Bratislava 5. októbra 2022 (HSP/Oilprice/Foto:Pixabay)
Kríza v dodávkach nafty v Európe sa v najbližších mesiacoch ešte zhorší, keďže tento mesiac sa na údržbu odstaví viac európskych rafinérií a neplánované výpadky znížia dodávky, informuje o tom špecializovaná stránka Oil Price. Európsky dopyt po palivách bude ťahať ďalší dovoz z iných regiónov, čo ešte viac obmedzí už aj tak napäté globálne trhy s rafinovanými produktmi. Očakávané sprísnenie situácie na trhu s naftou v Európe nastane práve v čase, keď sa EÚ pripravuje na zákaz dovozu ruských rafinovaných ropných produktov po mori od februára 2023.
Viac európskych rafinérií mimo prevádzky
Referenčné ziskové marže na naftu v Európe minulý týždeň podľa odhadov agentúry Reuters vzrástli na najvyššiu úroveň za posledné dva týždne, pričom analytici a obchodníci pre agentúru Reuters uviedli, že ceny nafty budú v podmienkach zužujúceho sa trhu stúpať.
Podľa odhadov spoločnosti Energy Aspects, na ktoré sa odvoláva agentúra Reuters, sa v októbri uskutoční plánovaná údržba veľkých rafinérií v celej Európe, čím sa odstaví celkovo 1,5 milióna barelov denne (bpd) kapacity. To je viac ako septembrová kapacita v rámci údržby a viac ako päťročný priemer pred COVID-om.
Potom sú tu neplánované odstávky, ako napríklad súčasná odstávka rafinérie vo Francúzsku v dôsledku štrajku zamestnancov rafinérie pre spory o mzdy. Viac ako polovica francúzskej rafinérskej kapacity je v súčasnosti mimo prevádzky v dôsledku štrajkov. Obchodníci s naftou a ďalšími produktmi v Európe sa obávajú, že neisté načasovanie návratu tejto kapacity by ešte viac zúžilo trh tesne pred embargom EÚ na ruské ropné produkty, ktoré sa začne uplatňovať začiatkom budúceho roka.
Mark Williams, analytik spoločnosti Wood Mackenzie, neočakáva, že by sa zásoby nafty zvýšili zo súčasnej úrovne.
“Očakávame, že ceny skutočne stúpnu… v polovici januára, pravdepodobne vo februári, ale možno uvidíme nárast o niečo skôr, pretože trh začne panikáriť,” povedal Williams pre agentúru Reuters.
Európa sa snaží nahradiť dovoz ruského paliva
Európa stále dováža veľké množstvo nafty z Ruska, a to už niekoľko mesiacov pred embargom, pričom za palivo platí viac ako za tieto dodávky v máji. Zároveň sa však snaží dovážať viac nafty z Ázie a Blízkeho východu, ako ukázali toky, ktoré začiatkom septembra zaznamenala analytická spoločnosť Vortexa.
Napriek tomu, že domáce zásoby nafty v USA sú na kriticky nízkej úrovni, vývoz rafinovaných produktov z pobrežia Mexického zálivu v USA sa v posledných mesiacoch zvýšil, čo podporil rastúci dopyt zo strany kľúčových spotrebiteľov v Latinskej Amerike a Európe, ktorí hľadajú náhradné barely za ruskú naftu, napísala minulý týždeň Pamela Mungerová, hlavná trhová analytička spoločnosti Vortexa.
Priemyselný dopyt, silná sezóna zberu úrody a výroba elektrickej energie ťahajú dodávky nafty do Latinskej Ameriky. Európa tiež zvýšila dovoz nafty z pobrežia Mexického zálivu v USA počas štyroch po sebe nasledujúcich mesiacov do septembra. Podľa Mungera zo spoločnosti Vortexa to americkým rafinériám dáva silný podnet na maximalizáciu výnosov z nafty v druhej polovici tohto roka a v ďalších rokoch.
Bidenova administratíva opäť vyslovila myšlienku obmedziť vývoz pohonných hmôt z USA s cieľom znížiť domáce ceny pohonných hmôt. Odvetvie varuje, že akékoľvek umelo zavedené obmedzenia vývozu palív z USA by mohli viesť k potenciálnemu zvýšeniu nákladov, zatváraniu rafinérií, strate pracovných miest a poklesu produktivity v Amerike a len zhoršia celosvetový nedostatok dodávok.
Globálne trhy s naftou zostanú v deficite
Zatiaľ čo trh so surovou ropou by mohol byť stále v prebytku, a to aj po embargu EÚ a obmedzení cien ruskej ropy, “očakáva sa, že trhy s produktmi, najmä s naftou, zostanú v deficite v dôsledku obmedzení nadväzujúcich kapacít mimo Číny,” uviedla Medzinárodná energetická agentúra (IEA) vo svojej najnovšej septembrovej správe o trhu s ropou.
“EÚ doteraz vo veľkej miere udržiavala objem dovozu ruskej nafty na úrovni približne 600 tis. kubických metrov za deň, ale od februára budúceho roka bude potrebné tieto objemy nahradiť inými zdrojmi,” uviedla IEA.
“Navrhovaný mechanizmus cenového stropu bude musieť fungovať aj preto, aby sa zabezpečila celková ponuka nafty pre svetový trh a aby európski dovozcovia mohli prejsť na toky z USA, Blízkeho východu a Indie. Ak sa to nepodarí a za predpokladu, že Rusko nebude schopné dodávať naftu vo významných množstvách mimo cenového stropu, európski, latinskoamerickí a africkí dovozcovia by mohli súťažiť o pomerne menší objem dostupných tokov,” uviedla agentúra.
Potenciálnym záchrancom napätého globálneho trhu s výrobkami by mohla byť Čína, ktorá práve vydala najväčšie kvóty na vývoz pohonných hmôt pre svoje rafinérie na tento rok. Väčší vývoz palív z Číny by mohol odľahčiť globálny trh s produktmi pred embargom EÚ na dovoz ruskej ropy a rafinovaných produktov po mori.
Napriek tomu budú trhy s naftou podľa analytikov naďalej napäté.
“Globálne základy nafty zostávajú silné, a to aj napriek ochladeniu zo sezónneho vrcholu v druhom štvrťroku. Dopyt bude viesť predovšetkým Európa, ktorej nakládka nafty do regiónu v 1. polroku septembra stabilne rástla na štvormesačné maximum 1,9 mil. ton za deň,” uviedla Serena Huangová, vedúca oddelenia analýz APAC spoločnosti Vortexa, týždeň pred vydaním čínskych kvót na vývoz pohonných hmôt.
Napriek nedávnemu zvýšeniu zásob nafty vo Fudžajre, Singapure a USA sú zásoby stále výrazne pod päťročným priemerom.
“Okrem výhľadu čínskeho vývozu nafty by ďalšou veľkou divokou kartou (ktorá by mohla zamiešať trhom) bolo to, aká studená bude tohtoročná zima v Európe,” povedal Huang.