Ankara 6. decembra 2022 (HSP/ft/Foto:screenshot)
V tureckých vodách sa vytvorila zápcha ropných tankerov po tom, ako západné mocnosti spustili “cenový strop” zameraný proti ruskej rope a ako úrady v Ankare požadovali od poisťovní prísľub, že všetky plavidlá plaviace sa jej úžinami sú plne kryté, informuje Financial Times
Podľa sankcií EÚ, ktoré vstúpili do platnosti v pondelok, tankery nakladajúce ruskú ropu nemajú prístup k západnému námornému poisteniu, pokiaľ sa ropa nepredáva pod cenovým stropom 60 USD za barel, ktorý stanovila skupina G7. Tento limit bol zavedený s cieľom udržať tok ropy a zároveň obmedziť príjmy Moskvy.
Štyria vedúci predstavitelia ropného priemyslu uviedli, že Turecko požadovalo nové dôkazy o poistení vzhľadom na cenový strop. Hovorca tureckého ministerstva dopravy na žiadosť o komentár bezprostredne nereagoval.
Rusko prisľúbilo, že bude pokračovať vo vývoze svojej ropy, aj keď bude odrezané od západných poistných trhov. Rusko uviedlo, že nebude obchodovať so žiadnou krajinou, ktorá dodržiava limit cenového stropu.
Podľa lodných maklérov, obchodníkov s ropou a služieb satelitného sledovania čakalo v pondelok na preplávanie tureckými vodami približne 19 ropných tankerov. Plavidlá zakotvili v blízkosti Bosporu a Dardanel, dvoch prielivov spájajúcich ruské čiernomorské prístavy s medzinárodnými trhmi. Podľa lodného makléra, ktorý si neželal byť menovaný, prvý tanker dorazil 29. novembra a čakal šesť dní.
Tankery čakajúce v tureckých vodách a v ich okolí sú prvým signálom, že obmedzenie cien by mohlo narušiť globálne toky ropy nad rámec ruského vývozu.
Podľa lodných maklérov a portálu TankerTrackers.com, ktorý monitoruje globálne prepravy ropy, veľká časť ropy na lodiach pri Turecku pochádza z Kazachstanu. Kazašská ropa sa do ruských prístavov dostáva ropovodom a západné sankcie sa na ňu nevzťahujú.
Ankara požiadala všetky ropné tankery prechádzajúce cez turecké úžiny, aby predložili listy od svojich poskytovateľov ochrany a odškodnenia, známych ako P&I kluby, v ktorých potvrdzujú, že poistné krytie bude naďalej platiť pre prípady, ako sú úniky ropy a kolízie.
Medzinárodná skupina P&I klubov, ktorá zastupuje 13 vzájomných poisťovní poskytujúcich poistenie zodpovednosti pre približne 90 % svetovej lodnej dopravy, však v pondelok uviedla, že turecká žiadosť “výrazne prekračuje” rámec bežne požadovaných všeobecných informácií.
Skupina uviedla vo vyhlásení jedného zo svojich členov, že poskytovatelia P&I nemôžu zaručiť krytie ani v prípade porušenia sankcií.
Nick Shaw, výkonný riaditeľ skupiny, pre denník Financial Times uviedol, že skupina “pokračuje v konštruktívnych rokovaniach s príslušnými orgánmi s cieľom pokúsiť sa vyriešiť túto situáciu”.
Predstaviteľ amerického ministerstva financií uviedol, že USA si “uvedomujú, ako by nová politika tureckej vlády mohla skomplikovať pohyb lodí cez turecké úžiny”, a spolu so Spojeným kráľovstvom “vyjadrili tieto obavy pri nedávnych rokovaniach s tureckými predstaviteľmi”.
Rusko zhromaždilo takzvanú “tieňovú flotilu” viac ako 100 tankerov, aby sa pokúsilo obísť západné obmedzenia na vývoz ropy, ktoré môžu fungovať buď bez poistenia, alebo od poskytovateľov mimo Západu.
Jeden z účastníkov ropného priemyslu oboznámený so situáciou uviedol, že ruské poisťovne poskytli tureckým úradom potvrdzujúce listy, aby si zabezpečili prejazd cez turecké vody. Dodal, že práve prepravcovia, ktorí majú poistenie od západných poskytovateľov, boli zdržaní.
Turecké orgány tiež umožnili prepravu tankerov, ktoré prevážali rafinované produkty, ako je benzín a nafta, a nie ropu, keďže sankcie EÚ na tieto palivá nadobudnú účinnosť až vo februári.
Rusko v tichosti vytvorilo “tieňovú flotilu” viac ako 100 tankerov, aby obišlo obmedzenia vývozu ropy
Podľa lodných maklérov a priemyselných analytikov, ktorých oslovil denník Financial Times, Rusko v tichosti vytvorilo “tieňovú flotilu” viac ako 100 tankerov, aby zmiernilo vplyv medzinárodných obmedzení na predaj ropy.
Anonymné nákupy tankerov možno sledovať podľa výrazného nárastu anonymných alebo nových (predtým neviditeľných) kupujúcich, ktorí sa objavujú v registroch. Tieto plavidlá majú zvyčajne 12 až 15 rokov a očakáva sa, že v najbližších rokoch budú vyradené z prevádzky, uviedol Anoop Singh, vedúci prieskumu trhu s tankermi v spoločnosti Braemar.
“V posledných mesiacoch sme boli svedkami mnohých predajov tankerov anonymným kupujúcim a v priebehu niekoľkých týždňov po predaji sa mnohé z týchto plavidiel objavili v Rusku, aby prijali svoju prvú dodávku ropy,” povedal Craig Kennedy z Davisovho centra pre ruské a eurázijské štúdie na Harvardovej univerzite.
Nákupom starnúcich tankerov za výhodné ceny sa Rusko snaží zvýšiť vývoz ropy do Číny, Indie, Turecka a ďalších krajín, ktoré výrazne zvýšili nákupy ruského čierneho zlata, zatiaľ čo ostatné krajiny ho obmedzujú.
Podľa analýzy spoločnosti Braemar by ruskí prevádzkovatelia mohli získať:
29 veľkých lodí na prepravu ropy (VLCC), z ktorých každá môže prepraviť viac ako 2 milióny barelov;
31 tankerov triedy Suezmax s kapacitou približne 1 milión barelov;
49 tankerov typu Aframax s kapacitou 700 000 barelov.
Rusko pravdepodobne ešte nedokončilo nákup tankerov