Podľa informácií serveru Politico, americkí vyjednávači tento mesiac predložili Medzinárodnej organizácii civilného letectva (ICAO) v Montreale návrh na revíziu medzinárodných pravidiel pre nadzvukové cestovanie, ale Európa neprejavila záujem o návrat nadzvukových letov.
Európski predstavitelia sa obávajú väčšieho hluku a emisií, ktoré môžu pochádzať z nadzvukových trysiek, nepriaznivých účinkov vodných pár vo veľkých nadmorských výškach, ktoré fungujú ako skleníkový plyn. Jeden z nich k americkým návrhom povedal, že “neberú náležitý ohľad na vplyvy na životné prostredie”.
“Nadzvukovosť nebola moja priorita,” povedal Tom Enders, riaditeľ spoločnosti Airbus.
Jeho americký konkurent Boeing však už minulý rok predstavil koncept hypersonického lietadla, ktoré by mohlo lietať a prepravovať cestujúcich cez Atlantik asi za dve hodiny.
Aj americká spoločnosť Boom Supersonic z Colorada vyrába osobné lietadlo s kapacitou 55 osôb a s očakávanou dvojnásobnou rýchlosťou zvuku. Obchodné nadzvukové lietadlá vyvíjajú spoločnosti Spike Aerospace so sídlom v Bostone, či letecká spoločnosť Aerion v Nevade v spolupráci s Boeingom. Na trhu by mali byť do polovice roka 2020.
Minulý rok americkí politici poverili Federálnu leteckú administratívu, aby rýchlo vypracovala predpisy týkajúce sa nadzvukových leteckých liniek. Súčasné pravidlá pre civilné nadzvukové lety sú zastarané a neboli revidované od čias Concordu.
Na zasadnutí ICAO sa ale EÚ postavila proti americkému návrhu na zavedenie nadzvukových predpisov do roku 2022. Výbor pre životné prostredie ICAO sa dohodol len na “prieskumnej štúdii” o technológii v najbližších troch rokoch, vzhľadom na hluk, ovzdušie a podnebie, a do akej miery sa súčasné predpisy pre podzvukové lietadlá môžu vzťahovať aj na nadzvukové lietadlá.