Brusel 2. augusta (TASR) – Predstavitelia piatich členských štátov EÚ – Estónska, Fínska, Litvy, Lotyšska a Poľska dosiahli dohodu v Bruseli na vytvorenie spoločného podniku, Rail Baltica, ktorý by mal zabezpečiť priame vysokorýchlostné železničné prepojenie medzi Helsinkami a Varšavou, s napojením na Berlín. Uviedol dnes európsky internetový denník EUobserver.
Predstavitelia piatich štátov o vytvorení spoločného podniku na vybudovanie vysokorýchlostnej železnice s rýchlosťou až 240 km/h, sa stretli na rokovaniach v Bruseli v utorok.
Päť uvedených štátov si udrží vlastníctvo železničnej infraštruktúry, čo je predpoklad pre získanie fondov zo strany EÚ.
Rail Baltica je jedným z prioritných projektov EÚ s názvom Transeurópska dopravná sieť (TEN-T).
Podľa pôvodných plánov by projekt Rail Baltica mal prepojiť Fínsko, tri pobaltské štáty a Poľsko. Zároveň by to malo viesť k zlepšeniu dopravného spojenia medzi strednou a severnou Európou a napojením na Berlín so západom Európy.
Ide o projekt nepretržitého železničného spojenia, ktoré nadviaže na lodné prepojenie Helsinky – Tallin (v budúcnosti sa plánuje výstavba železničného tunela pod Baltským morom) a cez hlavné mesto Estónska povedie cez Rigu (Lotyšsko) a Kaunas (Litva) do Varšavy, kde sa napojí na berlínsku trasu. Kontinuálna trať od Tallinu do Varšavy meria vyše 950 km.
Projekt bude mať aj širší regionálny význam, lebo prechádza v tesnom susedstve Kaliningradskej oblasti, ktorá patrí Ruskej federácii a neďaleko od mesta Grodno, piateho najväčšieho mesta v Bielorusku, na západe tejto krajiny.
Projekt Rail Baltica bude financovaný zúčastnenými členskými štátmi a z rozpočtu EÚ cez program TEN-T a aj prostredníctvom štrukturálnych a kohéznych fondov EÚ. Celkové náklady sa odhadujú na sumu okolo 1,5 miliardy eur.