NAŽIVO

Rusko je pripravené obnoviť medzivládnu komisiu pre obchodnú a hospodársku spoluprácu so Slovenskom. Uviedla to vo štvrtok na svojom pravidelnom brífingu hovorkyňa ruského ministerstva zahraničných vecí Maria Zacharovová. Informáciu poskytla agentúra Interfax.

Včera 19:06

Brazílsky prezident Luiz Inácio Lula da Silva vo štvrtok uviedol, že bude vetovať návrh zákona, ktorý by mohol skrátiť väzenie pre bývalého prezidenta Jaira Bolsonara. Informovala o tom správy agentúry AFP.

„Keď sa dostane na môj stôl, budem ho vetovať. To nie je pre nikoho tajomstvom,“ vyhlásil Lula na tlačovej konferencii. „Mám právo veta a oni (brazílsky Kongres) majú právo moje veto prelomiť alebo nie. Taká je hra,“ dodal.

Lula chce v roku 2026 po štvrtýkrát kandidovať za brazílskeho prezidenta
Na snímke brazílsky prezident Luiz Inácio Lula da Silva / Foto: TASR/AP-Achmad Ibrahim
Včera 19:05

Na regionálnom letisku v americkom štáte Severná Karolína vo štvrtok havarovalo menšie lietadlo, ktoré následne zachvátil požiar. O život prišlo viacero ľudí, uviedla miestna televízia WBTV s odvolaním sa na políciu. Informujú o tom správy DPA a AP.

Včera 19:04

Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová, predsedníčka Európskeho parlamentu Roberta Metsolová a predsedníčka dánskej vlády Mette Frederiksenová zastupujúca Radu EÚ vo štvrtok podpísali spoločné vyhlásenie o legislatívnych prioritách Európskej únie na rok 2026.

Včera 18:59

Poľský premiér Donald Tusk vo štvrtok na samite v Bruseli varoval, že poľská nezávislosť by bola ohrozená, ak by v dôsledku chýb alebo nerozhodnosti Európy musela Ukrajina kapitulovať. Zdôraznil to v kontexte diskusií o využití zmrazených ruských aktív, čo je podľa neho najlepším riešením na posilnenie ukrajinskej obrany. Informovala o tom agentúra PAP.

Donald Tusk
Na snímke poľský premiér Donald Tusk / Foto: SITA/AP-Ebrahim Noroozi
Včera 15:30

Švédsky hlavný prokurátor Lennart Gunné tvrdí, že dôkazy proti mužovi, ktorý bol označený za hlavného podozrivého z vraždy premiéra Olofa Palmeho z roku 1986, sú nedostatočné.

Vyšetrovanie trvalo 34 rokov a polícia vypočula viac ako 10.000 ľudí.

Včera 15:29

Obvinený z minuloročného útoku autom na vianočné trhy v nemeckom Magdeburgu nie je spôsobilý postaviť sa pred súd, oznámil vo štvrtok sudca Dirk Sternberg. Pri tomto útoku zahynulo šesť ľudí a viac než 330 ďalších utrpelo zranenia. Informovala o tom správa agentúry DPA.

Včera 15:28

Ukrajina bude musieť obmedziť výrobu dronov, ak nedostane pôžičku alebo inú finančnú podporu od Európskej únie, vyhlásil vo štvrtok na tlačovej konferencii v Bruseli ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj. Po rokovaní s belgickým premiérom Bartom de Weverom tiež povedal, že rozumie jeho obávam týkajúcim sa použitia zmrazených ruských aktív, no Ukrajina podľa neho podstupuje väčšie riziko. Informovala o tom stanica Sky News.

Včera 15:28

Európsky parlament vo štvrtok odsúdil Bielorusko za vedenie eskalujúcej kampane koordinovaných hybridných útokov proti Litve a Európskej únii. Kritizovali okrem iného aj rozhodnutie Spojených štátov zmierniť sankcie voči Bielorusku. Informovala o tom tlačová správa EP.

Včera 15:25

Sociálna poisťovňa (SP) upozorňuje zamestnávateľov na najčastejšie chyby pri vypĺňaní bankových údajov zamestnancov v Registračnom liste fyzických osôb (RLFO), ktoré môžu spôsobiť oneskorenie alebo nesprávnu výplatu nemocenských dávok.

Včera 15:12

Vízia umelej inteligencie (AI) pre Slovensko napomôže implementácii umelej inteligencie nielen do procesov verejnej správy, ale aj do podnikov a širšej spoločnosti s cieľom dosiahnuť vlastnú digitálnu suverenitu. Predstavil ju na tlačovej konferencii splnomocnenec vlády SR pre AI a štátny tajomník Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI) SR Radoslav Štefánek spolu s odborníkmi z akademickej a odbornej obce. MIRRI podľa neho prichádza s jasným plánom, ktorý vychádza z modelu zdieľanej zodpovednosti a efektívnej medzirezortnej spolupráce.

Včera 15:11

Ruská centrálna banka by mohla pristúpiť k výraznejšiemu zníženiu kľúčovej úrokovej sadzby, než signalizuje predbežný odhad. Uviedol to šéf ruského priemyselného zväzu Alexander Šochin, ktorého citovala agentúra TASS.

Včera 15:11

Konfederácia odborových zväzov (KOZ) SR nepodpíše kolektívne zmluvy vyššieho stupňa pre verejnú a štátnu službu na rok 2026, pokiaľ vláda SR a predstavitelia samospráv presadzujú nulovú valorizáciu tarifných platov zamestnancov štátu a samospráv. Informovala o tom hovorkyňa KOZ Martina Nemethová.

Včera 15:10

Európska centrálna banka na svojom štvrtkovom zasadaní rozhodla o ponechaní úrokov na doterajšej úrovni. Sadzby tak nezmenila už štvrtýkrát v rade.

Včera 15:07

Rakúsko vyzýva, aby sa “brali vážne” obavy Belgicka v otázke použitia zmrazených ruských aktív.

Vyhlásil to kancelár Christian Stocker po príchode na samit EÚ.

Pripomíname, že pod hrozbou odvetných sankcií je aj rakúska banka Raiffeisen, ktorá pôsobí v Ruskej federácii.

Včera 13:22

Pápež Lev XIV. vymenoval nového arcibiskupa New Yorku. Stal sa ním 58-ročný biskup Ronald Hicks, známy svojimi postojmi podporujúcimi migrantov.

Včera 13:19

Sammit EÚ v Bruseli, na ktorom sa rieši otázka financovania Ukrajiny, sprevádzajú rozsiahle protesty poľnohospodárov.

Európska štvrť je zablokovaná traktormi.

Poľnohospodári protestujú proti obchodnej dohode Mercosur s Brazíliou, Argentínou a ďalšími juhoamerickými krajinami, pretože sa obávajú lacného dovozu, sú proti zníženiu rozpočtu na poľnohospodárstvo, požadujú zníženie byrokracie a rovnaké obchodné podmienky.

Včera 12:52

Turecké ministerstvo obrany upozornilo Rusko a Ukrajinu, aby venovali väčšiu pozornosť bezpečnosti v Čiernom mori po tom, ako jeho vzdušné sily zostrelili bezpilotné lietadlo, ktoré sa priblížilo k vzdušnému priestoru Turecka

Včera 12:46

Český prezident Petr Pavel prijme na Pražskom hrade poslanca Filipa Turka, ktorý je stále kandidátom strany Motoristi sebe na ministra životného prostredia. Termín schôdzky oznámila Kancelária prezidenta republiky. Rezort dočasne vedie predseda Motoristov Petr Macinka, podľa ktorého strana náhradu za Turka nehľadá. Pavel však opakovane zdôraznil, že Turek by členom vlády byť nemal, no chce mu dať priestor na vysvetlenie svojich káuz.

Včera 12:45

Rokovanie lídrov Európskej únie v Bruseli sa začalo s viac ako 1,5-hodinovým oneskorením. 

Včera 12:43
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Šokujúce odhalenia o inštitucionálnom chaose, ktorý spečatil osud 42 obetí katastrofy AN-24

Lietanie na lietadlách sa v žiadnom prípade nedá porovnávať s jazdou na pozemných prostriedkoch. Ak je pred autom prekážka, tak aj pri vysokej rýchlosti mi na zabrzdenie stačí pár desiatok metrov. Keď si šofér nie je istý, zastaví na krajnici, pozrie sa do mapy, alebo skontroluje si auto, prípadne zavolá pomoc. Bežné dopravné turbovrtuľové lietadlo kategórie An-24 má v čistej konfigurácii rýchlosť okolo 360 km/h. Každú minútu preletí vzdialenosť 6 km, to znamená každú sekundu 100 metrov. Posádka nemôže zastaviť pred prekážkou, môže len vybočiť, alebo ju nadletieť

❚❚
.

Kým pilot v rámci ľudských schopností zareaguje na prekážku a urobí prvý úkon, preletí za 2 sekundy 200 metrov. Ak je prevýšenie veľké, kým zareagujú motory vyšším výkonom, trvá to niekoľko sekúnd, čo sa rovná 500-600 metrom. Potiahnutím riadiacej páky najprv stráca rýchlosť na úkor zisku výšky, ktorý na úvod predstavuje možno desať metrov za sekundu. Ale zároveň sa každú sekundu posunie o povedzme 40-50 metrov. Takže za prvých desať sekúnd možno nastúpa 100 metrov ale k prekážke sa priblíži o ďalších 400-500 metrov. Ak potiahne príliš a stratí rýchlosť pod kritickú, tak prejde do režimu pádu. Na vybratie pádu musí potlačiť a získať rýchlosť klesaním dovtedy, kým získa vztlak a môže letieť, teda prestane padať. Aj vtedy sa posúva dopredu. Za desať sekúnd možno o najmenej 300 metrov ak vychádzame z pádu pri výrazne zníženej rýchlosti oproti štandardnej čistej konfigurácii. Ak sa chce vyhnúť prekážke vybočením, tak v závislosti od veľkosti náklonu (pre dopravné lietadlo obmedzený) môže byť pri uvedenej rýchlosti polomer zákruty hravo zopár kilometrov. V prenesení na pozemné pomery to znamená, že ak začnem vybočovať na začiatku jednej dediny, vracať sa začnem po vybočení o viac ako 90° na začiatku susednej dediny. Také sú reality.

Navyše, šoférovi stačia značky na cestách a sledovanie dvoch prístrojov. Na všetko si počas dlhej cesty vystačí sám. Ak je preťažený, alebo zle naložený, nič sa nestane, prinajhoršom pokuta. Posádka lietadla závisí od množstva aktérov. Vo viacčlennej posádke má každý člen svoju úlohu, ale zároveň nesprávnou činnosťou alebo nečinnosťou vytvára pochybenia a z nich vyplývajúce ohrozenia. Prevencia pred nimi si vyžaduje doslova zostavu zručností. Vzájomnou komunikáciou začínajúc. Ale v hre sú aj mechanizmy rozhodovania, riešenia konfliktov, štýl riadenia a líderské zručnosti kapitána, povahové vlastnosti každého člena, vzájomná kompatibilita, rozdielna úroveň vycvičenosti, skúseností, talentu, vedomostí. Každý člen posádky je tiež zdrojom informácií pre všetkých ostatných. Toto všetko riešia výcvikom a teoretickou prípravou cibrené mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činnosti v posádke“ (z anglického Crew Resource Management, teda CRM). Z praktických dôvodov si to označíme ako C1RM. V posádke je to jednoduché, lebo celý proces sa koná pod vedením jediného a jednoznačného kapitána. Ale v prípade AN-24 sa stalo, že kapitán bol relatívne málo skúsený, aj na type, aj celkovým náletom. V civilnom lietaní by prakticky nemal nárok na kapitánstvo. Navyše kapitán bol málo priebojný, skôr nekonfliktný typ, ešte k tomu veliteľsky podriadený svojmu druhému pilotovi, ktorý bol nielen dominantný a veliteľský typ, ale od ktorého závisela kariéra – služobný postup, hodnotenie, aj istá časť platu kapitána. To bol veľmi vážny konflikt úloh, ktorý dobre popisuje prvá odborná správa v 7. časti. Zatiaľ nevieme, prečo 2. pilot neletel s kapitánom druhého lietadla, ktorý bol tiež pplk. a navyše o pol generácie starší.

Už menej je pilotom známa iná časť s rovnakou anglickou skratkou CRM. Z praktických dôvodov si túto úroveň označíme ako C2RM. Tentoraz sa týka „spoločnosti“, po anglicky Company Resource Management. Ide o mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činností“ v „leteckej spoločnosti“. Ale teraz je otázka, čo je vlastne „spoločnosť“ vo vojenskom dopravnom lietaní? A na určenie treba mať veľmi hĺbkové pochopenie prostredia nielen v armáde, ale aj v civile, dokonca aj teoretické vedomosti a prax v riadení procesov v obidvoch prostrediach. Na získanie odpovede sa musíme spýtať, aké funkcie voči lietaniu plní typická civilná letecká spoločnosť vo vzťahu k tomuto typu C2RM. Všetky, s výnimkou štátneho leteckého dozoru. Spoločnosť si vyberá posádky lietadiel, určuje a realizuje ich výcvik, ich riadenie kariér, ich plánovanie, zabezpečuje im výber a vybavenie lietadiel, ich údržbu, obnovovanie softvéru. Tiež výber a prípravu technického personálu, zabezpečovacieho a odbavovacieho personálu. Zabezpečuje aj modernizáciu lietadiel, naplňovanie lietadiel, pravidelnosť liniek, súčinnosť s vonkajšími aktérmi od poplatkov na letiskách, až po akvizičné a údržbové náklady. V civilnej leteckej spoločnosti sa všetko koná pod jediným tzv. „zodpovedným vedúcim“ generálnym riaditeľom, ktorému pri rozhodovaní asistuje správna a dozorná rada, ale aj systém odborných „nominovaných vedúcich“ expertov, jediný za každú zo zopár vymedzených oblastí. Akýchsi veliteľov funkčných jednotiek. Neuveriteľne dôkladný princíp jediného veliteľa. Hovoríme o civilných spoločnostiach.

.

Na druhej strane, v štátnych letectvách funguje v zmysle C2RM systémový chaos. Šok, ale absolútne nespochybniteľný fakt. Tým „zodpovedným vedúcim“ (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie) je v skutočnosti vo svojej podstate predseda vlády (pochopiteľne, ktorý o objekte riadenia nič nevie)! Jeho správnou radou v oblasti je časť členov vlády (ktorí o objekte riadenia takisto nič nevedia). V skutočnosti funkciu dozornej rady (dozor nad vyčleňovaním a používaním finančných zdrojov na chod „štátnej leteckej spoločnosti“) vykonáva parlament, s odborným (nekvalifikovaným) poradenstvom minimálne od dvoch výborov: pre obranu a pre financie. Z ktorých ani jeden o objekte riadenia absolútne nič nevie. Teraz nastáva ďalšie prekvapenie, týkajúce sa systému „nominovaných vedúcich“ expertov (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie). Prejdeme si ich. Prvým z nich, letovým riaditeľom, akýmsi šéfpilotom, nie je veliteľ dopravnej letky, ale všetky funkcie sa schádzajú, aj to nie úplne, až na úrovni veliteľa vzdušných síl! Kompletne sa môžu združovať s prižmúrením očí na úrovni Náčelníka generálneho štábu, ktorý o objekte riadenia spravidla absolútne nič nevie. S prižmúrením očí preto, že funkciu výberu a prípravy lietajúceho personálu, aj veľkej časti výcviku, idú až na úroveň ministra obrany (ani šéf jedinej sekcie nestačí len preto, že deformovali reformu školstva). Veliteľ dopravnej jednotky zodpovedá len do istej veľmi malej miery funkcii „vedúceho typu“ podľa civilnej terminológie. Hrôza? Nuž ešte som neskončil. Funkcia „Riaditeľa údržby“ sa sústreďuje až na úrovni ministra obrany, pre letku MV všetko na úrovni ministra vnútra! Zdôvodnenie je veľmi jednoduché – všetky potrebné funkcie pri akvizícii, aj veľkej tzv. ťažkej údržbe a modernizácii lietadiel (bez ohľadu na počet v jednotlivých typov), idú cez kšeftárske ministerské štruktúry. Nielen sekcia modernizácie (zo štruktúr NATO prevzatý šéf vyzbrojovania), ale aj sekcia finančná, personálna a ďalšie do toho vstupujú. Žiadna doména jediného expertného leteckého šéfa (ako v každej civilnej leteckej spoločnosti) neexistuje. Doslova raj pre oligarchov a šmelinárov a práve preto je ten systém tak nastavený, aby z toho profitovali politickí nominanti. Rovnako je na tom „Riaditeľ pozemného zabezpečenia“ (konečná je úroveň ministra), aj vedúci výcviku posádok (konečná je úroveň ministra)! Bezpečnosť, harmonizácia, zladenosť, efektívna koordinácia, hospodárnosť, všetko je systémovo nemožné, vylúčené, náhodné, nefunkčné (mohol by som rozprávať)!

Na snímke Peter Švec

To nie je koniec. Totiž aj štátny letecký dozor si vykonáva ministerstvo obrany a teda aj v  oblasti „kontroly kvality“ a keď treba vyšetrovania, je konečným expertom totálny šarlatán (zvyčajne) minister obrany už len tým, že každú oblasť mu sleduje niekto iný a do niektorých vstupujú aj externé vonkajšie orgány. Napríklad „politruci“ z protištátok stojaci na krku každého rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie. Veď čo oni môžu vedieť o bezpečnosti, hlavne nech to vyhrá najlacnejšia ponuka a hlavne nech si zdôvodnia svoju činnosť pre zahraničných donorov politruci z protištátok-mimovládok. Toto je samo osebe vážne ohrozenie. Čiže konečným zodpovedným sa obchvatom stáva vo všetkých oblastiach predseda vlády! Tento typ systémového chaosu bol hĺbkovou príčinou nie spolupôsobiacej príčiny katastrofy samotnej, ale s vysokou mierou istoty príčinou nezáchrany určitého množstva preživších, sediacich v zadnej časti trupu. Totiž leteckí záchranári nemohli zachraňovať, lebo nemali zodpovedajúcu výbavu!

Nuž a pri odhaľovaní systémových príčin leteckej katastrofy sa tento chliev a systémový chaos ešte neskončil. Ideme na oblasť, ktorú si nazveme C3RM. Označme si ju: „optimalizácia spravovania zdrojov a činností v lietaní“ (z civilu v „leteckom priemysle“) z anglickej skratky Corporate Resource Management. Týka sa tak všetkých vonkajších, teda mimorezortných aktérov, ktorí majú na každý let vplyv. Od dizajnérov lietadla, tvorcov prevádzkových príručiek (spravidla výrobca lietadla), dodávateľov podsystémov, agregátov, softvéru atď. Tiež cez poskytovateľov mapiek, letových postupov, zmenoviek v postupoch, letových informácií (od meteorologických, až po správy pre pilotov, tzv. NOTAMy). Ale tiež systému výmeny skúseností, poučení a záverov z celosvetových leteckých katastrof a vážnych udalostí. A končiac pri mimorezortnom a neraz mimoštátnom poskytovateľovi letových prevádzkových služieb. Tak, ako pri kritickom lete. Ktorý bol letom vojenského prevádzkovateľa podľa civilných pravidiel a pod riadením civilnými orgánmi riadenia letovej prevádzky. V tomto mechanizme C3RM sú zahrnutí vonkajší aktéri, bez ktorých sa let nemohol uskutočniť. Tento civilný mechanizmus má tiež akéhosi „jediného veliteľského agenta“ a to sú dohodnuté pravidlá pod organizáciou ICAO. Podľa nich sa postupuje v civile vo všetkých oblastiach. Národné úrady a národné letecké predpisy od dizajnu, výroby, schvaľovania, údržby, licencovania personálu, výcviku, požiadaviek na letiská, navigačné a iné zariadenia, atď. vychádzajú z minimálnych etalónov ICAO. K tomu existujú ďalšie medzinárodné dokumenty a protokoly. Vojenské letectvo sa tvári, že všetko harmonizuje, v skutočnosti drvivá väčšina štátov ide vo vojenskom lietaní podľa úplne iných pravidiel, zachováva si autonómiu. Výsledok? Nálet priemerne státisícov hodín na katastrofu v porovnaní s desiatkami až stovkami miliónov v civilných aerolíniách.

Nuž a tu sme sa dostali na veľmi citlivú platformu, kde chronologicky zoradím niektoré mne známe systémové návrhy, ktoré mohli pomôcť v prevencii katastrofy. U zainteresovaných jednotlivcov vyvolám kontroverzie. Tu sú fakty:

1992:  Všetko sa začalo už pri delení majetku tzv. federácie. Keby sa bol býval delimitátorom stal expert navrhovaný nevládnou stranou SNS, tak by sa nevytvoril zborový systém tretinovej kópie federálnej armády, ale navrhoval sa mierový brigádny pokrokový systém. Jeho prezentácii, aj predneseniu návrhu kompromisného divízneho systému zabránila ľudská malosť držiteľov moci. Čo by sa stalo? V úspornom systéme štruktúr s navrhovanou domobranou by bolo viac na výcvik, modernizácie a údržbu techniky, vrátane leteckej. V oblasti dopravných lietadiel som dal nominovanému delimitátorovi veľmi jednoduchý návrh: celé štátne letectvo pod vzdušné sily (neexistovala by letka MV), minimálny počet typov, maximálny počet lietadiel z každého typu. Namiesto masívneho počtu po jednom až dvoch dopravných lietadiel 6 typov by sme mali do 10x L410-UVP, 6x An26 na nákladnú prepravu a 4x salónne Jak40. 3 flotily.

.

1997-1998: Veliteľ zboru LaPVO presadzoval iniciatívy na civilné licencie pre všetkých vojenských pilotov a riadiacich letovej prevádzky. Navrhol, aby vzdušné sily prevzali komplexný systém civilných predpisov a vojenské špecifiky by sa riešili vojenskými prílohami rôzneho stupňa utajenia. Iniciatívy boli zamietnuté nadriadeným štábom LaPVO, presadili sa len fragmenty. V roku 2006 by už mali posádky vojenských dopravných lietadiel silno zažité zdravé civilné návyky, ktoré by vytvárali popri reťazci pochybení vysoko účinné reťazce záchranných sietí.

2000: Osobný list autora tohto článku vtedy už novému veliteľovi vzdušných síl s návrhom zásadných systémových opatrení pre dopravné letectvo so záverom, že ak sa tento systém bude ignorovať, môže nás čakať vážna udalosť.

2001: Po necelom roku obsahovo rovnaký list autor tohto článku predložil svojmu priamemu nadriadenému, Náčelníkovi GŠ, vo forme Informačnej správy. List utajený s odkazom, že to nie je oblasť mojej zodpovednosti.

2003: Autor bol ministrom ustanovený za šéfa „Komisie MO pre koncepčný rozvoj letectva.“ Správa pripravovaná pre verejnosť po dokončení presiaknutá niekoľkými desiatkami záverov, zistení a odporúčaní, pričom desiatky konfliktných postojov medzi národohospodársky a civilno-bezpečnostne nabudeným reformným predsedom a väčšou časťou jeho komisie so zdedenými postojmi boli vyriešené konštatovaním v približnom znení: „v tejto otázke komisia nedosiahla zhodu“. Nový minister správu utajil a nechal založiť ad acta, čím ignorovaním odporúčaní k typu AN-24 nevedomky umožnil, aby o dva roky neskôr malo prečo a na čom ukončiť svoju životnú púť 42 obetí katastrofy.

30. 9. 2004: autor odchádza do zálohy, osud návrhov zostáva neznámy.

.

19. 1. 2006: Na vyvrcholenie nakopených ignorácií doplatí 42 osôb. Vyšetrovacia správa utajená až do konca júla 2020. Znalci už chápeme prečo.

Čitateľ môže veriť, aj pochybovať. Oprávnene. Totiž veľa vecí nebolo vyšetrených, neboli urobené letové rekonštrukcie letu a alternatívnych postupov, ani činnosti radarového riadiaceho. Neboli odtajnené súdno-lekárske správy o počte obetí, ktoré prežili katastrofu a doplatili na nemožnosť poskytnutia pomoci nevybaveným vrtuľníkom leteckej pátracej a záchrannej služby. Neboli vyšetrené aspekty modernizácie. Či boli inštalácie schválené výrobcom, potom výrobcom vypracované a prevádzkovateľovi postúpené nové prevádzkové postupy. Z toho vyplýva jediný záver: JE NUTNÉ NOVÉ VYŠETROVANIE s novou vyšetrovacou komisiou, so zapojením výrobcu lietadla. Aspoň z úcty k obetiam, keď už inštitucionálna zadubenosť nedovolí chápať, že z nesprávnych záverov, zo zatĺkania, klamania a podvádzania nemôže vzniknúť účinné poučenie, prevencia. Vinníkom katastrofy je teda určite ľudský faktor: systémový organizačný chaos.

Ing. Peter Švec, p.s.c., RCDS, bezpečnostno-obranný a letecko-bezpečnostný analytik, Airline Captain B-737 NG, Line Check Captain

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Milan Šupa

Marek Brna

Gustáv Murín

Erik Majercak

René Pavlík

Martin Kovac

.
.
.

Sudkyňu Pamelu Záleskú uznal Najvyšší správny súd čiastočne za vinnú z disciplinárnych návrhov

Najvyšší správny súd SR čiastočne uznal vo štvrtok sudkyňu Špecializovaného trestného súdu (ŠTS) Pamelu Záleskú za vinnú z disciplinárnych návrhov,…

18. 12. 2025 | Aktualizované 18. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Fico: Rozpočet EÚ vstupuje do rozhodujúcej fázy, Slovensko si stráži svoje priority

Rokovania lídrov členských štátov Európskej únie v Bruseli vstúpili do rozhodujúcej fázy a na stole sú témy, ktoré budú formovať…

18. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Sme svedkami rastúcej tendencie politikov využívať médiá ako prostriedok na útoky proti rozhodnutiam súdov

Sme svedkami rastúcej tendencie aj zo strany politikov využívať médiá ako prostriedok na útoky proti rozhodnutiam súdov. Uviedla to predsedníčka…

18. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Rezort vnútra nepredpokladá, že by poškodenie vládneho špeciálu ohrozilo fungovanie letky

Ministerstvo vnútra SR nepredpokladá, že by poškodenie vládneho špeciálu na bruselskom letisku ovplyvnilo fungovanie vládnej letky. Pre TASR to uviedol…

18. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Dosť bolo Fica…. a čo ďalej?

Utorkové demonštrácie 16. decembra 2025 odhalili krízu opozície: namiesto vízie pre Slovensko sa celé jej úsilie zredukovalo na jediný cieľ…

18. 12. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov
.

Na samite EÚ odložili prerokovanie otázky využitia ruských aktív na pomoc Ukrajine

Na samite EÚ odložili prerokovanie otázky využitia ruských aktív na pomoc Ukrajine, informuje Politico

18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Ako Korčok blúznil

Progresívci opäť v boji s premiérom. Tentokrát ide o samit európskych lídrov

18. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny – Lukašenko i Trump si myslia, že Ukrajina zmizne z mapy

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

18. 12. 2025 | Aktualizované 18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 11 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Aktualizované 18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 11 min. čítania | 0 komentárov

Kremeľ varuje Washington pred fatálnou chybou pri venezuelskej kríze

Rusko vo štvrtok varovalo administratívu prezidenta Donalda Trumpa, aby neurobila osudovú chybu v súvislosti s krízou vo Venezuele. Zároveň apelovalo…

18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Minister vnútra: „Hrozba pre Slovensko sa s koncom vojny na Ukrajine neskončí“

Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok v televíznej relácii rozprával o tom, že aj po skončení vojny na Ukrajine musíme v…

18. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Generál ostal v úžase z toho, čo EÚ považuje za priority

Európska únia zmenila agendu a predstavila niekoľko plánov: „vojenský Schengen“ potrebný pre mobilitu vojenských jednotiek; oprava ciest a mostov prioritne pre…

18. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Európski farmári sa mobilizujú, Takáč sa stavia na ich stranu. Brusel je opäť dejiskom protestov

Tisíce európskych poľnohospodárov sa dnes presunulo do hlavného mesta Európskej únie, Bruselu. Farmári tam zorganizovali masívny protest. Od EÚ žiadajú…

18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Michelko: Legislatívu o neziskovkách chceme upraviť, aby sme vyhoveli výhradám ÚS

Koaličná SNS si naštuduje zdôvodnenie rozhodnutia Ústavného súdu SR o protiústavnosti novely zákona o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby.…

18. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Šaling pre HS: Úrad, ktorý ma mal chrániť, mi viac uškodil než pomohol. Z ÚOO sa stal selektívny nástroj a systém chráni páchateľov, nie oznamovateľov. Boj proti korupcii sa často mení na kupčenie s korupciou

MUDr. Rastislav Šaling sa pred desiatimi rokmi stal prvým slovenským – ako rád hovorí mladý pán Šimečka – „whistleblowerom“, keď…

18. 12. 2025 | Rozhovory | 16 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Rozhovory | 16 min. čítania | 0 komentárov

Sorosov vplyv v Bruseli. Jeho mimovládky a ako to funguje

Vplyv mimovládnych organizácií na politiky Európskej únie nie je tajný ani nelegálny, ale verejne zdokumentovaný a inštitucionalizovaný. Analýza dát o…

18. 12. 2025 | Komentáre | 8 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Komentáre | 8 min. čítania | 0 komentárov

FT: Ak Rusku EÚ siahne na aktíva, Kremeľ by mohol “zahájiť odvetu”

Rusko môže skonfiškovať západné aktíva v hodnote 127 miliárd dolárov ako odvetu za použitie jeho zmrazených aktív na pomoc Ukrajine,…

18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Žilinka považuje rozhodnutie Ústavného súdu k zákonu o ÚOO za mimoriadne významné

Generálny prokurátor Maroš Žilinka považuje rozhodnutie Ústavného súdu SR týkajúce sa zákona o Úrade na ochranu obetí trestných činov a…

18. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Ústavný súd: Novelizovaná legislatíva o neziskových organizáciách je vnútorne rozporuplná

Zákon, ktorým sa novelizuje legislatíva o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby, je vnútorne rozporuplný, a preto nevhodný. Ústavný súd…

18. 12. 2025 | Aktualizované 18. 12. 2025 | Z domova | 6 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Aktualizované 18. 12. 2025 | Z domova | 6 min. čítania | 0 komentárov

Albanese oznamuje nové zákony proti nenávistným prejavom a priznáva, že pred útokom na Bondi Beach sa dalo urobiť viac

Austrálsky premiér Anthony Albanese predstavuje nové opatrenia na boj proti antisemitizmu, zatiaľ čo koalícia predstavuje svoj vlastný plán, uvádza denník…

18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

V Top 10 ankety Športovec roka 2025 nechýbajú Hancko, Slafkovský, Hagara, Zapletalová či Chladoňová

Spolu až 65 mien sa objavilo v ankete o Športovca roka 2025 na Slovensku. Do elitnej desiatky sa dostalo šesť…

18. 12. 2025 | 0 komentárov

Z čoho je vystrašená šéfka britskej spravodajskej služby?

Veľká Británia, 18. decembra 2025 - Nová šéfka britskej spravodajskej služby MI6 Blaise Metreveli začala svoju prácu v tejto funkcii…

18. 12. 2025 | 0 komentárov

.

Maďarská opozícia by zakázala slobodu slova

Ďalší škandál vyvolal Péter Magyar, keď oznámil, že sa obrátil na súd so žiadosťou, aby okamžite zakázal distribúciu mimoriadneho vydania…

18. 12. 2025 | 0 komentárov

Reparačná pôžička Ukrajine: Kto je za a kto je proti?

Lídri krajín Európskej únie sa dnes stretávajú na kľúčovom samite, na ktorom sa rozhodne o reparačnej pôžičke pre Ukrajinu. Kto…

18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 9 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 9 min. čítania | 0 komentárov

Absurdné servírovanie jedla, ktoré šokovalo hostí v reštauráciách

Servírovanie jedla sa v moderných reštauráciách často mení na divadlo, ktoré má ohromiť hostí ešte skôr, než ochutnajú prvé sústo.…

18. 12. 2025 | 0 komentárov

Biely dom oznámil ďalšie kolo rusko-amerických rokovaní o vojne na Ukrajine. Sú známe prvé detaily

Americkí a ruskí predstavitelia sa cez víkend stretnú v Miami na novom kole rokovaní o pláne prezidenta Donalda Trumpa na…

18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

.

Vojenská odpoveď Trumpovi: Po vzore Ruska už aj venezuelské bojové lode sprevádzajú svoje tankery s ropou

Venezuela, 18. decembra 2025 - \"Zobrali nám našu zem, práva na ropu, všetko, čo sme mali. Zobrali nám to, pretože…

18. 12. 2025 | 0 komentárov

V disciplinárnom procese so sudkyňou Záleskou ukončil súd dokazovanie

Najvyšší správny súd SR ukončil dokazovanie v disciplinárnom procese so sudkyňou Špecializovaného trestného súdu Pamelou Záleskou. Zároveň dal procesným stranám…

18. 12. 2025 | Aktualizované 18. 12. 2025 | Z domova | 7 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Aktualizované 18. 12. 2025 | Z domova | 7 min. čítania | 0 komentárov

Čierna séria Nitry sa skončila u lídra v Bratislave. Kapitán Popradu Cracknell strelil 4 góly

Jeden ťahal sériu piatich víťazstiev, druhý zasa sériu piatich prehier. A predsa zvíťazil ten, čo predtým prehrával. Hokejisti Nitry vyhrali…

18. 12. 2025 | 0 komentárov

Europoslanec Kaliňák sa pýta: „Zbláznila sa Ursula von der Leyenová pri Ukrajine?“

Europoslanec Erik Kaliňák priamo v pléne Európskeho parlamentu vyčítal predsedníčke Európskej komisie Ursule von der Leyenovej, že jej stratégia pri…

18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Rusko je pripravené obnoviť medzivládnu komisiu pre obchodnú a hospodársku spoluprácu so Slovenskom. Uviedla to vo štvrtok na svojom pravidelnom brífingu hovorkyňa ruského ministerstva zahraničných vecí Maria Zacharovová. Informáciu poskytla agentúra Interfax.

Včera 19:06

Brazílsky prezident Luiz Inácio Lula da Silva vo štvrtok uviedol, že bude vetovať návrh zákona, ktorý by mohol skrátiť väzenie pre bývalého prezidenta Jaira Bolsonara. Informovala o tom správy agentúry AFP.

„Keď sa dostane na môj stôl, budem ho vetovať. To nie je pre nikoho tajomstvom,“ vyhlásil Lula na tlačovej konferencii. „Mám právo veta a oni (brazílsky Kongres) majú právo moje veto prelomiť alebo nie. Taká je hra,“ dodal.

Lula chce v roku 2026 po štvrtýkrát kandidovať za brazílskeho prezidenta
Na snímke brazílsky prezident Luiz Inácio Lula da Silva / Foto: TASR/AP-Achmad Ibrahim
Včera 19:05

Na regionálnom letisku v americkom štáte Severná Karolína vo štvrtok havarovalo menšie lietadlo, ktoré následne zachvátil požiar. O život prišlo viacero ľudí, uviedla miestna televízia WBTV s odvolaním sa na políciu. Informujú o tom správy DPA a AP.

Včera 19:04

Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová, predsedníčka Európskeho parlamentu Roberta Metsolová a predsedníčka dánskej vlády Mette Frederiksenová zastupujúca Radu EÚ vo štvrtok podpísali spoločné vyhlásenie o legislatívnych prioritách Európskej únie na rok 2026.

Včera 18:59

.

15 ľudí, ktorí dokázali, že zmena života je možná vlastnými rukami

Zmena života často nezačína veľkým plánom, ale jedným malým rozhodnutím urobiť veci inak. Mnohí ľudia si uvedomia hodnotu tejto pravdy…

18. 12. 2025 | 0 komentárov

Vládny špeciál, ktorý priviezol premiéra, po nehode v Bruseli uzemnili

Vládny špeciál Leteckého útvaru Ministerstva vnútra SR, ktorý v stredu priviezol do Bruselu premiéra SR Roberta Fica , bol po…

18. 12. 2025 | Aktualizované 18. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Aktualizované 18. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Ukrajina je na pokraji bankrotu

Ukrajina je na pokraji bankrotu, píše agentúra AP

18. 12. 2025 | Ekonomika | 1 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Ekonomika | 1 min. čítania | 0 komentárov

Úpadok automobilového priemyslu? Poďakujme sa opozícii a progresívcom

Európska únia tento týždeň ustúpila od svojho pôvodného plánu zákazu spaľovacích motorov po roku 2035. „Zdravý rozum sa vracia, ale…

18. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Zelenskyj vyhlásil, že USA hľadajú kompromis v otázke Donbasu

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj vyhlásil, že USA hľadajú kompromis v otázke stiahnutia ukrajinských ozbrojených síl z Donbasu

18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
18. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Milan Šupa

Marek Brna

Gustáv Murín

Erik Majercak

René Pavlík

Martin Kovac

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov