NAŽIVO

Parížska prokurátorka Lora Bekko (niekde uvádzaná ako Laura Becco) vyhlásila, že lúpež v Louvri spáchali drobní zločinci, a nie profesionáli z organizovaných skupín.

Podľa jej slov nejde o „bežnú kriminalitu“, ale ani o ľudí spojených s „najvyššími vrstvami zločineckého sveta“. Podľa nej profily štyroch zadržaných osôb, vrátane priateľky jedného z podozrivých, nezodpovedajú typickým účastníkom „zložitých operácií“.

Včera 19:36

Nigéria oznámila, že privíta pomoc USA v boji proti islamistickým vzbúrencom, pokiaľ bude rešpektovaná jej územná celistvosť.

Takto reagovala na vyjadrenia amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten pohrozil možným vojenským zásahom pre údajné zlé zaobchádzanie s kresťanmi v krajine. Informuje agentúra Reuters.

Včera 19:35

Sýrske štátne médiá informovali, že prezident Sýrie Ahmad Šara v novembri pricestuje do Washingtonu. Tento krok označili za ďalší znak posilňovania vzťahov medzi obomi krajinami.

Sýrsky minister zahraničných vecí Asad Šajbání cestu potvrdil. Informuje agentúra DPA.

Včera 19:33

Donald Trump obvinil nigerijské úrady z neschopnosti chrániť kresťanov a pohrozil použitím vojenskej sily proti tamojším islamistom.

Vo svojom príspevku na Truth Social vyhlásil, že USA môžu zastaviť pomoc Nigérii a „vyraziť do tejto zahanbenej krajiny, aby úplne vyhladili islamských teroristov“, ak útoky na kresťanov neprestanú.

V posledných mesiacoch pokračujú v Nigérii útoky na kresťanské komunity, najmä na severe a v stredných regiónoch krajiny. Zodpovednosť za ne preberajú skupiny Boko Haram a ISWAP, ako aj ozbrojené skupiny spojené s konfliktom medzi chovateľmi dobytka a poľnohospodármi.

Podľa údajov ľudskoprávnych aktivistov sa obeťami týchto útokov stávajú stovky ľudí. Nigérijské orgány tvrdia, že násilie má medzikomunitný charakter a nie je zamerané výlučne proti kresťanom.

Včera 18:56

Egypt je kľúčovým spojencom Maďarska v boji proti nelegálnej migrácii, vyhlásil maďarský premiér Viktor Orbán v Káhire po rokovaní s egyptským prezidentom Abdalom Fattáhom Sísím. Informuje server hirado.hu.

Včera 18:42

Na úvod svojej návštevy Hanoja americký minister obrany Pete Hegseth vyhlásil, že Spojené štáty chcú prehĺbiť vojenskú spoluprácu s Vietnamom. Informujú agentúry Reuters a AP.

Včera 18:39

Moskva vyzvala USA a Venezuelu, aby sa vyhli novému konfliktu v regióne po útokoch amerických síl na údajných pašerákov drog z juhoamerickej krajiny. Informuje agentúra DPA.

Včera 18:38

Iránsky prezident Masúd Pezeškiján odnes vyhlásil, že Irán obnoví svoje jadrové zariadenia a budú ešte silnejšie. Ako povedal, Teherán sa však nesnaží získať jadrovú zbraň. Informuje agentúra Reuters.

Včera 18:36

Ukrajinský odborník vyvrátil špekulácie o údajných modrých psoch, ktoré sa potulujú po kontaminovanej uzavretej zóne v Černobyle na severe Ukrajiny.

Odbroník objasnil, že modré sfarbenie nemá nič spoločné s radiáciou – ide len o označenie zvierat po sterilizácii. Informovala agentúra DPA.

Včera 18:34

Bývalý americký prezident Barack Obama sa včera zúčastnil na predvolebných podujatiach. Podporil tam kandidátov Demokratickej strany.

Američania v štátoch Virgínia a New Jersey si v utorok budú voliť guvernérov a v mnohých mestách – vrátane ostro sledovaného New Yorku – prebehnú voľby starostov. Informuje agentúra AFP.

Včera 18:33

Americký prezident Donald Trump vyhlásil, že USA môžu vykonať vojenskú akciu proti islamistom, ktorí podľa neho v Nigérii vraždia kresťanov.

Vládu krajiny vyzval, aby proti nim zasiahla, inak jej USA pozastavia pomoc. Trump to napísal na svojej sociálnej sieti Truth.

Včera 18:31

Ubehol rok od tragédie v meste Nový Sad v srbskej Vojvodine. Do ulíc vyšli desaťtisíce ľudí, aby si pripomenuli 16 osôb, ktoré zahynuli pri zrútení prístrešku na tamojšej železničnej stanici. Informuje agentúra AFP.

Nový Sad výročie
Na snímke ľudia zapĺňajú ulice v okolí železničnej stanice pri príležitosti prvého výročia zrútenia prístrešku železničnej stanice v Novom Sade v sobotu 1. novembra 2025 / Foto: TASR/AP-Armin Durgut
Včera 18:27

Americký prezident Donald Trump uviedol, že čínsky prezident Si Ťin-pching si je vedomý dôsledkov prípadného napadnutia Taiwanu.

Odmietol však jednoznačne vyjadriť, či by Spojené štáty ostrov v takom prípade bránili. Povedal to v rozhovore pre televíziu CBS News.

Včera 18:23

Prezident Ukrajiny Volodymyr Zelenskyj potvrdil, že Nemecko dodalo Ukrajine ďalšie systémy protivzdušnej obrany Patriot.

Rokovania o ďalšom posilnení protivzdušnej obrany pokračujú, dodal prezident.

Včera 17:37

Britská dopravná polícia vylúčila terorizmus ako motív sobotňajšieho večerného útoku vo vlaku, pri ktorom bolo zranených 11 ľudí, z toho deväť osôb utrpelo kritické zranenia. Vyšetrovanie dvoch zatknutých podozrivých pokračuje s cieľom zistiť motívy útoku.

Polícia tvrdí, že nie je dôvod domnievať sa, že sobotňajšie bodnutie vo vlaku smerujúcom do Londýna bolo teroristickým útokom.

Včera 17:31
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Šokujúce odhalenia o inštitucionálnom chaose, ktorý spečatil osud 42 obetí katastrofy AN-24

Lietanie na lietadlách sa v žiadnom prípade nedá porovnávať s jazdou na pozemných prostriedkoch. Ak je pred autom prekážka, tak aj pri vysokej rýchlosti mi na zabrzdenie stačí pár desiatok metrov. Keď si šofér nie je istý, zastaví na krajnici, pozrie sa do mapy, alebo skontroluje si auto, prípadne zavolá pomoc. Bežné dopravné turbovrtuľové lietadlo kategórie An-24 má v čistej konfigurácii rýchlosť okolo 360 km/h. Každú minútu preletí vzdialenosť 6 km, to znamená každú sekundu 100 metrov. Posádka nemôže zastaviť pred prekážkou, môže len vybočiť, alebo ju nadletieť

❚❚
.

Kým pilot v rámci ľudských schopností zareaguje na prekážku a urobí prvý úkon, preletí za 2 sekundy 200 metrov. Ak je prevýšenie veľké, kým zareagujú motory vyšším výkonom, trvá to niekoľko sekúnd, čo sa rovná 500-600 metrom. Potiahnutím riadiacej páky najprv stráca rýchlosť na úkor zisku výšky, ktorý na úvod predstavuje možno desať metrov za sekundu. Ale zároveň sa každú sekundu posunie o povedzme 40-50 metrov. Takže za prvých desať sekúnd možno nastúpa 100 metrov ale k prekážke sa priblíži o ďalších 400-500 metrov. Ak potiahne príliš a stratí rýchlosť pod kritickú, tak prejde do režimu pádu. Na vybratie pádu musí potlačiť a získať rýchlosť klesaním dovtedy, kým získa vztlak a môže letieť, teda prestane padať. Aj vtedy sa posúva dopredu. Za desať sekúnd možno o najmenej 300 metrov ak vychádzame z pádu pri výrazne zníženej rýchlosti oproti štandardnej čistej konfigurácii. Ak sa chce vyhnúť prekážke vybočením, tak v závislosti od veľkosti náklonu (pre dopravné lietadlo obmedzený) môže byť pri uvedenej rýchlosti polomer zákruty hravo zopár kilometrov. V prenesení na pozemné pomery to znamená, že ak začnem vybočovať na začiatku jednej dediny, vracať sa začnem po vybočení o viac ako 90° na začiatku susednej dediny. Také sú reality.

Navyše, šoférovi stačia značky na cestách a sledovanie dvoch prístrojov. Na všetko si počas dlhej cesty vystačí sám. Ak je preťažený, alebo zle naložený, nič sa nestane, prinajhoršom pokuta. Posádka lietadla závisí od množstva aktérov. Vo viacčlennej posádke má každý člen svoju úlohu, ale zároveň nesprávnou činnosťou alebo nečinnosťou vytvára pochybenia a z nich vyplývajúce ohrozenia. Prevencia pred nimi si vyžaduje doslova zostavu zručností. Vzájomnou komunikáciou začínajúc. Ale v hre sú aj mechanizmy rozhodovania, riešenia konfliktov, štýl riadenia a líderské zručnosti kapitána, povahové vlastnosti každého člena, vzájomná kompatibilita, rozdielna úroveň vycvičenosti, skúseností, talentu, vedomostí. Každý člen posádky je tiež zdrojom informácií pre všetkých ostatných. Toto všetko riešia výcvikom a teoretickou prípravou cibrené mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činnosti v posádke“ (z anglického Crew Resource Management, teda CRM). Z praktických dôvodov si to označíme ako C1RM. V posádke je to jednoduché, lebo celý proces sa koná pod vedením jediného a jednoznačného kapitána. Ale v prípade AN-24 sa stalo, že kapitán bol relatívne málo skúsený, aj na type, aj celkovým náletom. V civilnom lietaní by prakticky nemal nárok na kapitánstvo. Navyše kapitán bol málo priebojný, skôr nekonfliktný typ, ešte k tomu veliteľsky podriadený svojmu druhému pilotovi, ktorý bol nielen dominantný a veliteľský typ, ale od ktorého závisela kariéra – služobný postup, hodnotenie, aj istá časť platu kapitána. To bol veľmi vážny konflikt úloh, ktorý dobre popisuje prvá odborná správa v 7. časti. Zatiaľ nevieme, prečo 2. pilot neletel s kapitánom druhého lietadla, ktorý bol tiež pplk. a navyše o pol generácie starší.

Už menej je pilotom známa iná časť s rovnakou anglickou skratkou CRM. Z praktických dôvodov si túto úroveň označíme ako C2RM. Tentoraz sa týka „spoločnosti“, po anglicky Company Resource Management. Ide o mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činností“ v „leteckej spoločnosti“. Ale teraz je otázka, čo je vlastne „spoločnosť“ vo vojenskom dopravnom lietaní? A na určenie treba mať veľmi hĺbkové pochopenie prostredia nielen v armáde, ale aj v civile, dokonca aj teoretické vedomosti a prax v riadení procesov v obidvoch prostrediach. Na získanie odpovede sa musíme spýtať, aké funkcie voči lietaniu plní typická civilná letecká spoločnosť vo vzťahu k tomuto typu C2RM. Všetky, s výnimkou štátneho leteckého dozoru. Spoločnosť si vyberá posádky lietadiel, určuje a realizuje ich výcvik, ich riadenie kariér, ich plánovanie, zabezpečuje im výber a vybavenie lietadiel, ich údržbu, obnovovanie softvéru. Tiež výber a prípravu technického personálu, zabezpečovacieho a odbavovacieho personálu. Zabezpečuje aj modernizáciu lietadiel, naplňovanie lietadiel, pravidelnosť liniek, súčinnosť s vonkajšími aktérmi od poplatkov na letiskách, až po akvizičné a údržbové náklady. V civilnej leteckej spoločnosti sa všetko koná pod jediným tzv. „zodpovedným vedúcim“ generálnym riaditeľom, ktorému pri rozhodovaní asistuje správna a dozorná rada, ale aj systém odborných „nominovaných vedúcich“ expertov, jediný za každú zo zopár vymedzených oblastí. Akýchsi veliteľov funkčných jednotiek. Neuveriteľne dôkladný princíp jediného veliteľa. Hovoríme o civilných spoločnostiach.

.

Na druhej strane, v štátnych letectvách funguje v zmysle C2RM systémový chaos. Šok, ale absolútne nespochybniteľný fakt. Tým „zodpovedným vedúcim“ (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie) je v skutočnosti vo svojej podstate predseda vlády (pochopiteľne, ktorý o objekte riadenia nič nevie)! Jeho správnou radou v oblasti je časť členov vlády (ktorí o objekte riadenia takisto nič nevedia). V skutočnosti funkciu dozornej rady (dozor nad vyčleňovaním a používaním finančných zdrojov na chod „štátnej leteckej spoločnosti“) vykonáva parlament, s odborným (nekvalifikovaným) poradenstvom minimálne od dvoch výborov: pre obranu a pre financie. Z ktorých ani jeden o objekte riadenia absolútne nič nevie. Teraz nastáva ďalšie prekvapenie, týkajúce sa systému „nominovaných vedúcich“ expertov (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie). Prejdeme si ich. Prvým z nich, letovým riaditeľom, akýmsi šéfpilotom, nie je veliteľ dopravnej letky, ale všetky funkcie sa schádzajú, aj to nie úplne, až na úrovni veliteľa vzdušných síl! Kompletne sa môžu združovať s prižmúrením očí na úrovni Náčelníka generálneho štábu, ktorý o objekte riadenia spravidla absolútne nič nevie. S prižmúrením očí preto, že funkciu výberu a prípravy lietajúceho personálu, aj veľkej časti výcviku, idú až na úroveň ministra obrany (ani šéf jedinej sekcie nestačí len preto, že deformovali reformu školstva). Veliteľ dopravnej jednotky zodpovedá len do istej veľmi malej miery funkcii „vedúceho typu“ podľa civilnej terminológie. Hrôza? Nuž ešte som neskončil. Funkcia „Riaditeľa údržby“ sa sústreďuje až na úrovni ministra obrany, pre letku MV všetko na úrovni ministra vnútra! Zdôvodnenie je veľmi jednoduché – všetky potrebné funkcie pri akvizícii, aj veľkej tzv. ťažkej údržbe a modernizácii lietadiel (bez ohľadu na počet v jednotlivých typov), idú cez kšeftárske ministerské štruktúry. Nielen sekcia modernizácie (zo štruktúr NATO prevzatý šéf vyzbrojovania), ale aj sekcia finančná, personálna a ďalšie do toho vstupujú. Žiadna doména jediného expertného leteckého šéfa (ako v každej civilnej leteckej spoločnosti) neexistuje. Doslova raj pre oligarchov a šmelinárov a práve preto je ten systém tak nastavený, aby z toho profitovali politickí nominanti. Rovnako je na tom „Riaditeľ pozemného zabezpečenia“ (konečná je úroveň ministra), aj vedúci výcviku posádok (konečná je úroveň ministra)! Bezpečnosť, harmonizácia, zladenosť, efektívna koordinácia, hospodárnosť, všetko je systémovo nemožné, vylúčené, náhodné, nefunkčné (mohol by som rozprávať)!

Na snímke Peter Švec

To nie je koniec. Totiž aj štátny letecký dozor si vykonáva ministerstvo obrany a teda aj v  oblasti „kontroly kvality“ a keď treba vyšetrovania, je konečným expertom totálny šarlatán (zvyčajne) minister obrany už len tým, že každú oblasť mu sleduje niekto iný a do niektorých vstupujú aj externé vonkajšie orgány. Napríklad „politruci“ z protištátok stojaci na krku každého rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie. Veď čo oni môžu vedieť o bezpečnosti, hlavne nech to vyhrá najlacnejšia ponuka a hlavne nech si zdôvodnia svoju činnosť pre zahraničných donorov politruci z protištátok-mimovládok. Toto je samo osebe vážne ohrozenie. Čiže konečným zodpovedným sa obchvatom stáva vo všetkých oblastiach predseda vlády! Tento typ systémového chaosu bol hĺbkovou príčinou nie spolupôsobiacej príčiny katastrofy samotnej, ale s vysokou mierou istoty príčinou nezáchrany určitého množstva preživších, sediacich v zadnej časti trupu. Totiž leteckí záchranári nemohli zachraňovať, lebo nemali zodpovedajúcu výbavu!

Nuž a pri odhaľovaní systémových príčin leteckej katastrofy sa tento chliev a systémový chaos ešte neskončil. Ideme na oblasť, ktorú si nazveme C3RM. Označme si ju: „optimalizácia spravovania zdrojov a činností v lietaní“ (z civilu v „leteckom priemysle“) z anglickej skratky Corporate Resource Management. Týka sa tak všetkých vonkajších, teda mimorezortných aktérov, ktorí majú na každý let vplyv. Od dizajnérov lietadla, tvorcov prevádzkových príručiek (spravidla výrobca lietadla), dodávateľov podsystémov, agregátov, softvéru atď. Tiež cez poskytovateľov mapiek, letových postupov, zmenoviek v postupoch, letových informácií (od meteorologických, až po správy pre pilotov, tzv. NOTAMy). Ale tiež systému výmeny skúseností, poučení a záverov z celosvetových leteckých katastrof a vážnych udalostí. A končiac pri mimorezortnom a neraz mimoštátnom poskytovateľovi letových prevádzkových služieb. Tak, ako pri kritickom lete. Ktorý bol letom vojenského prevádzkovateľa podľa civilných pravidiel a pod riadením civilnými orgánmi riadenia letovej prevádzky. V tomto mechanizme C3RM sú zahrnutí vonkajší aktéri, bez ktorých sa let nemohol uskutočniť. Tento civilný mechanizmus má tiež akéhosi „jediného veliteľského agenta“ a to sú dohodnuté pravidlá pod organizáciou ICAO. Podľa nich sa postupuje v civile vo všetkých oblastiach. Národné úrady a národné letecké predpisy od dizajnu, výroby, schvaľovania, údržby, licencovania personálu, výcviku, požiadaviek na letiská, navigačné a iné zariadenia, atď. vychádzajú z minimálnych etalónov ICAO. K tomu existujú ďalšie medzinárodné dokumenty a protokoly. Vojenské letectvo sa tvári, že všetko harmonizuje, v skutočnosti drvivá väčšina štátov ide vo vojenskom lietaní podľa úplne iných pravidiel, zachováva si autonómiu. Výsledok? Nálet priemerne státisícov hodín na katastrofu v porovnaní s desiatkami až stovkami miliónov v civilných aerolíniách.

Nuž a tu sme sa dostali na veľmi citlivú platformu, kde chronologicky zoradím niektoré mne známe systémové návrhy, ktoré mohli pomôcť v prevencii katastrofy. U zainteresovaných jednotlivcov vyvolám kontroverzie. Tu sú fakty:

1992:  Všetko sa začalo už pri delení majetku tzv. federácie. Keby sa bol býval delimitátorom stal expert navrhovaný nevládnou stranou SNS, tak by sa nevytvoril zborový systém tretinovej kópie federálnej armády, ale navrhoval sa mierový brigádny pokrokový systém. Jeho prezentácii, aj predneseniu návrhu kompromisného divízneho systému zabránila ľudská malosť držiteľov moci. Čo by sa stalo? V úspornom systéme štruktúr s navrhovanou domobranou by bolo viac na výcvik, modernizácie a údržbu techniky, vrátane leteckej. V oblasti dopravných lietadiel som dal nominovanému delimitátorovi veľmi jednoduchý návrh: celé štátne letectvo pod vzdušné sily (neexistovala by letka MV), minimálny počet typov, maximálny počet lietadiel z každého typu. Namiesto masívneho počtu po jednom až dvoch dopravných lietadiel 6 typov by sme mali do 10x L410-UVP, 6x An26 na nákladnú prepravu a 4x salónne Jak40. 3 flotily.

.

1997-1998: Veliteľ zboru LaPVO presadzoval iniciatívy na civilné licencie pre všetkých vojenských pilotov a riadiacich letovej prevádzky. Navrhol, aby vzdušné sily prevzali komplexný systém civilných predpisov a vojenské špecifiky by sa riešili vojenskými prílohami rôzneho stupňa utajenia. Iniciatívy boli zamietnuté nadriadeným štábom LaPVO, presadili sa len fragmenty. V roku 2006 by už mali posádky vojenských dopravných lietadiel silno zažité zdravé civilné návyky, ktoré by vytvárali popri reťazci pochybení vysoko účinné reťazce záchranných sietí.

2000: Osobný list autora tohto článku vtedy už novému veliteľovi vzdušných síl s návrhom zásadných systémových opatrení pre dopravné letectvo so záverom, že ak sa tento systém bude ignorovať, môže nás čakať vážna udalosť.

2001: Po necelom roku obsahovo rovnaký list autor tohto článku predložil svojmu priamemu nadriadenému, Náčelníkovi GŠ, vo forme Informačnej správy. List utajený s odkazom, že to nie je oblasť mojej zodpovednosti.

2003: Autor bol ministrom ustanovený za šéfa „Komisie MO pre koncepčný rozvoj letectva.“ Správa pripravovaná pre verejnosť po dokončení presiaknutá niekoľkými desiatkami záverov, zistení a odporúčaní, pričom desiatky konfliktných postojov medzi národohospodársky a civilno-bezpečnostne nabudeným reformným predsedom a väčšou časťou jeho komisie so zdedenými postojmi boli vyriešené konštatovaním v približnom znení: „v tejto otázke komisia nedosiahla zhodu“. Nový minister správu utajil a nechal založiť ad acta, čím ignorovaním odporúčaní k typu AN-24 nevedomky umožnil, aby o dva roky neskôr malo prečo a na čom ukončiť svoju životnú púť 42 obetí katastrofy.

30. 9. 2004: autor odchádza do zálohy, osud návrhov zostáva neznámy.

.

19. 1. 2006: Na vyvrcholenie nakopených ignorácií doplatí 42 osôb. Vyšetrovacia správa utajená až do konca júla 2020. Znalci už chápeme prečo.

Čitateľ môže veriť, aj pochybovať. Oprávnene. Totiž veľa vecí nebolo vyšetrených, neboli urobené letové rekonštrukcie letu a alternatívnych postupov, ani činnosti radarového riadiaceho. Neboli odtajnené súdno-lekárske správy o počte obetí, ktoré prežili katastrofu a doplatili na nemožnosť poskytnutia pomoci nevybaveným vrtuľníkom leteckej pátracej a záchrannej služby. Neboli vyšetrené aspekty modernizácie. Či boli inštalácie schválené výrobcom, potom výrobcom vypracované a prevádzkovateľovi postúpené nové prevádzkové postupy. Z toho vyplýva jediný záver: JE NUTNÉ NOVÉ VYŠETROVANIE s novou vyšetrovacou komisiou, so zapojením výrobcu lietadla. Aspoň z úcty k obetiam, keď už inštitucionálna zadubenosť nedovolí chápať, že z nesprávnych záverov, zo zatĺkania, klamania a podvádzania nemôže vzniknúť účinné poučenie, prevencia. Vinníkom katastrofy je teda určite ľudský faktor: systémový organizačný chaos.

Ing. Peter Švec, p.s.c., RCDS, bezpečnostno-obranný a letecko-bezpečnostný analytik, Airline Captain B-737 NG, Line Check Captain

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Gustáv Murín

Marek Brna

Michal Durila

René Pavlík

Ivan Štubňa

Andrej Sablič

.
.
.

Pokrovsk môže čoskoro padnúť do rúk Rusov – výsledok vojny závisí od ofenzívy

Pád Pokrovska by mohol ohroziť blízke mestá a dôležité zásobovacie trasy, čo by ešte viac zhoršilo situáciu Ukrajiny, píše Mandiner

02. 11. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

.

Ukrajina môže byť zodpovedná za výbuch v jednej z rafinérií skupiny MOL

Vyšetrovanie príčiny výbuchu v rafinérii Mol v Százhalombatta 20. októbra stále prebieha. K výbuchu došlo v závode Dunai Finomító AV3…

02. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
02. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Vučić je pripravený predať zbrane Európe

Srbský prezident Aleksandar Vučić oznámil zámer uzavrieť dlhodobú zmluvu o predaji munície krajinám EÚ, pričom poznamenal, že sklady v jeho…

02. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
02. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Americký útok na údajnú loď pašerákov drog v Karibiku zabil troch ľudí

Americký útok na loď, ktorá podľa Washingtonu pašovala drogy, zabil v sobotu troch ľudí. Oznámil to šéf Pentagonu Pete Hegseth

02. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
02. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Nové sankcie Spojených štátov a EÚ nespôsobujú zásadné výpadky ruských exportov ropy na svetové trhy

Ropa v minulom týždni zaknihovala vyše jednopercentné straty, čo ponorilo severoamerický benchmark WTI pod 61-dolárovú métu a severomorsku zmes Brent…

02. 11. 2025 | Ekonomika | 3 min. čítania | 0 komentárov
02. 11. 2025 | Ekonomika | 3 min. čítania | 0 komentárov
.

Hračky, ktoré zabíjajú naše deti

Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok v dnešnom videu vyjadril svoj názor k elektronickým cigaretám. Ide o produkty, ktoré lákajú vzhľadom…

02. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
02. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Takáč a Stohlová do seba skočili kvôli “dani za vzduch”. Minister trvá na svojom: Systém emisných povoleniek ETS2 treba zrušiť

Systém emisných povoleniek ETS2 treba zrušiť. Dekarbonizácia Európskej únie je nereálny cieľ. Myslí si to minister pôdohospodárstva Richard Takáč .…

02. 11. 2025 | Aktualizované 02. 11. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov
02. 11. 2025 | Aktualizované 02. 11. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov

Najvyššia povolená rýchlosť pre chodcov? Ak sa ľudia správajú hlúpo, máme hlúpe zákony, tvrdí motorista Štefuca

Štátny rozpočet, školské zákony, zákon o hazarde. Okrem týchto, asi najviac medializovaných záležitostí, sa ale poslanci NR SR na októbrovej…

02. 11. 2025 | Rozhovory | 13 min. čítania | 0 komentárov
02. 11. 2025 | Rozhovory | 13 min. čítania | 0 komentárov

Hrnko ostal po ceste do Štúrova zaskočený: Vyzývam zodpovedné orgány štátu, aby zakročili proti svojvoľnej činnosti niektorých miestnych orgánov!

Minulý týždeň som bol v Štúrove. Po ceste späť som si všimol, skoro som zišiel z cesty, nový typ šípovej…

02. 11. 2025 | Komentáre | 2 min. čítania | 0 komentárov
02. 11. 2025 | Komentáre | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Amerika a Čína sa “dohodla” na vojenskej spolupráci

Americký minister obrany Pete Hegseth sa stretol s čínskym ministrom obrany Tung Ťünom. Strany sa dohodli na vytvorení kanálov vojenskej…

02. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
02. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Čína si vytvára zásoby ropy

Píše o tom The Wall Street Journal, ktorý analyzuje oficiálne colné údaje za prvých deväť mesiacov roku 2025

02. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
02. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Postoj k Rusku rozdelil americké elity

Minister zahraničných vecí Ruskej federácie Sergej Lavrov vyjadril nepochopenie nad tým, že americký prezident Donald Trump „opäť zaujal pozíciu“, ktorá…

02. 11. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov
02. 11. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov

Zneuctenie nenarodených detí? Pamätník na trnavskom cintoríne poškodil požiar

Pamätník nenarodeným deťom, ktorý sa nachádza na trnavskom cintoríne na Kamennej ceste, poškodil požiar. TASR to potvrdila hovorkyňa Krajského riaditeľstva…

02. 11. 2025 | Aktualizované 02. 11. 2025 | Regióny | 2 min. čítania | 0 komentárov
02. 11. 2025 | Aktualizované 02. 11. 2025 | Regióny | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Pri útoku nožom vo vlaku do Londýna utrpelo zranenia desať ľudí, deväť je vo vážnom stave

Desať ľudí v sobotu večer utrpelo zranenia po útoku nožom vo vlaku do Londýna. Podľa polície boli všetci zranení hospitalizovaní,…

02. 11. 2025 | Aktualizované 02. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
02. 11. 2025 | Aktualizované 02. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Líder „koalície ochotných“ v ratingu klesol na dno. Ako sa Macron stal „najnepopulárnejší“ prezident?

Hodnotenie francúzskeho prezidenta kleslo na rekordných 11 %. Ako Emmanuel Macron dosiahol takýto „pôsobivý“ výsledok a prečo bude nevraživosť francúzskych…

02. 11. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov
02. 11. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov

Vtipné príbehy z ciest: Keď sa jazda zmení na nezabudnuteľné dobrodružstvo

Na cestách sa môže stať čokoľvek - od drobných trapasov až po situácie, ktoré vyzerajú ako zo scenára komédie. Tieto…

02. 11. 2025 | 0 komentárov

Fico ako „nepriateľ slobody tlače“? Hovoria to tí, ktorí prispeli k tomu, že šialenec zobral do ruky zbraň a chcel ho zabiť

Nezisková organizácia Reportéri bez hraníc zaradila nášho premiéra Roberta Fica a jeho vládu na zoznam „nepriateľov slobody tlače“

02. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
02. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

Mladíček Yamal sa rozišiel s priateľkou. Vrátia sa jeho špičkové výkony?

Futbalový supertalent Lamine Yamal nemá začiatok sezóny 2025/26 tak dobrý, ako uplynulý ročník. Mimo ihriska sa v posledných mesiacoch musel…

02. 11. 2025 | 0 komentárov

Čo sa teraz deje v Pokrovsku, kam vysadili výsadkárov GUR? “Rusi kontrolujú 60 % a toto mesto je už v háji”

Vrchný veliteľ obrany Kyjeva

02. 11. 2025 | Aktualizované 02. 11. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
02. 11. 2025 | Aktualizované 02. 11. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Smrtiace mlčanie: temná minulosť lekárov

Najnovšie medzinárodné vyšetrovanie investigatívnej platformy VSquare.org so sídlom vo Varšave ponúka šokujúci obraz o tom, do akej miery sa v…

02. 11. 2025 | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

02. 11. 2025 | Aktualizované 02. 11. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov
02. 11. 2025 | Aktualizované 02. 11. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov

.

Vojna falošných správ – súčasť hybridnej vojny

USA, 2. novembra 2025 - Pravidelné zverejňovanie falošných správ s následným vyvrátením je jedným z prvkov takmer každej politickej mašinérie.…

02. 11. 2025 | 0 komentárov

Šialená doba. Časopis Glamour vyhlásil deväť mužov za ženy roka. Známa spisovateľka reaguje

Svetovo uznávaná spisovateľka J.K. Rowlingová obvinila časopis Glamour, že „hovorí dievčatám, že muži sú lepšie ženy ako ony“, potom, čo…

02. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
02. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Tomáš Jurčo posilní tím KHL Lada Togliatti

Hokejový útočník Tomáš Jurčo bude v kariére pokračovať v ruskom celku Lada Togliatti, s ktorým podpísal zmluvu do konca aktuálnej…

02. 11. 2025 | 0 komentárov

Progresívcov môže aj poraziť: Gates otáča v otázkach klimatickej zmeny

V novembri sa bude konať COP30, konferencia OSN ku klimatickým zmenám. Superboháč Bill Gates má pre účastníkov prekvapujúci odkaz…

02. 11. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
02. 11. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov

.
Juraj Draxler o Rusku

31. 10. 2025


Test apokalypsy: Čína testuje stratégiu decentralizovaného úderu

Čína, 2. novembra 2025 - Čínska pobrežná obrana uskutočnila rozsiahle cvičenia v náročných podmienkach, uviedli novinári z amerického vojenského časopisu…

02. 11. 2025 | 0 komentárov

Burevestnik a Poseidon: Nová ruská dvojitá odstrašujúca sila

Putin informoval o úspešnom testovaní jadrovej strely Burevestnik s neobmedzeným doletom a jadrového bezpilotného podmorského zariadenia Poseidon. Veterán americkej armády…

02. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
02. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Novak Djokovič sa presťahoval do Grécka. Prečo sa dočkal "chladného privítania"?

Neprajníkov má aj tak fenomenálny športovec, akým je srbský tenista Novak Djokovič, ktorý bol svetovou jednotkou ATP 428 týždňov. Bulvárne…

02. 11. 2025 | 0 komentárov

Pre celý svet je to vskutku hamletovská otázka: „Dodať, či nedodať?”

Tak nakoniec Pentagón dal súhlas na dodanie rakiet dlhého doletu Tomahawk Ukrajine. Na ťahu je teraz Trump. K situácii sa…

02. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
02. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Parížska prokurátorka Lora Bekko (niekde uvádzaná ako Laura Becco) vyhlásila, že lúpež v Louvri spáchali drobní zločinci, a nie profesionáli z organizovaných skupín.

Podľa jej slov nejde o „bežnú kriminalitu“, ale ani o ľudí spojených s „najvyššími vrstvami zločineckého sveta“. Podľa nej profily štyroch zadržaných osôb, vrátane priateľky jedného z podozrivých, nezodpovedajú typickým účastníkom „zložitých operácií“.

Včera 19:36

Nigéria oznámila, že privíta pomoc USA v boji proti islamistickým vzbúrencom, pokiaľ bude rešpektovaná jej územná celistvosť.

Takto reagovala na vyjadrenia amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten pohrozil možným vojenským zásahom pre údajné zlé zaobchádzanie s kresťanmi v krajine. Informuje agentúra Reuters.

Včera 19:35

Sýrske štátne médiá informovali, že prezident Sýrie Ahmad Šara v novembri pricestuje do Washingtonu. Tento krok označili za ďalší znak posilňovania vzťahov medzi obomi krajinami.

Sýrsky minister zahraničných vecí Asad Šajbání cestu potvrdil. Informuje agentúra DPA.

Včera 19:33

.

Dôchodok ako “populizmus”? Podľa Demokratov: “Jednoznačne!”

Podľa lídra Demokratov Jaroslava Naďa je vraj 13. dôchodok „Ficovým populizmom“, lebo Slovensko si ho nemôže dovoliť. Slovenskí dôchodcovia sa…

02. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
02. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Zásadné zmeny: Chat GPT už nebude poskytovať konkrétne rady v oblasti medicíny, práva a financií

Chat GPT už nebude poskytovať konkrétne rady v oblasti medicíny, práva a financií. Tieto aktualizácie nadobudli platnosť 29. októbra, čo…

02. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
02. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Spánok a zdravie: Čo o vás prezrádza poloha počas spánku

Kvalitný spánok je základom zdravia, dobrej nálady a energie. Vedeli ste však, že spôsob, akým spíte, môže prezradiť viac, než…

02. 11. 2025 | 0 komentárov

Ukrajinci získajú “zimnú tisícku” na sociálne účely

Rovnako ako minulý rok, Ukrajinci budú môcť od štátu získať tzv. „zimnú tisícku“. Informoval o tom tamojší minister sociálnych vecí…

02. 11. 2025 | Aktualizované 02. 11. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
02. 11. 2025 | Aktualizované 02. 11. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Na pozadí zvestí o pravdepodobnom útoku USA: Ruské dopravné lietadlo pristálo v hlavnom meste Venezuely

Ruské dopravné lietadlo Il-76 pristálo v hlavnom meste Venezuely – na pozadí zvestí o pravdepodobnom útoku USA na Venezuelu, informuje…

01. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
01. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Gustáv Murín

Marek Brna

Michal Durila

René Pavlík

Ivan Štubňa

Andrej Sablič

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov