Berlín 27. júla 2015 (HSP/autoforum.cz/Foto:mobile.de)
Kto by nepoznal Ladu 2105. Nesmrteľný kultový automobil, ktorý vás odviezol kdekoľvek a vedel si ho opraviť aj laik, je v pôvodnom stave na predaj v Berlíne
Existuje veľa ľudí, ktorí sú presvedčení, že autá vyrobené pred 20 a viac rokmi boli lepšie, kvalitnejšie a vydržali oveľa viac. To platí dvojnásobne, ak sa bavíme o prémiovej nemeckej značke Mercedes z konca 80-tych rokov (potvrdilo to aj vedenie firmy). Mercedes bol však v tom čase v našich končinách nereálnym automobilom. Oveľa častejšie sme stretávali Škodovky, či Lady.
Kupovať si 30 ročnú ojazdenú Ladu sa v dnešnej dobe môže zdať ako nezmyselné. Kupovať si však 30 ročnú úplne novú Ladu je niečo úplne iné. Tento automobil prešiel po vlastnej ose celých 100 kilometrov. Nie 100 tisíc, ale len 100 kilometrov. Paradoxom je, že oveľa viac precestovalo na vlaku (resp. kamióne) pri presune z fabriky do Srbska (kde je registrované) a odtiaľ do továrne v nemeckom Berlíne (kde je momentálne na predaj).
Na tejto Lade je úplne všetko pôvodné – od pôvodného laku, cez pôvodný interiér až po pôvodné originálne pneumatiky so štetinkami, na ktorých je štítok USSR. Je celkom pravdepodobné, že vozidlo má ešte pôvodné 30 ročné prevádzkové kvapaliny. Nesmie chýbať ani pôvodná lekárnička, či sada nástrojov na rýchle a jednoduché opravy.
Tento konkrétny stroj je Lada 1300S – pod kapotou jej bije 1,3 litrový štvorvalec s karburátorom s výkonom 48 kW (65 koní) a krútiacim momentom 92 Nm. Výkon sa prenáša prostredníctvom 4-stupňovej manuálnej prevodovky na zadné kolesá. Majiteľ si Ladu cení na 10.800 €, čo rozhodne nie je málo za “starú Ladu”. Treba však vziať do úvahy, že ide o vozidlo, ktoré ako keby zišlo z výrobnej linky.
Samozrejme, za sumu 10.800 € si môžete kúpiť moderné nové vozidlo, ako napríklad Škoda Fabia, Seat Ibiza, respektíve model z ponuky rumunskej Dacie, no tieto autá budú mať len o pár drobností lepšiu výbavu a s veľkou pravdepodobnosťou si ich nedokážete opraviť doma “na kolene”. Navyše zberateľská hodnota týchto áut je nulová, pričom hodnota spomínanej Lady je prakticky nekonečná.