Bratislava 27. februára 2018 (HSP/lidovky/Foto: TASR- Martin Baumann)
Od tohto roku na Slovensku ako v jednej z prvých krajín funguje regulácia týkajúca sa zdieľanej ekonomiky, ktorá zahŕňa aj spoločnosti ako je Uber, Airbnb, či Booking.com. Minister financií Peter Kažimír v rozhovore pre Lidovky podotýka, že nejde o politickú agendu s primárnym cieľom navýšiť daňové príjmy štátu do štátneho rozpočtu, ale kľúčovým je udržať rovnaké podmienky pre všetky spoločnosti
Podľa Kažimíra, Slovensko aj Česko totiž majú “veľmi poctivý obchodný model založený na práci ľudí, na exporte, na strojárenstve, nechcú byť ani konkurovať daňovým rajom, ale aby všetky firmy platili férové dane”.
Ako príklad uvádza Uber. Kažimír sa nechce zastávať “normálnych taxikárov”, ale ak oni majú nejaké povinnosti a vodiči Uberu nie, lebo sa “netvária ako taxislužba”, tak istá deregulácia by tu mala byť. “Myslím, že sme to v súčasnosti vyriešili filigránsky, keď sme spoločnosti ako je Uber vyzvali, aby zriadili v krajine stálu prevádzku a ich zisky realizované na našom území zdaníme. Keď tak neurobia, všetci, ktorí im platia služby za sprostredkovanie, budú musieť odvádzať zrážkovú daň,” vraví Kažimír.
Či by stála prevádzka neporušovala princíp voľného pohybu v EÚ, bolo konzultované s OECD aj s Európskou komisiou. Síce sa tým predbieha vývoj v rámci celkovej európskej regulácie, ktorá ešte takéto opatrenia neprijala, ale v zásade žiadne vytknutia nemala. Podľa Kažimíra, čakať na európske riešenia je “čakaním na Godota”, pretože niektoré krajiny majú nastavené neférové pravidlá a so zmenou jednoducho nesúhlasia alebo by to trvalo veľmi dlho.
Nejde o to, aby sa teraz zvýšili kontroly, ale “predovšetkým je dôležité mať dobrú a jasnú legislatívu, aby sa v nej daňový poplatník dokázal orientovať a nebol zmätený, čím sa bude samozrejme zvyšovať aj ochota firiem a ľudí dane platiť”.
Na Slovensku sa pomýšľa zdaniť aj digitálne platformy, ako Facebook či Google. “Pokiaľ viem, tieto platformy získavajú z reklamných príjmov na Slovensku okolo 80 miliónov eur bez toho, aby tu nechali jediný eurocent. Ako dlho sa na to máme ešte pozerať? Týmto novým nosičom reklamy to poskytuje nefér výhodu nad klasickými reklamnými nosičmi, ktoré dane platia,” konštatuje Kažimír.
Vie, že digitálne odvody sú len dočasným krátkodobým riešením, ale “je tu aspoň signál k tomu, aby časť ziskov zostala v krajinách, odkiaľ zisky pochádzajú”. Navyše si “rozhodne nemyslí, že by sme mali mať pred týmito veľkými korporáciami rešpekt”. Malo by ísť o férové podnikateľské prostredie, či ide o menšiu alebo väčšiu krajinu. “Inak povedané, neobávam sa žiadnej protireakcie,” dodáva Kažimír.