NAŽIVO

Ruský dopravný úrad nariadil dočasné obmedzenie odletov a príletov na moskovské letisko Šeremetievo. V piatok večer bola nakrátko pozastavená aj prevádzka letiska Domodedovo.

09:13

Incident s ohňostrojom na jarmoku v Düsseldorfe si vyžiadal najmenej 19 zranených vrátane jedného dieťaťa. Štyria ľudia utrpeli vážne zranenia, spresnil hasičský zbor.

08:45

Bývalý moldavský minister spravodlivosti Vitalie Pirlog bol obvinený z vymazania záznamov Interpolu o vydaní rozkazov na zadržanie osôb na úteku pred stíhaním.

07:47

Matteo Salvini sa znovu postaví pred súd za svoje zákroky proti príchodu utečencov cez Stredozemné more. Úrad verejného prokurátora v piatok oznámil, že sa odvoláva proti predchádzajúcemu oslobodzujúcemu rozsudku.

07:18

Johann Wadephul vyzval Irán, aby plne spolupracoval s MAAE a aby sa zapojil do rokovaní s Európou a USA o svojom jadrovom programe. Wadephul tak urobil počas rokovaní s Jeanom-Noëlom Barrotom v Paríži

07:17

Rubio informoval, že Venezuela prepustila 10 Američanov, ako aj politických väzňov v rámci trojstrannej dohody, na základe ktorej Salvádor prepustil Venezuelčanov deportovaných do krajiny Spojenými štátmi.

07:16

Veľvyslanec USA v Turecku Tom Barrack vyhlásil, že Netanjahu a dočasný sýrsky prezident Ahmad Šara sa niekoľko dní po rozsiahlych izraelských útokoch v Sýrii dohodli na prímerí.

07:15

David Barnea navštívil tento týždeň Washington, kde apeloval na amerických predstaviteľov, aby presvedčili niektoré štáty sveta o prijatí vysídlených Palestínčanov z Pásma Gazy. Podľa dvoch zdrojov portálu Axios Barnea o tom rokoval s Wiktoffom.

07:14

Trump podal v piatok žalobu na denník The Wall Street Journal a mediálneho magnáta Ruperta Murdocha. Žiada odškodné vo výške 10 miliárd dolárov.

07:13

Americká vláda informovala, že USA formálne odmietli zmeny a dodatky k medzinárodnej dohode o prevencii a kontrole pandémií prijaté v máji členmi WHO. Cieľom reformovanej dohody je zlepšenie pripravenosti na budúce pandémie po nejednotnej globálnej reakcii na COVID-19.

07:12

Medzinárodný tím výskumníkov objavil v Ázii na hlbokom morskom dne pri Šalamúnových ostrovoch vrak japonského torpédoborca.

06:42

Na diaľnici v San Antoniu narazilo ukradnuté auto do autobusu a spôsobilo nehodu viacerých vozidiel, pri ktorej zomreli štyria ľudia a 16 utrpeli zranenia, oznámila polícia.

06:42

Orgány na polostrove Krym zaviedli informačné embargo, ktorým sa snažia predísť útokom ukrajinských dronov, rakiet a sabotážnym akciám. Médiá a používatelia sociálnych sietí od piatka nemôžu zverejňovať žiadne fotografie, videá ani iný obsah, ktorý by prezrádzal polohu ruských síl alebo podrobnosti o ukrajinských útokoch na Kryme.

06:41

Nemecké orgány našli ženu po šiestich mesiacoch od jej zmiznutia v blízkosti ľadovca na vrchu Zugspitze. Nezvestná bola od 4. decembra minulého roka.

06:40

Parlament v Slovinsku schválil návrh zákona o asistovanej samovražde, podľa ktorého budú mať dospelí ľudia diagnostikovaní s nevyliečiteľnou chorobou právo ukončiť svoj život, pokiaľ čelia utrpeniu bez nádeje na zlepšenie.

06:39

Medzinárodná organizácia pre migráciu informovala, že ozbrojené nepokoje sýrskej provincii Suwajdá od začiatku násilností minulú nedeľu z domovov vyhnali takmer 80.000 ľudí.

06:37

Nemecký kancelár Friedrich Merz vyhlásil, že vstup Ukrajiny do EÚ je „takmer nemožný“ pred ukončením vojny s Ruskom.

Vyhlásil to na tlačovej konferencii s rumunským prezidentom Nicușorom Dănuțom.

„Našou hlavnou prioritou je urobiť všetko pre to, aby táto vojna skončila,“ povedal kancelár a dodal, že až potom bude možné diskutovať o perspektívach vstupu Ukrajiny do EÚ.

Včera 20:33

Práve ste vstúpili do 179. dňa Trumpovej zlatej éry. „Zavalím ich peniazmi, zavalím ich dažďom…“. Klip s takýmto popisom bol uverejnený na stránke Bieleho domu na X.

Včera 20:21

Výrobcovia šampanského v severovýchodnom Francúzsku si musia nájsť nové trhy po tom, ako americký prezident Donald Trump pohrozil clami vo výške 30 % na dovoz z EÚ. Informuje Reuters.

Včera 19:58
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Šokujúce odhalenia o inštitucionálnom chaose, ktorý spečatil osud 42 obetí katastrofy AN-24

Lietanie na lietadlách sa v žiadnom prípade nedá porovnávať s jazdou na pozemných prostriedkoch. Ak je pred autom prekážka, tak aj pri vysokej rýchlosti mi na zabrzdenie stačí pár desiatok metrov. Keď si šofér nie je istý, zastaví na krajnici, pozrie sa do mapy, alebo skontroluje si auto, prípadne zavolá pomoc. Bežné dopravné turbovrtuľové lietadlo kategórie An-24 má v čistej konfigurácii rýchlosť okolo 360 km/h. Každú minútu preletí vzdialenosť 6 km, to znamená každú sekundu 100 metrov. Posádka nemôže zastaviť pred prekážkou, môže len vybočiť, alebo ju nadletieť

❚❚
.

Kým pilot v rámci ľudských schopností zareaguje na prekážku a urobí prvý úkon, preletí za 2 sekundy 200 metrov. Ak je prevýšenie veľké, kým zareagujú motory vyšším výkonom, trvá to niekoľko sekúnd, čo sa rovná 500-600 metrom. Potiahnutím riadiacej páky najprv stráca rýchlosť na úkor zisku výšky, ktorý na úvod predstavuje možno desať metrov za sekundu. Ale zároveň sa každú sekundu posunie o povedzme 40-50 metrov. Takže za prvých desať sekúnd možno nastúpa 100 metrov ale k prekážke sa priblíži o ďalších 400-500 metrov. Ak potiahne príliš a stratí rýchlosť pod kritickú, tak prejde do režimu pádu. Na vybratie pádu musí potlačiť a získať rýchlosť klesaním dovtedy, kým získa vztlak a môže letieť, teda prestane padať. Aj vtedy sa posúva dopredu. Za desať sekúnd možno o najmenej 300 metrov ak vychádzame z pádu pri výrazne zníženej rýchlosti oproti štandardnej čistej konfigurácii. Ak sa chce vyhnúť prekážke vybočením, tak v závislosti od veľkosti náklonu (pre dopravné lietadlo obmedzený) môže byť pri uvedenej rýchlosti polomer zákruty hravo zopár kilometrov. V prenesení na pozemné pomery to znamená, že ak začnem vybočovať na začiatku jednej dediny, vracať sa začnem po vybočení o viac ako 90° na začiatku susednej dediny. Také sú reality.

Navyše, šoférovi stačia značky na cestách a sledovanie dvoch prístrojov. Na všetko si počas dlhej cesty vystačí sám. Ak je preťažený, alebo zle naložený, nič sa nestane, prinajhoršom pokuta. Posádka lietadla závisí od množstva aktérov. Vo viacčlennej posádke má každý člen svoju úlohu, ale zároveň nesprávnou činnosťou alebo nečinnosťou vytvára pochybenia a z nich vyplývajúce ohrozenia. Prevencia pred nimi si vyžaduje doslova zostavu zručností. Vzájomnou komunikáciou začínajúc. Ale v hre sú aj mechanizmy rozhodovania, riešenia konfliktov, štýl riadenia a líderské zručnosti kapitána, povahové vlastnosti každého člena, vzájomná kompatibilita, rozdielna úroveň vycvičenosti, skúseností, talentu, vedomostí. Každý člen posádky je tiež zdrojom informácií pre všetkých ostatných. Toto všetko riešia výcvikom a teoretickou prípravou cibrené mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činnosti v posádke“ (z anglického Crew Resource Management, teda CRM). Z praktických dôvodov si to označíme ako C1RM. V posádke je to jednoduché, lebo celý proces sa koná pod vedením jediného a jednoznačného kapitána. Ale v prípade AN-24 sa stalo, že kapitán bol relatívne málo skúsený, aj na type, aj celkovým náletom. V civilnom lietaní by prakticky nemal nárok na kapitánstvo. Navyše kapitán bol málo priebojný, skôr nekonfliktný typ, ešte k tomu veliteľsky podriadený svojmu druhému pilotovi, ktorý bol nielen dominantný a veliteľský typ, ale od ktorého závisela kariéra – služobný postup, hodnotenie, aj istá časť platu kapitána. To bol veľmi vážny konflikt úloh, ktorý dobre popisuje prvá odborná správa v 7. časti. Zatiaľ nevieme, prečo 2. pilot neletel s kapitánom druhého lietadla, ktorý bol tiež pplk. a navyše o pol generácie starší.

Už menej je pilotom známa iná časť s rovnakou anglickou skratkou CRM. Z praktických dôvodov si túto úroveň označíme ako C2RM. Tentoraz sa týka „spoločnosti“, po anglicky Company Resource Management. Ide o mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činností“ v „leteckej spoločnosti“. Ale teraz je otázka, čo je vlastne „spoločnosť“ vo vojenskom dopravnom lietaní? A na určenie treba mať veľmi hĺbkové pochopenie prostredia nielen v armáde, ale aj v civile, dokonca aj teoretické vedomosti a prax v riadení procesov v obidvoch prostrediach. Na získanie odpovede sa musíme spýtať, aké funkcie voči lietaniu plní typická civilná letecká spoločnosť vo vzťahu k tomuto typu C2RM. Všetky, s výnimkou štátneho leteckého dozoru. Spoločnosť si vyberá posádky lietadiel, určuje a realizuje ich výcvik, ich riadenie kariér, ich plánovanie, zabezpečuje im výber a vybavenie lietadiel, ich údržbu, obnovovanie softvéru. Tiež výber a prípravu technického personálu, zabezpečovacieho a odbavovacieho personálu. Zabezpečuje aj modernizáciu lietadiel, naplňovanie lietadiel, pravidelnosť liniek, súčinnosť s vonkajšími aktérmi od poplatkov na letiskách, až po akvizičné a údržbové náklady. V civilnej leteckej spoločnosti sa všetko koná pod jediným tzv. „zodpovedným vedúcim“ generálnym riaditeľom, ktorému pri rozhodovaní asistuje správna a dozorná rada, ale aj systém odborných „nominovaných vedúcich“ expertov, jediný za každú zo zopár vymedzených oblastí. Akýchsi veliteľov funkčných jednotiek. Neuveriteľne dôkladný princíp jediného veliteľa. Hovoríme o civilných spoločnostiach.

.

Na druhej strane, v štátnych letectvách funguje v zmysle C2RM systémový chaos. Šok, ale absolútne nespochybniteľný fakt. Tým „zodpovedným vedúcim“ (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie) je v skutočnosti vo svojej podstate predseda vlády (pochopiteľne, ktorý o objekte riadenia nič nevie)! Jeho správnou radou v oblasti je časť členov vlády (ktorí o objekte riadenia takisto nič nevedia). V skutočnosti funkciu dozornej rady (dozor nad vyčleňovaním a používaním finančných zdrojov na chod „štátnej leteckej spoločnosti“) vykonáva parlament, s odborným (nekvalifikovaným) poradenstvom minimálne od dvoch výborov: pre obranu a pre financie. Z ktorých ani jeden o objekte riadenia absolútne nič nevie. Teraz nastáva ďalšie prekvapenie, týkajúce sa systému „nominovaných vedúcich“ expertov (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie). Prejdeme si ich. Prvým z nich, letovým riaditeľom, akýmsi šéfpilotom, nie je veliteľ dopravnej letky, ale všetky funkcie sa schádzajú, aj to nie úplne, až na úrovni veliteľa vzdušných síl! Kompletne sa môžu združovať s prižmúrením očí na úrovni Náčelníka generálneho štábu, ktorý o objekte riadenia spravidla absolútne nič nevie. S prižmúrením očí preto, že funkciu výberu a prípravy lietajúceho personálu, aj veľkej časti výcviku, idú až na úroveň ministra obrany (ani šéf jedinej sekcie nestačí len preto, že deformovali reformu školstva). Veliteľ dopravnej jednotky zodpovedá len do istej veľmi malej miery funkcii „vedúceho typu“ podľa civilnej terminológie. Hrôza? Nuž ešte som neskončil. Funkcia „Riaditeľa údržby“ sa sústreďuje až na úrovni ministra obrany, pre letku MV všetko na úrovni ministra vnútra! Zdôvodnenie je veľmi jednoduché – všetky potrebné funkcie pri akvizícii, aj veľkej tzv. ťažkej údržbe a modernizácii lietadiel (bez ohľadu na počet v jednotlivých typov), idú cez kšeftárske ministerské štruktúry. Nielen sekcia modernizácie (zo štruktúr NATO prevzatý šéf vyzbrojovania), ale aj sekcia finančná, personálna a ďalšie do toho vstupujú. Žiadna doména jediného expertného leteckého šéfa (ako v každej civilnej leteckej spoločnosti) neexistuje. Doslova raj pre oligarchov a šmelinárov a práve preto je ten systém tak nastavený, aby z toho profitovali politickí nominanti. Rovnako je na tom „Riaditeľ pozemného zabezpečenia“ (konečná je úroveň ministra), aj vedúci výcviku posádok (konečná je úroveň ministra)! Bezpečnosť, harmonizácia, zladenosť, efektívna koordinácia, hospodárnosť, všetko je systémovo nemožné, vylúčené, náhodné, nefunkčné (mohol by som rozprávať)!

Na snímke Peter Švec

To nie je koniec. Totiž aj štátny letecký dozor si vykonáva ministerstvo obrany a teda aj v  oblasti „kontroly kvality“ a keď treba vyšetrovania, je konečným expertom totálny šarlatán (zvyčajne) minister obrany už len tým, že každú oblasť mu sleduje niekto iný a do niektorých vstupujú aj externé vonkajšie orgány. Napríklad „politruci“ z protištátok stojaci na krku každého rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie. Veď čo oni môžu vedieť o bezpečnosti, hlavne nech to vyhrá najlacnejšia ponuka a hlavne nech si zdôvodnia svoju činnosť pre zahraničných donorov politruci z protištátok-mimovládok. Toto je samo osebe vážne ohrozenie. Čiže konečným zodpovedným sa obchvatom stáva vo všetkých oblastiach predseda vlády! Tento typ systémového chaosu bol hĺbkovou príčinou nie spolupôsobiacej príčiny katastrofy samotnej, ale s vysokou mierou istoty príčinou nezáchrany určitého množstva preživších, sediacich v zadnej časti trupu. Totiž leteckí záchranári nemohli zachraňovať, lebo nemali zodpovedajúcu výbavu!

Nuž a pri odhaľovaní systémových príčin leteckej katastrofy sa tento chliev a systémový chaos ešte neskončil. Ideme na oblasť, ktorú si nazveme C3RM. Označme si ju: „optimalizácia spravovania zdrojov a činností v lietaní“ (z civilu v „leteckom priemysle“) z anglickej skratky Corporate Resource Management. Týka sa tak všetkých vonkajších, teda mimorezortných aktérov, ktorí majú na každý let vplyv. Od dizajnérov lietadla, tvorcov prevádzkových príručiek (spravidla výrobca lietadla), dodávateľov podsystémov, agregátov, softvéru atď. Tiež cez poskytovateľov mapiek, letových postupov, zmenoviek v postupoch, letových informácií (od meteorologických, až po správy pre pilotov, tzv. NOTAMy). Ale tiež systému výmeny skúseností, poučení a záverov z celosvetových leteckých katastrof a vážnych udalostí. A končiac pri mimorezortnom a neraz mimoštátnom poskytovateľovi letových prevádzkových služieb. Tak, ako pri kritickom lete. Ktorý bol letom vojenského prevádzkovateľa podľa civilných pravidiel a pod riadením civilnými orgánmi riadenia letovej prevádzky. V tomto mechanizme C3RM sú zahrnutí vonkajší aktéri, bez ktorých sa let nemohol uskutočniť. Tento civilný mechanizmus má tiež akéhosi „jediného veliteľského agenta“ a to sú dohodnuté pravidlá pod organizáciou ICAO. Podľa nich sa postupuje v civile vo všetkých oblastiach. Národné úrady a národné letecké predpisy od dizajnu, výroby, schvaľovania, údržby, licencovania personálu, výcviku, požiadaviek na letiská, navigačné a iné zariadenia, atď. vychádzajú z minimálnych etalónov ICAO. K tomu existujú ďalšie medzinárodné dokumenty a protokoly. Vojenské letectvo sa tvári, že všetko harmonizuje, v skutočnosti drvivá väčšina štátov ide vo vojenskom lietaní podľa úplne iných pravidiel, zachováva si autonómiu. Výsledok? Nálet priemerne státisícov hodín na katastrofu v porovnaní s desiatkami až stovkami miliónov v civilných aerolíniách.

Nuž a tu sme sa dostali na veľmi citlivú platformu, kde chronologicky zoradím niektoré mne známe systémové návrhy, ktoré mohli pomôcť v prevencii katastrofy. U zainteresovaných jednotlivcov vyvolám kontroverzie. Tu sú fakty:

1992:  Všetko sa začalo už pri delení majetku tzv. federácie. Keby sa bol býval delimitátorom stal expert navrhovaný nevládnou stranou SNS, tak by sa nevytvoril zborový systém tretinovej kópie federálnej armády, ale navrhoval sa mierový brigádny pokrokový systém. Jeho prezentácii, aj predneseniu návrhu kompromisného divízneho systému zabránila ľudská malosť držiteľov moci. Čo by sa stalo? V úspornom systéme štruktúr s navrhovanou domobranou by bolo viac na výcvik, modernizácie a údržbu techniky, vrátane leteckej. V oblasti dopravných lietadiel som dal nominovanému delimitátorovi veľmi jednoduchý návrh: celé štátne letectvo pod vzdušné sily (neexistovala by letka MV), minimálny počet typov, maximálny počet lietadiel z každého typu. Namiesto masívneho počtu po jednom až dvoch dopravných lietadiel 6 typov by sme mali do 10x L410-UVP, 6x An26 na nákladnú prepravu a 4x salónne Jak40. 3 flotily.

.

1997-1998: Veliteľ zboru LaPVO presadzoval iniciatívy na civilné licencie pre všetkých vojenských pilotov a riadiacich letovej prevádzky. Navrhol, aby vzdušné sily prevzali komplexný systém civilných predpisov a vojenské špecifiky by sa riešili vojenskými prílohami rôzneho stupňa utajenia. Iniciatívy boli zamietnuté nadriadeným štábom LaPVO, presadili sa len fragmenty. V roku 2006 by už mali posádky vojenských dopravných lietadiel silno zažité zdravé civilné návyky, ktoré by vytvárali popri reťazci pochybení vysoko účinné reťazce záchranných sietí.

2000: Osobný list autora tohto článku vtedy už novému veliteľovi vzdušných síl s návrhom zásadných systémových opatrení pre dopravné letectvo so záverom, že ak sa tento systém bude ignorovať, môže nás čakať vážna udalosť.

2001: Po necelom roku obsahovo rovnaký list autor tohto článku predložil svojmu priamemu nadriadenému, Náčelníkovi GŠ, vo forme Informačnej správy. List utajený s odkazom, že to nie je oblasť mojej zodpovednosti.

2003: Autor bol ministrom ustanovený za šéfa „Komisie MO pre koncepčný rozvoj letectva.“ Správa pripravovaná pre verejnosť po dokončení presiaknutá niekoľkými desiatkami záverov, zistení a odporúčaní, pričom desiatky konfliktných postojov medzi národohospodársky a civilno-bezpečnostne nabudeným reformným predsedom a väčšou časťou jeho komisie so zdedenými postojmi boli vyriešené konštatovaním v približnom znení: „v tejto otázke komisia nedosiahla zhodu“. Nový minister správu utajil a nechal založiť ad acta, čím ignorovaním odporúčaní k typu AN-24 nevedomky umožnil, aby o dva roky neskôr malo prečo a na čom ukončiť svoju životnú púť 42 obetí katastrofy.

30. 9. 2004: autor odchádza do zálohy, osud návrhov zostáva neznámy.

.

19. 1. 2006: Na vyvrcholenie nakopených ignorácií doplatí 42 osôb. Vyšetrovacia správa utajená až do konca júla 2020. Znalci už chápeme prečo.

Čitateľ môže veriť, aj pochybovať. Oprávnene. Totiž veľa vecí nebolo vyšetrených, neboli urobené letové rekonštrukcie letu a alternatívnych postupov, ani činnosti radarového riadiaceho. Neboli odtajnené súdno-lekárske správy o počte obetí, ktoré prežili katastrofu a doplatili na nemožnosť poskytnutia pomoci nevybaveným vrtuľníkom leteckej pátracej a záchrannej služby. Neboli vyšetrené aspekty modernizácie. Či boli inštalácie schválené výrobcom, potom výrobcom vypracované a prevádzkovateľovi postúpené nové prevádzkové postupy. Z toho vyplýva jediný záver: JE NUTNÉ NOVÉ VYŠETROVANIE s novou vyšetrovacou komisiou, so zapojením výrobcu lietadla. Aspoň z úcty k obetiam, keď už inštitucionálna zadubenosť nedovolí chápať, že z nesprávnych záverov, zo zatĺkania, klamania a podvádzania nemôže vzniknúť účinné poučenie, prevencia. Vinníkom katastrofy je teda určite ľudský faktor: systémový organizačný chaos.

Ing. Peter Švec, p.s.c., RCDS, bezpečnostno-obranný a letecko-bezpečnostný analytik, Airline Captain B-737 NG, Line Check Captain

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Marián Tkáč

Marek Brna

Erik Majercak

Michal Durila

Miroslav Iliaš

Peter Zajac-Vanka Ing.

.
.
.

18-krát s holou riťou na horúcu pec

Ak si malé dieťa, resp. aj dospelý človek sadne holou riťou na horúcu pec, urobí to len raz v prípade,…

19. 07. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Západ má 18 mesiacov, aby sa pripravil na možnú vojnu s Čínou a Ruskom, tvrdí veliteľ NATO

Spojené štáty a krajiny Európskej únie majú podľa generála Alexusa Grynkewicha, vrchného veliteľa spojeneckých síl Organizácie Severoatlantickej zmluvy v Európe,…

19. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
19. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Zaplatiť za zbrane pre Ukrajinu nestačí

Patriot, ktorý chce Nemecko poslať na Ukrajinu, bude pripravený až o 6-8 mesiacov, citoval Bild zdroj z nemeckej vlády

19. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
19. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Čo vlastne zničili USA ťažkými bombami v Iráne

Iba jeden z troch iránskych jadrových objektov, ktoré minulý mesiac napadli USA, bol vážne poškodený, informuje The Washington Post s…

19. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
19. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Chemická továreň pod maskou parku. V Šuranoch štát klame a stavia

Bez diskusie, bez pravdy. V Šuranoch sa začína výstavba obrej chemickej továrne, ktorá sa schováva za názov „priemyselný park“. Štát…

19. 07. 2025 | Z domova | 7 min. čítania | 0 komentárov
19. 07. 2025 | Z domova | 7 min. čítania | 0 komentárov
.

Ukrajinci nebojujú za nás, ale iba za seba

„Ukrajinci bojujú za seba a majú na to právo. Ale toto sa netýka našej bezpečnosti, my sme ich nikdy nežiadali,…

19. 07. 2025 | 0 komentárov

Pochod Hrdí na rodinu zdôrazní v sobotu v Bratislave význam manželstva

Národný pochod Hrdí na rodinu, ktorý bude v sobotu v centre Bratislavy, ukáže, že na rodine a manželstve záleží. Mottom…

19. 07. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
19. 07. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Balázs Orbán: „Nežiadali sme ich, aby bojovali v našom mene“

„Nežiadali sme ich, aby bojovali v našom mene“: politický poradca maďarského premiéra Balázs Orbán odmietol tvrdenie, že Ukrajina bráni nielen…

19. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
19. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Od Trenčína vietor veje a čo na to ministerstvo kultúry a školstva?

Bola to náhoda, keď som sa dozvedel, že v Trenčíne urobili vernú repliku Uhorskej kráľovskej koruny, teda aj našej koruny. Čo…

19. 07. 2025 | Z domova | 7 min. čítania | 0 komentárov
19. 07. 2025 | Z domova | 7 min. čítania | 0 komentárov
.

Kongres USA nevylúčil ročnú pomoc Ukrajine z vojenského rozpočtu

Informovala o tom kongresmanka Marjorie Taylor Greenová, ktorá podporuje MAGA a predložila príslušný pozmeňujúci a doplňujúci návrh

19. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
19. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Novinári na Slovensku majú problémy s mentálnym zdravím

Milan Uhrík a Milan Mazurek rozoberajú čo sa o Slovensku napísalo v reporte z Európskej únie, že „vraj atmosféra na…

19. 07. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
19. 07. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Trump, Putin a Si Ťin-pching sa možno stretnú v Číne

Trump, Putin a Si Ťin-pching sa môžu stretnúť v Číne začiatkom septembra, informuje The Times

19. 07. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
19. 07. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Hrnko: O čom nám hovoria dejiny

V súvislosti so včerajším prejavom premiéra Roberta Fica si spomínam na jeho výrok z tlačovej konferencie spred pár rokov, keď…

19. 07. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
19. 07. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
.

Zelenskyj reorganizuje vládu. Potrebuje peniaze, zbrane a lojalitu

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj dokončil rozsiahlu reorganizáciu vlády. Vymenil premiéra a ministra obrany a nominoval nového veľvyslanca v USA – všetky…

19. 07. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
19. 07. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Friedrich Merz a Keir Starmer podpísali „prvú zmluvu svojho druhu“ o obrane a migrácii

Spojené kráľovstvo a Nemecko podpísali vo štvrtok historickú obrannú zmluvu, ktorá zabezpečuje vzájomnú pomoc pri útokoch a zameriava sa na…

19. 07. 2025 | | 3 min. čítania | 0 komentárov
19. 07. 2025 | | 3 min. čítania | 0 komentárov

Muž, ktorý skočil z okraja vesmíru, zomrel pri paraglidingu

Felix Baumgartner, ktorý kedysi prekonal svetový rekord v najvyššom zoskoku padákom z okraja vesmíru, zahynul pri nehode s motorovým paraglidom…

19. 07. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
19. 07. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

19. 07. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
19. 07. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

Iba 16 % Talianov je pripravených vziať do ruky zbraň v prípade vojny

Iba 16 % Talianov v odvodovom veku je pripravených vziať do ruky zbraň v prípade vojny

19. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
19. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Otcové Goriotové…

Byly komunální volby v roce 2018 a protože u nás v Miroslavi kamarádím s kluky, co zde tvoří místní buňku…

19. 07. 2025 | Česky | 6 min. čítania | 0 komentárov
19. 07. 2025 | Česky | 6 min. čítania | 0 komentárov

Kalifornská polícia pri domovej prehliadke objavila „továreň na náhradné materstvo“

Kalifornská polícia zachránila 21 detí z vily páru, ktorý je podozrivý z prevádzkovania „továrne na náhradné materstvo“. 15 z nich…

19. 07. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
19. 07. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Pavel Šik: Pár nedůležitých poznámek o Sýrii

Izrael nově zasáhl na syrském území. Pokaždé opakuju, že Blízký východ se nedá hodnotit evropskými měřítky dobra a zla. K…

19. 07. 2025 | Česky | 4 min. čítania | 0 komentárov
19. 07. 2025 | Česky | 4 min. čítania | 0 komentárov

.

Počas školského predstavenia bol v Holandsku bodnutý muž

V stredu večer bol 53-ročný učiteľ z holandského mesta Dordrecht vážne zranený. Učiteľ zakročil do hádky medzi trojicou mužov, keď jeden…

19. 07. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
19. 07. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Trump sprísnil požiadavky v rokovaniach s EÚ

Trump sprísnil požiadavky v rokovaniach s EÚ o obchodnej dohode, informuje The Financial Times

18. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
18. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Americká hybridná vojna proti Kube sa zameria viac na sabotáže a teroristické činy

USA, 18. júl 2025 - 9.júla sa konala veľká tlačová konferencia o postoji Kuby v boji proti terorizmu za účasti…

19. 07. 2025 | 0 komentárov

O Trumpovej výzve prejsť do ofenzívy

V denníku The Washington Post sa dnes objavil článok, ktorý s odvolaním sa na anonymného ukrajinského predstaviteľa tvrdí, že Trump…

18. 07. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
18. 07. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

Nová fínska kolesová húfnica ARVE ako hrozba pre ruské „karelské“ jednotky

Fínsko, 19. Júla 2025 - V ére presných leteckých zbraní a dronov by sa mohlo zdať, že tradičné delostrelectvo stráca…

19. 07. 2025 | 0 komentárov

Danko vyjadril sklamanie, že SR podporí 18. balík protiruských sankcií. Kopol si do prezidenta, ten reaguje

Koaličná Slovenská národná strana vyjadrila sklamanie, že Slovenská republika (SR) podporí 18. balík protiruských sankcií. Uviedol to v piatok podpredseda…

18. 07. 2025 | Aktualizované 18. 07. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
18. 07. 2025 | Aktualizované 18. 07. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov

Zdekuje sa Robert Fico z postu premiéra?

Zo zákulisia prichádzajú správy, že premiér Robert Fico ma zajačie úmysly. Vraj chce opustiť post premiéra a odísť na post, ktorý…

18. 07. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov
18. 07. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov

Rýchla previerka znalostí. Otestuj svoje vedomosti z rôznych kútov sveta!

18.07.2025 Redakcia Vášeň v tebe - Vedomosti sú ako kúsky skladačky, ktoré nám pomáhajú vidieť svet v celku. Dnes si…

19. 07. 2025 | 0 komentárov

.


.

Rusi zúria a vyhrážajú sa Poľsku. Moskva považuje konanie svojich reprezentantov za správne

Ruskí veslári sa nezúčastnia na juniorských majstrovstvách Európy v Poznani po tom, čo odmietli podpísať deklaráciu požadovanú Poľskou asociáciou veslárskych…

18. 07. 2025 | Šport | 1 min. čítania | 0 komentárov
18. 07. 2025 | Šport | 1 min. čítania | 0 komentárov

Namiesto maggi dajte do vývaru toto. Chutnejší a zdravší už nebude!

18.7.2025 Redakcia Vášeň v tebe - Mnohí si vývar bez kvapky maggi nevedia ani predstaviť. No ak túžite po zdravšej…

19. 07. 2025 | 0 komentárov

Ficov osamelý boj bol neúspešný. 18. balík sankcií dnes krajiny EÚ schválili, píšu v zahraničí

Európska únia sa dohodla na uvalení novej série sankcií proti Rusku, ktoré sa zameriavajú na energetický a finančný sektor krajiny…

18. 07. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov
18. 07. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov

Optická ilúzia: Iba ľudia s extrémne vysokým IQ odhalia zviera, ktoré sa skrýva na tomto obrázku

Optická ilúzia: Iba ľudia s extrémne vysokým IQ odhalia zviera, ktoré sa skrýva na tomto obrázku. Optické ilúzie sú v…

19. 07. 2025 | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Šéfka Bibiany Flach uznala chybu. Odstúpi?

K pochybeniu došlo, rovnako však i k náprave tohto pochybenia. V súvislosti s priestupkom v prípade porušenia zákona o slobodnom…

18. 07. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
18. 07. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Zoznámte sa: 12-ročný chlapec, ktorý miluje háčkovanie

V dobe, keď sa často obávame, že deti sú vystavené obrazovkám a že to môže mať vplyv na ich kreativitu,…

19. 07. 2025 | 0 komentárov

Zmenu pohlavia rýchlo oľutoval. Daniel Black pre HS prezradil šokujúce detaily, ktoré sa skrývajú za procesom tranzície

Narodil sa ako chlapec, ale už v mladom veku zistil, že je iný, ako jeho kamaráti a spolužiaci. Že mužský…

18. 07. 2025 | Rozhovory | 27 min. čítania | 0 komentárov
18. 07. 2025 | Rozhovory | 27 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Marián Tkáč

Marek Brna

Erik Majercak

Michal Durila

Miroslav Iliaš

Peter Zajac-Vanka Ing.

.
.
.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov