NAŽIVO

O pozíciu šéfa Euroskupiny prejavili záujem grécky minister hospodárstva a financií Kyriakos Pierrakakis a podpredseda belgickej vlády a minister financií Vincent Van Peteghem.

19:58

Sýrčania sa po celej krajine zhromaždili na podujatiach oslavujúcich prvé výročie začiatku bleskovej ofenzívy, ktorej výsledkom bolo zvrhnutie Bašára Asada.

19:57

Za účasti kráľa Karola XVI. Gustáva a korunnej princeznej Victorie sa vo Švédsku konalo simulované vojnové cvičenie.

19:42

71 Afgancov priletelo do Nemecka z Islamabadu v rámci programu spolkovej vlády o prijímaní Afgancov.

18:43

Zelenskyj oznámil, že na najbližšom kole rokovaní o ukončení vojny budú Ukrajinu zastupovať náčelník generálneho štábu ukrajinskej armády Andrij Hnatov, zástupcovia ministerstva zahraničných vecí, tajomník Rady národnej bezpečnosti a obrany Rustem Umerov a predstavitelia spravodajských služieb.

18:42

Pri pobreží Turecka v Čiernom mori vzbĺkol tanker v “dôsledku vonkajšieho zásahu”, pripravuje sa evakuácia posádky, informuje turecká námorná správa.

„Bola nám doručená informácia, že vo vzdialenosti 28 míľ od pobrežia Turecka došlo v dôsledku vonkajšieho vplyvu k požiaru na tankeri … 25 členov posádky je v poriadku,“ uviedli.

Tanker plávajúci pod gambijskou vlajkou sa momentálne nachádza v Čiernom mori. Na lodi došlo k požiaru. Na miesto nehody boli vyslané záchranné zložky.

18:10

Nezávislá protikorupčná komisia oznámila, v súvislosti s požiarom výškového bytového komplexu v štvrti Tchaj Pcho bolo zadržaných ďalších osem ľudí.

18:05

Vyšetrovatelia krádeže šperkov z múzea Louvre vzniesli obvinenie voči štvrtej podozrivej osobe zadržanej v utorok na stavenisku v meste Laval na západe Francúzska.

18:04

Spotová cena zlata dosiahla do 16.10 h SEČ 4192,78 USD za troyskú uncu. Oproti záveru predchádzajúceho obchodovania to predstavuje rast približne o 1 % a zároveň najvyššiu hodnotu od 14. novembra.

18:04

Z údajov zverejnených v príslušnom registri ruského ministerstva spravodlivosti vyplýva, že organizácia Human Rights Watch bola v Rusku vyhlásená za nežiaducu.

18:03

Szijjártó uviedol, že maďarskej delegácii v Moskve sa podarilo dosiahnuť svoje ciele: bezpečnosť dodávok plynu a ropy pre Maďarsko je zaručená, Rusko si plní svoje zmluvné záväzky a ak bude mierový samit o Ukrajine, tak bude v Budapešti.

18:02

Generálna prokurátorka USA pre okres Columbia Jeanine Pirrová uviedla, že obvinenia voči mužovi, ktorého americké úrady obviňujú zo streľby na dvoch príslušníkov Národnej gardy vo Washingtone, boli rozšírené o obvinenie z vraždy prvého stupňa.

17:30

NABU a Špeciálna protikorupčná prokuratúra nevzniesli žiadne obvinenie vočiJermakovi, v ktorého bydlisku sa uskutočnila policajná prehliadka. S odvolaním sa na ukrajinské médiá o tom v piatok informovala BBC.

17:28

Gazprom sa v 3. štvrťroku tohto roka vrátil k zisku. Výsledky za 3. kvartál tak prispeli k rastu zisku spoločnosti za deväť mesiacov roka o viac než desatinu.

16:41

Pápež sa v Turecku zúčastnil na ekumenickom stretnutí usporiadanom pri príležitosti 1700. výročia jedného z najdôležitejších koncilov raného kresťanstva. Na obradoch bol prítomný aj pravoslávny ekumenický patriarcha Bartolomej I. i ďalší cirkevní hodnostári.

16:41
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Šokujúce odhalenia o inštitucionálnom chaose, ktorý spečatil osud 42 obetí katastrofy AN-24

Lietanie na lietadlách sa v žiadnom prípade nedá porovnávať s jazdou na pozemných prostriedkoch. Ak je pred autom prekážka, tak aj pri vysokej rýchlosti mi na zabrzdenie stačí pár desiatok metrov. Keď si šofér nie je istý, zastaví na krajnici, pozrie sa do mapy, alebo skontroluje si auto, prípadne zavolá pomoc. Bežné dopravné turbovrtuľové lietadlo kategórie An-24 má v čistej konfigurácii rýchlosť okolo 360 km/h. Každú minútu preletí vzdialenosť 6 km, to znamená každú sekundu 100 metrov. Posádka nemôže zastaviť pred prekážkou, môže len vybočiť, alebo ju nadletieť

❚❚
.

Kým pilot v rámci ľudských schopností zareaguje na prekážku a urobí prvý úkon, preletí za 2 sekundy 200 metrov. Ak je prevýšenie veľké, kým zareagujú motory vyšším výkonom, trvá to niekoľko sekúnd, čo sa rovná 500-600 metrom. Potiahnutím riadiacej páky najprv stráca rýchlosť na úkor zisku výšky, ktorý na úvod predstavuje možno desať metrov za sekundu. Ale zároveň sa každú sekundu posunie o povedzme 40-50 metrov. Takže za prvých desať sekúnd možno nastúpa 100 metrov ale k prekážke sa priblíži o ďalších 400-500 metrov. Ak potiahne príliš a stratí rýchlosť pod kritickú, tak prejde do režimu pádu. Na vybratie pádu musí potlačiť a získať rýchlosť klesaním dovtedy, kým získa vztlak a môže letieť, teda prestane padať. Aj vtedy sa posúva dopredu. Za desať sekúnd možno o najmenej 300 metrov ak vychádzame z pádu pri výrazne zníženej rýchlosti oproti štandardnej čistej konfigurácii. Ak sa chce vyhnúť prekážke vybočením, tak v závislosti od veľkosti náklonu (pre dopravné lietadlo obmedzený) môže byť pri uvedenej rýchlosti polomer zákruty hravo zopár kilometrov. V prenesení na pozemné pomery to znamená, že ak začnem vybočovať na začiatku jednej dediny, vracať sa začnem po vybočení o viac ako 90° na začiatku susednej dediny. Také sú reality.

Navyše, šoférovi stačia značky na cestách a sledovanie dvoch prístrojov. Na všetko si počas dlhej cesty vystačí sám. Ak je preťažený, alebo zle naložený, nič sa nestane, prinajhoršom pokuta. Posádka lietadla závisí od množstva aktérov. Vo viacčlennej posádke má každý člen svoju úlohu, ale zároveň nesprávnou činnosťou alebo nečinnosťou vytvára pochybenia a z nich vyplývajúce ohrozenia. Prevencia pred nimi si vyžaduje doslova zostavu zručností. Vzájomnou komunikáciou začínajúc. Ale v hre sú aj mechanizmy rozhodovania, riešenia konfliktov, štýl riadenia a líderské zručnosti kapitána, povahové vlastnosti každého člena, vzájomná kompatibilita, rozdielna úroveň vycvičenosti, skúseností, talentu, vedomostí. Každý člen posádky je tiež zdrojom informácií pre všetkých ostatných. Toto všetko riešia výcvikom a teoretickou prípravou cibrené mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činnosti v posádke“ (z anglického Crew Resource Management, teda CRM). Z praktických dôvodov si to označíme ako C1RM. V posádke je to jednoduché, lebo celý proces sa koná pod vedením jediného a jednoznačného kapitána. Ale v prípade AN-24 sa stalo, že kapitán bol relatívne málo skúsený, aj na type, aj celkovým náletom. V civilnom lietaní by prakticky nemal nárok na kapitánstvo. Navyše kapitán bol málo priebojný, skôr nekonfliktný typ, ešte k tomu veliteľsky podriadený svojmu druhému pilotovi, ktorý bol nielen dominantný a veliteľský typ, ale od ktorého závisela kariéra – služobný postup, hodnotenie, aj istá časť platu kapitána. To bol veľmi vážny konflikt úloh, ktorý dobre popisuje prvá odborná správa v 7. časti. Zatiaľ nevieme, prečo 2. pilot neletel s kapitánom druhého lietadla, ktorý bol tiež pplk. a navyše o pol generácie starší.

Už menej je pilotom známa iná časť s rovnakou anglickou skratkou CRM. Z praktických dôvodov si túto úroveň označíme ako C2RM. Tentoraz sa týka „spoločnosti“, po anglicky Company Resource Management. Ide o mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činností“ v „leteckej spoločnosti“. Ale teraz je otázka, čo je vlastne „spoločnosť“ vo vojenskom dopravnom lietaní? A na určenie treba mať veľmi hĺbkové pochopenie prostredia nielen v armáde, ale aj v civile, dokonca aj teoretické vedomosti a prax v riadení procesov v obidvoch prostrediach. Na získanie odpovede sa musíme spýtať, aké funkcie voči lietaniu plní typická civilná letecká spoločnosť vo vzťahu k tomuto typu C2RM. Všetky, s výnimkou štátneho leteckého dozoru. Spoločnosť si vyberá posádky lietadiel, určuje a realizuje ich výcvik, ich riadenie kariér, ich plánovanie, zabezpečuje im výber a vybavenie lietadiel, ich údržbu, obnovovanie softvéru. Tiež výber a prípravu technického personálu, zabezpečovacieho a odbavovacieho personálu. Zabezpečuje aj modernizáciu lietadiel, naplňovanie lietadiel, pravidelnosť liniek, súčinnosť s vonkajšími aktérmi od poplatkov na letiskách, až po akvizičné a údržbové náklady. V civilnej leteckej spoločnosti sa všetko koná pod jediným tzv. „zodpovedným vedúcim“ generálnym riaditeľom, ktorému pri rozhodovaní asistuje správna a dozorná rada, ale aj systém odborných „nominovaných vedúcich“ expertov, jediný za každú zo zopár vymedzených oblastí. Akýchsi veliteľov funkčných jednotiek. Neuveriteľne dôkladný princíp jediného veliteľa. Hovoríme o civilných spoločnostiach.

.

Na druhej strane, v štátnych letectvách funguje v zmysle C2RM systémový chaos. Šok, ale absolútne nespochybniteľný fakt. Tým „zodpovedným vedúcim“ (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie) je v skutočnosti vo svojej podstate predseda vlády (pochopiteľne, ktorý o objekte riadenia nič nevie)! Jeho správnou radou v oblasti je časť členov vlády (ktorí o objekte riadenia takisto nič nevedia). V skutočnosti funkciu dozornej rady (dozor nad vyčleňovaním a používaním finančných zdrojov na chod „štátnej leteckej spoločnosti“) vykonáva parlament, s odborným (nekvalifikovaným) poradenstvom minimálne od dvoch výborov: pre obranu a pre financie. Z ktorých ani jeden o objekte riadenia absolútne nič nevie. Teraz nastáva ďalšie prekvapenie, týkajúce sa systému „nominovaných vedúcich“ expertov (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie). Prejdeme si ich. Prvým z nich, letovým riaditeľom, akýmsi šéfpilotom, nie je veliteľ dopravnej letky, ale všetky funkcie sa schádzajú, aj to nie úplne, až na úrovni veliteľa vzdušných síl! Kompletne sa môžu združovať s prižmúrením očí na úrovni Náčelníka generálneho štábu, ktorý o objekte riadenia spravidla absolútne nič nevie. S prižmúrením očí preto, že funkciu výberu a prípravy lietajúceho personálu, aj veľkej časti výcviku, idú až na úroveň ministra obrany (ani šéf jedinej sekcie nestačí len preto, že deformovali reformu školstva). Veliteľ dopravnej jednotky zodpovedá len do istej veľmi malej miery funkcii „vedúceho typu“ podľa civilnej terminológie. Hrôza? Nuž ešte som neskončil. Funkcia „Riaditeľa údržby“ sa sústreďuje až na úrovni ministra obrany, pre letku MV všetko na úrovni ministra vnútra! Zdôvodnenie je veľmi jednoduché – všetky potrebné funkcie pri akvizícii, aj veľkej tzv. ťažkej údržbe a modernizácii lietadiel (bez ohľadu na počet v jednotlivých typov), idú cez kšeftárske ministerské štruktúry. Nielen sekcia modernizácie (zo štruktúr NATO prevzatý šéf vyzbrojovania), ale aj sekcia finančná, personálna a ďalšie do toho vstupujú. Žiadna doména jediného expertného leteckého šéfa (ako v každej civilnej leteckej spoločnosti) neexistuje. Doslova raj pre oligarchov a šmelinárov a práve preto je ten systém tak nastavený, aby z toho profitovali politickí nominanti. Rovnako je na tom „Riaditeľ pozemného zabezpečenia“ (konečná je úroveň ministra), aj vedúci výcviku posádok (konečná je úroveň ministra)! Bezpečnosť, harmonizácia, zladenosť, efektívna koordinácia, hospodárnosť, všetko je systémovo nemožné, vylúčené, náhodné, nefunkčné (mohol by som rozprávať)!

Na snímke Peter Švec

To nie je koniec. Totiž aj štátny letecký dozor si vykonáva ministerstvo obrany a teda aj v  oblasti „kontroly kvality“ a keď treba vyšetrovania, je konečným expertom totálny šarlatán (zvyčajne) minister obrany už len tým, že každú oblasť mu sleduje niekto iný a do niektorých vstupujú aj externé vonkajšie orgány. Napríklad „politruci“ z protištátok stojaci na krku každého rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie. Veď čo oni môžu vedieť o bezpečnosti, hlavne nech to vyhrá najlacnejšia ponuka a hlavne nech si zdôvodnia svoju činnosť pre zahraničných donorov politruci z protištátok-mimovládok. Toto je samo osebe vážne ohrozenie. Čiže konečným zodpovedným sa obchvatom stáva vo všetkých oblastiach predseda vlády! Tento typ systémového chaosu bol hĺbkovou príčinou nie spolupôsobiacej príčiny katastrofy samotnej, ale s vysokou mierou istoty príčinou nezáchrany určitého množstva preživších, sediacich v zadnej časti trupu. Totiž leteckí záchranári nemohli zachraňovať, lebo nemali zodpovedajúcu výbavu!

Nuž a pri odhaľovaní systémových príčin leteckej katastrofy sa tento chliev a systémový chaos ešte neskončil. Ideme na oblasť, ktorú si nazveme C3RM. Označme si ju: „optimalizácia spravovania zdrojov a činností v lietaní“ (z civilu v „leteckom priemysle“) z anglickej skratky Corporate Resource Management. Týka sa tak všetkých vonkajších, teda mimorezortných aktérov, ktorí majú na každý let vplyv. Od dizajnérov lietadla, tvorcov prevádzkových príručiek (spravidla výrobca lietadla), dodávateľov podsystémov, agregátov, softvéru atď. Tiež cez poskytovateľov mapiek, letových postupov, zmenoviek v postupoch, letových informácií (od meteorologických, až po správy pre pilotov, tzv. NOTAMy). Ale tiež systému výmeny skúseností, poučení a záverov z celosvetových leteckých katastrof a vážnych udalostí. A končiac pri mimorezortnom a neraz mimoštátnom poskytovateľovi letových prevádzkových služieb. Tak, ako pri kritickom lete. Ktorý bol letom vojenského prevádzkovateľa podľa civilných pravidiel a pod riadením civilnými orgánmi riadenia letovej prevádzky. V tomto mechanizme C3RM sú zahrnutí vonkajší aktéri, bez ktorých sa let nemohol uskutočniť. Tento civilný mechanizmus má tiež akéhosi „jediného veliteľského agenta“ a to sú dohodnuté pravidlá pod organizáciou ICAO. Podľa nich sa postupuje v civile vo všetkých oblastiach. Národné úrady a národné letecké predpisy od dizajnu, výroby, schvaľovania, údržby, licencovania personálu, výcviku, požiadaviek na letiská, navigačné a iné zariadenia, atď. vychádzajú z minimálnych etalónov ICAO. K tomu existujú ďalšie medzinárodné dokumenty a protokoly. Vojenské letectvo sa tvári, že všetko harmonizuje, v skutočnosti drvivá väčšina štátov ide vo vojenskom lietaní podľa úplne iných pravidiel, zachováva si autonómiu. Výsledok? Nálet priemerne státisícov hodín na katastrofu v porovnaní s desiatkami až stovkami miliónov v civilných aerolíniách.

Nuž a tu sme sa dostali na veľmi citlivú platformu, kde chronologicky zoradím niektoré mne známe systémové návrhy, ktoré mohli pomôcť v prevencii katastrofy. U zainteresovaných jednotlivcov vyvolám kontroverzie. Tu sú fakty:

1992:  Všetko sa začalo už pri delení majetku tzv. federácie. Keby sa bol býval delimitátorom stal expert navrhovaný nevládnou stranou SNS, tak by sa nevytvoril zborový systém tretinovej kópie federálnej armády, ale navrhoval sa mierový brigádny pokrokový systém. Jeho prezentácii, aj predneseniu návrhu kompromisného divízneho systému zabránila ľudská malosť držiteľov moci. Čo by sa stalo? V úspornom systéme štruktúr s navrhovanou domobranou by bolo viac na výcvik, modernizácie a údržbu techniky, vrátane leteckej. V oblasti dopravných lietadiel som dal nominovanému delimitátorovi veľmi jednoduchý návrh: celé štátne letectvo pod vzdušné sily (neexistovala by letka MV), minimálny počet typov, maximálny počet lietadiel z každého typu. Namiesto masívneho počtu po jednom až dvoch dopravných lietadiel 6 typov by sme mali do 10x L410-UVP, 6x An26 na nákladnú prepravu a 4x salónne Jak40. 3 flotily.

.

1997-1998: Veliteľ zboru LaPVO presadzoval iniciatívy na civilné licencie pre všetkých vojenských pilotov a riadiacich letovej prevádzky. Navrhol, aby vzdušné sily prevzali komplexný systém civilných predpisov a vojenské špecifiky by sa riešili vojenskými prílohami rôzneho stupňa utajenia. Iniciatívy boli zamietnuté nadriadeným štábom LaPVO, presadili sa len fragmenty. V roku 2006 by už mali posádky vojenských dopravných lietadiel silno zažité zdravé civilné návyky, ktoré by vytvárali popri reťazci pochybení vysoko účinné reťazce záchranných sietí.

2000: Osobný list autora tohto článku vtedy už novému veliteľovi vzdušných síl s návrhom zásadných systémových opatrení pre dopravné letectvo so záverom, že ak sa tento systém bude ignorovať, môže nás čakať vážna udalosť.

2001: Po necelom roku obsahovo rovnaký list autor tohto článku predložil svojmu priamemu nadriadenému, Náčelníkovi GŠ, vo forme Informačnej správy. List utajený s odkazom, že to nie je oblasť mojej zodpovednosti.

2003: Autor bol ministrom ustanovený za šéfa „Komisie MO pre koncepčný rozvoj letectva.“ Správa pripravovaná pre verejnosť po dokončení presiaknutá niekoľkými desiatkami záverov, zistení a odporúčaní, pričom desiatky konfliktných postojov medzi národohospodársky a civilno-bezpečnostne nabudeným reformným predsedom a väčšou časťou jeho komisie so zdedenými postojmi boli vyriešené konštatovaním v približnom znení: „v tejto otázke komisia nedosiahla zhodu“. Nový minister správu utajil a nechal založiť ad acta, čím ignorovaním odporúčaní k typu AN-24 nevedomky umožnil, aby o dva roky neskôr malo prečo a na čom ukončiť svoju životnú púť 42 obetí katastrofy.

30. 9. 2004: autor odchádza do zálohy, osud návrhov zostáva neznámy.

.

19. 1. 2006: Na vyvrcholenie nakopených ignorácií doplatí 42 osôb. Vyšetrovacia správa utajená až do konca júla 2020. Znalci už chápeme prečo.

Čitateľ môže veriť, aj pochybovať. Oprávnene. Totiž veľa vecí nebolo vyšetrených, neboli urobené letové rekonštrukcie letu a alternatívnych postupov, ani činnosti radarového riadiaceho. Neboli odtajnené súdno-lekárske správy o počte obetí, ktoré prežili katastrofu a doplatili na nemožnosť poskytnutia pomoci nevybaveným vrtuľníkom leteckej pátracej a záchrannej služby. Neboli vyšetrené aspekty modernizácie. Či boli inštalácie schválené výrobcom, potom výrobcom vypracované a prevádzkovateľovi postúpené nové prevádzkové postupy. Z toho vyplýva jediný záver: JE NUTNÉ NOVÉ VYŠETROVANIE s novou vyšetrovacou komisiou, so zapojením výrobcu lietadla. Aspoň z úcty k obetiam, keď už inštitucionálna zadubenosť nedovolí chápať, že z nesprávnych záverov, zo zatĺkania, klamania a podvádzania nemôže vzniknúť účinné poučenie, prevencia. Vinníkom katastrofy je teda určite ľudský faktor: systémový organizačný chaos.

Ing. Peter Švec, p.s.c., RCDS, bezpečnostno-obranný a letecko-bezpečnostný analytik, Airline Captain B-737 NG, Line Check Captain

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Miroslav Urban

Gustáv Murín

Marek Brna

Michal Durila

Ivan Štubňa

Andrej Sablič

.
.
.

Zelenskyj stráca kontrolu. Tu sú dôsledky odstúpenia Jermaka

Jermak bol kľúčovou osobou v Zelenského okolí, a preto bude mať jeho odstúpenie nepochybne obrovské dôsledky. Jermak odstúpil deň pred…

28. 11. 2025 | Aktualizované 28. 11. 2025 | Zo zahraničia | 7 min. čítania | 0 komentárov

.

Zelenskyj odvolal Jermaka z funkcie vedúceho prezidentskej kancelárie

Ukrajinské protikorupčné orgány NABU a SAP vykonali prehliadky u Andrija Jermaka, vedúceho kancelárie prezidenta Volodymyra Zelenského. Prepustený má byť aj…

28. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
28. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Merz vyzval Belgicko, aby súhlasilo s použitím zmrazených ruských aktív na pomoc Ukrajine

Nemecký kancelár Friedrich Merz uviedol, že vyvíja tlak na belgickú vládu, aby sa dohodla s Európskou úniou na využití zmrazených…

28. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
28. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Washington je pripravený ustúpiť Moskve

Správa o tom, že USA sú pripravené uznať ruskú zvrchovanosť nad obsadenými a anektovanými územiami Ukrajiny v rámci mierového urovnania,…

28. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
28. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Gašpar: „Viete si predstaviť, že by teraz Rusko žiadalo znížiť počty vojakov NATO a výdavky na zbrojenie?“

Podpredseda NR SR Tibor Gašpar nevie, či sa má smiať alebo plakať, lebo podľa neho je zrejmé, že najvyššia predstaviteľka…

28. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
28. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Fico a Žilinka mali v parlamente ostrú výmenu názorov k Bombicovi

Premiér Robert Fico sa v rámci štvrtkovej Hodiny otázok v parlamente obrátil na generálneho prokurátora Maroša Žilinku a pýtal sa,…

28. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
28. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Bohuš pre HS o fungovaní STVR: Aj toto je jeden z problémov. Dlhé roky tu fungovalo tunelové videnie

Legendárny Jaro Filip svojho času povedal, že vtedajšiu STV má doma pustenú iba vtedy, keď ju nedopatrením prepne výboj statickej…

28. 11. 2025 | Rozhovory | 13 min. čítania | 0 komentárov
28. 11. 2025 | Rozhovory | 13 min. čítania | 0 komentárov

Je to práca Trumpa? NABU a SAP vykonávajú prehliadky u pravej ruky Zelenského – Andrija Jermaka

NABU a SAP vykonávajú prehliadky u Andrija Jermaka, vedúceho kancelárie prezidenta Zelenského a šedej eminencie moci na Ukrajine, píše poslanec…

28. 11. 2025 | Aktualizované 28. 11. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov
28. 11. 2025 | Aktualizované 28. 11. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov

Neurománia: Pravda a lži o našom mozgu

Ste pripravení spochybniť svoje presvedčenia? Návod a knihu nájdete TU

28. 11. 2025 | Kultúra | 1 min. čítania | 0 komentárov
28. 11. 2025 | Kultúra | 1 min. čítania | 0 komentárov
.

To najdôležitejšie z Ukrajiny: Jermak odstúpil. Čo bude nasledovať?

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

28. 11. 2025 | Aktualizované 28. 11. 2025 | Zo zahraničia | 11 min. čítania | 0 komentárov
28. 11. 2025 | Aktualizované 28. 11. 2025 | Zo zahraničia | 11 min. čítania | 0 komentárov

„Je Šimečka mladší užitočný idiot, alebo len idiot?”

Túto otázku som si položila určite nie len ja, ale každý spola gramotný človek, keď si prečítal informácie o tom,…

28. 11. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
28. 11. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov

Požiar v centre Honkongu: Stovky obetí, stovky nezvestných

Počet obetí požiaru v hongkonskom bytovom komplexe, ktorý vypukol v stredu 26. novembra, stúpol na 128. Až 200 ľudí je…

28. 11. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
28. 11. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Putin tvrdí, že Moskva je pripravená uzavrieť mierovú dohodu, ale je to „právne nemožné“. Peskov vysvetľuje

Ruský prezident Vladimir Putin tvrdí, že Moskva je pripravená uzavrieť mierovú dohodu, ale je to „právne nemožné“. Referuje o tom…

28. 11. 2025 | Aktualizované 28. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
28. 11. 2025 | Aktualizované 28. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
.

Slovenský rozhlas povedie Peter Janků, do funkcie nastúpi v decembri

Slovenský rozhlas povedie od začiatku decembra Peter Janků. TASR o tom informovala vedúca odboru komunikácie Slovenskej televízie a rozhlasu Zuzana…

28. 11. 2025 | Aktualizované 28. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
28. 11. 2025 | Aktualizované 28. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Viktor Orbán pricestoval do Moskvy. Stretol sa s Putinom

Maďarský premiér bude s prezidentom Ruskej federácie rokovať o dodávkach energie a o riešení konfliktu na Ukrajine

28. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
28. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Zdechovského pokus rozbiť československú jednotu: Babiš vraj neznáša Fica

Nezhoda, nezhoda, a ešte raz nezhoda. Tak by sa dala charakterizovať vo výsledku televízna debata europoslancov v zostave Milan Uhrík,…

28. 11. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
28. 11. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov

Rada EÚ prekročila hranicu, ktorú v Európe doteraz neprekročil nikto

Európska únia vstúpila do novej éry digitálneho dohľadu. Rada EÚ po prvýkrát schválila rámec, ktorý umožňuje analyzovať súkromnú komunikáciu ešte…

28. 11. 2025 | Komentáre | 9 min. čítania | 0 komentárov
28. 11. 2025 | Komentáre | 9 min. čítania | 0 komentárov

.

Už po prvej dávke skolaboval. Dali mu aj druhú! Desivý príbeh biomedicínskeho inžiniera Orsága

Za posledné roky prišli niektorí ľudia o zdravie len preto, že ich agenda a politici nútili urobiť krok, s ktorým…

28. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
28. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Ultras Slovana zakopali vojnovú sekeru. "Atmosféra bola fantastická," priznáva Weiss

Fanúšikovia jediného zástupcu Slovenska v európskych súťažiach - Slovana Bratislava - v posledných týždňoch otvorene kritizovali hráčov, trénerov a aj…

28. 11. 2025 | 0 komentárov

Rusko plánuje zorganizovať alternatívne majstrovstvá sveta. Kto sa zúčastní na turnaji?

S blížiacimi sa majstrovstvami sveta vo futbale v roku 2026, ktoré sa budú konať v Spojených štátoch amerických, Mexiku a…

28. 11. 2025 | 0 komentárov

Polští Trojanovi (dalším) trojským koněm EU

Kdo se moc ptá, moc se dozví. Nejvyšší správní soud Polska se zeptal Soudního dvora EU, zda manželství dvou Poláků…

28. 11. 2025 | Česky | 7 min. čítania | 0 komentárov
28. 11. 2025 | Česky | 7 min. čítania | 0 komentárov

.

Prilepené k zemi: Stíhačky F-16 a Mirage sú na Ukrajine extrémne nevhodné v porovnaní s ruskými Su-35S

Ukrajina, 28. novembra 2025 - Ruský stíhač Su-35S počas operácie na Ukrajine preukázal vlastnosti v leteckom boji.     Už…

28. 11. 2025 | 0 komentárov

Rada prokurátorov sa stotožnila s dôvodmi na odvolanie Tomáša Balogha z funkcie

Rada prokurátorov sa stotožnila s dôvodmi na odvolanie žilinského krajského prokurátora Tomáša Balogha z funkcie a jeho koniec na poste…

28. 11. 2025 | Aktualizované 28. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
28. 11. 2025 | Aktualizované 28. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Translobby vracia úder: Ani Vatikán už nie je v bezpečí

Lobisti z kruhov LGBTI menia hru v Bruseli

28. 11. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
28. 11. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

Réway reaguje na vyhadzov z Liptovského Mikuláša a na "drogové" obvinenia

Tento týždeň sme informovali o náhlom konci bývalého hokejového reprezentanta Martina Réwaya v extraligovom HK 32 Liptovský Mikuláš. Réway teraz…

28. 11. 2025 | 0 komentárov

.

Klimatickí aktivisti musia spoločnosti Lufthansa zaplatiť odškodné za blokádu letiska

Hamburský Krajský súd odsúdil desať členov skupiny klimatických aktivistov Last Generation a musia zaplatiť odškodné vo výške 400 000 eur…

28. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
28. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Právní důvody…

Jak je mým blogerským zvykem, podíváme se v dnešním článku na události kolem sestavování vlády z jiného úhlu. Včera jsem…

28. 11. 2025 | Česky | 6 min. čítania | 0 komentárov
28. 11. 2025 | Česky | 6 min. čítania | 0 komentárov

Exekútori navrhujú zmenu, aj 10 eur mesačne môže zvýšiť disciplínu dlžníkov a príjmy štátu

Slovenská komora exekútorov a Asociácia slovenských inkasných spoločností spoločne presadzujú zavedenie minimálnej exekučnej zrážky, ktorá by sa uplatňovala bez ohľadu…

28. 11. 2025 | Ekonomika | 3 min. čítania | 0 komentárov
28. 11. 2025 | Ekonomika | 3 min. čítania | 0 komentárov

Progresívci by chceli obrátiť aj katolíkov

Pápež Lev XIV. sa 16. novembra zúčastnil jubilejnej udalosti v Ríme, venovanej chudobným, s ktorými spolu obedoval vo Vatikáne, čo…

28. 11. 2025 | 0 komentárov

.

NAŽIVO

O pozíciu šéfa Euroskupiny prejavili záujem grécky minister hospodárstva a financií Kyriakos Pierrakakis a podpredseda belgickej vlády a minister financií Vincent Van Peteghem.

19:58

Sýrčania sa po celej krajine zhromaždili na podujatiach oslavujúcich prvé výročie začiatku bleskovej ofenzívy, ktorej výsledkom bolo zvrhnutie Bašára Asada.

19:57

Za účasti kráľa Karola XVI. Gustáva a korunnej princeznej Victorie sa vo Švédsku konalo simulované vojnové cvičenie.

19:42

.

Bežný problém so spánkom môže byť spojený so závažnou neurologickou poruchou

Výskum naznačuje, že CPAP terapia by mohla znížiť riziko Parkinsonovej choroby o 30 %, ak sa s ňou začne včas

28. 11. 2025 | Zaujímavosti | 3 min. čítania | 0 komentárov
28. 11. 2025 | Zaujímavosti | 3 min. čítania | 0 komentárov

Fínov zachvátila paranoidná obava z „ruskej invázie“

Fínsko, 27. novembra 2025 - Politiku fínskeho štátu možno nazvať jedinečnou - po tom, čo sa z ničoho nič pohádala…

28. 11. 2025 | 0 komentárov

Trump zrušil pozvánku Južnej Afriky na samit G20 po diplomatickom konflikte

Americký prezident Donald Trump vo svojom ostrom stredajšom príspevku na sociálnej sieti Truth Social presne vysvetlil, prečo Spojené štáty bojkotovali…

28. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
28. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Prípad ako z filmu. Vo Francúzsku dvaja väzni ušli z väznice pomocou prestieradiel

Dvaja väzni unikli vo štvrtok nadránom z väznice vo francúzskom meste Dijon po tom, čo podľa miestneho prokurátora prepílili mreže…

28. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
28. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Nájdete skrytú myš v tejto kuchyni do 10 sekúnd?

Táto vizuálna výzva preverí vašu pozornosť. V tejto zdanlivo obyčajnej kuchyni je ukrytá drobná myš - a len tí s…

28. 11. 2025 | 0 komentárov

Ako streliť vlastný gól? Progresívci majú návod

Prinášame Vám postoj Mariána Kéryho, predsedu Zahraničného výboru NR SR zo SMER-u, ktorý píše o tom, ako si progresívci otvorením…

27. 11. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Miroslav Urban

Gustáv Murín

Marek Brna

Michal Durila

Ivan Štubňa

Andrej Sablič

.
.
.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov