Bratislava 1. augusta (TASR) – Najväčšiu retrospektívnu výstavu konceptuálneho umelca Ľubomíra Ďurčeka pripravila Slovenská národná galéria (SNG) pod názvom Situačné modely komunikácie. Obsahuje analógové fotografie, 8- a 16-mm filmové záznamy, ručne a na písacom stroji písané texty, xeroxy, unikátne samizdatové autorské knihy s ručnou sadzbou a ručným viazaním z obdobia od 70. do začiatku 90. rokov minulého storočia.
"Exponáty sú z čias československej normalizácie a po Nežnej revolúcii. Výstava je pokus ucelene poňať a nejakým dobrým spôsobom artikulovať divákom, aby sa mohli v autorovej tvorbe orientovať. Katalóg k výstave je prvým uceleným materiálom o umelcovi," povedala na dnešnej tlačovej konferencii kurátorka výstavy Mira Keratová.
Podľa nej bolo ťažké realizovať expozíciu, pretože diela tohto umelca neoficiálnej výtvarnej scény v období socializmu ani neboli tvorené pre výstavnú činnosť. Reagoval nimi na politické a sociálne súvislosti, aj na príznakové, absurdné situácie v mestskom verejnom priestore, ktoré fotograficky zaznamenával. Diela vznikali aj ako určité zámerné experimenty, zážitkové situácie či konfrontácie s dobou. V štyroch častiach sú vybrané performatívne diela, ktoré prepájajú vtedajšie sociopolitické súvislosti a odkazujú k spoločenskému kontextu Ďurčekovej tvorby podľa realizovanej situácie. Na treťom poschodí Esterházyho paláca sú diela delené na kontextuálne, psychogeografické, participatórne a semiotické situácie.
Návštevník výstavy spozná aj našu nedávnu minulosť. Napríklad aj pomocou celých strán vtedajšej dennej tlače, ktoré umelec svojsky dotvoril v cykle Fotografie (1976-1986). Softland je séria 514 fotografií, ktorými zachytil ponežnorevolučné situácie na verejnosti od 2. mája 1990 do 1. mája 1991, a možno si ich pozrieť za 50 minút na videu. Vo viacerých miestnostiach sú rôzne dlhé filmové diela ako záznamy realizovaných situácií. Na fotografiách je výtvarník často objektom ďalších situácií. Napríklad ako paličkou píše slovo pravda na vodnú hladinu. Vtipné je aj dielo Posledné zhromaždenie, ktoré v čase Nežnej revolúcie vytvoril z 20 obrazov prezidenta Gustáva Husáka na chodbe školy, kde pracoval ako učiteľ. Zaujímavé nazretie ponúka do spisu Tajné!
Ľubomír Ďurček (1948) ukončil Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave v roku 1973. Ako učiteľ pôsobil v tomto meste na Strednej knihovníckej škole a Strednej priemyselnej škole grafickej. V období socializmu sa stretával a tvoril s ďalšími umelcami neoficiálnej výtvarnej scény, s okruhom Dočasnej spoločnosti intenzívneho prežívania. Spolupracoval aj s výtvarníkmi Júliusom Kollerom a Kvetou Fulierovou. Po spoločenských zmenách v roku 1989 boli jeho diela uvedené na niekoľkých domácich a zahraničných prezentáciách. Prvá väčšia monografická výstava bola vlani v Stredoslovenskej galérii v Banskej Bystrici. Na ňu nadväzuje v rozšírenom vydaní táto v SNG, ktorá potrvá do 13. októbra.
UPOZORNENIE: TASR ponúka k správe zvukový záznam.