NAŽIVO

Zelenskyj uviedol, že Trumpovi je vďačný za jeho pomoc Ukrajine. Vďaku vyjadril aj európskym spojencom a krajinám zo skupín G7 a G20.

Včera 20:15

Starmer a Trump sa v telefonickom rozhovore zhodli, že musia všetci „v tejto kritickej chvíli spolupracovať“, oznámil v nedeľu Starmerov úrad.

Včera 18:48

V dokumente, do ktorého v nedeľu nahliadla agentúra Reuters sa uvádza, že Európania predložili upravenú verziu mierového plánu USA pre Ukrajinu, ktorá pozmeňuje navrhované obmedzenia ozbrojených síl Kyjeva a územných ústupkov.

Včera 18:24

Libanonské ministerstvo zdravotníctva uviedlo, že pri izraelskom útoku na južné predmestia Bejrútu zahynulo najmenej päť ľudí a 28 ďalších utrpelo zranenia.

Včera 17:32

Rustem Umerov uviedol, že najnovšia verzia amerického návrhu plánu na ukončenie vojny na Ukrajine teraz zahŕňa väčšinu „kľúčových priorít Kyjeva“.

Včera 17:21

Zníženie ciel na dovoz do USA zo Švajčiarska na 15 % by mohlo vstúpiť do platnosti začiatkom decembra. Švajčiarsky minister hospodárstva Guy Parmelin uviedol, že všeobecné clo USA vo výške 39 % na dovoz zo Švajčiarska by sa mohlo na začiatku decembra znížiť na 15 %.

Včera 17:11

Alexander Stubb uviedol, že spolu s Giorgiou Meloniovou telefonovali v nedeľu s Trumpom ohľadne USA navrhovanom pláne na ukončenie vojny na Ukrajine.

Včera 17:08

Zelenskyj uviedol, že kontroverzný americký plán na ukončenie vojny s Ruskom by mohol zahŕňať aj prvky založené na „ukrajinských perspektívach“.

Včera 16:01

Armáda Izraela oznámila, že v Bejrúte podnikla útok na vysokopostaveného člena Hizballáhu.

Včera 16:00

Merz uviedol, že je „skeptický“ ohľadne otázky, či sa podarí dosiahnuť dohodu na Trumpovom 28-bodovom pláne na ukončenie vojny na Ukrajine do štvrtka 27. novembra. Takúto lehotu totiž Trump stanovil Kyjevu.

Včera 15:00
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Šokujúce odhalenia o inštitucionálnom chaose, ktorý spečatil osud 42 obetí katastrofy AN-24

Lietanie na lietadlách sa v žiadnom prípade nedá porovnávať s jazdou na pozemných prostriedkoch. Ak je pred autom prekážka, tak aj pri vysokej rýchlosti mi na zabrzdenie stačí pár desiatok metrov. Keď si šofér nie je istý, zastaví na krajnici, pozrie sa do mapy, alebo skontroluje si auto, prípadne zavolá pomoc. Bežné dopravné turbovrtuľové lietadlo kategórie An-24 má v čistej konfigurácii rýchlosť okolo 360 km/h. Každú minútu preletí vzdialenosť 6 km, to znamená každú sekundu 100 metrov. Posádka nemôže zastaviť pred prekážkou, môže len vybočiť, alebo ju nadletieť

❚❚
.

Kým pilot v rámci ľudských schopností zareaguje na prekážku a urobí prvý úkon, preletí za 2 sekundy 200 metrov. Ak je prevýšenie veľké, kým zareagujú motory vyšším výkonom, trvá to niekoľko sekúnd, čo sa rovná 500-600 metrom. Potiahnutím riadiacej páky najprv stráca rýchlosť na úkor zisku výšky, ktorý na úvod predstavuje možno desať metrov za sekundu. Ale zároveň sa každú sekundu posunie o povedzme 40-50 metrov. Takže za prvých desať sekúnd možno nastúpa 100 metrov ale k prekážke sa priblíži o ďalších 400-500 metrov. Ak potiahne príliš a stratí rýchlosť pod kritickú, tak prejde do režimu pádu. Na vybratie pádu musí potlačiť a získať rýchlosť klesaním dovtedy, kým získa vztlak a môže letieť, teda prestane padať. Aj vtedy sa posúva dopredu. Za desať sekúnd možno o najmenej 300 metrov ak vychádzame z pádu pri výrazne zníženej rýchlosti oproti štandardnej čistej konfigurácii. Ak sa chce vyhnúť prekážke vybočením, tak v závislosti od veľkosti náklonu (pre dopravné lietadlo obmedzený) môže byť pri uvedenej rýchlosti polomer zákruty hravo zopár kilometrov. V prenesení na pozemné pomery to znamená, že ak začnem vybočovať na začiatku jednej dediny, vracať sa začnem po vybočení o viac ako 90° na začiatku susednej dediny. Také sú reality.

Navyše, šoférovi stačia značky na cestách a sledovanie dvoch prístrojov. Na všetko si počas dlhej cesty vystačí sám. Ak je preťažený, alebo zle naložený, nič sa nestane, prinajhoršom pokuta. Posádka lietadla závisí od množstva aktérov. Vo viacčlennej posádke má každý člen svoju úlohu, ale zároveň nesprávnou činnosťou alebo nečinnosťou vytvára pochybenia a z nich vyplývajúce ohrozenia. Prevencia pred nimi si vyžaduje doslova zostavu zručností. Vzájomnou komunikáciou začínajúc. Ale v hre sú aj mechanizmy rozhodovania, riešenia konfliktov, štýl riadenia a líderské zručnosti kapitána, povahové vlastnosti každého člena, vzájomná kompatibilita, rozdielna úroveň vycvičenosti, skúseností, talentu, vedomostí. Každý člen posádky je tiež zdrojom informácií pre všetkých ostatných. Toto všetko riešia výcvikom a teoretickou prípravou cibrené mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činnosti v posádke“ (z anglického Crew Resource Management, teda CRM). Z praktických dôvodov si to označíme ako C1RM. V posádke je to jednoduché, lebo celý proces sa koná pod vedením jediného a jednoznačného kapitána. Ale v prípade AN-24 sa stalo, že kapitán bol relatívne málo skúsený, aj na type, aj celkovým náletom. V civilnom lietaní by prakticky nemal nárok na kapitánstvo. Navyše kapitán bol málo priebojný, skôr nekonfliktný typ, ešte k tomu veliteľsky podriadený svojmu druhému pilotovi, ktorý bol nielen dominantný a veliteľský typ, ale od ktorého závisela kariéra – služobný postup, hodnotenie, aj istá časť platu kapitána. To bol veľmi vážny konflikt úloh, ktorý dobre popisuje prvá odborná správa v 7. časti. Zatiaľ nevieme, prečo 2. pilot neletel s kapitánom druhého lietadla, ktorý bol tiež pplk. a navyše o pol generácie starší.

Už menej je pilotom známa iná časť s rovnakou anglickou skratkou CRM. Z praktických dôvodov si túto úroveň označíme ako C2RM. Tentoraz sa týka „spoločnosti“, po anglicky Company Resource Management. Ide o mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činností“ v „leteckej spoločnosti“. Ale teraz je otázka, čo je vlastne „spoločnosť“ vo vojenskom dopravnom lietaní? A na určenie treba mať veľmi hĺbkové pochopenie prostredia nielen v armáde, ale aj v civile, dokonca aj teoretické vedomosti a prax v riadení procesov v obidvoch prostrediach. Na získanie odpovede sa musíme spýtať, aké funkcie voči lietaniu plní typická civilná letecká spoločnosť vo vzťahu k tomuto typu C2RM. Všetky, s výnimkou štátneho leteckého dozoru. Spoločnosť si vyberá posádky lietadiel, určuje a realizuje ich výcvik, ich riadenie kariér, ich plánovanie, zabezpečuje im výber a vybavenie lietadiel, ich údržbu, obnovovanie softvéru. Tiež výber a prípravu technického personálu, zabezpečovacieho a odbavovacieho personálu. Zabezpečuje aj modernizáciu lietadiel, naplňovanie lietadiel, pravidelnosť liniek, súčinnosť s vonkajšími aktérmi od poplatkov na letiskách, až po akvizičné a údržbové náklady. V civilnej leteckej spoločnosti sa všetko koná pod jediným tzv. „zodpovedným vedúcim“ generálnym riaditeľom, ktorému pri rozhodovaní asistuje správna a dozorná rada, ale aj systém odborných „nominovaných vedúcich“ expertov, jediný za každú zo zopár vymedzených oblastí. Akýchsi veliteľov funkčných jednotiek. Neuveriteľne dôkladný princíp jediného veliteľa. Hovoríme o civilných spoločnostiach.

.

Na druhej strane, v štátnych letectvách funguje v zmysle C2RM systémový chaos. Šok, ale absolútne nespochybniteľný fakt. Tým „zodpovedným vedúcim“ (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie) je v skutočnosti vo svojej podstate predseda vlády (pochopiteľne, ktorý o objekte riadenia nič nevie)! Jeho správnou radou v oblasti je časť členov vlády (ktorí o objekte riadenia takisto nič nevedia). V skutočnosti funkciu dozornej rady (dozor nad vyčleňovaním a používaním finančných zdrojov na chod „štátnej leteckej spoločnosti“) vykonáva parlament, s odborným (nekvalifikovaným) poradenstvom minimálne od dvoch výborov: pre obranu a pre financie. Z ktorých ani jeden o objekte riadenia absolútne nič nevie. Teraz nastáva ďalšie prekvapenie, týkajúce sa systému „nominovaných vedúcich“ expertov (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie). Prejdeme si ich. Prvým z nich, letovým riaditeľom, akýmsi šéfpilotom, nie je veliteľ dopravnej letky, ale všetky funkcie sa schádzajú, aj to nie úplne, až na úrovni veliteľa vzdušných síl! Kompletne sa môžu združovať s prižmúrením očí na úrovni Náčelníka generálneho štábu, ktorý o objekte riadenia spravidla absolútne nič nevie. S prižmúrením očí preto, že funkciu výberu a prípravy lietajúceho personálu, aj veľkej časti výcviku, idú až na úroveň ministra obrany (ani šéf jedinej sekcie nestačí len preto, že deformovali reformu školstva). Veliteľ dopravnej jednotky zodpovedá len do istej veľmi malej miery funkcii „vedúceho typu“ podľa civilnej terminológie. Hrôza? Nuž ešte som neskončil. Funkcia „Riaditeľa údržby“ sa sústreďuje až na úrovni ministra obrany, pre letku MV všetko na úrovni ministra vnútra! Zdôvodnenie je veľmi jednoduché – všetky potrebné funkcie pri akvizícii, aj veľkej tzv. ťažkej údržbe a modernizácii lietadiel (bez ohľadu na počet v jednotlivých typov), idú cez kšeftárske ministerské štruktúry. Nielen sekcia modernizácie (zo štruktúr NATO prevzatý šéf vyzbrojovania), ale aj sekcia finančná, personálna a ďalšie do toho vstupujú. Žiadna doména jediného expertného leteckého šéfa (ako v každej civilnej leteckej spoločnosti) neexistuje. Doslova raj pre oligarchov a šmelinárov a práve preto je ten systém tak nastavený, aby z toho profitovali politickí nominanti. Rovnako je na tom „Riaditeľ pozemného zabezpečenia“ (konečná je úroveň ministra), aj vedúci výcviku posádok (konečná je úroveň ministra)! Bezpečnosť, harmonizácia, zladenosť, efektívna koordinácia, hospodárnosť, všetko je systémovo nemožné, vylúčené, náhodné, nefunkčné (mohol by som rozprávať)!

Na snímke Peter Švec

To nie je koniec. Totiž aj štátny letecký dozor si vykonáva ministerstvo obrany a teda aj v  oblasti „kontroly kvality“ a keď treba vyšetrovania, je konečným expertom totálny šarlatán (zvyčajne) minister obrany už len tým, že každú oblasť mu sleduje niekto iný a do niektorých vstupujú aj externé vonkajšie orgány. Napríklad „politruci“ z protištátok stojaci na krku každého rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie. Veď čo oni môžu vedieť o bezpečnosti, hlavne nech to vyhrá najlacnejšia ponuka a hlavne nech si zdôvodnia svoju činnosť pre zahraničných donorov politruci z protištátok-mimovládok. Toto je samo osebe vážne ohrozenie. Čiže konečným zodpovedným sa obchvatom stáva vo všetkých oblastiach predseda vlády! Tento typ systémového chaosu bol hĺbkovou príčinou nie spolupôsobiacej príčiny katastrofy samotnej, ale s vysokou mierou istoty príčinou nezáchrany určitého množstva preživších, sediacich v zadnej časti trupu. Totiž leteckí záchranári nemohli zachraňovať, lebo nemali zodpovedajúcu výbavu!

Nuž a pri odhaľovaní systémových príčin leteckej katastrofy sa tento chliev a systémový chaos ešte neskončil. Ideme na oblasť, ktorú si nazveme C3RM. Označme si ju: „optimalizácia spravovania zdrojov a činností v lietaní“ (z civilu v „leteckom priemysle“) z anglickej skratky Corporate Resource Management. Týka sa tak všetkých vonkajších, teda mimorezortných aktérov, ktorí majú na každý let vplyv. Od dizajnérov lietadla, tvorcov prevádzkových príručiek (spravidla výrobca lietadla), dodávateľov podsystémov, agregátov, softvéru atď. Tiež cez poskytovateľov mapiek, letových postupov, zmenoviek v postupoch, letových informácií (od meteorologických, až po správy pre pilotov, tzv. NOTAMy). Ale tiež systému výmeny skúseností, poučení a záverov z celosvetových leteckých katastrof a vážnych udalostí. A končiac pri mimorezortnom a neraz mimoštátnom poskytovateľovi letových prevádzkových služieb. Tak, ako pri kritickom lete. Ktorý bol letom vojenského prevádzkovateľa podľa civilných pravidiel a pod riadením civilnými orgánmi riadenia letovej prevádzky. V tomto mechanizme C3RM sú zahrnutí vonkajší aktéri, bez ktorých sa let nemohol uskutočniť. Tento civilný mechanizmus má tiež akéhosi „jediného veliteľského agenta“ a to sú dohodnuté pravidlá pod organizáciou ICAO. Podľa nich sa postupuje v civile vo všetkých oblastiach. Národné úrady a národné letecké predpisy od dizajnu, výroby, schvaľovania, údržby, licencovania personálu, výcviku, požiadaviek na letiská, navigačné a iné zariadenia, atď. vychádzajú z minimálnych etalónov ICAO. K tomu existujú ďalšie medzinárodné dokumenty a protokoly. Vojenské letectvo sa tvári, že všetko harmonizuje, v skutočnosti drvivá väčšina štátov ide vo vojenskom lietaní podľa úplne iných pravidiel, zachováva si autonómiu. Výsledok? Nálet priemerne státisícov hodín na katastrofu v porovnaní s desiatkami až stovkami miliónov v civilných aerolíniách.

Nuž a tu sme sa dostali na veľmi citlivú platformu, kde chronologicky zoradím niektoré mne známe systémové návrhy, ktoré mohli pomôcť v prevencii katastrofy. U zainteresovaných jednotlivcov vyvolám kontroverzie. Tu sú fakty:

1992:  Všetko sa začalo už pri delení majetku tzv. federácie. Keby sa bol býval delimitátorom stal expert navrhovaný nevládnou stranou SNS, tak by sa nevytvoril zborový systém tretinovej kópie federálnej armády, ale navrhoval sa mierový brigádny pokrokový systém. Jeho prezentácii, aj predneseniu návrhu kompromisného divízneho systému zabránila ľudská malosť držiteľov moci. Čo by sa stalo? V úspornom systéme štruktúr s navrhovanou domobranou by bolo viac na výcvik, modernizácie a údržbu techniky, vrátane leteckej. V oblasti dopravných lietadiel som dal nominovanému delimitátorovi veľmi jednoduchý návrh: celé štátne letectvo pod vzdušné sily (neexistovala by letka MV), minimálny počet typov, maximálny počet lietadiel z každého typu. Namiesto masívneho počtu po jednom až dvoch dopravných lietadiel 6 typov by sme mali do 10x L410-UVP, 6x An26 na nákladnú prepravu a 4x salónne Jak40. 3 flotily.

.

1997-1998: Veliteľ zboru LaPVO presadzoval iniciatívy na civilné licencie pre všetkých vojenských pilotov a riadiacich letovej prevádzky. Navrhol, aby vzdušné sily prevzali komplexný systém civilných predpisov a vojenské špecifiky by sa riešili vojenskými prílohami rôzneho stupňa utajenia. Iniciatívy boli zamietnuté nadriadeným štábom LaPVO, presadili sa len fragmenty. V roku 2006 by už mali posádky vojenských dopravných lietadiel silno zažité zdravé civilné návyky, ktoré by vytvárali popri reťazci pochybení vysoko účinné reťazce záchranných sietí.

2000: Osobný list autora tohto článku vtedy už novému veliteľovi vzdušných síl s návrhom zásadných systémových opatrení pre dopravné letectvo so záverom, že ak sa tento systém bude ignorovať, môže nás čakať vážna udalosť.

2001: Po necelom roku obsahovo rovnaký list autor tohto článku predložil svojmu priamemu nadriadenému, Náčelníkovi GŠ, vo forme Informačnej správy. List utajený s odkazom, že to nie je oblasť mojej zodpovednosti.

2003: Autor bol ministrom ustanovený za šéfa „Komisie MO pre koncepčný rozvoj letectva.“ Správa pripravovaná pre verejnosť po dokončení presiaknutá niekoľkými desiatkami záverov, zistení a odporúčaní, pričom desiatky konfliktných postojov medzi národohospodársky a civilno-bezpečnostne nabudeným reformným predsedom a väčšou časťou jeho komisie so zdedenými postojmi boli vyriešené konštatovaním v približnom znení: „v tejto otázke komisia nedosiahla zhodu“. Nový minister správu utajil a nechal založiť ad acta, čím ignorovaním odporúčaní k typu AN-24 nevedomky umožnil, aby o dva roky neskôr malo prečo a na čom ukončiť svoju životnú púť 42 obetí katastrofy.

30. 9. 2004: autor odchádza do zálohy, osud návrhov zostáva neznámy.

.

19. 1. 2006: Na vyvrcholenie nakopených ignorácií doplatí 42 osôb. Vyšetrovacia správa utajená až do konca júla 2020. Znalci už chápeme prečo.

Čitateľ môže veriť, aj pochybovať. Oprávnene. Totiž veľa vecí nebolo vyšetrených, neboli urobené letové rekonštrukcie letu a alternatívnych postupov, ani činnosti radarového riadiaceho. Neboli odtajnené súdno-lekárske správy o počte obetí, ktoré prežili katastrofu a doplatili na nemožnosť poskytnutia pomoci nevybaveným vrtuľníkom leteckej pátracej a záchrannej služby. Neboli vyšetrené aspekty modernizácie. Či boli inštalácie schválené výrobcom, potom výrobcom vypracované a prevádzkovateľovi postúpené nové prevádzkové postupy. Z toho vyplýva jediný záver: JE NUTNÉ NOVÉ VYŠETROVANIE s novou vyšetrovacou komisiou, so zapojením výrobcu lietadla. Aspoň z úcty k obetiam, keď už inštitucionálna zadubenosť nedovolí chápať, že z nesprávnych záverov, zo zatĺkania, klamania a podvádzania nemôže vzniknúť účinné poučenie, prevencia. Vinníkom katastrofy je teda určite ľudský faktor: systémový organizačný chaos.

Ing. Peter Švec, p.s.c., RCDS, bezpečnostno-obranný a letecko-bezpečnostný analytik, Airline Captain B-737 NG, Line Check Captain

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Marek Brna

Gustáv Murín

Andrej Sablič

Miroslav Urban

Martin Kovac

Matej Michalička

.
.
.

Úplné vyhlásenie Rubia po prvom kole rokovaní s ukrajinskou delegáciou

„Podľa môjho osobného názoru sme mali pravdepodobne najproduktívnejšie a najzmysluplnejšie stretnutie za celý čas trvania tohto procesu, do ktorého sme…

23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Turecký prezident bude telefonovať s ruským prezidentom Vladimirom Putinom

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan oznámil, že v pondelok bude telefonovať s ruským prezidentom Vladimirom Putinom. To sa stane len…

23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Európania, znepokojení operáciou USA vo Venezuele, obmedzujú zdieľanie spravodajských informácií

Americká vojenská operácia proti údajne drogovým pašerákom vo Venezuele spolu s hrozbami Donalda Trumpa o pozemnej invázii proti prezidentovi Nicolásovi…

23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Trump: „Vedenie“ Ukrajiny nevyjadrilo žiadnu vďačnosť za naše úsilie

Trump kritizoval vedenie Ukrajiny a Európy – podľa všetkého za odpor voči jeho mierovému plánu

23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Nezober loptu, radšej kriedu: Deti v Bratislave mali byť nabádané k aktivizmu

November, Bratislava, školstvo. Trojkombinácia, ktorá neveští nič dobré

23. 11. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
.

Bloomberg uvádza svoju verziu úprav mierového plánu Trumpa

Bloomberg uvádza svoju verziu úprav plánu Trumpa, ktoré budú dnes presadzovať Kyjev a európske krajiny na rokovaniach vo Švajčiarsku

23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Gašpar politický zásah v zmene Úradu na ochranu oznamovateľov nevidí, Majerský si ním je istý

Ak niekto poukazuje na to, že zmena v prípade Úradu na ochranu oznamovateľov je politickým zásahom, treba povedať, že táto…

23. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

23. 11. 2025 | Aktualizované 23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 8 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Aktualizované 23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 8 min. čítania | 0 komentárov

Erik Tomáš: O predčasných voľbách hovorí v krízových situáciach Smer, nie Hlas

V čase krízových situácií vo vládnej koalícii hovorí o predčasných voľbách strana SMER-SSD, no nie Hlas-SD. V diskusnej relácii Politika…

23. 11. 2025 | Aktualizované 23. 11. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Aktualizované 23. 11. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
.

Trumpov plán je „najlepšou nádejou“ Ukrajiny v súčasnej situácii

Trumpov plán je „najlepšou nádejou“ Ukrajiny v súčasnej situácii, píše The Times s odvolaním sa na britského diplomata

23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Európa už vypracovala svoje protinávrhy k Trumpovmu plánu

Európa už vypracovala svoje protinávrhy k Trumpovmu plánu, píše The Washington Post

23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Tusk vyjadril pochybnosti o autorstve „Trumpovho plánu“

Poľský premiér Tusk vyjadril pochybnosti o autorstve „Trumpovho plánu“

23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Lož západného mýtu o zaostalosti Rusov

„Ukrajina síce naozaj vytvorila množstvo kreatívnych nástrojov a západné médiá tieto inovácie vo veľkom oslavujú, no popritom zamlčiavajú podstatu: z…

23. 11. 2025 | 0 komentárov

Chodia medzi nami a ohlupujú národ

Do regiónov sa tento týždeň opäť vydali nielen opoziční politici, ale aj aktivisti a novinári. Už sa ani nesnažia predstierať…

23. 11. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov

Americký minister zahraničia pricestoval na diskusie na ukončenie vojny na Ukrajine

Americký minister zahraničia Marco Rubio pricestoval do Ženevy na diskusie o americkom pláne na ukončenie vojny na Ukrajine. Príchod ministra…

23. 11. 2025 | Aktualizované 23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Aktualizované 23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Kríza spoločnosti Nexperia skončila ponížením Haagu

V súčasnej situácii žiaľ nie je výnimkou, ale už skôr pravidlom, že obchod sa využíva ako nástroj politického nátlaku a…

23. 11. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov

Bývalý britský premiér označil Trumpov plán týkajúci sa Ukrajiny za „úplnú zradu“ a „vojenskú kastráciu“

Bývalý britský premiér Johnson označil Trumpov plán týkajúci sa Ukrajiny za „úplnú zradu“ a „vojenskú kastráciu“, píše Daily Mail

23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Nie je žiadna koaličná kríza, zdôraznil minister Takáč

Na Slovensku momentálne nie je žiadna koaličná kríza. Skonštatoval to v diskusnej relácii Na telo televízie Markíza minister pôdohospodárstva Richard…

23. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Takmer 200 tisíc Ukrajincov v USA sa ocitlo v právnej neistote kvôli sprísneniu imigračnej politiky Trumpa

Takmer 200 tisíc Ukrajincov v USA sa ocitlo v právnej neistote kvôli sprísneniu imigračnej politiky Trumpa, píše Reuters

23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Kellogg vyhlásil, že Washington je „veľmi blízko“ k vyriešeniu vojny na Ukrajine

Trumpov osobitný vyslanec Keith Kellogg povedal pre Fox News, že Washington je „veľmi blízko“ k vyriešeniu vojny na Ukrajine

23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Na Ukrajine došlo k tektonickým posunom verejnej mienky

Korupčný škandál vyvolal na Ukrajine pocity sklamania a zvyšuje vnútorný tlak na Zelenského, píše The Washington Post

23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

Zvláštne záhadné predmety, ktoré ľudia zdieľali na internete

Záhadné predmety sprevádzajú ľudskú históriu od nepamäti a práve tieto zvláštne, anonymné či zabudnuté diela nám pripomínajú, aká tvorivá, nevyspytateľná…

23. 11. 2025 | 0 komentárov

Amerika investuje miliardy do „neviditeľných“ jadrových ponoriek

Americké námorníctvo nahradí ponorky triedy „Ohio“ najmodernejšími ponorkami triedy „Columbia“. Sú pre nepriateľa prakticky neviditeľné, poháňané jadrovou energiou a predstavujú…

23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Zaspali dobu: Ukrajinská armáda kritizuje zaostalosť výcviku inštruktorov NATO

Nemecko, 23. novembra 2025 -  Ukrajinskí vojaci, ktorí prechádzajú výcvikom v Poľsku, sa sťažujú na nekompetentnosť poľských inštruktorov. Poliaci nerozumejú…

23. 11. 2025 | 0 komentárov

USA plánujú v najbližšej dobe zorganizovať stretnutie s Rusmi o Trumpovom mierovom pláne

Informuje o tom CNN s odvolaním sa na zdroj

23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Vlhovej expartner si našiel novú lásku

Zatiaľ čo elitná slovenská slalomárka Petra Vlhová sa po vážnom zranení kolena pripravuje na veľký návrat možno aj na februárových…

23. 11. 2025 | 0 komentárov

Grizzly zaútočil v Kanade na skupinu školákov a učiteľov

Grizzly zaútočil na skupinu školákov a učiteľov na turistickom chodníku v Bella Coola v kanadskej provincii Britská Kolumbia. Zranil 11…

23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

"Je ako Šťastný." Tréner St. Louis zložil veľkú poklonu Dvorskému

St. Louis Blues včera zvíťazili na ľade New Yorku Islanders tesne 2:1 a mladý slovenský center Dalibor Dvorský pri tom…

23. 11. 2025 | 0 komentárov

Hamas informoval USA o pripravenosti vrátiť sa k bojovým operáciám v sektore Gazy

Podľa televíznej stanice Al Hadath zástupcovia hnutia oznámili Trumpovmu osobitnému vyslancovi Witkoffovi, že dohoda o prímerí je v podstate zrušená,…

23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.


.

Zdieľame lietadlá, ale nie kľúče od hangárov: Paradox údržby medzi USA a Európou v rámci NATO

Slovensko, 23. novembra 2025 - Transatlantická obranná spolupráca medzi Spojenými štátmi a Európou sa opiera o desiatky rokov starú myšlienku…

23. 11. 2025 | 0 komentárov

Premiér odcestoval do Afriky na samit EÚ a Africkej únie

Predseda vlády Robert Fico odcestoval do africkej Angoly, kde sa v pondelok 24. a utorok 25. novembra koná Samit Európskej…

23. 11. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Títo ľudia prerobili svoje domovy na krajšie miesta

Keď ľudia prerobili svoje domovy s maximálnou dávkou kreativity a osobitosti, výsledky boli také pôsobivé, že ich jednoducho museli ukázať…

23. 11. 2025 | 0 komentárov

Málokdy to končí stabilitou…

Pamatujete na ukrajinský výpad do Kurské oblasti v létě 2024? Chtěli dojít ke kurské jaderné elektrárně, což se jim nepodařilo,…

23. 11. 2025 | Česky | 4 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Česky | 4 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Svätec dňa: Svätá Cecília

Zomrieť pre vieru v Krista, neznamená stratiť mladosť

23. 11. 2025 | Svetonázor | 5 min. čítania | 0 komentárov
23. 11. 2025 | Svetonázor | 5 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Marek Brna

Gustáv Murín

Andrej Sablič

Miroslav Urban

Martin Kovac

Matej Michalička

.
.
.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov