Ako uviedla hlavná vyjednávačka kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa OZ KOVO Monika Benedeková, na stretnutí riešili otázku prebiehajúcich kolektívnych vyjednávaní na podnikovej úrovni. „Hromadia sa nám podnety zo základných organizácií, ktoré svedčia o tom, že je tu istý tlak od zamestnávateľov na znižovanie mzdových nákladov zmenou mzdových systémov a presunom niektorých zložiek mzdy do nenárokovateľných častí mzdy,“ uviedla Benedeková.
Konkretizovala, že jednou z takých zložiek je odmena za čakanie medzi spojmi. Tú sa podľa nej zamestnávatelia snažia premenovať a vytvoriť z nej nenárokovateľnú zložku mzdy, čím by sa znížila odmena zamestnanca.
„Pretože odmena za pracovnú pohotovosť podľa súčasne platného zákona je vo výške minimálnej mzdy, t.j. 3,33 eura za hodinu a znižovanie samozrejme znamená aj pokles miezd zamestnancov a vodičov v autobusovej doprave. Keď sme vychádzali z minimálnych prepočtov, len pri tých najnižších položkách, kedy zamestnanec tri hodiny denne môže stráviť čakaním medzi spojmi, znamenalo by to zníženie v priemere o 5 eur v hrubom. Samozrejme ako odbory nemôžeme s takýmito návrhmi súhlasiť a v tomto zmysle sme sa koordinovali s našimi základnými organizáciami a dali sme jasné odporúčanie, aby takéto návrhy neboli akceptované a prijaté,“ skonštatovala Benedeková.
Podľa odborárov tento postup používajú viacerí dopravcovia na celom Slovensku. Trend je ale podľa Benedekovej najvýraznejší na východe Slovenska, kde sa v Prešovskom a Košickom kraji týka šiestich autobusových dopravcov pôsobiacich vo viacerých okresoch oboch krajov.
„To, že niekto sa snaží v niektorých firmách zmeniť systém odmeňovania si nepripúšťame. To znamená, že my trváme na tom, čo máme dohodnuté v kolektívnej zmluve a jednoducho nemienime ustúpiť z našich pozícií a meniť systém odmeňovania. Jednoducho, zákon pre nás platí, takisto by mal platiť aj pre zamestnávateľov. Zamestnávatelia sa snažia znížiť mzdové náklady obídením zákona o pracovnom čase a dobe odpočinku v doprave, ktorý je nejasný a dá sa nejakým spôsobom obísť,“ uviedol na margo snáh dopravcov člen rady OZ KOVO a predseda prevádzky v Bardejove patriacej pod SAD Prešov Jozef Želinský.
Ako zareagoval riaditeľ SAD Prešov Jozef Kičura, návrh má riešiť problém s vodičmi, ktorých má podnik málo v súvislosti s nárastom minimálnej mzdy.“Problém je taký, že vodič, ktorý sedí na stanici a čaká na ďalší spoj má prakticky tú istú mzdu ako vodič, ktorý šoféruje. Z toho dôvodu je problém dostať vodiča, ktorý čaká medzi spojmi, dostať ho na jazdu,“ vysvetlil Kičura. Dodal, že podniku v súčasnosti chýba 15 vodičov. Počas chrípkovej epidémie ale nie je v práci až 26 percent vodičov.
Odborári majú so zamestnávateľov v prešovskej SAD za sebou tri kolá rokovaní o novej kolektívnej zmluve. Tá aktuálna je platná aj pre tento rok. Odborári ale rokujú o navýšení mzdových prostriedkov už pre tento rok. „Rokujeme o náraste priemernej mzdy o približne 90 až 100 eur mesačne. Toto je našim cieľom,“ podotkol Želinský. Podľa riaditeľa SAD Prešov Jozefa Kičuru predstavujú požiadavky odborárov navýšenie tarifných miezd o 11,5 percenta. „Z nášho pohľadu je to neprijateľné, ale verím, že v hrubej mzde sa zhruba do tej stovky dostaneme,“ uviedol Kičura.
SAD Prešov má v súčasnosti zhruba 380 zamestnancov, z toho takmer 250 vodičov. Priemerná mzda vodičov v SAD Prešov je na úrovni 992 eur. Navýšením dotácie z Prešovského samosprávneho kraja (PSK) vzrástla v minulom roku na túto úroveň zo sumy 902 eur. Ako uviedol Kičura, dotácia bola navýšená aj pre tento rok. PSK na platy vodičov v SAD Prešov pridal 401-tisíc eur. „Dotácia bola navýšená o 0,04 eura na kilometer, čo pokryje hrubú mzdu vodičov s príplatkami, ale nepokryje žiadané navýšenie miezd technicko-hospodárskych zamestnancov,“ dodal Kičura. Ďalšie rokovanie je na programe na konci tohto týždňa.