Bratislava 7. decembra 2022 (HSP/Oilprice/Foto:Twitter)
V posledných mesiacoch sa zmenil vlastník nezvyčajne veľkého počtu tankerov.Analytici a predstavitelia lodného priemyslu to považujú za snahu Ruska pokračovať v preprave veľkých objemov svojej ropy a subjektov, ktoré chcú profitovať z obchodu s ruskou ropou v režime sankcií, píše Cvetana Parasková pre Oilprice.com
“Temná” alebo “tieňová” flotila ropných tankerov sa rozrastá a v súčasnosti zahŕňa tankery, ktoré prepravujú nielen iránsku a venezuelskú ropu podliehajúcu sankciám, ale aj čoraz väčšie objemy ruskej ropy a produktov. EÚ a G7 teraz zakazujú námorné prepravné služby pre ropu s cenou nad 60 USD za barel, zatiaľ čo Rusko tvrdí, že tento limit neakceptuje a bude obchodovať so “spriatelenými” partnermi, ktorí sú ochotní prevziať jeho ropu nepoistenú západnými spoločnosťami.
Pred embargom EÚ na dovoz ruskej ropy z 5. decembra, ktoré bolo oznámené pred niekoľkými mesiacmi, stovky plavidiel – väčšinou starších, ktorých životnosť sa blíži ku koncu a ktoré sú určené na zošrotovanie – zmenili vlastníka na spoločnosti, ktoré nie sú spojené s EÚ alebo G7, ako napríklad firmy so sídlom v Dubaji.
Mnohé z týchto tankerov sa už objavili v ruských prístavoch, aby naložili ropu.
Preprava ropy starými tankermi bez poistenia spoločností EÚ/G7 je katastrofou, ktorá čaká na svoju príležitosť, tvrdia lodní analytici a makléri.
Predaj tankerov mimo trhu
Mnohé obchody sa uskutočnili mimo trhu, pričom sa predali tankery doteraz neznámym subjektom so sídlom mimo EÚ a krajín G7.
“Mnohé predaje sa uskutočnili mimo trhu a takzvaná tmavá flotila tankerov naďalej rastie,” hovorí Erik Broekhuizen, manažér námorného výskumu a poradenstva v spoločnosti Poten & Partners.
Podľa Poten & Partners sa renomovaní vlastníci nechcú zapájať do “tmavej flotily”, avšak zisky z utajenej lodnej dopravy by mohli byť oveľa vyššie ako trhové sadzby.
“Tieto prémiové zárobky vytvorili silnú motiváciu pre oportunistických, menej svedomitých vlastníkov, aby sa zapojili do týchto obchodov,” uviedol Broekhuizen v článku, ktorý minulý mesiac priniesol portál Riviera Maritime Media.
Od januára do začiatku novembra zmenilo vlastníka najmenej 60 veľmi veľkých ropných lodí (VLCC), 42 tankerov Suezmax a 93 lodí Aframax, odhadla spoločnosť Poten & Partners. Priemerný vek týchto tankerov je viac ako 15 rokov – vek, v ktorom sa tankery zvyčajne posielajú do šrotu.
Neznámi vlastníci
V dôsledku toho cena použitých tankerov tento rok prudko vzrástla. Podľa údajov spoločnosti VesselsValue, ktoré citovala agentúra Reuters, sa napríklad cena 20-ročného tankera typu Aframax od 1. januára do dnešného dňa zvýšila o 86 % – z 11,8 milióna USD na 22 miliónov USD.
“Blížiace sa sankcie spôsobili prudký nárast dopytu po tonáži historických tankerov, čo sa následne prejavilo v náraste hodnoty tohto sektora. Tankerské lode, ktoré budú naďalej obchodovať v ‘tmavej flotile’, obmedzia ponuku plavidiel, čo by mohlo naďalej podporovať tento sektor z hľadiska príjmov a hodnôt,” napísala minulý týždeň Rebecca Galanopoulos Jonesová zo spoločnosti VesselsValue.
“Čoraz častejšie sa objavujú špekulácie o tom, že trh s tankermi sa rozdelí na dve kategórie; tí, ktorí pôsobia v ruských vodách, sa teraz presunú na iné obchody, a tí, ktorí sa napriek sankciám snažia profitovať z prémií vyplývajúcich z ruských obchodov.”
Podľa prieskumu spoločnosti TradeWinds bolo až 393 tankerov, teda 43 % transakcií s plavidlami od ruskej invázie na Ukrajinu, predaných neznámym majiteľom alebo novozaloženým spoločnostiam. Okrem toho desiatky tankerov registrovaných v členských štátoch EÚ, ako sú Malta, Cyprus a Grécko, tento rok už opustili svoju registráciu, uviedol pre TradeWinds úradník z maltskej vlajkovej správy.
Anoop Singh, vedúci výskumu tankerov v spoločnosti Braemar, povedal pre Financial Times:
“Ide o kupcov, ktorých ako dlhoroční sprostredkovatelia nepoznáme,” a dodal: “Sme presvedčení, že väčšina týchto plavidiel je určená pre Rusko.”
Analytici tvrdia, že aj napriek šialenému trhu so starými tankermi, ktoré idú k neznámym alebo málo známym novým majiteľom, bude mať Rusko pravdepodobne problém umiestniť všetku svoju ropu, ktorá predtým smerovala do Európy, na iné trhy, ako sú jeho súčasní najväčší zákazníci Čína, India a Turecko.
Stará flotila cisternových lodí môže byť katastrofou, ktorá čaká na svoju príležitosť
Rastúca veľkosť “tmavej flotily” zvyšuje riziko nehôd, uviedla začiatkom novembra spoločnosť Poten & Partners.
Dve nehody, ku ktorým došlo v posledných týždňoch a ktoré sa týkali tankerov starých 20 a 21 rokov, vrátane jedného, ktorý prevážal ruskú ropu z Primorska do Turecka, “opäť poukazujú na potenciálne riziká spojené s využívaním starej, nevyhovujúcej tonáže na prepravu ropy a ropných produktov”, uviedla spoločnosť Poten & Partners.
Embargo EÚ na dovoz ruskej ropy a cenový strop na ruskú ropu už vytvorili “dvojúrovňový trh” v odvetví tankerov, uviedli vedúci pracovníci pred tým, ako sankcie 5. decembra nadobudli účinnosť.
Spoločnosť Frontline, jeden z najväčších svetových vlastníkov tankerov, minulý týždeň uviedla, že v treťom štvrťroku sa “vyvinul dvojúrovňový trh s nákladnou dopravou, keďže niektorí vlastníci sa vyhýbajú preprave ruskej ropy z dôvodu rizika sankcií alebo vlastných sankcií, zatiaľ čo iní vlastníci sa rozhodli pre túto prepravu”.
“Na druhej strane sa prenajímatelia môžu snažiť vyhýbať plavidlám s ruskou históriou, čo zvyšuje neefektívnosť obchodu,” uviedla spoločnosť Frontline.