Berlín 1. februára 2019 (HSP/Foto: TASR/AP- Michael Probst)
Škandál s výfukovými plynmi znížil medzi Nemcami popularitu naftových motorov. Mnohí sa teda chcú teraz zbaviť svojho staršieho dieselového vozidla a záujemcov nachádzajú v krajinách strednej a juhovýchodnej Európy. No je tu aj environmentálne hľadisko
Podľa informácií Spiegel Online hlavne Rumunsko je už dlhú dobu významným odberateľom starých ojazdených áut zo západnej Európy. Tu sa počet registrovaných vozidiel s dieselovým motorom podľa údajov od roku 2017 do roku 2018 zvýšil o viac ako 31-tisíc.
Aj české autobazáre ich vo veľkom vykupujú priamo od nemeckých majiteľov.
Podľa prieskumu trhu v strednej a východnej Európe, ktorý vykonal predajca ojazdených vozidiel AAA Auto, 63% dovezených ojazdených vozidiel v Českej republike pochádza z Nemecka a takmer rovnaké percento má dieselový motor. Na Slovensku ide však až o 78% ojazdených vozidiel s dieselovým motorom.
V Českej republike, ako aj v Poľsku, Chorvátsku a Srbsku neexistujú žiadne environmentálne zóny. Petr Přikryl z Českej asociácie autobazárov vysvetlil, že zákazníkov ani príliš nezaujíma čistota výfukových plynov, ale jednoducho len to, aká je spotreba. A keďže je v tomto smere o 20% až 30% úspornejšia nafta, zaujímajú sa teda o dieselové vozidlá.
Srbsko je jednou z mála balkánskych krajín, kde je stále dovolená staršia menej prísna emisná norma Euro 3 schválená ešte v roku 2000.
Kupujúcich v Srbsku tak zaujíma najmä to, aby boli autá lacné, pridáva svoje skúsenosti majiteľ belehradského autobazáru Slobodan Curguz. To znamená, že autá sú zvyčajne staršie a majú najazdených viac kilometrov. Podľa združenia srbských dovozcov motorových vozidiel je priemerný vek použitých dovezených automobilov okolo 12 rokov.
V Rumunsku podľa výročnej správy 2018 asociácie výrobcov automobilov ACEA majú automobily v priemere až 16 rokov, a to aj napriek tomu, že už niekoľko rokov existovali prémie za zošrotovanie.
V Českej republike a v Chorvátsku je priemerný vek automobilov približne 14 rokov, v Poľsku viac ako 13 rokov, v Nemecku niečo vyše 9 rokov.
Denník Die Welt poukazuje aj na hľadisko vplyvu starých dieselových motorov na životné prostredie. Environmentálne organizácie vystupujú proti ich vzostupnému trendu používania, no povedomie v tomto je ešte slabé a vyhrávajú iné faktory.
“Stredná a juhovýchodná Európa sa nesmie stať skládkou starého nepotrebného a špinavého odpadu a produktov znečisťujúcich vzduch,” vyhlasuje Jan Piňos z Hnutia Dúha v Prahe.
No kritika tiež pochádza aj priamo z Nemecka, od poslankyne Ingrid Remmersovej (Ľavica): “Nemecko vyváža nevyriešený dieselový škandál do susedných krajín.”