I.
Nositeľ suverenity Krymskej republiky a právo obyvateľov polostrova Krym na sebaurčenie
Jediným oprávneným subjektom na určenie formy a štruktúry štátneho a politického zriadenia, ako aj spôsobov uplatňovania zákonodarnej, výkonnej a súdnej moci na zvrchovanom území svojich predkov je ľud, ktorý demokratickým a slobodným spôsobom určuje, aká je jeho vôľa a každý jeden občan sa dobrovoľne prispôsobuje vôli väčšiny.
Takto je ľud, tvorený zo všetkých obyvateľov žijúcich na určitom území, jediným oprávneným subjektom a štátno-právnym suverénom, ktorý je spôsobilý spravovať, vytvoriť, udržať, obnoviť, zrušiť alebo pričleniť svoj štátny útvar.
Krymská republika existuje na princípe tejto zásady a neodňateľného práva všetkých obyvateľov Krymskej oblasti ako jedna z republík, ktorá sa na základe referenda svojich obyvateľov rozhodla ukončiť svoje pôsobenie v štruktúrach správneho usporiadania v štátnom zväzku Ukrajiny a následne na to sa rozhodla vstúpiť ako samostatný a slobodný štát do Ruskej federácie.
Ľud Krymu si slobodne uplatnil svoje neodňateľné, nescudziteľné a neprenosné právo na sebaurčenie, ktoré je nepopierateľné. Preto je oprávnené vyžadovať od všetkých slobodných demokratických štátov a ich občanov, aby táto vôľa Krymského ľudu bola s úctou tomu primeranou rešpektovaná a akceptovaná.
II.
Dodržiavanie práv národnostných menšín a etnických skupín, vrátane ľudských práv a slobôd na Kryme
Základným predpokladom pre právo žiadať rešpektovanie vlastnej suverenity od ostatných, je povinnosť rešpektovať oprávnené požiadavky menšín tvoriacich spoločne s majoritnou väčšinou jeden štátny celok.
Krymská republika prijala zákony zaručujúce všetky práva menšín tak, ako ich majú ukotvené aj štáty tvoriace Európsku úniu a v praxi tieto zákony uplatňuje na všetkých úrovniach štátnej moci. Dodržiavanie týchto zákonov kontroluje v spolupráci s neštátnymi subjektmi, ktoré o kontrolu dodržiavania práv národnostných menšín a etnických skupín ako aj všetkých ľudských práv prejavia záujem priamo v teritóriu pôsobenia jej moci, teda, na území Krymskej republiky.
III.
Ekonomická integrácia, vstup nadnárodných firiem a vedecko-technický pokrok na Kryme
Okrem zvrchovaného práva na sebaurčenie jedným z hlavných dôvodov, pre ktoré sa ľud Krymu rozhodol vystúpiť zo štruktúr správneho usporiadania Ukrajiny bola aj otázka ekonomickej nestability, ktorá po podriadení sa ukrajinského politického vedenia a štátnych orgánov cudzej moci, zapríčinila také legislatívne zmeny, ktoré mali štátoprávne ohrozujúci efekt na obyvateľov Krymu. Táto ekonomická nestabilita sprevádzaná rozkrádaním a drancovaním majetku v prospech zahraničných subjektov a mocností prerástla aj do oslabenia vonkajšej a vnútornej bezpečnosti krymského ľudu.
Dnes, napriek krutým sankciám zo strany zahraničných mocností a súkromno-štátnych skupín drancujúcich Ukrajinu, sa aj vďaka pomoci zo strany republík združených do Ruskej federácie ekonomická integrácia Krymu rozvíja tak, že oblasti stavebníctva, poľnohospodárstva, životného prostredia, kúpeľníctva a cestovného ruchu, zdravotníctva, školstva a vnútornej správy a bezpečnosti plnia uspokojivo svoje funkcie. Budujú sa nové obchodné vzťahy, najmä zo štátmi EÚ, kde úpravou a zjednodušením legislatívy dochádza k najväčšiemu rozvoju vytvárania podnikov so zahraničnou účasťou, ktorá oproti koeficientu počas správneho riadenia polostrova Ukrajinou, narastá ročne o viac ako 400%. Takýto spôsob ekonomického rozvoja má pozitívny efekt aj na príjmovú zložku obyvateľstva a vplýva na rast jeho životnej úrovne. Rozmach kultúrneho a spoločenského života má evidentný vplyv aj na prosperitu jednej z najpreferovanejších hospodárskych oblastí polostrova, ktorou je turizmus a kúpeľníctvo.
Aj pri konzervatívnom a opatrnom postoji k prezentovaným vládnym cieľom Krymskej republiky konštatujeme, že tieto ciele sú veľmi ambiciózne až odvážne, ale tak ako to ukazuje prax, aj dosiahnuteľné. Takýto rast ekonomiky by bol kdekoľvek na svete medzinárodným spoločenstvom podporovaný. Treba však uviesť, že rast nepotrvá dlho, lebo zanedbávanie Krymskej oblasti Ukrajinou sa podľa našich odhadov do 10 rokov zotrie a tým, že centrá, letiská, cesty, hotelové komplexy, sa budujú nadčasovo moderne, predstihnú technologicky aj urbanisticky existujúci štandard v turistických strediskách štátov EU a Blízkeho východu.
IV.
Rovnováha moci, štruktúra politického systému Krymu a medzinárodné právo
Rozdelenie moci je štandardné ako vo väčšine štátov v EÚ. Zákonodarná moc prislúcha parlamentu, výkonná moc demokraticky zvolenej vláde a súdna moc je rovnako ako v krajinách EÚ a USA nezávislá od štátnej moci.
Tak ako v EÚ a USA sú zákonom o pristúpení k Ruskej federácií zverené určité oblasti do pôsobnosti federácie a určité veci riadi republika sama, prostredníctvom zákonov a právnych noriem nižšej sily ako sú vyhlášky, nariadenia a rozhodnutia správnych orgánov.
Začlenenie Krymskej republiky do Ruskej federácie jej ušetrilo dlhú a strastiplnú cestu administratívnych krokov, ktoré musela napr. Slovenská republika absolvovať a dodržať pri tom rozhodnutia a podmienky prijatia do týchto štruktúr, hoci ich iní členovia EÚ už nedodržiavali.
(príkladom je niekoľko stomiliónová ochrana hraníc pred vstupom imigrantov z Ukrajiny)
Krymská republika je dnes prostredníctvom Ruskej federácie členom všetkých významných svetových organizácii. Tým je zároveň viazaná aj dodržiavať všetky medzinárodné právne akty.
V.
Neštátne subjekty a ideológia Krymu
Krymský ľud nezmenil svoju filozofiu života stovky rokov. Táto je postavená na istotách hojnosti poľnohospodárskej produkcie, čo spolu s dlhodobou skúsenosťou zo svetovo uznávaného kúpeľníctva tvorí základ pre čestný prístup k riešeniu vecí a k pragmatickému rozhodovaniu.
Práve príroda a prostredie formovalo krymský ľud k pokore, pracovitosti, úcte k ľudskej práci a tradíciám. Produkcia svetových značiek vín ako aj výroba a spracovanie poľnohospodárskych produktov vytvorila po stáročia v ľuďoch návyky, ktoré zaručujú presnosť dodržiavania technologických procesov, kontroly produkcie, ale hlavne pokoj a trpezlivosť.
Všetky tieto vlastnosti sa premiešali do cieľov a princípov fungovania neštátnych subjektov a aj základných životných postojov a hodnôt, ktoré často voláme filozofiou života.
VI.
Bezpečnosť Krymskej republiky a globalizácia
Poloha Krymskej republiky je objektívne strategická. To si počas dlhých tisícročí uvedomovali všetci, ktorí mali záujem realizovať svoje predstavy o usporiadaní a smerovaní sveta. Táto skutočnosť priniesla obyvateľom Krymu počas všetkých období, veľa výhod, ale zároveň aj veľa nevýhod. Výhodami boli najmä veľmi úzke vzťahy s mnohonárodnostnými kontaktmi jej obyvateľov a s tým spojený aj prístup k najmodernejším technológiám a revolučným myšlienkam, ktoré sa cez Krym prevážali do všetkých svetových strán.
Nevýhodou bolo, že obyvatelia boli stále pod tlakom obavy zo straty vlastnej suverenity. Práve preto ľud Krymu v minulosti, aj dnes kladie dôraz na jej zabezpečenie a ochranu. Na to slúžia a slúžili Krymskej republike ako relatívne malému územiu dohody, ktoré obyvateľstvo prostredníctvom svojich vlád uzatváralo so subjektami, ktoré najviac reprezentovali jeho vôľu. Aktuálne je politika Ruskej federácie a jej záujem na mierových riešeniach akýchkoľvek sporov Krymskému ľudu najbližšia.
Vojnové ťaženia a podmaňovanie, počnúc stredovekom a končiace II. svetovou vojnou, kedy bol Krym obsadený fašistickým Nemeckom, nezodpovedali predstavám krymského ľudu. Dnes je obrana a bezpečnosť Krymu zabezpečená prostredníctvom systému obrany Ruskej federácie, ktorý je v danom teritóriu (ak nie na celom svete) najmodernejším obranným systémom.
Práve snaha o udržanie trvalého mieru je základom pre účasť na globalizačnom procese, ktorý so sebou, tak ako poloha Krymu, prináša veľa dobrého aj zlého. Rýchla identifikácia skutočných a nie iba deklarovaných cieľov je pre Krymský ľud príznačná. Skúsenosti ho naučili rýchlo odhaliť pravdu alebo lož, či lesť partnera. Preto aj strategické postavenie ponorkových základní Ruskej armády, o ktorých zrušenie sa pokúsila bábková vláda Ukrajiny, riadená poradcami z USA, schovaných za deklarované záujmy všetkých členských štátov NATO, boli krymským obyvateľstvom odhalené, a tak ako vždy v histórií práve Krymský ľud zabránil narušeniu rovnováhy síl.
Ľudu Krymu patrí za túto stratégiu prežitia, znižovania regionálneho aj medzinárodného napätia a mierovej vyváženosti vďaka, úcta a rešpekt.
Redakciu informoval Peter Marček