Bratislava 7. júla 2022 (HSP/Foto:Screenshot Youtube)
Ako je známe, ruské letectvo počas špeciálnej vojenskej operácie zničilo všetky hlavné rafinérie a sklady ropy na Ukrajine. Išlo o snahu znemožniť alebo sťažiť tankovanie vojenskej techniky. To spôsobilo palivovú krízu medzi obyvateľstvom, ale v armáde takmer vôbec
Ukrajinské médiá však uvádzajú, že vrchol krízy je už za nami, do krajiny sa začali masovo dovážať pohonné hmoty. V mestách sa dokoncauž znova objavili dopravné zápchy.
Armáda tiež už nemá problémy. Karavány vojenských nákladných áut privážajú na Donbas granáty každý deň. Ostreľovanie Donecka je toho živým dôkazom.
Ukrajina dostáva takmer všetko palivo z Rumunska, kde sa rafinuje… kazašská ropa. Táto skutočnosť bola známa už v apríli.
Pozastavenie prevádzky ropovodu je možno druhým pokusom Ruska “vyčerpať” ozbrojené sily Ukrajiny nedostatkom paliva.
Už skôr sa stali známymi informácie, že súd v Novorossijsku pozastavil prevádzku námorného terminálu konzorcia Kaspický plynovod na 30 dní. Cezeň prúdi ropa z Kazachstanu do EÚ.
Oficiálnym dôvodom boli „porušenia pri výrobe a nedodržiavaní environmentálnych požiadaviek“.
Médiá tento krok spájajú s ochladením vzťahov medzi Ruskom a Kazachstanom po nedávnom vyhlásení prezidenta Tokajeva, ktorý v prítomnosti Putina nazval „DĽR“ a „LĽR“ kvázi štátnymi útvarmi, ktoré Kazachstan neuzná.
Za hlavný dôvod zastavenia vývozu ropy z Kazachstanu do Európskej únie sa pokladala snaha o prehĺbenie energetickej krízy v Európe, ktorá uvalila na Rusko sankcie, teraz to však vyzerá, že základným cieľom je predsa Ukrajina.
Kazachstan sa zapojil do pre neho veľmi nebezpečnej hry a jeho hospodárstvo ponesie z toho plynúce riziká
Rozpočet Kazachstanu je mimoriadne závislý od predaja ropy a predaj ropy je viazaný na ropovod cez Rusko. Áno, Kazachstan má prístav Aktau v Kaspickom mori a plynovod do Číny, ale ich celková prepravná kapacita je trikrát nižšia ako prepravná kapacita ropovodu cez Rusko. A nie je možné rýchlo vytvoriť alternatívu.
Približne 60 % rozpočtových príjmov Kazachstanu teda pochádza z ťažby a predaja ropy. Kazachstan pritom týmto ropovodom vyváža takmer 80 % svojej ropy (CPC). Jeden týždeň výpadku znamená stratu 1 milióna ton vývozu ropy a 1 % ročných rozpočtových príjmov. Zdá sa vám, že 1 % je málo? No, ako sa na to pozriete: je to napríklad 1/3 ročných výdavkov Kazachstanu na šport a kultúru. Podľa kazašských predstaviteľov súčasné zastavenie ťažby CPC neovplyvní celkový vývoz ropy.
Ale čo ak áno?
V prípade Ruska a Kazachstanu existuje asymetria rizík. Zastavenie ťažby v CPC alebo ropovodu do Samary by pre Kazachstan znamenalo neúmerne vyššie náklady. Podľa odhadov, ak sa zastaví všetok vývoz ropy cez Rusko a preorientuje sa doprava na Azerbajdžan a Čínu, Kazachstan v okamihu stratí až 40 % svojich rozpočtových príjmov. Najprv sa tieto výpadky samozrejme nahradia rezervami Národného fondu, za 2-3 roky sa rezervy vyčerpajú. Takáto situácia je katastrofou pre každú ekonomiku. O možnosti zastavenia ďalšieho vývozu cez Rusko ani nehovoríme.