NAŽIVO

Podľa Wadephula už samotná ponuka Číny, že európskym podnikom umožní vývoz vzácnych zemín na základe všeobecných licencií, naznačuje možné zmiernenie obchodného napätia medzi Čínou a EÚ.

Včera 20:18

Orbán oznámil, že Turecko zaručí pokračovanie dodávok ruského plynu do Maďarska.

Včera 20:03

Európska komisia uviedla, že Meta, ktorej patria sociálne siete Facebook a Instagram, poskytne užívateľom v EÚ väčšiu kontrolu nad svojimi údajmi a bude sa im zobrazovať menej personalizovaných reklám.

Včera 20:02

EÚ vyzvala Thajsko i Kambodžu, aby „prejavili maximálnu zdržanlivosť“ po obnovení bojov v ich spornom pohraničí a naliehavo vyzvala obe krajiny, aby sa vrátili k pozastavenej mierovej dohode.

Včera 19:48

Pápež položil veniec bielych kvetov k stĺpu sochy Nepoškvrneného počatia Panny Márie na Španielskom námestí v Ríme. Pripomenul, že katolícka cirkev 8. decembra slávi Slávnosť Nepoškvrneného počatia Panny Márie.

Včera 19:23

Orbán po rokovaní s Erdoganom povedal, že európska ekonomika sa zmenila, vojenský priemysel bude mať čoraz väčší význam. Medzi Maďarskom a Tureckom, boli vybudované mosty, ktoré umožňujú vojensko-priemyselnú spoluprácu.

Včera 19:22

Zelenskyj opäť potvrdil, že kompromis v otázke územia v rámci mierových rokovaní v Ukrajine zatiaľ nebol dosiahnutý.

Pripomíname, že Rusko požaduje od Ukrajiny odovzdať celé územie Doneckej oblasti. Podľa médií túto požiadavku podporujú aj Američania, ktorí vyvíjajú tlak na Kyjev.

Včera 19:00

Film Jedna bitka za druhou o Paula Thomasa Andersona je s deviatimi nomináciami favoritom cien Zlatý glóbus. Nominácie oznámili v pondelok v Beverly Hills.

Včera 18:36

Grécki farmári požadujúci vyplatenie dotácií EÚ zastavili prevádzku dvoch hlavných medzinárodných letísk na ostrove Kréta – v Irakliu a Chanii.

Včera 18:14

Zelensky opustil Downing Street po rokovaniach s britským premiérom Starmerom bez komentára pre tlač, informujú ukrajinské médiá.

Francúzsky prezident Emmanuel Macron a nemecký kancelár Friedrich Merz opustili rezidenciu britského premiéra ešte skôr.

Včera 18:11

Merz a Macron už opustili rezidenciu britského premiéra, kde sa stretli so Zelenským a Starmerom, aby diskutovali o Trumpovom mierovom pláne.

Včera 18:06

Zelenskyj vyhlásil, že spolu s lídrami Veľkej Británie, Francúzska a Nemecka musia dnes prijať dôležité rozhodnutia.

Mertz zároveň povedal, že je skeptický voči niektorým detailom v návrhu USA na mierové urovnanie.

Macron povedal, že „ruská ekonomika začína trpieť, najmä po našich posledných sankciách“.

Starmer vyhlásil, že „otázka Ukrajiny je vecou Ukrajiny“.

Pripomíname, že Zelenskyj označil za najproblematickejšiu otázku požiadavku stiahnuť ukrajinské vojská z Donbasu.

Včera 18:05

Odborové zväzy Louvru majú v úmysle od 15. decembra začať štrajk proti zhoršujúcim sa pracovným podmienkam, informuje Le Monde.

„Každý deň sa sály múzea zatvárajú oveľa skôr, ako je plánované, kvôli nedostatku personálu, ako aj kvôli technickým poruchám a zchátralosti budovy. Prístup k umeleckým dielam je obmedzený… Návšteva Louvru sa stala skutočnou prekážkovou dráhou,“ uvádza sa vo vyhlásení troch odborových zväzov.

Včera 18:03

Wadephul vyzval Čínu, aby využila svoj vplyv na Rusko a prinútila Moskvu vstúpiť do serióznych rokovaní o ukončení vojny na Ukrajine.

Včera 17:49

Prezident KDR Félix Tshisekedi obvinil Rwandu z porušovania záväzkov, ktoré pre ňu vyplývajú z mierovej zmluvy podpísanej nedávno v Bielom dome s cieľom ukončiť ozbrojené násilnosti na východe KDR.

Včera 17:36
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Šokujúce odhalenia o inštitucionálnom chaose, ktorý spečatil osud 42 obetí katastrofy AN-24

Lietanie na lietadlách sa v žiadnom prípade nedá porovnávať s jazdou na pozemných prostriedkoch. Ak je pred autom prekážka, tak aj pri vysokej rýchlosti mi na zabrzdenie stačí pár desiatok metrov. Keď si šofér nie je istý, zastaví na krajnici, pozrie sa do mapy, alebo skontroluje si auto, prípadne zavolá pomoc. Bežné dopravné turbovrtuľové lietadlo kategórie An-24 má v čistej konfigurácii rýchlosť okolo 360 km/h. Každú minútu preletí vzdialenosť 6 km, to znamená každú sekundu 100 metrov. Posádka nemôže zastaviť pred prekážkou, môže len vybočiť, alebo ju nadletieť

❚❚
.

Kým pilot v rámci ľudských schopností zareaguje na prekážku a urobí prvý úkon, preletí za 2 sekundy 200 metrov. Ak je prevýšenie veľké, kým zareagujú motory vyšším výkonom, trvá to niekoľko sekúnd, čo sa rovná 500-600 metrom. Potiahnutím riadiacej páky najprv stráca rýchlosť na úkor zisku výšky, ktorý na úvod predstavuje možno desať metrov za sekundu. Ale zároveň sa každú sekundu posunie o povedzme 40-50 metrov. Takže za prvých desať sekúnd možno nastúpa 100 metrov ale k prekážke sa priblíži o ďalších 400-500 metrov. Ak potiahne príliš a stratí rýchlosť pod kritickú, tak prejde do režimu pádu. Na vybratie pádu musí potlačiť a získať rýchlosť klesaním dovtedy, kým získa vztlak a môže letieť, teda prestane padať. Aj vtedy sa posúva dopredu. Za desať sekúnd možno o najmenej 300 metrov ak vychádzame z pádu pri výrazne zníženej rýchlosti oproti štandardnej čistej konfigurácii. Ak sa chce vyhnúť prekážke vybočením, tak v závislosti od veľkosti náklonu (pre dopravné lietadlo obmedzený) môže byť pri uvedenej rýchlosti polomer zákruty hravo zopár kilometrov. V prenesení na pozemné pomery to znamená, že ak začnem vybočovať na začiatku jednej dediny, vracať sa začnem po vybočení o viac ako 90° na začiatku susednej dediny. Také sú reality.

Navyše, šoférovi stačia značky na cestách a sledovanie dvoch prístrojov. Na všetko si počas dlhej cesty vystačí sám. Ak je preťažený, alebo zle naložený, nič sa nestane, prinajhoršom pokuta. Posádka lietadla závisí od množstva aktérov. Vo viacčlennej posádke má každý člen svoju úlohu, ale zároveň nesprávnou činnosťou alebo nečinnosťou vytvára pochybenia a z nich vyplývajúce ohrozenia. Prevencia pred nimi si vyžaduje doslova zostavu zručností. Vzájomnou komunikáciou začínajúc. Ale v hre sú aj mechanizmy rozhodovania, riešenia konfliktov, štýl riadenia a líderské zručnosti kapitána, povahové vlastnosti každého člena, vzájomná kompatibilita, rozdielna úroveň vycvičenosti, skúseností, talentu, vedomostí. Každý člen posádky je tiež zdrojom informácií pre všetkých ostatných. Toto všetko riešia výcvikom a teoretickou prípravou cibrené mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činnosti v posádke“ (z anglického Crew Resource Management, teda CRM). Z praktických dôvodov si to označíme ako C1RM. V posádke je to jednoduché, lebo celý proces sa koná pod vedením jediného a jednoznačného kapitána. Ale v prípade AN-24 sa stalo, že kapitán bol relatívne málo skúsený, aj na type, aj celkovým náletom. V civilnom lietaní by prakticky nemal nárok na kapitánstvo. Navyše kapitán bol málo priebojný, skôr nekonfliktný typ, ešte k tomu veliteľsky podriadený svojmu druhému pilotovi, ktorý bol nielen dominantný a veliteľský typ, ale od ktorého závisela kariéra – služobný postup, hodnotenie, aj istá časť platu kapitána. To bol veľmi vážny konflikt úloh, ktorý dobre popisuje prvá odborná správa v 7. časti. Zatiaľ nevieme, prečo 2. pilot neletel s kapitánom druhého lietadla, ktorý bol tiež pplk. a navyše o pol generácie starší.

Už menej je pilotom známa iná časť s rovnakou anglickou skratkou CRM. Z praktických dôvodov si túto úroveň označíme ako C2RM. Tentoraz sa týka „spoločnosti“, po anglicky Company Resource Management. Ide o mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činností“ v „leteckej spoločnosti“. Ale teraz je otázka, čo je vlastne „spoločnosť“ vo vojenskom dopravnom lietaní? A na určenie treba mať veľmi hĺbkové pochopenie prostredia nielen v armáde, ale aj v civile, dokonca aj teoretické vedomosti a prax v riadení procesov v obidvoch prostrediach. Na získanie odpovede sa musíme spýtať, aké funkcie voči lietaniu plní typická civilná letecká spoločnosť vo vzťahu k tomuto typu C2RM. Všetky, s výnimkou štátneho leteckého dozoru. Spoločnosť si vyberá posádky lietadiel, určuje a realizuje ich výcvik, ich riadenie kariér, ich plánovanie, zabezpečuje im výber a vybavenie lietadiel, ich údržbu, obnovovanie softvéru. Tiež výber a prípravu technického personálu, zabezpečovacieho a odbavovacieho personálu. Zabezpečuje aj modernizáciu lietadiel, naplňovanie lietadiel, pravidelnosť liniek, súčinnosť s vonkajšími aktérmi od poplatkov na letiskách, až po akvizičné a údržbové náklady. V civilnej leteckej spoločnosti sa všetko koná pod jediným tzv. „zodpovedným vedúcim“ generálnym riaditeľom, ktorému pri rozhodovaní asistuje správna a dozorná rada, ale aj systém odborných „nominovaných vedúcich“ expertov, jediný za každú zo zopár vymedzených oblastí. Akýchsi veliteľov funkčných jednotiek. Neuveriteľne dôkladný princíp jediného veliteľa. Hovoríme o civilných spoločnostiach.

.

Na druhej strane, v štátnych letectvách funguje v zmysle C2RM systémový chaos. Šok, ale absolútne nespochybniteľný fakt. Tým „zodpovedným vedúcim“ (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie) je v skutočnosti vo svojej podstate predseda vlády (pochopiteľne, ktorý o objekte riadenia nič nevie)! Jeho správnou radou v oblasti je časť členov vlády (ktorí o objekte riadenia takisto nič nevedia). V skutočnosti funkciu dozornej rady (dozor nad vyčleňovaním a používaním finančných zdrojov na chod „štátnej leteckej spoločnosti“) vykonáva parlament, s odborným (nekvalifikovaným) poradenstvom minimálne od dvoch výborov: pre obranu a pre financie. Z ktorých ani jeden o objekte riadenia absolútne nič nevie. Teraz nastáva ďalšie prekvapenie, týkajúce sa systému „nominovaných vedúcich“ expertov (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie). Prejdeme si ich. Prvým z nich, letovým riaditeľom, akýmsi šéfpilotom, nie je veliteľ dopravnej letky, ale všetky funkcie sa schádzajú, aj to nie úplne, až na úrovni veliteľa vzdušných síl! Kompletne sa môžu združovať s prižmúrením očí na úrovni Náčelníka generálneho štábu, ktorý o objekte riadenia spravidla absolútne nič nevie. S prižmúrením očí preto, že funkciu výberu a prípravy lietajúceho personálu, aj veľkej časti výcviku, idú až na úroveň ministra obrany (ani šéf jedinej sekcie nestačí len preto, že deformovali reformu školstva). Veliteľ dopravnej jednotky zodpovedá len do istej veľmi malej miery funkcii „vedúceho typu“ podľa civilnej terminológie. Hrôza? Nuž ešte som neskončil. Funkcia „Riaditeľa údržby“ sa sústreďuje až na úrovni ministra obrany, pre letku MV všetko na úrovni ministra vnútra! Zdôvodnenie je veľmi jednoduché – všetky potrebné funkcie pri akvizícii, aj veľkej tzv. ťažkej údržbe a modernizácii lietadiel (bez ohľadu na počet v jednotlivých typov), idú cez kšeftárske ministerské štruktúry. Nielen sekcia modernizácie (zo štruktúr NATO prevzatý šéf vyzbrojovania), ale aj sekcia finančná, personálna a ďalšie do toho vstupujú. Žiadna doména jediného expertného leteckého šéfa (ako v každej civilnej leteckej spoločnosti) neexistuje. Doslova raj pre oligarchov a šmelinárov a práve preto je ten systém tak nastavený, aby z toho profitovali politickí nominanti. Rovnako je na tom „Riaditeľ pozemného zabezpečenia“ (konečná je úroveň ministra), aj vedúci výcviku posádok (konečná je úroveň ministra)! Bezpečnosť, harmonizácia, zladenosť, efektívna koordinácia, hospodárnosť, všetko je systémovo nemožné, vylúčené, náhodné, nefunkčné (mohol by som rozprávať)!

Na snímke Peter Švec

To nie je koniec. Totiž aj štátny letecký dozor si vykonáva ministerstvo obrany a teda aj v  oblasti „kontroly kvality“ a keď treba vyšetrovania, je konečným expertom totálny šarlatán (zvyčajne) minister obrany už len tým, že každú oblasť mu sleduje niekto iný a do niektorých vstupujú aj externé vonkajšie orgány. Napríklad „politruci“ z protištátok stojaci na krku každého rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie. Veď čo oni môžu vedieť o bezpečnosti, hlavne nech to vyhrá najlacnejšia ponuka a hlavne nech si zdôvodnia svoju činnosť pre zahraničných donorov politruci z protištátok-mimovládok. Toto je samo osebe vážne ohrozenie. Čiže konečným zodpovedným sa obchvatom stáva vo všetkých oblastiach predseda vlády! Tento typ systémového chaosu bol hĺbkovou príčinou nie spolupôsobiacej príčiny katastrofy samotnej, ale s vysokou mierou istoty príčinou nezáchrany určitého množstva preživších, sediacich v zadnej časti trupu. Totiž leteckí záchranári nemohli zachraňovať, lebo nemali zodpovedajúcu výbavu!

Nuž a pri odhaľovaní systémových príčin leteckej katastrofy sa tento chliev a systémový chaos ešte neskončil. Ideme na oblasť, ktorú si nazveme C3RM. Označme si ju: „optimalizácia spravovania zdrojov a činností v lietaní“ (z civilu v „leteckom priemysle“) z anglickej skratky Corporate Resource Management. Týka sa tak všetkých vonkajších, teda mimorezortných aktérov, ktorí majú na každý let vplyv. Od dizajnérov lietadla, tvorcov prevádzkových príručiek (spravidla výrobca lietadla), dodávateľov podsystémov, agregátov, softvéru atď. Tiež cez poskytovateľov mapiek, letových postupov, zmenoviek v postupoch, letových informácií (od meteorologických, až po správy pre pilotov, tzv. NOTAMy). Ale tiež systému výmeny skúseností, poučení a záverov z celosvetových leteckých katastrof a vážnych udalostí. A končiac pri mimorezortnom a neraz mimoštátnom poskytovateľovi letových prevádzkových služieb. Tak, ako pri kritickom lete. Ktorý bol letom vojenského prevádzkovateľa podľa civilných pravidiel a pod riadením civilnými orgánmi riadenia letovej prevádzky. V tomto mechanizme C3RM sú zahrnutí vonkajší aktéri, bez ktorých sa let nemohol uskutočniť. Tento civilný mechanizmus má tiež akéhosi „jediného veliteľského agenta“ a to sú dohodnuté pravidlá pod organizáciou ICAO. Podľa nich sa postupuje v civile vo všetkých oblastiach. Národné úrady a národné letecké predpisy od dizajnu, výroby, schvaľovania, údržby, licencovania personálu, výcviku, požiadaviek na letiská, navigačné a iné zariadenia, atď. vychádzajú z minimálnych etalónov ICAO. K tomu existujú ďalšie medzinárodné dokumenty a protokoly. Vojenské letectvo sa tvári, že všetko harmonizuje, v skutočnosti drvivá väčšina štátov ide vo vojenskom lietaní podľa úplne iných pravidiel, zachováva si autonómiu. Výsledok? Nálet priemerne státisícov hodín na katastrofu v porovnaní s desiatkami až stovkami miliónov v civilných aerolíniách.

Nuž a tu sme sa dostali na veľmi citlivú platformu, kde chronologicky zoradím niektoré mne známe systémové návrhy, ktoré mohli pomôcť v prevencii katastrofy. U zainteresovaných jednotlivcov vyvolám kontroverzie. Tu sú fakty:

1992:  Všetko sa začalo už pri delení majetku tzv. federácie. Keby sa bol býval delimitátorom stal expert navrhovaný nevládnou stranou SNS, tak by sa nevytvoril zborový systém tretinovej kópie federálnej armády, ale navrhoval sa mierový brigádny pokrokový systém. Jeho prezentácii, aj predneseniu návrhu kompromisného divízneho systému zabránila ľudská malosť držiteľov moci. Čo by sa stalo? V úspornom systéme štruktúr s navrhovanou domobranou by bolo viac na výcvik, modernizácie a údržbu techniky, vrátane leteckej. V oblasti dopravných lietadiel som dal nominovanému delimitátorovi veľmi jednoduchý návrh: celé štátne letectvo pod vzdušné sily (neexistovala by letka MV), minimálny počet typov, maximálny počet lietadiel z každého typu. Namiesto masívneho počtu po jednom až dvoch dopravných lietadiel 6 typov by sme mali do 10x L410-UVP, 6x An26 na nákladnú prepravu a 4x salónne Jak40. 3 flotily.

.

1997-1998: Veliteľ zboru LaPVO presadzoval iniciatívy na civilné licencie pre všetkých vojenských pilotov a riadiacich letovej prevádzky. Navrhol, aby vzdušné sily prevzali komplexný systém civilných predpisov a vojenské špecifiky by sa riešili vojenskými prílohami rôzneho stupňa utajenia. Iniciatívy boli zamietnuté nadriadeným štábom LaPVO, presadili sa len fragmenty. V roku 2006 by už mali posádky vojenských dopravných lietadiel silno zažité zdravé civilné návyky, ktoré by vytvárali popri reťazci pochybení vysoko účinné reťazce záchranných sietí.

2000: Osobný list autora tohto článku vtedy už novému veliteľovi vzdušných síl s návrhom zásadných systémových opatrení pre dopravné letectvo so záverom, že ak sa tento systém bude ignorovať, môže nás čakať vážna udalosť.

2001: Po necelom roku obsahovo rovnaký list autor tohto článku predložil svojmu priamemu nadriadenému, Náčelníkovi GŠ, vo forme Informačnej správy. List utajený s odkazom, že to nie je oblasť mojej zodpovednosti.

2003: Autor bol ministrom ustanovený za šéfa „Komisie MO pre koncepčný rozvoj letectva.“ Správa pripravovaná pre verejnosť po dokončení presiaknutá niekoľkými desiatkami záverov, zistení a odporúčaní, pričom desiatky konfliktných postojov medzi národohospodársky a civilno-bezpečnostne nabudeným reformným predsedom a väčšou časťou jeho komisie so zdedenými postojmi boli vyriešené konštatovaním v približnom znení: „v tejto otázke komisia nedosiahla zhodu“. Nový minister správu utajil a nechal založiť ad acta, čím ignorovaním odporúčaní k typu AN-24 nevedomky umožnil, aby o dva roky neskôr malo prečo a na čom ukončiť svoju životnú púť 42 obetí katastrofy.

30. 9. 2004: autor odchádza do zálohy, osud návrhov zostáva neznámy.

.

19. 1. 2006: Na vyvrcholenie nakopených ignorácií doplatí 42 osôb. Vyšetrovacia správa utajená až do konca júla 2020. Znalci už chápeme prečo.

Čitateľ môže veriť, aj pochybovať. Oprávnene. Totiž veľa vecí nebolo vyšetrených, neboli urobené letové rekonštrukcie letu a alternatívnych postupov, ani činnosti radarového riadiaceho. Neboli odtajnené súdno-lekárske správy o počte obetí, ktoré prežili katastrofu a doplatili na nemožnosť poskytnutia pomoci nevybaveným vrtuľníkom leteckej pátracej a záchrannej služby. Neboli vyšetrené aspekty modernizácie. Či boli inštalácie schválené výrobcom, potom výrobcom vypracované a prevádzkovateľovi postúpené nové prevádzkové postupy. Z toho vyplýva jediný záver: JE NUTNÉ NOVÉ VYŠETROVANIE s novou vyšetrovacou komisiou, so zapojením výrobcu lietadla. Aspoň z úcty k obetiam, keď už inštitucionálna zadubenosť nedovolí chápať, že z nesprávnych záverov, zo zatĺkania, klamania a podvádzania nemôže vzniknúť účinné poučenie, prevencia. Vinníkom katastrofy je teda určite ľudský faktor: systémový organizačný chaos.

Ing. Peter Švec, p.s.c., RCDS, bezpečnostno-obranný a letecko-bezpečnostný analytik, Airline Captain B-737 NG, Line Check Captain

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Miroslav Urban

Dušan Hirjak

Gustáv Murín

Ivan Štubňa

Ladislav Kubík

Dušan Doliak

.
.
.

Rusko sa chystá rozkolísať situáciu na Ukrajine, tvrdí Lubinec

Ombudsman Lubinec vyhlásil, že Rusi pripravujú na Ukrajine ďalší plán „Šatun“ vrátane protestov vo veľkých mestách

08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Black Friday ponuky sú späť! Doživotné balíky Office za menej ako 30€ a ďalšie kľúče s 90% zľavou!

Pozor! Godeal24 Vám znovu prináša 

09. 12. 2025 | Ekonomika | PR článok | 4 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | Ekonomika | PR článok | 4 min. čítania | 0 komentárov

Rada STVR schválila návrh rozpočtu, v uznesení aj povinnosti pre Flašíkovú

STVR bude v roku 2026 hospodáriť s rozpočtom bežných výdavkov vo výške 189.375.099 eur, kapitálovými výdavkami vo výške 12.889.849 eur,…

08. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Únia odmieta výzvy Elona Muska na jej rozpustenie

Európska únia v pondelok odmietla online útoky miliardára Elona Muska po tom, čo jeho sociálna sieť X dostala od Bruselu…

08. 12. 2025 | Aktualizované 08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Aktualizované 08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Macron v snahe získať kontrolu nad médiami narazil. Vzoprela sa pravica aj médiá

Francúzsky prezident pred časom navrhol, aby médiá niesli označenie udelené odborníkmi, ktoré by ich odlišovalo od šíriteľov falošných alebo neoverených…

08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
.

Policajti z Varšavy odhalili skupinu ukrajinských hackerov. Mohla skupina operovať aj u nás?

Policajti z varšavského okresu Śródmieście zadržali troch ukrajinských občanov. Podozrivé osoby „cestovali po Európe“ v osobnom aute, ktoré bolo plné hackerského…

08. 12. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov

Európska únia chce posudzovať žiadosti žiadateľov o azyl a zamietať ich priamo na svojich hraniciach

Európska únia chce posudzovať žiadosti žiadateľov o azyl a zamietať ich priamo na svojich hraniciach, píše Bild

08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Puci nevylučuje „menšiu” rekonštrukciu vlády

Po aktuálnych vyhláseniach šéfa poslaneckého klubu sa otvárajú nečakané alternatívy

08. 12. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

Novinka od Julie Caplin si získava srdcia čitateľov v predvianočnom čase

Žeby bola predsa len pravda, že Vianoce sú časom zázrakov, keď sa plnia aj tie najtajnejšie priania? To sa dočítate…

08. 12. 2025 | | 1 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | | 1 min. čítania | 0 komentárov
.

To najdôležitejšie z Ukrajiny – Rusko chce najvyššie ukrajinské vedenie súdiť kvôli genocíde

V  tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

08. 12. 2025 | Aktualizované 08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 9 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Aktualizované 08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 9 min. čítania | 0 komentárov

Máme spoločných nepriateľov? Šialený výrok Tuska

Sotva som otvoril oči a už som im nechcel veriť. Poľský premiér Donald Tusk vidí podľa všetkého budúcnosť svojej krajiny…

08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Zelenskyj „nie je pripravený“ podpísať mierovú dohodu podporovanú USA, vyhlásil Trump

Donald Trump vyhlásil, že ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj nie je pripravený podpísať mierový návrh podporovaný USA, ktorého cieľom je ukončiť…

08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Propaganda liberálnych médií môže utopiť opozíciu

Na to, že medzi nebezpečenstvami, ktoré hrozia opozícii, zaujíma bezohľadná propaganda liberálnych médií popredné miesto, v poslednej dobe upozornilo už…

08. 12. 2025 | 0 komentárov

Vzniká tretia sila v multipolárnom svete?

Prezident Vladimír Putin a indický premiér Naréndra Módí prijali po stretnutí v Naí Dillí spoločné vyhlásenie, v ktorom stanovili priority…

08. 12. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov

Lando Norris je hrdý na svoj spôsob víťazstva v seriáli F1

Novopečený majster sveta motoristickej formuly 1 Lando Norris vyjadril v nedeľu hrdosť na to, že svoj prvý titul získal vlastným…

08. 12. 2025 | 0 komentárov

Reparačná pôžička pre Ukrajinu je „veľmi krehká“. Takúto nehoráznu sumu nás to môže stáť

Belgický depozitár Euroclear, správca zmrazených ruských aktív, kritizoval reparačnú pôžičku pre Ukrajinu ako krehkú, nepredvídateľnú a rizikovú. Použitie ruských suverénnych…

08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov

Briti sú veľmi znepokojení výrazne zrýchleným postupom ruskej armády v Donbase a na Ukrajine

Londýn, 8. decembra 2025 - Poľsko nebolo pozvané na summit, ktorý sa bude konať 8. decembra v Londýne a na ktorom…

08. 12. 2025 | 0 komentárov

.

Generálna prokuratúra zistila rozsiahle nezákonnosti pri regulácii parkovania v samosprávach

Generálna prokuratúra SR zistila rozsiahle porušenia zákonnosti v oblasti právnej regulácie parkovania v mestách a obciach na úrovni 80 percent…

08. 12. 2025 | Aktualizované 08. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Aktualizované 08. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Tichý lovec: Prečo je sova najnenápadnejším predátorom noci

Tichý lovec je prezývka, ktorú si sova vyslúžila vďaka svojmu dokonale tichému letu, presnému lovu a neobyčajne vyvinutým zmyslom. Hoci…

08. 12. 2025 | 0 komentárov

Chránia progresívci korupčníkov?

Kým slovenská domácnosť sa trasie, či jej vznikne nárok na energopomoc v hodnote pár eur, na Ukrajine utápame milióny v…

08. 12. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

Fehérváry na méte 10 bodov v sezóne, Thompson má 100 víťazstiev

Hokejista Martin Fehérváry má v tejto sezóne NHL na konte už 10 kanadských bodov. Slovenský obranca v službách Washingtonu mal…

08. 12. 2025 | 0 komentárov

.

Čím Evropská komise zdůvodňuje drastickou pokutu pro síť X a proč je to absurdní

Evropská komise rozhodla minulý týden o historicky první pokutě pro provozovatele sociální sítě za nedodržování unijního nařízení DSA o digitálních…

08. 12. 2025 | Česky | 5 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Česky | 5 min. čítania | 0 komentárov

Fotografie, ktoré nedávajú zmysel. Prečo by to ľudia robili?

Fotografie, ktoré nedávajú zmysel, dokazujú, že niektorí ľudia fungujú v režime čistého chaosu bez jediného záblesku kritického myslenia - a…

08. 12. 2025 | 0 komentárov

Na zvyšovanie napätia v strednej Európe niekedy nie je potrebné odhodlanie, stačí hlúposť

Poslanci za Progresívne Slovensko prijali 20. novembra t. r. v Komárne vyhlásenie, v ktorom vyzývajú vládu, aby uznala, že v…

08. 12. 2025 | Z domova | 8 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Z domova | 8 min. čítania | 0 komentárov

To nevymyslíš. FIFA rozhodla, že na MS sa odohrá "pride zápas". Stretnú sa v ňom konzervatívne krajiny Egypt a Irán

Na Majstrovstvách sveta vo futbale 2026 bude jeden zo zápasov venovaný liberálnej agende vyzdvihovania práv sexuálnych menšín. Už skôr sa…

08. 12. 2025 | 0 komentárov

.

Snahy o dosiahnutie mierovej dohody na Ukrajine dostávajú do kľúčovej fázy. Peskov vydal zásadné vyhlásenie

Kremeľ ocenil najnovšiu stratégiu národnej bezpečnosti Donalda Trumpa, označujúc ju za povzbudzujúcu zmenu politiky, ktorá do veľkej miery korešponduje s…

08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Maďarsko a Slovensko sa spájajú a podajú žalobu na súde EÚ, oznámil Szijjártó

Maďarsko a Slovensko podajú na súde EÚ žalobu o zrušenie plánu RePowerEU, ktorý počíta s odmietnutím ruského plynu do roku…

08. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Chabé nádeje opozície sa nenaplnia. Črtá sa riešenie, tvrdí koaličný poslanec

Chabé nádeje opozície, že poslanec Ferenčák vyvolá koaličnú krízu sa nenaplnia. Ostáva síce faktom, že predseda Hlasu Matúš Šutaj Eštok…

08. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Tranzice často neřeší to, co ji způsobilo. Co ukazuje analýza 82 příběhů trans lidí

Když se podíváte na pár jednotlivých příběhů trans lidí, může se zdát, že každý je úplně jiný a nejde nic…

08. 12. 2025 | Česky | 5 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Česky | 5 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Podľa Wadephula už samotná ponuka Číny, že európskym podnikom umožní vývoz vzácnych zemín na základe všeobecných licencií, naznačuje možné zmiernenie obchodného napätia medzi Čínou a EÚ.

Včera 20:18

Orbán oznámil, že Turecko zaručí pokračovanie dodávok ruského plynu do Maďarska.

Včera 20:03

Európska komisia uviedla, že Meta, ktorej patria sociálne siete Facebook a Instagram, poskytne užívateľom v EÚ väčšiu kontrolu nad svojimi údajmi a bude sa im zobrazovať menej personalizovaných reklám.

Včera 20:02

.

Bude RT India strategickým zlomom?

A čoho sa boja európske elity? Širšie povedomie vo svete o nenahraditeľnej úlohe, ktorú Rusko a India zohrávajú v globálnej systémovej…

08. 12. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov

Trump si kopol do Zelenského. Najdôležitejší návrh nečítal

Trump vyhlásil, že je sklamaný z absencie reakcie Zelenského na návrh mierovej dohody. Podľa jeho slov návrh získal podporu Moskvy…

08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Šutaj Eštok ide do Bruselu s jasným odkazom: „Suverenita nie je na predaj. Pakt o migrácii odmietame“

Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok dnes odlieta do Bruselu na rokovanie ministrov vnútra, ktorého prioritnou témou má byť nelegálna migrácia.…

08. 12. 2025 | | 3 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | | 3 min. čítania | 0 komentárov

Pôžičky, phishing aj falošné zľavy. Neviditeľné riziká, ktoré môžu pokaziť Vianoce

Vianoce 2025 prichádzajú v čase, keď slovenské domácnosti stále pociťujú dôsledky zvýšených cien potravín, energií aj služieb, no napriek tomu…

08. 12. 2025 | Ekonomika | 4 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Ekonomika | 4 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Trump trafil klinec po hlavičke. Europoslanec z AfD ocenil bezpečnostné ciele stratégie USA

Nová Trumpova Národná bezpečnostná stratégia znamená rozhodujúci zlom v transatlantickom partnerstve. Ako jeden z mála, europoslanec Petr Bystroň nezdráhal prehovoriť otvorene…

08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
08. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Miroslav Urban

Dušan Hirjak

Gustáv Murín

Ivan Štubňa

Ladislav Kubík

Dušan Doliak

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov