NAŽIVO

Nórsky diplomat Geir Pedersen, ktorý v mene OSN takmer sedem rokov pôsobil v Sýrii, z osobných dôvodov odstupuje z tejto funkcie. 

20:14

Sloboda prejavu je jednou zo základných hodnôt, ktorú bude Británia vždy ostražito a nekompromisne chrániť, vyhlásil britský premiér Keir Starmer počas tlačovej konferencie s americkým prezidentom Donaldom Trumpom na konci jeho štátnej návštevy.

20:13

Izraelská armáda oznámila, že pri výbuchu bombovej nálože nastraženej pri ceste v južnej časti palestínskeho Pásma Gazy prišli o život štyria jej vojaci vo veku od 20 do 26 rokov. Ďalší traja vojaci utrpeli pri výbuchu zranenia.

19:55

19:53

19:52

Česká koalícia SPOLU odštartovala horúcu fázu predvolebnej kampane. Na pompéznej akcii v Slovanskom dome v centre Prahy premiér Petr Fiala vyzval voličov, aby dali šancu koalícii SPOLU a nie „populistom a extrémistom“. SPOLU má podľa neho šancu poraziť hnutie ANO a zostavovať vládu.

19:19

Štyridsaťsedem francúzskych občanov, ktorí boli držaní v Sýrii pre podozrenie z členstva v extrémistickej skupine Islamský štát, bolo odovzdaných Iraku na trestné stíhanie. Agentúre AP oznámili irackí bezpečnostní predstavitelia pod podmienkou zachovania anonymity.

19:02

Americký prezident Donald Trump pracuje na tom, aby Spojené štáty opäť získali leteckú základňu Bagram v Afganistane, o ktorú prišli v roku 2021, keď sa moci v Afganistane chopilo fundamentalistické hnutie Taliban. Trump zdôraznil strategický význam tejto základne pre USA.

19:01

Eurokomisár pre obranu Adrius Kubilius oznámil, že plánuje na budúci týždeň zvolať virtuálne rokovanie ministrov obrany krajín východnej Európy o vybudovaní „múru proti dronom“ pozdĺž východnej hranice EÚ. Potvrdil, že Európska komisia chce tento koncept čo najrýchlejšie pretaviť do reality.

19:00

Rusko odovzdalo Ukrajine telá ďalších 1000 padlých vojakov. Na platforme Telegram to oznámila ukrajinská Koordinačná rada pre zaobchádzanie s vojnovými zajatcami.

18:28

Ruské ministerstvo zahraničných vecí odmietlo najnovšiu správu o nútenej prevýchove detí deportovaných z Ukrajiny. Vypracovalo a zverejnilo ju pracovisko humanitárneho výskumu Fakulty verejného zdravia na Yaleovej univerzite. Ako informovala agentúra Reuters, Moskva označila túto správu za protivedeckú propagandu, ktorá je údajne plná výmyslov a je založená na pochybných faktoch.

18:22

Železničná spoločnosť Slovensko má opäť vo štvrtok poobede výpadok online predajných systémov. Nefunguje e-shop ani aplikácia IDeme vlakom.

17:58

Úrad podpredsedu vlády SR pre plán obnovy a znalostnú ekonomiku spustil nový štátny informačný portál www.oze.gov.sk, ktorý postupne prinesie informácie o všetkých obnoviteľných zdrojoch energie. V úvodnej fáze sa portál venuje najmä téme energie z vetra, ktorá je kľúčová pre budúci rozvoj slovenskej energetiky.

17:57

Úspory na výdavkovej strane rozpočtu by mali podľa tvrdení Ministerstva financií SR dosiahnuť 1,3 miliardy eur, zatiaľ však tento údaj nie je podporený konkrétnymi opatreniami. Doteraz predstavené úpravy by mali viesť k zníženiu deficitu o 282 miliónov eur, z čoho 130 miliónov eur tvoria úspory samospráv. Naďalej tak chýbajú informácie o opatreniach za 1 miliardu eur. Upozornila na to vo štvrtok Rada pre rozpočtovú zodpovednosť s tým, že zatiaľ nevie vyhodnotiť realistickosť celého konsolidačného balíka.

17:57

Bulharská vláda vedená premiérom Rosenom Žeľazkovom v parlamente prežila hlasovanie o nedôvere.

17:56

Vôbec najstaršieho šimpanza druhu bonobo na svete utratili v nemeckej zoologickej záhrade vo veku 61 rokov. Pre tento druh ide o mimoriadne vysoké číslo. O úmrtí informovala na sociálnych sieťach samotná zoo.

17:33

Americký prezident Donald Trump počas návštevy Británie vyhlásil, že ho jeho ruský náprotivok Vladimir Putin naozaj sklamal a že sa uvidí, čo to bude znamenať pre ukončenie vojny na Ukrajine. Putin podľa slov Trumpa na Ukrajine „stráca viac vojakov, než zabíja“. Na ruského prezidenta treba podľa britského premiéra Keira Starmera vyvinúť väčší tlak.

17:32

Izraelská armáda varovala obyvateľov viacerých obcí a miest v južnom Libanone, že tam plánuje podniknúť nálety na vojenskú infraštruktúru proiránskeho hnutia Hizballáh.

17:28

Tretia vlna konsolidácie sa dotkne každého človeka na Slovensku. Aj tí, ktorí nie sú živnostníci alebo nemajú vysoké príjmy, ju pocítia cez problémy, ktoré spôsobí samosprávam. Ich služby zdražejú a nebudú mať peniaze na investície do vlastného rozvoja, poukázali vo štvrtok na tlačovej konferencii v Národnej rade (NR) SR predstavitelia opozičného Progresívneho Slovenska.

17:24

Zmeny v klimatickom zákone EÚ navrhované pre rok 2040 by mali riešiť šéfovia vlád a štátov, nie ministri. V Bruseli to na zasadnutí Rady EÚ pre životné prostredie pre spravodajcu TASR povedal minister životného prostredia SR Tomáš Taraba (nominant SNS).

17:23

Svetová zdravotnícka organizácia informovala, že až 31 z 38 potvrdených prípadov smrtiaceho vírusu ebola v južnej časti Konžskej demokratickej republiky sa skončilo smrťou.

17:22

Rastúce životné náklady sa už po pätnásty raz umiestnili na prvom mieste rebríčka najväčších obáv Nemcov. 

17:21

Pri prestrelke, ku ktorej došlo na hraničnom priechode medzi Izraelom okupovaným Západným brehom a Jordánskom, utrpeli smrteľné zranenia dvaja Izraelčania vo veku okolo 20 a 60 rokov. Izraelská armáda informovala, že útočník „bol neutralizovaný,“

17:20

Rusko nebude súhlasiť s návrhmi Ukrajiny na uzavretie prímeria a usporiadanie bezpodmienečných rokovaní na úrovni prezidentov, pretože ich považuje za snahu o „ďalší cirkusový kúsok“.

17:19

Protesty proti navrhovaným úsporným opatreniam sa za účasti takmer 250.000 ľudí konajú na vyše 430 miestach vo Francúzsku. Pri sporadických potýčkach s demonštrantmi zadržali 128 osôb, zranenia utrpelo sedem policajtov. Vyplýva to z priebežnej bilancie, ktorú o 14.00 h SELČ zverejnilo francúzske ministerstvo vnútra.

17:19
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Šokujúce odhalenia o inštitucionálnom chaose, ktorý spečatil osud 42 obetí katastrofy AN-24

Lietanie na lietadlách sa v žiadnom prípade nedá porovnávať s jazdou na pozemných prostriedkoch. Ak je pred autom prekážka, tak aj pri vysokej rýchlosti mi na zabrzdenie stačí pár desiatok metrov. Keď si šofér nie je istý, zastaví na krajnici, pozrie sa do mapy, alebo skontroluje si auto, prípadne zavolá pomoc. Bežné dopravné turbovrtuľové lietadlo kategórie An-24 má v čistej konfigurácii rýchlosť okolo 360 km/h. Každú minútu preletí vzdialenosť 6 km, to znamená každú sekundu 100 metrov. Posádka nemôže zastaviť pred prekážkou, môže len vybočiť, alebo ju nadletieť

❚❚
.

Kým pilot v rámci ľudských schopností zareaguje na prekážku a urobí prvý úkon, preletí za 2 sekundy 200 metrov. Ak je prevýšenie veľké, kým zareagujú motory vyšším výkonom, trvá to niekoľko sekúnd, čo sa rovná 500-600 metrom. Potiahnutím riadiacej páky najprv stráca rýchlosť na úkor zisku výšky, ktorý na úvod predstavuje možno desať metrov za sekundu. Ale zároveň sa každú sekundu posunie o povedzme 40-50 metrov. Takže za prvých desať sekúnd možno nastúpa 100 metrov ale k prekážke sa priblíži o ďalších 400-500 metrov. Ak potiahne príliš a stratí rýchlosť pod kritickú, tak prejde do režimu pádu. Na vybratie pádu musí potlačiť a získať rýchlosť klesaním dovtedy, kým získa vztlak a môže letieť, teda prestane padať. Aj vtedy sa posúva dopredu. Za desať sekúnd možno o najmenej 300 metrov ak vychádzame z pádu pri výrazne zníženej rýchlosti oproti štandardnej čistej konfigurácii. Ak sa chce vyhnúť prekážke vybočením, tak v závislosti od veľkosti náklonu (pre dopravné lietadlo obmedzený) môže byť pri uvedenej rýchlosti polomer zákruty hravo zopár kilometrov. V prenesení na pozemné pomery to znamená, že ak začnem vybočovať na začiatku jednej dediny, vracať sa začnem po vybočení o viac ako 90° na začiatku susednej dediny. Také sú reality.

Navyše, šoférovi stačia značky na cestách a sledovanie dvoch prístrojov. Na všetko si počas dlhej cesty vystačí sám. Ak je preťažený, alebo zle naložený, nič sa nestane, prinajhoršom pokuta. Posádka lietadla závisí od množstva aktérov. Vo viacčlennej posádke má každý člen svoju úlohu, ale zároveň nesprávnou činnosťou alebo nečinnosťou vytvára pochybenia a z nich vyplývajúce ohrozenia. Prevencia pred nimi si vyžaduje doslova zostavu zručností. Vzájomnou komunikáciou začínajúc. Ale v hre sú aj mechanizmy rozhodovania, riešenia konfliktov, štýl riadenia a líderské zručnosti kapitána, povahové vlastnosti každého člena, vzájomná kompatibilita, rozdielna úroveň vycvičenosti, skúseností, talentu, vedomostí. Každý člen posádky je tiež zdrojom informácií pre všetkých ostatných. Toto všetko riešia výcvikom a teoretickou prípravou cibrené mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činnosti v posádke“ (z anglického Crew Resource Management, teda CRM). Z praktických dôvodov si to označíme ako C1RM. V posádke je to jednoduché, lebo celý proces sa koná pod vedením jediného a jednoznačného kapitána. Ale v prípade AN-24 sa stalo, že kapitán bol relatívne málo skúsený, aj na type, aj celkovým náletom. V civilnom lietaní by prakticky nemal nárok na kapitánstvo. Navyše kapitán bol málo priebojný, skôr nekonfliktný typ, ešte k tomu veliteľsky podriadený svojmu druhému pilotovi, ktorý bol nielen dominantný a veliteľský typ, ale od ktorého závisela kariéra – služobný postup, hodnotenie, aj istá časť platu kapitána. To bol veľmi vážny konflikt úloh, ktorý dobre popisuje prvá odborná správa v 7. časti. Zatiaľ nevieme, prečo 2. pilot neletel s kapitánom druhého lietadla, ktorý bol tiež pplk. a navyše o pol generácie starší.

Už menej je pilotom známa iná časť s rovnakou anglickou skratkou CRM. Z praktických dôvodov si túto úroveň označíme ako C2RM. Tentoraz sa týka „spoločnosti“, po anglicky Company Resource Management. Ide o mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činností“ v „leteckej spoločnosti“. Ale teraz je otázka, čo je vlastne „spoločnosť“ vo vojenskom dopravnom lietaní? A na určenie treba mať veľmi hĺbkové pochopenie prostredia nielen v armáde, ale aj v civile, dokonca aj teoretické vedomosti a prax v riadení procesov v obidvoch prostrediach. Na získanie odpovede sa musíme spýtať, aké funkcie voči lietaniu plní typická civilná letecká spoločnosť vo vzťahu k tomuto typu C2RM. Všetky, s výnimkou štátneho leteckého dozoru. Spoločnosť si vyberá posádky lietadiel, určuje a realizuje ich výcvik, ich riadenie kariér, ich plánovanie, zabezpečuje im výber a vybavenie lietadiel, ich údržbu, obnovovanie softvéru. Tiež výber a prípravu technického personálu, zabezpečovacieho a odbavovacieho personálu. Zabezpečuje aj modernizáciu lietadiel, naplňovanie lietadiel, pravidelnosť liniek, súčinnosť s vonkajšími aktérmi od poplatkov na letiskách, až po akvizičné a údržbové náklady. V civilnej leteckej spoločnosti sa všetko koná pod jediným tzv. „zodpovedným vedúcim“ generálnym riaditeľom, ktorému pri rozhodovaní asistuje správna a dozorná rada, ale aj systém odborných „nominovaných vedúcich“ expertov, jediný za každú zo zopár vymedzených oblastí. Akýchsi veliteľov funkčných jednotiek. Neuveriteľne dôkladný princíp jediného veliteľa. Hovoríme o civilných spoločnostiach.

.

Na druhej strane, v štátnych letectvách funguje v zmysle C2RM systémový chaos. Šok, ale absolútne nespochybniteľný fakt. Tým „zodpovedným vedúcim“ (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie) je v skutočnosti vo svojej podstate predseda vlády (pochopiteľne, ktorý o objekte riadenia nič nevie)! Jeho správnou radou v oblasti je časť členov vlády (ktorí o objekte riadenia takisto nič nevedia). V skutočnosti funkciu dozornej rady (dozor nad vyčleňovaním a používaním finančných zdrojov na chod „štátnej leteckej spoločnosti“) vykonáva parlament, s odborným (nekvalifikovaným) poradenstvom minimálne od dvoch výborov: pre obranu a pre financie. Z ktorých ani jeden o objekte riadenia absolútne nič nevie. Teraz nastáva ďalšie prekvapenie, týkajúce sa systému „nominovaných vedúcich“ expertov (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie). Prejdeme si ich. Prvým z nich, letovým riaditeľom, akýmsi šéfpilotom, nie je veliteľ dopravnej letky, ale všetky funkcie sa schádzajú, aj to nie úplne, až na úrovni veliteľa vzdušných síl! Kompletne sa môžu združovať s prižmúrením očí na úrovni Náčelníka generálneho štábu, ktorý o objekte riadenia spravidla absolútne nič nevie. S prižmúrením očí preto, že funkciu výberu a prípravy lietajúceho personálu, aj veľkej časti výcviku, idú až na úroveň ministra obrany (ani šéf jedinej sekcie nestačí len preto, že deformovali reformu školstva). Veliteľ dopravnej jednotky zodpovedá len do istej veľmi malej miery funkcii „vedúceho typu“ podľa civilnej terminológie. Hrôza? Nuž ešte som neskončil. Funkcia „Riaditeľa údržby“ sa sústreďuje až na úrovni ministra obrany, pre letku MV všetko na úrovni ministra vnútra! Zdôvodnenie je veľmi jednoduché – všetky potrebné funkcie pri akvizícii, aj veľkej tzv. ťažkej údržbe a modernizácii lietadiel (bez ohľadu na počet v jednotlivých typov), idú cez kšeftárske ministerské štruktúry. Nielen sekcia modernizácie (zo štruktúr NATO prevzatý šéf vyzbrojovania), ale aj sekcia finančná, personálna a ďalšie do toho vstupujú. Žiadna doména jediného expertného leteckého šéfa (ako v každej civilnej leteckej spoločnosti) neexistuje. Doslova raj pre oligarchov a šmelinárov a práve preto je ten systém tak nastavený, aby z toho profitovali politickí nominanti. Rovnako je na tom „Riaditeľ pozemného zabezpečenia“ (konečná je úroveň ministra), aj vedúci výcviku posádok (konečná je úroveň ministra)! Bezpečnosť, harmonizácia, zladenosť, efektívna koordinácia, hospodárnosť, všetko je systémovo nemožné, vylúčené, náhodné, nefunkčné (mohol by som rozprávať)!

Na snímke Peter Švec

To nie je koniec. Totiž aj štátny letecký dozor si vykonáva ministerstvo obrany a teda aj v  oblasti „kontroly kvality“ a keď treba vyšetrovania, je konečným expertom totálny šarlatán (zvyčajne) minister obrany už len tým, že každú oblasť mu sleduje niekto iný a do niektorých vstupujú aj externé vonkajšie orgány. Napríklad „politruci“ z protištátok stojaci na krku každého rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie. Veď čo oni môžu vedieť o bezpečnosti, hlavne nech to vyhrá najlacnejšia ponuka a hlavne nech si zdôvodnia svoju činnosť pre zahraničných donorov politruci z protištátok-mimovládok. Toto je samo osebe vážne ohrozenie. Čiže konečným zodpovedným sa obchvatom stáva vo všetkých oblastiach predseda vlády! Tento typ systémového chaosu bol hĺbkovou príčinou nie spolupôsobiacej príčiny katastrofy samotnej, ale s vysokou mierou istoty príčinou nezáchrany určitého množstva preživších, sediacich v zadnej časti trupu. Totiž leteckí záchranári nemohli zachraňovať, lebo nemali zodpovedajúcu výbavu!

Nuž a pri odhaľovaní systémových príčin leteckej katastrofy sa tento chliev a systémový chaos ešte neskončil. Ideme na oblasť, ktorú si nazveme C3RM. Označme si ju: „optimalizácia spravovania zdrojov a činností v lietaní“ (z civilu v „leteckom priemysle“) z anglickej skratky Corporate Resource Management. Týka sa tak všetkých vonkajších, teda mimorezortných aktérov, ktorí majú na každý let vplyv. Od dizajnérov lietadla, tvorcov prevádzkových príručiek (spravidla výrobca lietadla), dodávateľov podsystémov, agregátov, softvéru atď. Tiež cez poskytovateľov mapiek, letových postupov, zmenoviek v postupoch, letových informácií (od meteorologických, až po správy pre pilotov, tzv. NOTAMy). Ale tiež systému výmeny skúseností, poučení a záverov z celosvetových leteckých katastrof a vážnych udalostí. A končiac pri mimorezortnom a neraz mimoštátnom poskytovateľovi letových prevádzkových služieb. Tak, ako pri kritickom lete. Ktorý bol letom vojenského prevádzkovateľa podľa civilných pravidiel a pod riadením civilnými orgánmi riadenia letovej prevádzky. V tomto mechanizme C3RM sú zahrnutí vonkajší aktéri, bez ktorých sa let nemohol uskutočniť. Tento civilný mechanizmus má tiež akéhosi „jediného veliteľského agenta“ a to sú dohodnuté pravidlá pod organizáciou ICAO. Podľa nich sa postupuje v civile vo všetkých oblastiach. Národné úrady a národné letecké predpisy od dizajnu, výroby, schvaľovania, údržby, licencovania personálu, výcviku, požiadaviek na letiská, navigačné a iné zariadenia, atď. vychádzajú z minimálnych etalónov ICAO. K tomu existujú ďalšie medzinárodné dokumenty a protokoly. Vojenské letectvo sa tvári, že všetko harmonizuje, v skutočnosti drvivá väčšina štátov ide vo vojenskom lietaní podľa úplne iných pravidiel, zachováva si autonómiu. Výsledok? Nálet priemerne státisícov hodín na katastrofu v porovnaní s desiatkami až stovkami miliónov v civilných aerolíniách.

Nuž a tu sme sa dostali na veľmi citlivú platformu, kde chronologicky zoradím niektoré mne známe systémové návrhy, ktoré mohli pomôcť v prevencii katastrofy. U zainteresovaných jednotlivcov vyvolám kontroverzie. Tu sú fakty:

1992:  Všetko sa začalo už pri delení majetku tzv. federácie. Keby sa bol býval delimitátorom stal expert navrhovaný nevládnou stranou SNS, tak by sa nevytvoril zborový systém tretinovej kópie federálnej armády, ale navrhoval sa mierový brigádny pokrokový systém. Jeho prezentácii, aj predneseniu návrhu kompromisného divízneho systému zabránila ľudská malosť držiteľov moci. Čo by sa stalo? V úspornom systéme štruktúr s navrhovanou domobranou by bolo viac na výcvik, modernizácie a údržbu techniky, vrátane leteckej. V oblasti dopravných lietadiel som dal nominovanému delimitátorovi veľmi jednoduchý návrh: celé štátne letectvo pod vzdušné sily (neexistovala by letka MV), minimálny počet typov, maximálny počet lietadiel z každého typu. Namiesto masívneho počtu po jednom až dvoch dopravných lietadiel 6 typov by sme mali do 10x L410-UVP, 6x An26 na nákladnú prepravu a 4x salónne Jak40. 3 flotily.

.

1997-1998: Veliteľ zboru LaPVO presadzoval iniciatívy na civilné licencie pre všetkých vojenských pilotov a riadiacich letovej prevádzky. Navrhol, aby vzdušné sily prevzali komplexný systém civilných predpisov a vojenské špecifiky by sa riešili vojenskými prílohami rôzneho stupňa utajenia. Iniciatívy boli zamietnuté nadriadeným štábom LaPVO, presadili sa len fragmenty. V roku 2006 by už mali posádky vojenských dopravných lietadiel silno zažité zdravé civilné návyky, ktoré by vytvárali popri reťazci pochybení vysoko účinné reťazce záchranných sietí.

2000: Osobný list autora tohto článku vtedy už novému veliteľovi vzdušných síl s návrhom zásadných systémových opatrení pre dopravné letectvo so záverom, že ak sa tento systém bude ignorovať, môže nás čakať vážna udalosť.

2001: Po necelom roku obsahovo rovnaký list autor tohto článku predložil svojmu priamemu nadriadenému, Náčelníkovi GŠ, vo forme Informačnej správy. List utajený s odkazom, že to nie je oblasť mojej zodpovednosti.

2003: Autor bol ministrom ustanovený za šéfa „Komisie MO pre koncepčný rozvoj letectva.“ Správa pripravovaná pre verejnosť po dokončení presiaknutá niekoľkými desiatkami záverov, zistení a odporúčaní, pričom desiatky konfliktných postojov medzi národohospodársky a civilno-bezpečnostne nabudeným reformným predsedom a väčšou časťou jeho komisie so zdedenými postojmi boli vyriešené konštatovaním v približnom znení: „v tejto otázke komisia nedosiahla zhodu“. Nový minister správu utajil a nechal založiť ad acta, čím ignorovaním odporúčaní k typu AN-24 nevedomky umožnil, aby o dva roky neskôr malo prečo a na čom ukončiť svoju životnú púť 42 obetí katastrofy.

30. 9. 2004: autor odchádza do zálohy, osud návrhov zostáva neznámy.

.

19. 1. 2006: Na vyvrcholenie nakopených ignorácií doplatí 42 osôb. Vyšetrovacia správa utajená až do konca júla 2020. Znalci už chápeme prečo.

Čitateľ môže veriť, aj pochybovať. Oprávnene. Totiž veľa vecí nebolo vyšetrených, neboli urobené letové rekonštrukcie letu a alternatívnych postupov, ani činnosti radarového riadiaceho. Neboli odtajnené súdno-lekárske správy o počte obetí, ktoré prežili katastrofu a doplatili na nemožnosť poskytnutia pomoci nevybaveným vrtuľníkom leteckej pátracej a záchrannej služby. Neboli vyšetrené aspekty modernizácie. Či boli inštalácie schválené výrobcom, potom výrobcom vypracované a prevádzkovateľovi postúpené nové prevádzkové postupy. Z toho vyplýva jediný záver: JE NUTNÉ NOVÉ VYŠETROVANIE s novou vyšetrovacou komisiou, so zapojením výrobcu lietadla. Aspoň z úcty k obetiam, keď už inštitucionálna zadubenosť nedovolí chápať, že z nesprávnych záverov, zo zatĺkania, klamania a podvádzania nemôže vzniknúť účinné poučenie, prevencia. Vinníkom katastrofy je teda určite ľudský faktor: systémový organizačný chaos.

Ing. Peter Švec, p.s.c., RCDS, bezpečnostno-obranný a letecko-bezpečnostný analytik, Airline Captain B-737 NG, Line Check Captain

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.

ĎALŠIE Z HS













.

.

Blogy

Marek Horňanský psychológ

Marián Tkáč

Marek Brna

Štefan Konya

Milan Šupa

René Pavlík

.
.
.

„Symbolická politika“ a „vojnové štvanie“. Predsedníčka AfD Weidelová sa v prejave pustila do kancelára Merza

Líderka najsilnejšej nemeckej opozičnej strany Alice Weidelová otvorila dvojdňovú rozpravu o rozpočte v Bundestagu výraznou kritikou federálnej vlády. Kancelár Friedrich…

18. 09. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

Medzi Netanjahuom a jeho bezpečnostnými službami narastajú nezhody

Medzi Netanjahuom a jeho bezpečnostnými službami narastajú nezhody, píše The New York Times

18. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
18. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Taliansko ako prvá krajina Európskej únie prijala komplexný zákon regulujúci používanie umelej inteligencie

Legislatíva obmedzuje prístup detí k tejto technológii a stanovuje tresty odňatia slobody za škodlivé používanie umelej inteligencie, uvádza The Guardian

18. 09. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
18. 09. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Poľské úrady potvrdili, že dom na hranici nepoškodil ruský dron, ale raketa protivzdušnej obrany vypálená z poľskej stíhačky F-16

Poľské úrady potvrdili, že dom na hranici nepoškodil ruský dron, ale raketa protivzdušnej obrany vypálená z poľskej stíhačky F-16, informuje…

18. 09. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
18. 09. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Ukrajina zablokovala 15 európskych webových stránok, ohrozuje tým slobodu tlače

Najnovšie kroky Ukrajiny ohrozujú slobodu tlače: Bezpečnostná služba Ukrajiny zablokovala prístup k viacerým webovým stránkam, ktoré obvinila zo šírenia „ruskej…

18. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
18. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Danko skončil. SNS má nového predsedu poslaneckého klubu

Novým predsedom poslaneckého klubu SNS v Národnej rade SR je Roman Michelko. Stal sa ním od 10. septembra. Vyplýva to…

18. 09. 2025 | Aktualizované 18. 09. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
18. 09. 2025 | Aktualizované 18. 09. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Kotlár vyzval generálnu prokuratúru, stranu Hlas aj prezidenta

Splnomocnenec vlády SR pre preverenie procesu riadenia a manažovania zdrojov počas pandémie COVID-19 Peter Kotlár žiada Generálnu prokuratúru SR, aby…

18. 09. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
18. 09. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Účasť Rakušana na demonštrácii slovenskej opozície má dohru

Slovenský veľvyslanec v Česku Martin Muránsky vo štvrtok v sídle českého ministerstva zahraničných vecí tlmočil protest vlády SR proti účasti…

18. 09. 2025 | Aktualizované 18. 09. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
18. 09. 2025 | Aktualizované 18. 09. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

18. 09. 2025 | Aktualizované 18. 09. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
18. 09. 2025 | Aktualizované 18. 09. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
.

Neplatné údaje a vedecký podvod. Stovky vedcov požadujú zastavenie používania mRNA vakcín

Najskôr prišiel vírus COVID-19, krátko nato vakcína – preparáty mRNA vakcín boli prezentované ako silná zbraň proti patogénu. Dnešné výsledky…

18. 09. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
18. 09. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Štátny tajomník rezortu obrany pre HS o incidente s dronmi v Poľsku: Musíme byť otvorení – doby, keď sme mali viacúrovňovú ochranu, sú preč

Minulý týždeň narušilo poľský vzdušný priestor niekoľko – údajne – ruských dronov. Ruská strana to, že išlo o ich zariadenia…

18. 09. 2025 | Rozhovory | 13 min. čítania | 0 komentárov
18. 09. 2025 | Rozhovory | 13 min. čítania | 0 komentárov

Deň, keď Sulík zaprie svojho syna

Je to už pár dní, čo šéf liberálov Gröhling vyzval zakladateľa SaS, aby sa dištancoval od verejných vyjadrení svojho nehodného…

18. 09. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
18. 09. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov

Blaha k protestom: Toto je osemnásťtisíc ľudí? Koľko bolo potom v Londýne?

Europoslanec Ľuboš Blaha vo svojom najnovšom príspevku poukazuje na to ako média šíria klamstvá o počte ľudí na opozičnom proteste…

18. 09. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
18. 09. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Rodiny obetí havárie lietadla Air India žalujú spoločnosť Boeing za katastrofu, pri ktorej zahynulo 260 ľudí

Letecká spoločnosť Honeywell je tiež predmetom žaloby v USA zo strany rodín štyroch pasažierov, ktoré tvrdia, že došlo k nedbanlivosti,…

18. 09. 2025 | Zaujímavosti | 3 min. čítania | 0 komentárov
18. 09. 2025 | Zaujímavosti | 3 min. čítania | 0 komentárov

Parlamentná prekáračka: Hanbite sa, hanbite, hanbite

Poslanec Jožo Pročko to znovu nezvládol… Mohol to byť ďalší bežný rokovací deň v NR SR, keby niet Joža Pročka…

18. 09. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
18. 09. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

Macron má dôkazy, že jeho manželka je biologická žena

Francúzsky prezident Emmanuel Macron predloží americkému súdu „fotografické a vedecké dôkazy“, ktoré potvrdzujú, že jeho manželka Brigitte je žena, uviedol…

18. 09. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
18. 09. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Britský projekt v našich školách: Keď sa „nevinná príručka“ mení na nástroj vplyvu

Ministerstvo školstva šíri medzi rodičmi a školami príručku vytvorenú v rámci britsko-amerického programu. Na prvý pohľad užitočný materiál k digitálnej…

18. 09. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov
18. 09. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov

.

Ilustrátori a ilustrátorky bojkotujú BIB 2025. Vedenie Bibiany v tom vidí jasný zámer

Vedenie Medzinárodného domu umenia pre deti Bibiana so znepokojením vníma snahu časti umeleckej a aktivistickej obce využiť Bienále ilustrácie Bratislava…

18. 09. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov
18. 09. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov

„Operačný plán Nemecko“. Berlínčania ani netušia, čo si pre nich mesto pripravilo v prípade vojny

V prípade vojenskej hrozby sa Nemecko má stať centrom spojencov NATO. Politik z BSW Alexander King sa opýtal Senátu, čo…

18. 09. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov
18. 09. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov

Toto nie je vojna: Skončí Izrael pred súdom?

Fakty, ktoré vyšli na svetlo, spochybňujú celú proizraelskú epiku o konflikte v Gaze. Ak bol niekto presvedčený, že obvinenia voči…

18. 09. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov
18. 09. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov

Von der Leyenová má ambiciózne plány. V ceste jej však stoja dvaja lídri

Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová neoblomne trvá na svojom a chce ukončiť dovoz ruskej ropy a plynu pre členské štáty…

18. 09. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
18. 09. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

.

Americkí dôstojníci nás zviazali a mierili na nás zbraňami

Keď sa Youngjin pozrel z okna svojej kancelárie a uvidel obrnené vozidlá a imigračných úradníkov so zbraňami, bol prekvapený, ale…

18. 09. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov
18. 09. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov

Majitelia domácich zvierat dostali prekvapenie od kaderníkov

Strihanie vášho psa je celkom bežná záležitosť, a to ako pre domácich maznáčikov, tak aj pre jeho majiteľa. Niekedy sa…

18. 09. 2025 | 0 komentárov

Hlboká orba

V radoch stúpencov koalície panuje značná nevôľa z toho, že za prechmaty bývalej vlády, ktorá ožobráčila celé Slovensko, a dnes…

18. 09. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
18. 09. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov

Ani automatická práčka sa nevyčistí sama, aký spôsob je najlepší?

Pre niekoho to môže byť normálna vec, pre iných úplná novinka. Automatická práčka je obrovský pomocník, no automaticky sa sama nevyčistí.…

18. 09. 2025 | 0 komentárov

.

Revolúcia, ktorej sa všetci smiali: Dnes je tento volant v miliónoch áut!

18.09.2025, Redakcia Auto trendy Keď Peugeot pred viac ako desiatimi rokmi predstavil svoj revolučný i-Cockpit, automobilový svet ho prijal s…

18. 09. 2025 | 0 komentárov

Kňaz odhaľuje, aká je „skutočná príčina násilia“ a vraždy Charlieho Kirka

Aká je skutočná príčina násilia? Americký katolícky kňaz a rečník Mike Schmitz odpovedá na túto otázku v nedávnom videu na…

18. 09. 2025 | Svetonázor | 4 min. čítania | 0 komentárov
18. 09. 2025 | Svetonázor | 4 min. čítania | 0 komentárov

Keď Trump v roku 2017 rozprúdil diskusiu o “deep state“, táto skupina vynaložila veľké úsilie, aby dokázala, že neexistuje

USA, 18. septembra 2025 - Na prvý pohľad sa môže zdať zvláštne, že od roku 2022 vznikli v rôznych kútoch…

18. 09. 2025 | 0 komentárov

Georgescu popiera obvinenia z prevratu, svoj prípad prirovnal k Trumpovi

Rumunský prokurátor obvinil bývalého prezidentského kandidáta Călina Georgesca z pokusu o štátny prevrat. Víťaz novembrových prezidentských volieb tvrdí, že prokurátor…

18. 09. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov
18. 09. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Nórsky diplomat Geir Pedersen, ktorý v mene OSN takmer sedem rokov pôsobil v Sýrii, z osobných dôvodov odstupuje z tejto funkcie. 

20:14

Sloboda prejavu je jednou zo základných hodnôt, ktorú bude Británia vždy ostražito a nekompromisne chrániť, vyhlásil britský premiér Keir Starmer počas tlačovej konferencie s americkým prezidentom Donaldom Trumpom na konci jeho štátnej návštevy.

20:13

Izraelská armáda oznámila, že pri výbuchu bombovej nálože nastraženej pri ceste v južnej časti palestínskeho Pásma Gazy prišli o život štyria jej vojaci vo veku od 20 do 26 rokov. Ďalší traja vojaci utrpeli pri výbuchu zranenia.

19:55

19:53

19:52

.

Kto ochráni ženské športovkyne pred progresívcami?

„Zatiaľ čo väčšina rodín sa obáva, či budú mať, čo jesť, ako zaplatia za benzín a potraviny či ako udržia…

18. 09. 2025 | 0 komentárov

Toto je už naozaj čisté zúfalstvo, ktoré sa len tak nevidí

Na včerajších protivládnych protestoch sa okrem predstaviteľov a prívržencov opozičných strán a slovenských „celebrít“ objavil aj minister z inej krajiny – a to…

18. 09. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
18. 09. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov

Čo je na ukrajinskej identite také drahé pre nemeckých nacistov a ich súčasných britských nasledovníkov?

Londýn, 18. septembra 2025 - Britské orgány v rámci tzv. Plánu zmien zaviedli sankcie proti organizáciám a úradníkom zodpovedným za…

18. 09. 2025 | 0 komentárov

Raši: Platy poslancov sa budúci rok v súvislosti s konsolidáciou znížia

Platy aj paušálne náhrady poslancov Národnej rady SR sa budúci rok zmrazia a spolu s vyšším zdanením ich platov o…

18. 09. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
18. 09. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Porušenie zákazu činnosti viesť motorové vozidlá pod vplyvom návykovej látky – jeden alebo dva skutky?

V aplikačnej praxi býva často sporné, ako posúdiť protiprávne konanie obvineného z hľadiska skutkového, teda, či v jeho konaní možno…

18. 09. 2025 | Z domova | 7 min. čítania | 0 komentárov
18. 09. 2025 | Z domova | 7 min. čítania | 0 komentárov

.

ĎALŠIE Z HS













.

Blogy

Marek Horňanský psychológ

Marián Tkáč

Marek Brna

Štefan Konya

Milan Šupa

René Pavlík

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov