.
.

NAŽIVO

Šéf americkej centrálnej banky Jerome Powell uviedol, že ekonomika USA je celkovo silná, aj keď sa objavujú signály zhoršenia nálady spotrebiteľov. Dodal, že ak ekonomika zostane silná, Fed môže ponechať sadzby na vyššej úrovni.

20:28

Pápež František už pri dýchaní nepoužíva kyslíkovú masku a jeho klinický stav sa zlepšuje. Podľa lekárov je infekcia v pľúcach pod kontrolou, ale nie eliminovaná. Hodnoty klinických testov sú v normálnom rozmedzí a pápež nemá horúčku. Uvádza sa to v stredajšej tlačovej správe o zdravotnom stave 88-ročného pápeža, ktorého hospitalizovali pred vyše mesiacom s obojstranným zápalom pľúc.

20:23

Európa by si podľa Petra Fialu mala jasne stanoviť priority. Okrem obrany a bezpečnosti musí byť silnejšia aj ekonomicky a dokázať konkurovať ekonomikám v globálnom prostredí.

20:01

Trump v stredu počas telefonického rozhovoru s Volodymyrom Zelenským navrhol, aby Spojené štáty prevzali vlastníctvo ukrajinských elektrární s cieľom zaistiť bezpečnosť tejto kritickej infraštruktúry. Uvádza sa to vo vyhlásení Bieleho domu, ktorý telefonát označil za fantastický.

19:39

Zelenskyj označil v stredu svoj telefonický rozhovor s Donaldom Trumpom za pozitívny, veľmi podstatný a úprimný. V statuse zverejnenom na sociálnej sieti X Zelenskyj vyjadril nádej, že “spolu s Amerikou, s prezidentom Trumpom a pod americkým vedením možno tento rok dosiahnuť trvalý mier”.

19:12

Európska komisia obvinila spoločnosti Alphabet a Apple z porušovania zákona EÚ o digitálnych trhoch.

19:07

Súd v Moskve v stredu sprísnil trest pre francúzskeho bankára odsúdeného za údajné podvody s finančnými prostriedkami z banky Vostočnyj, ktorú v tom čase čiastočne vlastnil podnikateľ napojený na ruského prezidenta Vladimira Putina.

19:06

Najmenej dve osoby prišli o život v dôsledku búrky, ktorá v uplynulých dňoch pustošila juh Španielska. Ide o manželský pár, ktorý počas cesty autom strhla prívalová voda.

19:03

Maďarský prezident Tamás Sulyok na sociálnej sieti Facebook zdôvodnil, prečo v utorok podpísal novelu zákona o zhromaždení, na ktorého základe je pochod Pride v Budapešti zakázaný. Hlava štátu argumentuje konfliktom medzi právom dieťaťa a zhromažďovacím právom.

18:24

Nemecké ministerstvo zahraničných vecí v súvislosti s nedávnym zadržaním troch občanov Nemecka v USA aktualizovalo cestovné odporúčania pre túto krajinu. Upozorňuje na to, že ani povolenie zo systému ESTA alebo platné vízum automaticky nezaručujú vstup na územie USA alebo jeho opustenie.

17:42

Ukrajinskí utečenci, ktorí sa v Česku dobre integrovali a sú ekonomicky sebestační, budú môcť získať špeciálny dlhodobý pobyt, ktorý bude platiť päť rokov. Návrh nariadenia ministerstva vnútra v stredu schválila česká vláda.

17:41

Nemecká polícia oznámila, že jedenásť robotníkov utrpelo v stredu zranenia pri požiari, ktorý vypukol v odstavenej jadrovej elektrárni na juhu Nemecka počas demolačných prác.

17:35

Donald Trump v stredu informoval, že mal “veľmi dobrý telefonický rozhovor” s Volodymyrom Zelenským. Veľká čas rozhovoru súvisela s výzvou na zosúladenie požiadaviek a potrieb Ruska a Ukrajiny, dodal Trump v statuse na svojej sociálnej sieti Truth Social.

17:31

Srbský parlament prijal v stredu demisiu premiéra Miloša Vučeviča. Začala tak plynúť 30-dňová lehota na výber jeho nástupcu i zostavenie novej vlády. V prípade, ak v tomto čase nevznikne, by krajinu čakali predčasné parlamentné voľby.

17:12

Volodymyr Zelenskyj sa v stredu v Helsinkách telefonicky spojil s Donaldom Trumpom, ktorý v utorok absolvoval telefonát s Vladimirom Putinom.

17:11
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Šokujúce odhalenia o inštitucionálnom chaose, ktorý spečatil osud 42 obetí katastrofy AN-24

Lietanie na lietadlách sa v žiadnom prípade nedá porovnávať s jazdou na pozemných prostriedkoch. Ak je pred autom prekážka, tak aj pri vysokej rýchlosti mi na zabrzdenie stačí pár desiatok metrov. Keď si šofér nie je istý, zastaví na krajnici, pozrie sa do mapy, alebo skontroluje si auto, prípadne zavolá pomoc. Bežné dopravné turbovrtuľové lietadlo kategórie An-24 má v čistej konfigurácii rýchlosť okolo 360 km/h. Každú minútu preletí vzdialenosť 6 km, to znamená každú sekundu 100 metrov. Posádka nemôže zastaviť pred prekážkou, môže len vybočiť, alebo ju nadletieť

❚❚
.

Kým pilot v rámci ľudských schopností zareaguje na prekážku a urobí prvý úkon, preletí za 2 sekundy 200 metrov. Ak je prevýšenie veľké, kým zareagujú motory vyšším výkonom, trvá to niekoľko sekúnd, čo sa rovná 500-600 metrom. Potiahnutím riadiacej páky najprv stráca rýchlosť na úkor zisku výšky, ktorý na úvod predstavuje možno desať metrov za sekundu. Ale zároveň sa každú sekundu posunie o povedzme 40-50 metrov. Takže za prvých desať sekúnd možno nastúpa 100 metrov ale k prekážke sa priblíži o ďalších 400-500 metrov. Ak potiahne príliš a stratí rýchlosť pod kritickú, tak prejde do režimu pádu. Na vybratie pádu musí potlačiť a získať rýchlosť klesaním dovtedy, kým získa vztlak a môže letieť, teda prestane padať. Aj vtedy sa posúva dopredu. Za desať sekúnd možno o najmenej 300 metrov ak vychádzame z pádu pri výrazne zníženej rýchlosti oproti štandardnej čistej konfigurácii. Ak sa chce vyhnúť prekážke vybočením, tak v závislosti od veľkosti náklonu (pre dopravné lietadlo obmedzený) môže byť pri uvedenej rýchlosti polomer zákruty hravo zopár kilometrov. V prenesení na pozemné pomery to znamená, že ak začnem vybočovať na začiatku jednej dediny, vracať sa začnem po vybočení o viac ako 90° na začiatku susednej dediny. Také sú reality.

Navyše, šoférovi stačia značky na cestách a sledovanie dvoch prístrojov. Na všetko si počas dlhej cesty vystačí sám. Ak je preťažený, alebo zle naložený, nič sa nestane, prinajhoršom pokuta. Posádka lietadla závisí od množstva aktérov. Vo viacčlennej posádke má každý člen svoju úlohu, ale zároveň nesprávnou činnosťou alebo nečinnosťou vytvára pochybenia a z nich vyplývajúce ohrozenia. Prevencia pred nimi si vyžaduje doslova zostavu zručností. Vzájomnou komunikáciou začínajúc. Ale v hre sú aj mechanizmy rozhodovania, riešenia konfliktov, štýl riadenia a líderské zručnosti kapitána, povahové vlastnosti každého člena, vzájomná kompatibilita, rozdielna úroveň vycvičenosti, skúseností, talentu, vedomostí. Každý člen posádky je tiež zdrojom informácií pre všetkých ostatných. Toto všetko riešia výcvikom a teoretickou prípravou cibrené mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činnosti v posádke“ (z anglického Crew Resource Management, teda CRM). Z praktických dôvodov si to označíme ako C1RM. V posádke je to jednoduché, lebo celý proces sa koná pod vedením jediného a jednoznačného kapitána. Ale v prípade AN-24 sa stalo, že kapitán bol relatívne málo skúsený, aj na type, aj celkovým náletom. V civilnom lietaní by prakticky nemal nárok na kapitánstvo. Navyše kapitán bol málo priebojný, skôr nekonfliktný typ, ešte k tomu veliteľsky podriadený svojmu druhému pilotovi, ktorý bol nielen dominantný a veliteľský typ, ale od ktorého závisela kariéra – služobný postup, hodnotenie, aj istá časť platu kapitána. To bol veľmi vážny konflikt úloh, ktorý dobre popisuje prvá odborná správa v 7. časti. Zatiaľ nevieme, prečo 2. pilot neletel s kapitánom druhého lietadla, ktorý bol tiež pplk. a navyše o pol generácie starší.

Už menej je pilotom známa iná časť s rovnakou anglickou skratkou CRM. Z praktických dôvodov si túto úroveň označíme ako C2RM. Tentoraz sa týka „spoločnosti“, po anglicky Company Resource Management. Ide o mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činností“ v „leteckej spoločnosti“. Ale teraz je otázka, čo je vlastne „spoločnosť“ vo vojenskom dopravnom lietaní? A na určenie treba mať veľmi hĺbkové pochopenie prostredia nielen v armáde, ale aj v civile, dokonca aj teoretické vedomosti a prax v riadení procesov v obidvoch prostrediach. Na získanie odpovede sa musíme spýtať, aké funkcie voči lietaniu plní typická civilná letecká spoločnosť vo vzťahu k tomuto typu C2RM. Všetky, s výnimkou štátneho leteckého dozoru. Spoločnosť si vyberá posádky lietadiel, určuje a realizuje ich výcvik, ich riadenie kariér, ich plánovanie, zabezpečuje im výber a vybavenie lietadiel, ich údržbu, obnovovanie softvéru. Tiež výber a prípravu technického personálu, zabezpečovacieho a odbavovacieho personálu. Zabezpečuje aj modernizáciu lietadiel, naplňovanie lietadiel, pravidelnosť liniek, súčinnosť s vonkajšími aktérmi od poplatkov na letiskách, až po akvizičné a údržbové náklady. V civilnej leteckej spoločnosti sa všetko koná pod jediným tzv. „zodpovedným vedúcim“ generálnym riaditeľom, ktorému pri rozhodovaní asistuje správna a dozorná rada, ale aj systém odborných „nominovaných vedúcich“ expertov, jediný za každú zo zopár vymedzených oblastí. Akýchsi veliteľov funkčných jednotiek. Neuveriteľne dôkladný princíp jediného veliteľa. Hovoríme o civilných spoločnostiach.

.

Na druhej strane, v štátnych letectvách funguje v zmysle C2RM systémový chaos. Šok, ale absolútne nespochybniteľný fakt. Tým „zodpovedným vedúcim“ (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie) je v skutočnosti vo svojej podstate predseda vlády (pochopiteľne, ktorý o objekte riadenia nič nevie)! Jeho správnou radou v oblasti je časť členov vlády (ktorí o objekte riadenia takisto nič nevedia). V skutočnosti funkciu dozornej rady (dozor nad vyčleňovaním a používaním finančných zdrojov na chod „štátnej leteckej spoločnosti“) vykonáva parlament, s odborným (nekvalifikovaným) poradenstvom minimálne od dvoch výborov: pre obranu a pre financie. Z ktorých ani jeden o objekte riadenia absolútne nič nevie. Teraz nastáva ďalšie prekvapenie, týkajúce sa systému „nominovaných vedúcich“ expertov (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie). Prejdeme si ich. Prvým z nich, letovým riaditeľom, akýmsi šéfpilotom, nie je veliteľ dopravnej letky, ale všetky funkcie sa schádzajú, aj to nie úplne, až na úrovni veliteľa vzdušných síl! Kompletne sa môžu združovať s prižmúrením očí na úrovni Náčelníka generálneho štábu, ktorý o objekte riadenia spravidla absolútne nič nevie. S prižmúrením očí preto, že funkciu výberu a prípravy lietajúceho personálu, aj veľkej časti výcviku, idú až na úroveň ministra obrany (ani šéf jedinej sekcie nestačí len preto, že deformovali reformu školstva). Veliteľ dopravnej jednotky zodpovedá len do istej veľmi malej miery funkcii „vedúceho typu“ podľa civilnej terminológie. Hrôza? Nuž ešte som neskončil. Funkcia „Riaditeľa údržby“ sa sústreďuje až na úrovni ministra obrany, pre letku MV všetko na úrovni ministra vnútra! Zdôvodnenie je veľmi jednoduché – všetky potrebné funkcie pri akvizícii, aj veľkej tzv. ťažkej údržbe a modernizácii lietadiel (bez ohľadu na počet v jednotlivých typov), idú cez kšeftárske ministerské štruktúry. Nielen sekcia modernizácie (zo štruktúr NATO prevzatý šéf vyzbrojovania), ale aj sekcia finančná, personálna a ďalšie do toho vstupujú. Žiadna doména jediného expertného leteckého šéfa (ako v každej civilnej leteckej spoločnosti) neexistuje. Doslova raj pre oligarchov a šmelinárov a práve preto je ten systém tak nastavený, aby z toho profitovali politickí nominanti. Rovnako je na tom „Riaditeľ pozemného zabezpečenia“ (konečná je úroveň ministra), aj vedúci výcviku posádok (konečná je úroveň ministra)! Bezpečnosť, harmonizácia, zladenosť, efektívna koordinácia, hospodárnosť, všetko je systémovo nemožné, vylúčené, náhodné, nefunkčné (mohol by som rozprávať)!

Na snímke Peter Švec

To nie je koniec. Totiž aj štátny letecký dozor si vykonáva ministerstvo obrany a teda aj v  oblasti „kontroly kvality“ a keď treba vyšetrovania, je konečným expertom totálny šarlatán (zvyčajne) minister obrany už len tým, že každú oblasť mu sleduje niekto iný a do niektorých vstupujú aj externé vonkajšie orgány. Napríklad „politruci“ z protištátok stojaci na krku každého rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie. Veď čo oni môžu vedieť o bezpečnosti, hlavne nech to vyhrá najlacnejšia ponuka a hlavne nech si zdôvodnia svoju činnosť pre zahraničných donorov politruci z protištátok-mimovládok. Toto je samo osebe vážne ohrozenie. Čiže konečným zodpovedným sa obchvatom stáva vo všetkých oblastiach predseda vlády! Tento typ systémového chaosu bol hĺbkovou príčinou nie spolupôsobiacej príčiny katastrofy samotnej, ale s vysokou mierou istoty príčinou nezáchrany určitého množstva preživších, sediacich v zadnej časti trupu. Totiž leteckí záchranári nemohli zachraňovať, lebo nemali zodpovedajúcu výbavu!

Nuž a pri odhaľovaní systémových príčin leteckej katastrofy sa tento chliev a systémový chaos ešte neskončil. Ideme na oblasť, ktorú si nazveme C3RM. Označme si ju: „optimalizácia spravovania zdrojov a činností v lietaní“ (z civilu v „leteckom priemysle“) z anglickej skratky Corporate Resource Management. Týka sa tak všetkých vonkajších, teda mimorezortných aktérov, ktorí majú na každý let vplyv. Od dizajnérov lietadla, tvorcov prevádzkových príručiek (spravidla výrobca lietadla), dodávateľov podsystémov, agregátov, softvéru atď. Tiež cez poskytovateľov mapiek, letových postupov, zmenoviek v postupoch, letových informácií (od meteorologických, až po správy pre pilotov, tzv. NOTAMy). Ale tiež systému výmeny skúseností, poučení a záverov z celosvetových leteckých katastrof a vážnych udalostí. A končiac pri mimorezortnom a neraz mimoštátnom poskytovateľovi letových prevádzkových služieb. Tak, ako pri kritickom lete. Ktorý bol letom vojenského prevádzkovateľa podľa civilných pravidiel a pod riadením civilnými orgánmi riadenia letovej prevádzky. V tomto mechanizme C3RM sú zahrnutí vonkajší aktéri, bez ktorých sa let nemohol uskutočniť. Tento civilný mechanizmus má tiež akéhosi „jediného veliteľského agenta“ a to sú dohodnuté pravidlá pod organizáciou ICAO. Podľa nich sa postupuje v civile vo všetkých oblastiach. Národné úrady a národné letecké predpisy od dizajnu, výroby, schvaľovania, údržby, licencovania personálu, výcviku, požiadaviek na letiská, navigačné a iné zariadenia, atď. vychádzajú z minimálnych etalónov ICAO. K tomu existujú ďalšie medzinárodné dokumenty a protokoly. Vojenské letectvo sa tvári, že všetko harmonizuje, v skutočnosti drvivá väčšina štátov ide vo vojenskom lietaní podľa úplne iných pravidiel, zachováva si autonómiu. Výsledok? Nálet priemerne státisícov hodín na katastrofu v porovnaní s desiatkami až stovkami miliónov v civilných aerolíniách.

Nuž a tu sme sa dostali na veľmi citlivú platformu, kde chronologicky zoradím niektoré mne známe systémové návrhy, ktoré mohli pomôcť v prevencii katastrofy. U zainteresovaných jednotlivcov vyvolám kontroverzie. Tu sú fakty:

1992:  Všetko sa začalo už pri delení majetku tzv. federácie. Keby sa bol býval delimitátorom stal expert navrhovaný nevládnou stranou SNS, tak by sa nevytvoril zborový systém tretinovej kópie federálnej armády, ale navrhoval sa mierový brigádny pokrokový systém. Jeho prezentácii, aj predneseniu návrhu kompromisného divízneho systému zabránila ľudská malosť držiteľov moci. Čo by sa stalo? V úspornom systéme štruktúr s navrhovanou domobranou by bolo viac na výcvik, modernizácie a údržbu techniky, vrátane leteckej. V oblasti dopravných lietadiel som dal nominovanému delimitátorovi veľmi jednoduchý návrh: celé štátne letectvo pod vzdušné sily (neexistovala by letka MV), minimálny počet typov, maximálny počet lietadiel z každého typu. Namiesto masívneho počtu po jednom až dvoch dopravných lietadiel 6 typov by sme mali do 10x L410-UVP, 6x An26 na nákladnú prepravu a 4x salónne Jak40. 3 flotily.

.

1997-1998: Veliteľ zboru LaPVO presadzoval iniciatívy na civilné licencie pre všetkých vojenských pilotov a riadiacich letovej prevádzky. Navrhol, aby vzdušné sily prevzali komplexný systém civilných predpisov a vojenské špecifiky by sa riešili vojenskými prílohami rôzneho stupňa utajenia. Iniciatívy boli zamietnuté nadriadeným štábom LaPVO, presadili sa len fragmenty. V roku 2006 by už mali posádky vojenských dopravných lietadiel silno zažité zdravé civilné návyky, ktoré by vytvárali popri reťazci pochybení vysoko účinné reťazce záchranných sietí.

2000: Osobný list autora tohto článku vtedy už novému veliteľovi vzdušných síl s návrhom zásadných systémových opatrení pre dopravné letectvo so záverom, že ak sa tento systém bude ignorovať, môže nás čakať vážna udalosť.

2001: Po necelom roku obsahovo rovnaký list autor tohto článku predložil svojmu priamemu nadriadenému, Náčelníkovi GŠ, vo forme Informačnej správy. List utajený s odkazom, že to nie je oblasť mojej zodpovednosti.

2003: Autor bol ministrom ustanovený za šéfa „Komisie MO pre koncepčný rozvoj letectva.“ Správa pripravovaná pre verejnosť po dokončení presiaknutá niekoľkými desiatkami záverov, zistení a odporúčaní, pričom desiatky konfliktných postojov medzi národohospodársky a civilno-bezpečnostne nabudeným reformným predsedom a väčšou časťou jeho komisie so zdedenými postojmi boli vyriešené konštatovaním v približnom znení: „v tejto otázke komisia nedosiahla zhodu“. Nový minister správu utajil a nechal založiť ad acta, čím ignorovaním odporúčaní k typu AN-24 nevedomky umožnil, aby o dva roky neskôr malo prečo a na čom ukončiť svoju životnú púť 42 obetí katastrofy.

30. 9. 2004: autor odchádza do zálohy, osud návrhov zostáva neznámy.

.

19. 1. 2006: Na vyvrcholenie nakopených ignorácií doplatí 42 osôb. Vyšetrovacia správa utajená až do konca júla 2020. Znalci už chápeme prečo.

Čitateľ môže veriť, aj pochybovať. Oprávnene. Totiž veľa vecí nebolo vyšetrených, neboli urobené letové rekonštrukcie letu a alternatívnych postupov, ani činnosti radarového riadiaceho. Neboli odtajnené súdno-lekárske správy o počte obetí, ktoré prežili katastrofu a doplatili na nemožnosť poskytnutia pomoci nevybaveným vrtuľníkom leteckej pátracej a záchrannej služby. Neboli vyšetrené aspekty modernizácie. Či boli inštalácie schválené výrobcom, potom výrobcom vypracované a prevádzkovateľovi postúpené nové prevádzkové postupy. Z toho vyplýva jediný záver: JE NUTNÉ NOVÉ VYŠETROVANIE s novou vyšetrovacou komisiou, so zapojením výrobcu lietadla. Aspoň z úcty k obetiam, keď už inštitucionálna zadubenosť nedovolí chápať, že z nesprávnych záverov, zo zatĺkania, klamania a podvádzania nemôže vzniknúť účinné poučenie, prevencia. Vinníkom katastrofy je teda určite ľudský faktor: systémový organizačný chaos.

Ing. Peter Švec, p.s.c., RCDS, bezpečnostno-obranný a letecko-bezpečnostný analytik, Airline Captain B-737 NG, Line Check Captain

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Erik Majercak

Milan Šupa

Peter Lipták

René Pavlík

Emma Maťašovská

Viktor Pondělík

.
.
.

“Šírenie progresívnej propagandy!” Poslankyňa Vaľová na protest odišla z rockového koncertu

Nedávno sme informovali o incidente v Slovenskom národnom divadle, kde sa voči politickému vyhláseniu hercov postavila bývalá poslankyňa parlamentu Romana…

19. 03. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

Premiér skritizoval vedenie Hlasu-SD a SNS

Noví ministri vo vláde Samuel Migaľ a Rudolf Huliak budú nezávislí nominanti, odborne a politicky sa budú zodpovedať výlučne predsedovi…

19. 03. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
19. 03. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Vyhlásenie Whitkoffa o možnom prímerí na Ukrajine a o stretnutí medzi Putinom a Trumpom v Saudskej Arábii

Úplné vyhlásenie Whitkoffa o možnom prímerí na Ukrajine za dva týždne a o stretnutí medzi Putinom a Trumpom v Saudskej…

19. 03. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
19. 03. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Čo bude s posledný rebelom z Hlasu? Ferenčak prehovoril

Poslanec Národnej rady SR Ján Ferenčák ostáva v parlamente, v strane Hlas-SD a na pozícii primátora mesta Kežmarok. Deklaroval to…

19. 03. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
19. 03. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Si Ťin-pching vyškolil európskych politikov. Ďalšia ukážka slabnúceho vplyvu Európy v multipolárnom svete

Nedávne rozhodnutie Si Ťin-pchinga odmietnuť pozvanie na stretnutie v Bruseli k príležitosti 50. výročia diplomatických vzťahov EÚ a Číny s…

19. 03. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
19. 03. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
.

Čoho sa pri preverení pandémie obáva dnešná opozícia? Heredoš navrhuje vypočuť exministra zdravotníctva

Občiansky aktivista Miroslav Heredoš z OZ Voľná zóna sa zastal splnomocnenca vlády pre prešetrenie pandémie Petra Kotlára a pracne dohľadal…

19. 03. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
19. 03. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov

Migaľ a Šalitroš už robia veľké ramená

Novovymenovaný minister investícií Samuel Migaľ bude pri veciach netýkajúcich sa programového vyhlásenia vlády (PVV) prezentovať svoje autonómne postoje. Vyhlásil to…

19. 03. 2025 | Aktualizované 19. 03. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
19. 03. 2025 | Aktualizované 19. 03. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Britské špeciálne jednotky sú v pohotovosti pre prípadné nasadenie na Ukrajine

Britské špeciálne jednotky boli uvedené do stavu vysokej pohotovosti pre prípad možného nasadenia na Ukrajine v rámci tzv. mierového vojenského…

19. 03. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
19. 03. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Kotlár by sa mal stiahnuť. Ak mu záleží na vyšetrení zločinov pandémie

Vyšetrenie zločinov pandémie je veľmi dôležitá vec. Nemôžeme to nechať zapadnúť prachom, lebo sa nám to znova zopakuje. Všetko. Porušovanie…

19. 03. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov
19. 03. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov
.

To najdôležitejšie z Ukrajiny – Rusi postúpili v oblasti Novoselka

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

19. 03. 2025 | Aktualizované 19. 03. 2025 | Zo zahraničia | 7 min. čítania | 0 komentárov
19. 03. 2025 | Aktualizované 19. 03. 2025 | Zo zahraničia | 7 min. čítania | 0 komentárov

Policajtov ohrozoval s mačetou. Krajský súd muža prepustil na slobodu

V prípade z košickej Šace, kde bola policajná hliadka ohrozovaná mužom s mačetou, krajský súd v pondelok prepustil obvineného Mareka…

19. 03. 2025 | Regióny | 2 min. čítania | 0 komentárov
19. 03. 2025 | Regióny | 2 min. čítania | 0 komentárov

Na roky väzenia odsúdili piatich ukrajinských vojakov za účasť na bojoch v Kurskej oblasti

Ruský súd v stredu odsúdil piatich ukrajinských vojakov a uložil im individuálne tresty až do výšky 17 rokov väzenia za…

19. 03. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
19. 03. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Migaľ bude nakoniec ministrom, Šalitrošovi sa ušiel iný post

Novým ministrom investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie sa má stať Samuel Migaľ. Má ním byť od stredy. Migaľ o tom…

19. 03. 2025 | Aktualizované 19. 03. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov
19. 03. 2025 | Aktualizované 19. 03. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov
.

Macron: „Chcem veriť, že USA zostanú na našej strane, ale musíme byť pripravení na možnosť, že to tak nebude“

Macron sa dnes stretne so Scholzom a Merzom. Pravdepodobne budú diskutovať o rozmiestnení francúzskych jadrových zbraní v Nemecku a ďalších…

19. 03. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
19. 03. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Potvrdené! Za správou o právnom štáte stojí známa mimovládka spriaznená s opozíciou

V pondelok zverejnila údajne nezávislá ľavicová mimovládka Liberties “exkluzívnu“ správu, v ktorej hodnotí, ako vlády členských štátov Európskej únie dodržiavajú…

19. 03. 2025 | Z domova | PR článok | 6 min. čítania | 0 komentárov
19. 03. 2025 | Z domova | PR článok | 6 min. čítania | 0 komentárov

S mRNA vakcínami nás ještě čeká řada nepříjemných překvapení, varuje imunoložka Krátká

Efekt mRNA vakcín proti covidu ještě přinese řadu nepříjemných překvapení, říká imunoložka RNDr. Zuzana Krátká v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz. Důsledky…

19. 03. 2025 | Česky | 8 min. čítania | 0 komentárov
19. 03. 2025 | Česky | 8 min. čítania | 0 komentárov

Kotlár v stredu odovzdal GP znalecký posudok k vakcínam. Aké budú ďalšie kroky?

Splnomocnenec vlády SR pre preverenie procesu riadenia a manažovania zdrojov počas pandémie COVID-19 Peter Kotlár v stredu odovzdal generálnemu prokurátorovi…

19. 03. 2025 | Aktualizované 19. 03. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
19. 03. 2025 | Aktualizované 19. 03. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov

.

Progresívci porazení priamo v Bruseli! Kritikov gender ideológie už nedokážu zastaviť

V Bruseli sa začali diať veľké veci, informoval o tom europoslanec Milan Uhrík . V priestoroch Európskeho parlamentu sa konala…

19. 03. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
19. 03. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Čurilla podal na ministra vnútra trestné oznámenie pre neoprávnené zverejnenie realizačného návrhu

Policajt Ján Čurilla podal trestné oznámenie pre možné zneužitie právomoci verejného činiteľa, prípadne marenie spravodlivosti na ministra vnútra Matúša Šutaja…

19. 03. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
19. 03. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Slovenskí pekári: Žiadne červy do našich výrobkov pridávať nebudeme!

Výrobcovia združení v Slovenskom zväze pekárov, cukrárov a cestovinárov absolútne odmietajú akékoľvek pridávanie hmyzu do svojich výrobkov. Produkty s takýmito…

19. 03. 2025 | Ekonomika | 3 min. čítania | 0 komentárov
19. 03. 2025 | Ekonomika | 3 min. čítania | 0 komentárov

Trump odtajnil spisy o atentáte JFK. Mnohí zostali zaskočení, aj Trumpov vlastný tím

Americký prezident Donald Trump plní predvolebné sľuby. Odtajnil prísne tajné spisy týkajúce sa atentátu na prezidenta  Johna Fitzgeralda Kennedyho. Mnohí…

19. 03. 2025 | Zo zahraničia | 9 min. čítania | 0 komentárov
19. 03. 2025 | Zo zahraničia | 9 min. čítania | 0 komentárov

.

Milan Krajniak pre HS: Chceme zachrániť detičky od momentu, keď sa im rozbúcha v lone matky srdiečko

Čo jemu osobne a čo Kresťanskej Únii priniesla kandidatúra v eurovoľbách? Neprekáža KÚ, že je v tieni Matoviča? Čím sa…

19. 03. 2025 | Rozhovory | 14 min. čítania | 0 komentárov
19. 03. 2025 | Rozhovory | 14 min. čítania | 0 komentárov

Brusel tlačí na rozhovory o bezpečnostnom pakte medzi EÚ a Spojeným kráľovstvom

Európska komisia sa “intenzívne“ usiluje presvedčiť členské štáty, aby jej udelili mandát na rokovania o bezpečnostnom a obrannom partnerstve so…

19. 03. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
19. 03. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Cirkus! V maďarskom parlamente hrali ruskú hymnu, Orbán uťal dúhové pochody

Maďarský premiér Viktor Orbán pokračuje v krížovom ťažení voči neoliberálnym elementom. Pozrel sa už na zuby mimovládkam či zahraničím financovaným…

18. 03. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
18. 03. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

Zlyhania, pri ktorých ľudia trpeli a zároveň sa smiali

Zlyhania, pri ktorých ľudia trpeli a zároveň sa smiali: Niekedy sú situácie, keď je náš mozog taký otupený, že netušíme,…

19. 03. 2025 | 0 komentárov

.

Otvorený list premiérovi vlády: Aj vo vnútornej politike by ste mali vedieť, kde je sever!

Anton Hrnko napísal otvorený list premiérovi vlády SR, kde protestuje proti uznaniu goralskej národnostnej menšiny – odpoveď Úradu vlády SR.…

19. 03. 2025 | Z domova | 8 min. čítania | 0 komentárov
19. 03. 2025 | Z domova | 8 min. čítania | 0 komentárov

Neobvyklé spôsoby, ako dokážeš rýchlejšie zaspať

Ak trpíš nespavosťou, máme niekoľko neznámych, šikovných tipov, ktoré ti pomôžu „oklamať“ mozog a rýchlejšie zaspať. Skús napríklad na chvíľu stlačiť…

19. 03. 2025 | 0 komentárov

Prvý krôčik na dlhej ceste – čo skutočne odhalil jeden z najdôležitejších rozhovor

S napätím očakávaný rozhovor sa konečne uskutočnil

19. 03. 2025 | Komentáre | 10 min. čítania | 0 komentárov
19. 03. 2025 | Komentáre | 10 min. čítania | 0 komentárov

Mercedes zanevrel na dvanásťvalce: Posledný majster ručnej výroby pracuje pre niekoho iného

19.3.2025 Redakcia Auto trendy . Dlhoročný symbol luxusu a surovej sily, dvanásťvalcové motory Mercedes-AMG, sa stávajú raritou. Ikonické pohonné jednotky…

19. 03. 2025 | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Šéf americkej centrálnej banky Jerome Powell uviedol, že ekonomika USA je celkovo silná, aj keď sa objavujú signály zhoršenia nálady spotrebiteľov. Dodal, že ak ekonomika zostane silná, Fed môže ponechať sadzby na vyššej úrovni.

20:28

Pápež František už pri dýchaní nepoužíva kyslíkovú masku a jeho klinický stav sa zlepšuje. Podľa lekárov je infekcia v pľúcach pod kontrolou, ale nie eliminovaná. Hodnoty klinických testov sú v normálnom rozmedzí a pápež nemá horúčku. Uvádza sa to v stredajšej tlačovej správe o zdravotnom stave 88-ročného pápeža, ktorého hospitalizovali pred vyše mesiacom s obojstranným zápalom pľúc.

20:23

Európa by si podľa Petra Fialu mala jasne stanoviť priority. Okrem obrany a bezpečnosti musí byť silnejšia aj ekonomicky a dokázať konkurovať ekonomikám v globálnom prostredí.

20:01

.

Kto financuje neziskovku, ktorá vypracovala podklady pre správu o právnom štáte krajín EÚ?

Európska sieť občianskych neziskových organizácií  Liberties zverejnila exkluzívnu správu, v ktorej hodnotí, ktoré demokracie EÚ “systematicky rozkladajú právny štát“. V…

18. 03. 2025 | Z domova | 6 min. čítania | 0 komentárov
18. 03. 2025 | Z domova | 6 min. čítania | 0 komentárov

Milé televízie, prídete?

Vystrelila motyka. Skupina proslovenských vlastencov v obavách o osud štátu sa rozhodla zorganizovať míting na podporu súčasnej vlády a na…

19. 03. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
19. 03. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Na Ukrajine sa začína upratovanie katov

Ukrajina, 19. Marec 2025 - Politický analytik Dmitrij Rodionov o tom, ako chápať rozhodnutie ESĽP o Odese a kto zabil…

19. 03. 2025 | 0 komentárov

Európska únia prišla s riešením vysokých cien energií, Slovensko s ním nesúhlasí

Európska únia musí urgentne riešiť ceny energií nielen pre európske domácnosti, ale hlavne pre európske firmy. Ich konkurencieschopnosť voči tretiemu…

19. 03. 2025 | Ekonomika | 2 min. čítania | 0 komentárov
19. 03. 2025 | Ekonomika | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










“Skvelý.” Trump v televízii okomentoval rozhovor s Putinom

Trump v rozhovore pre Fox News označil svoj rozhovor s Putinom za „skvelý“. „Hovorili sme o mnohých veciach vrátane dosiahnutia…

19. 03. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
19. 03. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Erik Majercak

Milan Šupa

Peter Lipták

René Pavlík

Emma Maťašovská

Viktor Pondělík

.
.
.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov