjekt.

Včera 18:49

Šéfka diplomacie EÚ Kaya Kallasová vyhlásila, že „veľmi rýchla cesta k mieru nie je pre Ukrajinu výhodná“.

Včera 18:13

Ukrajinca podozrivého zo sabotáže na plynovode Nord Stream vydali z Talianska do Nemecka. Očakáva sa, že súd vydá príkaz na jeho vzatie do väzby.

Včera 17:58

Podľa Fialu dosiahli celkové výdavky Česka naprieč jednotlivými ministerstvami a ďalšími úradmi na pomoc Ukrajine od začiatku vojny 91,3 miliardy korún. Suma zahŕňa humanitárnu aj vojenskú pomoc či projekty ekonomickej diplomacie.

Včera 17:57
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Šokujúce odhalenia o inštitucionálnom chaose, ktorý spečatil osud 42 obetí katastrofy AN-24

Lietanie na lietadlách sa v žiadnom prípade nedá porovnávať s jazdou na pozemných prostriedkoch. Ak je pred autom prekážka, tak aj pri vysokej rýchlosti mi na zabrzdenie stačí pár desiatok metrov. Keď si šofér nie je istý, zastaví na krajnici, pozrie sa do mapy, alebo skontroluje si auto, prípadne zavolá pomoc. Bežné dopravné turbovrtuľové lietadlo kategórie An-24 má v čistej konfigurácii rýchlosť okolo 360 km/h. Každú minútu preletí vzdialenosť 6 km, to znamená každú sekundu 100 metrov. Posádka nemôže zastaviť pred prekážkou, môže len vybočiť, alebo ju nadletieť

❚❚
.

Kým pilot v rámci ľudských schopností zareaguje na prekážku a urobí prvý úkon, preletí za 2 sekundy 200 metrov. Ak je prevýšenie veľké, kým zareagujú motory vyšším výkonom, trvá to niekoľko sekúnd, čo sa rovná 500-600 metrom. Potiahnutím riadiacej páky najprv stráca rýchlosť na úkor zisku výšky, ktorý na úvod predstavuje možno desať metrov za sekundu. Ale zároveň sa každú sekundu posunie o povedzme 40-50 metrov. Takže za prvých desať sekúnd možno nastúpa 100 metrov ale k prekážke sa priblíži o ďalších 400-500 metrov. Ak potiahne príliš a stratí rýchlosť pod kritickú, tak prejde do režimu pádu. Na vybratie pádu musí potlačiť a získať rýchlosť klesaním dovtedy, kým získa vztlak a môže letieť, teda prestane padať. Aj vtedy sa posúva dopredu. Za desať sekúnd možno o najmenej 300 metrov ak vychádzame z pádu pri výrazne zníženej rýchlosti oproti štandardnej čistej konfigurácii. Ak sa chce vyhnúť prekážke vybočením, tak v závislosti od veľkosti náklonu (pre dopravné lietadlo obmedzený) môže byť pri uvedenej rýchlosti polomer zákruty hravo zopár kilometrov. V prenesení na pozemné pomery to znamená, že ak začnem vybočovať na začiatku jednej dediny, vracať sa začnem po vybočení o viac ako 90° na začiatku susednej dediny. Také sú reality.

Navyše, šoférovi stačia značky na cestách a sledovanie dvoch prístrojov. Na všetko si počas dlhej cesty vystačí sám. Ak je preťažený, alebo zle naložený, nič sa nestane, prinajhoršom pokuta. Posádka lietadla závisí od množstva aktérov. Vo viacčlennej posádke má každý člen svoju úlohu, ale zároveň nesprávnou činnosťou alebo nečinnosťou vytvára pochybenia a z nich vyplývajúce ohrozenia. Prevencia pred nimi si vyžaduje doslova zostavu zručností. Vzájomnou komunikáciou začínajúc. Ale v hre sú aj mechanizmy rozhodovania, riešenia konfliktov, štýl riadenia a líderské zručnosti kapitána, povahové vlastnosti každého člena, vzájomná kompatibilita, rozdielna úroveň vycvičenosti, skúseností, talentu, vedomostí. Každý člen posádky je tiež zdrojom informácií pre všetkých ostatných. Toto všetko riešia výcvikom a teoretickou prípravou cibrené mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činnosti v posádke“ (z anglického Crew Resource Management, teda CRM). Z praktických dôvodov si to označíme ako C1RM. V posádke je to jednoduché, lebo celý proces sa koná pod vedením jediného a jednoznačného kapitána. Ale v prípade AN-24 sa stalo, že kapitán bol relatívne málo skúsený, aj na type, aj celkovým náletom. V civilnom lietaní by prakticky nemal nárok na kapitánstvo. Navyše kapitán bol málo priebojný, skôr nekonfliktný typ, ešte k tomu veliteľsky podriadený svojmu druhému pilotovi, ktorý bol nielen dominantný a veliteľský typ, ale od ktorého závisela kariéra – služobný postup, hodnotenie, aj istá časť platu kapitána. To bol veľmi vážny konflikt úloh, ktorý dobre popisuje prvá odborná správa v 7. časti. Zatiaľ nevieme, prečo 2. pilot neletel s kapitánom druhého lietadla, ktorý bol tiež pplk. a navyše o pol generácie starší.

Už menej je pilotom známa iná časť s rovnakou anglickou skratkou CRM. Z praktických dôvodov si túto úroveň označíme ako C2RM. Tentoraz sa týka „spoločnosti“, po anglicky Company Resource Management. Ide o mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činností“ v „leteckej spoločnosti“. Ale teraz je otázka, čo je vlastne „spoločnosť“ vo vojenskom dopravnom lietaní? A na určenie treba mať veľmi hĺbkové pochopenie prostredia nielen v armáde, ale aj v civile, dokonca aj teoretické vedomosti a prax v riadení procesov v obidvoch prostrediach. Na získanie odpovede sa musíme spýtať, aké funkcie voči lietaniu plní typická civilná letecká spoločnosť vo vzťahu k tomuto typu C2RM. Všetky, s výnimkou štátneho leteckého dozoru. Spoločnosť si vyberá posádky lietadiel, určuje a realizuje ich výcvik, ich riadenie kariér, ich plánovanie, zabezpečuje im výber a vybavenie lietadiel, ich údržbu, obnovovanie softvéru. Tiež výber a prípravu technického personálu, zabezpečovacieho a odbavovacieho personálu. Zabezpečuje aj modernizáciu lietadiel, naplňovanie lietadiel, pravidelnosť liniek, súčinnosť s vonkajšími aktérmi od poplatkov na letiskách, až po akvizičné a údržbové náklady. V civilnej leteckej spoločnosti sa všetko koná pod jediným tzv. „zodpovedným vedúcim“ generálnym riaditeľom, ktorému pri rozhodovaní asistuje správna a dozorná rada, ale aj systém odborných „nominovaných vedúcich“ expertov, jediný za každú zo zopár vymedzených oblastí. Akýchsi veliteľov funkčných jednotiek. Neuveriteľne dôkladný princíp jediného veliteľa. Hovoríme o civilných spoločnostiach.

.

Na druhej strane, v štátnych letectvách funguje v zmysle C2RM systémový chaos. Šok, ale absolútne nespochybniteľný fakt. Tým „zodpovedným vedúcim“ (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie) je v skutočnosti vo svojej podstate predseda vlády (pochopiteľne, ktorý o objekte riadenia nič nevie)! Jeho správnou radou v oblasti je časť členov vlády (ktorí o objekte riadenia takisto nič nevedia). V skutočnosti funkciu dozornej rady (dozor nad vyčleňovaním a používaním finančných zdrojov na chod „štátnej leteckej spoločnosti“) vykonáva parlament, s odborným (nekvalifikovaným) poradenstvom minimálne od dvoch výborov: pre obranu a pre financie. Z ktorých ani jeden o objekte riadenia absolútne nič nevie. Teraz nastáva ďalšie prekvapenie, týkajúce sa systému „nominovaných vedúcich“ expertov (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie). Prejdeme si ich. Prvým z nich, letovým riaditeľom, akýmsi šéfpilotom, nie je veliteľ dopravnej letky, ale všetky funkcie sa schádzajú, aj to nie úplne, až na úrovni veliteľa vzdušných síl! Kompletne sa môžu združovať s prižmúrením očí na úrovni Náčelníka generálneho štábu, ktorý o objekte riadenia spravidla absolútne nič nevie. S prižmúrením očí preto, že funkciu výberu a prípravy lietajúceho personálu, aj veľkej časti výcviku, idú až na úroveň ministra obrany (ani šéf jedinej sekcie nestačí len preto, že deformovali reformu školstva). Veliteľ dopravnej jednotky zodpovedá len do istej veľmi malej miery funkcii „vedúceho typu“ podľa civilnej terminológie. Hrôza? Nuž ešte som neskončil. Funkcia „Riaditeľa údržby“ sa sústreďuje až na úrovni ministra obrany, pre letku MV všetko na úrovni ministra vnútra! Zdôvodnenie je veľmi jednoduché – všetky potrebné funkcie pri akvizícii, aj veľkej tzv. ťažkej údržbe a modernizácii lietadiel (bez ohľadu na počet v jednotlivých typov), idú cez kšeftárske ministerské štruktúry. Nielen sekcia modernizácie (zo štruktúr NATO prevzatý šéf vyzbrojovania), ale aj sekcia finančná, personálna a ďalšie do toho vstupujú. Žiadna doména jediného expertného leteckého šéfa (ako v každej civilnej leteckej spoločnosti) neexistuje. Doslova raj pre oligarchov a šmelinárov a práve preto je ten systém tak nastavený, aby z toho profitovali politickí nominanti. Rovnako je na tom „Riaditeľ pozemného zabezpečenia“ (konečná je úroveň ministra), aj vedúci výcviku posádok (konečná je úroveň ministra)! Bezpečnosť, harmonizácia, zladenosť, efektívna koordinácia, hospodárnosť, všetko je systémovo nemožné, vylúčené, náhodné, nefunkčné (mohol by som rozprávať)!

Na snímke Peter Švec

To nie je koniec. Totiž aj štátny letecký dozor si vykonáva ministerstvo obrany a teda aj v  oblasti „kontroly kvality“ a keď treba vyšetrovania, je konečným expertom totálny šarlatán (zvyčajne) minister obrany už len tým, že každú oblasť mu sleduje niekto iný a do niektorých vstupujú aj externé vonkajšie orgány. Napríklad „politruci“ z protištátok stojaci na krku každého rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie. Veď čo oni môžu vedieť o bezpečnosti, hlavne nech to vyhrá najlacnejšia ponuka a hlavne nech si zdôvodnia svoju činnosť pre zahraničných donorov politruci z protištátok-mimovládok. Toto je samo osebe vážne ohrozenie. Čiže konečným zodpovedným sa obchvatom stáva vo všetkých oblastiach predseda vlády! Tento typ systémového chaosu bol hĺbkovou príčinou nie spolupôsobiacej príčiny katastrofy samotnej, ale s vysokou mierou istoty príčinou nezáchrany určitého množstva preživších, sediacich v zadnej časti trupu. Totiž leteckí záchranári nemohli zachraňovať, lebo nemali zodpovedajúcu výbavu!

Nuž a pri odhaľovaní systémových príčin leteckej katastrofy sa tento chliev a systémový chaos ešte neskončil. Ideme na oblasť, ktorú si nazveme C3RM. Označme si ju: „optimalizácia spravovania zdrojov a činností v lietaní“ (z civilu v „leteckom priemysle“) z anglickej skratky Corporate Resource Management. Týka sa tak všetkých vonkajších, teda mimorezortných aktérov, ktorí majú na každý let vplyv. Od dizajnérov lietadla, tvorcov prevádzkových príručiek (spravidla výrobca lietadla), dodávateľov podsystémov, agregátov, softvéru atď. Tiež cez poskytovateľov mapiek, letových postupov, zmenoviek v postupoch, letových informácií (od meteorologických, až po správy pre pilotov, tzv. NOTAMy). Ale tiež systému výmeny skúseností, poučení a záverov z celosvetových leteckých katastrof a vážnych udalostí. A končiac pri mimorezortnom a neraz mimoštátnom poskytovateľovi letových prevádzkových služieb. Tak, ako pri kritickom lete. Ktorý bol letom vojenského prevádzkovateľa podľa civilných pravidiel a pod riadením civilnými orgánmi riadenia letovej prevádzky. V tomto mechanizme C3RM sú zahrnutí vonkajší aktéri, bez ktorých sa let nemohol uskutočniť. Tento civilný mechanizmus má tiež akéhosi „jediného veliteľského agenta“ a to sú dohodnuté pravidlá pod organizáciou ICAO. Podľa nich sa postupuje v civile vo všetkých oblastiach. Národné úrady a národné letecké predpisy od dizajnu, výroby, schvaľovania, údržby, licencovania personálu, výcviku, požiadaviek na letiská, navigačné a iné zariadenia, atď. vychádzajú z minimálnych etalónov ICAO. K tomu existujú ďalšie medzinárodné dokumenty a protokoly. Vojenské letectvo sa tvári, že všetko harmonizuje, v skutočnosti drvivá väčšina štátov ide vo vojenskom lietaní podľa úplne iných pravidiel, zachováva si autonómiu. Výsledok? Nálet priemerne státisícov hodín na katastrofu v porovnaní s desiatkami až stovkami miliónov v civilných aerolíniách.

Nuž a tu sme sa dostali na veľmi citlivú platformu, kde chronologicky zoradím niektoré mne známe systémové návrhy, ktoré mohli pomôcť v prevencii katastrofy. U zainteresovaných jednotlivcov vyvolám kontroverzie. Tu sú fakty:

1992:  Všetko sa začalo už pri delení majetku tzv. federácie. Keby sa bol býval delimitátorom stal expert navrhovaný nevládnou stranou SNS, tak by sa nevytvoril zborový systém tretinovej kópie federálnej armády, ale navrhoval sa mierový brigádny pokrokový systém. Jeho prezentácii, aj predneseniu návrhu kompromisného divízneho systému zabránila ľudská malosť držiteľov moci. Čo by sa stalo? V úspornom systéme štruktúr s navrhovanou domobranou by bolo viac na výcvik, modernizácie a údržbu techniky, vrátane leteckej. V oblasti dopravných lietadiel som dal nominovanému delimitátorovi veľmi jednoduchý návrh: celé štátne letectvo pod vzdušné sily (neexistovala by letka MV), minimálny počet typov, maximálny počet lietadiel z každého typu. Namiesto masívneho počtu po jednom až dvoch dopravných lietadiel 6 typov by sme mali do 10x L410-UVP, 6x An26 na nákladnú prepravu a 4x salónne Jak40. 3 flotily.

.

1997-1998: Veliteľ zboru LaPVO presadzoval iniciatívy na civilné licencie pre všetkých vojenských pilotov a riadiacich letovej prevádzky. Navrhol, aby vzdušné sily prevzali komplexný systém civilných predpisov a vojenské špecifiky by sa riešili vojenskými prílohami rôzneho stupňa utajenia. Iniciatívy boli zamietnuté nadriadeným štábom LaPVO, presadili sa len fragmenty. V roku 2006 by už mali posádky vojenských dopravných lietadiel silno zažité zdravé civilné návyky, ktoré by vytvárali popri reťazci pochybení vysoko účinné reťazce záchranných sietí.

2000: Osobný list autora tohto článku vtedy už novému veliteľovi vzdušných síl s návrhom zásadných systémových opatrení pre dopravné letectvo so záverom, že ak sa tento systém bude ignorovať, môže nás čakať vážna udalosť.

2001: Po necelom roku obsahovo rovnaký list autor tohto článku predložil svojmu priamemu nadriadenému, Náčelníkovi GŠ, vo forme Informačnej správy. List utajený s odkazom, že to nie je oblasť mojej zodpovednosti.

2003: Autor bol ministrom ustanovený za šéfa „Komisie MO pre koncepčný rozvoj letectva.“ Správa pripravovaná pre verejnosť po dokončení presiaknutá niekoľkými desiatkami záverov, zistení a odporúčaní, pričom desiatky konfliktných postojov medzi národohospodársky a civilno-bezpečnostne nabudeným reformným predsedom a väčšou časťou jeho komisie so zdedenými postojmi boli vyriešené konštatovaním v približnom znení: „v tejto otázke komisia nedosiahla zhodu“. Nový minister správu utajil a nechal založiť ad acta, čím ignorovaním odporúčaní k typu AN-24 nevedomky umožnil, aby o dva roky neskôr malo prečo a na čom ukončiť svoju životnú púť 42 obetí katastrofy.

30. 9. 2004: autor odchádza do zálohy, osud návrhov zostáva neznámy.

.

19. 1. 2006: Na vyvrcholenie nakopených ignorácií doplatí 42 osôb. Vyšetrovacia správa utajená až do konca júla 2020. Znalci už chápeme prečo.

Čitateľ môže veriť, aj pochybovať. Oprávnene. Totiž veľa vecí nebolo vyšetrených, neboli urobené letové rekonštrukcie letu a alternatívnych postupov, ani činnosti radarového riadiaceho. Neboli odtajnené súdno-lekárske správy o počte obetí, ktoré prežili katastrofu a doplatili na nemožnosť poskytnutia pomoci nevybaveným vrtuľníkom leteckej pátracej a záchrannej služby. Neboli vyšetrené aspekty modernizácie. Či boli inštalácie schválené výrobcom, potom výrobcom vypracované a prevádzkovateľovi postúpené nové prevádzkové postupy. Z toho vyplýva jediný záver: JE NUTNÉ NOVÉ VYŠETROVANIE s novou vyšetrovacou komisiou, so zapojením výrobcu lietadla. Aspoň z úcty k obetiam, keď už inštitucionálna zadubenosť nedovolí chápať, že z nesprávnych záverov, zo zatĺkania, klamania a podvádzania nemôže vzniknúť účinné poučenie, prevencia. Vinníkom katastrofy je teda určite ľudský faktor: systémový organizačný chaos.

Ing. Peter Švec, p.s.c., RCDS, bezpečnostno-obranný a letecko-bezpečnostný analytik, Airline Captain B-737 NG, Line Check Captain

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Marek Brna

Miroslav Urban

Michal Durila

Ivan Štubňa

Gustáv Murín

Andrej Sablič

.
.
.

Bohuš pre HS o fungovaní STVR: Aj toto je jeden z problémov. Dlhé roky tu fungovalo tunelové videnie

Legendárny Jaro Filip svojho času povedal, že vtedajšiu STV má doma pustenú iba vtedy, keď ju nedopatrením prepne výboj statickej…

28. 11. 2025 | Rozhovory | 13 min. čítania | 0 komentárov

.

Zdechovského pokus rozbiť československú jednotu: Babiš vraj neznáša Fica

Nezhoda, nezhoda, a ešte raz nezhoda. Tak by sa dala charakterizovať vo výsledku televízna debata europoslancov v zostave Milan Uhrík,…

28. 11. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
28. 11. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov

Rada EÚ prekročila hranicu, ktorú v Európe doteraz neprekročil nikto

Európska únia vstúpila do novej éry digitálneho dohľadu. Rada EÚ po prvýkrát schválila rámec, ktorý umožňuje analyzovať súkromnú komunikáciu ešte…

28. 11. 2025 | Komentáre | 9 min. čítania | 0 komentárov
28. 11. 2025 | Komentáre | 9 min. čítania | 0 komentárov

Translobby vracia úder: Ani Vatikán už nie je v bezpečí

Lobisti z kruhov LGBTI menia hru v Bruseli

28. 11. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
28. 11. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

Klimatickí aktivisti musia spoločnosti Lufthansa zaplatiť odškodné za blokádu letiska

Hamburský Krajský súd odsúdil desať členov skupiny klimatických aktivistov Last Generation a musia zaplatiť odškodné vo výške 400 000 eur…

28. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
28. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
.

Právní důvody…

Jak je mým blogerským zvykem, podíváme se v dnešním článku na události kolem sestavování vlády z jiného úhlu. Včera jsem…

28. 11. 2025 | Česky | 6 min. čítania | 0 komentárov
28. 11. 2025 | Česky | 6 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

28. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
28. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Bežný problém so spánkom môže byť spojený so závažnou neurologickou poruchou

Výskum naznačuje, že CPAP terapia by mohla znížiť riziko Parkinsonovej choroby o 30 %, ak sa s ňou začne včas

28. 11. 2025 | Zaujímavosti | 3 min. čítania | 0 komentárov
28. 11. 2025 | Zaujímavosti | 3 min. čítania | 0 komentárov

Progresívci by chceli obrátiť aj katolíkov

Pápež Lev XIV. sa 16. novembra zúčastnil jubilejnej udalosti v Ríme, venovanej chudobným, s ktorými spolu obedoval vo Vatikáne, čo…

28. 11. 2025 | 0 komentárov

Trump zrušil pozvánku Južnej Afriky na samit G20 po diplomatickom konflikte

Americký prezident Donald Trump vo svojom ostrom stredajšom príspevku na sociálnej sieti Truth Social presne vysvetlil, prečo Spojené štáty bojkotovali…

28. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
28. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Veľké prekvapenie na Tehelnom poli. Slovan zdolal španielskeho favorita

Slovan Bratislava zaznamenal prvé víťazstvo v Konferenčnej lige UEFA v aktuálnej sezóne, keď vo štvrtok večer na domácej pôde zdolal…

28. 11. 2025 | 0 komentárov

Ako streliť vlastný gól? Progresívci majú návod

Prinášame Vám postoj Mariána Kéryho, predsedu Zahraničného výboru NR SR zo SMER-u, ktorý píše o tom, ako si progresívci otvorením…

27. 11. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov

Fínov zachvátila paranoidná obava z „ruskej invázie“

Fínsko, 27. novembra 2025 - Politiku fínskeho štátu možno nazvať jedinečnou - po tom, čo sa z ničoho nič pohádala…

28. 11. 2025 | 0 komentárov

Kremeľ sa konečne vyjadril: Čo vieme o stretnutí Putina a Orbána?

Kremeľ sa konečne vyjadril – denník Mandiner zverejnil, čo je známe o stretnutí maďarského premiéra Viktora Orbána a prezidenta Ruskej…

27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Nájdete skrytú myš v tejto kuchyni do 10 sekúnd?

Táto vizuálna výzva preverí vašu pozornosť. V tejto zdanlivo obyčajnej kuchyni je ukrytá drobná myš - a len tí s…

28. 11. 2025 | 0 komentárov

Vo väzbe počas predošlých vlád zomierali ľudia. „Pokrytci z Matovičovej éry nás nebudú učiť o spravodlivosti,“ reaguje minister vnútra

Včerajšia parlamentná debata sa pôvodne niesla v pietnom duchu. Pri požiari v rómskej osade zahynula matka a jej tri dcéry.…

27. 11. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov

Adam Ružička trojbodovým hrdinom pri výhre nad Jekaterinburgom

Slovenský útočník Adam Ružička znovu úradoval v ruskej KHL. Dvomi gólmi a jednou asistenciou sa postaral o víťazstvo Spartaka Moskva…

28. 11. 2025 | 0 komentárov

.

Putin sa vyjadril k americkým sankciám pre energetické spoločnosti aj k mierovému plánu

Ruský prezident Vladimir Putin vyhlásil, že americké sankcie uvalené voči spoločnostiam Lukoil a Rosneft sú pre neho “prekvapením”.  Vyjadril sa…

27. 11. 2025 | Aktualizované 27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Aktualizované 27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Za bombový útok na Krymský most pôjde osem ľudí do väzenia na doživotie

Ruský súd poslal vo štvrtok do väzenia na doživotie osem ľudí, ktorí boli uznaní za vinných v súvislosti s výbuchmi…

27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Má studená sprcha skutočne nejaké výhody?

Studená sprcha v posledných rokoch zažíva veľký úspech. Vďaka influencerom ako „Iceman“ Wim Hof ​​- ktorý praktizuje dýchacie techniky, ktoré…

28. 11. 2025 | 0 komentárov

Driscoll do Kyjeva, Witkoff do Moskvy. Ako to teraz vyzerá s rokovaniami?

Vedúci kancelárie prezidenta Ukrajiny Andrij Jermak potvrdil, že ďalšie rokovania s americkou delegáciou o mierovom pláne sa uskutočnia “do konca…

27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Glück pre HS: Je otázne, či má byť generálny prokurátor absolútne nedotknuteľný. Podozrenia z ovplyvňovania politicky citlivých vecí musia byť vysvetlené

O čo ide v prípade údajného zasahovania GP Maroša Žilinku do živých vecí na Krajskej prokuratúre v Žiline? Porušil prokurátor Balogh mlčanlivosť tým,…

27. 11. 2025 | Rozhovory | 11 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Rozhovory | 11 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

27. 11. 2025 | Aktualizované 27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 8 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Aktualizované 27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 8 min. čítania | 0 komentárov

Súrodenci a ich činy, ktoré dokazujú silu rodinného puta

Súrodenci sú ľudia, ktorí nás vedia najviac vytočiť, najhlasnejšie rozosmiať a najúprimnejšie podržať - a práve o ich nenahraditeľnom mieste…

27. 11. 2025 | 0 komentárov

„Európsky štít demokracie“ je v skutočnosti operačný systém cenzúry

Obhajcovia slobody prejavu už mesiace varujú, že iniciatíva „Európsky štít demokracie“ , ktorú predstavila Európska komisia, nie je ani tak…

27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Trumpov zástupca na uzavretom stretnutí v Kyjeve varoval európskych diplomatov: Pozor na Rusko!

Trumpov zástupca Driscoll na uzavretom stretnutí v Kyjeve varoval európskych diplomatov, že Rusko dosiahlo taký objem výroby diaľkových rakiet, ktorý…

27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Pročko prehral súd so Sujom. Teraz bude musieť platiť

Miroslav Suja z hnutia Republika prostredníctvom sociálnej siete informuje, že vyhral spor s poslancom Jozefom Pročkom a ten sa mu…

27. 11. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Za múrmi Zimného paláca: Tento krásny príbeh úspešnej slovenskej autorky je inšpirovaný skutočnými udalosťami

Tri Tatiany – jeden príbeh. A jeden muž, ktorý na krku nosí anch a myslí si, že ovláda osud. Knihu…

27. 11. 2025 | Kultúra | 2 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Kultúra | 2 min. čítania | 0 komentárov

The Economist: Rokovania o mieri na Ukrajine sú stále živé

Napriek korupčnému škandálu, ktorý zasiahol Ukrajinu, stále prebiehajú rokovania o mieri. Na fronte sa však situácia zhoršuje, píše The Economist

27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Indonéziu, Thajsko aj Malajziu v uplynulých dňoch zasiahli silné dažde, ktoré si v celom regióne vyžiadali desiatky úmrtí. Len na indonézskom ostrove Sumatra stúpol počet obetí záplav a zosuvov pôdy v priebehu tohto týždňa na 90, zatiaľ čo na juhu Thajska zahynulo v dôsledku extrémneho počasia najmenej 55 ľudí. 

07:15

Orbán na svojich sociálnych sieťach potvrdil, že dnes bude v Moskve.

S Putinom bude rokovať o Ukrajine, dodáva agentúra Reuters.

Agentúra cituje slová maďarského premiéra, že má v úmysle rokovať o dodávkach ropy a plynu, ako aj o „úsilí o mierové urovnanie v Ukrajine“.

07:13

Britská polícia oznámila, že na letisku na severozápade Anglicka zadržala 31-ročného muža v súvislosti s októbrovým útokom na synagógu v Manchestri. O život vtedy prišli traja ľudia vrátane útočníka.

06:47

Americký prezident Donald Trump oznámil, že 20-ročná príslušníčka Národnej gardy Sarah Beckstromová, ktorá bola v stredu postrelená v blízkosti Bieleho domu, zraneniam podľahla. Jej postrelený 24-ročný kolega Andrew Wolfe podľa Trumpa naďalej „bojuje o život“.

06:46

Turecký atentátnik Mehmet Ali Agca, ktorý 13. mája 1981 vo Vatikáne postrelil a vážne zranil pápeža Jána Pavla II., pricestoval do mesta Iznik, kde sa v týchto dňoch konajú podujatia pripomínajúce 1700. výročie Prvého nicejského koncilu. Tureckým médiám Agca povedal, že sa chce stretnúť s pápežom Levom XIV., ktorý zavítal do Turecka v rámci svojej prvej apoštolskej cesty.

06:45

.

Na čo čaká Zelenskyj, keď odmieta ústupky požadované USA v rámci mierového plánu?

V súčasnosti sa rokovania o ukončení vojny na Ukrajine, ktoré sa zintenzívnili po zverejnení Trumpovho mierového plánu, opäť dostali do…

27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Lukašenko vyzval Zelenského, aby „zastavil vojnu“

Bieloruský prezidnet Alexandr Lukašenko vyzval Zelenského, aby „zastavil vojnu“ ak chce, aby Ukrajina zachovala svoje zostávajúce územia a nestratila Odesu…

27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Keď verejnoprávnosť uhne z cesty: TASR zamlčala podstatu kauzy Balogh a Žilinka

Verejnoprávna agentúra má stáť nad politickým konfliktom. Ak však prestane opisovať, čo sa skutočne stalo, a začne ponúkať len rámec,…

27. 11. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov

Europoslankyňa: „Je cieľom Európskej únie zmariť každý pokus o mier?“

Europoslankyňa Katarína Roth Neveďalová v Európskom parlamente vyzvala, aby sa jej kolegovia  “zamysleli a prestali sa správať ako urazení tínedžeri,…

27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Na scénu vstúpil nový dezinfokanál – lenže pozor! Šíri sofistikovanú propagandu

Do slovenského mediálneho priestoru vstúpil ďalší informačný, respektíve dezinformačný kanál – lenže pozor! Nejde o neškodný profil, práve naopak. Šíri…

27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Marek Brna

Miroslav Urban

Michal Durila

Ivan Štubňa

Gustáv Murín

Andrej Sablič

.
.
.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov