Moskva 30. januára 2023 (HSP/Foto:Pixabay)
Rok po tom, čo veľké západné firmy odmietli obchodovať s ropou, prepravovať ju a poisťovať, “začali s predajom ropy pomáhať záhadní cudzinci”, pričom “mnohí z nich s touto komoditou nikdy predtým neobchodovali”
“Namiesto toho, aby zanikol, je čierny trh pripravený expandovať, a to hneď keď bude uvalený ďalší súbor sankcií,” píše sa v článku.
Po dvoch mesiacoch “cenového stropu” sa ruský vývoz vrátil na letnú úroveň a ruská ropa sa distribuuje cez tieňové kanály, ktoré je ťažké sledovať. Zároveň sa ruská ropa predáva s veľkými zľavami kvôli obmedzenému okruhu kupujúcich. Ak však budú svetové ceny ropy naďalej rásť, budú rásť aj ceny ruskej ropy zodpovedajúcim tempom.
Napríklad Spojené arabské emiráty, ktoré v prvých desiatich mesiacoch roku 2022 doviezli viac ruskej ropy ako v predchádzajúcich troch rokoch dohromady, “zrejme časť z nej zmiešali a ďalej predali do Európy.
Malajzia tiež vyváža do Číny dvakrát viac ropy, ako dokáže vyťažiť.
Veľká časť ruskej ropy prechádza cez tieňové siete, ktoré neuznávajú cenový strop, “ale nie sú nelegálne, pretože využívajú nezápadnú logistiku”.
“Tieňová sieť sa opiera o tri piliere: nový mix obchodníkov, vlastnú rozsiahlu a rastúcu flotilu tankerov.
Napríklad od začiatku vojny bolo v Dubaji otvorených viac ako 30 ruských obchodných spoločností, niektoré z nich pod novými názvami.
“Keď západní obchodníci odišli, objavili sa noví a začali predávať do Indie, na Srí Lanku, do Turecka a ďalších krajín. Väčšina z nich nikdy neobchodovala s ropou. Zasvätení majú podozrenie, že väčšina z nich je zásterkou pre ruské štátne spoločnosti,” tvrdia experti publikácie.
Rusko môže v súčasnosti využívať viac ako 360 lodí, čo zodpovedá 16 percentám svetovej flotily ropných tankerov.
Ak by všetky západné lode odmietli pracovať s ruskou ropou, takáto flotila by stačila na vývoz ropy z Ruska na súčasnej úrovni, píše sa v dokumente.