Banská Bystrica 27. októbra (TASR) – Výsledky dotazníkového prieskumu spusteného počas Európskeho týždňa mobility 2013 týkajúceho sa mestskej hromadnej dopravy (MHD) v Banskej Bystrici hovoria, že za hlavný nedostatok respondenti označili nízku frekvenciu spojov, pozitívne zhodnotili technický stav autobusov a trolejbusov a dobrú dostupnosť zastávok. TASR to uviedla hovorkyňa primátora Martina Kanisová.
Výsledky boli prezentované koncom pracovného týždňa v Radnici, kde sa uskutočnila verejná diskusia na tému MHD v meste Banská Bystrica. Od 16. septembra do 14. októbra odpovedalo na otázky týkajúce sa kvality a úrovne MHD v meste pod Urpínom 861 respondentov. Cieľom prieskumu bolo pomenovať hlavné dôvody klesajúcej popularity takéhoto spôsobu dopravy. Medzi návrhmi na zlepšenie tiež figurovala možnosť pripojenia na internet či lepšia nadväznosť spojov. Informácie získané prostredníctvom dotazníka budú spolu s odbornou analýzou slúžiť ako východisko pre tvorbu koncepcie rozvoja MHD v meste.
Téma MHD je podľa slov Andrey Štulajterovej, manažérky pre rozvoj nemotorovej dopravy v meste Banská Bystrica, dôležitá práve v tomto období: "Európska komisia plánuje na roky 2014-2020 vyčleniť veľké finančné prostriedky práve na rozvoj a posilnenie MHD v mestách. Aby sme boli dobre pripravení na tieto výzvy a boli schopní čerpať finančné prostriedky z Európskej únie, musíme poznať názor laickej aj odbornej verejnosti a tento názor implementovať do predkladaných projektov," upozornila Štulajterová.
Marek Modranský zo Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) Zvolen, a. s., ktorý je aj člen predstavenstva Dopravného podniku mesta Banská Bystrica, a. s., TASR povedal, že pokiaľ ide o rozvojové projekty, pripravujú spoluprácu s vedením mesta. "Od roku 2014 chceme intenzívne začať s osádzaním digitálnych označníkov na zastávkach, ktoré sú hlavnými prestupnými bodmi v Bystrici." A teda na Námestí slobody, Huštáku, zastávke Úsvit, Sládkovičovej, v Radvani, Rudlovej-Sásovej. Označníky budú informovať cestujúcich o koľko minút príde autobus podľa aktuálnej polohy GPS. "Tak, ako to je aj v iných európskych mestách," podotkol Modranský.
Pokračoval, že v súvislosti s nadväznosťou spojov do budúcna pripravujú nové cestovné poriadky pre MHD v Bystrici. Tak, aby sa znížil počet liniek, ale boli rovnaké výkony a zhustili sa intervaly premávky spojov. Modranský uviedol, že ľudia poukázali aj na predčasné odchody autobusov. "Ak na základe podnetu zistíme, že nejaký autobus predčasne odišiel, voči jeho vodičovi vyvodíme prísne sankcie," podotkol Modranský. Podobne si dajú pozor aj na vodičov, ktorí sa budú neprívetivo správať k cestujúcim.
V Banskej Bystrici prevádzkujú MHD dvaja dopravcovia. SAD Zvolen začala zabezpečovať MHD v meste od roku 2006, v roku 2007 sa po opätovnom spustení trolejbusovej dopravy zapojil aj Dopravný podnik mesta Banská Bystrica.