Nemecko 04. augusta 2015 (HSP/autoforum.cz/Foto:mobile.de)
Škoda 105/120 nikdy nevynikala použitou technikou alebo dizajnom, ale v srdciach vodičov bývalého Československa si jednoznačne vyslúžila špeciálne miesto
Nepoznať v našich končinách legendárnu „stopäťku“ alebo „stodvadsiatku“ by bol celkom iste hriech. Je pritom úplne jedno, či ste s ňou vyrastali ako dieťa alebo ste s ňou prešli vaše prvé kilometre ako vodič. Bola symbolom Československa.
Československá automobilka predstavila typ 742 v roku 1976 ako nástupcu Škody 100, respektíve 110. Využívala zastaranú koncepciu „všetko vzadu“ – teda motor, prevodovka aj pohon. Bolo to, teda, také československé Porsche.
Medzi zákazníkmi bola najobľúbenejšia verzia 105 a 120, odtiaľ zľudoveli názvy pre typ 742. Najslabšia – „stopäťka“ – mala 4 stupňový manuál a motor s objemom 1.046 centimetrov kubických, ktorý ponúkal 44 koní. Maximálna rýchlosť bola 130 km/h.
Základná výbava S, teda Standard bola skutočne chudobná – neponúkali sa opierky hlavy, lakťové opierky vo dverách ani sťahovacie okná v zadných dverách. Na tieto luxusné prvky výbavy bolo potrebné si zvoliť vyššiu verziu L, teda de Luxe. Vrcholom bola verzia GL – Grand de Luxe – ktorá okrem iného ponúkla chrómové doplnky karosérie, či posilňovač bŕzd.
Nová Škoda 105L stála v roku 1985 presne 58.200 Kčs (ekvivalent k dnešným približne 15.000 €), pričom priemerná mzda v Československu bola v tom čase okolo troch tisícok Kčs (približne 820 €) a ľudia teda na tento model museli pracovať približne 19,5 mesiaca (dnes približne 17,5 mesiaca). Hoci sa model 105 rozhodne nedá pokladať za raritu – bolo vyrobených približne 840.000 kusov počas 14 rokov vo výrobe – veríme, že pre mnoho ľudí to nie je len také obyčajné auto a spájajú sa s ním mnohé spomienky.
Ak sa chcete vrátiť v čase a zaspomínať si, máme pre vás riešenie. Na nemeckom inzertnom portáli mobile.de sa objavili hneď dva kusy „škodoviek“ v takmer dokonalom stave. Starší model 105 L z roku 1981 „pred faceliftom“ s okrúhlymi prednými svetlometmi najazdil počas celého svojho života len 28.500 kilometrov. Má veteránsku registráciu a váš môže byť za 6.000 €.
Druhý ponúkaný kus je taktiež verzia 105 L, no je o 4 roky mladšia a tento rok oslávi okrúhlu tridsiatku. Na jej stave to však nie je vidieť – za 3 dekády najazdila len 4.500 kilometrov! Môžeme teda tvrdiť, že auto je takmer úplne nové. Majiteľ si ho cení na 5.900 €.
Hoci sa to nemusí zdať, v našich končinách môže byť problém nájsť podobné vozidlo – v roku 2009 bolo v rámci akcie šrotovného mnoho týchto vozidiel nadobro zlikvidovaných.