Slovensko 5. januára 2017 (HSP/Foto: GM)
Súkromný dopravca RegioJet oznámil, že od 31. januára 2017 prestane vypravovať vlaky na trati Bratislava-Košice. Dôvodom zrušenia uvedenej linky je neschopnosť konkurovať vlakom “zadarmo”.
„Cestujúci si obľúbili RegioJet, my sme si ich vážili a mali radi. O to viac je nám to ľúto. Po zásahoch štátu sa na tejto trase, žiaľ, nemôže uživiť viac dopravcov. Po politickom rozhodnutí opäť zaviesť IC vlaky ZSSK, žiaľ, nie je na trhu kvôli cestovnému zadarmo v dotovaných rýchlikoch dostatok platiacich cestujúcich na to, aby sa vedeli komerčné nedotované vlaky vo vnútroštátnej doprave na Slovensku uživiť,“ uviedla spoločnosť vo svojom vyhlásení.
Po zverejnení rozhodnutia RegioJetu sa na súčasnú vládu začala valiť vlna kritiky. Stanovisko k rozhodnutiu súkromného prepravcu nám poskytol opozičný poslanec a tímlíder strany SaS pre dopravu a stavbeníctvo Miroslav Ivan.
Myslíte si, že opätovnou prevádzkou IC vlakov Železnicami Slovenskej republiky došlo k vyštvaniu súkromnej firmy RegioJet zo Slovenska?
Opätovné zavedenie stratových IC vlakov je posledná kvapka k deformácii podnikateľského prostredia v osobnej doprave, po predchádzajúcom zavedení vlakov zadarmo. Takže sa niet čo čudovať, že ten, ktorý podniká na týchto linkách na vlastné riziko a prípadné straty znáša sám, sa nakoniec rozhodol z dopravného trhu na týchto linkách odísť.
Stotožňuje sa strana Sas s názorom šéfa RegioJetu Radima Jančuru, že vinu na odchode nesie predseda parlamentu Andrej Danko a premiér Robert Fico?
Samozrejme. Predchádzajúca vláda Roberta Fica zaviedla vlaky zadarmo a zásadným spôsobom tak zmenila podnikateľské podmienky v osobnej doprave. Zavedením IC vlakov, ktoré podľa všetkých analýz budú stratové, boli politickou témou strany SNS a jej predsedu Andreja Danka. Ten sa už v predvolebnom období vyjadroval, ako tu on nechce žlté vlaky. Dôsledky takýchto populistických krokov nakoniec bude znášať celá cestujúca verejnosť. A samozrejme aj všetci daňoví poplatníci, lebo z našich daní tie straty budeme platiť.
Danko na svojom facebookovom profile komentujúc rozhodnutie súkromného prepravcu okrem iného uviedol: „Nešlo mu o ľudí, ale len o firemný zisk. Už pri prvom IC vlaku som hovoril, že sa teším na zdravé konkurenčné prostredie. Súkromník namiesto lepších podmienok pre občanov, radšej z nášho trhu odišiel.“ Aký je váš názor na jeho vyjadrenie?
“Súkromník”, ako ho pán Danko nazval, zamestnáva desiatky ľudí na týchto linkách. Platí im mzdy a odvádza za nich dane a odvody. Prevádzkuje vlaky, na ktoré sú v drvivej väčšine chvály. A samozrejme, ako každý podnikateľ, cieľom je zisk. Aby ho ale dosiahol, musí získať čo najviac cestujúcich a skvalitňovať služby. A teda o cestujúcich, ako zákazníkov mu ide v prvom rade a nie ako tvrdí pán Danko. A ak pán Danko hovorí o konkurenčnom prostredí spustením štátnych IC vlakov, veľmi sa mýli. To by tu bolo, ak by štát vytvoril výhodné podmienky pre súkromných prepravcov a nechal ich medzi sebou o klientov súťažiť. Štát je zlý gazda a nemá čo podnikať. Potvrdilo sa to už v minulosti, a potvrdí sa to aj teraz. A tie straty zaplatíme my všetci.
Myslíte si, že štát by mal preplácať určité náklady aj súkromnému prepravcovi, ako to robí v prípade ŽSR?
Ak hovoríme o preplácaní nákladov na základe objednanej dopravy vo verejnom záujme, tak áno. Ale systémovo a zároveň by sa mal štát snažiť tieto dotácie postupne znižovať. Dnes má ZSSK na tieto služby prakticky monopol, a aj keď zmluva so štátom umožňuje tento objem medziročne znižovať, štát pre to nerobí nič. Ešte aj jedinú súťaž na linku Bratislava-Banská Bystrica, ktorá sa už mala vyhodnocovať, ministerstvo dopravy nedávno zrušilo.
Aké riešenie navrhuje SaS, aby v železničnej doprave došlo k “zdravej konkurencii”?
V prvom rade musí zrušiť vlaky zadarmo a IC vlaky. A analyzovať, ktoré linky v rámci dopravných služieb vo verejnom záujme prevádzkované ZSSK, by sa mohli ponúknuť do súťaže súkromným prepravcov. Tak by sme mohli ušetriť ročne niekoľko miliónov eur a zároveň by medzi prepravcami prebiehala súťaž o cestujúcich, čo by prinieslo zlepšenie kvality cestovania.