Budapešť 19. apríla 2023 (HSP/Foto:Pixabay)
Maďarsko rozširuje zoznam poľnohospodárskych výrobkov z Ukrajiny, ktorých dovoz je zakázaný, a pridáva olej, mäso, med a múku. Spolu 25 poľnohospodárskych výrobkov a obilnín, informovali maďarské médiá s odvolaním sa na nariadenie ministerstva poľnohospodárstva zverejnené v utorok večer
Tieto obmedzenia budú platiť do 30. júna. Opatrenia sa vysvetľujú ako ochrana maďarských poľnohospodárov a spotrebiteľov.
Tranzit uvedeného tovaru nie je zakázaný. Prepravcom, ktorí porušia pravidlá, hrozia pokuty alebo konfiškácia nákladu.
Pripomíname, že Bulharsko dnes zaviedlo zákaz dovozu potravín z Ukrajiny s výnimkou tranzitu.
V uplynulých dňoch zakázali dovoz ukrajinských poľnohospodárskych výrobkov Poľsko, Maďarsko a Slovensko, zatiaľ čo v Rumunsku sa objavili výzvy, aby tak urobili.
Európska komisia pripravuje obmedzenia aj odškdnenie
Európska komisia pripravuje obmedzenia dovozu ukrajinských potravín v celej EÚ a odškodnenie pre postihnutých východoeurópskych poľnohospodárov, informovala agentúra Reuters s odvolaním sa na úradníka EK.
Stalo sa tak v čase, keď viaceré východoeurópske krajiny pozastavili dovoz ukrajinských potravín.
Európska komisia zvažuje “preventívne opatrenia” pre niekoľko kategórií obilnín a olejnín – predovšetkým pšenice, kukurice, slnečnice a repky.
Kompenzácie pre postihnutých východoeurópskych poľnohospodárov budú predstavovať približne 100 miliónov eur.
O podrobnostiach sa bude rokovať na dnešnom stretnutí európskeho komisára pre obchod Valdisa Dombrovskisa s ministrami Bulharska, Rumunska, Maďarska, Slovenska a Poľska za účasti príslušných predstaviteľov Ukrajiny.
Ukrajinskí poľnohospodári a prepravcovia sú pobúrení
“Kamióny stoja v EÚ už dva až tri týždne a tovar nikto neprijíma”
Ukrajinské noviny Strana sa rozprávali s ukrajinskými špeditérmi a farmármi, ktorí sa stali rukojemníkmi nedávneho zákazu dovozu poľnohospodárskych výrobkov v niektorých krajinách EÚ. A hovoria, že ich problémy sa začali ešte pred oficiálnym zavedením zákazu.
Úradujúci bulharský premiér Galab Donev dnes uviedol, že Bulharsko zavádza zákaz dovozu potravín z Ukrajiny s výnimkou tranzitu. Už predtým sa začal uplatňovať zákaz dovozu ukrajinských poľnohospodárskych výrobkov do Poľska, Maďarska a na Slovensko, čo viedlo k obrovským radom na hraniciach Ukrajiny s EÚ, ako aj k zablokovaniu obrovského počtu kamiónov priamo v európskych krajinách.
Podľa nákladných dopravcov ukrajinské poľnohospodárske výrobky neboli v Bulharsku preclené už viac ako 3 týždne a nikto nevysvetlil dôvody.
“Máme tri kamióny, v každom z nich je 22 ton obilia. Kamióny stoja v Bulharsku už tretí týždeň a nikto nás nepúšťa. A takých dopravcov ako my sú tu stovky,” hovorí Vadim Trochimov, šéf prepravnej spoločnosti.
Podľa dopravcu jeho kamióny prišli do Bulharska 30. marca, obilie bolo dodané a podľa zmluvy sa malo vyložiť v ten istý deň, ale kamióny zatiaľ nikto nevyložil.
“Problém je v tom, že autá nikto ani nevyclieval, nemôžem nechať tovar, kým sa nevyjasnia všetky okolnosti, a jednoducho odísť, nemôžem sa s tovarom vrátiť na Ukrajinu, pretože podľa dokumentov vozím tovar do EÚ. Na to mi musí byť vydaný doklad o vrátení tovaru a ten mi nikto nedáva. Sme v pasci. Spoločnosť prichádza o 4 tisíc hrivien každý deň prestoja. To je mzda vodiča a čas nečinnosti kamióna, ktorý počas tohto času nič nezarobí. Všetko, čo nám v Bulharsku hovoria, je, aby sme len čakali. Samotní Bulhari, ktorí prijímajú náklad, nevedia nič. Len im povedali, aby neodbavovali kamióny z Ukrajiny, a to je všetko,” sťažuje sa Vadim.
Takýmto konaním krajín EÚ sú pobúrení aj výrobcovia poľnohospodárskych produktov.
Podľa jedného poľnohospodára niekoľko týždňov pred zákazom dovozu z Ukrajiny poslal svoje výrobky do Poľska a Bulharska.
“Za dodanie 22 ton produktov musím zaplatiť prepravcovi 1800 dolárov.
Najskôr si moje výrobky nechali dva týždne v Poľsku a Bulharsku a potom ich s odvolaním sa na rozhodnutie vlády poslali späť. Mimochodom, v zmluve sa o tom nehovorí a nikto sa mi nechystá kompenzovať straty.
Ukázalo sa, že musím zaplatiť ďalších 1800 USD dopravcovi za zaslanie tovaru späť, ale tovar som nepredal. Takisto prepravcovia požadujú zaplatiť za prestoje a ja tieto peniaze nemám, pretože som opäť nepredal svoje výrobky. A bulharská strana sa vôbec nechystá pokryť moje výdavky,” hovorí farmár.
Podľa prepravcov zákaz vývozu poľnohospodárskych výrobkov z Ukrajiny zvýšil už aj tak dlhé rady na hraniciach.
“Vzhľadom na to, že mnohé vozidlá s poľnohospodárskymi výrobkami nie sú vpustené alebo sa musia niekoľkokrát predkladať dokumenty, či sa náklad naozaj prepravuje v tranzite, vyvolalo veľké zdržanie pri vybavovaní dokumentov. V dôsledku toho sa znížil počet nákladných vozidiel, ktoré prejdú cez hranicu za deň. V súčasnosti dosahujú rady na ukrajinsko-poľskej colnici 35 km a naďalej sa zväčšujú. Podobná situácia je aj na hraniciach s Rumunskom a Moldavskom,” hovorí Vadim Trochimov.