“Džin je už vypustený z fľaše”… Desivé scenáre budúcnosti Červeného mora

“Džin je už vypustený z fľaše”… Desivé scenáre budúcnosti Červeného mora

Jemen 14. januára 2024 (HSP/Al Arabiya/Foto:Screenshot)

 

Al Arabiya: Kríza v Červenom mori hrozí narušením celého svetového obchodu. Situácii sa venuje novinár Nida Biyah (نداء بيه). Situácia v Červenom mori sa zhoršuje a môže mať hrozivé následky, uvádza Al Arabiya. Konanie Húsíov ukázalo, aké ľahké je vyvíjať nátlak na krajiny a aké je to nebezpečné. Opatrenia prijaté Západom pritom nemajú žiadny pozitívny účinok

červené more
Ilustračné foto

Svet je znepokojený situáciou v Červenom mori, najmä po sérii útokov, ktoré uskutočnili Húsíovia, polovojenská skupina, ktorá kontroluje Sanu (hlavné mesto Jemenu) a hrozí, že bude brániť prechodu lodí smerujúcich do Izraela.

Reklama

Bezpečnostná rada OSN prijala rezolúciu, v ktorej odsúdila útoky jemenských povstalcov Húsíov v Červenom mori, a zároveň vyzvala všetky krajiny, aby dodržiavali zbrojné embargo uvalené na Jemen.

Toto uznesenie však nezabránilo opakovaniu takýchto incidentov, ako ani prítomnosť britských a amerických vojnových lodí v regióne na ochranu lodnej dopravy v Červenom mori.

Reklama

 

Význam tohto námorného dopravného koridoru

Podľa správy, ktorú uverejnila Atlantická rada, sa viac ako 80 % všetkého svetového obchodu uskutočňuje po mori. Zmeny v logistike, ako ukazuje súčasná situácia v Červenom mori, môžu mať ďalekosiahle dôsledky.

Predĺženie času prepravy a zvýšenie nákladov na palivo sú len špičkou ľadovca. Nestabilita pretrváva. Spoločnosti budú okrem iného čeliť zvýšeným nákladom na poistenie, zníženej bezpečnosti a širším vplyvom na životné prostredie, sociálnu oblasť a riadenie.

Čím dlhšie táto kríza trvá, tým sú výzvy zložitejšie. Situácia v Červenom mori poskytuje aj pohľad na budúce geopolitické riziká. Toto more je jednou z hlavných námorných obchodných trás medzi Áziou, Blízkym východom a Európou. Preprava cezeň predstavuje približne 10 % svetovej dopravy.

 

Reklama

Obavy z globálnej hospodárskej krízy

Kontajnerová doprava cez Červené more predstavuje 20 %, doprava ropy po mori približne 10 % a skvapalneného zemného plynu približne 8 %. Červené more nie je výnimočné svojou zraniteľnosťou: strategické dopravné koridory sú roztrúsené po celom svete, od prieplavov cez úžiny až po prirodzené námorné cesty. Zatiaľ čo sa niektorí zaoberajú analýzou dôsledkov tejto krízy, iní si môžu vziať príklad z Húsíov. Hrozba globálnej hospodárskej krízy nie je planým poplach. Svet by sa ponoril do chaosu, ak by sa niečo také stalo na hlavných logistických trasách, najmä v Juhočínskom mori.

Ako vysvetľuje The Atlantic Council, aby sa tvorcovia politík mohli pripraviť na narušenie logistiky, musia pochopiť, ako tieto narušenia ovplyvnia hlavné námorné trasy z dlhodobého hľadiska. Na tento účel je užitočné analyzovať, ako dlho bude trvať kríza v Červenom mori a aký vplyv bude mať do budúcnosti.

 

Skončila sa hrozba?

Spomeňte si na pandémiu COVID-19, keď bol problém s hromadením kontajnerov v prístavoch v dôsledku oneskorených príchodov lodí. Situáciu ešte zhoršuje skutočnosť, že lode sú často odklonené alebo zakotvené, aby sa vyhli hrozbe.

“Zatienenie” lodí, t. j. vypínanie transpondérov, ktoré prenášajú online informácie o ich polohe, je už dlho rizikovou činnosťou. Robí sa to z rôznych, nie vždy legitímnych dôvodov, od vyhýbania sa sankciám až po obchádzanie predpisov IMO alebo zmluvných obmedzení.

Reklama

“Šedé” lode brázdia vody Červeného mora už dlho. A dôvod je celkom jednoduchý. Červené more má kľúčový význam pre krajiny, na ktoré sa vzťahujú medzinárodné obchodné sankcie. To sa odráža v poistnom pre lode, ktoré sa plavia po tejto trase. Náklady na poistenie sa môžu zvýšiť, pretože lode využívajú tento spôsob, aby sa vyhli húsíjským útokom.

 

Lode, ktoré “odišli do tieňa”

Podľa Atlantickej rady, keď lode “prejdú do tieňa”, stávajú sa neviditeľnými. Nie je známe, kto je priateľ a kto nepriateľ. Lode túto metódu čoraz častejšie využívajú v Červenom mori, kde kotvia, aby sa vyhli útokom zo strany Húsíov. “Prechod do tieňa” eliminuje pravdepodobnosť odhalenia nepriateľskými silami, ale zároveň ich vystavuje väčšiemu nebezpečenstvu. Transpondéry prenášajú informácie o aktuálnej polohe plavidla, čo pomáha predchádzať kolíziám s inými plavidlami, najmä v preplnených námorných dopravných koridoroch.

Červené more plné “zatienených” lodí možno prirovnať k jazde so zhasnutými svetlami na rušnej diaľnici v úplnej tme. Bez informácií, ktoré poskytujú transpondéry, sa riziko vážnej kolízie znásobuje, čo zvyšuje náklady na poistenie. Náklady ovplyvňuje aj skutočnosť, že trasa okolo Mysu Dobrej nádeje je oveľa nebezpečnejšia ako plavba cez Červené more.

Nejde len o dlhšiu trasu, ale aj o náročnejšie poveternostné podmienky. Prístavy na západnom pobreží Afriky sú síce často lepšie vybavené na prijímanie lodí, ale to zároveň otvára dvere nelegálnej činnosti. Okrem toho je v západnej Afrike zvýšené riziko stretnutia s pirátmi, ktorí sú známi svojou mimoriadne násilnou povahou. Situáciu ďalej komplikuje vysoká miera napätia v regióne a obmedzené právomoci štátu.

 

“Džin je vypustený z fľaše”

Napriek nedávnemu úsiliu západných krajín o obnovenie lodnej dopravy v Červenom mori hrozba stále pretrváva. Atlantická rada uvádza, že “džin je už vypustený z fľaše”. Kríza v Červenom mori odráža moc, ktorú majú neštátni aktéri. Aj keby sa teraz dohodlo trvalé prímerie, lode sa nemôžu jednoducho otočiť a vrátiť na pôvodný kurz. Takéto kroky si vyžadujú opätovné prerokovanie zmlúv medzi vlastníkmi a prevádzkovateľmi lodí.

 

Hrozba sa vznáša nad Juhočínskym morom

Niektorí majitelia lodí môžu zakázať plavbu na týchto trasách. Poisťovatelia a sponzori môžu odmietnuť posúdiť riziká, kým nebude zavedené prímerie. Útoky Húsíov otvorili dvere technologicky sofistikovanejším útokom v preťažených námorných dopravných koridoroch. Mnohí môžu nasledovať ich príklad. Jednou z vysoko rizikových oblastí je Juhočínske more.

Cez jeho vody prechádza viac ako tretina svetovej námornej dopravy. Juhočínske more je tiež hlavnou dopravnou trasou pre energetické zdroje. Akákoľvek kríza by vážne ovplyvnila svetový obchod. Suezský prieplav, ktorý spája Stredozemné more s Červeným morom, je oveľa širší ako relatívne úzky prieliv v Juhočínskom mori.

Reklama

Ako strategické úzke miesto je táto oblasť neuveriteľne zraniteľná. Hoci existujú alternatívne trasy, určité fyzické obmedzenia ich robia nereálnymi pre prevažnú väčšinu plavidiel.

 

Budúcnosť geopolitiky

Akékoľvek narušenie úzkeho dopravného koridoru by mohlo ľahko viesť ku globálnej hospodárskej kríze. Najbližšie týždne ukážu, či nás čaká len drobná nepríjemnosť alebo vážnejší problém v medzinárodnej doprave. Podobne ako pandémia COVID-19 však tento incident nielenže poukázal na význam námorných obchodných trás, ale ukázal aj budúcnosť geopolitiky. Vyvíjať tlak na globálne obchodné trasy je čoraz jednoduchšie. Krajiny musia prehodnotiť svoje medzinárodné stratégie, aby minimalizovali dôsledky z vplyvu určitých hráčov (a nielen svetových) na globálny obchod.

Prečítajte si tiež:

Reklama

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
Reklama

Odporúčame

Reklama

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

20:04

Španielsko pre urážku odvolá svoju veľvyslankyňu v Argentíne. Dôvodom je vyhlásenie argentínskeho prezidenta Javiera Mileiho, ktorý v nedeľu počas návštevy Španielska v Madride označil manželku španielskeho premiéra Pedra Sáncheza za skorumpovanú.

19:31

Dvojica turistov v indickej provincii Kašmír utrpela v noci na nedeľu strelné zranenia po útoku militantov.

Dvojicu z indického mesta Džajpur previezli do nemocnice a ich stav je údajne stabilizovaný, uviedla polícia, ktorá miesto útoku zaistila.

19:20

Víťazstvo Donalda Trumpa v novembrových voľbách by pravdepodobne ohrozilo plánované investície do nízkouhlíkovej energetiky vo výške jedného bilióna amerických dolárov (922,16 miliardy eur) a emisie oxidu uhličitého by do roku 2050 boli o jednu miliardu ton vyššie ako pri súčasnej politike. Informovala o tom agentúra Reuters.

18:57

Jaroslaw Kaczynski, líder poľskej opozičnej strany Právo a spravodlivosť (PiS), v rámci kampane pred voľbami do Európskeho parlamentu (EP) predstavil hospodársky program, ktorý počíta s masívnymi verejnými investíciami vrátane výstavby jadrových elektrární.

18:35

Americký prezident Joe Biden vyzval v nedeľu na okamžité prímerie v Gaze a povedal, že pracuje na trvalom mieri, ktorý by zahŕňal vytvorenie palestínskeho štátu.

Prezident to povedal v prejave na promócii absolventov Morehouse College.

18:26

Kapitánom lode, ktorá bola účastníkom tragickej zrážky s motorovým člnom v noci zo soboty na nedeľu na Dunaji pri severomaďarskej obci Verőce, je podľa zistení servera telex.hu občanom Slovenska. Pri nehode zomreli dve osoby, jeden človek sa zranil a po piatich nezvestných stále intenzívne pátrajú, informuje spravodajca TASR v Budapešti.

18:00

Španielska krajne pravicová strana Vox usporiadala v nedeľu v Madride zhromaždenie pravicových strán združených v skupine Európski konzervatívci a reformisti (ECR). V súčasnom Európskom parlamente združuje 62 poslancov, strana Vox má štyroch. Informovala agentúra Reuters.

17:11

Stovky ľudí demonštrovali v nedeľu v Tunise na podporu prezidenta Kaísa Saída uprostred rozsiahlej medzinárodnej kritiky na jeho adresu v dôsledku zatýkania novinárov, aktivistov a právnikov v krajine.

Demonštranti v centre hlavného mesta niesli Saídove fotografie a transparenty vyzývajúce Západ, aby sa nemiešal do záležitostí v ich krajine.

17:02

Vývoz benzínu z Číny v apríli klesol na najnižšiu úroveň od júla 2015. K vývoju prispela vyššia spotreba pohonných hmôt vďaka rastúcemu dopytu po domácom cestovaní.

16:34

Obyvatelia Slovenska považujú kybernetické hrozby za vážnejšie než hrozby fyzického typu. Ako najväčšiu hrozbu vidí 76 % podvody pri platení. Krádeže osobných vecí, ako napríklad odcudzenie mobilu, dokladov či platobnej karty, sa obáva 68 % opýtaných. Vyplýva to z prieskumu agentúry Perfect Crowd pre mBank.

16:25

Jeden z troch vrtuľníkov v konvoji, ktorý prevážal iránskeho prezidenta Ebráhíma Raísího v nedeľu na východe krajiny “tvrdo pristál”, ďalšie podrobnosti bezprostredne nie sú jasné, uviedli tamojšie médiá.

Na miesto smerujú záchranné zložky, ich presun však komplikujú zlé poveternostné podmienky, vyhlásil iránsky minister vnútra Ahmad Vahídí.

16:12

Voliči v Dominikánskej republike v nedeľu hlasujú v parlamentných voľbách a v prvom kole prezidentských volieb tiež rozhodnú, či súčasná hlava štátu Luis Abinader krajinu povedie aj v druhom funkčnom období. Pri nadpolovičnej podpore sa druhé kolo neuskutoční.

15:56

Kenská polícia sa v priebehu niekoľkých týždňov rozmiestni na Haiti, aby viedla mnohonárodnú misiu podporovanú OSN zameranú na boj proti násiliu gangov. V nedeľu to uviedol kenský minister zahraničných vecí.

15:39

Odchod amerických vojakov z Nigeru už začal a k ich úplnému stiahnutiu má dôjsť najneskôr do 15. septembra, krajiny o tom informovali v spoločnom vyhlásení v nedeľu.

Obe strany zároveň oznámili, že dosiahli dohodu o stiahnutí vojakov. Americké jednotky začali odchádzať z krajiny po vyhlásení Nigeru, že ich prítomnosť je nezákonná.

15:26

Jordánsky minister zahraničných vecí Ajman Safádí v nedeľu uviedol, že jeho krajina požiadala o medzinárodné vyšetrovanie “vojnových zločinov, ktorých sa Izrael dopustil počas svojho vojenského ťaženia v Gaze”. Informovala agentúra Reuters.

Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










Reklama

NAJNOVŠIE










Reklama
Reklama

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Mravec sa živí kvetom púpavy počas slnečného dňa v mestskom parku v estónskom Talinne

Autor: AP/Sergei Grits

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Reklama
Reklama

Blog - redakcia Hlavných správ nezodpovedá za obsah blogerských príspevkov

Pavel Jacz

Peter Haršáni

Marek Brna

Erik Majercak

Gustáv Murín

Reklama
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali