Bratislava 31. júla (TASR) – Dopravný podnik Bratislava (DPB) znížil od roku 2010 svoju stratu o vyše osem miliónov eur. Kým v roku 2010 sa pohybovala na úrovni desiatich miliónov eur, vlani dosiahla 1,8 milióna eur. Po dnešnom kontrolnom dni v DPB to vyhlásil primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD).
"Stratu podniku produkovanú viac rokov platili banky, a to úvermi, ktoré DPB poskytovali. Koncom roku 2010, resp. v polovici roku 2011 však banky dali signál, že už nie sú pripravené pokračovať, ak neuvidia konsolidáciu financovania," pripomenul negatívne hospodárske smerovanie podniku spred troch rokov Ftáčnik s tým, že dopravný podnik by už tak nemohol pokračovať vo svojom ďalšom fungovaní. Nové vedenie však podľa neho úlohu začať konsolidovať danú mestom splnilo a problém s úvermi už DPB nemá. "Dnes sme v stave, že podnik má konsolidované ekonomické hospodárenie, dokázal zredukovať svoje náklady a znížiť stratu, ktorá bola plánovaná na rok 2011," dodal Ftáčnik.
V roku 2011 sa strata DPB dostala z 10 na úroveň 6,9 milióna eur. "Veľké číslo tam vtedy znamenali takzvané oprávky, teda samotná strata bola podstatne nižšia, okolo 2,5 milióna eur," vysvetlil primátor. Za minulý rok bola strata už len okolo 1,8 milióna eur. "Keby sme odpočítali faktor zvýšenej ceny nafty a opráv, ktoré bolo treba urobiť na tuneli a DPB ich robil za vlastné peniaze, tak by podnik naplnil ten cieľ, s ktorým sme vstupovali do roku 2012, a to dosiahnuť vyrovnané hospodárenie," argumentoval primátor. Podotkol, že podnik stále jazdí 45 miliónov vozokilometrov. "Poskytujeme taký komfort ako v roku 2010, za tri roky sme výkony výrazne neznížili," dodal.
Dopravný podnik má podľa jeho šéfa Ľubomíra Belfiho aj tento rok plánovanú stratu, a to na úrovni troch miliónov. "Tak nám to vychádzalo na začiatku roka z hľadiska toho, že mesto nemohlo poskytnúť viac zdrojov, ale tak to bolo aj vlani," pripomenul. Predpokladanú stratu chce ale DPB podľa svojho šéfa znížiť. "Na nulu to však bude veľmi ťažké. Tento rok nám tak ako vlani do nákladov vošiel ďalší milión na tunel," dodal Belfi.
Primátor dnes tiež ocenil, že DPB ukončil tri veľké obstarávania – na jednosmerné a obojsmerné električky a taktiež trolejbusy. "Videli ste pri tendri na trolejbusy, že to vôbec nebolo jednoduché. Dlho sa takéto veci neobstarávali, skúsenosti chýbali," okomentoval primátor fakt, že prvú súťaž na trolejbusy DPB zrušil Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO). Úspešná bola až druhá. Prvé vozidlá by sa mali v uliciach mesta objaviť už budúci rok.
Ftáčnik pripomenul, že sa bude diskutovať aj o tom, ako modernizovať vozový park autobusov. "Aj tam dostávame signály, že to, čo dnes máme k dispozícii, má obmedzenú životnosť," podotkol. Podľa Belfiho má DPB minimálne 120 autobusov, ktoré sú v priemere 15 až 20 rokov staré. Primátor zopakoval, že modernizovať sa s pomocou európskych peňazí budú aj električkové trate. Tá v Dúbravke by sa mala začať na jar. Dopravný podnik pripravuje aj projekt modernizácie depa.
Od začiatku roka DPB podľa Belfiho vypovedalo funkčnosť 35 vozidiel. Podnik preto vypísal súťaž na prenájom trolejbusov aj autobusov. "To je rámcová zmluva, ktorá je pripravená pre prípad, že by sme v decembri, januári, vo februári museli prenajať nejaké vozidlá, aby sme vedeli zabezpečiť normálnu výpravu," dodal šéf DPB.