Elektromobil – novodobá haraburda?

Elektromobil – novodobá haraburda?

Bratislava 23. marca 2023 (HSP/Foto:Pixabay)

 

Vo svete sa rozrastajú vrakoviská plné neopraviteľných áut. Netreba však za nárastom vrakov hneď hľadať staré diesle. Novodobé vrakoviská plnia práve najmodernejšie autá na elektrický pohon. Ich najslabším článkom je práve akumulátor. Aj najmenšie poškodenie akumulátora znamená, že niekedy musia byť autá vyradené z prevádzky aj s veľmi malým počtom najazdených kilometrov, keďže oprava je buď nemožná, alebo nerentabilná

elektromobil
Ilustračné foto

U väčšiny elektromobilov nie je možné opraviť ani najmenšie poškodenie batérie, čo znamená, že niekedy sú autá odpísané aj s veľmi malým počtom najazdených kilometrov.

Reklama

Akumulátory môžu stáť desiatky tisíc dolárov a predstavujú až 50 % ceny elektromobilu, takže ich výmena je často neekonomická.

Zatiaľ čo niektorí výrobcovia automobilov ako Ford Motor Co (FN) a General Motors Co (GM.N) uviedli, že (údajne) uľahčili opravu batérií, Tesla Inc (TSLA.O) zvolila opačný smer so svojím modelom Y vyrobeným v Texase, ktorého nová štrukturálna batéria bola odborníkmi opísaná ako s „nulovou opraviteľnosťou”.

Reklama

Sandy Munro, šéf spoločnosti Munro & Associates so sídlom v Michigane, ktorá sa zaoberá likvidáciou vozidiel a radí výrobcom automobilov, ako ich vylepšiť, uviedol, že batéria Model Y má „nulovú opraviteľnosť”.

“Štrukturálna batéria Tesla ide priamo do mlynčeka,” povedal Munro.

Na situáciu ohľadom elektromobilov museli reagovať aj poisťovne. Tie upozorňujú, že poistné za elektromobily sa bude z roka na rok zvyšovať. V súčasnosti je poistné pre elektromobily asi o 27 % vyššie v porovnaní s poistným konvenčných áut.

„Poškodenia batérií elektromobilov predstavujú len niekoľko percent z poistných udalostí vozidiel v Nemecku, ale vyžiadajú si až osem percent nákladov na vyrovnanie škôd,” uviedla poisťovňa Allianz. To núti poisťovne odpisovať aj autá, ktoré majú najazdených len niekoľko tisíc kilometrov. Výsledkom je prudký rast poistného a poklesu ziskov poisťovní. Navyše sa poškodené batérie hromadia na smetiskách, keďže v tomto smere neexistuje funkčný recyklačný reťazec.

„Elektromobily si kupujeme z dôvodov trvalej udržateľnosti,” povedal Matthew Avery, riaditeľ výskumu Thatcham Research. „Lenže elektrické autá nie sú veľmi udržateľné, ak musíte po menšej kolízii zahodiť celú batériu.” Akumulátory môžu stáť desiatky tisíc eur, pričom často predstavujú až 50 percent ceny elektromobilu, takže ich výmena je zväčša neekonomická. Podľa Bankrate aj malá nehoda elektromobilu, ktorá vedie k poškodeniu batérie, znamená jej výmenu, pričom náklady na opravu presiahnu 15 000 dolárov. Tak napríklad náhradná batéria pre Teslu Model 3 za 43 000 dolárov môže stáť až 20 000 dolárov.

Reklama

Pokiaľ Tesla a iní výrobcovia automobilov nevyrobia ľahšie opraviteľné batérie a neposkytnú tretím stranám prístup k údajom o batériových článkoch, už aj tak vysoké poistné bude naďalej rásť, keďže predaje elektromobilov porastú a viac áut s nízkym počtom najazdených kilometrov bude po kolíziách vyradených, uviedli poisťovatelia a odborníci z odvetvia.

“Počet prípadov sa bude zvyšovať, takže manipulácia s batériami je kľúčovým bodom,” uviedol Christoph Lauterwasser, výkonný riaditeľ Allianz Center, výskumného inštitútu vlastneného Allianz (ALVG.DE ).

Lauterwasser poznamenal, že výroba batérií EV emituje oveľa viac CO2 ako modely na fosílne palivá, čo znamená, že elektromobily musia prejsť tisíce kilometrov, kým tieto mimoriadne emisie kompenzujú.

Aké sú emisie pri výrobe batérií do elektromobilov? Výroba 75 kilowatthodinovej batérie pre Teslu Model 3, vytvorí emisie na úrovni 4 500 kg CO2, ak by bola vyrobená v továrni na batérie Tesla v Nevade. To sú emisie ekvivalentné nájazdu 20 000 kilometrov  s bežným benzínovým sedanom.

Neexistujúci systém recyklácie batérií problém ešte zhoršuje, preto je na stole dňa otázka či akumulátory elektromobilov promptne nezahltia životné prostredie.

Reklama

Elektromobily sa majú vyrábať aj  v plánovanom závode Volvo na východe Slovenska.

Dočasne poverený predseda vlády Heger v stredu rokoval s prezidentom Zväzu automobilového priemyslu SR ohľadom plánovaného rozhodnutia Európskej únie ukončiť výrobu benzínových a naftových motorov po roku 2035, s ktorým súhlasilo aj Slovensko. Predstavitelia automobilového priemyslu na Slovensku počítajú s prechodom na elektromobilitu, automobilky sú naň pripravené.

„Ako krajina, ktorá je silne naviazaná na automobilový priemysel, máme záujem udržať konkurencieschopnosť našich závodov aj v ekologickej ére automobilového priemyslu,” povedal Heger.

 

 

Pošlite nám tip
Reklama

Odporúčame

Reklama

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

19:44

V záplavami ťažko zasiahnutom ruskom meste Orenburg hladina rieky Ural stúpla na historické maximum 11,87 metra.

18:49

Opozičná SaS je skeptická voči opakovaným vyjadreniam premiéra Roberta Fica (Smer-SD), ktorý chce znižovať stavy štátnych úradníkov. Strana deklaruje, že štátny aparát sa potrebuje “zoštíhliť”. Poukázala však na niektoré rozhodnutia štvrtej Ficovej vlády.

18:48

Kazachstan zadržal Rusa obvineného z verbovania občanov Tadžikistanu a osôb bez štátnej príslušnosti do ozbrojených konfliktov.

18:47

Deväť ľudí utrpelo zranenia v dôsledku raketového útoku ukrajinských ozbrojených síl na strojársky závod v meste Luhansk, ktoré od roku 2014 ovládajú separatisti lojálni Moskve. Medzi zranenými je sedem zamestnancov závodu a dvaja obyvatelia okolitých domov.

17:37

Britský kráľ Karol III. a jeho manželka kráľovná Kamila sú zhrození z “nezmyselného” útoku nožom, ku ktorému došlo v nákupnom centre v Sydney, pričom si vyžiadal najmenej šesť obetí na životoch. Pozostalým po obetiach medzičasom kondolovali aj následník britského trónu, princ William a jeho manželka Catherine.

17:23

Česká vládnuca Občianska demokratická strana (ODS) i opozičná Sloboda a priama demokracia (SPD) majú staronových predsedov, ktorí na kongresoch obhájili svoje posty.

 

16:50

Nemecko dodá Ukrajine v poradí už tretí systém protivzdušnej obrany Patriot. Oznámilo to nemecké ministerstvo obrany.

16:17

Španielska polícia rozbila medzinárodný gang, ktorý podvodným predajom rastlín konope na lekárske účely pripravil ľudí v dovedna 35 krajinách o zhruba 645 miliónov eur. 

14:20

Nezvestného izraelského chlapca, po ktorom osadníci pátrali na Západnom brehu Jordánu, našli mŕtveho. Úrady začali vyšetrovanie.

14:18

Na čele Medzinárodného menového fondu zostáva Kristalina Georgieva. 

Kristalina Georgievová
Na snímke šéfka Medzinárodného menového fondu (MMF) Kristalina Georgievová

 

 

14:17

Akcionári americkej oceliarne U.S. Steel v súlade s očakávaniami schválili jej prevzatie japonským koncernom Nippon Steel za 14,9 miliardy USD (13,99 miliardy eur). Fúzia sa tak posunula o krok bližšie k dokončeniu, a to aj napriek tomu, že politici v USA sú čoraz viac proti transakcii.

Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










Reklama

NAJNOVŠIE










Reklama
Reklama

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Na snímke rozkvitnuté kvety na strome počas jarného dňa v parku St James\'s Park v Londýne

Autor: TASR/AP-Alberto Pezzali

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Reklama
Reklama

Blog - redakcia Hlavných správ nezodpovedá za obsah blogerských príspevkov

Marek Brna

Ivan Štubňa

Milan Náhlik

Viktor Pondělík

René Pavlík

Reklama
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali