NAŽIVO

Turecko a Čína môžu nahradiť USA ako sprostredkovatelia v mierových rokovaniach medzi Ruskom a Ukrajinou. Vyhlásil to poľský minister zahraničných vecí Radosław Sikorski.

O možnosti zapojenia týchto dvoch krajín už skôr hovoril Trump.

Včera 18:52

Odkaz, ktorý 80. výročie ukončenia 2. svetovej vojny prináša, je mimoriadne silný a aktuálny, najmä v súčasných spoločenských podmienkach. Pri príležitosti štvrtkového výročia to zdôraznila ministerka kultúry Martina Šimkovičová (nominantka SNS), upozorňujúc aj na dôležitosť uchovávania historickej pamäte.

Šimkovičová Huliak
Na snímke sprava minister cestovného ruchu a športu Rudolf Huliak a ministerka kultúry Martina Šimkovičová počas slávnostných príhovorov v rámci osláv 80. výročia víťazstva nad fašizmom na Letisku Piešťany / Foto: SITA-Jana Birošová
Čítať viac | Včera 17:37

Zabráňte, aby znova nezahorel oheň vojny nad našim milým Slovenskom, lebo vo vojne tečie krv, umierajú nevinní ľudia a rozpadajú sa rodiny. Vojna je to najväčšie zlo v dejinách Ľudstva. Skonštatoval to vojnový veterán Vladimír Strmeň na celoslovenských oslavách 80. výročia víťazstva nad fašizmom vo štvrtok v Piešťanoch.

Vladimír Strmeň
Na snímke veterán a účastník SNP Vladimír Strmeň počas pietneho aktu kladenia vencov pri Pomníku padlých rumunských vojakov v Piešťanoch 8. mája 2025 počas celoslovenských osláv 80. výročia víťazstva nad fašizmom / Foto: TASR-Martin Baumann
Čítať viac | Včera 17:33

Úradníci Trumpovej administratívy zvažujú viceprezidenta Jaya De Vance a ministra zahraničných vecí Marca Rubia ako kandidátov na prezidentské voľby v roku 2028, píše denník Semafor.

Podľa informácií tohto denníka sú Vance a Rubio v dobrých vzťahoch, avšak zdroje blízke Vanceovi tvrdia, že vzhľadom na priateľstvo medzi týmito dvoma politikmi si nedokážu predstaviť situáciu, v ktorej by Rubio a Vance súťažili vo voľbách.

Trump skôr pripustil, že po svojom odchode by mohol nominovať Vancea za kandidáta na post hlavy štátu. Trump spomenul aj Rubia a poznamenal, že ho považuje za „výborného“.

Včera 17:24

Včera 17:14

„Prvou voľbou Pakistanu bol mier,“ – pakistanský veľvyslanec vo Veľkej Británii Mohammad Faisal o želaní Pakistanu, aby sa uskutočnilo medzinárodné vyšetrovanie teroristického útoku v Pahalgame.

Pokiaľ ide o predchádzajúce vyšetrovania, ‚všetky boli pozastavené z dôvodu nespolupráce zo strany Indie‘.

Včera 17:12

Vysokopostavený pakistanský úradník CNN: Včerajší vzdušný konflikt medzi Indiou a Pakistanom bol najväčší a najdlhší v histórii moderného letectva.

125 stíhačiek z oboch strán sa objavili proti sebe v hrôzostrašnej formácii, ale každá z krajín sa rozhodla, že neprekročí vzdušný priestor nepriateľa.

Problém: precedens z roku 2019, keď bol indický stíhač zostrelený a jeho pilot zajatý počas konfliktu medzi krajinami.

Včera 17:10

USA uzavreli prvú obchodnú dohodu po zavedení odvetných ciel zo strany Trumpa. Dohoda bola uzavretá s Veľkou Britániou, čo oznámil sám prezident USA.

„Vzhľadom na našu dlhoročnú históriu a spoločnú oddanosť je pre nás veľkou cťou, že práve Veľká Británia sa stala našou prvou dohodou, ktorú sme oznámili,“ napísal prezident USA.

Včera 17:06

Putin a Si sú „presvedčení, že pre trvalé urovnanie ukrajinskej krízy je potrebné odstrániť jej základné príčiny“, uvádza sa v spoločnom vyhlásení oboch krajín po rokovaniach v Kremli.

Rusko a Čína vyhlasujú, že „podporujú všetky snahy, ktoré prispievajú k nastoleniu mieru“.

Včera 16:41

Zmocnenkyňa USA Davisová informovala, že bola prítomná v parlamente počas hlasovania o dohode o nerastných surovinách a vyzvala na čo najskoršie pristúpenie k jej realizácii.

„Pri takejto úrovni podpory netrpezlivo očakávam rýchle konzultačné obdobie, aby sme mohli čo najskôr prejsť k realizácii dohody,“ vyhlásila.

Pripomíname, že Davisová bola prítomná aj na rokovaniach o tejto dohode vo výbore. Do funkcie bola menovaná len dva dni pred začatím prerokovávania dokumentu v parlamente.

Včera 16:39

Rusko a USA vedú každý deň alebo každý druhý deň rokovania o Ukrajine a iných otázkach, vyhlásil Putinov poradca Ušakov. Hovorí, že ďalšie kroky Ruska budú závisieť od toho, ako prebehne prímerie, ktoré vyhlásilo v týchto dňoch.

Ušakov tiež interpretuje včerajší útok dronov na Rusko ako „plány Kyjeva zastrašiť zahraničných lídrov pred návštevou Moskvy 9. mája“.

Včera 16:38

Minister obrany Robert Kaliňák zhodnotil priebeh celoslovenských osláv 80. výročia víťazstva nad fašizmom v Piešťanoch pozitívne. Cieľom bolo predovšetkým to, aby tento deň mohli osláviť ľudia. Zdôraznil dôležitosť osláv, pretože príbehy bojovníkov za oslobodenie nie sú štatistické a podľa jeho slov na nich nesmieme nikdy zabudnúť.

Robert Kaliňák
Na snímke podpredseda vlády SR a minister obrany SR Robert Kaliňák (Smer-SD) počas pietneho aktu kladenia vencov pri Pomníku padlých rumunských vojakov v Piešťanoch 8. mája 2025 počas celoslovenských osláv 80. výročia víťazstva nad fašizmom / Foto: TASR-Martin Baumann
Čítať viac | Včera 16:02
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Šokujúce odhalenia o inštitucionálnom chaose, ktorý spečatil osud 42 obetí katastrofy AN-24

Lietanie na lietadlách sa v žiadnom prípade nedá porovnávať s jazdou na pozemných prostriedkoch. Ak je pred autom prekážka, tak aj pri vysokej rýchlosti mi na zabrzdenie stačí pár desiatok metrov. Keď si šofér nie je istý, zastaví na krajnici, pozrie sa do mapy, alebo skontroluje si auto, prípadne zavolá pomoc. Bežné dopravné turbovrtuľové lietadlo kategórie An-24 má v čistej konfigurácii rýchlosť okolo 360 km/h. Každú minútu preletí vzdialenosť 6 km, to znamená každú sekundu 100 metrov. Posádka nemôže zastaviť pred prekážkou, môže len vybočiť, alebo ju nadletieť

❚❚
.

Kým pilot v rámci ľudských schopností zareaguje na prekážku a urobí prvý úkon, preletí za 2 sekundy 200 metrov. Ak je prevýšenie veľké, kým zareagujú motory vyšším výkonom, trvá to niekoľko sekúnd, čo sa rovná 500-600 metrom. Potiahnutím riadiacej páky najprv stráca rýchlosť na úkor zisku výšky, ktorý na úvod predstavuje možno desať metrov za sekundu. Ale zároveň sa každú sekundu posunie o povedzme 40-50 metrov. Takže za prvých desať sekúnd možno nastúpa 100 metrov ale k prekážke sa priblíži o ďalších 400-500 metrov. Ak potiahne príliš a stratí rýchlosť pod kritickú, tak prejde do režimu pádu. Na vybratie pádu musí potlačiť a získať rýchlosť klesaním dovtedy, kým získa vztlak a môže letieť, teda prestane padať. Aj vtedy sa posúva dopredu. Za desať sekúnd možno o najmenej 300 metrov ak vychádzame z pádu pri výrazne zníženej rýchlosti oproti štandardnej čistej konfigurácii. Ak sa chce vyhnúť prekážke vybočením, tak v závislosti od veľkosti náklonu (pre dopravné lietadlo obmedzený) môže byť pri uvedenej rýchlosti polomer zákruty hravo zopár kilometrov. V prenesení na pozemné pomery to znamená, že ak začnem vybočovať na začiatku jednej dediny, vracať sa začnem po vybočení o viac ako 90° na začiatku susednej dediny. Také sú reality.

Navyše, šoférovi stačia značky na cestách a sledovanie dvoch prístrojov. Na všetko si počas dlhej cesty vystačí sám. Ak je preťažený, alebo zle naložený, nič sa nestane, prinajhoršom pokuta. Posádka lietadla závisí od množstva aktérov. Vo viacčlennej posádke má každý člen svoju úlohu, ale zároveň nesprávnou činnosťou alebo nečinnosťou vytvára pochybenia a z nich vyplývajúce ohrozenia. Prevencia pred nimi si vyžaduje doslova zostavu zručností. Vzájomnou komunikáciou začínajúc. Ale v hre sú aj mechanizmy rozhodovania, riešenia konfliktov, štýl riadenia a líderské zručnosti kapitána, povahové vlastnosti každého člena, vzájomná kompatibilita, rozdielna úroveň vycvičenosti, skúseností, talentu, vedomostí. Každý člen posádky je tiež zdrojom informácií pre všetkých ostatných. Toto všetko riešia výcvikom a teoretickou prípravou cibrené mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činnosti v posádke“ (z anglického Crew Resource Management, teda CRM). Z praktických dôvodov si to označíme ako C1RM. V posádke je to jednoduché, lebo celý proces sa koná pod vedením jediného a jednoznačného kapitána. Ale v prípade AN-24 sa stalo, že kapitán bol relatívne málo skúsený, aj na type, aj celkovým náletom. V civilnom lietaní by prakticky nemal nárok na kapitánstvo. Navyše kapitán bol málo priebojný, skôr nekonfliktný typ, ešte k tomu veliteľsky podriadený svojmu druhému pilotovi, ktorý bol nielen dominantný a veliteľský typ, ale od ktorého závisela kariéra – služobný postup, hodnotenie, aj istá časť platu kapitána. To bol veľmi vážny konflikt úloh, ktorý dobre popisuje prvá odborná správa v 7. časti. Zatiaľ nevieme, prečo 2. pilot neletel s kapitánom druhého lietadla, ktorý bol tiež pplk. a navyše o pol generácie starší.

Už menej je pilotom známa iná časť s rovnakou anglickou skratkou CRM. Z praktických dôvodov si túto úroveň označíme ako C2RM. Tentoraz sa týka „spoločnosti“, po anglicky Company Resource Management. Ide o mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činností“ v „leteckej spoločnosti“. Ale teraz je otázka, čo je vlastne „spoločnosť“ vo vojenskom dopravnom lietaní? A na určenie treba mať veľmi hĺbkové pochopenie prostredia nielen v armáde, ale aj v civile, dokonca aj teoretické vedomosti a prax v riadení procesov v obidvoch prostrediach. Na získanie odpovede sa musíme spýtať, aké funkcie voči lietaniu plní typická civilná letecká spoločnosť vo vzťahu k tomuto typu C2RM. Všetky, s výnimkou štátneho leteckého dozoru. Spoločnosť si vyberá posádky lietadiel, určuje a realizuje ich výcvik, ich riadenie kariér, ich plánovanie, zabezpečuje im výber a vybavenie lietadiel, ich údržbu, obnovovanie softvéru. Tiež výber a prípravu technického personálu, zabezpečovacieho a odbavovacieho personálu. Zabezpečuje aj modernizáciu lietadiel, naplňovanie lietadiel, pravidelnosť liniek, súčinnosť s vonkajšími aktérmi od poplatkov na letiskách, až po akvizičné a údržbové náklady. V civilnej leteckej spoločnosti sa všetko koná pod jediným tzv. „zodpovedným vedúcim“ generálnym riaditeľom, ktorému pri rozhodovaní asistuje správna a dozorná rada, ale aj systém odborných „nominovaných vedúcich“ expertov, jediný za každú zo zopár vymedzených oblastí. Akýchsi veliteľov funkčných jednotiek. Neuveriteľne dôkladný princíp jediného veliteľa. Hovoríme o civilných spoločnostiach.

.

Na druhej strane, v štátnych letectvách funguje v zmysle C2RM systémový chaos. Šok, ale absolútne nespochybniteľný fakt. Tým „zodpovedným vedúcim“ (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie) je v skutočnosti vo svojej podstate predseda vlády (pochopiteľne, ktorý o objekte riadenia nič nevie)! Jeho správnou radou v oblasti je časť členov vlády (ktorí o objekte riadenia takisto nič nevedia). V skutočnosti funkciu dozornej rady (dozor nad vyčleňovaním a používaním finančných zdrojov na chod „štátnej leteckej spoločnosti“) vykonáva parlament, s odborným (nekvalifikovaným) poradenstvom minimálne od dvoch výborov: pre obranu a pre financie. Z ktorých ani jeden o objekte riadenia absolútne nič nevie. Teraz nastáva ďalšie prekvapenie, týkajúce sa systému „nominovaných vedúcich“ expertov (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie). Prejdeme si ich. Prvým z nich, letovým riaditeľom, akýmsi šéfpilotom, nie je veliteľ dopravnej letky, ale všetky funkcie sa schádzajú, aj to nie úplne, až na úrovni veliteľa vzdušných síl! Kompletne sa môžu združovať s prižmúrením očí na úrovni Náčelníka generálneho štábu, ktorý o objekte riadenia spravidla absolútne nič nevie. S prižmúrením očí preto, že funkciu výberu a prípravy lietajúceho personálu, aj veľkej časti výcviku, idú až na úroveň ministra obrany (ani šéf jedinej sekcie nestačí len preto, že deformovali reformu školstva). Veliteľ dopravnej jednotky zodpovedá len do istej veľmi malej miery funkcii „vedúceho typu“ podľa civilnej terminológie. Hrôza? Nuž ešte som neskončil. Funkcia „Riaditeľa údržby“ sa sústreďuje až na úrovni ministra obrany, pre letku MV všetko na úrovni ministra vnútra! Zdôvodnenie je veľmi jednoduché – všetky potrebné funkcie pri akvizícii, aj veľkej tzv. ťažkej údržbe a modernizácii lietadiel (bez ohľadu na počet v jednotlivých typov), idú cez kšeftárske ministerské štruktúry. Nielen sekcia modernizácie (zo štruktúr NATO prevzatý šéf vyzbrojovania), ale aj sekcia finančná, personálna a ďalšie do toho vstupujú. Žiadna doména jediného expertného leteckého šéfa (ako v každej civilnej leteckej spoločnosti) neexistuje. Doslova raj pre oligarchov a šmelinárov a práve preto je ten systém tak nastavený, aby z toho profitovali politickí nominanti. Rovnako je na tom „Riaditeľ pozemného zabezpečenia“ (konečná je úroveň ministra), aj vedúci výcviku posádok (konečná je úroveň ministra)! Bezpečnosť, harmonizácia, zladenosť, efektívna koordinácia, hospodárnosť, všetko je systémovo nemožné, vylúčené, náhodné, nefunkčné (mohol by som rozprávať)!

Na snímke Peter Švec

To nie je koniec. Totiž aj štátny letecký dozor si vykonáva ministerstvo obrany a teda aj v  oblasti „kontroly kvality“ a keď treba vyšetrovania, je konečným expertom totálny šarlatán (zvyčajne) minister obrany už len tým, že každú oblasť mu sleduje niekto iný a do niektorých vstupujú aj externé vonkajšie orgány. Napríklad „politruci“ z protištátok stojaci na krku každého rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie. Veď čo oni môžu vedieť o bezpečnosti, hlavne nech to vyhrá najlacnejšia ponuka a hlavne nech si zdôvodnia svoju činnosť pre zahraničných donorov politruci z protištátok-mimovládok. Toto je samo osebe vážne ohrozenie. Čiže konečným zodpovedným sa obchvatom stáva vo všetkých oblastiach predseda vlády! Tento typ systémového chaosu bol hĺbkovou príčinou nie spolupôsobiacej príčiny katastrofy samotnej, ale s vysokou mierou istoty príčinou nezáchrany určitého množstva preživších, sediacich v zadnej časti trupu. Totiž leteckí záchranári nemohli zachraňovať, lebo nemali zodpovedajúcu výbavu!

Nuž a pri odhaľovaní systémových príčin leteckej katastrofy sa tento chliev a systémový chaos ešte neskončil. Ideme na oblasť, ktorú si nazveme C3RM. Označme si ju: „optimalizácia spravovania zdrojov a činností v lietaní“ (z civilu v „leteckom priemysle“) z anglickej skratky Corporate Resource Management. Týka sa tak všetkých vonkajších, teda mimorezortných aktérov, ktorí majú na každý let vplyv. Od dizajnérov lietadla, tvorcov prevádzkových príručiek (spravidla výrobca lietadla), dodávateľov podsystémov, agregátov, softvéru atď. Tiež cez poskytovateľov mapiek, letových postupov, zmenoviek v postupoch, letových informácií (od meteorologických, až po správy pre pilotov, tzv. NOTAMy). Ale tiež systému výmeny skúseností, poučení a záverov z celosvetových leteckých katastrof a vážnych udalostí. A končiac pri mimorezortnom a neraz mimoštátnom poskytovateľovi letových prevádzkových služieb. Tak, ako pri kritickom lete. Ktorý bol letom vojenského prevádzkovateľa podľa civilných pravidiel a pod riadením civilnými orgánmi riadenia letovej prevádzky. V tomto mechanizme C3RM sú zahrnutí vonkajší aktéri, bez ktorých sa let nemohol uskutočniť. Tento civilný mechanizmus má tiež akéhosi „jediného veliteľského agenta“ a to sú dohodnuté pravidlá pod organizáciou ICAO. Podľa nich sa postupuje v civile vo všetkých oblastiach. Národné úrady a národné letecké predpisy od dizajnu, výroby, schvaľovania, údržby, licencovania personálu, výcviku, požiadaviek na letiská, navigačné a iné zariadenia, atď. vychádzajú z minimálnych etalónov ICAO. K tomu existujú ďalšie medzinárodné dokumenty a protokoly. Vojenské letectvo sa tvári, že všetko harmonizuje, v skutočnosti drvivá väčšina štátov ide vo vojenskom lietaní podľa úplne iných pravidiel, zachováva si autonómiu. Výsledok? Nálet priemerne státisícov hodín na katastrofu v porovnaní s desiatkami až stovkami miliónov v civilných aerolíniách.

Nuž a tu sme sa dostali na veľmi citlivú platformu, kde chronologicky zoradím niektoré mne známe systémové návrhy, ktoré mohli pomôcť v prevencii katastrofy. U zainteresovaných jednotlivcov vyvolám kontroverzie. Tu sú fakty:

1992:  Všetko sa začalo už pri delení majetku tzv. federácie. Keby sa bol býval delimitátorom stal expert navrhovaný nevládnou stranou SNS, tak by sa nevytvoril zborový systém tretinovej kópie federálnej armády, ale navrhoval sa mierový brigádny pokrokový systém. Jeho prezentácii, aj predneseniu návrhu kompromisného divízneho systému zabránila ľudská malosť držiteľov moci. Čo by sa stalo? V úspornom systéme štruktúr s navrhovanou domobranou by bolo viac na výcvik, modernizácie a údržbu techniky, vrátane leteckej. V oblasti dopravných lietadiel som dal nominovanému delimitátorovi veľmi jednoduchý návrh: celé štátne letectvo pod vzdušné sily (neexistovala by letka MV), minimálny počet typov, maximálny počet lietadiel z každého typu. Namiesto masívneho počtu po jednom až dvoch dopravných lietadiel 6 typov by sme mali do 10x L410-UVP, 6x An26 na nákladnú prepravu a 4x salónne Jak40. 3 flotily.

.

1997-1998: Veliteľ zboru LaPVO presadzoval iniciatívy na civilné licencie pre všetkých vojenských pilotov a riadiacich letovej prevádzky. Navrhol, aby vzdušné sily prevzali komplexný systém civilných predpisov a vojenské špecifiky by sa riešili vojenskými prílohami rôzneho stupňa utajenia. Iniciatívy boli zamietnuté nadriadeným štábom LaPVO, presadili sa len fragmenty. V roku 2006 by už mali posádky vojenských dopravných lietadiel silno zažité zdravé civilné návyky, ktoré by vytvárali popri reťazci pochybení vysoko účinné reťazce záchranných sietí.

2000: Osobný list autora tohto článku vtedy už novému veliteľovi vzdušných síl s návrhom zásadných systémových opatrení pre dopravné letectvo so záverom, že ak sa tento systém bude ignorovať, môže nás čakať vážna udalosť.

2001: Po necelom roku obsahovo rovnaký list autor tohto článku predložil svojmu priamemu nadriadenému, Náčelníkovi GŠ, vo forme Informačnej správy. List utajený s odkazom, že to nie je oblasť mojej zodpovednosti.

2003: Autor bol ministrom ustanovený za šéfa „Komisie MO pre koncepčný rozvoj letectva.“ Správa pripravovaná pre verejnosť po dokončení presiaknutá niekoľkými desiatkami záverov, zistení a odporúčaní, pričom desiatky konfliktných postojov medzi národohospodársky a civilno-bezpečnostne nabudeným reformným predsedom a väčšou časťou jeho komisie so zdedenými postojmi boli vyriešené konštatovaním v približnom znení: „v tejto otázke komisia nedosiahla zhodu“. Nový minister správu utajil a nechal založiť ad acta, čím ignorovaním odporúčaní k typu AN-24 nevedomky umožnil, aby o dva roky neskôr malo prečo a na čom ukončiť svoju životnú púť 42 obetí katastrofy.

30. 9. 2004: autor odchádza do zálohy, osud návrhov zostáva neznámy.

.

19. 1. 2006: Na vyvrcholenie nakopených ignorácií doplatí 42 osôb. Vyšetrovacia správa utajená až do konca júla 2020. Znalci už chápeme prečo.

Čitateľ môže veriť, aj pochybovať. Oprávnene. Totiž veľa vecí nebolo vyšetrených, neboli urobené letové rekonštrukcie letu a alternatívnych postupov, ani činnosti radarového riadiaceho. Neboli odtajnené súdno-lekárske správy o počte obetí, ktoré prežili katastrofu a doplatili na nemožnosť poskytnutia pomoci nevybaveným vrtuľníkom leteckej pátracej a záchrannej služby. Neboli vyšetrené aspekty modernizácie. Či boli inštalácie schválené výrobcom, potom výrobcom vypracované a prevádzkovateľovi postúpené nové prevádzkové postupy. Z toho vyplýva jediný záver: JE NUTNÉ NOVÉ VYŠETROVANIE s novou vyšetrovacou komisiou, so zapojením výrobcu lietadla. Aspoň z úcty k obetiam, keď už inštitucionálna zadubenosť nedovolí chápať, že z nesprávnych záverov, zo zatĺkania, klamania a podvádzania nemôže vzniknúť účinné poučenie, prevencia. Vinníkom katastrofy je teda určite ľudský faktor: systémový organizačný chaos.

Ing. Peter Švec, p.s.c., RCDS, bezpečnostno-obranný a letecko-bezpečnostný analytik, Airline Captain B-737 NG, Line Check Captain

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Miroslav Urban

Andrej Sablič

Michal Durila

Marek Brna

Zdeno Drdol

Erik Majercak

.
.
.

Štefuca pre HS: Je to choré! Na sklonku existencie spaľovacích motorov vytvoríme ťažko splniteľnú normu, podľa ktorej sa budú nové motory predávať len pár rokov

V EÚ z trhu úplne zmizli lacné autá za nejakých 10, 12 alebo 14 tisíc, ktoré by boli nielen moderné…

09. 05. 2025 | Rozhovory | 19 min. čítania | 0 komentárov

.

Estónsko, maják európskej demokracie a morálky? Čo odhalil zákaz pre slovenskú delegáciu

Prelet slovenského vládneho špeciálu nad svojím územím zakázali tri krajiny – Lotyšsko, Litva a Estónsko. Aké hodnoty vyznávajú elity tejto…

09. 05. 2025 | Komentáre | 9 min. čítania | 0 komentárov
09. 05. 2025 | Komentáre | 9 min. čítania | 0 komentárov

Liberálne médiá naznačili, že Orbán chystá vojnu. Teraz znášajú potupu

Aj v Maďarsku sa liberálna tlač snaží pomocou opozície poškodiť svojej vláde – model podobný tomu nášmu. Teraz vytiahli starú…

09. 05. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
09. 05. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

Opozícia nemá nič, len nenávisť. Naď požaduje voči komunistom “hlbokú orbu”

Z demonštrácie s názvom Stojíme na správnej strane, organizovanej opozičnými politickými subjektmi, vystreľovala nenávisť a hnev…

08. 05. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov
08. 05. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov

Nie priateľský akt

Človek sa nestačí čudovať, kam až zašla európska politika dnešných čias

09. 05. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
09. 05. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Kto je nový pápež Lev XIV.

Prinášame krátky životopis nového pápeža

08. 05. 2025 | Svetonázor | 3 min. čítania | 0 komentárov
08. 05. 2025 | Svetonázor | 3 min. čítania | 0 komentárov

V jednom z útvarov Ozbrojených síl SR utrpel vojak strelné zranenie

V jednom z útvarov Ozbrojených síl SR utrpel profesionálny vojak strelné zranenie. Na sociálnej sieti o tom informovali OS SR …

09. 05. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
09. 05. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Veterán Vladimír Strmeň predniesol silné slová, ktoré by si mal vypočuť každý jeden z nás

Zabráňte, aby znova nezahorel oheň vojny nad našim milým Slovenskom, lebo vo vojne tečie krv, umierajú nevinní ľudia a rozpadajú…

08. 05. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
08. 05. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Nie EÚ ale USA a Rusko diskutujú o obnovení dodávok ruského plynu do Európy

USA a Rusko diskutujú o obnovení dodávok ruského plynu do Európy za účasti Američanov v rámci mierového urovnania situácie na…

08. 05. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
08. 05. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
.

Zo Sixtínskej kaplnky stúpa biely dym, kardináli zvolili nového pápeža

Kardinálom sa podarilo zvoliť nového pápeža, krátko po 18:00 začal z komína Sixtínskej kaplnky stúpať biely dym. Stalo sa tak…

08. 05. 2025 | Aktualizované 08. 05. 2025 | Svetonázor | 2 min. čítania | 0 komentárov
08. 05. 2025 | Aktualizované 08. 05. 2025 | Svetonázor | 2 min. čítania | 0 komentárov

Zomrel obľúbený herec Jiří Bartoška

Zomrel herec a prezident Medzinárodného filmového festivalu v Karlových Varoch Jiří Bartoška

08. 05. 2025 | Aktualizované 08. 05. 2025 | Kultúra | 2 min. čítania | 0 komentárov
08. 05. 2025 | Aktualizované 08. 05. 2025 | Kultúra | 2 min. čítania | 0 komentárov

Aktuálne. Delegácia odletela úplne inou trasou. Estónsko, Lotyšsko, Litva, Poľsko neumožnili prelet cez svoje územie

Estónsko zamietlo prelet slovenského vládneho špeciálu s premiérom Robertom Ficom na palube na oslavy konca 2. svetovej vojny do Moskvy…

08. 05. 2025 | Aktualizované 08. 05. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
08. 05. 2025 | Aktualizované 08. 05. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Došlo v Kyjeve k stretu špeciálnych jednotiek SBU a GUR?

V Kyjeve kolujú povesti, že v apríli, počas pokusu príslušníkov Bezpečnostnej služby Ukrajiny o vyšetrovanie v Hlavnom spravodajskom úrade, došlo…

08. 05. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
08. 05. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
.

Európsky parlament otáča v nosnom odvetví. Podporil zmiernenie emisných cieľov pre automobilky

Európsky parlament vo štvrtok podporil zmenu noriem emisií oxidu uhličitého CO2 pre nové osobné automobily a dodávkové vozidlá. Europoslanci tak…

08. 05. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
08. 05. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

12 kritických minút: Kaliňák zničil liberálne novinárky

Robert Kaliňák po koaličných rokovaniach v stredu čelil novým novinárskym atakom. Aj tentoraz však nepriateľské médiá nekompromisne vyškolil…

08. 05. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov
08. 05. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov

Putin a Si našli spoločnú reč v kritike Trumpa

Rusko a Čína vo svojom spoločnom vyhlásení kritizovali Trumpove plány vybudovať rozsiahly systém protivzdušnej obrany „Zlatá kupola“

08. 05. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
08. 05. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Čurillovci sú stále chránenými oznamovateľmi

Policajti z tímu okolo Jána Čurillu sú napriek postaveniu mimo služby naďalej v pozícii chránených oznamovateľov. Ako pre agentúru SITA…

08. 05. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
08. 05. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Ukrajinská rada ratifikovala dohodu medzi Ukrajinou a USA o ťažbe nerastných surovín. Čo je o nej známe?

Návrh rámcovej dohody, ktorý predtým zverejnil kabinet ministrov a v ktorom sú uvedené zásady dohody, bol ratifikovaný. Podľa tohto dokumentu:

08. 05. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov
08. 05. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov

Predseda vlády ide do Moskvy, sorosovské mimovládky mu odkazujú „Zbohom Fico!”

Predseda vlády Robert Fico ide do Moskvy, sorosovské mimovládky mu odkazujú “Zbohom Fico!”. Ako informovala jedna z takýchto progresívnych mimovládok…

08. 05. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
08. 05. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Hnutie Republika, na čele s Mazurekom a Uhríkom, sa pýta: Aká konsolidácia?

Europoslanci Milan Uhrík a Milan Mazurek z hnutia Republika sa spoločne pýtajú o akú konsolidáciu to ide, keď vláda dáva…

08. 05. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
08. 05. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Indoktrinácia pod vlajkou diplomacie? Korčok má pre vás „neodolateľnú” ponuku

Na prelome júna a júla sa bude konať „Škola diplomacie” Ivana Korčoka. Mladí ľudia do 30 rokov sa môžu prihlásiť…

08. 05. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
08. 05. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

.

Španielska prokuratúra sa odvoláva na Najvyšší súd proti zrušeniu odsúdenia Daniho Alvesa

Španielska prokuratúra sa odvoláva na Najvyšší súd proti “iracionálnemu” zrušeniu odsúdenia bývalého brazílskeho a barcelonského futbalistu Daniho Alvesa za znásilnenie

08. 05. 2025 | Šport | 2 min. čítania | 0 komentárov
08. 05. 2025 | Šport | 2 min. čítania | 0 komentárov

Európsky „DOGE“ zdolal prvú prekážku, Patrioti zabezpečili podpisy

Skupina Patrioti pre Európu úspešne zhromaždila dostatočný počet podpisov, aby mohla požiadať o zriadenie novej vyšetrovacej komisie v Európskom parlamente.…

08. 05. 2025 | Z domova | PR článok | 5 min. čítania | 0 komentárov
08. 05. 2025 | Z domova | PR článok | 5 min. čítania | 0 komentárov

Konkláve pokračuje druhým dňom, čo priniesla druhá voľba? Medzi kardinálmi narastá konflikt

Vo Vatikáne dnes druhým dňom pokračuje konkláve. Po tom ako v stredu večer kardináli nového pápeža nezvolili a z komína…

08. 05. 2025 | Aktualizované 08. 05. 2025 | Svetonázor | 9 min. čítania | 0 komentárov
08. 05. 2025 | Aktualizované 08. 05. 2025 | Svetonázor | 9 min. čítania | 0 komentárov

Pochybné plány európskych elít

Zatiaľ čo viaceré európske spoločnosti vyjadrujú nádej na zvýšenie dodávok plynu z Ruska v prípade ukončenia konfliktu na Ukrajine, Európska…

08. 05. 2025 | Zo zahraničia | 9 min. čítania | 0 komentárov
08. 05. 2025 | Zo zahraničia | 9 min. čítania | 0 komentárov

.

Keď sa falšujú dejiny

Lucia Hubinská vo svojom príspevku na sociálnej sieti reagovala na Donalda Trumpa, ktorý jednostranne vyhlásil 8. máj za Deň víťazstva…

08. 05. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
08. 05. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny – Rusi prevzali úplnú kontrolu nad Novolevenkou

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

08. 05. 2025 | Aktualizované 08. 05. 2025 | Zo zahraničia | 8 min. čítania | 0 komentárov
08. 05. 2025 | Aktualizované 08. 05. 2025 | Zo zahraničia | 8 min. čítania | 0 komentárov

Symbol komína – tradícia, ktorá trvá len niečo vyše 100 rokov

Aj keď je to jeden z hlavných symbolov konkláve, jeho tradícia siaha len niečo vyše 100 rokov. Biely dym z…

08. 05. 2025 | Svetonázor | 3 min. čítania | 0 komentárov
08. 05. 2025 | Svetonázor | 3 min. čítania | 0 komentárov

Došlo k najväčšej vzdušnej bitke

Mnohé médiá píšu o najväčšej vzdušnej bitke, ktorá sa odohrala medzi Indiou a Pakistanom. Z kontextu správ vyplýva, že k…

08. 05. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
08. 05. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Turecko a Čína môžu nahradiť USA ako sprostredkovatelia v mierových rokovaniach medzi Ruskom a Ukrajinou. Vyhlásil to poľský minister zahraničných vecí Radosław Sikorski.

O možnosti zapojenia týchto dvoch krajín už skôr hovoril Trump.

Včera 18:52

Odkaz, ktorý 80. výročie ukončenia 2. svetovej vojny prináša, je mimoriadne silný a aktuálny, najmä v súčasných spoločenských podmienkach. Pri príležitosti štvrtkového výročia to zdôraznila ministerka kultúry Martina Šimkovičová (nominantka SNS), upozorňujúc aj na dôležitosť uchovávania historickej pamäte.

Šimkovičová Huliak
Na snímke sprava minister cestovného ruchu a športu Rudolf Huliak a ministerka kultúry Martina Šimkovičová počas slávnostných príhovorov v rámci osláv 80. výročia víťazstva nad fašizmom na Letisku Piešťany / Foto: SITA-Jana Birošová
Čítať viac | Včera 17:37

.

Kultúrni bojovníci alebo grantoví závisláci?

Otvorená kultúra! bilancovala rok svojej činnosti na poli kultúry. Aktivity jej signatárov žiadnym prínosom pre slovenskú kultúru nie sú. Míňajú…

08. 05. 2025 | Komentáre | 9 min. čítania | 0 komentárov
08. 05. 2025 | Komentáre | 9 min. čítania | 0 komentárov

Šokujúci príbeh: Kúpil Cybertruck a vrátil ho ten istý deň, keď zistil, že stál mesiace na poli

8.5.2025 Redakcia Auto trendy . Luxusný elektrický pick-up za desaťtisíce dolárov vyvolal u zákazníka vážne pochybnosti po tom, čo odhalil,…

08. 05. 2025 | 0 komentárov
08. 05. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Optická hádanka: Iba 1 % ľudí dokáže uvidieť všetky skryté zvieratá. Patríte medzi nich?

Optická hádanka: Iba 1 % ľudí dokáže uvidieť všetky skryté zvieratá. Patríte medzi nich? Optická ilúzia je hádanka, pri ktorej…

08. 05. 2025 | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Na slovech záleží…

Tak začal Otík Foltýn svou nejnovější strategickou komunikaci, ve které prohlásil, že Sovětský svaz nebyl v roce 1945 osvoboditel, ale…

08. 05. 2025 | Česky | 4 min. čítania | 0 komentárov
08. 05. 2025 | Česky | 4 min. čítania | 0 komentárov

Syrskij vrhol "elitu" do nového prielomu v Kurskej oblasti - desiatky obrnených vozidiel horia na dračích zuboch

Rusko, 8. mája 2025 - Jeden z aktívnych sektorov frontu napriek \"prímeriu\" naďalej zostáva hranicou Sumskej a Kurskej oblasti. Existujú informácie,…

08. 05. 2025 | 0 komentárov

Top 8 hviezd majstrovstiev sveta v hokeji 2025

Už o pár hodín sa začnú hokejové majstrovstvá sveta vo Švédsku a Dánsku. Hovorí sa, že tento turnaj nie vždy…

08. 05. 2025 | Šport | 4 min. čítania | 0 komentárov
08. 05. 2025 | Šport | 4 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Miroslav Urban

Andrej Sablič

Michal Durila

Marek Brna

Zdeno Drdol

Erik Majercak

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov