Nová Bystrica 22. mája (TASR/HSP)
S výstavbou Kysuckej lesnej železnice z obce Oščadnica až do doliny Chmúra (Nová Bystrica) sa začalo v roku 1915
Jazdy historickým parným rušňom U.34, ukážku pôvodnej funkcie železnice – zvážanie dreva na klanicových vozňoch či defilé koľajových vozidiel Historickej lesnej úvraťovej železnice (HLÚŽ) ponúkne v nedeľu 25. mája Deň železnice v Skanzene Nová Bystrica – Vychylovka. TASR o tom informovala kultúrna manažérka Kysuckého múzea v Čadci Darina Hnidková.
HLÚŽ je podľa nej v súčasnosti pre turistov veľkým lákadlom, pričom prevádzku cez pracovné dni zabezpečuje lokomotíva DH 120 a počas víkendu premáva parná lokomotíva U.34. “Prevezie vás celým areálom s výkladom sprievodcu a ponúkne celkový pohľad na učupené drevenice – objekty Múzea kysuckej dediny. Program odštartujú o 9.15 h jazdy historickým parným rušňom U.34. Od 12.15 h bude pokračovať ukážkou pôvodnej funkcie železnice – zvážaním dreva na klanicových vozňoch a o 13. hodine ho zavŕši defilé koľajových vozidiel HLÚŽ,” uviedla Hnidková s tým, že do 17. hodiny budú pokračovať jazdy historickým parným rušňom U.34.
S výstavbou Kysuckej lesnej železnice z obce Oščadnica až do doliny Chmúra (Nová Bystrica) sa podľa historičky Kysuckého múzea v Čadci Veroniky Paukovej začalo v roku 1915. “Podobne ako v iných prípadoch bol jej vznik podmienený významným postavením ťažby dreva na dotknutom území. Budovanie úzkorozchodnej železnice sa realizovalo etapovito do roku 1918 a už v nasledujúcom desaťročí bola existencia tejto lesnej železnice sprevádzaná ďalšími významnými zmenami. Riaditeľstvo Oravského komposesorátu sa rozhodlo pristúpiť k vybudovaniu spojovacej trate z Erdútky do Chmúry s cenným systémom úvratí, čím došlo k prepojeniu Oravskej lesnej železnice a Kysuckej lesnej železnice,” doplnila Pauková.
“O význame Kysucko-oravskej lesnej železnice, ktorá zabezpečovala prepravu dreva, svedčí i fakt, že na tento účel slúžila až do začiatku 70. rokov minulého storočia. Čo sa týka trate na území Kysúc, jej funkčne obnovená časť, nazvaná Historická lesná úvraťová železnica, sa v 90. rokoch začala využívať ako múzejná železnica. Dnes nesie pôvodný názov Kysucko-oravská lesná železnica,” uzatvorila historička Kysuckého múzea.
ru