NAŽIVO

USA a Rusko budú v najbližšej dobe rokovať o Ukrajine, vyhlásil Peskov.

„Dmitrijev podrobne informoval Putina o výsledkoch svojej cesty do Miami. Na základe získaných informácií Moskva sformuluje svoje ďalšie stanovisko a v najbližšej dobe bude pokračovať v kontaktoch prostredníctvom existujúcich kanálov,“ povedal hovorca Kremľa.

12:07

V Lozorne v okrese Malacky si na 2. sviatok vianočný zahrajú Štefanský stolnotenisový turnaj. Informuje o tom obec na webe.
V športovom klube Lozorno na Športovom námestí sa turnaj začína o 9.00 h. Záujemcovia si môžu zahrať v dvoch kategóriách dvojhry – pre registrovaných a neregistrovaných hráčov.
Registrácia je možná polhodinu pred začiatkom turnaja.

11:30

Trumpov tím sa dnes môže spojiť s Putinom, vyhlásil Zelenskyj.

„Bolo stretnutie s našou skupinou – Umerovom, Gnatovom. Potom mali Američania stretnutie s Dmitrijevom. A všetko vysvetlili, ukázali, odovzdali, pokiaľ chápem. Neviem, v akom formáte bude ich ďalší rozhovor. Možno s Putinom. Pravdepodobne to bude zajtra (v stredu). Zajtra (v stredu) večer by sme mali dostať všetko,“ povedal prezident v rozhovore, ktorý sa uskutočnil včera, ale médiá ho zverejňujú dnes.

11:00

USA sa podarilo dohodnúť s Lukašenkom na prepustení viac ako 250 politických väzňov, okrem iného vďaka dodávkam prostriedkov na chudnutie.

O tom v rozhovore povedal osobitný vyslanec prezidenta USA John Cole, informuje The Wall Street Journal.

10:59

Osem ľudí vrátane niekoľkých detí zahynulo, keď riaditeľka materskej školy stratila kontrolu nad SUV a auto sa zrútilo do jazera v juhovýchodnej Číne.

08:52

Pápež Lev XIV. v utorok vyzval na celosvetové prímerie na sviatok Božieho narodenia (25. decembra).

07:20

V rámci rokovaní o ukončení vojny na Ukrajine sa momentálne diskutuje o štyroch dokumentoch, ktoré sa zaoberajú 20-bodovým mierovým plánom či otázkou bezpečnostných záruk. V rozhovore pre televíziu Fox News to povedal veľvyslanec USA pri NATO Matthew Whitaker. Podľa neho je teraz na ťahu Rusko.

07:19

Poslanci oboch komôr parlamentu najľudnatejšieho austrálskeho štátu Nový Južný Wales v stredu miestneho času schválili kontroverzný balík sprísnených zákonov o vlastníctve zbraní a rozšírení právomoci úradov, ktoré môžu až na tri mesiace zakázať protesty. Prijatím legislatívnych zmien reagujú na masovú streľbu na pláži v Sydney zo 14. decembra. Informuje o tom TASR na základe správy portálu verejnoprávnej televízie ABC News.

07:19

Do Moskvy pricestovala sýrska vládna delegácia. Podľa agentúry SANA by sýrsky minister zahraničných vecí Asad Šajbání a minister obrany Murhaf abú Kasra mali s ruskými predstaviteľmi rokovať o otázkach spoločného záujmu.

Včera 19:52

Časti južného Francúzska postihli rozsiahle záplavy. V departemente Hérault v okolí mesta Montpellier sa z brehov na mnohých miestach vyliala rovnomenná rieka.

Včera 19:38

Pred nemecký súd sa postavil muž, ktorého zadržali vo Švajčiarsku pre údajný plán podpaľačstva a útokov pomocou výbušnín na nákladnú dopravu v Nemecku. Nemecká spolková prokuratúra uviedla, že sudca umiestnil muža do väzby z dôvodu podozrenia zo špionáže pre Rusko.

Včera 19:27

Volker Türk upozornil na to, že v Mjanmarsku narastá pred nadchádzajúcimi voľbami násilie. Civilisti sú podľa neho taktiež vystavení vyhrážkam ozbrojených povstaleckých skupín, ktoré sú proti konaniu volieb.

Včera 19:07

Komunistická strana Vietnamu podporila návrh, aby generálny tajomník To Lam zostal v tejto vrcholnej funkcii ďalších päť rokov.

Včera 19:03

Generálny štáb ukrajinskej armády oznámil, že ukrajinské jednotky sa stiahli z mesta Siversk v Doneckej oblasti, kde má Rusko značnú prevahu v ľudskej sile a technike a pokračuje v ofenzíve.

Včera 18:27

Palestínska samospráva odsúdila izraelský plán zriadiť na okupovanom Západnom brehu Jordánu ďalších 19 osád a obvinila ho zo sprísnenia kontroly nad palestínskym územím.

Včera 18:21

Britský súd uznal dvoch mužov za vinných z plánovania teroristického útoku v štýle atentátov spáchaných Islamským štátom. Cieľom mala byť židovská komunita v Anglicku.

Včera 17:58

Putin odvolal veľvyslanca Ruskej federácie v Českej republike Alexandra Zmejevského. Novou veľvyslankyňou bude Anna Ponomarjovová.

Včera 17:37

Nemeckí vyšetrovatelia sa domnievajú, že šofér zodpovedný za pondelkovú nehodu v meste Giessen, pri ktorej utrpelo zranenia niekoľko ľudí, zrejme trpí duševnou chorobou.

Včera 17:36
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Šokujúce odhalenia o inštitucionálnom chaose, ktorý spečatil osud 42 obetí katastrofy AN-24

Lietanie na lietadlách sa v žiadnom prípade nedá porovnávať s jazdou na pozemných prostriedkoch. Ak je pred autom prekážka, tak aj pri vysokej rýchlosti mi na zabrzdenie stačí pár desiatok metrov. Keď si šofér nie je istý, zastaví na krajnici, pozrie sa do mapy, alebo skontroluje si auto, prípadne zavolá pomoc. Bežné dopravné turbovrtuľové lietadlo kategórie An-24 má v čistej konfigurácii rýchlosť okolo 360 km/h. Každú minútu preletí vzdialenosť 6 km, to znamená každú sekundu 100 metrov. Posádka nemôže zastaviť pred prekážkou, môže len vybočiť, alebo ju nadletieť

❚❚
.

Kým pilot v rámci ľudských schopností zareaguje na prekážku a urobí prvý úkon, preletí za 2 sekundy 200 metrov. Ak je prevýšenie veľké, kým zareagujú motory vyšším výkonom, trvá to niekoľko sekúnd, čo sa rovná 500-600 metrom. Potiahnutím riadiacej páky najprv stráca rýchlosť na úkor zisku výšky, ktorý na úvod predstavuje možno desať metrov za sekundu. Ale zároveň sa každú sekundu posunie o povedzme 40-50 metrov. Takže za prvých desať sekúnd možno nastúpa 100 metrov ale k prekážke sa priblíži o ďalších 400-500 metrov. Ak potiahne príliš a stratí rýchlosť pod kritickú, tak prejde do režimu pádu. Na vybratie pádu musí potlačiť a získať rýchlosť klesaním dovtedy, kým získa vztlak a môže letieť, teda prestane padať. Aj vtedy sa posúva dopredu. Za desať sekúnd možno o najmenej 300 metrov ak vychádzame z pádu pri výrazne zníženej rýchlosti oproti štandardnej čistej konfigurácii. Ak sa chce vyhnúť prekážke vybočením, tak v závislosti od veľkosti náklonu (pre dopravné lietadlo obmedzený) môže byť pri uvedenej rýchlosti polomer zákruty hravo zopár kilometrov. V prenesení na pozemné pomery to znamená, že ak začnem vybočovať na začiatku jednej dediny, vracať sa začnem po vybočení o viac ako 90° na začiatku susednej dediny. Také sú reality.

Navyše, šoférovi stačia značky na cestách a sledovanie dvoch prístrojov. Na všetko si počas dlhej cesty vystačí sám. Ak je preťažený, alebo zle naložený, nič sa nestane, prinajhoršom pokuta. Posádka lietadla závisí od množstva aktérov. Vo viacčlennej posádke má každý člen svoju úlohu, ale zároveň nesprávnou činnosťou alebo nečinnosťou vytvára pochybenia a z nich vyplývajúce ohrozenia. Prevencia pred nimi si vyžaduje doslova zostavu zručností. Vzájomnou komunikáciou začínajúc. Ale v hre sú aj mechanizmy rozhodovania, riešenia konfliktov, štýl riadenia a líderské zručnosti kapitána, povahové vlastnosti každého člena, vzájomná kompatibilita, rozdielna úroveň vycvičenosti, skúseností, talentu, vedomostí. Každý člen posádky je tiež zdrojom informácií pre všetkých ostatných. Toto všetko riešia výcvikom a teoretickou prípravou cibrené mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činnosti v posádke“ (z anglického Crew Resource Management, teda CRM). Z praktických dôvodov si to označíme ako C1RM. V posádke je to jednoduché, lebo celý proces sa koná pod vedením jediného a jednoznačného kapitána. Ale v prípade AN-24 sa stalo, že kapitán bol relatívne málo skúsený, aj na type, aj celkovým náletom. V civilnom lietaní by prakticky nemal nárok na kapitánstvo. Navyše kapitán bol málo priebojný, skôr nekonfliktný typ, ešte k tomu veliteľsky podriadený svojmu druhému pilotovi, ktorý bol nielen dominantný a veliteľský typ, ale od ktorého závisela kariéra – služobný postup, hodnotenie, aj istá časť platu kapitána. To bol veľmi vážny konflikt úloh, ktorý dobre popisuje prvá odborná správa v 7. časti. Zatiaľ nevieme, prečo 2. pilot neletel s kapitánom druhého lietadla, ktorý bol tiež pplk. a navyše o pol generácie starší.

Už menej je pilotom známa iná časť s rovnakou anglickou skratkou CRM. Z praktických dôvodov si túto úroveň označíme ako C2RM. Tentoraz sa týka „spoločnosti“, po anglicky Company Resource Management. Ide o mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činností“ v „leteckej spoločnosti“. Ale teraz je otázka, čo je vlastne „spoločnosť“ vo vojenskom dopravnom lietaní? A na určenie treba mať veľmi hĺbkové pochopenie prostredia nielen v armáde, ale aj v civile, dokonca aj teoretické vedomosti a prax v riadení procesov v obidvoch prostrediach. Na získanie odpovede sa musíme spýtať, aké funkcie voči lietaniu plní typická civilná letecká spoločnosť vo vzťahu k tomuto typu C2RM. Všetky, s výnimkou štátneho leteckého dozoru. Spoločnosť si vyberá posádky lietadiel, určuje a realizuje ich výcvik, ich riadenie kariér, ich plánovanie, zabezpečuje im výber a vybavenie lietadiel, ich údržbu, obnovovanie softvéru. Tiež výber a prípravu technického personálu, zabezpečovacieho a odbavovacieho personálu. Zabezpečuje aj modernizáciu lietadiel, naplňovanie lietadiel, pravidelnosť liniek, súčinnosť s vonkajšími aktérmi od poplatkov na letiskách, až po akvizičné a údržbové náklady. V civilnej leteckej spoločnosti sa všetko koná pod jediným tzv. „zodpovedným vedúcim“ generálnym riaditeľom, ktorému pri rozhodovaní asistuje správna a dozorná rada, ale aj systém odborných „nominovaných vedúcich“ expertov, jediný za každú zo zopár vymedzených oblastí. Akýchsi veliteľov funkčných jednotiek. Neuveriteľne dôkladný princíp jediného veliteľa. Hovoríme o civilných spoločnostiach.

.

Na druhej strane, v štátnych letectvách funguje v zmysle C2RM systémový chaos. Šok, ale absolútne nespochybniteľný fakt. Tým „zodpovedným vedúcim“ (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie) je v skutočnosti vo svojej podstate predseda vlády (pochopiteľne, ktorý o objekte riadenia nič nevie)! Jeho správnou radou v oblasti je časť členov vlády (ktorí o objekte riadenia takisto nič nevedia). V skutočnosti funkciu dozornej rady (dozor nad vyčleňovaním a používaním finančných zdrojov na chod „štátnej leteckej spoločnosti“) vykonáva parlament, s odborným (nekvalifikovaným) poradenstvom minimálne od dvoch výborov: pre obranu a pre financie. Z ktorých ani jeden o objekte riadenia absolútne nič nevie. Teraz nastáva ďalšie prekvapenie, týkajúce sa systému „nominovaných vedúcich“ expertov (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie). Prejdeme si ich. Prvým z nich, letovým riaditeľom, akýmsi šéfpilotom, nie je veliteľ dopravnej letky, ale všetky funkcie sa schádzajú, aj to nie úplne, až na úrovni veliteľa vzdušných síl! Kompletne sa môžu združovať s prižmúrením očí na úrovni Náčelníka generálneho štábu, ktorý o objekte riadenia spravidla absolútne nič nevie. S prižmúrením očí preto, že funkciu výberu a prípravy lietajúceho personálu, aj veľkej časti výcviku, idú až na úroveň ministra obrany (ani šéf jedinej sekcie nestačí len preto, že deformovali reformu školstva). Veliteľ dopravnej jednotky zodpovedá len do istej veľmi malej miery funkcii „vedúceho typu“ podľa civilnej terminológie. Hrôza? Nuž ešte som neskončil. Funkcia „Riaditeľa údržby“ sa sústreďuje až na úrovni ministra obrany, pre letku MV všetko na úrovni ministra vnútra! Zdôvodnenie je veľmi jednoduché – všetky potrebné funkcie pri akvizícii, aj veľkej tzv. ťažkej údržbe a modernizácii lietadiel (bez ohľadu na počet v jednotlivých typov), idú cez kšeftárske ministerské štruktúry. Nielen sekcia modernizácie (zo štruktúr NATO prevzatý šéf vyzbrojovania), ale aj sekcia finančná, personálna a ďalšie do toho vstupujú. Žiadna doména jediného expertného leteckého šéfa (ako v každej civilnej leteckej spoločnosti) neexistuje. Doslova raj pre oligarchov a šmelinárov a práve preto je ten systém tak nastavený, aby z toho profitovali politickí nominanti. Rovnako je na tom „Riaditeľ pozemného zabezpečenia“ (konečná je úroveň ministra), aj vedúci výcviku posádok (konečná je úroveň ministra)! Bezpečnosť, harmonizácia, zladenosť, efektívna koordinácia, hospodárnosť, všetko je systémovo nemožné, vylúčené, náhodné, nefunkčné (mohol by som rozprávať)!

Na snímke Peter Švec

To nie je koniec. Totiž aj štátny letecký dozor si vykonáva ministerstvo obrany a teda aj v  oblasti „kontroly kvality“ a keď treba vyšetrovania, je konečným expertom totálny šarlatán (zvyčajne) minister obrany už len tým, že každú oblasť mu sleduje niekto iný a do niektorých vstupujú aj externé vonkajšie orgány. Napríklad „politruci“ z protištátok stojaci na krku každého rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie. Veď čo oni môžu vedieť o bezpečnosti, hlavne nech to vyhrá najlacnejšia ponuka a hlavne nech si zdôvodnia svoju činnosť pre zahraničných donorov politruci z protištátok-mimovládok. Toto je samo osebe vážne ohrozenie. Čiže konečným zodpovedným sa obchvatom stáva vo všetkých oblastiach predseda vlády! Tento typ systémového chaosu bol hĺbkovou príčinou nie spolupôsobiacej príčiny katastrofy samotnej, ale s vysokou mierou istoty príčinou nezáchrany určitého množstva preživších, sediacich v zadnej časti trupu. Totiž leteckí záchranári nemohli zachraňovať, lebo nemali zodpovedajúcu výbavu!

Nuž a pri odhaľovaní systémových príčin leteckej katastrofy sa tento chliev a systémový chaos ešte neskončil. Ideme na oblasť, ktorú si nazveme C3RM. Označme si ju: „optimalizácia spravovania zdrojov a činností v lietaní“ (z civilu v „leteckom priemysle“) z anglickej skratky Corporate Resource Management. Týka sa tak všetkých vonkajších, teda mimorezortných aktérov, ktorí majú na každý let vplyv. Od dizajnérov lietadla, tvorcov prevádzkových príručiek (spravidla výrobca lietadla), dodávateľov podsystémov, agregátov, softvéru atď. Tiež cez poskytovateľov mapiek, letových postupov, zmenoviek v postupoch, letových informácií (od meteorologických, až po správy pre pilotov, tzv. NOTAMy). Ale tiež systému výmeny skúseností, poučení a záverov z celosvetových leteckých katastrof a vážnych udalostí. A končiac pri mimorezortnom a neraz mimoštátnom poskytovateľovi letových prevádzkových služieb. Tak, ako pri kritickom lete. Ktorý bol letom vojenského prevádzkovateľa podľa civilných pravidiel a pod riadením civilnými orgánmi riadenia letovej prevádzky. V tomto mechanizme C3RM sú zahrnutí vonkajší aktéri, bez ktorých sa let nemohol uskutočniť. Tento civilný mechanizmus má tiež akéhosi „jediného veliteľského agenta“ a to sú dohodnuté pravidlá pod organizáciou ICAO. Podľa nich sa postupuje v civile vo všetkých oblastiach. Národné úrady a národné letecké predpisy od dizajnu, výroby, schvaľovania, údržby, licencovania personálu, výcviku, požiadaviek na letiská, navigačné a iné zariadenia, atď. vychádzajú z minimálnych etalónov ICAO. K tomu existujú ďalšie medzinárodné dokumenty a protokoly. Vojenské letectvo sa tvári, že všetko harmonizuje, v skutočnosti drvivá väčšina štátov ide vo vojenskom lietaní podľa úplne iných pravidiel, zachováva si autonómiu. Výsledok? Nálet priemerne státisícov hodín na katastrofu v porovnaní s desiatkami až stovkami miliónov v civilných aerolíniách.

Nuž a tu sme sa dostali na veľmi citlivú platformu, kde chronologicky zoradím niektoré mne známe systémové návrhy, ktoré mohli pomôcť v prevencii katastrofy. U zainteresovaných jednotlivcov vyvolám kontroverzie. Tu sú fakty:

1992:  Všetko sa začalo už pri delení majetku tzv. federácie. Keby sa bol býval delimitátorom stal expert navrhovaný nevládnou stranou SNS, tak by sa nevytvoril zborový systém tretinovej kópie federálnej armády, ale navrhoval sa mierový brigádny pokrokový systém. Jeho prezentácii, aj predneseniu návrhu kompromisného divízneho systému zabránila ľudská malosť držiteľov moci. Čo by sa stalo? V úspornom systéme štruktúr s navrhovanou domobranou by bolo viac na výcvik, modernizácie a údržbu techniky, vrátane leteckej. V oblasti dopravných lietadiel som dal nominovanému delimitátorovi veľmi jednoduchý návrh: celé štátne letectvo pod vzdušné sily (neexistovala by letka MV), minimálny počet typov, maximálny počet lietadiel z každého typu. Namiesto masívneho počtu po jednom až dvoch dopravných lietadiel 6 typov by sme mali do 10x L410-UVP, 6x An26 na nákladnú prepravu a 4x salónne Jak40. 3 flotily.

.

1997-1998: Veliteľ zboru LaPVO presadzoval iniciatívy na civilné licencie pre všetkých vojenských pilotov a riadiacich letovej prevádzky. Navrhol, aby vzdušné sily prevzali komplexný systém civilných predpisov a vojenské špecifiky by sa riešili vojenskými prílohami rôzneho stupňa utajenia. Iniciatívy boli zamietnuté nadriadeným štábom LaPVO, presadili sa len fragmenty. V roku 2006 by už mali posádky vojenských dopravných lietadiel silno zažité zdravé civilné návyky, ktoré by vytvárali popri reťazci pochybení vysoko účinné reťazce záchranných sietí.

2000: Osobný list autora tohto článku vtedy už novému veliteľovi vzdušných síl s návrhom zásadných systémových opatrení pre dopravné letectvo so záverom, že ak sa tento systém bude ignorovať, môže nás čakať vážna udalosť.

2001: Po necelom roku obsahovo rovnaký list autor tohto článku predložil svojmu priamemu nadriadenému, Náčelníkovi GŠ, vo forme Informačnej správy. List utajený s odkazom, že to nie je oblasť mojej zodpovednosti.

2003: Autor bol ministrom ustanovený za šéfa „Komisie MO pre koncepčný rozvoj letectva.“ Správa pripravovaná pre verejnosť po dokončení presiaknutá niekoľkými desiatkami záverov, zistení a odporúčaní, pričom desiatky konfliktných postojov medzi národohospodársky a civilno-bezpečnostne nabudeným reformným predsedom a väčšou časťou jeho komisie so zdedenými postojmi boli vyriešené konštatovaním v približnom znení: „v tejto otázke komisia nedosiahla zhodu“. Nový minister správu utajil a nechal založiť ad acta, čím ignorovaním odporúčaní k typu AN-24 nevedomky umožnil, aby o dva roky neskôr malo prečo a na čom ukončiť svoju životnú púť 42 obetí katastrofy.

30. 9. 2004: autor odchádza do zálohy, osud návrhov zostáva neznámy.

.

19. 1. 2006: Na vyvrcholenie nakopených ignorácií doplatí 42 osôb. Vyšetrovacia správa utajená až do konca júla 2020. Znalci už chápeme prečo.

Čitateľ môže veriť, aj pochybovať. Oprávnene. Totiž veľa vecí nebolo vyšetrených, neboli urobené letové rekonštrukcie letu a alternatívnych postupov, ani činnosti radarového riadiaceho. Neboli odtajnené súdno-lekárske správy o počte obetí, ktoré prežili katastrofu a doplatili na nemožnosť poskytnutia pomoci nevybaveným vrtuľníkom leteckej pátracej a záchrannej služby. Neboli vyšetrené aspekty modernizácie. Či boli inštalácie schválené výrobcom, potom výrobcom vypracované a prevádzkovateľovi postúpené nové prevádzkové postupy. Z toho vyplýva jediný záver: JE NUTNÉ NOVÉ VYŠETROVANIE s novou vyšetrovacou komisiou, so zapojením výrobcu lietadla. Aspoň z úcty k obetiam, keď už inštitucionálna zadubenosť nedovolí chápať, že z nesprávnych záverov, zo zatĺkania, klamania a podvádzania nemôže vzniknúť účinné poučenie, prevencia. Vinníkom katastrofy je teda určite ľudský faktor: systémový organizačný chaos.

Ing. Peter Švec, p.s.c., RCDS, bezpečnostno-obranný a letecko-bezpečnostný analytik, Airline Captain B-737 NG, Line Check Captain

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Michal Durila

Marek Brna

Miroslav Urban

Gustáv Murín

Milan Šupa

Erik Majercak

.
.
.

Slepá ulička v otázke Donbasu. Čo prezrádza zverejnený 20-bodový plán Zelenského?

Zelenský zverejnil 20 bodov mierového plánu, ktorý je podľa jeho slov momentálne v procese schvaľovania zo strany USA a Ruska

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

.

Tvrdý zásah. Američania uvalili sankcie na európskych úradníkov za cenzúru

Americká podtajomníčka ministerstva zahraničných vecí Sarah Rogers zverejnila zoznam piatich Európanov, ktorých Washington sankcionoval za extrateritoriálnu cenzúru Američanov, informuje CNN

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Zelenskyj zverejnil 20 bodov mierového plánu

Zelenskyj zverejnil 20 bodov mierového plánu, ktorý sa prerokúva na rokovaniach v USA. Na základe jeho informácií o viacerých bodoch…

24. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Divadlo Progresívneho Slovenska a šokujúci výrok Remišovej

Rozmýšľam, ako nazvať spôsob „privítania“ dokončenia stavby dvoch tisícročí zo strany našej progresívnej časti spoločnosti. Slušné slová nenachádzam a v…

24. 12. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov

Riabkov spresnil svoje vyhlásenie, že Ukrajina a Rusko sú „na prahu“ mierovej dohody

Zástupca ministra zahraničných vecí Ruskej federácie Riabkov spresnil svoje vyhlásenie, že Ukrajina a Rusko sú „na prahu“ mierovej dohody

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
.

“Odtrhnutí od reality!” Bývalý poľský premiér varuje Európu, že zastrašovanie vlastných spoločností sa stáva náhradou stratégie

Bývalý poľský premiér Leszek Miller vyhlásil, že strach v Európe z „nevyhnutnej vojny s Ruskom“ sa stal politicky výhodnou konštrukciou,…

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Blackout môže nastať kedykoľvek. Čo sa deje po ďalšom masívnom útoku?

23. decembra Rusi opäť masívne zaútočili na Ukrajinu – použili viac ako 600 dronov a desiatky rakiet, z ktorých väčšina…

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Minister opäť nakúpil základné vianočné potraviny, oproti minulému roku ho vraj stál výrazne menej. Aká je vaša skúsenosť?

Nákup základných potravín pred Vianocami je oproti minulému roku lacnejší o viac ako 23 percent. Uviedol to minister pôdohospodárstva a…

24. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Farmári vyšli do ulíc. Jeden z najdôležitejších bodov je vo veľkej miere ignorovaný

Zatiaľ čo sa Brusel zameriava na protesty poľnohospodárov, obchodné dohody a environmentálne požiadavky, jeden z najdôležitejších tlakových bodov v európskom…

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
.

Vianočné večere sa v regiónoch líšili, o slovo sa hlásia aj zabudnuté recepty

Hoci sú dnes ryba a zemiakový šalát považované za takmer neoddeliteľnú súčasť štedrovečernej večere, pohľad do histórie ukazuje oveľa pestrejšiu…

24. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Nemecko prvýkrát od roku 2011 deportovalo sýrskeho zločinca

Nemecko prvýkrát za viac ako desať rokov deportovalo sýrskeho zločinca do jeho domovskej krajiny, informuje europeanconservative

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Američania pohrozili venezuelskému prezidentovi Madurovi. Kritizovalo ich Rusko

Včera na Bezpečnostnej rade OSN Američania pohrozili venezuelskému prezidentovi Madurovi. Kritizovalo ich Rusko

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Nové informácie v prípade Vémolu. Polícia zadržala viacero osôb. Hrozí im 10 až 18-ročný trest

AKTUALIZOVANÉ o 9:30 - Policajti a príslušníci Colnej správy zasahovali v utorok 23. decembra u Karlosa Vémolu v jeho dome…

24. 12. 2025 | 0 komentárov

Rusko a Čína sľubujú podporu Venezuele, zatiaľ čo Trump zvyšuje tlak na Madura

Americký prezident Donald Trump opäť vyzval venezuelského prezidenta, aby odstúpil z funkcie a vyhlásil, že Spojené štáty si ponechajú alebo…

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

 V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Vodič autom narazil do zastávky plnej ľudí, hlásia zranenia

Štyria ľudia utrpeli ťažšie zranenia po tom, čo v pondelok podvečer narazil vodič so svojím vozidlom do autobusovej zastávky v…

24. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Kresťania začínajú sláviť Vianoce

Viac ako dve miliardy kresťanov v rôznych častiach sveta začínajú v stredu sláviť Vianoce. V predvečer veľkého sviatku, Narodenia Pána…

24. 12. 2025 | Svetonázor | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Svetonázor | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Vianočný darček a osobnosť: Ktorý vianočný darček prezradí, aký ste typ?

Vianočný darček môže byť oveľa viac než len milá pozornosť pod stromčekom. Tento sviatočný test vám pomôže zistiť, aký typ…

24. 12. 2025 | 0 komentárov

Menej morálky, viac pragmatizmu. Európa sa podľa rumunského prezidenta v ére Trumpa mení

Európski lídri strávili veľkú časť roka 2025 hľadaním odpovede na otázku, ako spolupracovať s Donaldom Trumpom – alebo ešte horšie,…

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Krádež jedla na štýl domácich miláčikov: Veselé momenty, ktoré pobavia každého

Krádež jedla v podaní domácich miláčikov vie byť poriadne zábavná, najmä keď sú prichytení priamo pri čine. Hoci väčšina ľudského…

24. 12. 2025 | 0 komentárov

Turisti v Ríme budú musieť budúci rok zaplatiť, aby sa mohli priblížiť ku Fontáne di Trevi

Úrady tvrdia, že cieľom je zabrániť turistom, aby „jedli zmrzlinu alebo pizzu pri pamiatke, ktorá si zaslúži náležitú úctu“. Informuje…

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

Čo požadujú Maďari od svojich politikov?

Podľa výskumu je 85 percent Maďarov hrdých na svoju maďarskú identitu, pre deväť z desiatich ľudí je určujúcim faktorom vlastenectvo…

24. 12. 2025 | 0 komentárov

Premiér spolu s ministrom dopravy navštívili mestský dopravný podnik v Bratislave, ocenili nasadenie zamestnancov, ktorí pracujú aj počas sviatkov

Premiér Robert Fico spolu s ministrom dopravy Jozefom Rážom navštívili mestský dopravný podnik v Bratislave. Vianočnú návštevu absolvovali v skorých…

24. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

V Taliansku našli mŕtveho elitného nórskeho biatlonistu

Nórsky biatlonista Sivert Guttorm Bakken zomrel vo veku 27 rokov. Uchádzal sa o miesto v nórskej reprezentácii pre Zimné olympijské…

24. 12. 2025 | 0 komentárov

Prichádza ochladenie, popoludní miestami sneženie, na juhu aj dážď so snehom

Dnes bude blačno až zamračené, popoludní v severnej polovici územia postupne miestami zmenšovanie oblačnosti. Miestami sneženie, na juhu aj dážď…

24. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Fascinujúce fotografie: Objavovanie sveta na jedinečných záberoch

Fascinujúce fotografie nám pripomínajú, aký neuveriteľne pestrý a prekvapivý dokáže byť svet okolo nás. Stačí sa pozrieť bližšie a zrazu…

24. 12. 2025 | 0 komentárov

Najvyšší vojenský veliteľ líbyjskej armády zahynul pri havárii lietadla neďaleko Ankary

Veliteľ líbyjských ozbrojených síl a štyria ďalší poprední vojenskí predstavitelia zahynuli v utorok večer, keď sa ich lietadlo zrútilo krátko…

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Ďalší úder na ochranný kryt Černobyľu: Nech to Boh nedopustí

Sarkofág černobyľskej jadrovej elektrárne sa môže zrútiť v prípade nového úderu – na to nie je potrebný ani priamy zásah…

23. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
23. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Manévre USA okolo Venezuely vyzývajú čínske námorníctvo

USA, 23. decembra 2025 - 21. decembra americké sily zadržali pri pobreží Venezuely v medzinárodných vodách tanker Centuries, ktorý prevážal…

24. 12. 2025 | 0 komentárov

.

NAŽIVO

USA a Rusko budú v najbližšej dobe rokovať o Ukrajine, vyhlásil Peskov.

„Dmitrijev podrobne informoval Putina o výsledkoch svojej cesty do Miami. Na základe získaných informácií Moskva sformuluje svoje ďalšie stanovisko a v najbližšej dobe bude pokračovať v kontaktoch prostredníctvom existujúcich kanálov,“ povedal hovorca Kremľa.

12:07

V Lozorne v okrese Malacky si na 2. sviatok vianočný zahrajú Štefanský stolnotenisový turnaj. Informuje o tom obec na webe.
V športovom klube Lozorno na Športovom námestí sa turnaj začína o 9.00 h. Záujemcovia si môžu zahrať v dvoch kategóriách dvojhry – pre registrovaných a neregistrovaných hráčov.
Registrácia je možná polhodinu pred začiatkom turnaja.

11:30

Trumpov tím sa dnes môže spojiť s Putinom, vyhlásil Zelenskyj.

„Bolo stretnutie s našou skupinou – Umerovom, Gnatovom. Potom mali Američania stretnutie s Dmitrijevom. A všetko vysvetlili, ukázali, odovzdali, pokiaľ chápem. Neviem, v akom formáte bude ich ďalší rozhovor. Možno s Putinom. Pravdepodobne to bude zajtra (v stredu). Zajtra (v stredu) večer by sme mali dostať všetko,“ povedal prezident v rozhovore, ktorý sa uskutočnil včera, ale médiá ho zverejňujú dnes.

11:00

USA sa podarilo dohodnúť s Lukašenkom na prepustení viac ako 250 politických väzňov, okrem iného vďaka dodávkam prostriedkov na chudnutie.

O tom v rozhovore povedal osobitný vyslanec prezidenta USA John Cole, informuje The Wall Street Journal.

10:59

Osem ľudí vrátane niekoľkých detí zahynulo, keď riaditeľka materskej školy stratila kontrolu nad SUV a auto sa zrútilo do jazera v juhovýchodnej Číne.

08:52

.

Grónsku a Európe sa nepáčia plány amerického prezidenta na zabratie ostrova

Grónsky premiér Jens-Frederik Nielsen v utorok vyhlásil, že rozhodnutia o budúcnosti autonómneho územia Dánska sa budú prijímať na ostrove po…

23. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
23. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Nízkonákladová letecká spoločnosť Ryanair dostala v Taliansku obrovskú pokutu

Taliansky úrad pre hospodársku súťaž v utorok oznámil, že udelil nízkonákladovej leteckej spoločnosti Ryanair pokutu vo výške viac ako 255…

23. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
23. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

"Slaf" na Vianoce skóroval aj prihrával. Pribalil 16 trestných minút

Montreal Canadiens v noci z utorka na stredu zdolal Boston Bruins vysoko 6:2 a slovenského útočníka Juraja Slafkovského bol znovu…

24. 12. 2025 | 0 komentárov

Český premiér Andrej Babiš musel do nemocnice

Český premiér musel ísť na zákrok do nemocnice. Nemalo ísť o vážny zákrok, jeho výsledky však môžu mať do budúcna…

23. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
23. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Mal chuť na sex. Nakoniec ho zbili a olúpili

Kriminalistom z Topoľčian sa podarilo vypátrať skupinu mladých páchateľov, ktorí mali olúpiť a zbiť muža. Z päťčlennej partie boli štyria…

23. 12. 2025 | Regióny | 1 min. čítania | 0 komentárov
23. 12. 2025 | Regióny | 1 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Michal Durila

Marek Brna

Miroslav Urban

Gustáv Murín

Milan Šupa

Erik Majercak

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov