Sputnik sa spýtal Maksyma Kovryhina, odborníka SMM komunikácie a majiteľa marketingovej agentúry Topranker.cz, čo je príčinou takých preferencií dnešných užívateľov.
Spoločná štúdia AMI Digital a agentúry STEM / MARK zistila, že českí užívatelia začínajú čoraz viac uprednostňovať sociálnu sieť Instagram a že popularita Facebooku pomaly klesá.
Podľa prieskumu, o ktorom informoval portál mediaguru.cz, síce Youtube a Facebook obsadili prvé dve miesta, čo sa ich využívania medzi Čechmi týka, ale obe siete zaznamenali v tomto roku dvojpercentný pokles. Tretie miesto v popularite obsadil Instagram, ktorý zaznamenal šesťpercentný narásť v porovnaní s minulým rokom. Mierne sa však znížila aj priemerná doba trávenia času na sociálnych sieťach.
“Instagram je vizuálna sociálna sieť. Každý deň sa tu zverejňuje obrovské množstvo fotografií a video obsahu. Ľudia si na Instagrame radi prezerajú novinky a Stories ráno pri raňajkách alebo na poludnie počas obeda. Stories tiež vytvára efekt “nahliadnutia” do života priateľov alebo možnosť pozrieť sa na obľúbené značky, čo vzbudzuje čoraz väčší záujem, “napísal v komentári pre Sputnik Kovryhin, majiteľ agentúry optimalizáciou pre vyhľadávače Topranker.cz.
Podľa citovanej českej štúdie navyše 40% Čechov nepíše na sociálnych sieťach komentáre a len “pasívne” sleduje príspevky vo výbere noviniek.
Maksym Kovryhin tiež dodal, že sa zvyšuje úloha sociálnych sietí v nakupovaní: “Obchod prišiel aj na sociálne siete. Tam je boj o pozornosť mladého solventného publika. Množstvo a kvalita obsahu rastie, zatiaľ čo používateľ sociálnych sietí sa stáva čoraz viac selektívny. Je ťažšie prekvapiť a vyvolať reakciu (lajky a komentáre).”
Za aktuálny trend na sociálnych sieťach v Českej republike v tomto roku expert považuje jedným slovom “otvorenosť”. “Stále viac firiem a bloggerov sa snaží byť bližšie k užívateľom, čím si získavajú ich dôveru,” vyhlásil Kovryhin.
V čom je Instagram lepší ako Facebook?
Ak sa pokúsime porovnať Instagram s Facebookom, Instragram sa nám na prvý pohľad môže zdať menej pohodlný na používanie. Avšak českí módni bloggeri a známi influenceri ho aktívne využívajú k propagácii vlastných značiek. Podľa Kovryhina tkvie popularita Instagramu medzi mladou generáciou užívateľov predovšetkým v účeloch využívania siete.
“S tvrdením, že je Instagram v porovnaní s Facebookom v používaní menej pohodlný, nemôžem úplne súhlasiť. Záleží na tom, čo porovnávame. Pre komunikáciu áno, to je Instagram menej pohodlný. Ale v ostatných vlastnostiach nie je nijako horší, možno, že je dokonca aj lepší ako Facebook,” myslí si odborník.
Slová odborníka potvrdzujú aj číselné dáta citovaného českého prieskumu. Zhruba 78 percent užívateľov totiž pre komunikáciu využíva aplikáciu Messenger na Facebooku. Čo sa týka celkového hodnotenia oboch sietí, Instagram ohodnotilo na výbornú celkom 46% užívateľov a dobre 30%. Medzitým Facebook získal výborné hodnotenie len u 36% ľudí a dobré hodnotenie u 32% respondentov.
“O dôvodoch, prečo mladí užívatelia dávajú prednosť Instagramu, pravdepodobne nič nové nedodám. Na Facebook zavítajú preto, aby komunikovali a dozvedali sa novinky. A Instagram využívajú na relaxáciu, zábavu a inšpiráciu,” dodáva Maksym Kovryhin.
Americký prieskum prišiel s priaznivejšími výsledkami
Čo sa týka trávenia času daných užívateľov na sociálnych sieťach, v USA a Česku prieskumy zaznamenali zhodné trendy. Americkí užívatelia tento rok v priemere trávia na Facebooku o 3 minúty menej, ako v roku 2017. Čas na Instagrame sa však u Američanov mierne zvýšil, uvádza spoločnosti eMarketer.
Samotný trend klesajúceho záujmu mladých užívateľov o Facebook nie je žiadnou novinkou. Informoval o tom už pred rokom portál The Guardian. K dramatickému poklesu využívania Facebooku mladou generáciou Američanov však došlo už v roku 2016. Vtedy podľa údajov výskumnej agentúry Pew klesla hodnota využívania Facebooku o 20 percent, a to v porovnaní s rokom 2015.
Napriek škandálom ohľadom súkromia užívateľov, celkový počet aktívnych užívateľov Facebooku v priebehu mesiaca mierne vzrástol, a to vďaka obyvateľom Ázie a regiónom Tichého oceánu, najmä Indie. V Európe je však nárast užívateľov málo viditeľný.