NAŽIVO

Český prezident Petr Pavel pokračoval v neformálnych schôdzkach s nominantmi na ministrov budúcej českej vlády. Na Pražský hrad za ním dorazili ďalší traja kandidáti z hnutia ANO – Karel Havlíček, Alena Schillerová a Aleš Juchelka. Všetci ocenili Pavlovu pripravenosť, rokovania označili za vecné a konštruktívne. Juchelka prezidentovi priniesol darček – špeciálne vydanie Biblie.

14:35

Hongkonská polícia oznámila, že v súvislosti s požiarom výškového bytového komplexu v štvrti Tchaj Pcho zadržala celkovo 13 ľudí. Tento požiar si vyžiadal najmenej 151 obetí. 

14:34

V bojoch na Ukrajine padol ďalší český občan. Vyplýva to zo smútočného oznámenia, ktoré na svojom webe zverejnila pohrebná služba pôsobiaca v meste Odry v Moravskosliezskom kraji. Podľa oznámenia išlo o Čecha, ktorý na Ukrajine žil.

14:33

Rusko nemôže poskytnúť žiadne informácie o pobyte zosadeného sýrskeho prezidenta Bašára Asada, vyhlásil v pondelok hovorca Kremľa Dmitrij Peskov. Asad po minuloročnom zosadení utiekol do Ruska, ktoré vojensky podporovalo Asadovu vládu počas občianskej vojny v Sýrii.

13:43

Predčasné parlamentné voľby v stredoázijskej republike Kirgizsko síce prebehli hladko, no v obmedzujúcom prostredí, ktoré utlmilo účasť kandidátov a voličov. Navyše nesplnili viaceré medzinárodné štandardy pre demokratické voľby. V správe zverejnenej v pondelok na to upozornila monitorovacia misia Organizácie pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe.

13:42

Predseda opozičného PS Michal Šimečka uviedol, že minister Ráž má prevziať politickú zodpovednosť za incidenty, ktoré sa za posledný mesiac na tratiach udiali. „Bez ohľadu na to, ako dopadne mimoriadna schôdza, minister Ráž by mal ako základné gesto politickej úrovne a úcty k poškodeným podať demisiu sám a bez výhovoriek,“ skonštatoval Šimečka.

13:08

Nezávislí pozorovatelia v pondelok uviedli, že predčasné parlamentné voľby v Kirgizsku nespĺňali viacero medzinárodných štandardov pre demokratické voľby a konali sa v „reštriktívnom“ prostredí kampane.

Kirgizsko voľby
Na snímke členovia volebnej komisie počítajú hlasovacie lístky vo volebnej miestnosti po predčasných parlamentných voľbách v Biškeku 30. novembra 2025 / Foto: TASR/AP-Vladimir Voronin
Čítať viac | 13:01

Pápež Lev XIV. v pondelok v rámci svojej návštevy v Libanone zavítal do Kláštora svätého Marona v meste Annájá neďaleko Byblosu. V kláštore sa pomodlil pri hrobe svätého Šarbela Machlúfa – pustovníka a patróna Libanonu z 19. storočia. Podľa spravodajského webu L’Orient-Le Jour, ktorý o tom informoval, šlo o bezprecedentný okamih v dejinách pápežských návštev Libanonu.

pápež-jd2025120124
Na snímke pápež Lev XIV. / Foto: TASR/AP-Domenico Stinellis
12:16

Neschopnosť Európskej únie doteraz nájsť jasný spôsob, ako finančne podporiť Ukrajinu, nie je vinou Belgicka, ale výsledkom tvrdohlavosti Únie, povedal magazínu Politico belgický minister zahraničných vecí Maxime Prévot. Potvrdil tak doterajší odmietavý postoj premiéra Barta De Wevera voči návrhu použiť na takzvanú reparačnú pôžičku pre Ukrajinu zmrazené ruské aktíva.

12:15

Ruský prezident Vladimir Putin bude v utorok popoludní v Moskve rokovať s osobitným vyslancom amerického prezidenta Stevom Witkoffom. Potvrdil to v pondelok hovorca Kremľa Dmitrij Peskov. Dvojica sa stretne po nedeľných rokovaniach amerických a ukrajinských predstaviteľov o americkom pláne pre ukončenie vojny na Ukrajine. Informovala o tom správa agentúry AFP.

12:15

Slovenské poľnohospodárstvo sa musí v budúcnosti viac zamerať na špeciálnu rastlinnú výrobu, najmä na produkciu ovocia, zeleniny, zemiakov či viniča. Uviedol to v pondelok v Senci minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Richard Takáč (Smer-SD), za účasti predstaviteľov agrosamosprávy, pestovateľov zemiakov, ovocia a zeleniny, pri príležitosti tradičného seminára Budúcnosť špeciálnej rastlinnej výroby na Slovensku.

Výjazdové rokovanie vlády SR v Borši
Na snímke minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Richard Takáč (Smer-SD) / Foto: TASR – Roman Hanc
12:12

Predaj áut automobilky Tesla vykázal v Škandinávii nepriaznivé údaje aj za november, navyše, po októbrovom raste sa objem predaja prepadol aj vo Francúzsku. Informovali o tom agentúra Reuters a portál talianskeho denníka Il Sole 24 Ore.

12:11

Ministri členských krajín EÚ sa v pondelok na zasadnutí Rady pre zamestnanosť, sociálnu politiku, zdravie a spotrebiteľské záležitosti (EPSCO) dohodli na svojej pozícii k nariadeniu EÚ, ktorého cieľom je rozšíriť rozsah pôsobnosti Európskeho fondu na prispôsobenie sa globalizácii (EGF) a rozšíriť podporu na pracovníkov, ktorí čelia nezamestnanosti.

Nové pravidlá by sa uplatňovali do konca roka 2027, keď sa skončí súčasný program EGF.

12:11

Dôkazy zhromaždené britskou stanicou BBC naznačujú, že gruzínske zložky vlani na potlačenie protivládnych demonštrantov v Tbilisi použili aj chemickú bojovú látku z čias prvej svetovej vojny, píše správa BBC. Podľa BBC šlo o brómbenzylkyanid.

Brómbenzylkyanid použila francúzska armáda proti Nemecku na západnom fronte počas prvej svetovej vojny.

11:30
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Šokujúce odhalenia o inštitucionálnom chaose, ktorý spečatil osud 42 obetí katastrofy AN-24

Lietanie na lietadlách sa v žiadnom prípade nedá porovnávať s jazdou na pozemných prostriedkoch. Ak je pred autom prekážka, tak aj pri vysokej rýchlosti mi na zabrzdenie stačí pár desiatok metrov. Keď si šofér nie je istý, zastaví na krajnici, pozrie sa do mapy, alebo skontroluje si auto, prípadne zavolá pomoc. Bežné dopravné turbovrtuľové lietadlo kategórie An-24 má v čistej konfigurácii rýchlosť okolo 360 km/h. Každú minútu preletí vzdialenosť 6 km, to znamená každú sekundu 100 metrov. Posádka nemôže zastaviť pred prekážkou, môže len vybočiť, alebo ju nadletieť

❚❚
.

Kým pilot v rámci ľudských schopností zareaguje na prekážku a urobí prvý úkon, preletí za 2 sekundy 200 metrov. Ak je prevýšenie veľké, kým zareagujú motory vyšším výkonom, trvá to niekoľko sekúnd, čo sa rovná 500-600 metrom. Potiahnutím riadiacej páky najprv stráca rýchlosť na úkor zisku výšky, ktorý na úvod predstavuje možno desať metrov za sekundu. Ale zároveň sa každú sekundu posunie o povedzme 40-50 metrov. Takže za prvých desať sekúnd možno nastúpa 100 metrov ale k prekážke sa priblíži o ďalších 400-500 metrov. Ak potiahne príliš a stratí rýchlosť pod kritickú, tak prejde do režimu pádu. Na vybratie pádu musí potlačiť a získať rýchlosť klesaním dovtedy, kým získa vztlak a môže letieť, teda prestane padať. Aj vtedy sa posúva dopredu. Za desať sekúnd možno o najmenej 300 metrov ak vychádzame z pádu pri výrazne zníženej rýchlosti oproti štandardnej čistej konfigurácii. Ak sa chce vyhnúť prekážke vybočením, tak v závislosti od veľkosti náklonu (pre dopravné lietadlo obmedzený) môže byť pri uvedenej rýchlosti polomer zákruty hravo zopár kilometrov. V prenesení na pozemné pomery to znamená, že ak začnem vybočovať na začiatku jednej dediny, vracať sa začnem po vybočení o viac ako 90° na začiatku susednej dediny. Také sú reality.

Navyše, šoférovi stačia značky na cestách a sledovanie dvoch prístrojov. Na všetko si počas dlhej cesty vystačí sám. Ak je preťažený, alebo zle naložený, nič sa nestane, prinajhoršom pokuta. Posádka lietadla závisí od množstva aktérov. Vo viacčlennej posádke má každý člen svoju úlohu, ale zároveň nesprávnou činnosťou alebo nečinnosťou vytvára pochybenia a z nich vyplývajúce ohrozenia. Prevencia pred nimi si vyžaduje doslova zostavu zručností. Vzájomnou komunikáciou začínajúc. Ale v hre sú aj mechanizmy rozhodovania, riešenia konfliktov, štýl riadenia a líderské zručnosti kapitána, povahové vlastnosti každého člena, vzájomná kompatibilita, rozdielna úroveň vycvičenosti, skúseností, talentu, vedomostí. Každý člen posádky je tiež zdrojom informácií pre všetkých ostatných. Toto všetko riešia výcvikom a teoretickou prípravou cibrené mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činnosti v posádke“ (z anglického Crew Resource Management, teda CRM). Z praktických dôvodov si to označíme ako C1RM. V posádke je to jednoduché, lebo celý proces sa koná pod vedením jediného a jednoznačného kapitána. Ale v prípade AN-24 sa stalo, že kapitán bol relatívne málo skúsený, aj na type, aj celkovým náletom. V civilnom lietaní by prakticky nemal nárok na kapitánstvo. Navyše kapitán bol málo priebojný, skôr nekonfliktný typ, ešte k tomu veliteľsky podriadený svojmu druhému pilotovi, ktorý bol nielen dominantný a veliteľský typ, ale od ktorého závisela kariéra – služobný postup, hodnotenie, aj istá časť platu kapitána. To bol veľmi vážny konflikt úloh, ktorý dobre popisuje prvá odborná správa v 7. časti. Zatiaľ nevieme, prečo 2. pilot neletel s kapitánom druhého lietadla, ktorý bol tiež pplk. a navyše o pol generácie starší.

Už menej je pilotom známa iná časť s rovnakou anglickou skratkou CRM. Z praktických dôvodov si túto úroveň označíme ako C2RM. Tentoraz sa týka „spoločnosti“, po anglicky Company Resource Management. Ide o mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činností“ v „leteckej spoločnosti“. Ale teraz je otázka, čo je vlastne „spoločnosť“ vo vojenskom dopravnom lietaní? A na určenie treba mať veľmi hĺbkové pochopenie prostredia nielen v armáde, ale aj v civile, dokonca aj teoretické vedomosti a prax v riadení procesov v obidvoch prostrediach. Na získanie odpovede sa musíme spýtať, aké funkcie voči lietaniu plní typická civilná letecká spoločnosť vo vzťahu k tomuto typu C2RM. Všetky, s výnimkou štátneho leteckého dozoru. Spoločnosť si vyberá posádky lietadiel, určuje a realizuje ich výcvik, ich riadenie kariér, ich plánovanie, zabezpečuje im výber a vybavenie lietadiel, ich údržbu, obnovovanie softvéru. Tiež výber a prípravu technického personálu, zabezpečovacieho a odbavovacieho personálu. Zabezpečuje aj modernizáciu lietadiel, naplňovanie lietadiel, pravidelnosť liniek, súčinnosť s vonkajšími aktérmi od poplatkov na letiskách, až po akvizičné a údržbové náklady. V civilnej leteckej spoločnosti sa všetko koná pod jediným tzv. „zodpovedným vedúcim“ generálnym riaditeľom, ktorému pri rozhodovaní asistuje správna a dozorná rada, ale aj systém odborných „nominovaných vedúcich“ expertov, jediný za každú zo zopár vymedzených oblastí. Akýchsi veliteľov funkčných jednotiek. Neuveriteľne dôkladný princíp jediného veliteľa. Hovoríme o civilných spoločnostiach.

.

Na druhej strane, v štátnych letectvách funguje v zmysle C2RM systémový chaos. Šok, ale absolútne nespochybniteľný fakt. Tým „zodpovedným vedúcim“ (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie) je v skutočnosti vo svojej podstate predseda vlády (pochopiteľne, ktorý o objekte riadenia nič nevie)! Jeho správnou radou v oblasti je časť členov vlády (ktorí o objekte riadenia takisto nič nevedia). V skutočnosti funkciu dozornej rady (dozor nad vyčleňovaním a používaním finančných zdrojov na chod „štátnej leteckej spoločnosti“) vykonáva parlament, s odborným (nekvalifikovaným) poradenstvom minimálne od dvoch výborov: pre obranu a pre financie. Z ktorých ani jeden o objekte riadenia absolútne nič nevie. Teraz nastáva ďalšie prekvapenie, týkajúce sa systému „nominovaných vedúcich“ expertov (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie). Prejdeme si ich. Prvým z nich, letovým riaditeľom, akýmsi šéfpilotom, nie je veliteľ dopravnej letky, ale všetky funkcie sa schádzajú, aj to nie úplne, až na úrovni veliteľa vzdušných síl! Kompletne sa môžu združovať s prižmúrením očí na úrovni Náčelníka generálneho štábu, ktorý o objekte riadenia spravidla absolútne nič nevie. S prižmúrením očí preto, že funkciu výberu a prípravy lietajúceho personálu, aj veľkej časti výcviku, idú až na úroveň ministra obrany (ani šéf jedinej sekcie nestačí len preto, že deformovali reformu školstva). Veliteľ dopravnej jednotky zodpovedá len do istej veľmi malej miery funkcii „vedúceho typu“ podľa civilnej terminológie. Hrôza? Nuž ešte som neskončil. Funkcia „Riaditeľa údržby“ sa sústreďuje až na úrovni ministra obrany, pre letku MV všetko na úrovni ministra vnútra! Zdôvodnenie je veľmi jednoduché – všetky potrebné funkcie pri akvizícii, aj veľkej tzv. ťažkej údržbe a modernizácii lietadiel (bez ohľadu na počet v jednotlivých typov), idú cez kšeftárske ministerské štruktúry. Nielen sekcia modernizácie (zo štruktúr NATO prevzatý šéf vyzbrojovania), ale aj sekcia finančná, personálna a ďalšie do toho vstupujú. Žiadna doména jediného expertného leteckého šéfa (ako v každej civilnej leteckej spoločnosti) neexistuje. Doslova raj pre oligarchov a šmelinárov a práve preto je ten systém tak nastavený, aby z toho profitovali politickí nominanti. Rovnako je na tom „Riaditeľ pozemného zabezpečenia“ (konečná je úroveň ministra), aj vedúci výcviku posádok (konečná je úroveň ministra)! Bezpečnosť, harmonizácia, zladenosť, efektívna koordinácia, hospodárnosť, všetko je systémovo nemožné, vylúčené, náhodné, nefunkčné (mohol by som rozprávať)!

Na snímke Peter Švec

To nie je koniec. Totiž aj štátny letecký dozor si vykonáva ministerstvo obrany a teda aj v  oblasti „kontroly kvality“ a keď treba vyšetrovania, je konečným expertom totálny šarlatán (zvyčajne) minister obrany už len tým, že každú oblasť mu sleduje niekto iný a do niektorých vstupujú aj externé vonkajšie orgány. Napríklad „politruci“ z protištátok stojaci na krku každého rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie. Veď čo oni môžu vedieť o bezpečnosti, hlavne nech to vyhrá najlacnejšia ponuka a hlavne nech si zdôvodnia svoju činnosť pre zahraničných donorov politruci z protištátok-mimovládok. Toto je samo osebe vážne ohrozenie. Čiže konečným zodpovedným sa obchvatom stáva vo všetkých oblastiach predseda vlády! Tento typ systémového chaosu bol hĺbkovou príčinou nie spolupôsobiacej príčiny katastrofy samotnej, ale s vysokou mierou istoty príčinou nezáchrany určitého množstva preživších, sediacich v zadnej časti trupu. Totiž leteckí záchranári nemohli zachraňovať, lebo nemali zodpovedajúcu výbavu!

Nuž a pri odhaľovaní systémových príčin leteckej katastrofy sa tento chliev a systémový chaos ešte neskončil. Ideme na oblasť, ktorú si nazveme C3RM. Označme si ju: „optimalizácia spravovania zdrojov a činností v lietaní“ (z civilu v „leteckom priemysle“) z anglickej skratky Corporate Resource Management. Týka sa tak všetkých vonkajších, teda mimorezortných aktérov, ktorí majú na každý let vplyv. Od dizajnérov lietadla, tvorcov prevádzkových príručiek (spravidla výrobca lietadla), dodávateľov podsystémov, agregátov, softvéru atď. Tiež cez poskytovateľov mapiek, letových postupov, zmenoviek v postupoch, letových informácií (od meteorologických, až po správy pre pilotov, tzv. NOTAMy). Ale tiež systému výmeny skúseností, poučení a záverov z celosvetových leteckých katastrof a vážnych udalostí. A končiac pri mimorezortnom a neraz mimoštátnom poskytovateľovi letových prevádzkových služieb. Tak, ako pri kritickom lete. Ktorý bol letom vojenského prevádzkovateľa podľa civilných pravidiel a pod riadením civilnými orgánmi riadenia letovej prevádzky. V tomto mechanizme C3RM sú zahrnutí vonkajší aktéri, bez ktorých sa let nemohol uskutočniť. Tento civilný mechanizmus má tiež akéhosi „jediného veliteľského agenta“ a to sú dohodnuté pravidlá pod organizáciou ICAO. Podľa nich sa postupuje v civile vo všetkých oblastiach. Národné úrady a národné letecké predpisy od dizajnu, výroby, schvaľovania, údržby, licencovania personálu, výcviku, požiadaviek na letiská, navigačné a iné zariadenia, atď. vychádzajú z minimálnych etalónov ICAO. K tomu existujú ďalšie medzinárodné dokumenty a protokoly. Vojenské letectvo sa tvári, že všetko harmonizuje, v skutočnosti drvivá väčšina štátov ide vo vojenskom lietaní podľa úplne iných pravidiel, zachováva si autonómiu. Výsledok? Nálet priemerne státisícov hodín na katastrofu v porovnaní s desiatkami až stovkami miliónov v civilných aerolíniách.

Nuž a tu sme sa dostali na veľmi citlivú platformu, kde chronologicky zoradím niektoré mne známe systémové návrhy, ktoré mohli pomôcť v prevencii katastrofy. U zainteresovaných jednotlivcov vyvolám kontroverzie. Tu sú fakty:

1992:  Všetko sa začalo už pri delení majetku tzv. federácie. Keby sa bol býval delimitátorom stal expert navrhovaný nevládnou stranou SNS, tak by sa nevytvoril zborový systém tretinovej kópie federálnej armády, ale navrhoval sa mierový brigádny pokrokový systém. Jeho prezentácii, aj predneseniu návrhu kompromisného divízneho systému zabránila ľudská malosť držiteľov moci. Čo by sa stalo? V úspornom systéme štruktúr s navrhovanou domobranou by bolo viac na výcvik, modernizácie a údržbu techniky, vrátane leteckej. V oblasti dopravných lietadiel som dal nominovanému delimitátorovi veľmi jednoduchý návrh: celé štátne letectvo pod vzdušné sily (neexistovala by letka MV), minimálny počet typov, maximálny počet lietadiel z každého typu. Namiesto masívneho počtu po jednom až dvoch dopravných lietadiel 6 typov by sme mali do 10x L410-UVP, 6x An26 na nákladnú prepravu a 4x salónne Jak40. 3 flotily.

.

1997-1998: Veliteľ zboru LaPVO presadzoval iniciatívy na civilné licencie pre všetkých vojenských pilotov a riadiacich letovej prevádzky. Navrhol, aby vzdušné sily prevzali komplexný systém civilných predpisov a vojenské špecifiky by sa riešili vojenskými prílohami rôzneho stupňa utajenia. Iniciatívy boli zamietnuté nadriadeným štábom LaPVO, presadili sa len fragmenty. V roku 2006 by už mali posádky vojenských dopravných lietadiel silno zažité zdravé civilné návyky, ktoré by vytvárali popri reťazci pochybení vysoko účinné reťazce záchranných sietí.

2000: Osobný list autora tohto článku vtedy už novému veliteľovi vzdušných síl s návrhom zásadných systémových opatrení pre dopravné letectvo so záverom, že ak sa tento systém bude ignorovať, môže nás čakať vážna udalosť.

2001: Po necelom roku obsahovo rovnaký list autor tohto článku predložil svojmu priamemu nadriadenému, Náčelníkovi GŠ, vo forme Informačnej správy. List utajený s odkazom, že to nie je oblasť mojej zodpovednosti.

2003: Autor bol ministrom ustanovený za šéfa „Komisie MO pre koncepčný rozvoj letectva.“ Správa pripravovaná pre verejnosť po dokončení presiaknutá niekoľkými desiatkami záverov, zistení a odporúčaní, pričom desiatky konfliktných postojov medzi národohospodársky a civilno-bezpečnostne nabudeným reformným predsedom a väčšou časťou jeho komisie so zdedenými postojmi boli vyriešené konštatovaním v približnom znení: „v tejto otázke komisia nedosiahla zhodu“. Nový minister správu utajil a nechal založiť ad acta, čím ignorovaním odporúčaní k typu AN-24 nevedomky umožnil, aby o dva roky neskôr malo prečo a na čom ukončiť svoju životnú púť 42 obetí katastrofy.

30. 9. 2004: autor odchádza do zálohy, osud návrhov zostáva neznámy.

.

19. 1. 2006: Na vyvrcholenie nakopených ignorácií doplatí 42 osôb. Vyšetrovacia správa utajená až do konca júla 2020. Znalci už chápeme prečo.

Čitateľ môže veriť, aj pochybovať. Oprávnene. Totiž veľa vecí nebolo vyšetrených, neboli urobené letové rekonštrukcie letu a alternatívnych postupov, ani činnosti radarového riadiaceho. Neboli odtajnené súdno-lekárske správy o počte obetí, ktoré prežili katastrofu a doplatili na nemožnosť poskytnutia pomoci nevybaveným vrtuľníkom leteckej pátracej a záchrannej služby. Neboli vyšetrené aspekty modernizácie. Či boli inštalácie schválené výrobcom, potom výrobcom vypracované a prevádzkovateľovi postúpené nové prevádzkové postupy. Z toho vyplýva jediný záver: JE NUTNÉ NOVÉ VYŠETROVANIE s novou vyšetrovacou komisiou, so zapojením výrobcu lietadla. Aspoň z úcty k obetiam, keď už inštitucionálna zadubenosť nedovolí chápať, že z nesprávnych záverov, zo zatĺkania, klamania a podvádzania nemôže vzniknúť účinné poučenie, prevencia. Vinníkom katastrofy je teda určite ľudský faktor: systémový organizačný chaos.

Ing. Peter Švec, p.s.c., RCDS, bezpečnostno-obranný a letecko-bezpečnostný analytik, Airline Captain B-737 NG, Line Check Captain

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Gustáv Murín

Viktor Pondělík

Miroslav Urban

Marek Brna

Michal Durila

Ivan Štubňa

.
.
.

Matovič by sa mal Ficovi ospravedlniť za výrok o miliónoch na Belize

Šéf opozičného hnutia Igor Matovič na prvostupňovom súde prehral spor s predsedom vlády Robertom Ficom, ktorý od neho žiada ospravedlnenie.…

01. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Pri výkone práce v Štrbe prišiel o život zamestnanec ŽSR

Pri výkone práce v Štrbe prišiel v pondelok o život zamestnanec Železníc Slovenskej republiky . TASR o tom informovali z…

01. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
01. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Záver tajného stretnutia vo Vilniuse: Európa v súčasnosti nie je schopná konkurovať ruskému vojenskému priemyslu

Vysokopostavení predstavitelia zahraničných vecí, obrany a priemyslu na uzavretom samite vo Vilniuse analyzovali súčasnú obranyschopnosť Európy.  Účastníci sa jednohlasne zhodli,…

01. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
01. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Po rokovaniach s USA je potrebné vyriešiť „zložité veci“, vyhlásil Zelenskyj

„Všetko bolo veľmi konštruktívne. Existujú zložité veci, na ktorých je ešte potrebné popracovať. Naši zástupcovia sa v najbližších dňoch vrátia…

01. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
01. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

PS navrhuje riešenia, ktoré sú účinné ako lepiaca páska na deravú fľašu vody, tvrdí minister vnútra

Riešenia Progresívneho Slovenska vyzerajú dobre len na sociálnych sieťach, v praxi sú to návrhy účinné asi ako lepiaca páska na…

01. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
01. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
.

NATO chce preštudovať možnosť “preventívneho úderu” na Rusko

Organizácia Severoatlantickej zmluvy zvažuje „agresívnejšiu“ reakciu na kybernetické útoky, narušenia vzdušného priestoru a ďalšie hrozby zo strany Ruska. Ako referuje…

01. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
01. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Belgicko súhlasí s prevodom ruských aktív na Ukrajinu po splnení troch podmienok

Belgicko súhlasí s prevodom ruských aktív na Ukrajinu po splnení troch podmienok, informuje Suddeutsche Zeitung s odvolaním sa na list…

01. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
01. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Set pre milovníkov pečenia a šou Pečie celé Slovensko

Získajte jedinečný set, ktorý ponúkame v limitovanom množstve. Pri tomto sete ušetríte až 15 eur oproti pôvodnej cene kníh. Nepremeškajte…

01. 12. 2025 | Kultúra | 2 min. čítania | 0 komentárov
01. 12. 2025 | Kultúra | 2 min. čítania | 0 komentárov

Uhrík: „Bruselského poučovania máme už plné zuby“

Europoslanec Milan Uhrík v Európskom parlamente hovoril o demokracii a o tom, že Brusel robí presný opak toho čo nazýva…

01. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
01. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Aký je „správny“ vek na to, aby ste svojmu dieťaťu kúpili smartfón?

Mnohé krajiny diskutujú o zavedení zákazu sociálnych sietí pre deti a mladistvých, niektoré navrhujú dokonca obmedzenie mobilných telefónov. Existuje vôbec správny vek,…

01. 12. 2025 | Zaujímavosti | 5 min. čítania | 0 komentárov
01. 12. 2025 | Zaujímavosti | 5 min. čítania | 0 komentárov

Podľa najnovších informácií sa na stretnutí delegácie USA a Ukrajiny nepodarilo dosiahnuť dohodu v žiadnej z kľúčových otázok

Podľa zdrojov vydania RBC-Ukrajina sa na stretnutí delegácie USA a Ukrajiny v Miami nepodarilo dosiahnuť dohodu v žiadnej z kľúčových…

01. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
01. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Neviem, či…

Neviem, či sa mám smiať alebo plakať, keď sa pozerám na posledný vývin v „Tátokrajine”, lebo nazvať to, čo ju…

01. 12. 2025 | Z domova | 8 min. čítania | 0 komentárov
01. 12. 2025 | Z domova | 8 min. čítania | 0 komentárov

Orbán kričí „budíček” Európe snívajúcej o vojne

Keď hovoríme o európskych politikoch, nemyslíme tým všetkých. Existujú aj osviežujúce výnimky. Napríklad maďarský premiér Viktor Orbán, ktorého prejav na…

01. 12. 2025 | 0 komentárov

Vyhlásenie Rubia po rokovaniach s ukrajinskou delegáciou v USA

Prinášame vám úplné vyhlásenie ministra zahraničných vecí Marca Rubia po rokovaniach s ukrajinskou delegáciou v USA

01. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
01. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Telo známej rakúskej influencerky našli v Slovinsku v lese ukryté v kufri

Telo známej rakúskej influencerky a vizážistky z Grazu, Stefanie Pieperovej, ktorá má na Instagrame desiatky tisíc sledovateľov, našli v Slovinsku…

01. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
01. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

01. 12. 2025 | Aktualizované 01. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
01. 12. 2025 | Aktualizované 01. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Maskovaná skupina mužov použila sekery. Pozrite si záznam z lúpeže v bratislavskom klenotníctve

V nákupnom centre pri bratislavských Zlatých pieskoch ukradla v nedeľu skupina maskovaných osôb šperky. Polícia po nich pátra. TASR o…

01. 12. 2025 | Aktualizované 01. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
01. 12. 2025 | Aktualizované 01. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Diskutuje sa o variante, pri ktorej Ukrajina fakticky stratí možnosť vstúpiť do NATO

Na rokovaniach v USA sa diskutuje o variante, pri ktorej Ukrajina fakticky stratí možnosť vstúpiť do NATO, informuje televízny kanál…

01. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
01. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Čínsky online gigant Shein bojkotuje nariadenia Európskej únie

Shein, čínsky online predajca tzv. „rýchlej módy“, odmietol výzvy Európskeho parlamentu zúčastniť sa vypočutia, ktoré sa malo týkať predaja nelegálnych…

01. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
01. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Trenčín šokoval Nitru tromi gólmi za 24 sekúnd, Žilina pretrhla sériu prehier

V 24. kole Tipsport ligy až tri tímy zdolali svojich súperov suverénne na nulu. Košice si doma poradili s Liptovským…

01. 12. 2025 | 0 komentárov

Umerov „dosiahol hmatateľný pokrok na ceste k nastoleniu spravodlivého mieru“

Umerov po rokovaniach vyhlásil, že „dosiahol hmatateľný pokrok na ceste k nastoleniu spravodlivého mieru“

01. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
01. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

McLaren urobil v Katare strategickú chybu. Posledné preteky rozhodnú o všetkom

Šéf McLarenu Andrea Stella priznal, že jeho tím urobil obrovskú strategickú chybu počas Veľkej ceny Kataru. Tá podľa neho stála…

01. 12. 2025 | 0 komentárov

Slovenská televízia prekvapivo objektívne informovala o Proteste proti progresivizmu

Košice, 1. decembra 2025 - \"Protestom proti progresivizmu v Košiciach sme chceli poukázať na škodlivosť nebezpečnej a podľa nás aj…

01. 12. 2025 | 0 komentárov

Svätec dňa: Svätý Karol de Foucauld

Bože, ak existuješ, daj sa mi poznať

01. 12. 2025 | Svetonázor | 4 min. čítania | 0 komentárov
01. 12. 2025 | Svetonázor | 4 min. čítania | 0 komentárov

Keď nás opustí zdravý rozum, môže to dopadnúť aj takto

Zdravý rozum by mal byť naším verným sprievodcom pri rozhodovaní, no ako ukazujú tieto fotografie, nie každý ho má vždy…

01. 12. 2025 | 0 komentárov

.

Otázka prímeria bola hlavnou témou včerajších rokovaní medzi Ukrajinou a USA. Stretnutie bolo “zložité” a “napäté”

Otázka prímeria bola hlavnou témou včerajších rokovaní medzi Ukrajinou a USA, informuje Axios s odvolaním sa na ukrajinské zdroje, ktoré…

01. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
01. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Operácia „Dayton“: Rusko presadzuje oslobodenie Bosny a Hercegoviny od zahraničného riadenia

USA, 1. decembra 2025 - Dayton je jedným zo symbolov medzinárodného poriadku, ktorý vznikol na troskách Sovietskeho zväzu, Juhoslávie a…

01. 12. 2025 | 0 komentárov

Volodymyra Zelenského v pondelok príjme v Paríži Emmanuel Macron

Toto oznámenie prichádza v čase, keď ukrajinská delegácia navštívila Spojené štáty, aby diskutovala o americkom mierovom pláne, uvádza Euronews

01. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
01. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Prečo by ste nemali používať alobal na zvyšky jedla?

Alobal síce patrí do každej kuchyne, no jeho používanie na skladovanie zvyškov jedla môže predstavovať viac rizík, než si myslíte.…

01. 12. 2025 | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Český prezident Petr Pavel pokračoval v neformálnych schôdzkach s nominantmi na ministrov budúcej českej vlády. Na Pražský hrad za ním dorazili ďalší traja kandidáti z hnutia ANO – Karel Havlíček, Alena Schillerová a Aleš Juchelka. Všetci ocenili Pavlovu pripravenosť, rokovania označili za vecné a konštruktívne. Juchelka prezidentovi priniesol darček – špeciálne vydanie Biblie.

14:35

Hongkonská polícia oznámila, že v súvislosti s požiarom výškového bytového komplexu v štvrti Tchaj Pcho zadržala celkovo 13 ľudí. Tento požiar si vyžiadal najmenej 151 obetí. 

14:34

V bojoch na Ukrajine padol ďalší český občan. Vyplýva to zo smútočného oznámenia, ktoré na svojom webe zverejnila pohrebná služba pôsobiaca v meste Odry v Moravskosliezskom kraji. Podľa oznámenia išlo o Čecha, ktorý na Ukrajine žil.

14:33

Rusko nemôže poskytnúť žiadne informácie o pobyte zosadeného sýrskeho prezidenta Bašára Asada, vyhlásil v pondelok hovorca Kremľa Dmitrij Peskov. Asad po minuloročnom zosadení utiekol do Ruska, ktoré vojensky podporovalo Asadovu vládu počas občianskej vojny v Sýrii.

13:43

Predčasné parlamentné voľby v stredoázijskej republike Kirgizsko síce prebehli hladko, no v obmedzujúcom prostredí, ktoré utlmilo účasť kandidátov a voličov. Navyše nesplnili viaceré medzinárodné štandardy pre demokratické voľby. V správe zverejnenej v pondelok na to upozornila monitorovacia misia Organizácie pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe.

13:42

.

Korupčný škandál na Ukrajine „vôbec nepomáha“ rokovaniam o ukončení vojny, vyhlásil Trump

Nedávne odhalenie korupčných schém na Ukrajine označil za „zložitý problém“

01. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
01. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Trump potvrdil, že viedol rokovania s venezuelským prezidentom Nicolasom Madurom

Podrobnosti odmietol prezradiť. Americké médiá skôr informovali, že Trump vyzval Madura, aby odstúpil

01. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
01. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Atentátnik Luigi Mangione sa tento týždeň postaví pred súd

Luigi Mangione, ktorý je obvinený z vraždy generálneho riaditeľa spoločnosti UnitedHealthcare Briana Thompsona, sa v pondelok 1. decembra opäť postaví…

01. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
01. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Nejasné bezpečnostné záruky pre Ukrajinu zo strany Západu

Otázka bezpečnostných záruk pre Ukrajinu zo strany Západu zostáva po rokovaniach USA a Kyjeva na Floride nevyriešená, informuje denník Wall…

01. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
01. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Strach z míru…

Na americký Den díkůvzdání odstartovala z kosmodromu Bajkonur raketa Sojuz, která na ISS vynesla smíšenou rusko – americkou posádku. O…

01. 12. 2025 | Česky | 5 min. čítania | 0 komentárov
01. 12. 2025 | Česky | 5 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Gustáv Murín

Viktor Pondělík

Miroslav Urban

Marek Brna

Michal Durila

Ivan Štubňa

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov