Santiago de Chile 13. februára 2018 (HSP/Foto:TASR/AP-Spencer Green)
Na obale sladkých potravín nesmú byť obrázky a televízia v priebehu vysielania detských programov nesmie vysielať reklamy na nezdravé jedlo, informuje o situácii v Chile stránka Aktuálně.cz
Oproti Európe sú regály supermarketov v Chile iné. Na obaloch čokolád a sladkostí nie sú farebné postavičky s vysmiatými tvárami a na krabiciach s cereáliami Nesquik chýba známy zajac lákajúci na zdravé raňajky.
V skutočnosti však zdravé nie sú. Preto musia mať všetky obaly namiesto farebných lákadiel čierne varovné boxy s upozornením, že daný produkt obsahuje príliš veľa cukru, soli alebo kalórií.
Cereal boxes show how the #foodindustry is contesting Chilean labelling. 30g serves seems just as unrealistic as 100g, IMO.#sugar #nutrition #NCDs #CDoH
ReklamaFrom: In Sweeping War on Obesity, Chile Slays Tony the Tiger https://t.co/LCTvMXt0Nk pic.twitter.com/W1rQVMJp15
— Jenn Lacy-Nichols (@JLacyNichols) 9. februára 2018
V Chile už takmer dva roky platí zákon stanovujúci pravidlá pre dizajn obalov pre nezdravé potraviny. Podľa neho nesmie reklama na takéto potraviny cieliť na deti. Na sladké limonády vrátane Coca-Coly je uvalená 18 percentná daň a v televízii v priebehu detských programov nesmie bežať reklama na nezdravé jedlo.
Zákon ďalej zakazuje predávať zmrzlinu, čokoládu alebo chipsy v školách. Budúci rok sa na tieto potraviny nebude môcť cez deň vysielať v televízii reklama vôbec.
Chilská vláda sa týmto snaží bojovať proti rastúcej obezite populácie a predovšetkým malých detí.
“Ľudia majú právo vedieť, čo tieto potravinárske spoločnosti dávajú do tohoto odpadu, a tato chilská legislatíva je, myslím, pre ľudstvo obrovským prínosom,” vysvetlil senátor a bývalý lekár Guida Girardiho, ktorý s prvými návrhmi zákona prišiel už pred desiatimi rokmi. Vtedy týždne protestoval pred prezidentským palácom proti vetovaniu predchádzajúceho návrhu zákona, ktorým podľa neho prezident Piñera zničil zdravie celého národa.
Lobby potravinárskych firiem boli ale natoľko silné, že schválenie zákona dokázala oddiaľovať 10 rokov. Niektoré spoločnosti ako napríklad nadnárodné PepsiCo sa dnes s chilskou vládou súdi.
K úspešnému výsledku doviedol Girardi predovšetkým preto, že stupeň obezity medzi obyvateľmi Chile začal byť alarmujúci. Podľa chilského ministerstva zdravotníctva trpí obezitou alebo nadváhou tri štvrtiny obyvateľstva.
Náklady na liečbu obezity dosiahli v roku 2016 800 miliónov dolárov, čo tvorilo 2,4% všetkých výdajov na zdravotnícku starostlivosť v krajine. Podľa odhadov by tieto náklady do roku 2030 mohli tvoriť až 4% všetkých zdravotníckych nákladov
Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie je Chile jednou z najviac ohrozených krajín rizikom, ktoré predstavuje rozširujúca sa obezita medzi deťmi a dospelými.