Jednoznačne s tým súhlasí 59 % a skôr súhlasí 21 % opýtaných. Nedeľné obmedzenie v prípade supermarketov či väčších potravín neprekáža až 90 % opýtaných. Vyplýva to z prieskumu agentúry 2muse, ktorý prebiehal 5. až 7. mája na vzorke tisíc opýtaných.
Z výsledkov prieskumu ďalej vyplýva, že až 81 % respondentov považuje zákaz nedeľného predaja pre koronavírus za správny. Bez ohľadu na vek ostávajú spotrebitelia v otázke, či im vadí aktuálne obmedzenie predaja v nedeľu, jednotní. Až 84 percentám mladých spotrebiteľov od 18 do 25 rokov nevadí súčasný stav a vo vekovej kategórii od 56 rokov zaznieva tento hlas ešte silnejšie.
Nedeľný predaj potravín je dôležitý len pre 10 % slovenských spotrebiteľov, ktorým jeho nedostupnosť vyslovene prekáža. Tento postoj sa vyskytuje v najväčšej mierne medzi mladými spotrebiteľmi vo veku 18 až 25 rokov a tiež v Bratislavskom kraji. No celkový pohlaď na výsledky v týchto dvoch skupinách ukazuje, že podstatná väčšina je aj tak za ponechanie voľných nedieľ. Pri vekovej kategórii nad 56 rokov sa záujem o nedeľné nákupy v supermarketoch pohyboval na úrovni len 5 až 6 percent.
Prieskumu sa zúčastnila aj sledovaná vzorka ľudí pracujúcich v maloobchode. Z výsledkov vyplýva, že im súčasný stav vyhovuje. Vyjadrilo sa tak 99 percent opýtaných, čo je o desať percent viac, než u zvyšku populácie. Prikláňajú sa tiež k zrušeniu nedeľného predaja potravín. Až 88 percent pracovníkov v maloobchodných predajniach volá po tom, aby ostali tieto obchody zatvorené aj po odznení koronakrízy.
Zatvorenie obchodov v nedeľu by prinieslo do krajiny rytmus oddychu, tvrdí Mičovský
Zatvorenie obchodov v nedeľu by podľa ministra pôdohospodárstva Jána Mičovského prinieslo na Slovensko rytmus oddychu. “Ja som z generácie, ktorá bola zvyknutá, že obchody sa v sobotu zavreli a do pondelka rána sme toho veľa nenakúpili. Som presvedčený, že všetko potrebuje aj svoj oddych. Myslím si, že ak by boli obchody v nedeľu zatvorené, tak by sme vniesli do krajiny rytmus oddychu, ktorý by vyhovoval väčšine obyvateľov,” uviedol v stredu pred rokovaním vlády Ján Mičovský.
Slováci podľa agroministra počas koronakrízy ukázali, že veľmi rýchlo vedia meniť svoje návyky. “Som preto za to, aby sa stala nedeľa dňom pokoja, tak ako je oficiálne aj pomenovaná,” pokračoval Mičovský.
Drvivá väčšina slovenských spotrebiteľov (80 %) sa prikláňa k názoru, že maloobchodné predajne potravín môžu ostať zatvorené v nedeľu aj do budúcna. Jednoznačne s tým súhlasí 59 % a skôr súhlasí 21 % opýtaných. Nedeľné obmedzenie v prípade supermarketov či väčších potravín neprekáža až 90 % opýtaných. Vyplýva to z prieskumu agentúry 2muse, ktorý prebiehal 5. až 7. mája na vzorke tisíc opýtaných.
Prieskumu sa zúčastnila aj sledovaná vzorka ľudí pracujúcich v maloobchode. Z výsledkov vyplýva, že im súčasný stav počas koronakrízy, teda obchody v nedeľu zatvorené, vyhovuje. Vyjadrilo sa tak 99 percent opýtaných, čo je o desať percent viac, než u zvyšku populácie. Prikláňajú sa tiež k zrušeniu nedeľného predaja potravín. Až 88 percent pracovníkov v maloobchodných predajniach volá po tom, aby ostali tieto obchody zatvorené aj po odznení koronakrízy.
Prenajímatelia obchodných priestorov spolu s nájomcami nesúhlasia so snahami zakázať predaj v nedeľu
Prenajímatelia obchodných priestorov spolu s nájomcami nesúhlasia so snahami zakázať predaj v nedeľu. “Neberme ľuďom prácu, zamestnanci sa dokážu so zamestnávateľmi dohodnúť na odmenách za nedeľný predaj. Či majú alebo nemajú byť v nedeľu obchody otvorené, by zvládli podľa nákupného správania spotrebiteľov vyhodnotiť aj samotní obchodníci. Vzhľadom na očakávaný prepad našej ekonomiky by sa malo diskutovať nie o škrtení podnikateľských aktivít, ale o čo najväčšej podpore a rozmachu všade, kde je to možné,” konštatovala v stredu vo svojom stanovisku platforma „Ako dlho vydržíme“.
V čase oslabenej ekonomiky pre pandémiu sa argumenty proti zákazu nedeľného predaja skôr posilnili. Podľa Petra Papanka z platformy „Ako dlho vydržíme“ ďalšiu reguláciu a politické zásahy maloobchodný sektor naozaj nepotrebuje. „Zatvorenie obchodov v nedeľu vždy znamená znižovanie mzdy zamestnancom, prepúšťanie zamestnancov a samozrejme má negatívny dopad na verejné financie. Mnohí zamestnanci si cez nedele radi privyrobia, nakoľko tieto sú honorované príplatkami. O možnosť privyrobiť si by prišli aj dohodári, ktorí obvykle vyhľadávajú práce mimo bežného pracovného času – študenti, zamestnanci, ktorí si chcú dohodou prilepšiť popri hlavnom pomere,“ ozrejmil Peter Papanek.
Zákonník práce pritom definuje podľa obchodníkov týždenný a denný fond pracovného času, definuje limity na počet odpracovaných hodín, ako aj možných nadčasov. Zamestnanci aj obchodníci preto majú možnosť dohodnúť sa. Peter Zálešák zo spoločnosti NAY, a. s. dodáva, že tiež podporujú možnosť nedeľného predaja s možnosťou uplatnenia výhrady svedomia pre zamestnancov. Dôvody pre podporu nedeľného predaja sa už roky nemenia a pri súčasnom spomalení trhu sú silnejšie ako predtým. „Už v minulosti sme potenciál takejto situácie diskutovali s našimi zamestnancami, sledujeme tiež štatistiky nedeľného predaja a sme presvedčení, že takýto zákaz prinesie viac nevýhod ako výhod pre zamestnancov, zákazníkov aj pre firmy,“ uviedol Peter Zálešák.
Víkendové predaje v obchodných centrách generujú podľa obchodníkov významnú časť ich tržieb. Sú situované v mestách, ktorého obyvatelia sú v bežnom týždni pracovne dosť zaneprázdnení a práve víkendy sú šancou, aby si urobili väčšie rodinné nákupy. “Platí tu vzájomná synergia, lebo popri obchodníkoch získajú zákazníkov aj tamojšie prevádzky služieb. Vzhľadom na špecifiká nákupných centier by tak zákaz nedeľného predaja mal negatívny vplyv aj na tržby. Za rok 2020 by išlo o výpadok minimálne na úrovni 15 %,” vysvetlila platforma „Ako dlho vydržíme“.
Platforma Ako dlho vydržíme zastupuje subjekty zamestnávajúce desaťtisíce ľudí v primárnej aj v sekundárnej línii obchodu. Ide o prenajímateľov obchodných priestorov iniciatívu nájomcami – bez rozdielu, či prevádzkujú jeden alebo viacero obchodov. Rovnako sa pod túto výzvu podpisuje aj Iniciatíva slovenských maloobchodníkov, ktorá združuje viac ako 100 maloobchodných spoločností.