NAŽIVO

Plánovaná schôdzka českého prezidenta Petra Pavla s kandidátom na ministra životného prostredia v budúcej vláde Filipom Turkom sa v pondelok neuskutoční.

Turek sa zo stretnutia ospravedlnil zo zdravotných dôvodov, uviedla v nedeľu večer kancelária hlavy štátu. České média predtým informovali, že Turek má problémy s chrbticou.

Včera 20:23

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu odmietol myšlienku, aby sa stiahol z politiky výmenou za milosť, ktorú by mu udelil prezident Jicchak Herzog v rámci korupčného procesu.

Ako možnosť to navrhovali niektorí opoziční predstavitelia. Informuje agentúra Reuters.

Včera 19:37

Maďarsko a Slovensko budú na Európskom súdnom dvore iniciovať zrušenie nariadenia RePowerEU o zákaze dovozu ruských energií a požiadajú o pozastavenie jeho účinnosti počas trvania konania. Na Facebooku to uviedol maďarský minister zahraničných vecí Péter Szijjártó. Informuje agentúra MTI.

Včera 19:35

Slovensko si tento rok do konca novembra požičalo spolu 12,181 miliardy eur. V roku 2025 už ďalšia pravidelná mesačná aukcia štátnych dlhopisov nebude, najbližšia je plánovaná na polovicu januára budúceho roka. Vyplýva to z aktuálneho mesačného reportu Agentúry pre riadenie dlhu a likvidity (ARDAL).

Včera 19:34

Francúzsky prezident Emmanuel Macron v nedeľu pohrozil Číne clami, ak nepodnikne kroky na zníženie svojho masívneho obchodného prebytku s EÚ. Informuje AFP.

Včera 17:15

Nemeckí spotrebitelia zostali počas prvého decembrového týždňa opatrní, pokiaľ ide o vianočné nákupy. Vyplýva to z prieskumu Nemeckej maloobchodnej federácie (Handelsverband Deutschland, HDE). Informuje DPA.

Včera 17:14

Európske ekonomiky by mohli znášať najväčšiu záťaž z čoraz intenzívnejšej čínskej konkurencie, keďže vláda v Pekingu obnovuje svoje úsilie o oživenie hospodárstva založené na exporte. Uviedla to vo svojej analýze banka Goldman Sachs.

Tá zároveň znížila svoje prognózy rastu európskych ekonomík v reakcii na obnovený exportný tlak Číny. Informuje portál Yahoo.

Včera 17:12

Tradičné predvianočné a vianočné zvyky predstavilo v nedeľu Múzeum slovenskej dediny v Martine počas podujatia Vianoce na dedine. Ako informovala Michaela Konečná zo Slovenského národného múzea (SNM) v Martine, nedeľným podujatím ukončili tohtoročnú sezónu v martinskom skanzene.

Múzeum slovenskej dediny
Na snímke uprostred anjel s Mikulášom počas podujatia Vianoce na dedine v Múzeu slovenskej dediny Slovenského národného múzea (SNM) v Martine v nedeľu 7. decembra 2025 / Foto: TASR-Daniel Stehlík
Čítať viac | Včera 15:50
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Šokujúce odhalenia o inštitucionálnom chaose, ktorý spečatil osud 42 obetí katastrofy AN-24

Lietanie na lietadlách sa v žiadnom prípade nedá porovnávať s jazdou na pozemných prostriedkoch. Ak je pred autom prekážka, tak aj pri vysokej rýchlosti mi na zabrzdenie stačí pár desiatok metrov. Keď si šofér nie je istý, zastaví na krajnici, pozrie sa do mapy, alebo skontroluje si auto, prípadne zavolá pomoc. Bežné dopravné turbovrtuľové lietadlo kategórie An-24 má v čistej konfigurácii rýchlosť okolo 360 km/h. Každú minútu preletí vzdialenosť 6 km, to znamená každú sekundu 100 metrov. Posádka nemôže zastaviť pred prekážkou, môže len vybočiť, alebo ju nadletieť

❚❚
.

Kým pilot v rámci ľudských schopností zareaguje na prekážku a urobí prvý úkon, preletí za 2 sekundy 200 metrov. Ak je prevýšenie veľké, kým zareagujú motory vyšším výkonom, trvá to niekoľko sekúnd, čo sa rovná 500-600 metrom. Potiahnutím riadiacej páky najprv stráca rýchlosť na úkor zisku výšky, ktorý na úvod predstavuje možno desať metrov za sekundu. Ale zároveň sa každú sekundu posunie o povedzme 40-50 metrov. Takže za prvých desať sekúnd možno nastúpa 100 metrov ale k prekážke sa priblíži o ďalších 400-500 metrov. Ak potiahne príliš a stratí rýchlosť pod kritickú, tak prejde do režimu pádu. Na vybratie pádu musí potlačiť a získať rýchlosť klesaním dovtedy, kým získa vztlak a môže letieť, teda prestane padať. Aj vtedy sa posúva dopredu. Za desať sekúnd možno o najmenej 300 metrov ak vychádzame z pádu pri výrazne zníženej rýchlosti oproti štandardnej čistej konfigurácii. Ak sa chce vyhnúť prekážke vybočením, tak v závislosti od veľkosti náklonu (pre dopravné lietadlo obmedzený) môže byť pri uvedenej rýchlosti polomer zákruty hravo zopár kilometrov. V prenesení na pozemné pomery to znamená, že ak začnem vybočovať na začiatku jednej dediny, vracať sa začnem po vybočení o viac ako 90° na začiatku susednej dediny. Také sú reality.

Navyše, šoférovi stačia značky na cestách a sledovanie dvoch prístrojov. Na všetko si počas dlhej cesty vystačí sám. Ak je preťažený, alebo zle naložený, nič sa nestane, prinajhoršom pokuta. Posádka lietadla závisí od množstva aktérov. Vo viacčlennej posádke má každý člen svoju úlohu, ale zároveň nesprávnou činnosťou alebo nečinnosťou vytvára pochybenia a z nich vyplývajúce ohrozenia. Prevencia pred nimi si vyžaduje doslova zostavu zručností. Vzájomnou komunikáciou začínajúc. Ale v hre sú aj mechanizmy rozhodovania, riešenia konfliktov, štýl riadenia a líderské zručnosti kapitána, povahové vlastnosti každého člena, vzájomná kompatibilita, rozdielna úroveň vycvičenosti, skúseností, talentu, vedomostí. Každý člen posádky je tiež zdrojom informácií pre všetkých ostatných. Toto všetko riešia výcvikom a teoretickou prípravou cibrené mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činnosti v posádke“ (z anglického Crew Resource Management, teda CRM). Z praktických dôvodov si to označíme ako C1RM. V posádke je to jednoduché, lebo celý proces sa koná pod vedením jediného a jednoznačného kapitána. Ale v prípade AN-24 sa stalo, že kapitán bol relatívne málo skúsený, aj na type, aj celkovým náletom. V civilnom lietaní by prakticky nemal nárok na kapitánstvo. Navyše kapitán bol málo priebojný, skôr nekonfliktný typ, ešte k tomu veliteľsky podriadený svojmu druhému pilotovi, ktorý bol nielen dominantný a veliteľský typ, ale od ktorého závisela kariéra – služobný postup, hodnotenie, aj istá časť platu kapitána. To bol veľmi vážny konflikt úloh, ktorý dobre popisuje prvá odborná správa v 7. časti. Zatiaľ nevieme, prečo 2. pilot neletel s kapitánom druhého lietadla, ktorý bol tiež pplk. a navyše o pol generácie starší.

Už menej je pilotom známa iná časť s rovnakou anglickou skratkou CRM. Z praktických dôvodov si túto úroveň označíme ako C2RM. Tentoraz sa týka „spoločnosti“, po anglicky Company Resource Management. Ide o mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činností“ v „leteckej spoločnosti“. Ale teraz je otázka, čo je vlastne „spoločnosť“ vo vojenskom dopravnom lietaní? A na určenie treba mať veľmi hĺbkové pochopenie prostredia nielen v armáde, ale aj v civile, dokonca aj teoretické vedomosti a prax v riadení procesov v obidvoch prostrediach. Na získanie odpovede sa musíme spýtať, aké funkcie voči lietaniu plní typická civilná letecká spoločnosť vo vzťahu k tomuto typu C2RM. Všetky, s výnimkou štátneho leteckého dozoru. Spoločnosť si vyberá posádky lietadiel, určuje a realizuje ich výcvik, ich riadenie kariér, ich plánovanie, zabezpečuje im výber a vybavenie lietadiel, ich údržbu, obnovovanie softvéru. Tiež výber a prípravu technického personálu, zabezpečovacieho a odbavovacieho personálu. Zabezpečuje aj modernizáciu lietadiel, naplňovanie lietadiel, pravidelnosť liniek, súčinnosť s vonkajšími aktérmi od poplatkov na letiskách, až po akvizičné a údržbové náklady. V civilnej leteckej spoločnosti sa všetko koná pod jediným tzv. „zodpovedným vedúcim“ generálnym riaditeľom, ktorému pri rozhodovaní asistuje správna a dozorná rada, ale aj systém odborných „nominovaných vedúcich“ expertov, jediný za každú zo zopár vymedzených oblastí. Akýchsi veliteľov funkčných jednotiek. Neuveriteľne dôkladný princíp jediného veliteľa. Hovoríme o civilných spoločnostiach.

.

Na druhej strane, v štátnych letectvách funguje v zmysle C2RM systémový chaos. Šok, ale absolútne nespochybniteľný fakt. Tým „zodpovedným vedúcim“ (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie) je v skutočnosti vo svojej podstate predseda vlády (pochopiteľne, ktorý o objekte riadenia nič nevie)! Jeho správnou radou v oblasti je časť členov vlády (ktorí o objekte riadenia takisto nič nevedia). V skutočnosti funkciu dozornej rady (dozor nad vyčleňovaním a používaním finančných zdrojov na chod „štátnej leteckej spoločnosti“) vykonáva parlament, s odborným (nekvalifikovaným) poradenstvom minimálne od dvoch výborov: pre obranu a pre financie. Z ktorých ani jeden o objekte riadenia absolútne nič nevie. Teraz nastáva ďalšie prekvapenie, týkajúce sa systému „nominovaných vedúcich“ expertov (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie). Prejdeme si ich. Prvým z nich, letovým riaditeľom, akýmsi šéfpilotom, nie je veliteľ dopravnej letky, ale všetky funkcie sa schádzajú, aj to nie úplne, až na úrovni veliteľa vzdušných síl! Kompletne sa môžu združovať s prižmúrením očí na úrovni Náčelníka generálneho štábu, ktorý o objekte riadenia spravidla absolútne nič nevie. S prižmúrením očí preto, že funkciu výberu a prípravy lietajúceho personálu, aj veľkej časti výcviku, idú až na úroveň ministra obrany (ani šéf jedinej sekcie nestačí len preto, že deformovali reformu školstva). Veliteľ dopravnej jednotky zodpovedá len do istej veľmi malej miery funkcii „vedúceho typu“ podľa civilnej terminológie. Hrôza? Nuž ešte som neskončil. Funkcia „Riaditeľa údržby“ sa sústreďuje až na úrovni ministra obrany, pre letku MV všetko na úrovni ministra vnútra! Zdôvodnenie je veľmi jednoduché – všetky potrebné funkcie pri akvizícii, aj veľkej tzv. ťažkej údržbe a modernizácii lietadiel (bez ohľadu na počet v jednotlivých typov), idú cez kšeftárske ministerské štruktúry. Nielen sekcia modernizácie (zo štruktúr NATO prevzatý šéf vyzbrojovania), ale aj sekcia finančná, personálna a ďalšie do toho vstupujú. Žiadna doména jediného expertného leteckého šéfa (ako v každej civilnej leteckej spoločnosti) neexistuje. Doslova raj pre oligarchov a šmelinárov a práve preto je ten systém tak nastavený, aby z toho profitovali politickí nominanti. Rovnako je na tom „Riaditeľ pozemného zabezpečenia“ (konečná je úroveň ministra), aj vedúci výcviku posádok (konečná je úroveň ministra)! Bezpečnosť, harmonizácia, zladenosť, efektívna koordinácia, hospodárnosť, všetko je systémovo nemožné, vylúčené, náhodné, nefunkčné (mohol by som rozprávať)!

Na snímke Peter Švec

To nie je koniec. Totiž aj štátny letecký dozor si vykonáva ministerstvo obrany a teda aj v  oblasti „kontroly kvality“ a keď treba vyšetrovania, je konečným expertom totálny šarlatán (zvyčajne) minister obrany už len tým, že každú oblasť mu sleduje niekto iný a do niektorých vstupujú aj externé vonkajšie orgány. Napríklad „politruci“ z protištátok stojaci na krku každého rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie. Veď čo oni môžu vedieť o bezpečnosti, hlavne nech to vyhrá najlacnejšia ponuka a hlavne nech si zdôvodnia svoju činnosť pre zahraničných donorov politruci z protištátok-mimovládok. Toto je samo osebe vážne ohrozenie. Čiže konečným zodpovedným sa obchvatom stáva vo všetkých oblastiach predseda vlády! Tento typ systémového chaosu bol hĺbkovou príčinou nie spolupôsobiacej príčiny katastrofy samotnej, ale s vysokou mierou istoty príčinou nezáchrany určitého množstva preživších, sediacich v zadnej časti trupu. Totiž leteckí záchranári nemohli zachraňovať, lebo nemali zodpovedajúcu výbavu!

Nuž a pri odhaľovaní systémových príčin leteckej katastrofy sa tento chliev a systémový chaos ešte neskončil. Ideme na oblasť, ktorú si nazveme C3RM. Označme si ju: „optimalizácia spravovania zdrojov a činností v lietaní“ (z civilu v „leteckom priemysle“) z anglickej skratky Corporate Resource Management. Týka sa tak všetkých vonkajších, teda mimorezortných aktérov, ktorí majú na každý let vplyv. Od dizajnérov lietadla, tvorcov prevádzkových príručiek (spravidla výrobca lietadla), dodávateľov podsystémov, agregátov, softvéru atď. Tiež cez poskytovateľov mapiek, letových postupov, zmenoviek v postupoch, letových informácií (od meteorologických, až po správy pre pilotov, tzv. NOTAMy). Ale tiež systému výmeny skúseností, poučení a záverov z celosvetových leteckých katastrof a vážnych udalostí. A končiac pri mimorezortnom a neraz mimoštátnom poskytovateľovi letových prevádzkových služieb. Tak, ako pri kritickom lete. Ktorý bol letom vojenského prevádzkovateľa podľa civilných pravidiel a pod riadením civilnými orgánmi riadenia letovej prevádzky. V tomto mechanizme C3RM sú zahrnutí vonkajší aktéri, bez ktorých sa let nemohol uskutočniť. Tento civilný mechanizmus má tiež akéhosi „jediného veliteľského agenta“ a to sú dohodnuté pravidlá pod organizáciou ICAO. Podľa nich sa postupuje v civile vo všetkých oblastiach. Národné úrady a národné letecké predpisy od dizajnu, výroby, schvaľovania, údržby, licencovania personálu, výcviku, požiadaviek na letiská, navigačné a iné zariadenia, atď. vychádzajú z minimálnych etalónov ICAO. K tomu existujú ďalšie medzinárodné dokumenty a protokoly. Vojenské letectvo sa tvári, že všetko harmonizuje, v skutočnosti drvivá väčšina štátov ide vo vojenskom lietaní podľa úplne iných pravidiel, zachováva si autonómiu. Výsledok? Nálet priemerne státisícov hodín na katastrofu v porovnaní s desiatkami až stovkami miliónov v civilných aerolíniách.

Nuž a tu sme sa dostali na veľmi citlivú platformu, kde chronologicky zoradím niektoré mne známe systémové návrhy, ktoré mohli pomôcť v prevencii katastrofy. U zainteresovaných jednotlivcov vyvolám kontroverzie. Tu sú fakty:

1992:  Všetko sa začalo už pri delení majetku tzv. federácie. Keby sa bol býval delimitátorom stal expert navrhovaný nevládnou stranou SNS, tak by sa nevytvoril zborový systém tretinovej kópie federálnej armády, ale navrhoval sa mierový brigádny pokrokový systém. Jeho prezentácii, aj predneseniu návrhu kompromisného divízneho systému zabránila ľudská malosť držiteľov moci. Čo by sa stalo? V úspornom systéme štruktúr s navrhovanou domobranou by bolo viac na výcvik, modernizácie a údržbu techniky, vrátane leteckej. V oblasti dopravných lietadiel som dal nominovanému delimitátorovi veľmi jednoduchý návrh: celé štátne letectvo pod vzdušné sily (neexistovala by letka MV), minimálny počet typov, maximálny počet lietadiel z každého typu. Namiesto masívneho počtu po jednom až dvoch dopravných lietadiel 6 typov by sme mali do 10x L410-UVP, 6x An26 na nákladnú prepravu a 4x salónne Jak40. 3 flotily.

.

1997-1998: Veliteľ zboru LaPVO presadzoval iniciatívy na civilné licencie pre všetkých vojenských pilotov a riadiacich letovej prevádzky. Navrhol, aby vzdušné sily prevzali komplexný systém civilných predpisov a vojenské špecifiky by sa riešili vojenskými prílohami rôzneho stupňa utajenia. Iniciatívy boli zamietnuté nadriadeným štábom LaPVO, presadili sa len fragmenty. V roku 2006 by už mali posádky vojenských dopravných lietadiel silno zažité zdravé civilné návyky, ktoré by vytvárali popri reťazci pochybení vysoko účinné reťazce záchranných sietí.

2000: Osobný list autora tohto článku vtedy už novému veliteľovi vzdušných síl s návrhom zásadných systémových opatrení pre dopravné letectvo so záverom, že ak sa tento systém bude ignorovať, môže nás čakať vážna udalosť.

2001: Po necelom roku obsahovo rovnaký list autor tohto článku predložil svojmu priamemu nadriadenému, Náčelníkovi GŠ, vo forme Informačnej správy. List utajený s odkazom, že to nie je oblasť mojej zodpovednosti.

2003: Autor bol ministrom ustanovený za šéfa „Komisie MO pre koncepčný rozvoj letectva.“ Správa pripravovaná pre verejnosť po dokončení presiaknutá niekoľkými desiatkami záverov, zistení a odporúčaní, pričom desiatky konfliktných postojov medzi národohospodársky a civilno-bezpečnostne nabudeným reformným predsedom a väčšou časťou jeho komisie so zdedenými postojmi boli vyriešené konštatovaním v približnom znení: „v tejto otázke komisia nedosiahla zhodu“. Nový minister správu utajil a nechal založiť ad acta, čím ignorovaním odporúčaní k typu AN-24 nevedomky umožnil, aby o dva roky neskôr malo prečo a na čom ukončiť svoju životnú púť 42 obetí katastrofy.

30. 9. 2004: autor odchádza do zálohy, osud návrhov zostáva neznámy.

.

19. 1. 2006: Na vyvrcholenie nakopených ignorácií doplatí 42 osôb. Vyšetrovacia správa utajená až do konca júla 2020. Znalci už chápeme prečo.

Čitateľ môže veriť, aj pochybovať. Oprávnene. Totiž veľa vecí nebolo vyšetrených, neboli urobené letové rekonštrukcie letu a alternatívnych postupov, ani činnosti radarového riadiaceho. Neboli odtajnené súdno-lekárske správy o počte obetí, ktoré prežili katastrofu a doplatili na nemožnosť poskytnutia pomoci nevybaveným vrtuľníkom leteckej pátracej a záchrannej služby. Neboli vyšetrené aspekty modernizácie. Či boli inštalácie schválené výrobcom, potom výrobcom vypracované a prevádzkovateľovi postúpené nové prevádzkové postupy. Z toho vyplýva jediný záver: JE NUTNÉ NOVÉ VYŠETROVANIE s novou vyšetrovacou komisiou, so zapojením výrobcu lietadla. Aspoň z úcty k obetiam, keď už inštitucionálna zadubenosť nedovolí chápať, že z nesprávnych záverov, zo zatĺkania, klamania a podvádzania nemôže vzniknúť účinné poučenie, prevencia. Vinníkom katastrofy je teda určite ľudský faktor: systémový organizačný chaos.

Ing. Peter Švec, p.s.c., RCDS, bezpečnostno-obranný a letecko-bezpečnostný analytik, Airline Captain B-737 NG, Line Check Captain

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Ladislav Kubík

Dušan Doliak

Miroslav Urban

Gustáv Murín

Marek Brna

Ján Droppa

.
.
.

Poľsko nebolo pozvané na samit, na ktorom sa plánuje diskutovať o krokoch na ukončenie vojny

Poľsko nebolo pozvané na samit, ktorý sa bude konať 8. decembra v Londýne, a na ktorom sa plánuje diskutovať o…

07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Syn prezidenta USA skritizoval ukrajinské orgány

Donald Trump ml., syn prezidenta USA, opäť skritizoval ukrajinské orgány, keď vyhlásil, že posielajú na front chudobných a pokračujú vo…

07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Verejný ochranca práv preverí incident zo Slovenskej Ľupče, pri ktorom mal policajt biť muža

Verejný ochranca práv Róbert Dobrovodský preverí incident zo Slovenskej Ľupče v okrese Banská Bystrica, pri ktorom mal policajt bez služobného…

07. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

India vedie rokovania s Ruskom o spoločnej výrobe dronov

India vedie rokovania s Ruskom o spoločnej výrobe dronov, píše americký Inštitút pre štúdium vojny, citujúc Putina a šéfa „Rostechu“…

07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Danko politický problém koalície vidí v tom, že prezident Pellegrini so stranou Hlas-SD nasľuboval niečo ľuďom

Politický problém koalície vidí predseda Slovenskej národnej strany Andrej Danko v tom, že prezident Peter Pellegrini so stranou Hlas-SD nasľuboval…

07. 12. 2025 | Aktualizované 07. 12. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Aktualizované 07. 12. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
.

Tomáš: Ferenčák nie je najzásadnejšou témou politickej scény

Poslanec Ján Ferenčák nie je najzásadnejšou témou politickej scény. V relácii Na telo TV Markíza to vyhlásil minister práce, sociálnych…

07. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Kňaz Šafárik pre HS: Deti dnes nevedia, čo je práca. A bez nej človek stráca dôstojnosť

Žijeme v konzumnej spoločnosti a odzrkadľuje sa to na všetkom, čo sa nás dotýka a je okolo nás… Dokonca už…

07. 12. 2025 | Rozhovory | 18 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Rozhovory | 18 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V  tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

07. 12. 2025 | Aktualizované 07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Aktualizované 07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Šutaj Eštok ide do Bruselu s tým, že Slovensko odmieta tzv. migračný pakt EÚ

Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok v pondelok (8. 12.) odcestuje na rokovanie ministrov vnútra do Bruselu. Ako uviedol, odchádza so…

07. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Časť armády v africkom štáte Benin tvrdí, že zosadila prezidenta, jeho okruh to popiera

Príslušníci armády v africkom štáte Benin v nedeľu oznámili, že zosadili prezidenta Patricea Talona. Ľudia z jeho okruhu však vyhlásili,…

07. 12. 2025 | Aktualizované 07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Aktualizované 07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Žiga: Nový šéf európskeho výboru by mohol byť známy budúci týždeň

Meno nového šéfa Výboru Národnej rady SR pre európske záležitosti by mohlo byť známe budúci týždeň. V nedeľnej diskusnej relácii…

07. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Vláda Merza v Nemecku zaznamenala rekordný pokles podpory

Vláda Friedricha Merza v Nemecku zaznamenala rekordný pokles podpory. Podľa prieskumu INSA pre Bild 70 % respondentov uviedlo, že nie…

07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Z lúpeže vo Zvolene obvinila troch mužov vrátane jedného mladistvého

Zo zločinu lúpeže obvinila polícia troch mužov vrátane jedného mladistvého, ktorí ešte v nedeľu 30. novembra v skorých ranných hodinách…

07. 12. 2025 | Regióny | 2 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Regióny | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Historický americký obrat vyvolal hystériu eurohujerov

Bezpečnostná architektúra sveta sa prepisuje s definitívnou určitosťou

07. 12. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

Prezidenta Slovenska Petra Pellegriniho zaradili na čiernu listinu na ukrajinskom extrémistickom zozname Mirotvorec. A EÚ mlčí...

Ukrajina, 7. decembra 2025 - Slovenský prezident, Peter Pellegrini bol pridaný do databázy uk

07. 12. 2025 | 0 komentárov

Kellogg vyhlásil, že dohoda o Ukrajine je v záverečnej fáze. A uviedol dva body, ktoré bránia uzavretiu dohody

Odchádzajúci špeciálny predstaviteľ Trumpa Joseph Keith Kellogg hovorí, že nevyriešené zostávajú otázky vlastníctva Zaporožskej jadrovej elektrárne a Doneckej oblasti

07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Rekordná jeseň – tempo postupu nebolo nikdy také rýchle: aké úspechy dosiahla ruská armáda za tri mesiace?

Rusko, 7. decembra 2025 - Vojenský korešpondent Komsomoľskej pravdy plukovník Viktor Baranec vysvetlil, prečo USA súria Zelenského, aby prijal Trumpov plán.…

07. 12. 2025 | 0 komentárov

.

Poľské vedenie vstúpilo do polemiky s Bielym domom a Elonom Muskom

Poľský premiér Donald Tusk sa obrátil na USA v súvislosti s diskusiou o novej americkej bezpečnostnej stratégii, ktorá kritizuje Európu…

07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Dvališvili už nie je kráľom bantamu v UFC. Zosadil ho Rus Piotr Jan

Piotr Jan je prvým Rusom, ktorému sa podarilo vybojovať späť titul šampióna UFC Ruský bojovník zmiešaných bojových umení Piotr Jan…

07. 12. 2025 | 0 komentárov

Ľavica alebo pravica? Budúcnosť Maďarska závisí od voličov

Maďarská ľavica vždy verila, že práve ona vie najlepšie, čo treba s peniazmi daňovníkov urobiť. Preto vždy vzala rodinám a…

07. 12. 2025 | 0 komentárov

Obranyschopnosť detí možno zvýšiť prechádzkami, umývaním rúk či vitamínmi

Detskú obranyschopnosť možno zvýšiť pravidelnými prechádzkami, umývaním rúk, vitamínmi i odpočinkom. Dôležitá je aj zdravá strava. Poukázal na to Úrad…

07. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Košickí kriminalisti odhalili dvojicu mužov, ktorí vytvárali falošné ženské profily na zoznamke a vydierali mužov

Košickí kriminalisti odhalili dvojicu mužov, ktorí vytvárali falošné ženské profily na zoznamke a vydierali mužov. Ako informovala hovorkyňa Krajského riaditeľstva…

07. 12. 2025 | Regióny | 3 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Regióny | 3 min. čítania | 0 komentárov

Ví něco, co my nevíme?

Přátelé, pamatujete, jak to bylo po minulých volbách v roce 2021? Den před volbami se nadávalo na Babiše za covid…

07. 12. 2025 | Česky | 6 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Česky | 6 min. čítania | 0 komentárov

Ukrajina by mala pri rokovaniach s Američanmi “čo najviac zdržiavať”

Ukrajina by mala pri rokovaniach s Američanmi „čo najviac zdržiavať“, myslí si ukrajinský poslanec Roman Kostenko. Podľa neho situácia na…

07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Na obrázku je ukrytá sova. Podarí sa vám ju nájsť?

Sova sa ukryla v rušnom supermarkete - a vašou úlohou je nájsť túto šibalskú sovu v časovom limite 9 sekúnd!…

07. 12. 2025 | 0 komentárov

.

Rozhovor s Whitkoffom a Kushnerom bol ťažký a týkal sa území

Rozhovor s Whitkoffom a Kushnerom bol ťažký a týkal sa území, píše vydanie Axios. Rozhovor trval dve hodiny

07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Nasledujúce fotografie si budete musieť priblížiť, aby ste pochopili pointu

Keď sa na fotku pozriete len letmo, zdá sa byť úplne obyčajná, no všetko sa zmení, keď sa rozhodnete priblížiť…

07. 12. 2025 | 0 komentárov

Celkové straty Ruska a Ukrajiny vo vojne presiahli 2 milióny ľudí

Celkové straty Ruska a Ukrajiny vo vojne presiahli 2 milióny ľudí, vyhlásil špeciálny predstaviteľ Trumpa Keith Kellogg

07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Rekordný záujem o podporu bývania. Štátny fond rozvoja bývania hlási žiadosti nad rámec disponibilných zdrojov

Počet žiadostí o úvery zo Štátneho fondu rozvoja bývania rastie z roka na rok. Napriek zvýšenému rozpočtu zaznamenal fond aj…

07. 12. 2025 | Ekonomika | PR článok | 1 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Ekonomika | PR článok | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Plánovaná schôdzka českého prezidenta Petra Pavla s kandidátom na ministra životného prostredia v budúcej vláde Filipom Turkom sa v pondelok neuskutoční.

Turek sa zo stretnutia ospravedlnil zo zdravotných dôvodov, uviedla v nedeľu večer kancelária hlavy štátu. České média predtým informovali, že Turek má problémy s chrbticou.

Včera 20:23

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu odmietol myšlienku, aby sa stiahol z politiky výmenou za milosť, ktorú by mu udelil prezident Jicchak Herzog v rámci korupčného procesu.

Ako možnosť to navrhovali niektorí opoziční predstavitelia. Informuje agentúra Reuters.

Včera 19:37

Maďarsko a Slovensko budú na Európskom súdnom dvore iniciovať zrušenie nariadenia RePowerEU o zákaze dovozu ruských energií a požiadajú o pozastavenie jeho účinnosti počas trvania konania. Na Facebooku to uviedol maďarský minister zahraničných vecí Péter Szijjártó. Informuje agentúra MTI.

Včera 19:35

Slovensko si tento rok do konca novembra požičalo spolu 12,181 miliardy eur. V roku 2025 už ďalšia pravidelná mesačná aukcia štátnych dlhopisov nebude, najbližšia je plánovaná na polovicu januára budúceho roka. Vyplýva to z aktuálneho mesačného reportu Agentúry pre riadenie dlhu a likvidity (ARDAL).

Včera 19:34

.

Požiar v nočnom klube v Indii zabil 25 ľudí vrátane turistov

Požiar, ktorý zachvátil nočný klub v indickom štáte Góa, zabil 25 ľudí. Uviedli to v nedeľu miestne úrady. Hlavný minister…

07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Umelá inteligencia ovplyvňuje vzdelávanie detí po celom svete

Informuje o tom portál The Economist. Publikácia analyzuje trendy zavádzania umelej inteligencie do života detí a mladých ľudí, ktorí teraz…

07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Košice dlho čakali na zápas, v ktorom nedostali gól. Dočkali sa proti Slovanu aj so 16-ročným obrancom

Výsledky sobotných zápasov 17. kola futbalovej Niké ligy zrejme nepotešili tradičných tipérov. Svoje zápasy prehrali prvý, druhý aj piaty tím…

07. 12. 2025 | 0 komentárov

Kresťania slávia druhú adventnú nedeľu

Kresťania slávia 7. decembra druhú adventnú nedeľu. Katolíci i evanjelici počas tohto dňa na adventnom venci zapaľujú druhú sviečku, ktorá…

07. 12. 2025 | Svetonázor | 1 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Svetonázor | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Svätec dňa: Svätý Mikuláš

Muž zrodený pre dobrotu

07. 12. 2025 | Svetonázor | 3 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Svetonázor | 3 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Ladislav Kubík

Dušan Doliak

Miroslav Urban

Gustáv Murín

Marek Brna

Ján Droppa

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov