NAŽIVO

Gideon Saar odmietol kritiku zo strany 14 krajín v súvislosti s plánom Izraela zriadiť na okupovanom Západnom brehu Jordánu ďalších 19 osád ako diskriminačnú voči Židom.

11:27

Ukrajinský dronový útok spôsobil požiar v meste Temriuk, kde sa zapálili nádrže s ropnými produktami, oznámili tamojší predstavitelia.

11:18

Prokuratúra v Istanbule oznámila, že v Turecku zadržali 115 predpokladaných členov teroristickej organizácie Islamský štát, ktorí údajne plánovali útoky počas vianočných sviatkov a novoročných osláv v Turecku.

09:46

Súostrovie Palau prijme z USA 75 migrantov v rámci dohody v hodnote 7,5 milióna dolárov, oznámili v stredu predstavitelia oboch krajín.

09:22

Nemecká ministerka pre rozvoj vyzvala na intenzívnejšie medzinárodné úsilie s cieľom ukončiť konflikt v Sudáne. Upozornila, že nesmie zostať prehliadaný.

09:21

Španielsky kráľ Filip VI. vyzval Španielov, aby chránili „demokratické spolunažívanie“ pred nebezpečenstvami polarizácie.

08:48

Vianočný jazzový koncert v Kennedyho centre vo Washingtone bol zrušený. Hudobník Chuck Redd, vysvetlil, že koncert odvolal po tom, čo Biely dom minulý týždeň oznámil, že na budovu kultúrneho centra pridá meno Donalda Trumpa.

08:31

Kim Čong-un navštívil závod na výrobu jadrových ponoriek. Počas návštevy Kim kritizoval snahy Južnej Kórey vyvíjať vlastné jadrové ponorky a označil ich za hrozbu, ktorú treba odvrátiť.

08:24

Americké inisterstvo spravodlivosti oznámilo, že bolo objavených viac ako milión nových dokumentov, ktoré by mohli súvisieť s Jeffreyom Epsteinom.

08:23

Sýrske úrady zadržali vysokopostaveného predstaviteľa Islamského štátu pre oblasť Damasku. Zadržaný bol identifikovaný ako Tahá az-Zúbí, známy aj ako abú Umar Tabíjá.

08:22

Volebná komisia v Bosne zrušila výsledky hlasovania v 136 volebných miestnostiach, kde zistila „nezrovnalosti“ vo voľbách, ktoré mali rozhodnúť o novom prezidentovi Republiky srbskej v Bosne a Hercegovine.

08:19

Honduraské prezidentské voľby vyhral Nasry Asfura, ktorého podporoval aj Trump.

08:10

Armáda Jordánska spustila letecké útoky zamerané na pašerákov drog v južnej Sýrii. Sýrska štátna televízia spresnila, že jordánska armáda sa zamerala na „siete na pašovanie drog a sklady na farmách“ na juhu a východe provincie Suwajdá.

08:09

Alžírsky parlament schválil zákon, ktorý označuje francúzsku koloniálnu vládu v rokoch 1830 – 1962 za zločin a požaduje od Francúzska „oficiálne ospravedlnenie“ a reparácie.

08:08

Pri výbuchu bomby, ku ktorému došlo v mešite v meste Maiduguri zahynulo najmenej päť ľudí a ďalších 35 utrpelo zranenia. Podľa predbežných zistení mohlo ísť o samovražedný útok.

07:53

Štátne médiá KĽDR informovali, že Putin v novoročnom posolstve adresovanom Kim Čong-unovi vychvaľoval „neporaziteľné priateľstvo“ s KĽDR.

07:51

Trump strávil časť Štedrého večera odpovedaním na otázky detí, ktoré telefonovali na Severoamerické veliteľstvo protivzdušnej obrany, kde sledujú pohyb Santu Clausa.

07:50
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Šokujúce odhalenia o inštitucionálnom chaose, ktorý spečatil osud 42 obetí katastrofy AN-24

Lietanie na lietadlách sa v žiadnom prípade nedá porovnávať s jazdou na pozemných prostriedkoch. Ak je pred autom prekážka, tak aj pri vysokej rýchlosti mi na zabrzdenie stačí pár desiatok metrov. Keď si šofér nie je istý, zastaví na krajnici, pozrie sa do mapy, alebo skontroluje si auto, prípadne zavolá pomoc. Bežné dopravné turbovrtuľové lietadlo kategórie An-24 má v čistej konfigurácii rýchlosť okolo 360 km/h. Každú minútu preletí vzdialenosť 6 km, to znamená každú sekundu 100 metrov. Posádka nemôže zastaviť pred prekážkou, môže len vybočiť, alebo ju nadletieť

❚❚
.

Kým pilot v rámci ľudských schopností zareaguje na prekážku a urobí prvý úkon, preletí za 2 sekundy 200 metrov. Ak je prevýšenie veľké, kým zareagujú motory vyšším výkonom, trvá to niekoľko sekúnd, čo sa rovná 500-600 metrom. Potiahnutím riadiacej páky najprv stráca rýchlosť na úkor zisku výšky, ktorý na úvod predstavuje možno desať metrov za sekundu. Ale zároveň sa každú sekundu posunie o povedzme 40-50 metrov. Takže za prvých desať sekúnd možno nastúpa 100 metrov ale k prekážke sa priblíži o ďalších 400-500 metrov. Ak potiahne príliš a stratí rýchlosť pod kritickú, tak prejde do režimu pádu. Na vybratie pádu musí potlačiť a získať rýchlosť klesaním dovtedy, kým získa vztlak a môže letieť, teda prestane padať. Aj vtedy sa posúva dopredu. Za desať sekúnd možno o najmenej 300 metrov ak vychádzame z pádu pri výrazne zníženej rýchlosti oproti štandardnej čistej konfigurácii. Ak sa chce vyhnúť prekážke vybočením, tak v závislosti od veľkosti náklonu (pre dopravné lietadlo obmedzený) môže byť pri uvedenej rýchlosti polomer zákruty hravo zopár kilometrov. V prenesení na pozemné pomery to znamená, že ak začnem vybočovať na začiatku jednej dediny, vracať sa začnem po vybočení o viac ako 90° na začiatku susednej dediny. Také sú reality.

Navyše, šoférovi stačia značky na cestách a sledovanie dvoch prístrojov. Na všetko si počas dlhej cesty vystačí sám. Ak je preťažený, alebo zle naložený, nič sa nestane, prinajhoršom pokuta. Posádka lietadla závisí od množstva aktérov. Vo viacčlennej posádke má každý člen svoju úlohu, ale zároveň nesprávnou činnosťou alebo nečinnosťou vytvára pochybenia a z nich vyplývajúce ohrozenia. Prevencia pred nimi si vyžaduje doslova zostavu zručností. Vzájomnou komunikáciou začínajúc. Ale v hre sú aj mechanizmy rozhodovania, riešenia konfliktov, štýl riadenia a líderské zručnosti kapitána, povahové vlastnosti každého člena, vzájomná kompatibilita, rozdielna úroveň vycvičenosti, skúseností, talentu, vedomostí. Každý člen posádky je tiež zdrojom informácií pre všetkých ostatných. Toto všetko riešia výcvikom a teoretickou prípravou cibrené mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činnosti v posádke“ (z anglického Crew Resource Management, teda CRM). Z praktických dôvodov si to označíme ako C1RM. V posádke je to jednoduché, lebo celý proces sa koná pod vedením jediného a jednoznačného kapitána. Ale v prípade AN-24 sa stalo, že kapitán bol relatívne málo skúsený, aj na type, aj celkovým náletom. V civilnom lietaní by prakticky nemal nárok na kapitánstvo. Navyše kapitán bol málo priebojný, skôr nekonfliktný typ, ešte k tomu veliteľsky podriadený svojmu druhému pilotovi, ktorý bol nielen dominantný a veliteľský typ, ale od ktorého závisela kariéra – služobný postup, hodnotenie, aj istá časť platu kapitána. To bol veľmi vážny konflikt úloh, ktorý dobre popisuje prvá odborná správa v 7. časti. Zatiaľ nevieme, prečo 2. pilot neletel s kapitánom druhého lietadla, ktorý bol tiež pplk. a navyše o pol generácie starší.

Už menej je pilotom známa iná časť s rovnakou anglickou skratkou CRM. Z praktických dôvodov si túto úroveň označíme ako C2RM. Tentoraz sa týka „spoločnosti“, po anglicky Company Resource Management. Ide o mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činností“ v „leteckej spoločnosti“. Ale teraz je otázka, čo je vlastne „spoločnosť“ vo vojenskom dopravnom lietaní? A na určenie treba mať veľmi hĺbkové pochopenie prostredia nielen v armáde, ale aj v civile, dokonca aj teoretické vedomosti a prax v riadení procesov v obidvoch prostrediach. Na získanie odpovede sa musíme spýtať, aké funkcie voči lietaniu plní typická civilná letecká spoločnosť vo vzťahu k tomuto typu C2RM. Všetky, s výnimkou štátneho leteckého dozoru. Spoločnosť si vyberá posádky lietadiel, určuje a realizuje ich výcvik, ich riadenie kariér, ich plánovanie, zabezpečuje im výber a vybavenie lietadiel, ich údržbu, obnovovanie softvéru. Tiež výber a prípravu technického personálu, zabezpečovacieho a odbavovacieho personálu. Zabezpečuje aj modernizáciu lietadiel, naplňovanie lietadiel, pravidelnosť liniek, súčinnosť s vonkajšími aktérmi od poplatkov na letiskách, až po akvizičné a údržbové náklady. V civilnej leteckej spoločnosti sa všetko koná pod jediným tzv. „zodpovedným vedúcim“ generálnym riaditeľom, ktorému pri rozhodovaní asistuje správna a dozorná rada, ale aj systém odborných „nominovaných vedúcich“ expertov, jediný za každú zo zopár vymedzených oblastí. Akýchsi veliteľov funkčných jednotiek. Neuveriteľne dôkladný princíp jediného veliteľa. Hovoríme o civilných spoločnostiach.

.

Na druhej strane, v štátnych letectvách funguje v zmysle C2RM systémový chaos. Šok, ale absolútne nespochybniteľný fakt. Tým „zodpovedným vedúcim“ (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie) je v skutočnosti vo svojej podstate predseda vlády (pochopiteľne, ktorý o objekte riadenia nič nevie)! Jeho správnou radou v oblasti je časť členov vlády (ktorí o objekte riadenia takisto nič nevedia). V skutočnosti funkciu dozornej rady (dozor nad vyčleňovaním a používaním finančných zdrojov na chod „štátnej leteckej spoločnosti“) vykonáva parlament, s odborným (nekvalifikovaným) poradenstvom minimálne od dvoch výborov: pre obranu a pre financie. Z ktorých ani jeden o objekte riadenia absolútne nič nevie. Teraz nastáva ďalšie prekvapenie, týkajúce sa systému „nominovaných vedúcich“ expertov (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie). Prejdeme si ich. Prvým z nich, letovým riaditeľom, akýmsi šéfpilotom, nie je veliteľ dopravnej letky, ale všetky funkcie sa schádzajú, aj to nie úplne, až na úrovni veliteľa vzdušných síl! Kompletne sa môžu združovať s prižmúrením očí na úrovni Náčelníka generálneho štábu, ktorý o objekte riadenia spravidla absolútne nič nevie. S prižmúrením očí preto, že funkciu výberu a prípravy lietajúceho personálu, aj veľkej časti výcviku, idú až na úroveň ministra obrany (ani šéf jedinej sekcie nestačí len preto, že deformovali reformu školstva). Veliteľ dopravnej jednotky zodpovedá len do istej veľmi malej miery funkcii „vedúceho typu“ podľa civilnej terminológie. Hrôza? Nuž ešte som neskončil. Funkcia „Riaditeľa údržby“ sa sústreďuje až na úrovni ministra obrany, pre letku MV všetko na úrovni ministra vnútra! Zdôvodnenie je veľmi jednoduché – všetky potrebné funkcie pri akvizícii, aj veľkej tzv. ťažkej údržbe a modernizácii lietadiel (bez ohľadu na počet v jednotlivých typov), idú cez kšeftárske ministerské štruktúry. Nielen sekcia modernizácie (zo štruktúr NATO prevzatý šéf vyzbrojovania), ale aj sekcia finančná, personálna a ďalšie do toho vstupujú. Žiadna doména jediného expertného leteckého šéfa (ako v každej civilnej leteckej spoločnosti) neexistuje. Doslova raj pre oligarchov a šmelinárov a práve preto je ten systém tak nastavený, aby z toho profitovali politickí nominanti. Rovnako je na tom „Riaditeľ pozemného zabezpečenia“ (konečná je úroveň ministra), aj vedúci výcviku posádok (konečná je úroveň ministra)! Bezpečnosť, harmonizácia, zladenosť, efektívna koordinácia, hospodárnosť, všetko je systémovo nemožné, vylúčené, náhodné, nefunkčné (mohol by som rozprávať)!

Na snímke Peter Švec

To nie je koniec. Totiž aj štátny letecký dozor si vykonáva ministerstvo obrany a teda aj v  oblasti „kontroly kvality“ a keď treba vyšetrovania, je konečným expertom totálny šarlatán (zvyčajne) minister obrany už len tým, že každú oblasť mu sleduje niekto iný a do niektorých vstupujú aj externé vonkajšie orgány. Napríklad „politruci“ z protištátok stojaci na krku každého rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie. Veď čo oni môžu vedieť o bezpečnosti, hlavne nech to vyhrá najlacnejšia ponuka a hlavne nech si zdôvodnia svoju činnosť pre zahraničných donorov politruci z protištátok-mimovládok. Toto je samo osebe vážne ohrozenie. Čiže konečným zodpovedným sa obchvatom stáva vo všetkých oblastiach predseda vlády! Tento typ systémového chaosu bol hĺbkovou príčinou nie spolupôsobiacej príčiny katastrofy samotnej, ale s vysokou mierou istoty príčinou nezáchrany určitého množstva preživších, sediacich v zadnej časti trupu. Totiž leteckí záchranári nemohli zachraňovať, lebo nemali zodpovedajúcu výbavu!

Nuž a pri odhaľovaní systémových príčin leteckej katastrofy sa tento chliev a systémový chaos ešte neskončil. Ideme na oblasť, ktorú si nazveme C3RM. Označme si ju: „optimalizácia spravovania zdrojov a činností v lietaní“ (z civilu v „leteckom priemysle“) z anglickej skratky Corporate Resource Management. Týka sa tak všetkých vonkajších, teda mimorezortných aktérov, ktorí majú na každý let vplyv. Od dizajnérov lietadla, tvorcov prevádzkových príručiek (spravidla výrobca lietadla), dodávateľov podsystémov, agregátov, softvéru atď. Tiež cez poskytovateľov mapiek, letových postupov, zmenoviek v postupoch, letových informácií (od meteorologických, až po správy pre pilotov, tzv. NOTAMy). Ale tiež systému výmeny skúseností, poučení a záverov z celosvetových leteckých katastrof a vážnych udalostí. A končiac pri mimorezortnom a neraz mimoštátnom poskytovateľovi letových prevádzkových služieb. Tak, ako pri kritickom lete. Ktorý bol letom vojenského prevádzkovateľa podľa civilných pravidiel a pod riadením civilnými orgánmi riadenia letovej prevádzky. V tomto mechanizme C3RM sú zahrnutí vonkajší aktéri, bez ktorých sa let nemohol uskutočniť. Tento civilný mechanizmus má tiež akéhosi „jediného veliteľského agenta“ a to sú dohodnuté pravidlá pod organizáciou ICAO. Podľa nich sa postupuje v civile vo všetkých oblastiach. Národné úrady a národné letecké predpisy od dizajnu, výroby, schvaľovania, údržby, licencovania personálu, výcviku, požiadaviek na letiská, navigačné a iné zariadenia, atď. vychádzajú z minimálnych etalónov ICAO. K tomu existujú ďalšie medzinárodné dokumenty a protokoly. Vojenské letectvo sa tvári, že všetko harmonizuje, v skutočnosti drvivá väčšina štátov ide vo vojenskom lietaní podľa úplne iných pravidiel, zachováva si autonómiu. Výsledok? Nálet priemerne státisícov hodín na katastrofu v porovnaní s desiatkami až stovkami miliónov v civilných aerolíniách.

Nuž a tu sme sa dostali na veľmi citlivú platformu, kde chronologicky zoradím niektoré mne známe systémové návrhy, ktoré mohli pomôcť v prevencii katastrofy. U zainteresovaných jednotlivcov vyvolám kontroverzie. Tu sú fakty:

1992:  Všetko sa začalo už pri delení majetku tzv. federácie. Keby sa bol býval delimitátorom stal expert navrhovaný nevládnou stranou SNS, tak by sa nevytvoril zborový systém tretinovej kópie federálnej armády, ale navrhoval sa mierový brigádny pokrokový systém. Jeho prezentácii, aj predneseniu návrhu kompromisného divízneho systému zabránila ľudská malosť držiteľov moci. Čo by sa stalo? V úspornom systéme štruktúr s navrhovanou domobranou by bolo viac na výcvik, modernizácie a údržbu techniky, vrátane leteckej. V oblasti dopravných lietadiel som dal nominovanému delimitátorovi veľmi jednoduchý návrh: celé štátne letectvo pod vzdušné sily (neexistovala by letka MV), minimálny počet typov, maximálny počet lietadiel z každého typu. Namiesto masívneho počtu po jednom až dvoch dopravných lietadiel 6 typov by sme mali do 10x L410-UVP, 6x An26 na nákladnú prepravu a 4x salónne Jak40. 3 flotily.

.

1997-1998: Veliteľ zboru LaPVO presadzoval iniciatívy na civilné licencie pre všetkých vojenských pilotov a riadiacich letovej prevádzky. Navrhol, aby vzdušné sily prevzali komplexný systém civilných predpisov a vojenské špecifiky by sa riešili vojenskými prílohami rôzneho stupňa utajenia. Iniciatívy boli zamietnuté nadriadeným štábom LaPVO, presadili sa len fragmenty. V roku 2006 by už mali posádky vojenských dopravných lietadiel silno zažité zdravé civilné návyky, ktoré by vytvárali popri reťazci pochybení vysoko účinné reťazce záchranných sietí.

2000: Osobný list autora tohto článku vtedy už novému veliteľovi vzdušných síl s návrhom zásadných systémových opatrení pre dopravné letectvo so záverom, že ak sa tento systém bude ignorovať, môže nás čakať vážna udalosť.

2001: Po necelom roku obsahovo rovnaký list autor tohto článku predložil svojmu priamemu nadriadenému, Náčelníkovi GŠ, vo forme Informačnej správy. List utajený s odkazom, že to nie je oblasť mojej zodpovednosti.

2003: Autor bol ministrom ustanovený za šéfa „Komisie MO pre koncepčný rozvoj letectva.“ Správa pripravovaná pre verejnosť po dokončení presiaknutá niekoľkými desiatkami záverov, zistení a odporúčaní, pričom desiatky konfliktných postojov medzi národohospodársky a civilno-bezpečnostne nabudeným reformným predsedom a väčšou časťou jeho komisie so zdedenými postojmi boli vyriešené konštatovaním v približnom znení: „v tejto otázke komisia nedosiahla zhodu“. Nový minister správu utajil a nechal založiť ad acta, čím ignorovaním odporúčaní k typu AN-24 nevedomky umožnil, aby o dva roky neskôr malo prečo a na čom ukončiť svoju životnú púť 42 obetí katastrofy.

30. 9. 2004: autor odchádza do zálohy, osud návrhov zostáva neznámy.

.

19. 1. 2006: Na vyvrcholenie nakopených ignorácií doplatí 42 osôb. Vyšetrovacia správa utajená až do konca júla 2020. Znalci už chápeme prečo.

Čitateľ môže veriť, aj pochybovať. Oprávnene. Totiž veľa vecí nebolo vyšetrených, neboli urobené letové rekonštrukcie letu a alternatívnych postupov, ani činnosti radarového riadiaceho. Neboli odtajnené súdno-lekárske správy o počte obetí, ktoré prežili katastrofu a doplatili na nemožnosť poskytnutia pomoci nevybaveným vrtuľníkom leteckej pátracej a záchrannej služby. Neboli vyšetrené aspekty modernizácie. Či boli inštalácie schválené výrobcom, potom výrobcom vypracované a prevádzkovateľovi postúpené nové prevádzkové postupy. Z toho vyplýva jediný záver: JE NUTNÉ NOVÉ VYŠETROVANIE s novou vyšetrovacou komisiou, so zapojením výrobcu lietadla. Aspoň z úcty k obetiam, keď už inštitucionálna zadubenosť nedovolí chápať, že z nesprávnych záverov, zo zatĺkania, klamania a podvádzania nemôže vzniknúť účinné poučenie, prevencia. Vinníkom katastrofy je teda určite ľudský faktor: systémový organizačný chaos.

Ing. Peter Švec, p.s.c., RCDS, bezpečnostno-obranný a letecko-bezpečnostný analytik, Airline Captain B-737 NG, Line Check Captain

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Michal Durila

Marek Brna

Miroslav Urban

Gustáv Murín

Milan Šupa

Erik Majercak

.
.
.

„Ukrajina sa môže rozpadnúť“

Ešte dlho pred vojnou na Ukrajine Putin varoval USA, že Moskva bude brániť vstupu Ukrajiny do NATO – aj prostredníctvom…

25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

Čo sa deje v Kupjansku a prečo?

Včera sa v sieti ruských vojenských verejných skupín, ktoré predtým aktívne podporovali Prigožina a viedli kampaň proti veleniu armády RF,…

25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Hunter Biden označil Ukrajinu za „ohnisko zla“

Hunter Biden, „podarený“ syn bývalého amerického prezidenta Joea Bidena, nazval Ukrajinu „ohniskom zla“ s „neuveriteľnou mierou korupcie“ a svoju prácu…

25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Ťažké roky a platy

Slovákov čaká ťažký rok. Platovo sme na chvoste Únie

25. 12. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
25. 12. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

Viktor Orbán odmieta logiku “vojnovej ekonomiky”

„V Maďarsku budeme mať Vianoce bez vojny, ale nebezpečenstvo vojny ešte nepominulo,“ varoval maďarský premiér Viktor Orbán v televíznom programe…

25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
.

Odmietne Kremeľ 20-bodový mierový plán Zelenského?

Americký denník The New York Times sa domnieva, že Kremeľ odmietne 20-bodový mierový plán, ktorý predložil ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj,…

25. 12. 2025 | Aktualizované 25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
25. 12. 2025 | Aktualizované 25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Trump na Štedrý deň zaútočil na demokratov ako na „radikálnu ľavicovú spodinu“

Americký prezident Donald Trump využil Štedrý deň ako príležitosť na ostrú kritiku opozičných demokratov, ktorých označil za „radikálnu ľavicovú spodinu“,…

25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

 V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

25. 12. 2025 | Aktualizované 25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
25. 12. 2025 | Aktualizované 25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Advokát Karlosa Vémolu sa vyjadril k drogovej kauze

Počas vianočného obdobia športových i šoubiznisových fanúšikov zaskočila správa o veľkej razii vo vile českej hviezdy - najznámejšieho MMA bojovníka…

25. 12. 2025 | 0 komentárov

Kresťania na Slovensku i vo svete slávia jeden z najväčších sviatkov

Slávnosť Narodenia Pána, ktorá je popri Veľkej noci a Turícach najväčším cirkevným sviatkom, slávi vo štvrtok väčšina kresťanov na Slovensku…

25. 12. 2025 | Svetonázor | 2 min. čítania | 0 komentárov
25. 12. 2025 | Svetonázor | 2 min. čítania | 0 komentárov

USA vytvárajú viac problémov, ako ich riešia, tvrdí prieskum Politico

Väčšina občanov v Nemecku, Francúzsku a Kanade považuje Spojené štáty za krajinu, ktorá vytvára viac problémov, ako ich rieši. Vyplýva…

25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Pavel Durov označil francúzskeho prezidenta Macrona za homosexuála

Pavel Durov nazval francúzskeho prezidenta Macrona homosexuálom

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Od začátku to budilo jen pohoršení…

Představte si to. Spasitel, Kristus král, Boží syn… a on se narodí ve chlívě jako nemanželské dítě. Syn tesařův. Žádný…

25. 12. 2025 | Česky | 4 min. čítania | 0 komentárov
25. 12. 2025 | Česky | 4 min. čítania | 0 komentárov
.

Zelenskyj po prvýkrát vyhlásil, že je pripravený stiahnuť vojská

Zelenskyj po prvýkrát vyhlásil, že je pripravený stiahnuť vojská, píše The Washington Post, ktorý analyzuje návrh mierovej dohody, ktorý prezident…

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Ruský rubeľ sa na konci roka dostal do top 5 najvýnosnejších aktív

Ruský rubeľ sa na konci roka dostal do top 5 najvýnosnejších aktív po platine, striebre, paládiu a zlate, informuje Bloomberg

25. 12. 2025 | Ekonomika | 1 min. čítania | 0 komentárov
25. 12. 2025 | Ekonomika | 1 min. čítania | 0 komentárov

Spájanie kontinentov? Na Africkom pohári národov sa objavuje reklamná kampaň Európskej komisie

Mnohí fanúšikovia futbalového Afrického pohára národov, ktorý sa od 21. decembra koná v Maroku, si počas úvodných zápasov na reklamných…

25. 12. 2025 | 0 komentárov

Tvrdý zásah. Američania uvalili sankcie na európskych úradníkov za cenzúru

Americká podtajomníčka ministerstva zahraničných vecí Sarah Rogers zverejnila zoznam piatich Európanov, ktorých Washington sankcionoval za extrateritoriálnu cenzúru Američanov, informuje CNN

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Orbán vyhlásil, že v budúcom roku môže v Európe vypuknúť vojna

„To nemožno vylúčiť,“ odpovedal maďarský premiér na otázku denníka Magyar Nemzet, či bol rok 2025 posledným mierovým rokom pre Európu

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Divadlo Progresívneho Slovenska a šokujúci výrok Remišovej

Rozmýšľam, ako nazvať spôsob „privítania“ dokončenia stavby dvoch tisícročí zo strany našej progresívnej časti spoločnosti. Slušné slová nenachádzam a v…

24. 12. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov

Je čas skoncovať s liberálnou migračnou politikou

„Verejná bezpečnosť v Európe sa výrazne zhoršila tým, že európske krajiny považovali nelegálnu migráciu za humanitárnu otázku” - upozornil György…

25. 12. 2025 | 0 komentárov

Zelenskyj zverejnil 20 bodov mierového plánu

Zelenskyj zverejnil 20 bodov mierového plánu, ktorý sa prerokúva na rokovaniach v USA. Na základe jeho informácií o viacerých bodoch…

24. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

To najdôležitejšie z Ukrajiny

 V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 8 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 8 min. čítania | 0 komentárov

Zomrela manželka Daniela Heviera Mária

V utorok vo veku 77 rokov zomrela po krátkej a ťažkej chorobe rozhlasová redaktorka a prekladateľka Mária Hevierová. TASR o…

24. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Nové dokumenty o Epsteinovi obsahujú viaceré zmienky o Donaldovi Trumpovi

Nová séria dokumentov týkajúcich sa vyšetrovania Jeffreyho Epsteina, zverejnená v utorok, obsahuje množstvo odkazov na prezidenta Donalda Trumpa, vrátane záznamov…

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Riabkov spresnil svoje vyhlásenie, že Ukrajina a Rusko sú „na prahu“ mierovej dohody

Zástupca ministra zahraničných vecí Ruskej federácie Riabkov spresnil svoje vyhlásenie, že Ukrajina a Rusko sú „na prahu“ mierovej dohody

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

História vianočného stromčeka. Spája sa s viacerými legendami

So vznikom tradície vianočných stromčekov je spojených viacero legiend. Podľa jednej z nich sa prvý vianočný stromček objavil v 7.…

24. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

“Odtrhnutí od reality!” Bývalý poľský premiér varuje Európu, že zastrašovanie vlastných spoločností sa stáva náhradou stratégie

Bývalý poľský premiér Leszek Miller vyhlásil, že strach v Európe z „nevyhnutnej vojny s Ruskom“ sa stal politicky výhodnou konštrukciou,…

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Blackout môže nastať kedykoľvek. Čo sa deje po ďalšom masívnom útoku?

23. decembra Rusi opäť masívne zaútočili na Ukrajinu – použili viac ako 600 dronov a desiatky rakiet, z ktorých väčšina…

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Minister opäť nakúpil základné vianočné potraviny, oproti minulému roku ho vraj stál výrazne menej. Aká je vaša skúsenosť?

Nákup základných potravín pred Vianocami je oproti minulému roku lacnejší o viac ako 23 percent. Uviedol to minister pôdohospodárstva a…

24. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.


.

Farmári vyšli do ulíc. Jeden z najdôležitejších bodov je vo veľkej miere ignorovaný

Zatiaľ čo sa Brusel zameriava na protesty poľnohospodárov, obchodné dohody a environmentálne požiadavky, jeden z najdôležitejších tlakových bodov v európskom…

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Ukrajinský vojak sa vzdal vlastnému bratovi bojujúcemu za Rusko

Ukrajina, 24. decembra 2025 - Vojna prináša zaujímavé príbehy a jeden z nich nedávno zverejnila ruská splnomocnenkyňa pre ľudské práva…

24. 12. 2025 | 0 komentárov

Vianočné večere sa v regiónoch líšili, o slovo sa hlásia aj zabudnuté recepty

Hoci sú dnes ryba a zemiakový šalát považované za takmer neoddeliteľnú súčasť štedrovečernej večere, pohľad do histórie ukazuje oveľa pestrejšiu…

24. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Nemecko prvýkrát od roku 2011 deportovalo sýrskeho zločinca

Nemecko prvýkrát za viac ako desať rokov deportovalo sýrskeho zločinca do jeho domovskej krajiny, informuje europeanconservative

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Ako vylepší Su-57 záhadný „výrobok 177“

Rusko, 24. decembra 2025 - V Rusku začali letové testy motora „výrobok 177“ v rámci leteckého komplexu piatej generácie Su-57,…

24. 12. 2025 | 0 komentárov

Prečo sa zrazu Grónsko stáva prioritným cieľom pre USA?

USA, 24. decembra 2025 - Na konci roka sa americký prezident Donald Trump rozhodol pripomenúť si svoje želania z obdobia…

24. 12. 2025 | 0 komentárov

Američania pohrozili venezuelskému prezidentovi Madurovi. Kritizovalo ich Rusko

Včera na Bezpečnostnej rade OSN Američania pohrozili venezuelskému prezidentovi Madurovi. Kritizovalo ich Rusko

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Michal Durila

Marek Brna

Miroslav Urban

Gustáv Murín

Milan Šupa

Erik Majercak

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov