NAŽIVO

Matúš Šutaj Eštok k vystrájaniu opozície v parlamente: Nervozita nestabilného Matoviča, ktorý zneužíval OČTK na politickú pomstu voči predstaviteľom vtedajšej opozície, je pochopiteľná. Uvedomuje si, že ruka spravodlivosti na nich čoskoro doľahne.

19:34

Medzinárodná agentúra pre energetiku  znížila svoju prognózu rastu globálnych dodávok ropy v tomto roku o 100.000 barelov na 3 milióny barelov denne (bpd). Celkovo by sa v roku 2025 malo na svetový trh dostať 106,2 milióna bpd.

19:32

Zelenskyj potvrdil, že Kyjev poslal USA aktualizovanú verziu mierového plánu. Dodal, že USA trvajú na vytvorení demilitarizovanej „voľnej ekonomickej zóny“ medzi ruskými a ukrajinskými jednotkami na východe Ukrajiny ako súčasti urovnania vojnového konfliktu.

19:30

Medzinárodný olympijský výbor odporučil pripustiť ruských mladíkov v individuálnych a tímových športoch na turnaje s vlajkou a hymnou.

Predtým predsedníčka MOV vyzvala, aby boli pripustení všetci športovci bez politického zasahovania.

18:40

Ukrajinské protikorupčné orgány odhalili spreneveru v hodnote niekoľkých miliónov dolárov pri vojenskom kontrakte, ktorý bol podpísaný na úplnom začiatku vojny.

18:17

Ľvov už nie je ukrajinčinou hovoriacim mestom, myslí si kontroverzná spisovateľka Larisa Nica.

„Luck je ukrajinsky hovoriace mesto, Ternopil ešte tak-tak. Ale Ľvov je už, rovnako ako Kyjev, kdekoľvek prídete, všade znie moskaľský jazyk, deti v školách počas prestávok hovoria moskaľsky,“ vyhlásila spisovateľka.

Nicojová už skôr vyhlásila, že ukrajinské deti treba vychovávať tak, aby „čistili huby moskovským deťom“.

18:14

Richard Takáč uviedol, že Európska komisia musí zareagovať na tlak, ktorý na ňu vyvíjajú členské štáty EÚ i európski poľnohospodári a ich odborové zväzy v súvislosti s financovaním spoločnej poľnohospodárskej politiky.

17:47

Raši povedal, že slovenský chlieb je symbolom pohostinnosti krajiny. Dovoz chleba v SR sa však za posledných sedem rokov zdvojnásobil, pričom ide väčšinou o mrazený polotovar, ktorý nie je v takej kvalite ako chlieb vyrábaný v slovenskom prostredí.

17:46

Magazín Time vyhlásil za osobnosť roka takzvaných architektov umelej inteligencie.

17:40

Poľské úrady na žiadosť Ukrajiny zadržali ruského archeológa Alexandra Buťagina, ktorý je podozrivý z nelegálnych archeologických vykopávok a rabovania historických artefaktov na Kryme. Tento krok vyvolal pobúrenie v Moskve, ktorá žiada jeho okamžité prepustenie.

16:51

Venezuelská opozičná líderka María Corina Machadová uviedla, že americká vláda jej pomohla pri odchode z Venezuely do Nórska.

16:50

Primátor Budapešti Gergely Karácsony informoval, že maďarská polícia odporučila vzniesť voči nemu obvinenie za zorganizovanie 30. ročníka pochodu Pride.

16:36
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Šokujúce odhalenia o inštitucionálnom chaose, ktorý spečatil osud 42 obetí katastrofy AN-24

Lietanie na lietadlách sa v žiadnom prípade nedá porovnávať s jazdou na pozemných prostriedkoch. Ak je pred autom prekážka, tak aj pri vysokej rýchlosti mi na zabrzdenie stačí pár desiatok metrov. Keď si šofér nie je istý, zastaví na krajnici, pozrie sa do mapy, alebo skontroluje si auto, prípadne zavolá pomoc. Bežné dopravné turbovrtuľové lietadlo kategórie An-24 má v čistej konfigurácii rýchlosť okolo 360 km/h. Každú minútu preletí vzdialenosť 6 km, to znamená každú sekundu 100 metrov. Posádka nemôže zastaviť pred prekážkou, môže len vybočiť, alebo ju nadletieť

❚❚
.

Kým pilot v rámci ľudských schopností zareaguje na prekážku a urobí prvý úkon, preletí za 2 sekundy 200 metrov. Ak je prevýšenie veľké, kým zareagujú motory vyšším výkonom, trvá to niekoľko sekúnd, čo sa rovná 500-600 metrom. Potiahnutím riadiacej páky najprv stráca rýchlosť na úkor zisku výšky, ktorý na úvod predstavuje možno desať metrov za sekundu. Ale zároveň sa každú sekundu posunie o povedzme 40-50 metrov. Takže za prvých desať sekúnd možno nastúpa 100 metrov ale k prekážke sa priblíži o ďalších 400-500 metrov. Ak potiahne príliš a stratí rýchlosť pod kritickú, tak prejde do režimu pádu. Na vybratie pádu musí potlačiť a získať rýchlosť klesaním dovtedy, kým získa vztlak a môže letieť, teda prestane padať. Aj vtedy sa posúva dopredu. Za desať sekúnd možno o najmenej 300 metrov ak vychádzame z pádu pri výrazne zníženej rýchlosti oproti štandardnej čistej konfigurácii. Ak sa chce vyhnúť prekážke vybočením, tak v závislosti od veľkosti náklonu (pre dopravné lietadlo obmedzený) môže byť pri uvedenej rýchlosti polomer zákruty hravo zopár kilometrov. V prenesení na pozemné pomery to znamená, že ak začnem vybočovať na začiatku jednej dediny, vracať sa začnem po vybočení o viac ako 90° na začiatku susednej dediny. Také sú reality.

Navyše, šoférovi stačia značky na cestách a sledovanie dvoch prístrojov. Na všetko si počas dlhej cesty vystačí sám. Ak je preťažený, alebo zle naložený, nič sa nestane, prinajhoršom pokuta. Posádka lietadla závisí od množstva aktérov. Vo viacčlennej posádke má každý člen svoju úlohu, ale zároveň nesprávnou činnosťou alebo nečinnosťou vytvára pochybenia a z nich vyplývajúce ohrozenia. Prevencia pred nimi si vyžaduje doslova zostavu zručností. Vzájomnou komunikáciou začínajúc. Ale v hre sú aj mechanizmy rozhodovania, riešenia konfliktov, štýl riadenia a líderské zručnosti kapitána, povahové vlastnosti každého člena, vzájomná kompatibilita, rozdielna úroveň vycvičenosti, skúseností, talentu, vedomostí. Každý člen posádky je tiež zdrojom informácií pre všetkých ostatných. Toto všetko riešia výcvikom a teoretickou prípravou cibrené mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činnosti v posádke“ (z anglického Crew Resource Management, teda CRM). Z praktických dôvodov si to označíme ako C1RM. V posádke je to jednoduché, lebo celý proces sa koná pod vedením jediného a jednoznačného kapitána. Ale v prípade AN-24 sa stalo, že kapitán bol relatívne málo skúsený, aj na type, aj celkovým náletom. V civilnom lietaní by prakticky nemal nárok na kapitánstvo. Navyše kapitán bol málo priebojný, skôr nekonfliktný typ, ešte k tomu veliteľsky podriadený svojmu druhému pilotovi, ktorý bol nielen dominantný a veliteľský typ, ale od ktorého závisela kariéra – služobný postup, hodnotenie, aj istá časť platu kapitána. To bol veľmi vážny konflikt úloh, ktorý dobre popisuje prvá odborná správa v 7. časti. Zatiaľ nevieme, prečo 2. pilot neletel s kapitánom druhého lietadla, ktorý bol tiež pplk. a navyše o pol generácie starší.

Už menej je pilotom známa iná časť s rovnakou anglickou skratkou CRM. Z praktických dôvodov si túto úroveň označíme ako C2RM. Tentoraz sa týka „spoločnosti“, po anglicky Company Resource Management. Ide o mechanizmy „optimalizácie spravovania zdrojov a činností“ v „leteckej spoločnosti“. Ale teraz je otázka, čo je vlastne „spoločnosť“ vo vojenskom dopravnom lietaní? A na určenie treba mať veľmi hĺbkové pochopenie prostredia nielen v armáde, ale aj v civile, dokonca aj teoretické vedomosti a prax v riadení procesov v obidvoch prostrediach. Na získanie odpovede sa musíme spýtať, aké funkcie voči lietaniu plní typická civilná letecká spoločnosť vo vzťahu k tomuto typu C2RM. Všetky, s výnimkou štátneho leteckého dozoru. Spoločnosť si vyberá posádky lietadiel, určuje a realizuje ich výcvik, ich riadenie kariér, ich plánovanie, zabezpečuje im výber a vybavenie lietadiel, ich údržbu, obnovovanie softvéru. Tiež výber a prípravu technického personálu, zabezpečovacieho a odbavovacieho personálu. Zabezpečuje aj modernizáciu lietadiel, naplňovanie lietadiel, pravidelnosť liniek, súčinnosť s vonkajšími aktérmi od poplatkov na letiskách, až po akvizičné a údržbové náklady. V civilnej leteckej spoločnosti sa všetko koná pod jediným tzv. „zodpovedným vedúcim“ generálnym riaditeľom, ktorému pri rozhodovaní asistuje správna a dozorná rada, ale aj systém odborných „nominovaných vedúcich“ expertov, jediný za každú zo zopár vymedzených oblastí. Akýchsi veliteľov funkčných jednotiek. Neuveriteľne dôkladný princíp jediného veliteľa. Hovoríme o civilných spoločnostiach.

.

Na druhej strane, v štátnych letectvách funguje v zmysle C2RM systémový chaos. Šok, ale absolútne nespochybniteľný fakt. Tým „zodpovedným vedúcim“ (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie) je v skutočnosti vo svojej podstate predseda vlády (pochopiteľne, ktorý o objekte riadenia nič nevie)! Jeho správnou radou v oblasti je časť členov vlády (ktorí o objekte riadenia takisto nič nevedia). V skutočnosti funkciu dozornej rady (dozor nad vyčleňovaním a používaním finančných zdrojov na chod „štátnej leteckej spoločnosti“) vykonáva parlament, s odborným (nekvalifikovaným) poradenstvom minimálne od dvoch výborov: pre obranu a pre financie. Z ktorých ani jeden o objekte riadenia absolútne nič nevie. Teraz nastáva ďalšie prekvapenie, týkajúce sa systému „nominovaných vedúcich“ expertov (terminus technicus z civilnej osvedčenej organizácie). Prejdeme si ich. Prvým z nich, letovým riaditeľom, akýmsi šéfpilotom, nie je veliteľ dopravnej letky, ale všetky funkcie sa schádzajú, aj to nie úplne, až na úrovni veliteľa vzdušných síl! Kompletne sa môžu združovať s prižmúrením očí na úrovni Náčelníka generálneho štábu, ktorý o objekte riadenia spravidla absolútne nič nevie. S prižmúrením očí preto, že funkciu výberu a prípravy lietajúceho personálu, aj veľkej časti výcviku, idú až na úroveň ministra obrany (ani šéf jedinej sekcie nestačí len preto, že deformovali reformu školstva). Veliteľ dopravnej jednotky zodpovedá len do istej veľmi malej miery funkcii „vedúceho typu“ podľa civilnej terminológie. Hrôza? Nuž ešte som neskončil. Funkcia „Riaditeľa údržby“ sa sústreďuje až na úrovni ministra obrany, pre letku MV všetko na úrovni ministra vnútra! Zdôvodnenie je veľmi jednoduché – všetky potrebné funkcie pri akvizícii, aj veľkej tzv. ťažkej údržbe a modernizácii lietadiel (bez ohľadu na počet v jednotlivých typov), idú cez kšeftárske ministerské štruktúry. Nielen sekcia modernizácie (zo štruktúr NATO prevzatý šéf vyzbrojovania), ale aj sekcia finančná, personálna a ďalšie do toho vstupujú. Žiadna doména jediného expertného leteckého šéfa (ako v každej civilnej leteckej spoločnosti) neexistuje. Doslova raj pre oligarchov a šmelinárov a práve preto je ten systém tak nastavený, aby z toho profitovali politickí nominanti. Rovnako je na tom „Riaditeľ pozemného zabezpečenia“ (konečná je úroveň ministra), aj vedúci výcviku posádok (konečná je úroveň ministra)! Bezpečnosť, harmonizácia, zladenosť, efektívna koordinácia, hospodárnosť, všetko je systémovo nemožné, vylúčené, náhodné, nefunkčné (mohol by som rozprávať)!

Na snímke Peter Švec

To nie je koniec. Totiž aj štátny letecký dozor si vykonáva ministerstvo obrany a teda aj v  oblasti „kontroly kvality“ a keď treba vyšetrovania, je konečným expertom totálny šarlatán (zvyčajne) minister obrany už len tým, že každú oblasť mu sleduje niekto iný a do niektorých vstupujú aj externé vonkajšie orgány. Napríklad „politruci“ z protištátok stojaci na krku každého rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie. Veď čo oni môžu vedieť o bezpečnosti, hlavne nech to vyhrá najlacnejšia ponuka a hlavne nech si zdôvodnia svoju činnosť pre zahraničných donorov politruci z protištátok-mimovládok. Toto je samo osebe vážne ohrozenie. Čiže konečným zodpovedným sa obchvatom stáva vo všetkých oblastiach predseda vlády! Tento typ systémového chaosu bol hĺbkovou príčinou nie spolupôsobiacej príčiny katastrofy samotnej, ale s vysokou mierou istoty príčinou nezáchrany určitého množstva preživších, sediacich v zadnej časti trupu. Totiž leteckí záchranári nemohli zachraňovať, lebo nemali zodpovedajúcu výbavu!

Nuž a pri odhaľovaní systémových príčin leteckej katastrofy sa tento chliev a systémový chaos ešte neskončil. Ideme na oblasť, ktorú si nazveme C3RM. Označme si ju: „optimalizácia spravovania zdrojov a činností v lietaní“ (z civilu v „leteckom priemysle“) z anglickej skratky Corporate Resource Management. Týka sa tak všetkých vonkajších, teda mimorezortných aktérov, ktorí majú na každý let vplyv. Od dizajnérov lietadla, tvorcov prevádzkových príručiek (spravidla výrobca lietadla), dodávateľov podsystémov, agregátov, softvéru atď. Tiež cez poskytovateľov mapiek, letových postupov, zmenoviek v postupoch, letových informácií (od meteorologických, až po správy pre pilotov, tzv. NOTAMy). Ale tiež systému výmeny skúseností, poučení a záverov z celosvetových leteckých katastrof a vážnych udalostí. A končiac pri mimorezortnom a neraz mimoštátnom poskytovateľovi letových prevádzkových služieb. Tak, ako pri kritickom lete. Ktorý bol letom vojenského prevádzkovateľa podľa civilných pravidiel a pod riadením civilnými orgánmi riadenia letovej prevádzky. V tomto mechanizme C3RM sú zahrnutí vonkajší aktéri, bez ktorých sa let nemohol uskutočniť. Tento civilný mechanizmus má tiež akéhosi „jediného veliteľského agenta“ a to sú dohodnuté pravidlá pod organizáciou ICAO. Podľa nich sa postupuje v civile vo všetkých oblastiach. Národné úrady a národné letecké predpisy od dizajnu, výroby, schvaľovania, údržby, licencovania personálu, výcviku, požiadaviek na letiská, navigačné a iné zariadenia, atď. vychádzajú z minimálnych etalónov ICAO. K tomu existujú ďalšie medzinárodné dokumenty a protokoly. Vojenské letectvo sa tvári, že všetko harmonizuje, v skutočnosti drvivá väčšina štátov ide vo vojenskom lietaní podľa úplne iných pravidiel, zachováva si autonómiu. Výsledok? Nálet priemerne státisícov hodín na katastrofu v porovnaní s desiatkami až stovkami miliónov v civilných aerolíniách.

Nuž a tu sme sa dostali na veľmi citlivú platformu, kde chronologicky zoradím niektoré mne známe systémové návrhy, ktoré mohli pomôcť v prevencii katastrofy. U zainteresovaných jednotlivcov vyvolám kontroverzie. Tu sú fakty:

1992:  Všetko sa začalo už pri delení majetku tzv. federácie. Keby sa bol býval delimitátorom stal expert navrhovaný nevládnou stranou SNS, tak by sa nevytvoril zborový systém tretinovej kópie federálnej armády, ale navrhoval sa mierový brigádny pokrokový systém. Jeho prezentácii, aj predneseniu návrhu kompromisného divízneho systému zabránila ľudská malosť držiteľov moci. Čo by sa stalo? V úspornom systéme štruktúr s navrhovanou domobranou by bolo viac na výcvik, modernizácie a údržbu techniky, vrátane leteckej. V oblasti dopravných lietadiel som dal nominovanému delimitátorovi veľmi jednoduchý návrh: celé štátne letectvo pod vzdušné sily (neexistovala by letka MV), minimálny počet typov, maximálny počet lietadiel z každého typu. Namiesto masívneho počtu po jednom až dvoch dopravných lietadiel 6 typov by sme mali do 10x L410-UVP, 6x An26 na nákladnú prepravu a 4x salónne Jak40. 3 flotily.

.

1997-1998: Veliteľ zboru LaPVO presadzoval iniciatívy na civilné licencie pre všetkých vojenských pilotov a riadiacich letovej prevádzky. Navrhol, aby vzdušné sily prevzali komplexný systém civilných predpisov a vojenské špecifiky by sa riešili vojenskými prílohami rôzneho stupňa utajenia. Iniciatívy boli zamietnuté nadriadeným štábom LaPVO, presadili sa len fragmenty. V roku 2006 by už mali posádky vojenských dopravných lietadiel silno zažité zdravé civilné návyky, ktoré by vytvárali popri reťazci pochybení vysoko účinné reťazce záchranných sietí.

2000: Osobný list autora tohto článku vtedy už novému veliteľovi vzdušných síl s návrhom zásadných systémových opatrení pre dopravné letectvo so záverom, že ak sa tento systém bude ignorovať, môže nás čakať vážna udalosť.

2001: Po necelom roku obsahovo rovnaký list autor tohto článku predložil svojmu priamemu nadriadenému, Náčelníkovi GŠ, vo forme Informačnej správy. List utajený s odkazom, že to nie je oblasť mojej zodpovednosti.

2003: Autor bol ministrom ustanovený za šéfa „Komisie MO pre koncepčný rozvoj letectva.“ Správa pripravovaná pre verejnosť po dokončení presiaknutá niekoľkými desiatkami záverov, zistení a odporúčaní, pričom desiatky konfliktných postojov medzi národohospodársky a civilno-bezpečnostne nabudeným reformným predsedom a väčšou časťou jeho komisie so zdedenými postojmi boli vyriešené konštatovaním v približnom znení: „v tejto otázke komisia nedosiahla zhodu“. Nový minister správu utajil a nechal založiť ad acta, čím ignorovaním odporúčaní k typu AN-24 nevedomky umožnil, aby o dva roky neskôr malo prečo a na čom ukončiť svoju životnú púť 42 obetí katastrofy.

30. 9. 2004: autor odchádza do zálohy, osud návrhov zostáva neznámy.

.

19. 1. 2006: Na vyvrcholenie nakopených ignorácií doplatí 42 osôb. Vyšetrovacia správa utajená až do konca júla 2020. Znalci už chápeme prečo.

Čitateľ môže veriť, aj pochybovať. Oprávnene. Totiž veľa vecí nebolo vyšetrených, neboli urobené letové rekonštrukcie letu a alternatívnych postupov, ani činnosti radarového riadiaceho. Neboli odtajnené súdno-lekárske správy o počte obetí, ktoré prežili katastrofu a doplatili na nemožnosť poskytnutia pomoci nevybaveným vrtuľníkom leteckej pátracej a záchrannej služby. Neboli vyšetrené aspekty modernizácie. Či boli inštalácie schválené výrobcom, potom výrobcom vypracované a prevádzkovateľovi postúpené nové prevádzkové postupy. Z toho vyplýva jediný záver: JE NUTNÉ NOVÉ VYŠETROVANIE s novou vyšetrovacou komisiou, so zapojením výrobcu lietadla. Aspoň z úcty k obetiam, keď už inštitucionálna zadubenosť nedovolí chápať, že z nesprávnych záverov, zo zatĺkania, klamania a podvádzania nemôže vzniknúť účinné poučenie, prevencia. Vinníkom katastrofy je teda určite ľudský faktor: systémový organizačný chaos.

Ing. Peter Švec, p.s.c., RCDS, bezpečnostno-obranný a letecko-bezpečnostný analytik, Airline Captain B-737 NG, Line Check Captain

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Ivan Štubňa

Milan Šupa

René Pavlík

Marek Brna

Miroslav Urban

Dušan Hirjak

.
.
.

Prezident napriek zmenám vetoval zákon o zrušení ÚOO. Silné slová premiéra v reakcii

Prezident SR Peter Pellegrini dnes rozhodol, že nepodpíše zákon z dielne ministerstva vnútra, ktorého cieľom je transformácia súčasného Úradu na…

11. 12. 2025 | Aktualizované 11. 12. 2025 | Z domova | 7 min. čítania | 0 komentárov

.

Parlament schválil novelu Trestného zákona, mení sa aj inštitút tzv. kajúcnikov a ďalšie dôležité paragrafy

Za drobnú krádež sa do Trestného zákona opätovne zavádza pravidlo „trikrát a dosť“. Platiť má teda trestnosť priestupkovej recidívy páchateľov.…

11. 12. 2025 | Aktualizované 11. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
11. 12. 2025 | Aktualizované 11. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Vojenská polícia preveruje združenie herca Ondřeja Vetchého, ktoré dodáva drony na Ukrajinu

Česká vojenská polícia začala vo štvrtok vykonávať úkony trestného konania voči združeniu Skupina D, ktorý dodáva drony na Ukrajinu, v…

11. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
11. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Zástupcovia českej opozície prišli na Slovensko, Raši stretnutie odmietol

Opoziční poslanci z Poslaneckej snemovne českého parlamentu vo štvrtok pricestovali do Bratislavy, kde sa stretli so slovenskou opozíciou. Svojou cestou…

11. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
11. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

EÚ sa chystá vybabrať s Belgickom, Slovenskom a Maďarskom

Európska únia sa chce zajtra dohodnúť na neobmedzenom zmrazení ruských aktív, aby sa o tom nemuselo hlasovať každých šesť mesiacov,…

11. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
11. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
.

Matovič to dal na hulváta

Počas hodiny otázok a odpovedí v NR SR išiel Igor Matovič na hulváta sabotovať vystúpenie premiéra

11. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
11. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov

Trump nechce s Európanmi strácať čas

Predstavitelia USA, Ukrajiny, Francúzska, Nemecka a Veľkej Británie budú v sobotu v Paríži diskutovať o Trumpovom mierovom pláne a európsko-ukrajinských…

11. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
11. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Moderátor Rastislav Iliev končí v televízii ta3

Známy slovenský moderátor televízie ta3 dnes na sociálnej sieti oznámil, že v tejto televízií definitívne po 10 rokoch končí

11. 12. 2025 | Aktualizované 11. 12. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
11. 12. 2025 | Aktualizované 11. 12. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny: Rusko oznámilo úplné obsadenie mesta Seversk

V  tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

11. 12. 2025 | Aktualizované 11. 12. 2025 | Zo zahraničia | 10 min. čítania | 0 komentárov
11. 12. 2025 | Aktualizované 11. 12. 2025 | Zo zahraničia | 10 min. čítania | 0 komentárov
.

Čo je horšie než vražda?

Pre slávu sa niekedy oplatí vraždiť. Alebo urobiť aj niečo oveľa horšie… Aj tieto slová vystihujú strhujúcu novinku s názvom:…

11. 12. 2025 | | 1 min. čítania | 0 komentárov
11. 12. 2025 | | 1 min. čítania | 0 komentárov

Žilinka považuje pozmeňujúci návrh k trestnej novele za škodlivý

Generálny prokurátor SR Maroš Žilinka považuje pozmeňujúci návrh k novele Trestného zákona k použiteľnosti dôkazov získaných od spolupracujúcich osôb za…

11. 12. 2025 | Aktualizované 11. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
11. 12. 2025 | Aktualizované 11. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Kto sa pokúsil zabiť Mindiča? Stopy vedú na ukrajinskú ambasádu

Kolomoyskyj na súde vyhlásil, že atentát na Mindiča v Izraeli, o ktorom hovorí, spáchal človek, ktorý získal zbraň na ukrajinskom…

11. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
11. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Susko uspel s dovolaním vo veci Dušana Kováčika, vec sa vráti na Špecializovaný trestný súd

Minister spravodlivosti Boris Susko uspel na Najvyššom súde SR s dovolaním v trestnej veci bývalého špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika

11. 12. 2025 | Aktualizované 11. 12. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
11. 12. 2025 | Aktualizované 11. 12. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
.

Premiér: Ak EÚ nebude rešpektovať suverénnu politiku, tradície, „skape“

Ak Európska únia nebude rešpektovať suverénnu politiku, tradície i historické korene, „skape“. Vyhlásil to predseda vlády SR Robert Fico (Smer-SSD)…

11. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
11. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Porušuje Grand Power sankcie a predáva do Ruska? Kuracina pre HS objasnil celú situáciu

Nedávno sa v niektorých slovenských médiách objavili informácie o tom, že napriek sankciám, zbrane od slovenskej zbrojovky Grand Power sa naďalej predávajú…

11. 12. 2025 | Rozhovory | 7 min. čítania | 0 komentárov
11. 12. 2025 | Rozhovory | 7 min. čítania | 0 komentárov

Zo zbierky múzea v Bristole ukradli artefakty nevyčísliteľnej hodnoty

Polícia v anglických grófstvach Avon a Somerset vo štvrtok uviedla, že v septembri bolo z archívu Bristolského múzea odcudzených viac…

11. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
11. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Poslanci Národnej rady SR odvolali Ferenčáka z čela výboru pre európske záležitosti

Poslanci Národnej rady SR odvolali Jána Ferenčáka (Hlas-SD) z funkcie predsedu parlamentného výboru pre európske záležitosti

11. 12. 2025 | Aktualizované 11. 12. 2025 | Z domova | 6 min. čítania | 0 komentárov
11. 12. 2025 | Aktualizované 11. 12. 2025 | Z domova | 6 min. čítania | 0 komentárov

.

Cez konsolidáciu idú nakupovať zbrane, zbláznili sa?

Europoslanec Milan Uhrík vo svojom príspevku na sociálnej sieti informuje o nákupe zbraní za 58 miliárd eur cez konsolidáciu

11. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
11. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Prišiel návrh na vznik “jadrovej päťky”

Vo Washingtone sa diskutuje o vytvorení skupiny „jadrovej päťky“ Core 5 za účasti USA, Číny, Indie, Japonska a Ruska namiesto…

11. 12. 2025 | Aktualizované 11. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
11. 12. 2025 | Aktualizované 11. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Opití fanúšikovia Slovana sa mali postarať o incident v lietadle do Macedónska

Fanúšik zo Slovenska mal byť zatknutý a ďalším desiatim osobám bol údajne zamietnutý vstup do Severného Macedónska z dôvodu agresívneho…

11. 12. 2025 | 0 komentárov

Púchovský obvinil ministra z klamstva, pomohol si nezákonnými praktikami?

Niekdajší admin policajného Facebooku sám seba usvedčil, že sa dostal k informáciám zo súdu, na ktoré nemá ani ako asistent…

11. 12. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
11. 12. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

.

Pád mesta Babanusa. Faktor ruskej námornej základne v Port Sudan

Sudán, 11. decembra 2025 - V rámci vojny o Sahel sa na sudánskom bojisku obnovil postup síl rýchlej podpory proti…

11. 12. 2025 | 0 komentárov

Kolízií vlakov pribúda: Náhoda alebo sabotáž?

Poslednú dobu ani nie je týždeň bez toho, aby sa na slovenských železniciach nestala nejaká mimoriadna udalosť.  Incidentov pribúda a niektorým…

11. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
11. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Americký analytik: Dobytie Krasnoarmejsku ruskými ozbrojenými silami naznačuje, že všetko sa rozhodne na bojisku

USA, 11.decembra 2025 - Rusi nazývajú Pokrovsk Krasnoarmejskom, konštatuje Ted Snyder z The American Conservative. A dáva radu: preto by…

11. 12. 2025 | 0 komentárov

Brusel tlieska ukrajinskému teroru, ktorý postihuje nás

Na dvojaký meter, ktorý úplne preniká aj do energetickej politiky EÚ, upozornil vo svojom stredajšom prejave v Istanbule maďarský minister…

11. 12. 2025 | 0 komentárov

.

Príde Fero Joke kvôli sexuálnemu obťažovaniu o sponzorov? To sotva

Podpredseda parlamentu Tibor Gašpar sa vyjadril k nedávnej kauze sexuálneho obťažovania, ktorej hlavným aktérom je progresívne naladený komik vystupujúci pod…

11. 12. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov
11. 12. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov

Vyšívanie ako majstrovské dielo? Kreativita ľudí nemá žiadne hranice

Vyšívanie je jednou z tých techník, ktoré aj z najobyčajnejších predmetov dokážu vytvoriť malé umelecké skvosty. V posledných rokoch zažíva…

11. 12. 2025 | 0 komentárov

Tusk môže „koalícii ochotných“ dvoriť koľko chce. Poľsko je z mierových samitov vylúčené

Napriek snahe poľského premiéra Donalda Tuska zalíškať sa západným spojencom bolo Poľsko v súvislosti s Ukrajinou odsunuté na vedľajšiu koľaj,…

11. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
11. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Slávna ruská tenistka bude od budúceho roka reprezentovať inú krajinu

Tenistka Anastasia Potapovová už nebude hájiť farby Ruska. Dvadsaťštyriročná rodáčka zo Saratova na Instagrame napísala, že od roku 2026 bude…

11. 12. 2025 | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Matúš Šutaj Eštok k vystrájaniu opozície v parlamente: Nervozita nestabilného Matoviča, ktorý zneužíval OČTK na politickú pomstu voči predstaviteľom vtedajšej opozície, je pochopiteľná. Uvedomuje si, že ruka spravodlivosti na nich čoskoro doľahne.

19:34

Medzinárodná agentúra pre energetiku  znížila svoju prognózu rastu globálnych dodávok ropy v tomto roku o 100.000 barelov na 3 milióny barelov denne (bpd). Celkovo by sa v roku 2025 malo na svetový trh dostať 106,2 milióna bpd.

19:32

Zelenskyj potvrdil, že Kyjev poslal USA aktualizovanú verziu mierového plánu. Dodal, že USA trvajú na vytvorení demilitarizovanej „voľnej ekonomickej zóny“ medzi ruskými a ukrajinskými jednotkami na východe Ukrajiny ako súčasti urovnania vojnového konfliktu.

19:30

.

Britský výsadkár zomrel na Ukrajine pri údajnom pozorovaní ukrajinských síl v bojovej zóne, ktorú britská vláda oficiálne neschválila

Veľká Británia, 11.decembra 2025 - Londýn „neochotne“ priznal vyslanie britských výsadkárov na Ukrajinu, píše The Guardian.  

11. 12. 2025 | 0 komentárov

V reakcii na masové protikorupčné protesty odstupuje bulharská vláda

Bulharský premiér Rosen Žeľazkov oznámil vo štvrtok demisiu svojej vlády v reakcii na rozsiahle protikorupčné protesty. Žeľazkov pôsobil vo funkcii…

11. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
11. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Gepard – kráľ rýchlosti, ktorý vládne suchozemskej ríši

Gepard je známy ako neprekonateľný vládca rýchlosti a najrýchlejšie suchozemské zviera na svete. Tento elegantný predátor dokáže spojiť neuveriteľné zrýchlenie…

11. 12. 2025 | 0 komentárov

Ochrana oznamovateľov zostáva. Končí sa len nedotknuteľnosť vyvolených

Novela o ochrane oznamovateľov nemení práva tých, ktorí nahlasujú nezákonnosti. Mení niečo iné. Čo presne? A je krik opozície na…

11. 12. 2025 | Komentáre | 8 min. čítania | 0 komentárov
11. 12. 2025 | Komentáre | 8 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Dávajte si pozor na “transfóbne” vyjadrenia, aby vás jedného dňa nestíhali

Stovky a stovky eur na pokutách, vyše desaťtisíc eur za súdne trovy. To je bilancia írskeho učiteľa, ktorý v zásade…

11. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
11. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Ivan Štubňa

Milan Šupa

René Pavlík

Marek Brna

Miroslav Urban

Dušan Hirjak

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov