Bratislava 6. augusta 2020 (HSP/Foto:TASR – Michal Svítok)
Predsedníčka výboru NR SR pre zdravotníctvo Jana Cigániková (SaS) upozorňuje na zneužívanie záchraniek v niektorých prípadoch. Poslankyňa pripomína, že záchranná zdravotná služba sa má volať iba pri život ohrozujúcich a vážnych stavoch
“Každý jeden z nás má vždy a za každých okolností nárok na neodkladnú zdravotnú starostlivosť. Avšak, záchranná zdravotná služba sa má volať iba pri život ohrozujúcich a vážnych stavoch (infarkt, kolaps, ťažký úraz a pod.). Žiaľ, ľudia ju často zneužívajú a volajú záchranárov neopodstatnene. Úlohou záchranárov je poskytnúť odbornú prvú pomoc a previezť pacienta do nemocnice, nie vyliečiť ho,” upozorňuje Cigániková.
Poslankyňa v svojom príspevku zároveň zdieľala analýzu, ktorá upozornila na jeden kuriózny prípad z Trebišova, kde bola záchranka privolaná na rovnakú adresu až 291 krát za 243 dní. V priemere navštevovali adresu každý tretí deň, ale boli aj také prípady, kedy tam prišli viackrát za deň. A to aj napriek tomu, že nemocnica bola od adresy vzdialená len 15 minút.
“Na mnohé prípady zneužitia záchrannej služby sa už poukazovalo veľakrát. Samozrejme, sú prípady, kedy pacient nevie posúdiť vážnosť stavu, ale na to sú tu zaškolení operátori tiesňovej linky. Tí prostredníctvom rozhovoru s pacientom zhodnotia zdravotný stav a vyšlú záchranku,” dodáva na záver Cigániková s tým, že netreba zabúdať na skutočnosť, že tam, kde je záchranka privolaná zbytočne, na inom mieste môže chýbať.