Bratislava 12. apríla (TASR) – Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) nakúpi cez verejné obstarávanie tovary, licencie či služby na tvorbu testovacích nástrojov a elektronického testovania žiakov základných a stredných škôl za vyše 10,5 milióna eur.
Ústav, ktorý zastrešuje testovanie žiakov, tak začína prvú časť realizačnej fázy národného projektu pod názvom Zvyšovanie kvality vzdelávania na základných a stredných škôl s využitím elektronického testovania. Zapojí sa doň približne 160.000 žiakov základných a stredných škôl, okolo 550 pedagogických zamestnancov a ďalší pracovníci z oblasti vzdelávania. Projekt spolufinancovaný z prostriedkov Európskeho sociálneho fondu prostredníctvom Operačného programu Vzdelávania je určený pre 1600 základných a 400 stredných škôl zo všetkých krajov vrátane bratislavského a počíta s vytvorením 40.000 testovacích pracovísk v školách.
"Potrebné je napríklad obstarať softvér pre účastníkov projektu, licencie rôznych druhov a úrovní pre žiakov a učiteľov, autorov testov, posudzovateľov, garantov tvorby testovacích nástrojov, recenzentov, štatistikov, analytikov, psychometrikov a gestorov, ako aj pre rôzne typy elektronických testovaní," povedala manažérka publicity projektu Mária Grebeňová-Laczová.
Cieľom národného projektu je zvýšiť kvalitu vzdelávania na Slovensku prostredníctvom moderného elektronického testovania a vytvorením takých podmienok, aby sa doň postupne mohli zapojiť všetky základné a stredné školy. "Keď zavedieme merania výsledkov vo všeobecnovzdelávacích predmetoch elektronickou cestou, efektívne získame informácie, ktoré nám v súčasnosti v školstve chýbajú. Potrebujeme smerodajné podklady na nastavenie nových parametrov a prístupov k lepšiemu vzdelávaniu pre naše deti a mládež," uviedla riaditeľka ústavu Romana Kanovská.
Dodala, že napríklad podľa výsledkov medzinárodných porovnávaní žiakov PISA z roku 2009 v čitateľskej aj prírodovednej gramotnosti je Slovensko pod priemerom úspešnosti krajín OECD a v matematickej gramotnosti dosahujú slovenskí žiaci priemernú úroveň. "Pri testovaní budeme klásť dôraz na prírodovedné predmety a kľúčové kompetencie – čitateľskú, matematickú, prírodovednú, finančnú a štatistickú gramotnosť. Tento projekt vytvorí zázemie pre systematické merania výsledkov vzdelávania," vysvetlila.
Národný projekt má učiteľom zrýchliť prácu pri hodnotení žiakov, priniesť novú databázu elektronických testov a úloh pre učiteľov vytvorených podľa Štátneho vzdelávacieho programu, ako aj overiť model elektronického testovania maturantov na úrovni celoštátnych skúšok (Maturita on-line) a žiakov 9. ročníkov základných škôl (Testovania 9 on-line).