“V septembri sme dostali správu, že vláda SR a minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) sa rozhodli spojiť dva úseky diaľnic D4 a R7 s použitím PPP financovania, pretože finančné prostriedky z európskych fondov sa v bratislavskom regióne nemôžu použiť. My si však myslíme a trváme na tom, že pripravenosť výstavby R7 a D4 je úplne neúmerná. Vieme, že R7 je v takom štádiu pripravenosti, že v prípade rozdelenia D4 a R7, by sa R7 mohla v roku 2014 nezávisle začať stavať. Avizovaný začiatok výstavby R7 v roku 2015 nie je pre nás prijateľný,” priblížil Érsek.
Prisľúbil zároveň, že starostovia dotknutých približne 24 obcí urobia všetko preto, aby sa záležitosti ohľadom potrebných vyjadrení, povolení od obcí poskytli rezortu dopravy bez meškania – obratom. “Následne od pána ministra dopravy Počiatka očakávame vysvetlenie, prečo by sa pri takomto ústretovom postoji obcí nemohlo začať s výstavbou R7 v roku 2014. Pre vzájomné stretnutie sme pánovi ministrovi ponúkli termín stretnutia v čase do 15. novembra. Starostovia obcí budú termín stretnutia akceptovať,” zdôraznil.
Rozdeľovanie veľkých projektov do menších je z hľadiska filozofie a účelu PPP kontraproduktívne a neefektívne
“Žiadame, aby sa našli peniaze na PPP projekty a aby sa začalo konečne stavať. Stavať sa podľa nás dá aj bez úsekov cesty D4. Pri spájaní R7 a D4 sa spája spojiteľné s nespojiteľným. Totiž cesta R7 je v štádiu prípravy “na spadnutie” a ak budeme čakať na dokumentáciu potrebnú pre výstavbu D4, tak prejde ďalších päť rokov. Chcem preto vyzvať pána ministra dopravy v mene všetkých starostov okolitých obcí, aby svoje sľuby z listu, zaslaného mi v roku 2012, dodržal. Žiadam ho, aby nespájal výstavbu D4 s R7,” spresnila Ožvaldová.
Pripomenula, že neúnosná cestná dopravná situácia z juhovýchodu SR smerom do Bratislavy bola potvrdená už uznesením vlády SR v roku 2003, keď kabinet odsúhlasil výstavbu rýchlostnej komunikácie R7. “Žiadame preto v mene všetkých starostov okolitých obcí, aby sa pokračovalo vo výstavbe, pretože už dnes neúnosná dopravná situácia je zo dňa na deň horšia a horšia,” dodala.
Prioritným záujmom rezortu dopravy je riešiť dopravnú situáciu v okolí Bratislavy komplexne. “Výstavba R7 bez výstavby D4 nemá podľa doterajších predbežných štúdií zmysel. Tie ukázali, že projekt je potrebný a treba ho začať stavať čo najskôr. Keďže ide o veľmi finančne náročný projekt, štúdie na jeho realizáciu ukazujú, že jedinou možnosťou na ich stavbu bude využitie PPP projektov. Ide o najschodnejšiu alternatívu, prostredníctvom ktorej bude možné celú R7 a celú D4 od Jaroviec po Raču postaviť v čo najskoršom termíne,” uviedol v reakcii pre TASR Martin Kóňa, hovorca MDVRR SR.
“Prekvapuje nás postoj pána Érseka, pretože s rovnakým postupom – jedného spoločného PPP projektu – počíta aj diaľničný plán z júla 2011 schválený bývalou vládou, kedy bol on štátnym tajomníkom na ministerstve dopravy. Rozdeľovanie veľkých projektov do menších je z hľadiska filozofie a účelu PPP kontraproduktívne a neefektívne. Samozrejme existuje predpoklad, že niektoré z úsekov R7 budú verejnosti sprístupnené ešte pred otvorením úseku D4,” dodal Kóňa.
mž