NAŽIVO

Kadyrov oznámil, že budovu v meste Groznyj zasiahol ukrajinský dron. Pri útoku podľa neho vznikli škody, nevyžiadal si však civilné obete.

20:01

Rubio kritizoval EÚ za uloženie pokuty 120 miliónov eur pre spoločnosť X. „Pokuta vo výške 140 miliónov dolárov od Európskej komisie nie je len útokom na X, je to útok na všetky americké technologické platformy a amerických občanov zo strany zahraničných vlád,“ napísal Rubio na X.

19:56

Barel ľahkej ropy WTI s dodávkou v januári sa v piatok o 18.48 h SEČ predával po 60,28 USD. To bolo o 61 centov alebo 1,02 % viac ako v predchádzajúci deň na konci obchodovania. Cena februárového kontraktu na ropnú zmes Brent vzrástla o 68 centov alebo 1,06 % na 63,94 USD za barel.

19:43

Americká poradná komisia hlasovala za zrušenie odporúčania, aby všetci novorodenci boli zaočkovaní proti hepatitíde B. Po odložení hlasovania o jeden deň ACIP schválil svoje nové odporúčanie v pomere osem hlasov k trom.

19:42

Meloniová a lídri Poľska, Česka, Slovenska, Bulharska a Maďarska napísali lídrom EÚ list, v ktorom uviedli, že blok sa musí otvoriť hybridným automobilom a biopalivám.

19:30

Dvaja prokurátori Medzinárodného trestného súdu uviedli, že medzinárodné zatykače vydané na Putina a piatich ďalších ruských predstaviteľov zostanú v platnosti aj v prípade, ak by im bola udelená amnestia počas mierových rokovaní vedených USA.

19:29

Premiérka Litvy Inga Ruginien oznámila, že jej vláda kvôli opakovaným incidentom s bieloruskými pašeráckymi balónmi plánuje vyhlásiť celoštátnu núdzovú situáciu.

18:36

Z údajov Organizácie Spojených národov pre výživu a poľnohospodárstvo vyplýva, že Svetové ceny potravín v novembri 2025 opäť klesli, už tretí mesiac po sebe a na najnižšiu úroveň od januára.

18:24

Zástupkyňa vedúceho sekretariátu OBSE Kate Fearonová uviedla, že OBSE sa v súčasnosti zaoberá nielen možným dohľadom nad budúcim prímerím na Ukrajine. OBSE podporuje túto krajinu už teraz v mnohých oblastiach a pripravuje sa na povojnový scenár.

18:21

Írska polícia  vyšetruje incident s niekoľkými neznámymi dronmi počas príletu Zelenského do Dublinu.

18:05

Ukrajinskí vyjednávači a predstavitelia USA budú v piatok v Miami na Floride pokračovať v rokovaniach o americkom pláne na ukončenie vojny na Ukrajine.

18:03

Sejm schválil zákon o štátnom rozpočte na rok 2026. Rozpočet počíta s reálnym rastom HDP o 3,5 %, priemernou infláciou na úrovni 3 % a nezamestnanosťou 5 % na konci budúceho roka.

17:47

Mestské zastupiteľstvo rozhodlo, že schránky na kľúče pri dverách rekreačných apartmánov budú v Miláne zakázané od budúceho roka.

17:45
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Šokujúce odhalenia o inštitucionálnom chaose, ktorý spečatil osud 42 obetí katastrofy AN-24

Lietanie na lietadlách sa v žiadnom prípade nedá porovnávať s jazdou na pozemných prostriedkoch. Ak je pred autom prekážka, tak aj pri vysokej rýchlosti mi na zabrzdenie stačí pár desiatok metrov. Keď si šofér nie je istý, zastaví na krajnici, pozrie sa do mapy, alebo skontroluje si auto, prípadne zavolá pomoc. Bežné dopravné turbovrtuľové lietadlo kategórie An-24 má v čistej konfigurácii rýchlosť okolo 360 km/h. Každú minútu preletí vzdialenosť 6 km, to znamená každú sekundu 100 metrov. Posádka nemôže zastaviť pred prekážkou, môže len vybočiť, alebo ju nadletieť

❚❚
.

Kým pilot v rámci ľudských schopností zareaguje na prekážku a urobí prvý úkon, preletí za 2 sekundy 200 metrov. Ak je prevýšenie veľké, kým zareagujú motory vyšším výkonom, trvá to niekoľko sekúnd, čo sa rovná 500-600 metrom. Potiahnutím riadiacej páky najprv stráca rýchlosť na úkor zisku výšky, ktorý na úvod predstavuje možno desať metrov za sekundu. Ale zároveň sa každú sekundu posunie o povedzme 40-50 metrov. Takže za prvých desať sekúnd možno nastúpa 100 metrov ale k prekážke sa priblíži o ďalších 400-500 metrov. Ak potiahne príliš a stratí rýchlosť pod kritickú, tak prejde do režimu pádu. Na vybratie pádu musí potlačiť a získať rýchlosť klesaním dovtedy, kým získa vztlak a môže letieť, teda prestane padať. Aj vtedy sa posúva dopredu. Za desať sekúnd možno o najmenej 300 metrov ak vychádzame z pádu pri výrazne zníženej rýchlosti oproti štandardnej čistej konfigurácii. Ak sa chce vyhnúť prekážke vybočením, tak v závislosti od veľkosti náklonu (pre dopravné lietadlo obmedzený) môže byť pri uvedenej rýchlosti polomer zákruty hravo zopár kilometrov. V prenesení na pozemné pomery to znamená, že ak začnem vybočovať na začiatku jednej dediny, vracať sa začnem po vybočení o viac ako 90° na začiatku susednej dediny. Také sú reality.

Navyše, šoférovi stačia značky na cestách a sledovanie dvoch prístrojov. Na všetko si počas dlhej cesty vystačí sám. Ak je preťažený, alebo zle naložený, nič sa nestane, prinajhoršom pokuta. Posádka lietadla závisí od množstva aktérov. Vo viacčlennej posádke má každý člen svoju úlohu, ale zároveň nesprávnou činnosťou alebo nečinnosťou vytvára pochybenia a z nich vyplývajúce ohrozenia. Prevencia pred nimi si vyžaduje doslova zostavu zručností. Vzájomnou komunikáciou začínajúc. Ale v hre sú aj mechanizmy rozhodovania, riešenia konfliktov, štýl riadenia a líderské zručnosti kapitána, povahové vlastnosti každého člena, vzájomná kompatibilita, rozdielna úroveň vycvičenosti, skúseností, talentu, vedomostí. Každý člen posádky je tiež zdrojom informácií pre všetkých ostatných. Toto všetko riešia výcvikom a teoretickou prípravou cibrené mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činnosti v posádke“ (z anglického Crew Resource Management, teda CRM). Z praktických dôvodov si to označíme ako C1RM. V posádke je to jednoduché, lebo celý proces sa koná pod vedením jediného a jednoznačného kapitána. Ale v prípade AN-24 sa stalo, že kapitán bol relatívne málo skúsený, aj na type, aj celkovým náletom. V civilnom lietaní by prakticky nemal nárok na kapitánstvo. Navyše kapitán bol málo priebojný, skôr nekonfliktný typ, ešte k tomu veliteľsky podriadený svojmu druhému pilotovi, ktorý bol nielen dominantný a veliteľský typ, ale od ktorého závisela kariéra – služobný postup, hodnotenie, aj istá časť platu kapitána. To bol veľmi vážny konflikt úloh, ktorý dobre popisuje prvá odborná správa v 7. časti. Zatiaľ nevieme, prečo 2. pilot neletel s kapitánom druhého lietadla, ktorý bol tiež pplk. a navyše o pol generácie starší.

Už menej je pilotom známa iná časť s rovnakou anglickou skratkou CRM. Z praktických dôvodov si túto úroveň označíme ako C2RM. Tentoraz sa týka „spoločnosti“, po anglicky Company Resource Management. Ide o mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činností“ v „leteckej spoločnosti“. Ale teraz je otázka, čo je vlastne „spoločnosť“ vo vojenskom dopravnom lietaní? A na určenie treba mať veľmi hĺbkové pochopenie prostredia nielen v armáde, ale aj v civile, dokonca aj teoretické vedomosti a prax v riadení procesov v obidvoch prostrediach. Na získanie odpovede sa musíme spýtať, aké funkcie voči lietaniu plní typická civilná letecká spoločnosť vo vzťahu k tomuto typu C2RM. Všetky, s výnimkou štátneho leteckého dozoru. Spoločnosť si vyberá posádky lietadiel, určuje a realizuje ich výcvik, ich riadenie kariér, ich plánovanie, zabezpečuje im výber a vybavenie lietadiel, ich údržbu, obnovovanie softvéru. Tiež výber a prípravu technického personálu, zabezpečovacieho a odbavovacieho personálu. Zabezpečuje aj modernizáciu lietadiel, naplňovanie lietadiel, pravidelnosť liniek, súčinnosť s vonkajšími aktérmi od poplatkov na letiskách, až po akvizičné a údržbové náklady. V civilnej leteckej spoločnosti sa všetko koná pod jediným tzv. „zodpovedným vedúcim“ generálnym riaditeľom, ktorému pri rozhodovaní asistuje správna a dozorná rada, ale aj systém odborných „nominovaných vedúcich“ expertov, jediný za každú zo zopár vymedzených oblastí. Akýchsi veliteľov funkčných jednotiek. Neuveriteľne dôkladný princíp jediného veliteľa. Hovoríme o civilných spoločnostiach.

.

Na druhej strane, v štátnych letectvách funguje v zmysle C2RM systémový chaos. Šok, ale absolútne nespochybniteľný fakt. Tým „zodpovedným vedúcim“ (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie) je v skutočnosti vo svojej podstate predseda vlády (pochopiteľne, ktorý o objekte riadenia nič nevie)! Jeho správnou radou v oblasti je časť členov vlády (ktorí o objekte riadenia takisto nič nevedia). V skutočnosti funkciu dozornej rady (dozor nad vyčleňovaním a používaním finančných zdrojov na chod „štátnej leteckej spoločnosti“) vykonáva parlament, s odborným (nekvalifikovaným) poradenstvom minimálne od dvoch výborov: pre obranu a pre financie. Z ktorých ani jeden o objekte riadenia absolútne nič nevie. Teraz nastáva ďalšie prekvapenie, týkajúce sa systému „nominovaných vedúcich“ expertov (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie). Prejdeme si ich. Prvým z nich, letovým riaditeľom, akýmsi šéfpilotom, nie je veliteľ dopravnej letky, ale všetky funkcie sa schádzajú, aj to nie úplne, až na úrovni veliteľa vzdušných síl! Kompletne sa môžu združovať s prižmúrením očí na úrovni Náčelníka generálneho štábu, ktorý o objekte riadenia spravidla absolútne nič nevie. S prižmúrením očí preto, že funkciu výberu a prípravy lietajúceho personálu, aj veľkej časti výcviku, idú až na úroveň ministra obrany (ani šéf jedinej sekcie nestačí len preto, že deformovali reformu školstva). Veliteľ dopravnej jednotky zodpovedá len do istej veľmi malej miery funkcii „vedúceho typu“ podľa civilnej terminológie. Hrôza? Nuž ešte som neskončil. Funkcia „Riaditeľa údržby“ sa sústreďuje až na úrovni ministra obrany, pre letku MV všetko na úrovni ministra vnútra! Zdôvodnenie je veľmi jednoduché – všetky potrebné funkcie pri akvizícii, aj veľkej tzv. ťažkej údržbe a modernizácii lietadiel (bez ohľadu na počet v jednotlivých typov), idú cez kšeftárske ministerské štruktúry. Nielen sekcia modernizácie (zo štruktúr NATO prevzatý šéf vyzbrojovania), ale aj sekcia finančná, personálna a ďalšie do toho vstupujú. Žiadna doména jediného expertného leteckého šéfa (ako v každej civilnej leteckej spoločnosti) neexistuje. Doslova raj pre oligarchov a šmelinárov a práve preto je ten systém tak nastavený, aby z toho profitovali politickí nominanti. Rovnako je na tom „Riaditeľ pozemného zabezpečenia“ (konečná je úroveň ministra), aj vedúci výcviku posádok (konečná je úroveň ministra)! Bezpečnosť, harmonizácia, zladenosť, efektívna koordinácia, hospodárnosť, všetko je systémovo nemožné, vylúčené, náhodné, nefunkčné (mohol by som rozprávať)!

Na snímke Peter Švec

To nie je koniec. Totiž aj štátny letecký dozor si vykonáva ministerstvo obrany a teda aj v  oblasti „kontroly kvality“ a keď treba vyšetrovania, je konečným expertom totálny šarlatán (zvyčajne) minister obrany už len tým, že každú oblasť mu sleduje niekto iný a do niektorých vstupujú aj externé vonkajšie orgány. Napríklad „politruci“ z protištátok stojaci na krku každého rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie. Veď čo oni môžu vedieť o bezpečnosti, hlavne nech to vyhrá najlacnejšia ponuka a hlavne nech si zdôvodnia svoju činnosť pre zahraničných donorov politruci z protištátok-mimovládok. Toto je samo osebe vážne ohrozenie. Čiže konečným zodpovedným sa obchvatom stáva vo všetkých oblastiach predseda vlády! Tento typ systémového chaosu bol hĺbkovou príčinou nie spolupôsobiacej príčiny katastrofy samotnej, ale s vysokou mierou istoty príčinou nezáchrany určitého množstva preživších, sediacich v zadnej časti trupu. Totiž leteckí záchranári nemohli zachraňovať, lebo nemali zodpovedajúcu výbavu!

Nuž a pri odhaľovaní systémových príčin leteckej katastrofy sa tento chliev a systémový chaos ešte neskončil. Ideme na oblasť, ktorú si nazveme C3RM. Označme si ju: „optimalizácia spravovania zdrojov a činností v lietaní“ (z civilu v „leteckom priemysle“) z anglickej skratky Corporate Resource Management. Týka sa tak všetkých vonkajších, teda mimorezortných aktérov, ktorí majú na každý let vplyv. Od dizajnérov lietadla, tvorcov prevádzkových príručiek (spravidla výrobca lietadla), dodávateľov podsystémov, agregátov, softvéru atď. Tiež cez poskytovateľov mapiek, letových postupov, zmenoviek v postupoch, letových informácií (od meteorologických, až po správy pre pilotov, tzv. NOTAMy). Ale tiež systému výmeny skúseností, poučení a záverov z celosvetových leteckých katastrof a vážnych udalostí. A končiac pri mimorezortnom a neraz mimoštátnom poskytovateľovi letových prevádzkových služieb. Tak, ako pri kritickom lete. Ktorý bol letom vojenského prevádzkovateľa podľa civilných pravidiel a pod riadením civilnými orgánmi riadenia letovej prevádzky. V tomto mechanizme C3RM sú zahrnutí vonkajší aktéri, bez ktorých sa let nemohol uskutočniť. Tento civilný mechanizmus má tiež akéhosi „jediného veliteľského agenta“ a to sú dohodnuté pravidlá pod organizáciou ICAO. Podľa nich sa postupuje v civile vo všetkých oblastiach. Národné úrady a národné letecké predpisy od dizajnu, výroby, schvaľovania, údržby, licencovania personálu, výcviku, požiadaviek na letiská, navigačné a iné zariadenia, atď. vychádzajú z minimálnych etalónov ICAO. K tomu existujú ďalšie medzinárodné dokumenty a protokoly. Vojenské letectvo sa tvári, že všetko harmonizuje, v skutočnosti drvivá väčšina štátov ide vo vojenskom lietaní podľa úplne iných pravidiel, zachováva si autonómiu. Výsledok? Nálet priemerne státisícov hodín na katastrofu v porovnaní s desiatkami až stovkami miliónov v civilných aerolíniách.

Nuž a tu sme sa dostali na veľmi citlivú platformu, kde chronologicky zoradím niektoré mne známe systémové návrhy, ktoré mohli pomôcť v prevencii katastrofy. U zainteresovaných jednotlivcov vyvolám kontroverzie. Tu sú fakty:

1992:  Všetko sa začalo už pri delení majetku tzv. federácie. Keby sa bol býval delimitátorom stal expert navrhovaný nevládnou stranou SNS, tak by sa nevytvoril zborový systém tretinovej kópie federálnej armády, ale navrhoval sa mierový brigádny pokrokový systém. Jeho prezentácii, aj predneseniu návrhu kompromisného divízneho systému zabránila ľudská malosť držiteľov moci. Čo by sa stalo? V úspornom systéme štruktúr s navrhovanou domobranou by bolo viac na výcvik, modernizácie a údržbu techniky, vrátane leteckej. V oblasti dopravných lietadiel som dal nominovanému delimitátorovi veľmi jednoduchý návrh: celé štátne letectvo pod vzdušné sily (neexistovala by letka MV), minimálny počet typov, maximálny počet lietadiel z každého typu. Namiesto masívneho počtu po jednom až dvoch dopravných lietadiel 6 typov by sme mali do 10x L410-UVP, 6x An26 na nákladnú prepravu a 4x salónne Jak40. 3 flotily.

.

1997-1998: Veliteľ zboru LaPVO presadzoval iniciatívy na civilné licencie pre všetkých vojenských pilotov a riadiacich letovej prevádzky. Navrhol, aby vzdušné sily prevzali komplexný systém civilných predpisov a vojenské špecifiky by sa riešili vojenskými prílohami rôzneho stupňa utajenia. Iniciatívy boli zamietnuté nadriadeným štábom LaPVO, presadili sa len fragmenty. V roku 2006 by už mali posádky vojenských dopravných lietadiel silno zažité zdravé civilné návyky, ktoré by vytvárali popri reťazci pochybení vysoko účinné reťazce záchranných sietí.

2000: Osobný list autora tohto článku vtedy už novému veliteľovi vzdušných síl s návrhom zásadných systémových opatrení pre dopravné letectvo so záverom, že ak sa tento systém bude ignorovať, môže nás čakať vážna udalosť.

2001: Po necelom roku obsahovo rovnaký list autor tohto článku predložil svojmu priamemu nadriadenému, Náčelníkovi GŠ, vo forme Informačnej správy. List utajený s odkazom, že to nie je oblasť mojej zodpovednosti.

2003: Autor bol ministrom ustanovený za šéfa „Komisie MO pre koncepčný rozvoj letectva.“ Správa pripravovaná pre verejnosť po dokončení presiaknutá niekoľkými desiatkami záverov, zistení a odporúčaní, pričom desiatky konfliktných postojov medzi národohospodársky a civilno-bezpečnostne nabudeným reformným predsedom a väčšou časťou jeho komisie so zdedenými postojmi boli vyriešené konštatovaním v približnom znení: „v tejto otázke komisia nedosiahla zhodu“. Nový minister správu utajil a nechal založiť ad acta, čím ignorovaním odporúčaní k typu AN-24 nevedomky umožnil, aby o dva roky neskôr malo prečo a na čom ukončiť svoju životnú púť 42 obetí katastrofy.

30. 9. 2004: autor odchádza do zálohy, osud návrhov zostáva neznámy.

.

19. 1. 2006: Na vyvrcholenie nakopených ignorácií doplatí 42 osôb. Vyšetrovacia správa utajená až do konca júla 2020. Znalci už chápeme prečo.

Čitateľ môže veriť, aj pochybovať. Oprávnene. Totiž veľa vecí nebolo vyšetrených, neboli urobené letové rekonštrukcie letu a alternatívnych postupov, ani činnosti radarového riadiaceho. Neboli odtajnené súdno-lekárske správy o počte obetí, ktoré prežili katastrofu a doplatili na nemožnosť poskytnutia pomoci nevybaveným vrtuľníkom leteckej pátracej a záchrannej služby. Neboli vyšetrené aspekty modernizácie. Či boli inštalácie schválené výrobcom, potom výrobcom vypracované a prevádzkovateľovi postúpené nové prevádzkové postupy. Z toho vyplýva jediný záver: JE NUTNÉ NOVÉ VYŠETROVANIE s novou vyšetrovacou komisiou, so zapojením výrobcu lietadla. Aspoň z úcty k obetiam, keď už inštitucionálna zadubenosť nedovolí chápať, že z nesprávnych záverov, zo zatĺkania, klamania a podvádzania nemôže vzniknúť účinné poučenie, prevencia. Vinníkom katastrofy je teda určite ľudský faktor: systémový organizačný chaos.

Ing. Peter Švec, p.s.c., RCDS, bezpečnostno-obranný a letecko-bezpečnostný analytik, Airline Captain B-737 NG, Line Check Captain

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Ján Droppa

Michal Durila

Dušan Hirjak

Milan Šupa

Gustáv Murín

Viktor Pondělík

.
.
.

Spišiak zotrel Hamrana za vyjadrenia o Maškarovej. Prezidentky Policajného zboru sa zastal aj minister

Bývalý prezident Policajného zboru Slovenskej republiky Štefan Hamran (SaS) nedokáže prehltnúť fakt, že do funkcie policajného prezidenta minister vnútra Matúš…

05. 12. 2025 | Aktualizované 05. 12. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov

.

Mocenské boje na Ukrajine eskalujú. Došlo k prestrelke medzi vojakmi a tajnou službou. Prsty v tom má elita

Ukrajinou otriasla prestrelka medzi tajnou službou a armádou. Incident jasne poukazuje na vnútorné boje o moc uprostred prebiehajúcej vojny. Ktoré…

05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Francúzsko chcelo zostreliť drony nad svojou jadrovou základňou. Nedokázalo to

Vo Francúzsku sa pokúsili zostreliť bezpilotné lietadlá nad námornou základňou Île Longue, kde sú umiestnené jadrové ponorky s balistickými raketami,…

05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Najnovší prieskum: PS vedie. Demokrati pred KDH

Ak by sa parlamentné voľby konali na prelome novembra a decembra, zvíťazilo by v nich hnutie Progresívne Slovensko . Volilo…

05. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Brusel čaká historicky najväčší protest

V centre európskej politiky sa očakáva masová účasť poľnohospodárov a potravinárov z celej Európskej únie. 18. decembra má do Bruselu…

05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
.

Trump odhalil, čo si praje pre svet

Americký prezident predstavil dôležitý dokument – Národnú bezpečnostnú stratégiu . Stratégia menuje priority na západnej pologuli, okrajovo sa dotkne vojny…

05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 7 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 7 min. čítania | 0 komentárov

Svoboda pre HS: Bláhová nie je žiadna morálna autorita, prepojenia na OĽANO a Denník N sú zjavné. 900-tisícový obchod a previazané funkcie nemožno prehliadať

Poslanec NR SR Zdenko Svoboda nedávno poukázal na prepojenia bývalej šéfky Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou Renáty Bláhovej s…

05. 12. 2025 | Rozhovory | 13 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Rozhovory | 13 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny: Za prvé dva štvrťroky roku 2025 Ukrajina nedostala takmer žiadnu finančnú pomoc od vlády USA

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

05. 12. 2025 | Aktualizované 05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 8 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Aktualizované 05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 8 min. čítania | 0 komentárov

Diplomatické zlyhanie alebo kríza vlastnej autonómie? Posúva sa Japonsko späť k militarizmu?

Vzťahy medzi Čínou a Japonskom prechádzajú najvážnejším otrasom za poslednú dekádu. Pritom ešte v roku 2024 po uvoľnení pandemických obmedzení…

05. 12. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov
.

Pohár trpezlivosti nad Matovičom pretiekol. Rozdávanie handier bude mať dohru

Pohár trpezlivosti nad vyčíňaním poslanca Igora Matoviča počas parlamentných zasadnutí pretiekol. Jeho pondelkové rozdávanie handier poslancom strany HLAS-SD bude mať…

05. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Všetko vzácne a krehké

Matka a dcéra sa zúfalo pokúšajú zmieriť práve vo chvíli, keď ich vzťah môže navždy zničiť desaťročné tajomstvo – silný…

05. 12. 2025 | | PR článok | 2 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | | PR článok | 2 min. čítania | 0 komentárov

Patria politické odkazy do športu? Na ZOH zrejme nastúpi český brankár s prezidentom Pavlom na maske

Denník iDnes.cz informoval, že obaja českí hokejoví brankári Karel Vejmelka a Lukáš Dostál, ktorí sú hlavnými adeptmi na post gólmanskej…

05. 12. 2025 | 0 komentárov

Najdôveryhodnejším politikom na Slovensku je prezident. Najviac si pohoršili Matovič a Majerský

Najdôveryhodnejším politikom na Slovensku je prezident Peter Pellegrini. Dôveruje mu 40 percent Slovákov. Ukazujú to výsledky prieskumu agentúry Focus pre…

05. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Európa sa stratila v labyrinte svetovej politiky

Európska únia sa dnes prakticky v svetovej politike izolovala - upozornil maďarský minister zahraničných vecí Péter Szijjártó na štvrtkovom plenárnom…

05. 12. 2025 | 0 komentárov

Európska únia reparačným úverom pre Ukrajinu vzdoruje USA aj Putinovi. Alebo si sama pod sebou píli konár?

Európska únia sa snaží odolať tlaku zo strany Washingtonu a Moskvy, má totiž ambiciózne ciele. Chce si opäť získať plnohodnotné miesto…

05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Takmer každá krajina sveta má zlaté rezervy. Kto ich vlastní: štát, alebo „páni peňazí“?

Rusko, 5. decembra 2025 - Európska centrálna banka rýchlo usadila talianskych poslancov na ich miesto - konštatuje ruský analytik Valentin…

05. 12. 2025 | 0 komentárov

Vyhrážky a urážky – progresívci nezvládli čeliť vlastným kauzám

Počas parlamentnej hodiny otázok a odpovedí sa vo štvrtok neovládli poslanci za PS, keď konfrontovali zástupcov vlády. Jedenástim ministrom vypísali…

05. 12. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

.

Zatknutie neobchádza ani celebrity. Toto sú ich fotografie po zadržaní

Zatknutie môže postihnúť kohokoľvek - dokonca aj tých najslávnejších ľudí - a práve tieto momenty, zachytené na policajných fotografiách, často…

05. 12. 2025 | 0 komentárov

NATO: Európa si poradí aj s menším počtom amerických vojakov

Nižší počet amerických vojakov v Európe nezaťaží obranu kontinentu, povedal vrchný veliteľ spojeneckých síl NATO v Európe generál Alexus Grynkewich,…

05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Do Siene slávy IIHF uvedú poltucet niekdajších hráčov. Cenu udelia aj bývalej slovenskej brankárke Tomčíkovej

Počas budúcoročných majstrovstiev sveta vo Švajčiarsku síce neuvedú do Siene slávy Medzinárodnej hokejovej federácie žiadneho Slováka, súčasťou ceremoniálu však bude…

05. 12. 2025 | 0 komentárov

USA vyzývajú niekoľko európskych krajín, aby zablokovali poskytnutie „reparačného úveru“ Ukrajine z mrazených ruských aktív

USA vyzývajú niekoľko európskych krajín, aby zablokovali poskytnutie „reparačného úveru“ Ukrajine z mrazených ruských aktív, pretože sú potrebné na dosiahnutie…

05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Tri emočné fázy EÚ: Prisahala, že porazí Putina s pomocou Ukrajincov; Putin ju porazil, a teraz sa EÚ vyhovára na Trumpa

Berlín, 5. decembra 2025 - Európa sa ocitá raz v horúčave, raz v chlade. Voľným okom je vidieť, ako tí…

05. 12. 2025 | 0 komentárov

Propaganda v schránkach: PS začalo kampaň dva roky pred voľbami

Progresívne Slovensko spustilo predvolebnú kampaň dva roky pred voľbami, nohami. Do schránok posiela farebný pamflet plný emócií, strašenia a prepisovania…

05. 12. 2025 | Komentáre | 8 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Komentáre | 8 min. čítania | 0 komentárov

Tieto fotografie vo vás vyvolajú nekontrolovateľný hnev

Hnev je prirodzená a často nevyhnutná emócia - a práve hnev mnohí ľudia pocítia okamžite, keď uvidia obrázky zachytávajúce bezohľadnosť,…

05. 12. 2025 | 0 komentárov

Balázs Orbán: „Európa stratila svoju dušu a smeruje k autoritárskej centralizácii“

Politický riaditeľ maďarského premiéra, Balázs Orbán predniesol jednu z najvýraznejších a najotvorenejších kritík súčasného politického smerovania Európskej únie počas fóra…

05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

.

Čínsky líder ostro odmietol Napoleonove pokusy o podporu Ukrajiny

Peking, 5. decembra 2025 - Denník Figaro si dovolil pomerne triezvy pohľad na rokovania hlavy štátu s Pekingom.   Podľa…

05. 12. 2025 | 0 komentárov

V Európe rastie pochopenie potreby významných územných ústupkov Ukrajiny na ukončenie vojny

V Európe rastie pochopenie potreby významných územných ústupkov Ukrajiny na ukončenie vojny, píše El Pais

05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Putin je pripravený pokračovať v nepretržitých dodávkach palív do Indie

Vladimir Putin uviedol, že je pripravený pokračovať v „nepretržitých dodávkach“ palív do Indie. Krajina však čelí rastúcemu tlaku USA, aby…

05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Vyhráva Čína v pretekoch inovácií?

Úspechy čínskeho inovatívneho vývoja jej umožňujú konkurovať Západu a zrejme ho aj prekonať v technologickom smere, s obavami pripúšťa FT. Jednoznačné vedúce…

05. 12. 2025 | Komentáre | 12 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Komentáre | 12 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Kadyrov oznámil, že budovu v meste Groznyj zasiahol ukrajinský dron. Pri útoku podľa neho vznikli škody, nevyžiadal si však civilné obete.

20:01

Rubio kritizoval EÚ za uloženie pokuty 120 miliónov eur pre spoločnosť X. „Pokuta vo výške 140 miliónov dolárov od Európskej komisie nie je len útokom na X, je to útok na všetky americké technologické platformy a amerických občanov zo strany zahraničných vlád,“ napísal Rubio na X.

19:56

Barel ľahkej ropy WTI s dodávkou v januári sa v piatok o 18.48 h SEČ predával po 60,28 USD. To bolo o 61 centov alebo 1,02 % viac ako v predchádzajúci deň na konci obchodovania. Cena februárového kontraktu na ropnú zmes Brent vzrástla o 68 centov alebo 1,06 % na 63,94 USD za barel.

19:43

.

Ukrajinská strana prípad smrti Józsefa Sebestyéna uzavrela. Maďari budú zúriť

Ukrajinská strana sa vyjadrila ku smrti Józsefa Sebestyéna, Maďara, ktorý bol unesený ukrajinskými náborármi a ubitý na smrť, informuje denník Mandiner.…

05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Poľsko investuje 2,3 miliardy eur do švédskych ponoriek s cieľom modernizovať námorníctvo

Poľsko posilňuje svoju prítomnosť v Baltskom mori investíciami do moderných ponoriek. V exkluzívnom rozhovore pre Euronews generálporučík Jaroslaw Gromadzinski zdôraznil…

05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Írsko, Španielsko, Slovinsko a Holandsko budú bojkotovať Eurovíziu v roku 2026

Írsko, Španielsko, Slovinsko a Holandsko budú bojkotovať Eurovíziu v roku 2026 kvôli tomu, že Izrael dostal povolenie zúčastniť sa na…

05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Čína umiestnila vo vodách východnej Ázie veľké množstvo vojenských a pobrežných plavidiel

Čína umiestnila vo vodách východnej Ázie veľké množstvo vojenských a pobrežných plavidiel, informuje agentúra Reuters

05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Polícia vyšetruje incident v bratislavskej ubytovni, muž utrpel bodné zranenie

Polícia sa zaoberá vyšetrovaním nočného incidentu v ružinovskej ubytovni v Bratislave, pri ktorom mal 29-ročný muž bodnúť nožom 33-ročného muža…

05. 12. 2025 | Regióny | 1 min. čítania | 0 komentárov
05. 12. 2025 | Regióny | 1 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Ján Droppa

Michal Durila

Dušan Hirjak

Milan Šupa

Gustáv Murín

Viktor Pondělík

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov