Financie z Integrovaného regionálneho operačného programu pokryli 85 % nákladov, štát prispel so svojho rozpočtu 10 percentami a mesto Žilina vykrylo zvyšných 5 % nákladov. O aplikácii projektu v praxi hovorili na dnešnej tlačovej konferencii predstavitelia Dopravného podniku mesta Žiliny, s. r. o. a firmy ALAM, s. r. o., realizátora projektu.
“Cieľom projektu je zaistiť, aby žilinské autobusy a trolejbusy v čo najväčšej miere dodržiavali cestovný poriadok a chodili v predpísaných intervaloch. Radič križovatky vyhodnocuje, či ide daný spoj načas alebo mešká a podľa toho buď podrží signál “zelenej” alebo naopak pozdrží vozidlo na zastávke, ktorá predchádza svetelnej križovatke. Vozidlo tak zbytočne nestojí v kolóne a ani sa v nej neproduktívne neposúva, kým opustí križovatku,” uviedol na dnešnej tlačovej konferencii riaditeľ Dopravného podniku mesta Žiliny, s. r. o. Ján Barienčík.
Do projektu implementácie preferencie vozidiel MHD bolo zaradených deväť križovatiek vrátane jedného z najexponovanejších dopravných uzlov v Žiline na križovatke Košická – Nemocničná smerom na Martin. Hneď päť križovatiek bolo vybraných na Veľkej okružnej ulici, počínajúc križovaním s Hálkovou ulicou a končiac Ulicou 1. mája. Stavebné úpravy boli nutné len na jednej z deviatich križovatiek, konkrétne na križovatke Spanyolova – Fándlyho. Realizácia projektu spočívala predovšetkým v inštalácii modemov na rýchlu výmenu dát medzi vozidlom a radičom križovatky. Na niektorých križovatkách bolo treba vymeniť káble, detektory, výložníky aj stĺpy svetelnej signalizácie, vymenené boli aj žiarovkové signalizačné svetlá za LED svetlá.
Zvýhodňovanie vozidiel MHD sa deje formou prednostnej voľby a predlžovania signálu “Voľno” pre autobusy a trolejbusy, a to v reálnom čase. Informačný systém vozidiel Dopravného podniku mesta Žiliny bol prepojený so systémom riadenia svetelných križovatiek, vďaka čomu má autobus, resp. trolejbus možnosť prejsť exponovaným miestom plynulejšie. Alfonz Lančarič z dodávateľskej firmy ALAM, s. r. o. upozornil, že nejde o absolútnu, ale podmienenú preferenciu verejnej osobnej dopravy. “Hlavným princípom nie je absolútne uprednostňovanie mestskej hromadnej dopravy, ale stráženie predpísaného grafikonu. Prvoradé je, aby vozidlá MHD chodili načas a ak už majú zdržanie, vtedy by mala preferencia na križovatkách pomôcť znížiť ho na minimum”.
Bonusom zavedenia projektu je kamerový systém, ktorý dispečerskému pracovisku ponúka 36 rôznych pohľadov na deväť svetelných križovatiek, pričom zálohovaný je aj 15-dňový záznam, čo môže využiť polícia na identifikovanie konfliktných situácií. V najbližšej dobe budú môcť Žilinčania začať využívať aj mobilnú aplikáciu, ktorá im ponúkne aktuálne informácie o dopravnej situácii v meste.
Žilinský primátor Peter Fiabáne hodnotí zavedenie projektu ako ďalší krok smerom k rýchlej, bezpečnej a komfortnej verejnej doprave v meste. “Po zásadnej a radikálnej výmene trolejbusov a autobusov, vďaka ktorej dnes mesto Žilina vlastní jeden z najmodernejších vozidlových parkov, je preferencia verejnej osobnej dopravy ďalšou dobrou správou pre tých občanov, ktorí uprednostňujú iný spôsob dopravy ako je auto,” skonštatoval Fiabáne.