Žilina 19. júla (TASR)- Základným účelom projektu Vážskej vodnej cesty (VVC) je komplexné vodohospodárske, energetické a dopravné využitie rieky Váh. Myšlienka splavnenia Váhu má viac ako 50 rokov a jednotlivé vodné diela (VD) Vážskej energetickej sústavy (VES) sú vybavené preplavovacími zariadeniami. Napríklad na VD Kráľová odovzdaného do užívania v roku 1985 je moderná plavebná komora a na najstarších priehradách (Ladce, Ilava, Dubnica) z rokov 1938-50 sú malé plavebné komory pre plte.
Od roku 1999 je VVC považovaná za vodnú cestu európskeho významu. Projekt rieši prepojenie Dunajskej magistrály s Odrou a je rozdelený na štyri základné etapy: splavnenie dolného toku Váhu v úseku Komárno – Sereď, splavnenie úseku Sereď – Púchov, úsek Púchov – Žilina a štvrtou etapou je prepojenie Váhu zo Žiliny s Odrou. Úsek od Komírna po Žilinu má 250 km.
Pre splnenie týchto plánov je potrebné vybudovať 46 plavebných úsekov na území SR, z čoho sú do súčasnosti postavené dva. VD a zdrž Selice a VD a zdrž Kráľová. Ďalších 31 úsekov je postavených čiastočne a 13 úsekov sa ešte nezačalo budovať.