Košice 11. decembra 2014 (TASR/HSP)
Cieľom kampane je zasiahnuť mnohých cestujúcich, ktorí odchádzajú do zahraničia za prácou a informovať ich o potenciálnom nebezpečenstve
Na fenomén novodobého otroctva upozorňuje oddnes na košickej autobusovej stanici kampaň GIFT box Slovakia – ľudia nie sú na predaj. Návštevníci sa tak v budove stanice môžu až do polovice januára bližšie dozvedieť o hrozbách obchodovania s ľuďmi.
Košice sú poslednou tohtoročnou zastávkou preventívnej kampane, ktorú Slovenská katolícka charita (SKCH) spustila v januári v Bratislave. Odvtedy navštívila na našom území desať miest, svoju púť završuje na východe Slovenska, odkiaľ pochádza najviac obetí obchodovania s ľuďmi. Cieľom kampane je zasiahnuť mnohých cestujúcich, ktorí odchádzajú do zahraničia za prácou a informovať ich o potenciálnom nebezpečenstve. Okrem nich sa zameriava aj na študentov, aby sa o tomto zločine dozvedeli interaktívnou formou.
“Obdobie Vianoc je pre túto kampaň zvlášť zaujímavé, nakoľko GIFT box, v preklade darčeková škatuľa, pripomína darček a celú vianočnú atmosféru. Pokiaľ však vojdete dovnútra, zistíte, že nejde o nič príjemné. Aj takáto forma je však dôležitá, pretože dokáže ľudí zaujať a zobudiť ich z nevedomosti,” uviedla koordinátorka preventívnych aktivít SKCH Jana Urbanová.
Darčekovú škatuľu s témou obchodovania s ľuďmi bolo možné vidieť počas roka v Bratislave, Prievidzi, Nitre, Trnave, Lučenci, Rožňave, Rimavskej Sobote, Trenčíne, Banskej Bystrici či v Kysuckom Novom Meste. SKCH šírila kampaň cez pracovný veľtrh, filmové a hudobné festivaly, GIFT box tiež pútal pozornosť na námestiach či v obchodnom centre. V niektorých mestách robila projektová manažérka SKCH Andrea Bezáková aj prednášky pre školy a verejnosť. “Je dôležité ľudí informovať a popísať znaky obchodovania s ľuďmi. Vďaka tomu ich vyzbrojíme, aby dokázali proti tomuto zločinu bojovať spolu s nami,” konštatovala.
Cieľom je uchrániť čo najviac ľudí pred tým, aby sa stali obeťami tejto trestnej činnosti. “Práve preto sme v tomto roku zvýšili počet aktivít zameraných na boj proti obchodovaniu s ľuďmi. S GIFT box-om sme precestovali od západu na východ Slovenska, na jeseň sme v Bratislave organizovali prvý filmový festival s problematikou novodobého otroctva na našom území a len v novembri sme v spolupráci s britským veľvyslanectvom spustili novú preventívnu kampaň Dve malé dievčatá, ktorá má zacielenie najmä na školy a centrá pre mládež,” povedal generálny sekretár SKCH Radovan Gumulák.
V budúcom roku bude kampaň pokračovať v ďalších mestách východného Slovenska.
jf