NAŽIVO

Polícia v juhofrancúzskom meste Marseille v utorok smrteľne postrelila muža, ktorý je podozrivý z dobodania najmenej štyroch ľudí. K útoku došlo v centre tohto prístavného mesta, v blízkosti lokality známej obchodovaním s drogami. Stav osôb zranených pri útoku nožom nateraz nie je známy, uviedla agentúra AFP.

18:57

Muža podozrivého z vraždy ukrajinského politika Andrija Parubija vzal v utorok okresný súd v západoukrajinskom meste Ľvov do väzby na 60 dní. Ako informovala britská stanica BBC, súd nateraz nerozhodoval o obvinení 52-ročného obyvateľa Ľvova Mychajla Sceľnikova. Generálna prokuratúra však v utorok prekvalifikovala Sceľnikovov čin ako „pokus o atentát na ukrajinského poslanca spáchaný v súvislosti s jeho verejnou činnosťou“. Predtým bol prípad vyšetrovaný ako úmyselná vražda.

18:56

Francúzske orgány vydali zatýkacie rozkazy na zosadeného dlhoročného sýrskeho prezidenta Bašára Asada a ďalších šesť vysokopostavených predstaviteľov v súvislosti s bombardovaním sýrskeho mesta ovládaného povstalcami v roku 2012, pri ktorom zahynuli dvaja novinári, uviedli v utorok právnici. Informovala o tom správa agentúry AFP.

18:54

V Brazílii sa v utorok začala posledná fáza súdneho procesu s exprezidentom Jairom Bolsonarom, v ktorej súd vynesie rozsudky voči bývalej hlave štátu a ďalším siedmim osobám obžalovaným z pokusu o štátny prevrat. Informovali o tom správy agentúr AP, Reuters a AFP.

18:53

Čínsky prezident Si Ťin-pching v utorok povedal iránskemu náprotivku Masúdovi Pezeškijánovi, že Čína podporuje právo Iránu na civilnú jadrovú energiu a je proti použitiu sily na riešenie nezhôd. Informovala o tom čínska štátna televízia CCTV, informovala správa agentúry AFP.

18:52

 


 

17:59

Na severomaďarskej diaľnici M1, spájajúcej Budapešť s rakúskymi hranicami a prostredníctvom diaľnice M15 aj s hranicami SR, sa 1. septembra začali práce na rozširovaní 78-kilometrového úseku z dvoch na tri jazdné pruhy v oboch smeroch. V čase stavebných prác, ktoré potrvajú do augusta 2029, budú slúžiť premávke dva dočasné jazdné pruhy v každom smere s obmedzenou rýchlosťou na 80 km/h a miestami na 60 km/h.

15:50

Zemetrasenie s magnitúdou 5,2 v utorok opätovne postihlo oblasť východného Afganistanu – blízko epicentra predchádzajúceho silného zemetrasenia, ktoré si v nedeľu vyžiadalo viac než 1400 obetí na životoch, uviedol americký geologický úrad USGS. Informovala o tom správa agentúry AFP.

15:48

Ceny talianskych priemyselných výrobcov pokračovali v júli v medziročnom raste, už ôsmy mesiac po sebe, tempo rastu sa však spomalilo na najnižšiu úroveň v tomto roku. Údaje talianskeho štatistického úradu ISTAT zverejnil portál tradingeconomics.

Ceny talianskych producentov vzrástli v júli oproti rovnakému obdobiu minulého roka o 1,6 %.

15:41

Olympijská šampiónka v boxe Imane Khelifová sa odvolala na Športový arbitrážny súd (CAS) proti rozhodnutiu, ktoré bráni športovcom bojovať v ženskej kategórii bez genetického testu pohlavia. Alžírčanka sa snaží zvrátiť rozhodnutie Svetovej boxerskej federácie (World Boxing) z mája 2025, organizácia totiž zaviedla povinné testovanie na súťažiach.

Khelifová
Na snímke zlatá medailistka v boxe žien do 66 kg Alžírčanka Imane Khelifová (vľavo) a bronzový medailista v behu na 800 m Djamel Sedjati prichádzajú po skončení Letných olympijských hier 2024, pondelok 12. augusta 2024 na letisku v Alžírsku / Foto: SITA/AP-Anis Belghoul
Čítať viac | 15:26

Podiel zamestnancov v Nemecku pracujúcich na čiastočný pracovný úväzok presiahol v 2. štvrťroku tohto roka 40 %. To znamená nový rekord. Uviedol to v utorok Inštitút pre výskum zamestnanosti (IAB), ktorého údaje zverejnila agentúra DPA.

15:11

Novou prezidentkou Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA) sa stala Ľudmila Masariková. Vo funkcii nahradila doterajšieho riaditeľa Romana Berkesa. V utorok o tom informoval generálny tajomník SACKA Radoslav Oliver Košík.

15:10

Počet ľudí bez práce by mal v nasledujúcom období až do roka 2026 stagnovať na súčasných úrovniach alebo mierne rásť s kulmináciou nezamestnanosti začiatkom roka 2026. Priemerné nominálne mzdy by mohli v tomto aj v budúcom roku vzrásť o približne 6 %.

Uviedli to vo svojich komentároch k údajom o nezamestnanosti a priemernej nominálnej mzde za 2. štvrťrok zverejnených Štatistickým úradom SR analytici Matej Horňák zo Slovenskej sporiteľne, Tomáš Boháček z 365.bank a Ľubomír Koršňák z UniCredit Bank.

15:09

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan v utorok vyzval Spojené štáty, aby „prehodnotili“ svoje rozhodnutie zamietnuť víza osobám z Palestínskej samosprávy, ktoré sa plánovali zúčastniť na septembrovom Valnom zhromaždení OSN. Informovala o tom správa agentúry AFP.

15:08

Francúzsky herec Gérard Depardieu sa musí postaviť pred súd pre obvinenia zo znásilnenia a sexuálneho útoku na herečku Charlotte Arnouldovú v roku 2018. O rozhodnutí vyšetrovacieho sudcu informovala v utorok agentúra AFP.

France Depardieu
Na snímke z februára 2016 francúzsky herec Gérard Depardieu / Foto: TASR/AP-Axel Schmidt
15:07

Parlament v Burkina Faso prijal v pondelok zákon, ktorý zakazuje správanie považované za propagáciu LGBTQ praktík. Ako informoval tamojší minister spravodlivosti, za takéto správanie hrozia odsúdeným pokuty a väzenie, informovala správa agentúry Reuters a DPA.

15:05

Poľsko sa zaradilo medzi dvadsiatku krajín sveta s hospodárstvom presahujúcim bilión dolárov, uviedol v utorok pred rokovaním vlády poľský premiér Donald Tusk. Zdôraznil, že ide o historický úspech a podľa neho to nebude posledný krok v posilňovaní poľskej ekonomiky. Informovala o tom správa agentúry PAP a príspevok poľského premiéra na sieti X.

Donald Tusk
Na snímke poľský premiér Donald Tusk / Foto: SITA/AP-Omar Havana
14:26

Americký potravinársky gigant Kraft Heinz v utorok oznámil, že sa rozdelí na dve spoločnosti. Jedna sa zameria na podnikanie s omáčkami a druhá na potraviny, keďže výrobca baleného tovaru sa snaží oživiť rast po rokoch slabých predajov. Informovala o tom správa DPA, AFP a Reuters.

14:24

Generálny tajomník NATO Mark Rutte v utorok povedal, že Aliancia pristupuje k rušeniu signálu GPS navigačných služieb „veľmi vážne“ a pracuje nepretržite na tom, aby takémuto narušeniu zabránila. Informovala o tom správa agentúry Reuters.

Rutte sa k téme vyjadroval v reakcii na otázku k narušeniu GPS systému lietadla predsedníčky Európskej komisie (EK) Ursuly von der Leyenovej v nedeľu pred pristávaním v Bulharsku.

14:18

Poľský premiér Donald Tusk v utorok pred rokovaním vlády oznámil, že vo štvrtok sa zúčastní na stretnutí tzv. koalície ochotných v Paríži, ktoré organizuje francúzsky prezident Emmanuel Macron. Hlavnou témou bude podľa neho podpora mieru a zastavenie ruskej agresie proti Ukrajine.

14:17
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Šokujúce odhalenia o inštitucionálnom chaose, ktorý spečatil osud 42 obetí katastrofy AN-24

Lietanie na lietadlách sa v žiadnom prípade nedá porovnávať s jazdou na pozemných prostriedkoch. Ak je pred autom prekážka, tak aj pri vysokej rýchlosti mi na zabrzdenie stačí pár desiatok metrov. Keď si šofér nie je istý, zastaví na krajnici, pozrie sa do mapy, alebo skontroluje si auto, prípadne zavolá pomoc. Bežné dopravné turbovrtuľové lietadlo kategórie An-24 má v čistej konfigurácii rýchlosť okolo 360 km/h. Každú minútu preletí vzdialenosť 6 km, to znamená každú sekundu 100 metrov. Posádka nemôže zastaviť pred prekážkou, môže len vybočiť, alebo ju nadletieť

❚❚
.

Kým pilot v rámci ľudských schopností zareaguje na prekážku a urobí prvý úkon, preletí za 2 sekundy 200 metrov. Ak je prevýšenie veľké, kým zareagujú motory vyšším výkonom, trvá to niekoľko sekúnd, čo sa rovná 500-600 metrom. Potiahnutím riadiacej páky najprv stráca rýchlosť na úkor zisku výšky, ktorý na úvod predstavuje možno desať metrov za sekundu. Ale zároveň sa každú sekundu posunie o povedzme 40-50 metrov. Takže za prvých desať sekúnd možno nastúpa 100 metrov ale k prekážke sa priblíži o ďalších 400-500 metrov. Ak potiahne príliš a stratí rýchlosť pod kritickú, tak prejde do režimu pádu. Na vybratie pádu musí potlačiť a získať rýchlosť klesaním dovtedy, kým získa vztlak a môže letieť, teda prestane padať. Aj vtedy sa posúva dopredu. Za desať sekúnd možno o najmenej 300 metrov ak vychádzame z pádu pri výrazne zníženej rýchlosti oproti štandardnej čistej konfigurácii. Ak sa chce vyhnúť prekážke vybočením, tak v závislosti od veľkosti náklonu (pre dopravné lietadlo obmedzený) môže byť pri uvedenej rýchlosti polomer zákruty hravo zopár kilometrov. V prenesení na pozemné pomery to znamená, že ak začnem vybočovať na začiatku jednej dediny, vracať sa začnem po vybočení o viac ako 90° na začiatku susednej dediny. Také sú reality.

Navyše, šoférovi stačia značky na cestách a sledovanie dvoch prístrojov. Na všetko si počas dlhej cesty vystačí sám. Ak je preťažený, alebo zle naložený, nič sa nestane, prinajhoršom pokuta. Posádka lietadla závisí od množstva aktérov. Vo viacčlennej posádke má každý člen svoju úlohu, ale zároveň nesprávnou činnosťou alebo nečinnosťou vytvára pochybenia a z nich vyplývajúce ohrozenia. Prevencia pred nimi si vyžaduje doslova zostavu zručností. Vzájomnou komunikáciou začínajúc. Ale v hre sú aj mechanizmy rozhodovania, riešenia konfliktov, štýl riadenia a líderské zručnosti kapitána, povahové vlastnosti každého člena, vzájomná kompatibilita, rozdielna úroveň vycvičenosti, skúseností, talentu, vedomostí. Každý člen posádky je tiež zdrojom informácií pre všetkých ostatných. Toto všetko riešia výcvikom a teoretickou prípravou cibrené mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činnosti v posádke“ (z anglického Crew Resource Management, teda CRM). Z praktických dôvodov si to označíme ako C1RM. V posádke je to jednoduché, lebo celý proces sa koná pod vedením jediného a jednoznačného kapitána. Ale v prípade AN-24 sa stalo, že kapitán bol relatívne málo skúsený, aj na type, aj celkovým náletom. V civilnom lietaní by prakticky nemal nárok na kapitánstvo. Navyše kapitán bol málo priebojný, skôr nekonfliktný typ, ešte k tomu veliteľsky podriadený svojmu druhému pilotovi, ktorý bol nielen dominantný a veliteľský typ, ale od ktorého závisela kariéra – služobný postup, hodnotenie, aj istá časť platu kapitána. To bol veľmi vážny konflikt úloh, ktorý dobre popisuje prvá odborná správa v 7. časti. Zatiaľ nevieme, prečo 2. pilot neletel s kapitánom druhého lietadla, ktorý bol tiež pplk. a navyše o pol generácie starší.

Už menej je pilotom známa iná časť s rovnakou anglickou skratkou CRM. Z praktických dôvodov si túto úroveň označíme ako C2RM. Tentoraz sa týka „spoločnosti“, po anglicky Company Resource Management. Ide o mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činností“ v „leteckej spoločnosti“. Ale teraz je otázka, čo je vlastne „spoločnosť“ vo vojenskom dopravnom lietaní? A na určenie treba mať veľmi hĺbkové pochopenie prostredia nielen v armáde, ale aj v civile, dokonca aj teoretické vedomosti a prax v riadení procesov v obidvoch prostrediach. Na získanie odpovede sa musíme spýtať, aké funkcie voči lietaniu plní typická civilná letecká spoločnosť vo vzťahu k tomuto typu C2RM. Všetky, s výnimkou štátneho leteckého dozoru. Spoločnosť si vyberá posádky lietadiel, určuje a realizuje ich výcvik, ich riadenie kariér, ich plánovanie, zabezpečuje im výber a vybavenie lietadiel, ich údržbu, obnovovanie softvéru. Tiež výber a prípravu technického personálu, zabezpečovacieho a odbavovacieho personálu. Zabezpečuje aj modernizáciu lietadiel, naplňovanie lietadiel, pravidelnosť liniek, súčinnosť s vonkajšími aktérmi od poplatkov na letiskách, až po akvizičné a údržbové náklady. V civilnej leteckej spoločnosti sa všetko koná pod jediným tzv. „zodpovedným vedúcim“ generálnym riaditeľom, ktorému pri rozhodovaní asistuje správna a dozorná rada, ale aj systém odborných „nominovaných vedúcich“ expertov, jediný za každú zo zopár vymedzených oblastí. Akýchsi veliteľov funkčných jednotiek. Neuveriteľne dôkladný princíp jediného veliteľa. Hovoríme o civilných spoločnostiach.

.

Na druhej strane, v štátnych letectvách funguje v zmysle C2RM systémový chaos. Šok, ale absolútne nespochybniteľný fakt. Tým „zodpovedným vedúcim“ (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie) je v skutočnosti vo svojej podstate predseda vlády (pochopiteľne, ktorý o objekte riadenia nič nevie)! Jeho správnou radou v oblasti je časť členov vlády (ktorí o objekte riadenia takisto nič nevedia). V skutočnosti funkciu dozornej rady (dozor nad vyčleňovaním a používaním finančných zdrojov na chod „štátnej leteckej spoločnosti“) vykonáva parlament, s odborným (nekvalifikovaným) poradenstvom minimálne od dvoch výborov: pre obranu a pre financie. Z ktorých ani jeden o objekte riadenia absolútne nič nevie. Teraz nastáva ďalšie prekvapenie, týkajúce sa systému „nominovaných vedúcich“ expertov (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie). Prejdeme si ich. Prvým z nich, letovým riaditeľom, akýmsi šéfpilotom, nie je veliteľ dopravnej letky, ale všetky funkcie sa schádzajú, aj to nie úplne, až na úrovni veliteľa vzdušných síl! Kompletne sa môžu združovať s prižmúrením očí na úrovni Náčelníka generálneho štábu, ktorý o objekte riadenia spravidla absolútne nič nevie. S prižmúrením očí preto, že funkciu výberu a prípravy lietajúceho personálu, aj veľkej časti výcviku, idú až na úroveň ministra obrany (ani šéf jedinej sekcie nestačí len preto, že deformovali reformu školstva). Veliteľ dopravnej jednotky zodpovedá len do istej veľmi malej miery funkcii „vedúceho typu“ podľa civilnej terminológie. Hrôza? Nuž ešte som neskončil. Funkcia „Riaditeľa údržby“ sa sústreďuje až na úrovni ministra obrany, pre letku MV všetko na úrovni ministra vnútra! Zdôvodnenie je veľmi jednoduché – všetky potrebné funkcie pri akvizícii, aj veľkej tzv. ťažkej údržbe a modernizácii lietadiel (bez ohľadu na počet v jednotlivých typov), idú cez kšeftárske ministerské štruktúry. Nielen sekcia modernizácie (zo štruktúr NATO prevzatý šéf vyzbrojovania), ale aj sekcia finančná, personálna a ďalšie do toho vstupujú. Žiadna doména jediného expertného leteckého šéfa (ako v každej civilnej leteckej spoločnosti) neexistuje. Doslova raj pre oligarchov a šmelinárov a práve preto je ten systém tak nastavený, aby z toho profitovali politickí nominanti. Rovnako je na tom „Riaditeľ pozemného zabezpečenia“ (konečná je úroveň ministra), aj vedúci výcviku posádok (konečná je úroveň ministra)! Bezpečnosť, harmonizácia, zladenosť, efektívna koordinácia, hospodárnosť, všetko je systémovo nemožné, vylúčené, náhodné, nefunkčné (mohol by som rozprávať)!

Na snímke Peter Švec

To nie je koniec. Totiž aj štátny letecký dozor si vykonáva ministerstvo obrany a teda aj v  oblasti „kontroly kvality“ a keď treba vyšetrovania, je konečným expertom totálny šarlatán (zvyčajne) minister obrany už len tým, že každú oblasť mu sleduje niekto iný a do niektorých vstupujú aj externé vonkajšie orgány. Napríklad „politruci“ z protištátok stojaci na krku každého rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie. Veď čo oni môžu vedieť o bezpečnosti, hlavne nech to vyhrá najlacnejšia ponuka a hlavne nech si zdôvodnia svoju činnosť pre zahraničných donorov politruci z protištátok-mimovládok. Toto je samo osebe vážne ohrozenie. Čiže konečným zodpovedným sa obchvatom stáva vo všetkých oblastiach predseda vlády! Tento typ systémového chaosu bol hĺbkovou príčinou nie spolupôsobiacej príčiny katastrofy samotnej, ale s vysokou mierou istoty príčinou nezáchrany určitého množstva preživších, sediacich v zadnej časti trupu. Totiž leteckí záchranári nemohli zachraňovať, lebo nemali zodpovedajúcu výbavu!

Nuž a pri odhaľovaní systémových príčin leteckej katastrofy sa tento chliev a systémový chaos ešte neskončil. Ideme na oblasť, ktorú si nazveme C3RM. Označme si ju: „optimalizácia spravovania zdrojov a činností v lietaní“ (z civilu v „leteckom priemysle“) z anglickej skratky Corporate Resource Management. Týka sa tak všetkých vonkajších, teda mimorezortných aktérov, ktorí majú na každý let vplyv. Od dizajnérov lietadla, tvorcov prevádzkových príručiek (spravidla výrobca lietadla), dodávateľov podsystémov, agregátov, softvéru atď. Tiež cez poskytovateľov mapiek, letových postupov, zmenoviek v postupoch, letových informácií (od meteorologických, až po správy pre pilotov, tzv. NOTAMy). Ale tiež systému výmeny skúseností, poučení a záverov z celosvetových leteckých katastrof a vážnych udalostí. A končiac pri mimorezortnom a neraz mimoštátnom poskytovateľovi letových prevádzkových služieb. Tak, ako pri kritickom lete. Ktorý bol letom vojenského prevádzkovateľa podľa civilných pravidiel a pod riadením civilnými orgánmi riadenia letovej prevádzky. V tomto mechanizme C3RM sú zahrnutí vonkajší aktéri, bez ktorých sa let nemohol uskutočniť. Tento civilný mechanizmus má tiež akéhosi „jediného veliteľského agenta“ a to sú dohodnuté pravidlá pod organizáciou ICAO. Podľa nich sa postupuje v civile vo všetkých oblastiach. Národné úrady a národné letecké predpisy od dizajnu, výroby, schvaľovania, údržby, licencovania personálu, výcviku, požiadaviek na letiská, navigačné a iné zariadenia, atď. vychádzajú z minimálnych etalónov ICAO. K tomu existujú ďalšie medzinárodné dokumenty a protokoly. Vojenské letectvo sa tvári, že všetko harmonizuje, v skutočnosti drvivá väčšina štátov ide vo vojenskom lietaní podľa úplne iných pravidiel, zachováva si autonómiu. Výsledok? Nálet priemerne státisícov hodín na katastrofu v porovnaní s desiatkami až stovkami miliónov v civilných aerolíniách.

Nuž a tu sme sa dostali na veľmi citlivú platformu, kde chronologicky zoradím niektoré mne známe systémové návrhy, ktoré mohli pomôcť v prevencii katastrofy. U zainteresovaných jednotlivcov vyvolám kontroverzie. Tu sú fakty:

1992:  Všetko sa začalo už pri delení majetku tzv. federácie. Keby sa bol býval delimitátorom stal expert navrhovaný nevládnou stranou SNS, tak by sa nevytvoril zborový systém tretinovej kópie federálnej armády, ale navrhoval sa mierový brigádny pokrokový systém. Jeho prezentácii, aj predneseniu návrhu kompromisného divízneho systému zabránila ľudská malosť držiteľov moci. Čo by sa stalo? V úspornom systéme štruktúr s navrhovanou domobranou by bolo viac na výcvik, modernizácie a údržbu techniky, vrátane leteckej. V oblasti dopravných lietadiel som dal nominovanému delimitátorovi veľmi jednoduchý návrh: celé štátne letectvo pod vzdušné sily (neexistovala by letka MV), minimálny počet typov, maximálny počet lietadiel z každého typu. Namiesto masívneho počtu po jednom až dvoch dopravných lietadiel 6 typov by sme mali do 10x L410-UVP, 6x An26 na nákladnú prepravu a 4x salónne Jak40. 3 flotily.

.

1997-1998: Veliteľ zboru LaPVO presadzoval iniciatívy na civilné licencie pre všetkých vojenských pilotov a riadiacich letovej prevádzky. Navrhol, aby vzdušné sily prevzali komplexný systém civilných predpisov a vojenské špecifiky by sa riešili vojenskými prílohami rôzneho stupňa utajenia. Iniciatívy boli zamietnuté nadriadeným štábom LaPVO, presadili sa len fragmenty. V roku 2006 by už mali posádky vojenských dopravných lietadiel silno zažité zdravé civilné návyky, ktoré by vytvárali popri reťazci pochybení vysoko účinné reťazce záchranných sietí.

2000: Osobný list autora tohto článku vtedy už novému veliteľovi vzdušných síl s návrhom zásadných systémových opatrení pre dopravné letectvo so záverom, že ak sa tento systém bude ignorovať, môže nás čakať vážna udalosť.

2001: Po necelom roku obsahovo rovnaký list autor tohto článku predložil svojmu priamemu nadriadenému, Náčelníkovi GŠ, vo forme Informačnej správy. List utajený s odkazom, že to nie je oblasť mojej zodpovednosti.

2003: Autor bol ministrom ustanovený za šéfa „Komisie MO pre koncepčný rozvoj letectva.“ Správa pripravovaná pre verejnosť po dokončení presiaknutá niekoľkými desiatkami záverov, zistení a odporúčaní, pričom desiatky konfliktných postojov medzi národohospodársky a civilno-bezpečnostne nabudeným reformným predsedom a väčšou časťou jeho komisie so zdedenými postojmi boli vyriešené konštatovaním v približnom znení: „v tejto otázke komisia nedosiahla zhodu“. Nový minister správu utajil a nechal založiť ad acta, čím ignorovaním odporúčaní k typu AN-24 nevedomky umožnil, aby o dva roky neskôr malo prečo a na čom ukončiť svoju životnú púť 42 obetí katastrofy.

30. 9. 2004: autor odchádza do zálohy, osud návrhov zostáva neznámy.

.

19. 1. 2006: Na vyvrcholenie nakopených ignorácií doplatí 42 osôb. Vyšetrovacia správa utajená až do konca júla 2020. Znalci už chápeme prečo.

Čitateľ môže veriť, aj pochybovať. Oprávnene. Totiž veľa vecí nebolo vyšetrených, neboli urobené letové rekonštrukcie letu a alternatívnych postupov, ani činnosti radarového riadiaceho. Neboli odtajnené súdno-lekárske správy o počte obetí, ktoré prežili katastrofu a doplatili na nemožnosť poskytnutia pomoci nevybaveným vrtuľníkom leteckej pátracej a záchrannej služby. Neboli vyšetrené aspekty modernizácie. Či boli inštalácie schválené výrobcom, potom výrobcom vypracované a prevádzkovateľovi postúpené nové prevádzkové postupy. Z toho vyplýva jediný záver: JE NUTNÉ NOVÉ VYŠETROVANIE s novou vyšetrovacou komisiou, so zapojením výrobcu lietadla. Aspoň z úcty k obetiam, keď už inštitucionálna zadubenosť nedovolí chápať, že z nesprávnych záverov, zo zatĺkania, klamania a podvádzania nemôže vzniknúť účinné poučenie, prevencia. Vinníkom katastrofy je teda určite ľudský faktor: systémový organizačný chaos.

Ing. Peter Švec, p.s.c., RCDS, bezpečnostno-obranný a letecko-bezpečnostný analytik, Airline Captain B-737 NG, Line Check Captain

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Ivan Štubňa

Peter Lipták

Marek Horňanský psychológ

Andrej Sablič

Milan Šupa

Štefan Konya

.
.
.

Fico: Mám od Putina vážne posolstvo pre ukrajinského prezidenta

Slovenský premiér Robert Fico sa dnes v Pekingu stretol s ruským prezidentom Vladimirom Putinom. Vyjadril sa k opozícii, ktorá túto…

02. 09. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Rusko tvrdí, že Čína súhlasila s rozsiahlym novým plynovodom Sila Sibíri 2

Aj bez jasného pochopenia nákladov na výstavbu plynovodu „Sila Sibíri-2“ a predpokladanej ceny plynu táto transakcia znamenala významný posun na…

02. 09. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
02. 09. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Kyjev sa urazil na krajiny ŠOS za záverečné komuniké a pohrozil im

Ministerstvo zahraničných vecí Ukrajiny bolo prekvapené obsahom záverečného komuniké samitu ŠOS

02. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
02. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

NAŽIVO: Fico sa stretol s Putinom. Prvé slová sú už hitom na sieťach. Hlavné body z ich vyhlásení

Slovensko sa len tak ľahko a dobrovoľne nevzdá ruských energií. Slovenský premiér Robert Fico na stretnutí v Číne povedal ruskému…

02. 09. 2025 | Aktualizované 02. 09. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov
02. 09. 2025 | Aktualizované 02. 09. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov

Americká pomoc sa vyčerpáva a západné sľuby „zostávajú neisté“

Ukrajina považuje posilnenie ozbrojených síl za najlepšiu záruku bezpečnosti, keďže americká pomoc sa vyčerpáva a západné sľuby „zostávajú neisté“, píše…

02. 09. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
02. 09. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
.

Poslankyňa za Progresívne Slovensko sa vzdala mandátu

Poslankyňa Národnej rady SR Viera Kalmárová z opozičného Progresívneho Slovenska (PS) sa v utorok vzdala poslaneckého mandátu. Informovalo o tom…

02. 09. 2025 | Aktualizované 02. 09. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
02. 09. 2025 | Aktualizované 02. 09. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Európsky denník kritizuje stretnutie Fica s Putinom: „Slovenský premiér ignoruje EÚ“

Slovenský premiér Robert Fico ignoruje EÚ – v Číne sa stretáva s Putinom, uvádza titulka Brussels Signal. Vyjadril sa aj europoslanec Milan…

02. 09. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
02. 09. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Kráľ Rysov opustil hory aj seba: Zostúpil Beránek z chaty do politického marazmu?

Legenda Tatier – pol storočia takmer mimo civilizácie a politiky – si už dokáže dupnúť na pódiu: „Sláva Ukrajine!“. Chatár…

02. 09. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov
02. 09. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

02. 09. 2025 | Aktualizované 02. 09. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
02. 09. 2025 | Aktualizované 02. 09. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
.

Aneta Büdi skončila na poste riaditeľky Správy rezortných zariadení

Aneta Büdi rezignovala na post generálnej riaditeľky organizácie Ministerstva kultúry SR Správa rezortných zariadení. Informoval o tom rezort, ktorý v…

02. 09. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
02. 09. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Bartek pre HS: Je naozaj zvláštne, že takéto veci sa Báčskom Petrovci začínajú diať potom, ako sa tam objavila Plaváková

„Je veľmi dôležité, aby sme si pripomínali aj to, ktorí poslanci za Ústavu SR nehlasovali, ich pohrobkovia sú stále napríklad…

02. 09. 2025 | Rozhovory | 13 min. čítania | 0 komentárov
02. 09. 2025 | Rozhovory | 13 min. čítania | 0 komentárov

Erdogan vyhlásil, že prezidenti Ruska a Ukrajiny „zatiaľ nie sú pripravení“ na bilaterálne stretnutie

Erdogan vyhlásil, že prezidenti Ruska a Ukrajiny „zatiaľ nie sú pripravení“ na bilaterálne stretnutie, informuje agentúra Reuters

02. 09. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
02. 09. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Progresívci znovu falšujú realitu, Blaha sa preriekol

Zástupcovia Progresívneho Slovenska si na svoju geopoliticky spiatočnícku tlačovku vybrali Deň Ústavy SR. Náhoda alebo zámer?

02. 09. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov
02. 09. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov
.

Západ a Juh, prekročili bod, z ktorého už niet návratu. Čo sa vlastne stalo

Reakcia Západu a ním kontrolovanej Ukrajiny na samit ŠOS, ktorý sa konal v Číne, sa dá opísať jedným slovom: zhrozenie.…

02. 09. 2025 | Komentáre | 9 min. čítania | 0 komentárov
02. 09. 2025 | Komentáre | 9 min. čítania | 0 komentárov

Súd vzal muža obvineného z vraždy tehotnej ženy do väzby

Sudca pre prípravné konanie Okresného súdu Trenčín vzal v utorok muža obvineného z vraždy tehotnej ženy v Partizánskom do väzby.…

02. 09. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
02. 09. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Vzťahy medzi Ruskom a Čínou sú na „bezprecedentnej úrovni“

Ruský prezident Vladimir Putin sa v Pekingu stretol so Si Ťin-pchingom a vyhlásil, že vzťahy medzi Ruskom a Čínou sú na…

02. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
02. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

“Ak neopustíme NATO”. Senátor varoval USA pred blížiacou sa pohromou

Spojené štáty musia vystúpiť z NATO, aby sa nezapojili do islamistickej vojny v Európe, napísal na sociálnej sieti Х senátor…

02. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
02. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Tradične nudné stretnutie ŠOS otriaslo svetovou politikou

Peking si nárokuje svetové líderstvo – a má na to všetky dôvody. Výsledky dvoch dní samitu zhrnul v ruských novinách…

02. 09. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
02. 09. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Útok na Babiša – nové informácie

Predseda českého opozičného hnutia ANO Andrej Babiš zrušil svoj utorkový program po tom, ako sa v pondelok stal terčom fyzického…

02. 09. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
02. 09. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

10+ vtipných situácií, ktoré môžu mať na svedomí jedine deti

Kedy doprajú rodičovi jeho deti tie najlepšie a najnezabudnuteľnejšie momenty? Pri tom, ako ich vedú uličkou k oltáru? Alebo na promóciach? Kdeže,…

02. 09. 2025 | 0 komentárov

Strana vidieka má podľa slov Huliaka už päť poslancov v parlamente

Predseda Strany vidieka Rudolf Huliak tvrdí, že strana má už päť poslancov v Národnej rade SR. Dvaja však zostávajú záhadou.…

02. 09. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
02. 09. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Sŕkanie rezancov je slušnosť a vlaky meškajú sekundy: Toto ste o Japonsku netušili!

30.08.2025, Redakcia Auto trendy Zabudnite na všetko, čo si myslíte, že viete o svete! Japonsko je krajina, kde sa tisícročné…

02. 09. 2025 | 0 komentárov

Čína, Rusko a Mongolsko posilňujú spoluprácu. Uzavreli dohodu o plynovodoch

Čína, Rusko a Mongolsko posilňujú obchodnú, ekonomickú, technologickú a kultúrnu spoluprácu, uviedol čínsky prezident Si Ťin-pching

02. 09. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
02. 09. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Ruský analytik: Tento faktor úplne mení "bojisko" súčasnej svetovej politiky

Rusko, 2.september 2025 - Ako odlíšiť politiku od ekonomiky, kladie si otázku vo svojej najnovšej analýze politológ Dmitrij Jevstafiev. V dôsledku krízy…

02. 09. 2025 | 0 komentárov

Merz nešporí – ani na fronte, ani na sebe. Na svoj zostrih míňa tisíce

Nemecko vynakladá na sociálny štát viac ako kedykoľvek predtým – tamojší denník Focus si však všimol, že kancelár Friedrich Merz…

02. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
02. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.
Bartek o koalícii

02. 09. 2025


2. svetová vojna: Zachovalé zábery natočené počas Bitky o Berlín

Ako už vieme z histórie, Bitka o Berlín alebo aj Berlínska strategická útočná operácia bola jednou z posledných bitiek, ktorá sa odohrala na…

02. 09. 2025 | 0 komentárov

Progresívci klamali a odmietajú sa ospravedlniť. Tu je ten trápny moment

Erik Tomáš, minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR, vyzval v televíznej diskusii pána Kišša z Progresívneho Slovenska, aby sa…

02. 09. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
02. 09. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

„Nobelovka“ cez silu: Trump čakať nebude, vzhľadom na jeho vek aj charakter

USA, 2. septembra 2025 - Na začiatku 80. rokov prišiel bývalý prezident USA Jimmy Carter na podujatie do Štokholmu. Keď…

02. 09. 2025 | 0 komentárov

Nitra upozorňuje na výskyt medveďa pri dražovskom kostolíku

Mesto Nitra vyzvalo verejnosť na opatrnosť v okolí Kostola sv. Michala archanjela v mestskej časti Dražovce. Ako radnica informovala na…

02. 09. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
02. 09. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Polícia v juhofrancúzskom meste Marseille v utorok smrteľne postrelila muža, ktorý je podozrivý z dobodania najmenej štyroch ľudí. K útoku došlo v centre tohto prístavného mesta, v blízkosti lokality známej obchodovaním s drogami. Stav osôb zranených pri útoku nožom nateraz nie je známy, uviedla agentúra AFP.

18:57

Muža podozrivého z vraždy ukrajinského politika Andrija Parubija vzal v utorok okresný súd v západoukrajinskom meste Ľvov do väzby na 60 dní. Ako informovala britská stanica BBC, súd nateraz nerozhodoval o obvinení 52-ročného obyvateľa Ľvova Mychajla Sceľnikova. Generálna prokuratúra však v utorok prekvalifikovala Sceľnikovov čin ako „pokus o atentát na ukrajinského poslanca spáchaný v súvislosti s jeho verejnou činnosťou“. Predtým bol prípad vyšetrovaný ako úmyselná vražda.

18:56

Francúzske orgány vydali zatýkacie rozkazy na zosadeného dlhoročného sýrskeho prezidenta Bašára Asada a ďalších šesť vysokopostavených predstaviteľov v súvislosti s bombardovaním sýrskeho mesta ovládaného povstalcami v roku 2012, pri ktorom zahynuli dvaja novinári, uviedli v utorok právnici. Informovala o tom správa agentúry AFP.

18:54

V Brazílii sa v utorok začala posledná fáza súdneho procesu s exprezidentom Jairom Bolsonarom, v ktorej súd vynesie rozsudky voči bývalej hlave štátu a ďalším siedmim osobám obžalovaným z pokusu o štátny prevrat. Informovali o tom správy agentúr AP, Reuters a AFP.

18:53

.

Ukrajina dostáva obrovskú pomoc z nečakaného zdroja – zbrane z tejto krajiny prúdia na front

Ukrajinský vojenský časopis Militarnyi informoval, že predsedníčka Európskej komisie spolu s premiérom Bulharska uviedli, že bulharský obranný priemysel vyrobil jednu…

02. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
02. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Ďalšie dva týždne Trumpa uplynuli. Čo ďalej?

V súvislosti s oznámením určitého vyhlásenia Trumpa dnes večer pripomíname, že v týchto dňoch uplynuli jeho ďalšie termíny na mierové…

02. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
02. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Na Európu čaká mimoriadne temná budúcnosť

Po osemdesiatich rokoch by už bolo načase si uvedomiť, že Európa je kontinent okupovaný americkým impériom, v podstate je to…

02. 09. 2025 | 0 komentárov

Ukrajinec ponúkol úplatok päť eur, dostal peňažný trest

Špecializovaný trestný súd na pracovisku v Banskej Bystrici uznal koncom augusta za vinného z prečinu podplácania občana Ukrajiny a uložil…

02. 09. 2025 | Regióny | 1 min. čítania | 0 komentárov
02. 09. 2025 | Regióny | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Triumf superveľmocí: Trojstranné víťazstvo Ruska, Indie a Číny

Ruský prezident Vladimir Putin mal počas samitu Šanghajskej organizácie spolupráce v Číne mnoho bilaterálnych stretnutí, vrátane stretnutí s čínskymi a…

02. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
02. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Ivan Štubňa

Peter Lipták

Marek Horňanský psychológ

Andrej Sablič

Milan Šupa

Štefan Konya

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov