NAŽIVO

Líder strany oznámil, že najstaršia prodemokratická strana v Hongkongu formálne rozhodla o svojom rozpustení.

12:00

Ministerstvo vnútra Sýrie uviedlo, že strelec, ktorý zabil troch Američanov v oblasti Palmýry, bol príslušník bezpečnostných síl a mal byť prepustený pre extrémizmus.

11:59

Exilový šéf Hamasu Chalíl Hajja potvrdil, že vedúci výroby zbraní Hamasu bol deň predtým zabitý pri izraelskom útoku v Pásme Gazy.

11:58

Polícia  v Berlíne rozohnala demonštráciu proti policajnému násiliu, ktorej účastníci napádali policajtov a odpaľovali pyrotechniku.

11:57

Casa di Giulietta vo Verone je pre návštevníkov podľa nových pravidiel až do 6. januára prístupný iba so vstupenkou za 12 eur pre dospelých. Platí aj 60-sekundový limit pre páry, ktoré sa chcú fotografovať.

09:56

V Čile v nedeľu voliči hlasujú v druhom kole prezidentských volieb. Podľa predvolebných prieskumov je ich favoritom José Antonio Kast pred Jeannette Jarovou.

09:24

V katedrále Nanebovzatia Panny Márie v Jaéne a v katedrále Notre Dame sa konali dve omše za blahorečenie takmer 200 ľudí, ktorí zomreli počas prenasledovania kresťanov.

08:36

Približne 1500 ľudí protestovalo na námestí Ha-Bima v Tel Avive proti vláde premiéra Benjamina Netanjahua. Ďalšie demonštrácie sa konali aj v Jeruzaleme, Haife a na ďalších miestach v Izraeli.

07:54

Po herečke a speváčke Jane Birkinovej je od soboty pomenovaná lávka pre peších cez vodný kanál Saint Martin v 10. parížskom obvode.

07:53

Tím poverený reorganizáciou múzea Louvre povedie Philippe Jost, ktorý je zodpovedný za vedenie verejnej inštitúcie dohliadajúcej na renovačné práce v katedrále Notre-Dame.

07:52

Medzinárodné organizácie na ochranu ľudských práv odsúdili údajné opätovné zadržanie iránskej ľudskoprávnej aktivistky a laureátky Nobelovej ceny za mier Narges Mohammadíovej.

07:52

Z oficiálnych údajov vyplýva, že do Spojeného kráľovstva za posledné štyri týždne nepriplával cez Lamanšský prieplav žiadny čln s ilegálnymi migrantmi. Ide o najdlhšie neprerušené obdobie od jesene 2018.

07:50

Farmári vo Francúzsku blokovali cesty a zapaľovali balíky slamy na protest proti likvidácii celých stád dobytka v súvislosti s výskytom vírusového ochorenia nodulárna dermatitída.

07:49

Primátor mesta Providence Brett Smiley uviedol, že streľba v budove technickej fakulty Brownovej univerzity si vyžiadala najmenej dvoch mŕtvych a osem ťažko zranených.

07:48
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Šokujúce odhalenia o inštitucionálnom chaose, ktorý spečatil osud 42 obetí katastrofy AN-24

Lietanie na lietadlách sa v žiadnom prípade nedá porovnávať s jazdou na pozemných prostriedkoch. Ak je pred autom prekážka, tak aj pri vysokej rýchlosti mi na zabrzdenie stačí pár desiatok metrov. Keď si šofér nie je istý, zastaví na krajnici, pozrie sa do mapy, alebo skontroluje si auto, prípadne zavolá pomoc. Bežné dopravné turbovrtuľové lietadlo kategórie An-24 má v čistej konfigurácii rýchlosť okolo 360 km/h. Každú minútu preletí vzdialenosť 6 km, to znamená každú sekundu 100 metrov. Posádka nemôže zastaviť pred prekážkou, môže len vybočiť, alebo ju nadletieť

❚❚
.

Kým pilot v rámci ľudských schopností zareaguje na prekážku a urobí prvý úkon, preletí za 2 sekundy 200 metrov. Ak je prevýšenie veľké, kým zareagujú motory vyšším výkonom, trvá to niekoľko sekúnd, čo sa rovná 500-600 metrom. Potiahnutím riadiacej páky najprv stráca rýchlosť na úkor zisku výšky, ktorý na úvod predstavuje možno desať metrov za sekundu. Ale zároveň sa každú sekundu posunie o povedzme 40-50 metrov. Takže za prvých desať sekúnd možno nastúpa 100 metrov ale k prekážke sa priblíži o ďalších 400-500 metrov. Ak potiahne príliš a stratí rýchlosť pod kritickú, tak prejde do režimu pádu. Na vybratie pádu musí potlačiť a získať rýchlosť klesaním dovtedy, kým získa vztlak a môže letieť, teda prestane padať. Aj vtedy sa posúva dopredu. Za desať sekúnd možno o najmenej 300 metrov ak vychádzame z pádu pri výrazne zníženej rýchlosti oproti štandardnej čistej konfigurácii. Ak sa chce vyhnúť prekážke vybočením, tak v závislosti od veľkosti náklonu (pre dopravné lietadlo obmedzený) môže byť pri uvedenej rýchlosti polomer zákruty hravo zopár kilometrov. V prenesení na pozemné pomery to znamená, že ak začnem vybočovať na začiatku jednej dediny, vracať sa začnem po vybočení o viac ako 90° na začiatku susednej dediny. Také sú reality.

Navyše, šoférovi stačia značky na cestách a sledovanie dvoch prístrojov. Na všetko si počas dlhej cesty vystačí sám. Ak je preťažený, alebo zle naložený, nič sa nestane, prinajhoršom pokuta. Posádka lietadla závisí od množstva aktérov. Vo viacčlennej posádke má každý člen svoju úlohu, ale zároveň nesprávnou činnosťou alebo nečinnosťou vytvára pochybenia a z nich vyplývajúce ohrozenia. Prevencia pred nimi si vyžaduje doslova zostavu zručností. Vzájomnou komunikáciou začínajúc. Ale v hre sú aj mechanizmy rozhodovania, riešenia konfliktov, štýl riadenia a líderské zručnosti kapitána, povahové vlastnosti každého člena, vzájomná kompatibilita, rozdielna úroveň vycvičenosti, skúseností, talentu, vedomostí. Každý člen posádky je tiež zdrojom informácií pre všetkých ostatných. Toto všetko riešia výcvikom a teoretickou prípravou cibrené mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činnosti v posádke“ (z anglického Crew Resource Management, teda CRM). Z praktických dôvodov si to označíme ako C1RM. V posádke je to jednoduché, lebo celý proces sa koná pod vedením jediného a jednoznačného kapitána. Ale v prípade AN-24 sa stalo, že kapitán bol relatívne málo skúsený, aj na type, aj celkovým náletom. V civilnom lietaní by prakticky nemal nárok na kapitánstvo. Navyše kapitán bol málo priebojný, skôr nekonfliktný typ, ešte k tomu veliteľsky podriadený svojmu druhému pilotovi, ktorý bol nielen dominantný a veliteľský typ, ale od ktorého závisela kariéra – služobný postup, hodnotenie, aj istá časť platu kapitána. To bol veľmi vážny konflikt úloh, ktorý dobre popisuje prvá odborná správa v 7. časti. Zatiaľ nevieme, prečo 2. pilot neletel s kapitánom druhého lietadla, ktorý bol tiež pplk. a navyše o pol generácie starší.

Už menej je pilotom známa iná časť s rovnakou anglickou skratkou CRM. Z praktických dôvodov si túto úroveň označíme ako C2RM. Tentoraz sa týka „spoločnosti“, po anglicky Company Resource Management. Ide o mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činností“ v „leteckej spoločnosti“. Ale teraz je otázka, čo je vlastne „spoločnosť“ vo vojenskom dopravnom lietaní? A na určenie treba mať veľmi hĺbkové pochopenie prostredia nielen v armáde, ale aj v civile, dokonca aj teoretické vedomosti a prax v riadení procesov v obidvoch prostrediach. Na získanie odpovede sa musíme spýtať, aké funkcie voči lietaniu plní typická civilná letecká spoločnosť vo vzťahu k tomuto typu C2RM. Všetky, s výnimkou štátneho leteckého dozoru. Spoločnosť si vyberá posádky lietadiel, určuje a realizuje ich výcvik, ich riadenie kariér, ich plánovanie, zabezpečuje im výber a vybavenie lietadiel, ich údržbu, obnovovanie softvéru. Tiež výber a prípravu technického personálu, zabezpečovacieho a odbavovacieho personálu. Zabezpečuje aj modernizáciu lietadiel, naplňovanie lietadiel, pravidelnosť liniek, súčinnosť s vonkajšími aktérmi od poplatkov na letiskách, až po akvizičné a údržbové náklady. V civilnej leteckej spoločnosti sa všetko koná pod jediným tzv. „zodpovedným vedúcim“ generálnym riaditeľom, ktorému pri rozhodovaní asistuje správna a dozorná rada, ale aj systém odborných „nominovaných vedúcich“ expertov, jediný za každú zo zopár vymedzených oblastí. Akýchsi veliteľov funkčných jednotiek. Neuveriteľne dôkladný princíp jediného veliteľa. Hovoríme o civilných spoločnostiach.

.

Na druhej strane, v štátnych letectvách funguje v zmysle C2RM systémový chaos. Šok, ale absolútne nespochybniteľný fakt. Tým „zodpovedným vedúcim“ (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie) je v skutočnosti vo svojej podstate predseda vlády (pochopiteľne, ktorý o objekte riadenia nič nevie)! Jeho správnou radou v oblasti je časť členov vlády (ktorí o objekte riadenia takisto nič nevedia). V skutočnosti funkciu dozornej rady (dozor nad vyčleňovaním a používaním finančných zdrojov na chod „štátnej leteckej spoločnosti“) vykonáva parlament, s odborným (nekvalifikovaným) poradenstvom minimálne od dvoch výborov: pre obranu a pre financie. Z ktorých ani jeden o objekte riadenia absolútne nič nevie. Teraz nastáva ďalšie prekvapenie, týkajúce sa systému „nominovaných vedúcich“ expertov (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie). Prejdeme si ich. Prvým z nich, letovým riaditeľom, akýmsi šéfpilotom, nie je veliteľ dopravnej letky, ale všetky funkcie sa schádzajú, aj to nie úplne, až na úrovni veliteľa vzdušných síl! Kompletne sa môžu združovať s prižmúrením očí na úrovni Náčelníka generálneho štábu, ktorý o objekte riadenia spravidla absolútne nič nevie. S prižmúrením očí preto, že funkciu výberu a prípravy lietajúceho personálu, aj veľkej časti výcviku, idú až na úroveň ministra obrany (ani šéf jedinej sekcie nestačí len preto, že deformovali reformu školstva). Veliteľ dopravnej jednotky zodpovedá len do istej veľmi malej miery funkcii „vedúceho typu“ podľa civilnej terminológie. Hrôza? Nuž ešte som neskončil. Funkcia „Riaditeľa údržby“ sa sústreďuje až na úrovni ministra obrany, pre letku MV všetko na úrovni ministra vnútra! Zdôvodnenie je veľmi jednoduché – všetky potrebné funkcie pri akvizícii, aj veľkej tzv. ťažkej údržbe a modernizácii lietadiel (bez ohľadu na počet v jednotlivých typov), idú cez kšeftárske ministerské štruktúry. Nielen sekcia modernizácie (zo štruktúr NATO prevzatý šéf vyzbrojovania), ale aj sekcia finančná, personálna a ďalšie do toho vstupujú. Žiadna doména jediného expertného leteckého šéfa (ako v každej civilnej leteckej spoločnosti) neexistuje. Doslova raj pre oligarchov a šmelinárov a práve preto je ten systém tak nastavený, aby z toho profitovali politickí nominanti. Rovnako je na tom „Riaditeľ pozemného zabezpečenia“ (konečná je úroveň ministra), aj vedúci výcviku posádok (konečná je úroveň ministra)! Bezpečnosť, harmonizácia, zladenosť, efektívna koordinácia, hospodárnosť, všetko je systémovo nemožné, vylúčené, náhodné, nefunkčné (mohol by som rozprávať)!

Na snímke Peter Švec

To nie je koniec. Totiž aj štátny letecký dozor si vykonáva ministerstvo obrany a teda aj v  oblasti „kontroly kvality“ a keď treba vyšetrovania, je konečným expertom totálny šarlatán (zvyčajne) minister obrany už len tým, že každú oblasť mu sleduje niekto iný a do niektorých vstupujú aj externé vonkajšie orgány. Napríklad „politruci“ z protištátok stojaci na krku každého rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie. Veď čo oni môžu vedieť o bezpečnosti, hlavne nech to vyhrá najlacnejšia ponuka a hlavne nech si zdôvodnia svoju činnosť pre zahraničných donorov politruci z protištátok-mimovládok. Toto je samo osebe vážne ohrozenie. Čiže konečným zodpovedným sa obchvatom stáva vo všetkých oblastiach predseda vlády! Tento typ systémového chaosu bol hĺbkovou príčinou nie spolupôsobiacej príčiny katastrofy samotnej, ale s vysokou mierou istoty príčinou nezáchrany určitého množstva preživších, sediacich v zadnej časti trupu. Totiž leteckí záchranári nemohli zachraňovať, lebo nemali zodpovedajúcu výbavu!

Nuž a pri odhaľovaní systémových príčin leteckej katastrofy sa tento chliev a systémový chaos ešte neskončil. Ideme na oblasť, ktorú si nazveme C3RM. Označme si ju: „optimalizácia spravovania zdrojov a činností v lietaní“ (z civilu v „leteckom priemysle“) z anglickej skratky Corporate Resource Management. Týka sa tak všetkých vonkajších, teda mimorezortných aktérov, ktorí majú na každý let vplyv. Od dizajnérov lietadla, tvorcov prevádzkových príručiek (spravidla výrobca lietadla), dodávateľov podsystémov, agregátov, softvéru atď. Tiež cez poskytovateľov mapiek, letových postupov, zmenoviek v postupoch, letových informácií (od meteorologických, až po správy pre pilotov, tzv. NOTAMy). Ale tiež systému výmeny skúseností, poučení a záverov z celosvetových leteckých katastrof a vážnych udalostí. A končiac pri mimorezortnom a neraz mimoštátnom poskytovateľovi letových prevádzkových služieb. Tak, ako pri kritickom lete. Ktorý bol letom vojenského prevádzkovateľa podľa civilných pravidiel a pod riadením civilnými orgánmi riadenia letovej prevádzky. V tomto mechanizme C3RM sú zahrnutí vonkajší aktéri, bez ktorých sa let nemohol uskutočniť. Tento civilný mechanizmus má tiež akéhosi „jediného veliteľského agenta“ a to sú dohodnuté pravidlá pod organizáciou ICAO. Podľa nich sa postupuje v civile vo všetkých oblastiach. Národné úrady a národné letecké predpisy od dizajnu, výroby, schvaľovania, údržby, licencovania personálu, výcviku, požiadaviek na letiská, navigačné a iné zariadenia, atď. vychádzajú z minimálnych etalónov ICAO. K tomu existujú ďalšie medzinárodné dokumenty a protokoly. Vojenské letectvo sa tvári, že všetko harmonizuje, v skutočnosti drvivá väčšina štátov ide vo vojenskom lietaní podľa úplne iných pravidiel, zachováva si autonómiu. Výsledok? Nálet priemerne státisícov hodín na katastrofu v porovnaní s desiatkami až stovkami miliónov v civilných aerolíniách.

Nuž a tu sme sa dostali na veľmi citlivú platformu, kde chronologicky zoradím niektoré mne známe systémové návrhy, ktoré mohli pomôcť v prevencii katastrofy. U zainteresovaných jednotlivcov vyvolám kontroverzie. Tu sú fakty:

1992:  Všetko sa začalo už pri delení majetku tzv. federácie. Keby sa bol býval delimitátorom stal expert navrhovaný nevládnou stranou SNS, tak by sa nevytvoril zborový systém tretinovej kópie federálnej armády, ale navrhoval sa mierový brigádny pokrokový systém. Jeho prezentácii, aj predneseniu návrhu kompromisného divízneho systému zabránila ľudská malosť držiteľov moci. Čo by sa stalo? V úspornom systéme štruktúr s navrhovanou domobranou by bolo viac na výcvik, modernizácie a údržbu techniky, vrátane leteckej. V oblasti dopravných lietadiel som dal nominovanému delimitátorovi veľmi jednoduchý návrh: celé štátne letectvo pod vzdušné sily (neexistovala by letka MV), minimálny počet typov, maximálny počet lietadiel z každého typu. Namiesto masívneho počtu po jednom až dvoch dopravných lietadiel 6 typov by sme mali do 10x L410-UVP, 6x An26 na nákladnú prepravu a 4x salónne Jak40. 3 flotily.

.

1997-1998: Veliteľ zboru LaPVO presadzoval iniciatívy na civilné licencie pre všetkých vojenských pilotov a riadiacich letovej prevádzky. Navrhol, aby vzdušné sily prevzali komplexný systém civilných predpisov a vojenské špecifiky by sa riešili vojenskými prílohami rôzneho stupňa utajenia. Iniciatívy boli zamietnuté nadriadeným štábom LaPVO, presadili sa len fragmenty. V roku 2006 by už mali posádky vojenských dopravných lietadiel silno zažité zdravé civilné návyky, ktoré by vytvárali popri reťazci pochybení vysoko účinné reťazce záchranných sietí.

2000: Osobný list autora tohto článku vtedy už novému veliteľovi vzdušných síl s návrhom zásadných systémových opatrení pre dopravné letectvo so záverom, že ak sa tento systém bude ignorovať, môže nás čakať vážna udalosť.

2001: Po necelom roku obsahovo rovnaký list autor tohto článku predložil svojmu priamemu nadriadenému, Náčelníkovi GŠ, vo forme Informačnej správy. List utajený s odkazom, že to nie je oblasť mojej zodpovednosti.

2003: Autor bol ministrom ustanovený za šéfa „Komisie MO pre koncepčný rozvoj letectva.“ Správa pripravovaná pre verejnosť po dokončení presiaknutá niekoľkými desiatkami záverov, zistení a odporúčaní, pričom desiatky konfliktných postojov medzi národohospodársky a civilno-bezpečnostne nabudeným reformným predsedom a väčšou časťou jeho komisie so zdedenými postojmi boli vyriešené konštatovaním v približnom znení: „v tejto otázke komisia nedosiahla zhodu“. Nový minister správu utajil a nechal založiť ad acta, čím ignorovaním odporúčaní k typu AN-24 nevedomky umožnil, aby o dva roky neskôr malo prečo a na čom ukončiť svoju životnú púť 42 obetí katastrofy.

30. 9. 2004: autor odchádza do zálohy, osud návrhov zostáva neznámy.

.

19. 1. 2006: Na vyvrcholenie nakopených ignorácií doplatí 42 osôb. Vyšetrovacia správa utajená až do konca júla 2020. Znalci už chápeme prečo.

Čitateľ môže veriť, aj pochybovať. Oprávnene. Totiž veľa vecí nebolo vyšetrených, neboli urobené letové rekonštrukcie letu a alternatívnych postupov, ani činnosti radarového riadiaceho. Neboli odtajnené súdno-lekárske správy o počte obetí, ktoré prežili katastrofu a doplatili na nemožnosť poskytnutia pomoci nevybaveným vrtuľníkom leteckej pátracej a záchrannej služby. Neboli vyšetrené aspekty modernizácie. Či boli inštalácie schválené výrobcom, potom výrobcom vypracované a prevádzkovateľovi postúpené nové prevádzkové postupy. Z toho vyplýva jediný záver: JE NUTNÉ NOVÉ VYŠETROVANIE s novou vyšetrovacou komisiou, so zapojením výrobcu lietadla. Aspoň z úcty k obetiam, keď už inštitucionálna zadubenosť nedovolí chápať, že z nesprávnych záverov, zo zatĺkania, klamania a podvádzania nemôže vzniknúť účinné poučenie, prevencia. Vinníkom katastrofy je teda určite ľudský faktor: systémový organizačný chaos.

Ing. Peter Švec, p.s.c., RCDS, bezpečnostno-obranný a letecko-bezpečnostný analytik, Airline Captain B-737 NG, Line Check Captain

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Gustáv Murín

Dušan Hirjak

Marek Brna

Erik Majercak

Ivan Štubňa

Milan Šupa

.
.
.

„Kreatívni“ európski úradníci našli dieru v zákone v snahe obísť veto

Krajiny EÚ schválili právny mechanizmus na neobmedzené zmrazenie zlatých a devízových rezerv Ruskej centrálnej banky v hodnote 210 miliárd eur.…

14. 12. 2025 | Zo zahraničia | 13 min. čítania | 0 komentárov

.

Saková: Slovensko zvažuje podanie žaloby pre zákaz ruského plynu, dôvodom je porušenie subsidiarity

Slovensko zvažuje podanie žaloby pre zámer Európskej únie úplne sa odstrihnúť od dodávok ruského plynu. Uviedla to v diskusnej relácii…

14. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
14. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Šéf národniarov poprel, že by bol v parlamente opitý

Tvrdenia opozície, že predseda koaličnej Slovenskej národnej strany a podpredseda Národnej rady SR Andrej Danko bol v parlamente pod vplyvom…

14. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
14. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Unikli detaily. Zelenského odpoveď na Trumpov mierový plán sa zhrňuje do formulky: „áno, ale…“

Ukrajina vo svojej verzii mierového plánu požaduje kontrolu nad Záporožskou jadrovou elektrárňou a zachovanie súčasného počtu vojakov Ukrajinskej národnej armády,…

14. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
14. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Matovič pritvrdzuje a koaličné poslankyne primitívne uráža: Arogantné, skorumpované, falošné, klamárske fuchtle!

Namiesto ospravedlnenia ďalší primitívny útok. Igor Matovič si opäť kopol do koaličných poslankýň

14. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
14. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Lavrov varuje pred tým, čo sa deje v Bosne a správaním Západu

V článku pre srbský denník Politika ruský minister zahraničných vecí Sergej Lavrov obvinil Západ z rozpútania „viacúrovňovej kampane proti Srbom“,…

14. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
14. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Premiér: V roku 2026 by sa mohli niektorým zamestnancom znížiť odvody

Budúci rok by sa mohli pri určitých kategóriách zamestnancov znížiť odvody. Muselo by to však byť spojené s nejakými opatreniami.…

14. 12. 2025 | Ekonomika | 2 min. čítania | 0 komentárov
14. 12. 2025 | Ekonomika | 2 min. čítania | 0 komentárov

Keď sa brucho nadúva: Sprievodca pre brucho bez bublín a myseľ bez starostí

Čo majú spoločné lekárska ambulancia, kňazi v starom Egypte a črevný mikrobióm? Všetkých spája jeden nenápadný, no všadeprítomný jav –…

14. 12. 2025 | | 2 min. čítania | 0 komentárov
14. 12. 2025 | | 2 min. čítania | 0 komentárov

Hampl pre HS: Časť súčasných elít EÚ stratila schopnosť dohody aj diplomacie, správajú sa ako spoločenský odpad a viac už nemajú kam klesnúť

Vraj ak má človek v bežnom prejave slovník plný vulgarizmov rôzneho druhu, svedčí to o tom, že má skvelé rečnícke schopnosti.…

14. 12. 2025 | Rozhovory | 13 min. čítania | 0 komentárov
14. 12. 2025 | Rozhovory | 13 min. čítania | 0 komentárov
.

Na Slovensku chce aktuálne vzniknúť 10 nových politických strán

Na Slovensku chce aktuálne vzniknúť desať nových politických strán. Oznámenia o zbere potrebných podpisov sú zverejnené na webstránke Ministerstva vnútra…

14. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
14. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

„Triky malého podvodníka.” Zelenského „volebný“ ťah. O čo v skutočnosti ide

„Je zrejmé, že sa snaží vyhnúť Trumpovým požiadavkám, aby do 25. decembra podpísal dohodu o odstúpení určitých území a súhlasil…

14. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
14. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Polícia pátra po páchateľovi, ktorý zabil dvoch ľudí na univerzite v USA

Stovky policajtov v nedeľu pátrali po páchateľovi, ktorý na Brownovej univerzite v americkom Providence v štáte Rhode Island zastrelil dvoch…

14. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
14. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Komisár pre deti kritizuje poslancov za roztržku v parlamente: Normalizujete násilie, legitimizujete nenávisť a vysielate deťom a mladým ľuďom mimoriadne nebezpečný signál

Komisár pre deti Jozef Mikloško vyjadril hlboké znepokojenie nad správaním, ktoré sprevádzalo poslednú schôdzu parlamentu. Ako uviedol vo výzve poslancom,…

14. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
14. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
.

Najnovší vývoj hovorí jasne: Novinárske akreditácie treba sprísniť

V rámci udržiavania zdravého ovzdušia vo verejnom priestore, ako aj dodržiavania dobrého tónu na tlačovkách štátnych zamestnancov je nevyhnutné, aby…

14. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
14. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov

Zmatení jazyků…

Biblický příběh o Babylonské věži znáte, ne? Lid byl jednoho ducha a jedné mysli a pustili se do díla, které…

14. 12. 2025 | Česky | 6 min. čítania | 0 komentárov
14. 12. 2025 | Česky | 6 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

14. 12. 2025 | Aktualizované 14. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
14. 12. 2025 | Aktualizované 14. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Daniel Lipšic sa má v stredu opäť postaviť pred disciplinárny súd

Bývalý a posledný šéf Úradu špeciálnej prokuratúry Daniel Lipšic sa má v stredu (17. 12.) opäť postaviť pred disciplinárny súd.…

14. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
14. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Fico vyzýva Žilinku: “Čo ešte preboha Lipšic robí na generálnej prokuratúre?”

Premiér Robert Fico vyhlásil, že vlastní voliči súčasnej vládnej koalície politikom pri moci najviac vyčítajú to, že “neurobili poriadok” s…

13. 12. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov
13. 12. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov

Premotivovaný moderátor požaduje neskutočne tvrdý trest pre Weissa za slová o "čiernych chlapcoch"

Typický príklad progresívnej západnej \"cancel culture\". Moderátor známeho podcastu chce, aby bol jeden z najúspešnejších futbalových trénerov slovenskej histórie Vladimír…

14. 12. 2025 | 0 komentárov

Obyvatelia Skalice v miestnom referende odmietli výstavbu spaľovne komunálnych odpadov

Obyvatelia Skalice v miestnom referende odmietli výstavbu spaľovne komunálneho odpadu v katastrálnom území mesta. Referendum je platné, z 12 735…

14. 12. 2025 | Regióny | 2 min. čítania | 0 komentárov
14. 12. 2025 | Regióny | 2 min. čítania | 0 komentárov

Alergická astma sa nedá vyliečiť. Pozor! Deťom do dvoch rokov by sa takéto lieky ani nemali dávať

Alergická astma sa vyliečiť nedá, cieľom pri liečbe je dosiahnuť, aby pacient bol bez príznakov, respektíve len s minimom prejavov.…

14. 12. 2025 | Zaujímavosti | 3 min. čítania | 0 komentárov
14. 12. 2025 | Zaujímavosti | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

Kresťania slávia tretiu adventnú nedeľu

Kresťania slávia 14. decembra tretiu adventnú nedeľu. Ružová farba ju odlišuje od ostatných adventných dní, ktoré sú spojené s fialovou…

14. 12. 2025 | Svetonázor | 2 min. čítania | 0 komentárov
14. 12. 2025 | Svetonázor | 2 min. čítania | 0 komentárov

Za čo vlastne bojujú progresívni aktivisti?

Liberálni aktivisti sa síce často stavajú do úlohy moderných mesiášov, no pravidelne v súvislosti s nimi prepukajú škandály, ktoré tento…

14. 12. 2025 | 0 komentárov

Belgicko, Bulharsko, Malta a Taliansko sa pridávajú k Slovensku a Maďarsku a sú proti zhabaniu ruských aktív v Európe

Štyri európske krajiny Belgicko, Bulharsko, Malta a Taliansko sa vyslovili proti použitiu ruských aktív na poskytnutie reparančného úveru Ukrajine a…

13. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
13. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Ďalšia rana pre Országha z USA. Šimon Nemec sa zranil na tréningu

V kanadsko-americkej NHL sú aktuálne medzi zranenými Slováci: Martin Pospíšil, Samuel Honzek a obranca Erik Černák (Tampa Bay). V sobotu…

14. 12. 2025 | 0 komentárov

.

Berlín pošle vojakov na posilnenie poľských hraníc

Nemecko oznámilo, že pošle skupinu vojakov do Poľska, aby pomohli s projektom posilnenia východnej hranice krajiny, kde narastajú obavy z…

13. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
13. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Bolestivé drahé nehody, ktoré sa podarilo zachytiť na fotografiách

Drahé nehody patria medzi tie momenty, ktoré bolia nielen fyzicky, ale najmä finančne, a pri ktorých človek okamžite rozmýšľa, či…

14. 12. 2025 | 0 komentárov

Budovy pre budúcnosť a slovenské bývanie. Kto v skutočnosti formuje pravidlá hry?

Kto dnes na Slovensku rozhoduje o tom, ako budeme bývať? Budovy pre budúcnosť vystupujú ako odborný hlas, no ich financovanie,…

13. 12. 2025 | Komentáre | 8 min. čítania | 0 komentárov
13. 12. 2025 | Komentáre | 8 min. čítania | 0 komentárov

Prečo je lev známy ako kráľ džungle?

Lev je už po stáročia považovaný za Kráľa džungle, hoci v skutočnosti žije najmä v afrických savanách. Tento majestátny predátor…

14. 12. 2025 | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Líder strany oznámil, že najstaršia prodemokratická strana v Hongkongu formálne rozhodla o svojom rozpustení.

12:00

Ministerstvo vnútra Sýrie uviedlo, že strelec, ktorý zabil troch Američanov v oblasti Palmýry, bol príslušník bezpečnostných síl a mal byť prepustený pre extrémizmus.

11:59

Exilový šéf Hamasu Chalíl Hajja potvrdil, že vedúci výroby zbraní Hamasu bol deň predtým zabitý pri izraelskom útoku v Pásme Gazy.

11:58

Polícia  v Berlíne rozohnala demonštráciu proti policajnému násiliu, ktorej účastníci napádali policajtov a odpaľovali pyrotechniku.

11:57

.

Zomrel bývalý poslanec NR SR za Smer-SD

Zomrel bývalý poslanec Národnej rady SR Vladimír Matejička. V parlamente pôsobil za Smer-SD. O jeho úmrtí informovali predseda parlamentu Richard…

13. 12. 2025 | Aktualizované 13. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
13. 12. 2025 | Aktualizované 13. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Rusko otvorilo cestu k posledným „pevnostiam“ ukrajinskej armády v Donbase

Ukrajina, 13. decembra 2025 - Od 11. decembra sa Severský smer už nebude objavovať v správach. Teraz je to Slavjansko-Kramatorský…

14. 12. 2025 | 0 komentárov

Trump, Clintonová, Gates a princ Andrew… Zverejnili fotografie z Epsteinovej villy, ktoré nie sú v spise

Predstavitelia Demokratickej strany z výboru pre dohľad nad Snemovňou reprezentantov Kongresu USA zverejnili fotografie z vily sexuálneho zločinca Epsteina, medzi…

13. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
13. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Po útokoch na ruskú „tieňovú flotilu" pokračujú ruské odvetné útoky na ukrajinskú „tieňovú energetiku"

Ukrajina, 13. decembra 2025 - Takto vyzerá Odesa bez elektriny, dnes boli zasiahnuté rôzne ciele.   Ruská armáda dnes spustila…

14. 12. 2025 | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Syrskyj naznačil pokles zahraničnej vojenskej pomoci aj pokles morálky jeho vojakov

Operačná situácia na fronte zostáva zložitá, keďže Rusko vedie útočné operácie „prakticky pozdĺž celej línie kontaktu“, povedal vrchný veliteľ ukrajinských…

13. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
13. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Matovič: Najvyšší súd nepovedal, že Dušan Kováčik skutky nespáchal

Najvyšší súd SR podľa lídra opozičného Hnutia Slovensko Igora Matoviča nepovedal, že bývalý špeciálny prokurátor Dušan K. skutky nespáchal, rozhodol…

13. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
13. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Gustáv Murín

Dušan Hirjak

Marek Brna

Erik Majercak

Ivan Štubňa

Milan Šupa

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov