NAŽIVO

Venezuelská opozičná líderka María Corina Machadová, držiteľka Nobelovej ceny za mier za rok 2025, sa počas svojej tajnej cesty z Venezuely do Nórska, kde si prevzala cenu, obávala o svoj život.

María Corina Machadová
Na snímke venezuelská opozičná líderka a laureátka Nobelovej ceny za mier María Corina Machadová / Foto: TASR/AP-Heiko Junge/NTB Scanpix via AP
Čítať viac | 15:49
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Šokujúce odhalenia o inštitucionálnom chaose, ktorý spečatil osud 42 obetí katastrofy AN-24

Lietanie na lietadlách sa v žiadnom prípade nedá porovnávať s jazdou na pozemných prostriedkoch. Ak je pred autom prekážka, tak aj pri vysokej rýchlosti mi na zabrzdenie stačí pár desiatok metrov. Keď si šofér nie je istý, zastaví na krajnici, pozrie sa do mapy, alebo skontroluje si auto, prípadne zavolá pomoc. Bežné dopravné turbovrtuľové lietadlo kategórie An-24 má v čistej konfigurácii rýchlosť okolo 360 km/h. Každú minútu preletí vzdialenosť 6 km, to znamená každú sekundu 100 metrov. Posádka nemôže zastaviť pred prekážkou, môže len vybočiť, alebo ju nadletieť

❚❚
.

Kým pilot v rámci ľudských schopností zareaguje na prekážku a urobí prvý úkon, preletí za 2 sekundy 200 metrov. Ak je prevýšenie veľké, kým zareagujú motory vyšším výkonom, trvá to niekoľko sekúnd, čo sa rovná 500-600 metrom. Potiahnutím riadiacej páky najprv stráca rýchlosť na úkor zisku výšky, ktorý na úvod predstavuje možno desať metrov za sekundu. Ale zároveň sa každú sekundu posunie o povedzme 40-50 metrov. Takže za prvých desať sekúnd možno nastúpa 100 metrov ale k prekážke sa priblíži o ďalších 400-500 metrov. Ak potiahne príliš a stratí rýchlosť pod kritickú, tak prejde do režimu pádu. Na vybratie pádu musí potlačiť a získať rýchlosť klesaním dovtedy, kým získa vztlak a môže letieť, teda prestane padať. Aj vtedy sa posúva dopredu. Za desať sekúnd možno o najmenej 300 metrov ak vychádzame z pádu pri výrazne zníženej rýchlosti oproti štandardnej čistej konfigurácii. Ak sa chce vyhnúť prekážke vybočením, tak v závislosti od veľkosti náklonu (pre dopravné lietadlo obmedzený) môže byť pri uvedenej rýchlosti polomer zákruty hravo zopár kilometrov. V prenesení na pozemné pomery to znamená, že ak začnem vybočovať na začiatku jednej dediny, vracať sa začnem po vybočení o viac ako 90° na začiatku susednej dediny. Také sú reality.

Navyše, šoférovi stačia značky na cestách a sledovanie dvoch prístrojov. Na všetko si počas dlhej cesty vystačí sám. Ak je preťažený, alebo zle naložený, nič sa nestane, prinajhoršom pokuta. Posádka lietadla závisí od množstva aktérov. Vo viacčlennej posádke má každý člen svoju úlohu, ale zároveň nesprávnou činnosťou alebo nečinnosťou vytvára pochybenia a z nich vyplývajúce ohrozenia. Prevencia pred nimi si vyžaduje doslova zostavu zručností. Vzájomnou komunikáciou začínajúc. Ale v hre sú aj mechanizmy rozhodovania, riešenia konfliktov, štýl riadenia a líderské zručnosti kapitána, povahové vlastnosti každého člena, vzájomná kompatibilita, rozdielna úroveň vycvičenosti, skúseností, talentu, vedomostí. Každý člen posádky je tiež zdrojom informácií pre všetkých ostatných. Toto všetko riešia výcvikom a teoretickou prípravou cibrené mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činnosti v posádke“ (z anglického Crew Resource Management, teda CRM). Z praktických dôvodov si to označíme ako C1RM. V posádke je to jednoduché, lebo celý proces sa koná pod vedením jediného a jednoznačného kapitána. Ale v prípade AN-24 sa stalo, že kapitán bol relatívne málo skúsený, aj na type, aj celkovým náletom. V civilnom lietaní by prakticky nemal nárok na kapitánstvo. Navyše kapitán bol málo priebojný, skôr nekonfliktný typ, ešte k tomu veliteľsky podriadený svojmu druhému pilotovi, ktorý bol nielen dominantný a veliteľský typ, ale od ktorého závisela kariéra – služobný postup, hodnotenie, aj istá časť platu kapitána. To bol veľmi vážny konflikt úloh, ktorý dobre popisuje prvá odborná správa v 7. časti. Zatiaľ nevieme, prečo 2. pilot neletel s kapitánom druhého lietadla, ktorý bol tiež pplk. a navyše o pol generácie starší.

Už menej je pilotom známa iná časť s rovnakou anglickou skratkou CRM. Z praktických dôvodov si túto úroveň označíme ako C2RM. Tentoraz sa týka „spoločnosti“, po anglicky Company Resource Management. Ide o mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činností“ v „leteckej spoločnosti“. Ale teraz je otázka, čo je vlastne „spoločnosť“ vo vojenskom dopravnom lietaní? A na určenie treba mať veľmi hĺbkové pochopenie prostredia nielen v armáde, ale aj v civile, dokonca aj teoretické vedomosti a prax v riadení procesov v obidvoch prostrediach. Na získanie odpovede sa musíme spýtať, aké funkcie voči lietaniu plní typická civilná letecká spoločnosť vo vzťahu k tomuto typu C2RM. Všetky, s výnimkou štátneho leteckého dozoru. Spoločnosť si vyberá posádky lietadiel, určuje a realizuje ich výcvik, ich riadenie kariér, ich plánovanie, zabezpečuje im výber a vybavenie lietadiel, ich údržbu, obnovovanie softvéru. Tiež výber a prípravu technického personálu, zabezpečovacieho a odbavovacieho personálu. Zabezpečuje aj modernizáciu lietadiel, naplňovanie lietadiel, pravidelnosť liniek, súčinnosť s vonkajšími aktérmi od poplatkov na letiskách, až po akvizičné a údržbové náklady. V civilnej leteckej spoločnosti sa všetko koná pod jediným tzv. „zodpovedným vedúcim“ generálnym riaditeľom, ktorému pri rozhodovaní asistuje správna a dozorná rada, ale aj systém odborných „nominovaných vedúcich“ expertov, jediný za každú zo zopár vymedzených oblastí. Akýchsi veliteľov funkčných jednotiek. Neuveriteľne dôkladný princíp jediného veliteľa. Hovoríme o civilných spoločnostiach.

.

Na druhej strane, v štátnych letectvách funguje v zmysle C2RM systémový chaos. Šok, ale absolútne nespochybniteľný fakt. Tým „zodpovedným vedúcim“ (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie) je v skutočnosti vo svojej podstate predseda vlády (pochopiteľne, ktorý o objekte riadenia nič nevie)! Jeho správnou radou v oblasti je časť členov vlády (ktorí o objekte riadenia takisto nič nevedia). V skutočnosti funkciu dozornej rady (dozor nad vyčleňovaním a používaním finančných zdrojov na chod „štátnej leteckej spoločnosti“) vykonáva parlament, s odborným (nekvalifikovaným) poradenstvom minimálne od dvoch výborov: pre obranu a pre financie. Z ktorých ani jeden o objekte riadenia absolútne nič nevie. Teraz nastáva ďalšie prekvapenie, týkajúce sa systému „nominovaných vedúcich“ expertov (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie). Prejdeme si ich. Prvým z nich, letovým riaditeľom, akýmsi šéfpilotom, nie je veliteľ dopravnej letky, ale všetky funkcie sa schádzajú, aj to nie úplne, až na úrovni veliteľa vzdušných síl! Kompletne sa môžu združovať s prižmúrením očí na úrovni Náčelníka generálneho štábu, ktorý o objekte riadenia spravidla absolútne nič nevie. S prižmúrením očí preto, že funkciu výberu a prípravy lietajúceho personálu, aj veľkej časti výcviku, idú až na úroveň ministra obrany (ani šéf jedinej sekcie nestačí len preto, že deformovali reformu školstva). Veliteľ dopravnej jednotky zodpovedá len do istej veľmi malej miery funkcii „vedúceho typu“ podľa civilnej terminológie. Hrôza? Nuž ešte som neskončil. Funkcia „Riaditeľa údržby“ sa sústreďuje až na úrovni ministra obrany, pre letku MV všetko na úrovni ministra vnútra! Zdôvodnenie je veľmi jednoduché – všetky potrebné funkcie pri akvizícii, aj veľkej tzv. ťažkej údržbe a modernizácii lietadiel (bez ohľadu na počet v jednotlivých typov), idú cez kšeftárske ministerské štruktúry. Nielen sekcia modernizácie (zo štruktúr NATO prevzatý šéf vyzbrojovania), ale aj sekcia finančná, personálna a ďalšie do toho vstupujú. Žiadna doména jediného expertného leteckého šéfa (ako v každej civilnej leteckej spoločnosti) neexistuje. Doslova raj pre oligarchov a šmelinárov a práve preto je ten systém tak nastavený, aby z toho profitovali politickí nominanti. Rovnako je na tom „Riaditeľ pozemného zabezpečenia“ (konečná je úroveň ministra), aj vedúci výcviku posádok (konečná je úroveň ministra)! Bezpečnosť, harmonizácia, zladenosť, efektívna koordinácia, hospodárnosť, všetko je systémovo nemožné, vylúčené, náhodné, nefunkčné (mohol by som rozprávať)!

Na snímke Peter Švec

To nie je koniec. Totiž aj štátny letecký dozor si vykonáva ministerstvo obrany a teda aj v  oblasti „kontroly kvality“ a keď treba vyšetrovania, je konečným expertom totálny šarlatán (zvyčajne) minister obrany už len tým, že každú oblasť mu sleduje niekto iný a do niektorých vstupujú aj externé vonkajšie orgány. Napríklad „politruci“ z protištátok stojaci na krku každého rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie. Veď čo oni môžu vedieť o bezpečnosti, hlavne nech to vyhrá najlacnejšia ponuka a hlavne nech si zdôvodnia svoju činnosť pre zahraničných donorov politruci z protištátok-mimovládok. Toto je samo osebe vážne ohrozenie. Čiže konečným zodpovedným sa obchvatom stáva vo všetkých oblastiach predseda vlády! Tento typ systémového chaosu bol hĺbkovou príčinou nie spolupôsobiacej príčiny katastrofy samotnej, ale s vysokou mierou istoty príčinou nezáchrany určitého množstva preživších, sediacich v zadnej časti trupu. Totiž leteckí záchranári nemohli zachraňovať, lebo nemali zodpovedajúcu výbavu!

Nuž a pri odhaľovaní systémových príčin leteckej katastrofy sa tento chliev a systémový chaos ešte neskončil. Ideme na oblasť, ktorú si nazveme C3RM. Označme si ju: „optimalizácia spravovania zdrojov a činností v lietaní“ (z civilu v „leteckom priemysle“) z anglickej skratky Corporate Resource Management. Týka sa tak všetkých vonkajších, teda mimorezortných aktérov, ktorí majú na každý let vplyv. Od dizajnérov lietadla, tvorcov prevádzkových príručiek (spravidla výrobca lietadla), dodávateľov podsystémov, agregátov, softvéru atď. Tiež cez poskytovateľov mapiek, letových postupov, zmenoviek v postupoch, letových informácií (od meteorologických, až po správy pre pilotov, tzv. NOTAMy). Ale tiež systému výmeny skúseností, poučení a záverov z celosvetových leteckých katastrof a vážnych udalostí. A končiac pri mimorezortnom a neraz mimoštátnom poskytovateľovi letových prevádzkových služieb. Tak, ako pri kritickom lete. Ktorý bol letom vojenského prevádzkovateľa podľa civilných pravidiel a pod riadením civilnými orgánmi riadenia letovej prevádzky. V tomto mechanizme C3RM sú zahrnutí vonkajší aktéri, bez ktorých sa let nemohol uskutočniť. Tento civilný mechanizmus má tiež akéhosi „jediného veliteľského agenta“ a to sú dohodnuté pravidlá pod organizáciou ICAO. Podľa nich sa postupuje v civile vo všetkých oblastiach. Národné úrady a národné letecké predpisy od dizajnu, výroby, schvaľovania, údržby, licencovania personálu, výcviku, požiadaviek na letiská, navigačné a iné zariadenia, atď. vychádzajú z minimálnych etalónov ICAO. K tomu existujú ďalšie medzinárodné dokumenty a protokoly. Vojenské letectvo sa tvári, že všetko harmonizuje, v skutočnosti drvivá väčšina štátov ide vo vojenskom lietaní podľa úplne iných pravidiel, zachováva si autonómiu. Výsledok? Nálet priemerne státisícov hodín na katastrofu v porovnaní s desiatkami až stovkami miliónov v civilných aerolíniách.

Nuž a tu sme sa dostali na veľmi citlivú platformu, kde chronologicky zoradím niektoré mne známe systémové návrhy, ktoré mohli pomôcť v prevencii katastrofy. U zainteresovaných jednotlivcov vyvolám kontroverzie. Tu sú fakty:

1992:  Všetko sa začalo už pri delení majetku tzv. federácie. Keby sa bol býval delimitátorom stal expert navrhovaný nevládnou stranou SNS, tak by sa nevytvoril zborový systém tretinovej kópie federálnej armády, ale navrhoval sa mierový brigádny pokrokový systém. Jeho prezentácii, aj predneseniu návrhu kompromisného divízneho systému zabránila ľudská malosť držiteľov moci. Čo by sa stalo? V úspornom systéme štruktúr s navrhovanou domobranou by bolo viac na výcvik, modernizácie a údržbu techniky, vrátane leteckej. V oblasti dopravných lietadiel som dal nominovanému delimitátorovi veľmi jednoduchý návrh: celé štátne letectvo pod vzdušné sily (neexistovala by letka MV), minimálny počet typov, maximálny počet lietadiel z každého typu. Namiesto masívneho počtu po jednom až dvoch dopravných lietadiel 6 typov by sme mali do 10x L410-UVP, 6x An26 na nákladnú prepravu a 4x salónne Jak40. 3 flotily.

.

1997-1998: Veliteľ zboru LaPVO presadzoval iniciatívy na civilné licencie pre všetkých vojenských pilotov a riadiacich letovej prevádzky. Navrhol, aby vzdušné sily prevzali komplexný systém civilných predpisov a vojenské špecifiky by sa riešili vojenskými prílohami rôzneho stupňa utajenia. Iniciatívy boli zamietnuté nadriadeným štábom LaPVO, presadili sa len fragmenty. V roku 2006 by už mali posádky vojenských dopravných lietadiel silno zažité zdravé civilné návyky, ktoré by vytvárali popri reťazci pochybení vysoko účinné reťazce záchranných sietí.

2000: Osobný list autora tohto článku vtedy už novému veliteľovi vzdušných síl s návrhom zásadných systémových opatrení pre dopravné letectvo so záverom, že ak sa tento systém bude ignorovať, môže nás čakať vážna udalosť.

2001: Po necelom roku obsahovo rovnaký list autor tohto článku predložil svojmu priamemu nadriadenému, Náčelníkovi GŠ, vo forme Informačnej správy. List utajený s odkazom, že to nie je oblasť mojej zodpovednosti.

2003: Autor bol ministrom ustanovený za šéfa „Komisie MO pre koncepčný rozvoj letectva.“ Správa pripravovaná pre verejnosť po dokončení presiaknutá niekoľkými desiatkami záverov, zistení a odporúčaní, pričom desiatky konfliktných postojov medzi národohospodársky a civilno-bezpečnostne nabudeným reformným predsedom a väčšou časťou jeho komisie so zdedenými postojmi boli vyriešené konštatovaním v približnom znení: „v tejto otázke komisia nedosiahla zhodu“. Nový minister správu utajil a nechal založiť ad acta, čím ignorovaním odporúčaní k typu AN-24 nevedomky umožnil, aby o dva roky neskôr malo prečo a na čom ukončiť svoju životnú púť 42 obetí katastrofy.

30. 9. 2004: autor odchádza do zálohy, osud návrhov zostáva neznámy.

.

19. 1. 2006: Na vyvrcholenie nakopených ignorácií doplatí 42 osôb. Vyšetrovacia správa utajená až do konca júla 2020. Znalci už chápeme prečo.

Čitateľ môže veriť, aj pochybovať. Oprávnene. Totiž veľa vecí nebolo vyšetrených, neboli urobené letové rekonštrukcie letu a alternatívnych postupov, ani činnosti radarového riadiaceho. Neboli odtajnené súdno-lekárske správy o počte obetí, ktoré prežili katastrofu a doplatili na nemožnosť poskytnutia pomoci nevybaveným vrtuľníkom leteckej pátracej a záchrannej služby. Neboli vyšetrené aspekty modernizácie. Či boli inštalácie schválené výrobcom, potom výrobcom vypracované a prevádzkovateľovi postúpené nové prevádzkové postupy. Z toho vyplýva jediný záver: JE NUTNÉ NOVÉ VYŠETROVANIE s novou vyšetrovacou komisiou, so zapojením výrobcu lietadla. Aspoň z úcty k obetiam, keď už inštitucionálna zadubenosť nedovolí chápať, že z nesprávnych záverov, zo zatĺkania, klamania a podvádzania nemôže vzniknúť účinné poučenie, prevencia. Vinníkom katastrofy je teda určite ľudský faktor: systémový organizačný chaos.

Ing. Peter Švec, p.s.c., RCDS, bezpečnostno-obranný a letecko-bezpečnostný analytik, Airline Captain B-737 NG, Line Check Captain

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Erik Majercak

Marek Brna

Ivan Štubňa

Milan Šupa

René Pavlík

Miroslav Urban

.
.
.

Agresia proti ženám nemá konca. Kde je svedomie opozície?

Predvianočné rokovanie v parlamente prinieslo šokujúce momenty. Opozícia normalizuje matovičovské zlo

12. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

Danko: Prezident stratil dôveru SNS, už nikdy ho nepodporíme do žiadnej funkcie

Prezident SR Peter Pellegrini stratil dôveru koaličnej SNS. Strana ho už nikdy nepodporí do žiadnej funkcie. Vyhlásil to líder SNS…

12. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
12. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Chorvátsko nakupuje nemecké tanky Leopard po tom, čo darovalo tanky Ukrajine

Chorvátsko podpísalo zmluvu v hodnote 1,48 miliardy eur na nákup 44 tankov Leopard 2A8 z Nemecka, ktoré nahradia vojenskú techniku…

12. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
12. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Strategická spolupráca s Nemeckom

Minister zahraničných vecí SR Juraj Blanár včera rokoval s nemeckým veľvyslancom Thomasom Kurzom, čo potvrdzuje, že Nemecko je pre Slovenskú…

12. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
12. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Premiér víta prelomenie veta prezidenta pri zákone o zmene Úradu na ochranu oznamovateľov

Premiér Robert Fico víta prelomenie veta prezidenta Petra Pellegriniho v prípade zákona týkajúceho sa transformácie Úradu na ochranu oznamovateľov (ÚOO)…

12. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
12. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Rozšírené predsedníctvo Hlas-SD jednomyseľne vyjadrilo dôveru Šutajovi Eštokovi

Rozšírené predsedníctvo Hlasu-SD po piatkovom zasadnutí jednomyseľne vyjadrilo dôveru predsedovi strany Matúšovi Šutajovi Eštokovi a poverilo ho prípravou pracovnej programovej…

12. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
12. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Podľa mierového plánu by Ukrajina mala vstúpiť do Európskej únie do roku 2027

Západné médiá potvrdzujú, že podľa mierového plánu Trumpa by Ukrajina mala vstúpiť do Európskej únie do roku 2027

12. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
12. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Alexander Veľký : Život, doba a význam najväčšieho vojvodcu staroveku

V rukách môžete držať a začítať sa do druhého, rozšíreného vydania jedinečnej knihy slovenskej literatúry a historiografie o Alexandrovi Veľkom.…

12. 12. 2025 | Kultúra | 2 min. čítania | 0 komentárov
12. 12. 2025 | Kultúra | 2 min. čítania | 0 komentárov

Matovič podá trestné oznámenie na Zuzanu Plevíkovú za ohováranie

Poslanec a predseda Hnutia Slovensko Igor Matovič podá trestné oznámenie na poslankyňu Zuzanu Plevíkovú za ohováranie. Dôvodom sú jej vyjadrenia…

12. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
12. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Rusko kvôli zmrazeným aktívam žaluje európske banky

Ruská centrálna banka a niekoľko ruských miliardárov podali žaloby s cieľom získať späť svoje aktíva, ktoré sú zmrazené v Európe, informuje…

12. 12. 2025 | Ekonomika | 5 min. čítania | 0 komentárov
12. 12. 2025 | Ekonomika | 5 min. čítania | 0 komentárov

Prezident ani po prelomení veta zákon o zmene ÚOO nepodpíše

Prezident SR Peter Pellegrini ani po prelomení veta zákon o zmene Úradu na ochranu oznamovateľov na nový úrad nepodpíše

12. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
12. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Fico sľubuje zablokovanie reparačnej pôžičky pre Ukrajinu. Opäť hovorí o „mierovej politike“

Slovenský premiér Robert Fico uviedol, že na nadchádzajúcom zasadnutí Európskej rady nepodporí žiadne rozhodnutie o poskytnutí finančnej podpory Ukrajine na…

12. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
12. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Kto zapríčinil tento úpadok

Keď som videl včerajšie vyčíňanie psychicky narušeného jednotlivca a tých, ktorí sa na jeho diagnóze politicky priživujú, nutne som si…

12. 12. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
12. 12. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
.

Trump rozširuje sankcie voči Venezuele, Maduro odsudzuje novú „éru pirátstva“

Na sankčný zoznam sa pridalo ďalších šesť ropných tankerov, ako aj členovia Madurovej rozšírenej rodiny, a to v dôsledku rastúceho…

12. 12. 2025 | Zo zahraničia | 7 min. čítania | 0 komentárov
12. 12. 2025 | Zo zahraničia | 7 min. čítania | 0 komentárov

Obvinený z vraždy Charlieho Kirka sa prvýkrát osobne postavil pred súd

Tyler Robinson, muž obvinený z vraždy konzervatívneho aktivistu Charlieho Kirka na Univerzite v Utahu v septembri tohto roka, sa po…

12. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
12. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Prečo liberáli nenávidia dôchodcov?

Maďarská strana Tisza chce v budúcoročných parlamentných voľbách poraziť doteraz vládnuci Fidesz a podľa zverejnených plánov by výrazne znížila štátne…

12. 12. 2025 | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V  tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

12. 12. 2025 | Aktualizované 12. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
12. 12. 2025 | Aktualizované 12. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

.

Roger Federer bude hviezdou otváracieho ceremoniálu Australian Open 2026

Roger Federer sa v januári vráti na miesto svojich veľkých úspechov, keď bude hlavným hosťom „súboja svetových jednotiek“ pri oficiálnom…

12. 12. 2025 | 0 komentárov

Nechutne urážal a dovolil si aj na ženy. Bude mať Matovičova estráda voči poslankyniam dohru?

Počas včerajšieho zasadnutia parlamentu poslanec Igor Matovič so skupinkou svojich kumpánov spustili salvu urážok voči koaličným poslankyniam. Kedy mu už…

12. 12. 2025 | Z domova | 6 min. čítania | 0 komentárov
12. 12. 2025 | Z domova | 6 min. čítania | 0 komentárov

USA stanovili novú svetovú "Veľkú päťku". Z Európy je treťotriedna krajina

USA, 12.decembra 2025 - V USA sa diskutuje o myšlienke vytvorenia alternatívy k „Veľkej sedmičke“ , ale bez účasti európskych…

12. 12. 2025 | 0 komentárov

Bystroň pre HS z Washingtonu: Globalisti za ostatné roky zničili všetko. Sme tu, aby sme s Američanmi dohodli spoločný postup

Petr Bystroň je nemecký europoslanec so slovenskými koreňmi a dlhodobo patrí k najvýraznejším osobnostiam aktuálne najpopulárnejšej politickej strany v Nemecku…

12. 12. 2025 | Rozhovory | 8 min. čítania | 0 komentárov
12. 12. 2025 | Rozhovory | 8 min. čítania | 0 komentárov

.

Nemecko si vychvaľuje novú húfnicu

Berlín, 12.decembra 2025 - Ide o vylepšenú samochodku PzH 2000 A4, o ktorej ruské noviny napísali, že Nemci sa s…

12. 12. 2025 | 0 komentárov

Kyjev ustupuje v jednej z kľúčových otázok rokovaní s USA a Ruskom. Ale…

Kyjev je pripravený súhlasiť s odstúpením ukrajinských vojsk z Donbasu, vyhlásil pre Le Monde poradca úradu prezidenta Michail Podoljak

12. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
12. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Ktorá krajina má najviac ostrovov na svete?

Vieš, ktorá krajina ma najviac ostrovov na svete? To sa dozvieš v dnešnom článku. Konkrétne číslo je 221 800 ostrovov.…

12. 12. 2025 | 0 komentárov

Poslanci prelomili veto prezidenta a schválili zákon o zmene ÚOO na nový úrad

Poslanci Národnej rady SR prelomili veto prezidenta Petra Pellegriniho a opätovne schválili zákon o transformácii Úradu na ochranu oznamovateľov (ÚOO)…

12. 12. 2025 | Aktualizované 12. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
12. 12. 2025 | Aktualizované 12. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

Najväčší záliv na svete? Ktorý to je?

Najväčší záliv na svete je Mexický záliv, ktorý svojou rozlohou a polohou dominuje svetovej geografii. Tento najväčší záliv sa vyznačuje…

12. 12. 2025 | 0 komentárov

Skupina „C5“. Unikla rozšírená verzia Trumpovej Národnej bezpečnostnej stratégie. Biely dom to popiera

Podrobnejšia verzia Národnej bezpečnostnej stratégie USA opisuje plány Trumpovej administratívy na prerušenie starých vzťahov a vytvorenie nových partnerstiev . Nastal…

12. 12. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov
12. 12. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov

Fanúšikovia kritizujú FIFA pre cenovú politiku ohľadom vstupeniek na MS 2026

 Futbaloví fanúšikovia obvinili Medzinárodnú futbalovä federáciu z „monumentálnej zrady“ po tom, čo sa v utorok začali šíriť informácie o cenách…

12. 12. 2025 | 0 komentárov

Tiché preberanie bruselskej agendy. Ministerstvo potvrdilo obavy o budúcnosť bývania

Transpozícia európskej smernice EPBD4 je na Slovensku v plnom prúde a prístup ministerstva potvrdzuje mnohé z vyslovených obáv. Aká budúcnosť…

12. 12. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov
12. 12. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO


.

Generálny riaditeľ Štátnej opery v Banskej Bystrici Šimon Svitok rezignoval na funkciu

Generálny riaditeľ Štátnej opery v Banskej Bystrici Šimon Svitok podáva k 31. decembru 2025 z osobných dôvodov rezignáciu na svoju…

12. 12. 2025 | Kultúra | 1 min. čítania | 0 komentárov
12. 12. 2025 | Kultúra | 1 min. čítania | 0 komentárov

Európska únia plánuje zaobchádzať s Belgickom ako s Maďarskom, ak nepodporí úver pre Ukrajinu

Vylúčený a ignorovaný. Taká je realita, ktorej čelí belgický premiér Bart De Wever, ak potopí plán Európskej únie . Informuje…

12. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
12. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Totálny bordel v parlamente. Slovenská národná rada pamätá všeličo, ale včerajšia noc prerazila dno

Slovenská národná rada pamätá všeličo, ale včerajšia noc prerazila dno. Spôsobili to opoziční poslanci

12. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
12. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov

Rutte zasadil mierovým rokovaniam ranu do chrbta, reaguje Szijjártó

Generálny tajomník NATO Mark Rutte vydal radikálne vyhlásenie. Maďarský minister zahraničných vecí Péter Szijjártó si zanechal chladnú hlavu, reagoval pokojne…

12. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
12. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Bývalá manažérka organizácie Planned Parenthood odhaľuje hrôzy potratovej tabletky

Ženy, ktoré po užití potratových tabletiek porodia plne vyvinuté deti, dostávajú pokyn, aby ich spláchli do záchodu, povedala bývalá manažérka…

12. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
12. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Erik Majercak

Marek Brna

Ivan Štubňa

Milan Šupa

René Pavlík

Miroslav Urban

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov