NAŽIVO

Stíhačky zachytili ďalšie lietadlo v blízkosti Trumpovho golfového klubu v Bedminster v štáte New Jersey. Ide o 11. narušenie vzdušného priestoru za tento víkend.

19:57

Na letiskách Šeremetievo v Moskve, Pulkovo v Petrohrade a Čkalov v Nižnom Novgorode bolo zrušených alebo oneskorených takmer 400 letov. Obmedzenia boli zavedené z dôvodu detegovania ukrajinských útočných dronov.

19:56

Milánsky operný dom La Scala sprísňuje tzv. dress code pre návštevníkov. Na predstavenia tam už nebudú môcť prísť v šortkách či tričkách bez rukávov. La Scala to ohlásila na svojej webovej stránke.

19:36

Krajiny BRICS dúfajú, že súčasné snahy o urovnanie situácie na Ukrajine povedú k mierovej dohode.

Uvádza sa to v záverečnom vyhlásení samitu organizácie, ktorý sa koná v Brazílii. V ňom sa konštatuje, že účastníci „oceňujú aktuálne návrhy na sprostredkovanie v tomto procese“ (pripomeňme, že v súčasnosti sprostredkovateľom v tejto veci je Trump).

Dokument tiež odsudzuje nedávne útoky na železnice a mosty v Kurskej, Brjanskej a Voronežskej oblasti Ruskej federácie.

Okrem toho účastníci samitu v Riu de Janeiro odsúdili útoky na územie Iránu a označili ich za porušenie medzinárodného práva.

19:35

„Islamský džihád“ informuje, že „vysoká delegácia“ organizácie na čele s jej vodcom Ziadom al-Nahálom včera večer pricestovala do Dauhy, aby rokovala o priebehu rokovaní o dohode o prímerí v sektore Gazy. Nahála sa už dlho neobjavil na verejnosti.

19:25

Ekonomický poradca Bieleho domu Hassett vyhlásil, že pravdepodobnosť recesie v USA je nulová.

19:14

 Tento rok vypuklo v Turecku celkovo 3181 požiarov, od 26. júna sa ich rozhorelo 761. To znamená, že 25 percent všetkých požiarov od začiatku roka vzniklo za posledných desať dní. Do nedele boli všetky uhasené alebo sú pod kontrolu, informovalo podľa agentúry Anadolu Ajansi na platforme X Riaditeľstvo pre komunikáciu podliehajúce prezidentskej kancelárii.

19:13

Desaťtisíce ľudí zaplnili hlavné námestie v severošpanielskej Pamplone, aby sledovali začiatok deväťdňových slávností sv. Firmína, známym najmä vďaka tradičnému behu s býkmi.

18:09

Približne 100 štvorcových kilometrov lesných porastov ľahlo popolom pri požiaroch, ktoré už štvrtý deň trvajú v provincii Lázikíja ležiacej na severozápade Sýrie. S ich hasením prišli v nedeľu pomôcť aj hasiči zo susedného Jordánska.

18:08

Neznámi ozbrojenci na malých plavidlách strieľali z granátometov a ručných zbraní na obchodnú loď v Červenom mori. K útoku došlo približne 94 kilometrov juhozápadne od jemenského prístavu Hudajda, oznámila služba Spojeného kráľovstva pre námorné obchodné operácie.

18:07

Nemecký prezident Frank-Walter Steinmeier sa v litovskom hlavnom meste Vilnius zúčastnil na oslavách dňa štátnosti tejto krajiny. Pri tejto príležitosti prisľúbil pretrvávajúcu podporu Berlína pri zachovávaní litovskej slobody.

18:06

Britské centrum námorného obchodu po prvýkrát za niekoľko mesiacov informovalo o útoku na obchodné plavidlo pri pobreží mesta Hodeida v Jemene, ktoré kontrolujú húsíovia. Podľa správy sa niekoľko malých plavidiel priblížilo k lodi plávajúcej v Červenom mori a začalo na ňu strieľať z ručných zbraní.

18:05

Veľká Británia zastavila výrobu stíhačiek Eurofighter Typhoon na svojom území, po prvýkrát za posledné desaťročia.

Posledný Typhoon z katarskej objednávky je takmer hotový a ďalšie objednávky sa neplánujú.

Londýn tiež upustil od Eurofighter Typhoon v prospech amerických stíhačiek piatej generácie F-35A Lightning II, ktoré sú schopné niesť jadrové zbrane.

17:53

Na hudobnom festivale Electric Love pri rakúskom Salzburgu zomrel jeden z jeho účastníkov, 22-ročný nemecký občan. Oznámila to miestna polícia, ktorá príčinu jeho úmrtia vyšetruje.

14:47

Daždivé počasie dočasne uzavrelo tri novootvorené kúpaliská na rieke Seina v Paríži. V sobotu sa rieka po prvýkrát od roku 1923 legálne otvorila pre kúpajúcich sa.

14:27

Výnimočný sobotný koncert speváka Marka Perkoviča na dostihovej dráhe v Záhrebe vyvolal kritiku pre použitie pozdravu z čias ustašovského režimu počas druhej svetovej vojny.

14:15

Poľská pohraničná stráž sa pri kontrolách na hraniciach s Nemeckom, s ktorými začne od pondelka, bude zameriavať na vozidlá s vyšším počtom cestujúcich alebo s tmavými sklami. Povedal to jej hovorca Konrad Szwed.

13:58

Jeden baník zahynul pri nehode v bani Polkowice-Sieroszowice na ťažbu medi ležiacej na juhozápade Poľska. Ďalší dvaja utrpeli ľahké zranenia a boli hospitalizovaní. Poľskej agentúre PAP to v nedeľu povedal hovorca ťažobnej spoločnosti KGHM, ktorá baňu prevádzkuje.

13:56

Americký prezident Donald Trump počíta s tým, že rokovania s Čínou o predaji TikToku sa začnú na budúci týždeň. 

13:55

Dvaja členovia iránskych revolučných gárd zomreli pri pokuse o zneškodnenie výbušnín v oblasti na západe krajiny, ktorú minulý mesiac zasiahli izraelské útoky, informovali iránske médiá.

13:52

Vyšetrovací výbor Ruskej federácie zistil, že rozkaz na zostrelenie lietadla IL-76 s ukrajinskými zajatcami v roku 2024 vydal veliteľ raketovej brigády ukrajinskej armády Nikolaj Dzjaman, ktorý je na zozname medzinárodne hľadaných osôb, informovala agentúru TASS tlačová služba Vyšetrovacieho výboru Ruskej federácie.

12:28

Po viac ako dvoch týždňoch Švajčiarsko oznámilo, že opäť otvorilo svoje veľvyslanectvo v Teheráne, ktoré bolo počas vojny uzavreté. Švajčiarsko je oficiálnym zástupcom vlády USA v iránskej vláde.

12:10
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Šokujúce odhalenia o inštitucionálnom chaose, ktorý spečatil osud 42 obetí katastrofy AN-24

Lietanie na lietadlách sa v žiadnom prípade nedá porovnávať s jazdou na pozemných prostriedkoch. Ak je pred autom prekážka, tak aj pri vysokej rýchlosti mi na zabrzdenie stačí pár desiatok metrov. Keď si šofér nie je istý, zastaví na krajnici, pozrie sa do mapy, alebo skontroluje si auto, prípadne zavolá pomoc. Bežné dopravné turbovrtuľové lietadlo kategórie An-24 má v čistej konfigurácii rýchlosť okolo 360 km/h. Každú minútu preletí vzdialenosť 6 km, to znamená každú sekundu 100 metrov. Posádka nemôže zastaviť pred prekážkou, môže len vybočiť, alebo ju nadletieť

❚❚
.

Kým pilot v rámci ľudských schopností zareaguje na prekážku a urobí prvý úkon, preletí za 2 sekundy 200 metrov. Ak je prevýšenie veľké, kým zareagujú motory vyšším výkonom, trvá to niekoľko sekúnd, čo sa rovná 500-600 metrom. Potiahnutím riadiacej páky najprv stráca rýchlosť na úkor zisku výšky, ktorý na úvod predstavuje možno desať metrov za sekundu. Ale zároveň sa každú sekundu posunie o povedzme 40-50 metrov. Takže za prvých desať sekúnd možno nastúpa 100 metrov ale k prekážke sa priblíži o ďalších 400-500 metrov. Ak potiahne príliš a stratí rýchlosť pod kritickú, tak prejde do režimu pádu. Na vybratie pádu musí potlačiť a získať rýchlosť klesaním dovtedy, kým získa vztlak a môže letieť, teda prestane padať. Aj vtedy sa posúva dopredu. Za desať sekúnd možno o najmenej 300 metrov ak vychádzame z pádu pri výrazne zníženej rýchlosti oproti štandardnej čistej konfigurácii. Ak sa chce vyhnúť prekážke vybočením, tak v závislosti od veľkosti náklonu (pre dopravné lietadlo obmedzený) môže byť pri uvedenej rýchlosti polomer zákruty hravo zopár kilometrov. V prenesení na pozemné pomery to znamená, že ak začnem vybočovať na začiatku jednej dediny, vracať sa začnem po vybočení o viac ako 90° na začiatku susednej dediny. Také sú reality.

Navyše, šoférovi stačia značky na cestách a sledovanie dvoch prístrojov. Na všetko si počas dlhej cesty vystačí sám. Ak je preťažený, alebo zle naložený, nič sa nestane, prinajhoršom pokuta. Posádka lietadla závisí od množstva aktérov. Vo viacčlennej posádke má každý člen svoju úlohu, ale zároveň nesprávnou činnosťou alebo nečinnosťou vytvára pochybenia a z nich vyplývajúce ohrozenia. Prevencia pred nimi si vyžaduje doslova zostavu zručností. Vzájomnou komunikáciou začínajúc. Ale v hre sú aj mechanizmy rozhodovania, riešenia konfliktov, štýl riadenia a líderské zručnosti kapitána, povahové vlastnosti každého člena, vzájomná kompatibilita, rozdielna úroveň vycvičenosti, skúseností, talentu, vedomostí. Každý člen posádky je tiež zdrojom informácií pre všetkých ostatných. Toto všetko riešia výcvikom a teoretickou prípravou cibrené mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činnosti v posádke“ (z anglického Crew Resource Management, teda CRM). Z praktických dôvodov si to označíme ako C1RM. V posádke je to jednoduché, lebo celý proces sa koná pod vedením jediného a jednoznačného kapitána. Ale v prípade AN-24 sa stalo, že kapitán bol relatívne málo skúsený, aj na type, aj celkovým náletom. V civilnom lietaní by prakticky nemal nárok na kapitánstvo. Navyše kapitán bol málo priebojný, skôr nekonfliktný typ, ešte k tomu veliteľsky podriadený svojmu druhému pilotovi, ktorý bol nielen dominantný a veliteľský typ, ale od ktorého závisela kariéra – služobný postup, hodnotenie, aj istá časť platu kapitána. To bol veľmi vážny konflikt úloh, ktorý dobre popisuje prvá odborná správa v 7. časti. Zatiaľ nevieme, prečo 2. pilot neletel s kapitánom druhého lietadla, ktorý bol tiež pplk. a navyše o pol generácie starší.

Už menej je pilotom známa iná časť s rovnakou anglickou skratkou CRM. Z praktických dôvodov si túto úroveň označíme ako C2RM. Tentoraz sa týka „spoločnosti“, po anglicky Company Resource Management. Ide o mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činností“ v „leteckej spoločnosti“. Ale teraz je otázka, čo je vlastne „spoločnosť“ vo vojenskom dopravnom lietaní? A na určenie treba mať veľmi hĺbkové pochopenie prostredia nielen v armáde, ale aj v civile, dokonca aj teoretické vedomosti a prax v riadení procesov v obidvoch prostrediach. Na získanie odpovede sa musíme spýtať, aké funkcie voči lietaniu plní typická civilná letecká spoločnosť vo vzťahu k tomuto typu C2RM. Všetky, s výnimkou štátneho leteckého dozoru. Spoločnosť si vyberá posádky lietadiel, určuje a realizuje ich výcvik, ich riadenie kariér, ich plánovanie, zabezpečuje im výber a vybavenie lietadiel, ich údržbu, obnovovanie softvéru. Tiež výber a prípravu technického personálu, zabezpečovacieho a odbavovacieho personálu. Zabezpečuje aj modernizáciu lietadiel, naplňovanie lietadiel, pravidelnosť liniek, súčinnosť s vonkajšími aktérmi od poplatkov na letiskách, až po akvizičné a údržbové náklady. V civilnej leteckej spoločnosti sa všetko koná pod jediným tzv. „zodpovedným vedúcim“ generálnym riaditeľom, ktorému pri rozhodovaní asistuje správna a dozorná rada, ale aj systém odborných „nominovaných vedúcich“ expertov, jediný za každú zo zopár vymedzených oblastí. Akýchsi veliteľov funkčných jednotiek. Neuveriteľne dôkladný princíp jediného veliteľa. Hovoríme o civilných spoločnostiach.

.

Na druhej strane, v štátnych letectvách funguje v zmysle C2RM systémový chaos. Šok, ale absolútne nespochybniteľný fakt. Tým „zodpovedným vedúcim“ (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie) je v skutočnosti vo svojej podstate predseda vlády (pochopiteľne, ktorý o objekte riadenia nič nevie)! Jeho správnou radou v oblasti je časť členov vlády (ktorí o objekte riadenia takisto nič nevedia). V skutočnosti funkciu dozornej rady (dozor nad vyčleňovaním a používaním finančných zdrojov na chod „štátnej leteckej spoločnosti“) vykonáva parlament, s odborným (nekvalifikovaným) poradenstvom minimálne od dvoch výborov: pre obranu a pre financie. Z ktorých ani jeden o objekte riadenia absolútne nič nevie. Teraz nastáva ďalšie prekvapenie, týkajúce sa systému „nominovaných vedúcich“ expertov (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie). Prejdeme si ich. Prvým z nich, letovým riaditeľom, akýmsi šéfpilotom, nie je veliteľ dopravnej letky, ale všetky funkcie sa schádzajú, aj to nie úplne, až na úrovni veliteľa vzdušných síl! Kompletne sa môžu združovať s prižmúrením očí na úrovni Náčelníka generálneho štábu, ktorý o objekte riadenia spravidla absolútne nič nevie. S prižmúrením očí preto, že funkciu výberu a prípravy lietajúceho personálu, aj veľkej časti výcviku, idú až na úroveň ministra obrany (ani šéf jedinej sekcie nestačí len preto, že deformovali reformu školstva). Veliteľ dopravnej jednotky zodpovedá len do istej veľmi malej miery funkcii „vedúceho typu“ podľa civilnej terminológie. Hrôza? Nuž ešte som neskončil. Funkcia „Riaditeľa údržby“ sa sústreďuje až na úrovni ministra obrany, pre letku MV všetko na úrovni ministra vnútra! Zdôvodnenie je veľmi jednoduché – všetky potrebné funkcie pri akvizícii, aj veľkej tzv. ťažkej údržbe a modernizácii lietadiel (bez ohľadu na počet v jednotlivých typov), idú cez kšeftárske ministerské štruktúry. Nielen sekcia modernizácie (zo štruktúr NATO prevzatý šéf vyzbrojovania), ale aj sekcia finančná, personálna a ďalšie do toho vstupujú. Žiadna doména jediného expertného leteckého šéfa (ako v každej civilnej leteckej spoločnosti) neexistuje. Doslova raj pre oligarchov a šmelinárov a práve preto je ten systém tak nastavený, aby z toho profitovali politickí nominanti. Rovnako je na tom „Riaditeľ pozemného zabezpečenia“ (konečná je úroveň ministra), aj vedúci výcviku posádok (konečná je úroveň ministra)! Bezpečnosť, harmonizácia, zladenosť, efektívna koordinácia, hospodárnosť, všetko je systémovo nemožné, vylúčené, náhodné, nefunkčné (mohol by som rozprávať)!

Na snímke Peter Švec

To nie je koniec. Totiž aj štátny letecký dozor si vykonáva ministerstvo obrany a teda aj v  oblasti „kontroly kvality“ a keď treba vyšetrovania, je konečným expertom totálny šarlatán (zvyčajne) minister obrany už len tým, že každú oblasť mu sleduje niekto iný a do niektorých vstupujú aj externé vonkajšie orgány. Napríklad „politruci“ z protištátok stojaci na krku každého rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie. Veď čo oni môžu vedieť o bezpečnosti, hlavne nech to vyhrá najlacnejšia ponuka a hlavne nech si zdôvodnia svoju činnosť pre zahraničných donorov politruci z protištátok-mimovládok. Toto je samo osebe vážne ohrozenie. Čiže konečným zodpovedným sa obchvatom stáva vo všetkých oblastiach predseda vlády! Tento typ systémového chaosu bol hĺbkovou príčinou nie spolupôsobiacej príčiny katastrofy samotnej, ale s vysokou mierou istoty príčinou nezáchrany určitého množstva preživších, sediacich v zadnej časti trupu. Totiž leteckí záchranári nemohli zachraňovať, lebo nemali zodpovedajúcu výbavu!

Nuž a pri odhaľovaní systémových príčin leteckej katastrofy sa tento chliev a systémový chaos ešte neskončil. Ideme na oblasť, ktorú si nazveme C3RM. Označme si ju: „optimalizácia spravovania zdrojov a činností v lietaní“ (z civilu v „leteckom priemysle“) z anglickej skratky Corporate Resource Management. Týka sa tak všetkých vonkajších, teda mimorezortných aktérov, ktorí majú na každý let vplyv. Od dizajnérov lietadla, tvorcov prevádzkových príručiek (spravidla výrobca lietadla), dodávateľov podsystémov, agregátov, softvéru atď. Tiež cez poskytovateľov mapiek, letových postupov, zmenoviek v postupoch, letových informácií (od meteorologických, až po správy pre pilotov, tzv. NOTAMy). Ale tiež systému výmeny skúseností, poučení a záverov z celosvetových leteckých katastrof a vážnych udalostí. A končiac pri mimorezortnom a neraz mimoštátnom poskytovateľovi letových prevádzkových služieb. Tak, ako pri kritickom lete. Ktorý bol letom vojenského prevádzkovateľa podľa civilných pravidiel a pod riadením civilnými orgánmi riadenia letovej prevádzky. V tomto mechanizme C3RM sú zahrnutí vonkajší aktéri, bez ktorých sa let nemohol uskutočniť. Tento civilný mechanizmus má tiež akéhosi „jediného veliteľského agenta“ a to sú dohodnuté pravidlá pod organizáciou ICAO. Podľa nich sa postupuje v civile vo všetkých oblastiach. Národné úrady a národné letecké predpisy od dizajnu, výroby, schvaľovania, údržby, licencovania personálu, výcviku, požiadaviek na letiská, navigačné a iné zariadenia, atď. vychádzajú z minimálnych etalónov ICAO. K tomu existujú ďalšie medzinárodné dokumenty a protokoly. Vojenské letectvo sa tvári, že všetko harmonizuje, v skutočnosti drvivá väčšina štátov ide vo vojenskom lietaní podľa úplne iných pravidiel, zachováva si autonómiu. Výsledok? Nálet priemerne státisícov hodín na katastrofu v porovnaní s desiatkami až stovkami miliónov v civilných aerolíniách.

Nuž a tu sme sa dostali na veľmi citlivú platformu, kde chronologicky zoradím niektoré mne známe systémové návrhy, ktoré mohli pomôcť v prevencii katastrofy. U zainteresovaných jednotlivcov vyvolám kontroverzie. Tu sú fakty:

1992:  Všetko sa začalo už pri delení majetku tzv. federácie. Keby sa bol býval delimitátorom stal expert navrhovaný nevládnou stranou SNS, tak by sa nevytvoril zborový systém tretinovej kópie federálnej armády, ale navrhoval sa mierový brigádny pokrokový systém. Jeho prezentácii, aj predneseniu návrhu kompromisného divízneho systému zabránila ľudská malosť držiteľov moci. Čo by sa stalo? V úspornom systéme štruktúr s navrhovanou domobranou by bolo viac na výcvik, modernizácie a údržbu techniky, vrátane leteckej. V oblasti dopravných lietadiel som dal nominovanému delimitátorovi veľmi jednoduchý návrh: celé štátne letectvo pod vzdušné sily (neexistovala by letka MV), minimálny počet typov, maximálny počet lietadiel z každého typu. Namiesto masívneho počtu po jednom až dvoch dopravných lietadiel 6 typov by sme mali do 10x L410-UVP, 6x An26 na nákladnú prepravu a 4x salónne Jak40. 3 flotily.

.

1997-1998: Veliteľ zboru LaPVO presadzoval iniciatívy na civilné licencie pre všetkých vojenských pilotov a riadiacich letovej prevádzky. Navrhol, aby vzdušné sily prevzali komplexný systém civilných predpisov a vojenské špecifiky by sa riešili vojenskými prílohami rôzneho stupňa utajenia. Iniciatívy boli zamietnuté nadriadeným štábom LaPVO, presadili sa len fragmenty. V roku 2006 by už mali posádky vojenských dopravných lietadiel silno zažité zdravé civilné návyky, ktoré by vytvárali popri reťazci pochybení vysoko účinné reťazce záchranných sietí.

2000: Osobný list autora tohto článku vtedy už novému veliteľovi vzdušných síl s návrhom zásadných systémových opatrení pre dopravné letectvo so záverom, že ak sa tento systém bude ignorovať, môže nás čakať vážna udalosť.

2001: Po necelom roku obsahovo rovnaký list autor tohto článku predložil svojmu priamemu nadriadenému, Náčelníkovi GŠ, vo forme Informačnej správy. List utajený s odkazom, že to nie je oblasť mojej zodpovednosti.

2003: Autor bol ministrom ustanovený za šéfa „Komisie MO pre koncepčný rozvoj letectva.“ Správa pripravovaná pre verejnosť po dokončení presiaknutá niekoľkými desiatkami záverov, zistení a odporúčaní, pričom desiatky konfliktných postojov medzi národohospodársky a civilno-bezpečnostne nabudeným reformným predsedom a väčšou časťou jeho komisie so zdedenými postojmi boli vyriešené konštatovaním v približnom znení: „v tejto otázke komisia nedosiahla zhodu“. Nový minister správu utajil a nechal založiť ad acta, čím ignorovaním odporúčaní k typu AN-24 nevedomky umožnil, aby o dva roky neskôr malo prečo a na čom ukončiť svoju životnú púť 42 obetí katastrofy.

30. 9. 2004: autor odchádza do zálohy, osud návrhov zostáva neznámy.

.

19. 1. 2006: Na vyvrcholenie nakopených ignorácií doplatí 42 osôb. Vyšetrovacia správa utajená až do konca júla 2020. Znalci už chápeme prečo.

Čitateľ môže veriť, aj pochybovať. Oprávnene. Totiž veľa vecí nebolo vyšetrených, neboli urobené letové rekonštrukcie letu a alternatívnych postupov, ani činnosti radarového riadiaceho. Neboli odtajnené súdno-lekárske správy o počte obetí, ktoré prežili katastrofu a doplatili na nemožnosť poskytnutia pomoci nevybaveným vrtuľníkom leteckej pátracej a záchrannej služby. Neboli vyšetrené aspekty modernizácie. Či boli inštalácie schválené výrobcom, potom výrobcom vypracované a prevádzkovateľovi postúpené nové prevádzkové postupy. Z toho vyplýva jediný záver: JE NUTNÉ NOVÉ VYŠETROVANIE s novou vyšetrovacou komisiou, so zapojením výrobcu lietadla. Aspoň z úcty k obetiam, keď už inštitucionálna zadubenosť nedovolí chápať, že z nesprávnych záverov, zo zatĺkania, klamania a podvádzania nemôže vzniknúť účinné poučenie, prevencia. Vinníkom katastrofy je teda určite ľudský faktor: systémový organizačný chaos.

Ing. Peter Švec, p.s.c., RCDS, bezpečnostno-obranný a letecko-bezpečnostný analytik, Airline Captain B-737 NG, Line Check Captain

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

René Pavlík

Gustáv Murín

Dagmar Szabó

Matej Michalička

Štefan Konya

Marek Brna

.
.
.

Jurík sa ukázala ako typická vojnová štváčka. Chce vyzbrojovať Ukrajinu

Šance na prímerie medzi Ruskom a Ukrajinou sa znižujú, keďže Rusko dosahuje zisky a dobýja územia. Komunikácia nebude ľahká, ale…

06. 07. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

Politické spory na Ukrajine sa vyostrujú

„Politické spory na Ukrajine sa vyostrujú“, píše The Economist

06. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
06. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Polícia hľadá svedkov tragickej nehody pri Ľubiši, pri ktorej zomrela motorkárka

Polícia žiada verejnosť o pomoc pri objasňovaní dopravnej nehody, ku ktorej došlo v sobotu okolo 18.00 h na ceste druhej…

06. 07. 2025 | Regióny | 1 min. čítania | 0 komentárov
06. 07. 2025 | Regióny | 1 min. čítania | 0 komentárov

Jeffrey Sachs tvrdí, že za vytvorením Covidu 19 stojí vláda USA

Americký ekonóm Jeffrey Sachs tvrdí, že vírus COVID-19 bol vyvinutý z iniciatívy Agentúry pre pokročilé technológie Pentagónu na Univerzite Severnej…

06. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
06. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

06. 07. 2025 | Aktualizované 06. 07. 2025 | Zo zahraničia | 9 min. čítania | 0 komentárov
06. 07. 2025 | Aktualizované 06. 07. 2025 | Zo zahraničia | 9 min. čítania | 0 komentárov
.

Opozičné hnutie expremiéra Babiša si podľa najnovšieho prieskumu pohoršilo

České opozičné hnutie ANO si podľa najnovšieho predvolebného prieskumu agentúry STEM pohoršilo o jeden percentuálny bodu. Aj tak by však…

06. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
06. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Čo sa deje s ruským rozpočtom? Dve novinky

V médiách sa v posledných dňoch rozšírila správa, že v júni tohto roku klesli príjmy Ruskej federácie z predaja ropy…

06. 07. 2025 | Ekonomika | 3 min. čítania | 0 komentárov
06. 07. 2025 | Ekonomika | 3 min. čítania | 0 komentárov

Eskalácia napätia medzi Iránom a Izraelom hrozí vznikom úplne nového konfliktu

Agresívna rétorika Tel Avivu vyvoláva obavy v Turecku. Podľa autora Aslı Aydıntaşbaşa sa teraz pravdepodobnosť priameho stretu týchto dvoch veľmocí…

06. 07. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
06. 07. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

EÚ zavedie sankcie proti Izraelu

Ministerka zahraničných vecí EÚ Kaja Kallasová predstaví budúci týždeň sankcie proti Izraelu v reakcii na jeho kroky v sektore Gazy,…

06. 07. 2025 | Ekonomika | 1 min. čítania | 0 komentárov
06. 07. 2025 | Ekonomika | 1 min. čítania | 0 komentárov
.

Zamračený Syrskij si vypočul správu rozviedky: 30 tisíc Kimových elitných vojakov je pripravených rozbiť jeho obranu

KĽDR opäť pomôže Rusku – teraz už doraziť Ukrajinu, píše novinár ruských novín Svobodnaja Pressa Dmitrij Radionov

06. 07. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
06. 07. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Kollárovci podávajú podnet na Úrad pre verejné obstarávanie pre netransparentné výberové konanie na záchranky

Občianske združenie Právo na pravdu podáva podnet na Úrad pre verejné obstarávanie vo veci výberového konania vyhláseného Operačným strediskom záchrannej…

06. 07. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
06. 07. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Vojna policajtov pokračuje, ale v rukavičkách

Keď začiatkom týždňa médiá informovali, že policajná inšpekcia si prišla po bývalého funkcionára NAKA, čo mal na starosti operatívne rozpracovanie…

06. 07. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
06. 07. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov

Djokovič dosiahol 100. víťazstvo vo Wimbledone a mieri za rekordným 25. grandslamovým titulom

Srbský tenista Novak Djokovič zaznamenal v sobotu jubilejné 100. víťazstvo na londýnskom Wimbledone, keď suverénne zdolal krajana Miomira Kecmanoviča 6:3,…

06. 07. 2025 | Šport | 2 min. čítania | 0 komentárov
06. 07. 2025 | Šport | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Dúhové elektromobily ani za svet. Skončí Jaguar na mizine?

Motoristi vyriekli nad LGBTI agendou jasný ortieľ a tržby slávnej automobilky o tom podávajú krutú výpoveď…

06. 07. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
06. 07. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Africkí migranti môžu zaútočiť aj na Slovensko a Maďarsko

Podľa Bakondiho boli v posledných týždňoch a mesiacoch migranti na balkánskej trase presmerovaní späť na maďarsko-srbskú hranicu, došlo k ozbrojeným…

06. 07. 2025 | 0 komentárov

Povodeň v Texase zabila najmenej 59 ľudí, nezvestných je 27 dievčat z letného tábora

Počet obetí náhlej povodne, ktorá v piatok ráno zasiahla južnú a strednú časť Texasu, do nedele stúpol na 59. Nezvestných…

06. 07. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
06. 07. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Títo ľudia sa nevzdali a dokázali, že nič nie je nemožné

Títo ľudia sa rozhodli nevzdať a dokázali, že nič nie je nemožné, pokiaľ to naozaj chceš. Hlavné je sa nevzdávať.…

06. 07. 2025 | 0 komentárov

.

Rozpad ukrajinskej armády: Ruské kliny v oblasti hraníc DĽR sa postupne menia na „ruské kliešte“

Ruská armáda, ktorá prelomila ukrajinskú obranu v Dnepropetrovskej oblasti, vytvára odrazový mostík pre široký front, konštatuje Konstantin Olšanskij

06. 07. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
06. 07. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Revolučný bezpečnostný postroj Thule Cappy ochráni vášho psa pri nehode

06.07.2025 Redakcia Auto trendy . Švédska značka Thule predstavila novinku, ktorá zmení cestovanie so psom. Thule Cappy je postroj testovaný…

06. 07. 2025 | 0 komentárov

Nemôžete zorganizovať štátny prevrat proti Putinovi! Ale skúsime to a to prefíkaným spôsobom

dikGAZETE informuje o plánoch na zvrhnutie Putina, ktoré zahŕňajú pohyb celých štátov

06. 07. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
06. 07. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Briti zastavili výrobu stíhačiek Eurofighter - nikto ich nechce

Londýn, 6. júla 2025 - Výroba viacúčelových stíhačiek Eurofighter Typhoon bola v Británii zastavená pre nedostatok nových zákaziek, informoval denník…

06. 07. 2025 | 0 komentárov

.

Musk založil politickú stranu

„America Party“ . Elon Musk oznámil vytvorenie novej strany – ako protiváhu republikánom a demokratom

06. 07. 2025 | Aktualizované 06. 07. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
06. 07. 2025 | Aktualizované 06. 07. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Zalejte vriacou vodou a vypite, aby ste schudli. Tento nálev zlepšuje metabolizmus a čistí telo

6.7.2025 Redakcia Vášeň v tebe - Žihľavový čaj, ktorý sa kedysi považoval za takmer zázračný liek na každú chorobu, sa…

06. 07. 2025 | 0 komentárov

Mariánska hora prilákala počas víkendu 300-tisíc pútnikov

Na Mariánskej hore v Levoči sa stretlo počas víkendu odhadom viac ako 300-tisíc pútnikov. Tohtoročná levočská púť sa niesla v…

06. 07. 2025 | Svetonázor | 4 min. čítania | 0 komentárov
06. 07. 2025 | Svetonázor | 4 min. čítania | 0 komentárov

Bill Gates stavia prvú súkromnú jadrovú elektráreň v histórii

06.07.2025 Redakcia Auto trendy . Bill Gates, známy predovšetkým ako technologický vizionár, sa už roky angažuje v projektoch, ktoré majú…

06. 07. 2025 | 0 komentárov

.

Strany dostanú v tomto roku za výsledky volieb do NRSR takmer 14,3 milióna eur

Politické strany dostanú v tomto roku za výsledky volieb do Národnej rady SR takmer 14,3 milióna eur. Príspevok si delí…

06. 07. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
06. 07. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Blesková previerka vedomostí: Over si svoj rozhľad s ranným kvízom!

06.07.2025 Redakcia Vášeň v tebe - Každý z nás má oblasti, v ktorých sa vyzná viac - a iné, ktoré…

06. 07. 2025 | 0 komentárov

Čína sa pokúsi vtiahnuť Rusko do vojny s NATO, tvrdí Rutte

V prípade útoku na Taiwan sa Čína pokúsi vtiahnuť Rusko do vojny s NATO, vyhlásil generálny tajomník Aliancie Mark Rutte

06. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
06. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Emeritný český biskup Duka sa ospravedlnil Slovákom za svojich krajanov, ktorí nás poučujú o demokracii a slobode

Misia svätých Cyrila a Metoda na územie dnešného Slovenska a Česka nemala iba náboženský, ale aj politický význam. Uviedol to…

06. 07. 2025 | Svetonázor | 3 min. čítania | 0 komentárov
06. 07. 2025 | Svetonázor | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Stíhačky zachytili ďalšie lietadlo v blízkosti Trumpovho golfového klubu v Bedminster v štáte New Jersey. Ide o 11. narušenie vzdušného priestoru za tento víkend.

19:57

Na letiskách Šeremetievo v Moskve, Pulkovo v Petrohrade a Čkalov v Nižnom Novgorode bolo zrušených alebo oneskorených takmer 400 letov. Obmedzenia boli zavedené z dôvodu detegovania ukrajinských útočných dronov.

19:56

Milánsky operný dom La Scala sprísňuje tzv. dress code pre návštevníkov. Na predstavenia tam už nebudú môcť prísť v šortkách či tričkách bez rukávov. La Scala to ohlásila na svojej webovej stránke.

19:36

Krajiny BRICS dúfajú, že súčasné snahy o urovnanie situácie na Ukrajine povedú k mierovej dohode.

Uvádza sa to v záverečnom vyhlásení samitu organizácie, ktorý sa koná v Brazílii. V ňom sa konštatuje, že účastníci „oceňujú aktuálne návrhy na sprostredkovanie v tomto procese“ (pripomeňme, že v súčasnosti sprostredkovateľom v tejto veci je Trump).

Dokument tiež odsudzuje nedávne útoky na železnice a mosty v Kurskej, Brjanskej a Voronežskej oblasti Ruskej federácie.

Okrem toho účastníci samitu v Riu de Janeiro odsúdili útoky na územie Iránu a označili ich za porušenie medzinárodného práva.

19:35

„Islamský džihád“ informuje, že „vysoká delegácia“ organizácie na čele s jej vodcom Ziadom al-Nahálom včera večer pricestovala do Dauhy, aby rokovala o priebehu rokovaní o dohode o prímerí v sektore Gazy. Nahála sa už dlho neobjavil na verejnosti.

19:25

.

Svätec dňa: Svätá Mária Goretti

Narodila sa 16. 10. 1890 vo veľmi chudobnej rodine v Corinalde. Hovorili jej Marieta, hoci pri krste dostala meno Mária.…

06. 07. 2025 | Svetonázor | 4 min. čítania | 0 komentárov
06. 07. 2025 | Svetonázor | 4 min. čítania | 0 komentárov

Vlani sa na svrab liečilo vyše 16.000 Slovákov, šíri sa aj cez bielizeň

Vlani sa na svrab liečilo vyše 16.000 Slovákov. Vyplýva to z údajov, ktoré TASR poskytli všetky zdravotné poisťovne. Úrad verejného…

06. 07. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
06. 07. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Zuzana Eľková: Opuchnuté nohy nepodceňujte, trombóza hrozí aj zdravým ľuďom

Hlboká venózna trombóza je stav, v ktorom sa v hlbokej žile vytvorí krvná zrazenina , ktorý zablokuje prietok krvi. Má…

06. 07. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
06. 07. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Prvý polrok priniesol na trhy volatilitu aj rekordné výnosy, investori profitovali z diverzifikácie

Prvá polovica roka 2025 bola na svetových finančných trhoch turbulentná, no zároveň výnosná pre investorov, ktorí zostali verní akciám a…

06. 07. 2025 | Ekonomika | 2 min. čítania | 0 komentárov
06. 07. 2025 | Ekonomika | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Ako by mohla zmena v obchodných vzťahoch medzi USA a Čínou ovplyvniť Európu?

V súvislosti s tlakom, ktorý predstavujú nepredvídateľné obchodné vzťahy medzi USA a Čínou, mnohé americké firmy zvažujú alternatívne zdroje dodávok,…

06. 07. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
06. 07. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

René Pavlík

Gustáv Murín

Dagmar Szabó

Matej Michalička

Štefan Konya

Marek Brna

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov