Svet 1. december 2017 (HSP/VOX/Foto:TASR/Aly Song/Pool Photo via AP)
Pri lietaní existuje len málo vecí, ktoré sú horšie ako čakanie na vystúpenie z lietadla
Potom, čo sme leteli nad krajinou stovky kilometrov za hodinu, strávime desiatky minút bolestne blízko našich destinácií a sledujeme, ako iní ľudia pomaly opúšťajú svoje miesta, zatiaľ čo my čakáme, kým príde rad aj na nás.
Existuje oveľa lepší spôsob, ako sa dostať z paluby lietadla, no žiadna letecká spoločnosť ho nepoužíva. Použitím počítačových simulácií viaceré skupiny nezávislých výskumníkov zistili, že vystupovanie podľa uličky namiesto radu by výrazne znížilo čas. Inými slovami, vystúpili by najprv všetci pasažieri v uličke, potom v strednom rade a nakoniec pri oknách.
V štúdii z roku 2014 sa napríklad zistilo, že táto metóda zníži čas vystupovania o viac ako 35 percent. Samozrejme, tieto štúdie zahŕňali len simulácie, nie reálne experimenty. Ale iná štúdia zistila, že podobné zmeny v metódach nástupu do lietadla by urýchlili celý proces – a preto je logické, že by to mohlo fungovať aj pri vystupovaní.
Spôsob, akým ľudia z lietadiel vystupujú, je tak hlboko zakorenený, až sa zdá nevyhnutný. Každý rad vystupuje jeden po druhom. Ale nie je to jediný spôsob, ako sa dá dostať von z lietadla. Namiesto toho môžeme nechať vystúpiť najprv všetkých pasažierov v uličke na ľavej strane, potom pravú uličku, potom ľavú strednú sedačku, potom pravú, potom ľavú stranu sedadiel pri okne a nakoniec pravú.
Tu je hrubý návrh, ako by to mohlo vyzerať. Ide o otočenú verziu animácie nastupovania na palubu.
Spočiatku by to mohlo byť divné, no táto metóda má kľúčovú výhodu oproti konvenčnej. Ušetrila by čas aj pri výbere batožiny, keďže všetci vystupujúci by si dokázali vybrať batožinu súčasne. Pri vystupovaní po radoch to nie je možné.
Tieto výhody sú potvrdené v niekoľkých rôznych počítačových simuláciách. Štúdia modelovala, ako by to ovplyvnilo dobu vystupovania v lietadlách s kapacitou 50, 144 a 182 miest, a zistila, že pre všetky tri možnosti došlo k zníženiu potrebného času.
Jednou z hlavných nevýhod tejto metódy je to, že by zakázala spolu vystupovať ľuďom, ktorí spolu cestujú a sedia vedľa seba, čo je skutočný problém pre rodiny s malými deťmi. Možno by sa mohla zaviesť politika, ktorá by im poskytla výnimky.
Ale skutočný dôvod, pre ktorý každá letecká spoločnosť považuje tento postup za vylúčený, sú peniaze. Aj keď dlhšie čakanie na letisku spôsobuje leteckej spoločnosti náklady, zarábajú na poskytovaní sedadiel prvej triedy. A časť atraktívnosti týchto sedadiel spočíva v tom, že umožňujú cestujúcim vystúpiť pred samotným procesom vystupovania. Mnohé letecké spoločnosti si tiež účtujú viac za prémiové sedadlá v prednej časti, ktorá sa skôr dostane von.