Európska komisia chce ročné STK, zaplatia to vodiči

Európska komisia chce ročné STK, zaplatia to vodiči
Aj staré vozidlá musia prejsť technickou kontrolou
Aj staré vozidlá musia prejsť technickou kontrolou

Brusel 14. júla (TASR,HSP/Foto:TASR)

Na európskych cestách príde pri nehodách spôsobených technickou poruchou vozidiel každý deň o život viac ako päť ľudí. Tvrdí to Európska komisia (EK), ktorá preto prijala nové pravidlá, ktorými sprísnila systém kontroly technického stavu vozidiel a rozšírila jeho pôsobnosť.

Podľa správy EK technické poruchy majú údajne veľký podiel na nehodách. Spôsobujú šesť percent všetkých dopravných nehôd, čo každoročne predstavuje 2000 smrteľných zranení a oveľa viac zranení, ktoré nekončia smrteľne. Osem percent všetkých nehôd motocyklov súvisí s technickými poruchami.

 

Reklama
Siim Kallas, podpredseda EK za oblasť dopravy
Siim Kallas, podpredseda EK za oblasť dopravy

Súčasné minimálne štandardy sú z roku 1977 

Platné právne predpisy EÚ, v ktorých sa stanovujú minimálne štandardy technickej kontroly vozidiel, boli prijaté v roku 1977. A odvtedy boli aktualizované iba v malej miere. Automobily, správanie vodičov a technológie sa však od uvedeného roku veľmi zmenili.

Reklama

Problémom je, že na cestách jazdí príliš veľa vozidiel s technickými chybami. Z nedávno realizovaných štúdií v Spojenom kráľovstve a Nemecku vyplýva, že až v prípade 10 percent automobilov sa niekedy objavila porucha, ktorá by spôsobila, že tieto vozidlá neprejdú technickou kontrolou. Podľa platných predpisov sa navyše vôbec nekontrolujú mnohé technické nedostatky s vážnymi dôsledkami pre bezpečnosť (napríklad ABS a ESC – elektronický systém kontroly stability).

 

Ušľachtilé ciele komisie, ale cenu platia iní 

Cieľom nových návrhov komisie je zachrániť viac ako 1200 životov ročne a zabrániť viac ako 36.000 nehodám spojeným s technickými nedostatkami vozidiel. „Keď jazdíte v aute, ktoré nie je technicky spôsobilé na premávku po ceste, ohrozujete seba a vašich spolucestujúcich. Navyše ohrozujete všetkých ostatných účastníkov cestnej premávky okolo vás. Jednoducho nechceme, aby tieto autá, ktoré môžu zabíjať, premávali po našich cestách,“ povedal podpredseda EK zodpovedný za oblasť dopravy Siim Kallas.

Medzi kľúčové prvky nových návrhov patrí povinná kontrola skútrov a motocyklov v celej EÚ, kratšie intervaly medzi pravidelnými kontrolami technického stavu starších vozidiel, zvýšenie frekvencie kontrol vozidiel a dodávkových vozidiel s obzvlášť vysokým počtom najazdených kilometrov a skvalitnenie kontroly vozidiel v dôsledku stanovenia spoločných minimálnych štandardov týkajúcich sa nedostatkov, skúšobného vybavenia a inšpektorov.

Reklama

Návrh EK taktiež predvída aj zavedenie povinnej kontroly elektronických bezpečnostných prvkov vozidiel, pričom do tejto oblasti spadá aj boj proti manipulácii s počítadlami najazdených kilometrov prostredníctvom evidencie stavu počítadiel kilometrov.

 

Cieľom bezpečnosť alebo záujmy automobilovej lobby? 

Stav ciest spôsobí štyrikrát viac dopravných nehôd ako technický stav vozidiel
Stav ciest spôsobí štyrikrát viac dopravných nehôd ako technický stav vozidiel

Preložené do zrozumiteľnej reči to znamená, že majitelia motorových vozidiel budú musieť chodiť na STK častejšie, pri vozidlá starších ako 4 roky raz ročne. Ak si uvedomíme, že v rámci EÚ je podiel takýchto áut 66%, znamená to, pôjde o vítaný príjem do štátneho rozpočtu (či už kvôli pokutám za neabsolvovanie technickej kontroly alebo naopak kvôli poplatku za jej absolovanie). Otázka teda znie, či cieľom rozhodnutia Európskej komisie bolo naozaj zvyšovať bezpečnosť premávky na cestách, alebo v skutočnosti podpora klesajúceho dopytu po automobiloch v Európskej únii. Európska štúdia Autofore, z ktorej komisia vychádzala sa tak javí prinajmenšom ako skreslená. Počet dopravných nehôd na Slovensku spôsobených technickou poruchou totiž nie je 6%, ale iba pol percenta. V roku 2010 išlo podľa štatistiky nehodovosti na ministerstve vnútra len o 111 nehôd a v minulom roku len o 66. Zlý technický stav spôsobil menej dopravných nehôd než lesná zver alebo zlý stav vozovky.

Ak si Európska komisia vybrala skutočne za cieľ znižovať nehodovosť, mala by začať tam, kde je situácia najhoršia: namiesto kontroly áut sa zameriavať na každoročnú kontrolu znalostí a dodržiavania pravidiel cestnej premávky u šoférov. Zvýšilo by to síce každoročne nervozitu u časti populácie, ale pozitívne výsledky vzhľadom na nehodovosť by boli hmatateľnejšie než “zlý technický stav” vozidla. Pravda, automobilová lobby by z toho nemala nič.

Reklama

Krajiny ako Slovensko musia marketingových pracovníkov automobiliek vyslovene hnevať. Podľa štatistík z roku 2009 sme v rámci EÚ jazdili na tretích najstarších autách. Priemerný vek auta so slovenskou ŠPZ sa pohyboval okolo 11 rokov (horšie na tom boli už len Estónci a Fíni). Príčiny poznáme. Slovák šetrí, ťažko sa vzdáva niečoho, čo draho nadobudol, ale o svoj automobil sa preto aj snaží starať, jazdí opatrne. Ak si odmyslíme absenciu airbagov, určite odmietne kritiku, že by jeho žiguľka mohlo byť nebezpečné. A možno má aj pravdu. Ak by si páni a dámy z Bruselu lepšie prečítali vlastné štatistiky, zistili by, že polovicu dopravných nehôd spôsobia vozidlá mladšie ako sedem rokov (44,89% v roku 2010). Tie však na každoročnú technickú kontrolu chodiť nemusia. Veď ak by ju schválili (veď nehodovosť je prakticky zhodná), bolo by ľahšie uveriteľné, že im išlo o bezpečnosť na cestách, než o snahu o obchodné záujmy automobilového priemyslu.

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
Reklama

Odporúčame

Reklama

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

20:27

Ruský prezident Vladimir Putin sa v máji chystá navštíviť Čínu. Bude to jeho prvá zahraničná cesta od znovuzvolenia v prezidentskej funkcii v rámci snahy Moskvy o prehĺbenie vzťahov s Pekingom.

20:06

Pre Ukrajinu ešte nie je neskoro, aby zvíťazila nad Ruskom, ak spojenci splnia sľuby o dodaní ďalších zbraní. Uviedol to generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg,

20:05

Izraelské médiá informovali, že z mesta Rafah v Pásme Gazy ušli pred blížiacou sa izraelskou ofenzívou desaťtisíce ľudí. TASR prevzala informácie zo správy tlačovej agentúry DPA.

19:41

Prokuratúra v Madride odporučila, aby predbežné vyšetrovanie manželky španielskeho premiéra Pedra Sáncheza bolo zrušené. Uviedli to televízna stanica RTVE, noviny El País a ďalšie médiá s odvolaním sa na justíciu.

19:39

Švajčiarska potravinárska spoločnosť Nestlé odmietla tvrdenia mimovládnej organizácie Public Eye, podľa ktorej do svojich výrobkov v rozvojových krajinách pridávala cukor. V rovnakých výrobkoch na európskom trhu ich predáva bez cukru.

19:35

Európsky parlament hlasoval v Štrasburgu za zriadenie nového orgánu pre etické štandardy, ktorý bude bojovať proti korupcii v inštitúciách Európskej únie a sledovať pravidlá lobingu a korupcie. 

19:06

Generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg ocenil predbežnú dohodu medzi Nemeckom a Francúzskom o spoločnej výrobe moderných obranných systémov. 

Stoltenberg v Nemecku
Na snímke generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg, ktorý sedí v stíhačke Eurofighter, sa usmieva pred štartom počas návštevy taktickej letky 73 Steinhoff v meste Laage neďaleko Rostocku na severe Nemecka
19:05

Predsedu bulharského parlamentu Rosena Žeľazkova odvolali z funkcie, pretože bývalý koaličný partner ho obvinil z neplnenia si pracovných povinností.

19:02

Európsky policajný úrad rozbil zločineckú skupinu, ktorá sa zameriavala na cenné starožitné knihy. 

18:49

Benátky začali skúšobne vyberať poplatok od turistov, ktorí toto mesto navštívia na jeden deň bez prespania. Cieľom je obmedziť turistický nával, opatrenie však čelí aj kritike.

18:47

Vyšetrovatelia vlaňajšej tragickej streľby na Univerzite Karlovej sú blízko oznámenia motívu útočníka. Na rokovaní bezpečnostného výboru Poslaneckej snemovne to povedala dozorujúca štátna zástupkyňa (prokurátorka) Jana Murínová. Strelec podľa nej netrpel duševnou poruchou. 

Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










Reklama

NAJNOVŠIE










Reklama
Reklama

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Plagát portugalskej Karafiátovej revolúcie sa nachádza v mestskom parku v Lisabone. Karafiátová revolúcia ukončila pred 50 rokmi diktatúru v Portugalsku

Autor: TASR/AP-Armando Franca

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Reklama
Reklama

Blog - redakcia Hlavných správ nezodpovedá za obsah blogerských príspevkov

Erik Majercak

Ivan Štubňa

Gustáv Murín

Milan Šupa

Peter Lipták

Reklama
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali