OTS: Rozhovor s ministrom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja J. Počiatkom

OTS: Rozhovor s ministrom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja J. Počiatkom

Bratislava 5. mája (TASR-OTS) – Rozhovor s ministrom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Jánom Počiatkom:

1. Koľko percent eurofondov z aktuálneho programového obdobia v oblasti dopravy je v súčasnosti zazmluvnených a koľko už reálne vyčerpaných? Akú sumu to predstavuje vo finančnom vyjadrení?

Reklama

Implementácia projektov v Operačnom programe Doprava sa za posledný polrok významne zlepšila. Zazmluvnenie financií v OPD je v súčasnosti na 65 percentách, celková zazmluvnená suma je 2,46 miliardy eur a toto číslo bude v najbližšom období narastať. Podľa nášho plánu OPD bude do konca tohto roku zazmluvnený na sto percent. Čo sa týka čerpania, od augusta minulého roka sa nám podarilo vyčerpať takmer 284 mil. eur (na úrovni Platobnej jednotky), čo predstavuje zvýšenie takmer o osem percent.

Reklama

2. Je reálne, že ministerstvo dopravy vyčerpá všetky eurofondy, ktoré sú pre rezort v súčasnom programovom období určené? Aké najdôležitejšie faktory to ovplyvnia a čo to môže skomplikovať?

Eurofondy sú pre Slovensko historická príležitosť a samozrejme robíme všetko pre to, aby sme ich vyčerpali na maximum. Ako som už povedal, všetky eurofondové zdroje na dopravné projekty by mali byť zazmluvnené do konca roka. Zároveň sme už v minulom roku robili opatrenia, aby sme zlepšili čerpanie, a ich výsledky už vidno. Najväčšia hrozba pri čerpaní sú chyby minulosti. Operačný program Doprava som zdedil zablokovaný a aj keď sa nám ho podarilo odblokovať, pre zlé rozhodnutia z minulosti musíme rovnaký problém riešiť opäť. Druhým veľkým problémom bol prázdny zásobník kvalitne pripravených náhradných projektov, ktorý som našiel pri svojom príchode na ministerstvo. Aj preto sme museli veľmi rýchlo pripraviť do súťaže ďalšie eurofondové projekty, ktoré sa už tendrujú.

Vo všeobecnosti možno povedať, že rizikom, ktoré sa dotýka takmer všetkých pripravovaných projektov v OPD, je stále proces verejného obstarávania. Zdržania pri tendroch sa stali už takpovediac slovenským folklórom, bohužiaľ však negatívne ovplyvňujú naše snahy ukončiť výstavbu projektov do konca oprávneného obdobia čiže do roku 2015.

Reklama

3. Máte v rezorte viacero problematických projektov, ktoré môžu ohroziť vyčerpanie eurofondov do roku 2015. Napríklad úsek D1 Hubová – Ivachnová, kde sa samotné vyhodnocovanie súťaže naťahuje už vyše roka. Jej doba výstavby sa pritom odhaduje na 3,5 roka. Myslíte si, že to stále stíhate do konca roka 2015, aby sa cesta mohla zaplatiť z eurofondov v aktuálnom programovom období? Ak nie, máte pripravenú alternatívu, ako túto cestu zafinancovať?

Verejné obstarávanie je ďalší z problémov, ktoré spomaľuje čerpanie eurofondov. Ukazuje sa, že stavbári sú pripravení donekonečna sa odvolávať. Ak vyhrá súťaž najlacnejšia ponuka, odvolá sa druhý, napríklad pre neobvykle nízku cenu. Ak vyhrá niekto iný, odvolá sa prvý, že bol neoprávnene vylúčený. A vzhľadom na komplikovanosť týchto tendrov zvyčajne Úrad pre verejné obstarávanie súťaž vracia Národnej diaľničnej spoločnosti na prehodnocovanie. Výsledkom je, že diaľnice sa nestavajú a eurofondy nečerpajú. Samozrejme, robíme kroky, aby sme minimalizovali riziko prepadnutia eurofondov. Boli sme prvou krajinou, ktorá otvorila rokovania o fázovaní diaľničných projektov. To znamená, že aj keď sa diaľnica bude stavať aj po roku 2015, tak jej časť môžeme zaplatiť z tohto programového obdobia.

4. Podobné otázniky sú aj nad úsekom D1 Turany – Hubová či úsekom s tunelom Višňové. Ich výstavba sa predlžuje, ako chcete zabezpečiť ich prefinancovanie z eurofondov?

Reklama

Toto sú dva rozdielne problémy. Višňové je rovnaký prípad ako úsek Hubová – Ivachnová, kde je problém s prieťahmi vo verejnom obstarávaní. Úsek Turany – Hubová bol z pohľadu Európskej komisie ekologický problém. Ten sme naším veľkým úsilím a veľmi úzkou spoluprácou s Bruselom vyriešili, čo považujem za jeden z našich najväčších úspechov. Tento úsek sa ale bude platiť z peňazí z ďalšieho programového obdobia.

5. Máte už prípadne pripravený plán B, na čo použijete tieto prostriedky, keby sa nepodarilo zrealizovať projekty do konca roka 2015? Aké iné úseky ciest by ste financovali z eurofondov?

Ako sme sa už rozprávali, celý Operačný program Doprava by mal byť zazmluvnený do konca tohto roku. Samozrejme, vnímame riziká, ktoré sú s čerpaním spojené a aj na tento variant sa pripravujeme.

6. V ktorej oblasti je v rámci ministerstva dopravy čerpanie eurofondov najproblematickejšie a hrozí tu teda prepadnutie európskych peňazí? Ktorá je na tom naopak najlepšie?

Ministerstvo dopravy, ktoré je Riadiacim orgánom OPD vyvíja maximálne úsilie, aby nedošlo k prepadnutiu žiadnych alokovaných finančných prostriedkov. Napriek tomu existujú určité riziká, ktoré je potrebné zohľadniť a vykonať opatrenia pre ich zamedzenie. Ako rizikové vnímam vyšetrované podozrenia z korupcie pri železničných projektoch, ktoré ohrozuje čerpanie v celej prioritnej osi č. 1 a 3 a čiastočne č. 4. V rámci diaľničných projektov v prioritnej osi č. 2 sa predpokladá implementácia niektorých projektov s využitím tzv. fázovania cez dve programové obdobia. Najlepšia situácia je v rámci prioritnej osi č. 6, kde jediný projekt nákupu nových regionálnych a medziregionálnych vlakov je takmer ukončený a do konca roku bude dočerpaný.

Reklama

7. Na čo predovšetkým by mali podľa vášho plánu smerovať eurofondy v oblasti dopravy v novom programovom období 2014 až 2020? Do čoho by ste ich chceli prioritne investovať a prečo?

Vzhľadom na značné zaostávanie v rozvoji dopravnej infraštruktúry voči vyspelým európskym krajinám a skrytý dlh v tejto oblasti, ktorý sa nepodarí odstrániť v priebehu jedného či dvoch programových období, by mali eurofondové projekty kontinuálne pokračovať vo výstavbe a modernizácii kľúčovej dopravnej infraštruktúry v rámci EÚ (core network TEN-T). Konkrétne smerovanie budúcich zdrojov programového obdobia 2014 – 2020 bude známe po ukončení vypracovania internej analýzy dopravných potrieb, na ktorej momentálne intenzívne pracujeme a hotová bude v júni. Našou snahou bude prioritne smerovať tieto zdroje na rozvoj diaľnic a rýchlostných ciest, modernizáciu hlavných železničných koridorov, podporu verejnej osobnej dopravy (obnovu vozidlového parku, integráciu dopravných systémov vo veľkých aglomeráciách) a zlepšenie bezpečnosti a riadenia dopravnej prevádzky.

Reklama

UPOZORNENIE:

Upozorňujeme odberateľov, že materiály označené skratkou OTS sú poskytované v rámci Originálnej textovej služby a za ich obsah nesie zodpovednosť zadávateľ.

Reklama

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
Reklama

Odporúčame

Reklama

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

20:27

Ruský prezident Vladimir Putin sa v máji chystá navštíviť Čínu. Bude to jeho prvá zahraničná cesta od znovuzvolenia v prezidentskej funkcii v rámci snahy Moskvy o prehĺbenie vzťahov s Pekingom.

20:06

Pre Ukrajinu ešte nie je neskoro, aby zvíťazila nad Ruskom, ak spojenci splnia sľuby o dodaní ďalších zbraní. Uviedol to generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg,

20:05

Izraelské médiá informovali, že z mesta Rafah v Pásme Gazy ušli pred blížiacou sa izraelskou ofenzívou desaťtisíce ľudí. TASR prevzala informácie zo správy tlačovej agentúry DPA.

19:41

Prokuratúra v Madride odporučila, aby predbežné vyšetrovanie manželky španielskeho premiéra Pedra Sáncheza bolo zrušené. Uviedli to televízna stanica RTVE, noviny El País a ďalšie médiá s odvolaním sa na justíciu.

19:39

Švajčiarska potravinárska spoločnosť Nestlé odmietla tvrdenia mimovládnej organizácie Public Eye, podľa ktorej do svojich výrobkov v rozvojových krajinách pridávala cukor. V rovnakých výrobkoch na európskom trhu ich predáva bez cukru.

19:35

Európsky parlament hlasoval v Štrasburgu za zriadenie nového orgánu pre etické štandardy, ktorý bude bojovať proti korupcii v inštitúciách Európskej únie a sledovať pravidlá lobingu a korupcie. 

19:06

Generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg ocenil predbežnú dohodu medzi Nemeckom a Francúzskom o spoločnej výrobe moderných obranných systémov. 

Stoltenberg v Nemecku
Na snímke generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg, ktorý sedí v stíhačke Eurofighter, sa usmieva pred štartom počas návštevy taktickej letky 73 Steinhoff v meste Laage neďaleko Rostocku na severe Nemecka
19:05

Predsedu bulharského parlamentu Rosena Žeľazkova odvolali z funkcie, pretože bývalý koaličný partner ho obvinil z neplnenia si pracovných povinností.

19:02

Európsky policajný úrad rozbil zločineckú skupinu, ktorá sa zameriavala na cenné starožitné knihy. 

18:49

Benátky začali skúšobne vyberať poplatok od turistov, ktorí toto mesto navštívia na jeden deň bez prespania. Cieľom je obmedziť turistický nával, opatrenie však čelí aj kritike.

18:47

Vyšetrovatelia vlaňajšej tragickej streľby na Univerzite Karlovej sú blízko oznámenia motívu útočníka. Na rokovaní bezpečnostného výboru Poslaneckej snemovne to povedala dozorujúca štátna zástupkyňa (prokurátorka) Jana Murínová. Strelec podľa nej netrpel duševnou poruchou. 

Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










Reklama

NAJNOVŠIE










Reklama
Reklama

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Plagát portugalskej Karafiátovej revolúcie sa nachádza v mestskom parku v Lisabone. Karafiátová revolúcia ukončila pred 50 rokmi diktatúru v Portugalsku

Autor: TASR/AP-Armando Franca

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Reklama
Reklama

Blog - redakcia Hlavných správ nezodpovedá za obsah blogerských príspevkov

Erik Majercak

Ivan Štubňa

Gustáv Murín

Milan Šupa

Peter Lipták

Reklama
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali