New York 26. marca 2018 (HSP/Foto: TASR/AP- Yves Logghe)
Výskum poradenskej firmy Cambridge Analytica ukázal, že tzv. “lajkovanie” na Facebooku môže veľa vypovedať o vašej osobnosti
Podľa novín The New York Times, firma zozbierala údaje od viac ako 50 miliónov užívateľov Facebooku bez ich súhlasu, aby si vybudovala vlastné modely správania zamerané na potenciálnych voličov v rôznych politických kampaniach. Šlo teda o kritizovaný postup, ktorý vyvolal veľkú vlnu nesúhlasu. Cambridge Analytica však tvrdí, že získané údaje o užívateľoch zhromaždené z Facebooku už zničila.
Firma vychádzala zo štúdií vedeckých pracovníkov Stanfordskej univerzity a psychometrického centra Cambridgeskej univerzity z roku 2015, ktoré sa opierali o údaje zozbierané aplikáciou Facebook nazvanou myPersonality a o test so 100 otázkami vyvinutý Centrom psychometrie, ktorý hodnotil otvorenosť, svedomitosť, extrémizmus, príjemnosť a nevôľu človeka, črty obyčajne označované v akademickej obci skratkou Ocean.
U jednotlivých respondentov sa takto vlastne porovnali tzv. “lajky” s výsledkami osobnostného testu a z korelácií sa vytvoril model, pomocou ktorého vedci mohli robiť presné odhady o užívateľoch už len na základe tzv. “lajkovania” bez toho, aby prešli osobnostným testom.
Zistilo sa, že ten, kto má rád film “Fight Club”, býva pravdepodobne viac otvorený novým zážitkom ako ten, kto má rád film “American Idol”. Asi “najotvorenejší” bude pravdepodobne fanúšik speváčky Björk alebo speváka Toma Waitsa, pričom fanúšik skupiny The Smiths bude skôr neurotik a obľúbenec Marilyna Mansona, Rammstein, Placebo a Judas Priest nebude veľmi príjemnou osobou. “Najmenej otvorený” sa ukázal byť fanúšik Lukea Bryana a Jasona Aldeana, “najviac extrovertný” priaznivec Gucciho Manea a Waka Flocka Flame. Ten, kto však preferuje Bibliu a Boha, bol označený za najsympatickejšieho.