NAŽIVO

Sociológ Martin Bútora, historik Jozef Jablonický, františkán Fidél Ambróz Jurčovič a kňaz Károly Lénár získali tohtoročnú Cenu slobody Antona Srholca. Trnavský samosprávny kraj (TTSK) ju od roku 2018 udeľuje osobnostiam, ktoré sa výrazne pričinili o ochranu ľudských práv, upevnenie demokracie a právneho štátu a prejavili mimoriadnu občiansku statočnosť, skonštatoval predseda kraja Jozef Viskupič.

Trnava TTSK cena Srholec
Na snímke zľava podpredsedovia Trnavského samosprávneho (TTSK) kraja Rastislav Mráz, József Berényi, ocenený Martin Bútora, predseda TTSK kraja Jozef Viskupič a podpredseda TTSK Patrik Voltmann počas odovzdávania Ceny slobody Antona Srholca v Divadle Jána Palárika v Trnave v nedeľu 16. novembra 2025 / Foto: TASR-Lukáš Grinaj
Čítať viac | Včera 20:12

Reiting Zelenského za posledný týždeň klesol približne o 40 % a v súčasnosti predstavuje menej ako 20 %.

Informoval o tom poslanec Jaroslav Železnjak s odvolaním sa na údaje troch uzavretých sociálnych prieskumov, ktoré boli vykonané bezprostredne po korupčnom škandále s „nahrávkami Mindiča“.

Včera 19:26

Tomáš Taraba: Potom čo sa prevalilo, že vlády Hegera a Ódora nahlasovali tisíce príspevkov občanov SR, aby im boli zablokované sociálne siete a nemali právo sa slobodne vyjadrovať, nemali by 17. november brať ani len do úst. Sú paródiou a výsmechom slobody!

Včera 18:56

Ukrajina pracuje na obnovení výmeny väzňov s Ruskom. Táto výmena by mohla vrátiť domov 1 200 ukrajinských väzňov. Uviedol prezident Volodymyr Zelenskyj čím potvrdil sobotnú informáciu ukrajinského tajomníka Rady národnej bezpečnosti a obrany Rustema Umerova. Informuje agentúra AP.

Včera 18:25

Grécko a Ukrajina zintenzívňujú spoluprácu v oblasti energetickej politiky. Kľúčovým prvkom je takzvaný vertikálny plynárenský koridor, cez ktorý by v budúcnosti malo prúdiť viac skvapalneného plynu z gréckych prístavov do juhovýchodnej Európy a ďalej na Ukrajinu.

Dnes podpísali obe strany v Aténach dohodu. Tá má Kyjevu poskytnúť dodatočné garancie dodávok na nadchádzajúcu zimu a nasledujúce roky. Informuje agentúra AFP a DPA.

Grécko Ukrajina Zelenskyj
Na snímke ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj (vľavo) a grécky premiér Kyriakos Mitsotakis / Foto: TASR/AP-Yorgos Karahalis
Včera 18:23

EK zvažuje navrhnúť zavedenie dane na vysoko priemyselne spracované potraviny s vysokým obsahom tuku, cukru a soli. Vyplýva to z dokumentu. Informuje agentúra DPA.

Včera 18:21

Na pozadí krízy s Venezuelou USA vyslali do Karibského mora údernú skupinu na čele s najväčšou lietadlovou loďou na svete USS Gerald R. Ford. Informujú o tom námorné sily Spojených štátov.

Na palube sa nachádza približne 4 000 vojakov, ako aj desiatky lietadiel, vrátane stíhačiek a podporného letectva.

Americká armáda uvádza, že umiestnenie údernej skupiny súvisí so „zhoršením situácie v regióne“. Pentagón skôr oznámil spustenie operácie „Južná kopija“ proti drogovým dílerom na západnej pologuli.

Včera 18:11

Premiér východonemeckej spolkovej krajiny Sasko Michael Kretschmer uviedol, že Nemecko by malo mať záujem o obnovenie dodávok energie z Ruska po nastolení prímeria na Ukrajine.

Michael Kretschmer
Na snímke premiér východonemeckej spolkovej krajiny Sasko Michael Kretschmer (CDU) / Foto: TASR/DPA-Robert Michael
Čítať viac | Včera 17:45

Počas druhej svetovej vojny bol Stalin po štyroch rokoch už v Berlíne, zatiaľ čo Putin sa nedostal ani do Kyjeva (v skutočnosti sa tam dostal za tri dni – pozn. Militarista). A ani sa tam nedostane – prezident Fínska Stubb.

Predtým však vyhlásil, že prímerie na Ukrajine do jari je nepravdepodobné.

Stubb tiež zjavne zabudol, že Fínsko požiadalo o mier v štvrtom mesiaci vojny so ZSSR v rokoch 1939-1940 a takmer o rok skôr ako Nemci v rokoch 1941-1945 zaútočili.

Včera 16:10

Oficiálni predstavitelia Trumpovej administratívy informovali tlačovú agentúru AP, že neočakávajú podpísanie dohody o predaji stíhačiek F-35 Saudskej Arábii počas návštevy saudskoarabského korunného princa Muhammada bin Salmana vo Washingtone tento týždeň.

Podľa správy sa administratíva obáva oslabenia bezpečnostnej prevahy Izraela v regióne a úniku citlivých vojenských technológií do Číny.

Včera 16:08
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Šokujúce odhalenia o inštitucionálnom chaose, ktorý spečatil osud 42 obetí katastrofy AN-24

Lietanie na lietadlách sa v žiadnom prípade nedá porovnávať s jazdou na pozemných prostriedkoch. Ak je pred autom prekážka, tak aj pri vysokej rýchlosti mi na zabrzdenie stačí pár desiatok metrov. Keď si šofér nie je istý, zastaví na krajnici, pozrie sa do mapy, alebo skontroluje si auto, prípadne zavolá pomoc. Bežné dopravné turbovrtuľové lietadlo kategórie An-24 má v čistej konfigurácii rýchlosť okolo 360 km/h. Každú minútu preletí vzdialenosť 6 km, to znamená každú sekundu 100 metrov. Posádka nemôže zastaviť pred prekážkou, môže len vybočiť, alebo ju nadletieť

❚❚
.

Kým pilot v rámci ľudských schopností zareaguje na prekážku a urobí prvý úkon, preletí za 2 sekundy 200 metrov. Ak je prevýšenie veľké, kým zareagujú motory vyšším výkonom, trvá to niekoľko sekúnd, čo sa rovná 500-600 metrom. Potiahnutím riadiacej páky najprv stráca rýchlosť na úkor zisku výšky, ktorý na úvod predstavuje možno desať metrov za sekundu. Ale zároveň sa každú sekundu posunie o povedzme 40-50 metrov. Takže za prvých desať sekúnd možno nastúpa 100 metrov ale k prekážke sa priblíži o ďalších 400-500 metrov. Ak potiahne príliš a stratí rýchlosť pod kritickú, tak prejde do režimu pádu. Na vybratie pádu musí potlačiť a získať rýchlosť klesaním dovtedy, kým získa vztlak a môže letieť, teda prestane padať. Aj vtedy sa posúva dopredu. Za desať sekúnd možno o najmenej 300 metrov ak vychádzame z pádu pri výrazne zníženej rýchlosti oproti štandardnej čistej konfigurácii. Ak sa chce vyhnúť prekážke vybočením, tak v závislosti od veľkosti náklonu (pre dopravné lietadlo obmedzený) môže byť pri uvedenej rýchlosti polomer zákruty hravo zopár kilometrov. V prenesení na pozemné pomery to znamená, že ak začnem vybočovať na začiatku jednej dediny, vracať sa začnem po vybočení o viac ako 90° na začiatku susednej dediny. Také sú reality.

Navyše, šoférovi stačia značky na cestách a sledovanie dvoch prístrojov. Na všetko si počas dlhej cesty vystačí sám. Ak je preťažený, alebo zle naložený, nič sa nestane, prinajhoršom pokuta. Posádka lietadla závisí od množstva aktérov. Vo viacčlennej posádke má každý člen svoju úlohu, ale zároveň nesprávnou činnosťou alebo nečinnosťou vytvára pochybenia a z nich vyplývajúce ohrozenia. Prevencia pred nimi si vyžaduje doslova zostavu zručností. Vzájomnou komunikáciou začínajúc. Ale v hre sú aj mechanizmy rozhodovania, riešenia konfliktov, štýl riadenia a líderské zručnosti kapitána, povahové vlastnosti každého člena, vzájomná kompatibilita, rozdielna úroveň vycvičenosti, skúseností, talentu, vedomostí. Každý člen posádky je tiež zdrojom informácií pre všetkých ostatných. Toto všetko riešia výcvikom a teoretickou prípravou cibrené mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činnosti v posádke“ (z anglického Crew Resource Management, teda CRM). Z praktických dôvodov si to označíme ako C1RM. V posádke je to jednoduché, lebo celý proces sa koná pod vedením jediného a jednoznačného kapitána. Ale v prípade AN-24 sa stalo, že kapitán bol relatívne málo skúsený, aj na type, aj celkovým náletom. V civilnom lietaní by prakticky nemal nárok na kapitánstvo. Navyše kapitán bol málo priebojný, skôr nekonfliktný typ, ešte k tomu veliteľsky podriadený svojmu druhému pilotovi, ktorý bol nielen dominantný a veliteľský typ, ale od ktorého závisela kariéra – služobný postup, hodnotenie, aj istá časť platu kapitána. To bol veľmi vážny konflikt úloh, ktorý dobre popisuje prvá odborná správa v 7. časti. Zatiaľ nevieme, prečo 2. pilot neletel s kapitánom druhého lietadla, ktorý bol tiež pplk. a navyše o pol generácie starší.

Už menej je pilotom známa iná časť s rovnakou anglickou skratkou CRM. Z praktických dôvodov si túto úroveň označíme ako C2RM. Tentoraz sa týka „spoločnosti“, po anglicky Company Resource Management. Ide o mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činností“ v „leteckej spoločnosti“. Ale teraz je otázka, čo je vlastne „spoločnosť“ vo vojenskom dopravnom lietaní? A na určenie treba mať veľmi hĺbkové pochopenie prostredia nielen v armáde, ale aj v civile, dokonca aj teoretické vedomosti a prax v riadení procesov v obidvoch prostrediach. Na získanie odpovede sa musíme spýtať, aké funkcie voči lietaniu plní typická civilná letecká spoločnosť vo vzťahu k tomuto typu C2RM. Všetky, s výnimkou štátneho leteckého dozoru. Spoločnosť si vyberá posádky lietadiel, určuje a realizuje ich výcvik, ich riadenie kariér, ich plánovanie, zabezpečuje im výber a vybavenie lietadiel, ich údržbu, obnovovanie softvéru. Tiež výber a prípravu technického personálu, zabezpečovacieho a odbavovacieho personálu. Zabezpečuje aj modernizáciu lietadiel, naplňovanie lietadiel, pravidelnosť liniek, súčinnosť s vonkajšími aktérmi od poplatkov na letiskách, až po akvizičné a údržbové náklady. V civilnej leteckej spoločnosti sa všetko koná pod jediným tzv. „zodpovedným vedúcim“ generálnym riaditeľom, ktorému pri rozhodovaní asistuje správna a dozorná rada, ale aj systém odborných „nominovaných vedúcich“ expertov, jediný za každú zo zopár vymedzených oblastí. Akýchsi veliteľov funkčných jednotiek. Neuveriteľne dôkladný princíp jediného veliteľa. Hovoríme o civilných spoločnostiach.

.

Na druhej strane, v štátnych letectvách funguje v zmysle C2RM systémový chaos. Šok, ale absolútne nespochybniteľný fakt. Tým „zodpovedným vedúcim“ (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie) je v skutočnosti vo svojej podstate predseda vlády (pochopiteľne, ktorý o objekte riadenia nič nevie)! Jeho správnou radou v oblasti je časť členov vlády (ktorí o objekte riadenia takisto nič nevedia). V skutočnosti funkciu dozornej rady (dozor nad vyčleňovaním a používaním finančných zdrojov na chod „štátnej leteckej spoločnosti“) vykonáva parlament, s odborným (nekvalifikovaným) poradenstvom minimálne od dvoch výborov: pre obranu a pre financie. Z ktorých ani jeden o objekte riadenia absolútne nič nevie. Teraz nastáva ďalšie prekvapenie, týkajúce sa systému „nominovaných vedúcich“ expertov (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie). Prejdeme si ich. Prvým z nich, letovým riaditeľom, akýmsi šéfpilotom, nie je veliteľ dopravnej letky, ale všetky funkcie sa schádzajú, aj to nie úplne, až na úrovni veliteľa vzdušných síl! Kompletne sa môžu združovať s prižmúrením očí na úrovni Náčelníka generálneho štábu, ktorý o objekte riadenia spravidla absolútne nič nevie. S prižmúrením očí preto, že funkciu výberu a prípravy lietajúceho personálu, aj veľkej časti výcviku, idú až na úroveň ministra obrany (ani šéf jedinej sekcie nestačí len preto, že deformovali reformu školstva). Veliteľ dopravnej jednotky zodpovedá len do istej veľmi malej miery funkcii „vedúceho typu“ podľa civilnej terminológie. Hrôza? Nuž ešte som neskončil. Funkcia „Riaditeľa údržby“ sa sústreďuje až na úrovni ministra obrany, pre letku MV všetko na úrovni ministra vnútra! Zdôvodnenie je veľmi jednoduché – všetky potrebné funkcie pri akvizícii, aj veľkej tzv. ťažkej údržbe a modernizácii lietadiel (bez ohľadu na počet v jednotlivých typov), idú cez kšeftárske ministerské štruktúry. Nielen sekcia modernizácie (zo štruktúr NATO prevzatý šéf vyzbrojovania), ale aj sekcia finančná, personálna a ďalšie do toho vstupujú. Žiadna doména jediného expertného leteckého šéfa (ako v každej civilnej leteckej spoločnosti) neexistuje. Doslova raj pre oligarchov a šmelinárov a práve preto je ten systém tak nastavený, aby z toho profitovali politickí nominanti. Rovnako je na tom „Riaditeľ pozemného zabezpečenia“ (konečná je úroveň ministra), aj vedúci výcviku posádok (konečná je úroveň ministra)! Bezpečnosť, harmonizácia, zladenosť, efektívna koordinácia, hospodárnosť, všetko je systémovo nemožné, vylúčené, náhodné, nefunkčné (mohol by som rozprávať)!

Na snímke Peter Švec

To nie je koniec. Totiž aj štátny letecký dozor si vykonáva ministerstvo obrany a teda aj v  oblasti „kontroly kvality“ a keď treba vyšetrovania, je konečným expertom totálny šarlatán (zvyčajne) minister obrany už len tým, že každú oblasť mu sleduje niekto iný a do niektorých vstupujú aj externé vonkajšie orgány. Napríklad „politruci“ z protištátok stojaci na krku každého rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie. Veď čo oni môžu vedieť o bezpečnosti, hlavne nech to vyhrá najlacnejšia ponuka a hlavne nech si zdôvodnia svoju činnosť pre zahraničných donorov politruci z protištátok-mimovládok. Toto je samo osebe vážne ohrozenie. Čiže konečným zodpovedným sa obchvatom stáva vo všetkých oblastiach predseda vlády! Tento typ systémového chaosu bol hĺbkovou príčinou nie spolupôsobiacej príčiny katastrofy samotnej, ale s vysokou mierou istoty príčinou nezáchrany určitého množstva preživších, sediacich v zadnej časti trupu. Totiž leteckí záchranári nemohli zachraňovať, lebo nemali zodpovedajúcu výbavu!

Nuž a pri odhaľovaní systémových príčin leteckej katastrofy sa tento chliev a systémový chaos ešte neskončil. Ideme na oblasť, ktorú si nazveme C3RM. Označme si ju: „optimalizácia spravovania zdrojov a činností v lietaní“ (z civilu v „leteckom priemysle“) z anglickej skratky Corporate Resource Management. Týka sa tak všetkých vonkajších, teda mimorezortných aktérov, ktorí majú na každý let vplyv. Od dizajnérov lietadla, tvorcov prevádzkových príručiek (spravidla výrobca lietadla), dodávateľov podsystémov, agregátov, softvéru atď. Tiež cez poskytovateľov mapiek, letových postupov, zmenoviek v postupoch, letových informácií (od meteorologických, až po správy pre pilotov, tzv. NOTAMy). Ale tiež systému výmeny skúseností, poučení a záverov z celosvetových leteckých katastrof a vážnych udalostí. A končiac pri mimorezortnom a neraz mimoštátnom poskytovateľovi letových prevádzkových služieb. Tak, ako pri kritickom lete. Ktorý bol letom vojenského prevádzkovateľa podľa civilných pravidiel a pod riadením civilnými orgánmi riadenia letovej prevádzky. V tomto mechanizme C3RM sú zahrnutí vonkajší aktéri, bez ktorých sa let nemohol uskutočniť. Tento civilný mechanizmus má tiež akéhosi „jediného veliteľského agenta“ a to sú dohodnuté pravidlá pod organizáciou ICAO. Podľa nich sa postupuje v civile vo všetkých oblastiach. Národné úrady a národné letecké predpisy od dizajnu, výroby, schvaľovania, údržby, licencovania personálu, výcviku, požiadaviek na letiská, navigačné a iné zariadenia, atď. vychádzajú z minimálnych etalónov ICAO. K tomu existujú ďalšie medzinárodné dokumenty a protokoly. Vojenské letectvo sa tvári, že všetko harmonizuje, v skutočnosti drvivá väčšina štátov ide vo vojenskom lietaní podľa úplne iných pravidiel, zachováva si autonómiu. Výsledok? Nálet priemerne státisícov hodín na katastrofu v porovnaní s desiatkami až stovkami miliónov v civilných aerolíniách.

Nuž a tu sme sa dostali na veľmi citlivú platformu, kde chronologicky zoradím niektoré mne známe systémové návrhy, ktoré mohli pomôcť v prevencii katastrofy. U zainteresovaných jednotlivcov vyvolám kontroverzie. Tu sú fakty:

1992:  Všetko sa začalo už pri delení majetku tzv. federácie. Keby sa bol býval delimitátorom stal expert navrhovaný nevládnou stranou SNS, tak by sa nevytvoril zborový systém tretinovej kópie federálnej armády, ale navrhoval sa mierový brigádny pokrokový systém. Jeho prezentácii, aj predneseniu návrhu kompromisného divízneho systému zabránila ľudská malosť držiteľov moci. Čo by sa stalo? V úspornom systéme štruktúr s navrhovanou domobranou by bolo viac na výcvik, modernizácie a údržbu techniky, vrátane leteckej. V oblasti dopravných lietadiel som dal nominovanému delimitátorovi veľmi jednoduchý návrh: celé štátne letectvo pod vzdušné sily (neexistovala by letka MV), minimálny počet typov, maximálny počet lietadiel z každého typu. Namiesto masívneho počtu po jednom až dvoch dopravných lietadiel 6 typov by sme mali do 10x L410-UVP, 6x An26 na nákladnú prepravu a 4x salónne Jak40. 3 flotily.

.

1997-1998: Veliteľ zboru LaPVO presadzoval iniciatívy na civilné licencie pre všetkých vojenských pilotov a riadiacich letovej prevádzky. Navrhol, aby vzdušné sily prevzali komplexný systém civilných predpisov a vojenské špecifiky by sa riešili vojenskými prílohami rôzneho stupňa utajenia. Iniciatívy boli zamietnuté nadriadeným štábom LaPVO, presadili sa len fragmenty. V roku 2006 by už mali posádky vojenských dopravných lietadiel silno zažité zdravé civilné návyky, ktoré by vytvárali popri reťazci pochybení vysoko účinné reťazce záchranných sietí.

2000: Osobný list autora tohto článku vtedy už novému veliteľovi vzdušných síl s návrhom zásadných systémových opatrení pre dopravné letectvo so záverom, že ak sa tento systém bude ignorovať, môže nás čakať vážna udalosť.

2001: Po necelom roku obsahovo rovnaký list autor tohto článku predložil svojmu priamemu nadriadenému, Náčelníkovi GŠ, vo forme Informačnej správy. List utajený s odkazom, že to nie je oblasť mojej zodpovednosti.

2003: Autor bol ministrom ustanovený za šéfa „Komisie MO pre koncepčný rozvoj letectva.“ Správa pripravovaná pre verejnosť po dokončení presiaknutá niekoľkými desiatkami záverov, zistení a odporúčaní, pričom desiatky konfliktných postojov medzi národohospodársky a civilno-bezpečnostne nabudeným reformným predsedom a väčšou časťou jeho komisie so zdedenými postojmi boli vyriešené konštatovaním v približnom znení: „v tejto otázke komisia nedosiahla zhodu“. Nový minister správu utajil a nechal založiť ad acta, čím ignorovaním odporúčaní k typu AN-24 nevedomky umožnil, aby o dva roky neskôr malo prečo a na čom ukončiť svoju životnú púť 42 obetí katastrofy.

30. 9. 2004: autor odchádza do zálohy, osud návrhov zostáva neznámy.

.

19. 1. 2006: Na vyvrcholenie nakopených ignorácií doplatí 42 osôb. Vyšetrovacia správa utajená až do konca júla 2020. Znalci už chápeme prečo.

Čitateľ môže veriť, aj pochybovať. Oprávnene. Totiž veľa vecí nebolo vyšetrených, neboli urobené letové rekonštrukcie letu a alternatívnych postupov, ani činnosti radarového riadiaceho. Neboli odtajnené súdno-lekárske správy o počte obetí, ktoré prežili katastrofu a doplatili na nemožnosť poskytnutia pomoci nevybaveným vrtuľníkom leteckej pátracej a záchrannej služby. Neboli vyšetrené aspekty modernizácie. Či boli inštalácie schválené výrobcom, potom výrobcom vypracované a prevádzkovateľovi postúpené nové prevádzkové postupy. Z toho vyplýva jediný záver: JE NUTNÉ NOVÉ VYŠETROVANIE s novou vyšetrovacou komisiou, so zapojením výrobcu lietadla. Aspoň z úcty k obetiam, keď už inštitucionálna zadubenosť nedovolí chápať, že z nesprávnych záverov, zo zatĺkania, klamania a podvádzania nemôže vzniknúť účinné poučenie, prevencia. Vinníkom katastrofy je teda určite ľudský faktor: systémový organizačný chaos.

Ing. Peter Švec, p.s.c., RCDS, bezpečnostno-obranný a letecko-bezpečnostný analytik, Airline Captain B-737 NG, Line Check Captain

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Matej Michalička

Elena Šebová

Gustáv Murín

Ivan Štubňa

Marek Brna

Erik Majercak

.
.
.

Brachiálna arogancia Šimečku: Akútne zlyháva v rozlišovaní komunikačných modelov

Šéf progresívcov obhajuje vulgárne útoky ad hominem ako formu vyjadrenia názoru

16. 11. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov

.

Podľa Orbána Európska únia a aliancia výrazne prevyšujú Moskvu vojenskou a ekonomickou silou

Rusko nemá v úmysle zaútočiť na krajiny EÚ alebo NATO, vyhlásil maďarský premiér Orbán. V rozhovore s nemeckým mediálnym manažérom…

16. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
16. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Prípad darovania vojenskej techniky Ukrajine ešte nie je ukončený. Minister prezradil viac

Policajný vyšetrovací tím Darca vyšetruje naďalej podozrenia z viacerých trestných činov, pokiaľ ide o darovanie protilietadlového systému S-300, darovanie munície…

16. 11. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
16. 11. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Saský premiér hovorí o obnovení dodávok plynu z Ruska po nastolení prímeria na Ukrajine

Premiér východonemeckej spolkovej krajiny Sasko Michael Kretschmer uviedol, že Nemecko by malo mať záujem o obnovenie dodávok energie z Ruska…

16. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
16. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Lajčákova komunikácia s Epsteinom. Skončí ako poradca premiéra? Kaliňák to vidí inak

Šéf zboru poradcov predsedu vlády Roberta Fica a europoslanec Erik Kaliňák zatiaľ nevidí dôvody, prečo by mal skončiť premiérov poradca…

16. 11. 2025 | Aktualizované 16. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
16. 11. 2025 | Aktualizované 16. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
.

Ukrajina smeruje k strategickej porážke

Ukrajina smeruje k strategickej porážke, myslí si vojenský komentátor Bild Julian Röpcke

16. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
16. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Avizovaný príhovor premiéra v predvečer 17. novembra sa neuskutoční

Avizovaný mimoriadny príhovor premiéra Roberta Fica v predvečer 17. novembra, ktorý mal byť odvysielaný na STVR v nedeľu o 18.45…

16. 11. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
16. 11. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Kto každý sa už kvalifikoval na MS 2026? Prehľad postupujúcich

Budúcoročných Majstrovstiev sveta vo futbale sa po prvý raz v histórii zúčastní celkovo 48 tímov. FIFA sa rozhodla rozšíriť formát…

16. 11. 2025 | 0 komentárov

Zelenskyj balansuje nad priepasťou. Rozpadne sa vertikála jeho moci?

Povedie škandál s Mindichom k rozpadu vertikály moci Zelenského? Operácia NABU „Midas“, ktorá odhalila korupčné schémy s účasťou najbližšieho spolupracovníka Zelenského…

16. 11. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov
16. 11. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov
.

Heredoš pre HS: Za Vallovej vlády výdavky vystrelili neuveriteľným spôsobom ako aj jeho rekordne vysoký plat

O čom sú preafektované videá bratislavského primátora Matúša Valla? A majú v nich prezentované údaje stále nižšom a nižšom dlhu nášho hlavného mesta niečo…

16. 11. 2025 | Rozhovory | 10 min. čítania | 0 komentárov
16. 11. 2025 | Rozhovory | 10 min. čítania | 0 komentárov

Tieň Osmanskej ríše

Román Tieň Osmanskej ríše: Medzi dvoma svetmi prenesie čitateľa do 16. storočia a vtiahne ho do príbehu plného bojov, zrady…

16. 11. 2025 | Kultúra | 1 min. čítania | 0 komentárov
16. 11. 2025 | Kultúra | 1 min. čítania | 0 komentárov

Má Západ ešte nádej na záchranu, alebo prišiel jeho koniec?

Hlavnou príčinou úpadku Západu nie je strata ekonomickej konkurencieschopnosti a geopolitického vplyvu, ale to, že naša civilizácia stratila svoju identitu.…

16. 11. 2025 | 0 komentárov

Šutaj Eštok nerozumie, čo premiér urobil: Rozhodol, že urobí verejný signál, ktorý doteraz nerozumiem, čo mal ukazovať

Strana Hlas-SD komunikuje o tom, kto má nahradiť podpredsedu vlády pre plán obnovy a znalostnú ekonomiku Petra Kmeca vo funkcii.…

16. 11. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
16. 11. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
.

Andrej Fursov: Stalinov posledný boj - čo plánoval vodca na marec 1953?

Rusko, 16. novembra 2025 - Neuplynulo ani niekoľko rokov po smrti vodcu Stalina, keď jeden z hlavných „stachanovcov teroru“ 30.…

16. 11. 2025 | 0 komentárov

Front sa rozpadá, informujú ukrajinskí vojaci

Front sa rozpadá, vyhlásil Sternenko v komentári k prieniku Rusov do strategicky dôležitej obce Novopavlovka v Dnepropetrovskej oblasti

16. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
16. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Příběh z Itálie: “Život po tranzici je mnohem horší než před ní”

Tento příběh pochází z Itálie. Vypráví ho muž, který v mladém věku prošel tranzicí v naději, že se konečně zbaví…

16. 11. 2025 | Česky | 4 min. čítania | 0 komentárov
16. 11. 2025 | Česky | 4 min. čítania | 0 komentárov

Len 1 % ľudí s orlím zrakom rozpozná čerešňu bez červíka

Ľudia s orlím zrakom dokážu zachytiť aj tie najmenšie detaily, ktoré väčšina očí prehliadne. Obrázkové hádanky patria medzi najzábavnejšie spôsoby,…

16. 11. 2025 | 0 komentárov

.

To najdôležitejšie z Ukrajiny: Ukrajinských vojakov odsúdili v Pokrovsku na smrt

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

16. 11. 2025 | Aktualizované 16. 11. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov
16. 11. 2025 | Aktualizované 16. 11. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov

Čarnogurský: Domov z väznice som sa vracal sám električkou, nikto ma nečakal

Prepustenie Jána Čarnogurského z väznice v bratislavskom Justičnom paláci 25. novembra 1989 prebehlo nečakane, na základe amnestie prezidenta Gustáva Husáka,…

16. 11. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
16. 11. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov

"Je stredobodom hry." Nemecký tréner pred zápasom so Slovenskom chváli Lobotku

Slovenská futbalová reprezentácia sa v pondelok večer stretne s Nemeckom v poslednom zápase kvalifikačnej skupiny o postup na MS 2026.…

16. 11. 2025 | 0 komentárov

V Mexiku to vrie. V uliciach zúria protesty, hlásia desiatky ranených

Najmenej 120 ľudí, prevažne policajtov, utrpelo zranenia počas sobotňajšieho protestu v Mexico City proti vláde prezidentky Claudie Sheinbaumovej, informovali miestne…

16. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
16. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Kniha "Rozhovory o živote": Je človek sebestačný v rozlišovaní informácie? Prečo by sa mal každý učiť riadiť?

Rusko, 15. novembra 2025 - Veľká časť knihy sa venuje substitúcii zákonov dialektiky, pojednáva o štruktúrovaných metódach riadenia smerovaní cieľov…

16. 11. 2025 | 0 komentárov

Nawrocki nebude nominovať liberálnych sudcov, pretože to porušuje ústavu, odvoláva sa na „prezidentskú výsadu“

Šéf prezidentskej kancelárie údajne koná proti Tuskovmu ministrovi spravodlivosti za zneužitie moci a potenciálnu trestnú zodpovednosť, uvádza Remix News

16. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
16. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Jak “genderově citlivá péče” mění medicínu a ohrožuje pacienty

Zdravotnictví má stát na důkazech, nikoli na sloganech. Přesto se do praxe čím dál víc propisují „genderově citlivé“ manuály, školení a…

16. 11. 2025 | Česky | 3 min. čítania | 0 komentárov
16. 11. 2025 | Česky | 3 min. čítania | 0 komentárov

Druhá armáda…

Vždycky jsem přemýšlel, proč Ukrajinci z mobilizace vyňali svoje nejmladší ročníky mezi osmnáctým a pětadvacátým rokem věku. Adolescenti jsou totiž…

16. 11. 2025 | Česky | 6 min. čítania | 0 komentárov
16. 11. 2025 | Česky | 6 min. čítania | 0 komentárov

.

Náklady Európy na vojnu šokujú

Turecký minister zahraničných vecí Hakan Fidan vyhlásil, že mierové rokovania o Ukrajine sú nevyhnutné a môžu prebehnúť na území Turecka.…

16. 11. 2025 | Aktualizované 16. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
16. 11. 2025 | Aktualizované 16. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Obrovská strata pre Arsenal. Ancelotii sa ospravedlnil Artetovi za zranenie obrancu Gabriela

Brazílska reprezentácia včera odohrala priateľský prípravný zápas so Senegalom, ktorý zvládla výsledkom 2:0. Gólovo sa presadili hráči z anglickej Premier…

16. 11. 2025 | 0 komentárov

Utekaj, Zejla, utekaj! Zelenskyj sa stáva pre Západ čoraz nebezpečnejším. Vie príliš veľa

Poľsko, 16. novembra 2025 - Bývalý poľský premiér Leszek Miller dnes vystúpil s politickou deklaráciou o ukrajinskej korupcii. Jeho text…

16. 11. 2025 | 0 komentárov

Svätec dňa: Svätý Albert Veľký

Učiteľ Cirkvi a maják múdrosti

16. 11. 2025 | Svetonázor | 2 min. čítania | 0 komentárov
16. 11. 2025 | Svetonázor | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Sociológ Martin Bútora, historik Jozef Jablonický, františkán Fidél Ambróz Jurčovič a kňaz Károly Lénár získali tohtoročnú Cenu slobody Antona Srholca. Trnavský samosprávny kraj (TTSK) ju od roku 2018 udeľuje osobnostiam, ktoré sa výrazne pričinili o ochranu ľudských práv, upevnenie demokracie a právneho štátu a prejavili mimoriadnu občiansku statočnosť, skonštatoval predseda kraja Jozef Viskupič.

Trnava TTSK cena Srholec
Na snímke zľava podpredsedovia Trnavského samosprávneho (TTSK) kraja Rastislav Mráz, József Berényi, ocenený Martin Bútora, predseda TTSK kraja Jozef Viskupič a podpredseda TTSK Patrik Voltmann počas odovzdávania Ceny slobody Antona Srholca v Divadle Jána Palárika v Trnave v nedeľu 16. novembra 2025 / Foto: TASR-Lukáš Grinaj
Čítať viac | Včera 20:12

.

Strata prístupu k sociálnym sieťam môže u mladých ľudí vyvolať úzkosť

Strata prístupu k sociálnym sieťam môže u mladých ľudí vyvolať úzkosť a napätie. „Niekomu môžu sociálne siete ublížiť, hlavne ak…

16. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
16. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Rennerová: Fajčenie počas tehotenstva zhoršuje deťom pľúcne funkcie

Fajčenie matiek počas tehotenstva zhoršuje deťom po narodení pľúcne funkcie. „Majú zvýšené riziko výskytu infekcií spojených s piskotmi v ranom…

16. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
16. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Jak být světový

Pokud se někdo nespokojí s domácím rybníčkem a chce se prosadit ve světě, má k dispozici v zásadě dvě strategie

16. 11. 2025 | Česky | 2 min. čítania | 0 komentárov
16. 11. 2025 | Česky | 2 min. čítania | 0 komentárov

SNS vyzýva premiéra, aby ukončil spoluprácu s Lajčákom

Koaličná SNS vyzýva premiéra Roberta Fica , aby ukončil spoluprácu so svojím poradcom Miroslavom Lajčákom. Apeluje na to v súvislosti…

15. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
15. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Poľský premiér sa opäť vyjadril ku korupčnému škandálu na Ukrajine

Poľský premiér Tusk opäť komentoval korupčný škandál na Ukrajine

15. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
15. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Matej Michalička

Elena Šebová

Gustáv Murín

Ivan Štubňa

Marek Brna

Erik Majercak

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov