Alexander Štefuca

NAŽIVO

Louvre od januára 2026 zvýši vstupné pre návštevníkov z krajín mimo Európskeho hospodárskeho priestoru o 45 percent. Od 14. januára 2026 budú musieť občania mimo EHP, ktorý zahŕňa členské krajiny EÚ, Island, Lichtenštajnsko a Nórsko, zaplatiť za prehliadku Louvru 32 eur.

20:20

Babiš na mimoriadnej schôdzi Poslaneckej snemovne českého parlamentu vyhlásil, že ho chce údajne opäť niekto zabiť. České médiá podľa jeho slov vytvárajú atmosféru ako médiá na Slovensku a pripomenul atentát na Fica. Ďalej uviedol, že Agrofert sa stal terčom politického boja a strany končiacej vlády o ňom klamú.

20:10

Maďarský minister vnútra Sándor Pintér povedal, že maďarskí občania a cudzinci, ktorí navštevujú Maďarsko, sú v bezpečí a cítia sa bezpečne.

19:49

Rokovania o bezpečnom odchode bojovníkov Hamasu, ktorí sa ukrývajú v podzemných tuneloch na juhu Pásma Gazy, pokračujú.

19:49

Európske krajiny sa nezhodujú v otázke vyzbrojenia Ukrajiny bez finančnej podpory zo strany USA, píše The Washington Post.

„EÚ je rozdelená. V oblasti zahraničnej politiky musí 27 rozdelených subjektov (štátov) koordinovať každý svoj krok,“ cituje noviny europoslanca Branda Benifeya.

19:48

Spotová cena zlata dosiahla do 14.15 h SEČ 4156,89 USD za troyskú uncu. V porovnaní so záverom predchádzajúceho obchodovania to predstavuje pokles o 0,2 %.

19:35

Francúzsko, Nemecko, Taliansko a Británia vyzvali Izrael, aby zastavil narastajúce násilie osadníkov voči palestínskym civilistom na okupovanom Západnom brehu Jordánu.

18:58

Martin Kuba oznámil, že po 22 rokoch odchádza zo strany ODS a zakladá nový politický subjekt.

18:49

Šéfka diplomacie EÚ Kaya Kallasová vyhlásila, že „veľmi rýchla cesta k mieru nie je pre Ukrajinu výhodná“.

18:13

Ukrajinca podozrivého zo sabotáže na plynovode Nord Stream vydali z Talianska do Nemecka. Očakáva sa, že súd vydá príkaz na jeho vzatie do väzby.

17:58

Podľa Fialu dosiahli celkové výdavky Česka naprieč jednotlivými ministerstvami a ďalšími úradmi na pomoc Ukrajine od začiatku vojny 91,3 miliardy korún. Suma zahŕňa humanitárnu aj vojenskú pomoc či projekty ekonomickej diplomacie.

17:57

FBI začala rozsiahle vyšetrovanie „teroristického útoku“ po streľbe na príslušníkov Národnej Gardy USA v blízkosti Bieleho domu vo Washingtone.

17:56

Europoslanci podporili návrh na zvýšenie transparentnosti v súvislosti s vplyvom tretích krajín na tvorbu politík EÚ. Pozíciu EP podporilo 392 europoslancov, 88 bolo proti a 133 sa zdržalo hlasovania.

17:55

Namíbijský politik Adolf Hitler Uunona si nechal zmeniť meno. Zo svojich oficiálnych dokumentov si dal odstrániť meno Hitler.

17:20

Orbán povedal, že Srbi sa v týchto ťažkých časoch môžu spoľahnúť na pomoc Maďarov.

16:56
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Štefuca pre HS: Je to choré! Na sklonku existencie spaľovacích motorov vytvoríme ťažko splniteľnú normu, podľa ktorej sa budú nové motory predávať len pár rokov

V EÚ z trhu úplne zmizli lacné autá za nejakých 10, 12 alebo 14 tisíc, ktoré by boli nielen moderné a bezpečné, ale aj šetrné k životnému prostrediu. Uspokojili by veľmi širokú skupinu motoristov, ktorí by si ich radi kúpili, ale nemôžu. Vďaka množstvu predpisov a nariadení totiž v európskych autách musia byť rôzne, nielen bezpečnostné systémy, ktoré sú často úplne zbytočné a ceny nových áut pokojne aj zdvojnásobia

Alexander Štefuca
Na snímke Alexander Štefuca / Foto: HS
❚❚
.

Európska komisia ale aj naďalej prichádza s ďalšími návrhmi a úpravami, ako nedávno s nariadením, podľa ktorého by všetky vozidlá v Únii, ktoré majú viac, ako 10 rokov, mali na STK chodiť každý rok. V čom je toto nariadenie úplne mimo a aké sú ďalšie „chuťovky“ z dielne európskych inštitúcií, ktoré motoristom zbytočne komplikujú život?

Je elektromobilita skutočne jedinou a správnou cestou na riešenie všetkých problémov v automobilovej doprave, nielen tých klimatických? Je už Čína automobilovou veľmocou, ktorá bude v budúcnosti určovať trendy? Prečo tam dokážu robiť lacné a pritom vôbec nie zlé autá? Ako vyzerajú tamojšie cyklotrasy, najmä v porovnaní s tou, ktorá je na Slovensku najslávnejšia a nachádza sa na bratislavskom Vajanského nábreží? Majú donedávna vychytené a prestížne európske autosalóny časy svojej slávy už za sebou? Akú logiku má zaviezť do praxe momentálne nesplniteľnú normu Euro 7, keď sa nanovo vymyslené a vyrobené motory budú predávať iba niekoľko rokov? A prečo nás asi neminie nová kategorizácia vodičských preukazov?

Rozprávali sme sa s motoristickým novinárom, Mgr. Alexandrom Štefucom.

 

Alex, kým sa dostaneme k autosalónu v Šanghaji, emisným normám, cyklopruhom a iným témam, dajme si niečo na zahriatie. Isto si zachytil, že Európska komisia prišla s ďalším „zaujímavým“ návrhom, podľa ktorého majú všetky autá v EÚ, ktoré sú staršie ako 10 rokov, chodiť na STKčku každý rok. Únia tak chce bojovať s nehodovosťou, ale zlý technický stav vozidla je v rámci EÚ podpísaný pod menej, ako jedným percentom zo všetkých nehôd.

.

Súhlasím s tým, že percento nehôd, ktoré boli spôsobené zlým technickým stavom vozidla, je naozaj zanedbateľné. Hovoria o tom dokonca aj naše, slovenské štatistiky. A práve preto ma prekvapuje, ako presne vie EK presne kvantifikovať, koľkým nehodám sa tak bude dať zabrániť a koľko tisíc životov sa tak podarí zachrániť a predĺžiť. Fascinuje ma, odkiaľ berú takéto presné čísla. Sú to totálne hausnumerá.

 

Viac vo video rozhovore. Text pokračuje pod videom:

 

Rozhovor si môžete vypočuť:

.

 

Úprimne, tento návrh pokladám za ďalší dôkaz zúfalých pokusov meniť niečo na európskom trhu, nejakým spôsobom násilne zmeniť štruktúru automobilov. Mohol by som o tom dlho rozprávať, ale skrátim to.

Nemyslím si, že ak pošleme 10 ročné autá každý rok na technickú kontrolu, ľudia sa ich začnú zbavovať, buďme realisti. Za STK je to pár desiatok eur a možno niekoľko desiatok minút zdržania, navyše budeme vedieť, že máme auto v poriadku a ide sa ďalej. Takže ak sa hovorí o tom, že je tu tendencia „znepríjemniť“ život majiteľom 10–ročných áut, aby sa ich zbavovali, nedá sa to ani porovnať s investíciou minimálne niekoľko tisíc eur, ktoré musíš investovať, ak si chceš kúpiť novšie auto.

Malo to byť naopak. Už oveľa skôr sme mali podporiť kúpu nových vozidiel iným spôsobom. Nové autá sa nemali tak predražovať, pretože ľudia sa už pri tých cenách chytajú za hlavu, teda ak sa rozprávame o cenovo dostupných autách. Drahé automobily sa totiž budú predávať stále, niektorí ľudia budú mať vždy veľa peňazí. Ale ak sa rozprávane o autách za 10, 12 alebo 14 tisíc, ktoré by si ľudia veľmi radi kúpili, tak tieto už neexistujú. Malé rodinné autá sú vďaka všetkým možným predpisom naplnené toľkými hovadinami, že jednoducho nie je možné, aby stáli 10 alebo 14 tisíc eur, také lacné už byť nemôžu.

Alexander Štefuca
Na snímke Alexander Štefuca / Foto: HS

Čo tým chcem povedať? Už oveľa skôr sme mali umožniť ľuďom kúpiť autá napríklad podľa normy Euro 6, ktorá je veľmi čistučká. Buďme realisti, autá s Euro 6 sú naozaj veľmi čisté, majú príjemnú spotrebu aj emisie. A tie prestarnuté autá sa mali z našich ciest postupne vytrácať, s čím úplne súhlasím. Takto by sme eliminovali množstvo zlých emisií zo starých áut a razom by sme si pomohli.

.

Tým, že budeme autá staršie ako 10 rokov posielať každý rok na STK, ľuďom neponúkame žiadnu alternatívu. Ak tie autá budú v dobrom technickom stave a emisie budú mať také, ako pred 10 alebo 15–timi rokmi, budú jazdiť naďalej a naďalej budú aj znečisťovať životné prostredie.

 

Zaujímavá je štatistika, podľa ktorej na jednu nehodu spôsobenú zlým technickým stavom vozidla, pripadá asi 80 nehôd spôsobených stretom so zverou, takže úplne šialený nepomer.

Áno. A ak sa teda ideme rozprávať aj o ochrane života a zdravia, už dávno sme mali pracovať na zlepšovaní vodičských zručností. Aby ľudia vedeli, ako sa napríklad tej zveri dá vyhnúť, ako sa vozidlo správa keď ideš 80–kou a vybehne ti tam jeleň.

Nie som Európska komisia a nebude tu teraz vyťahovať presné čísla, že koľko tisíc ľudských životov by sme zachránili, ak by ľudia vedeli zvládnuť svoje vozidlo alebo keby vedeli brzdiť. Bol by si prekvapený, koľko ľudí v medzných situáciách nevie brzdiť tak, aby sa zároveň komfortne vyhli prekážke. Aj toto by razom prispelo k tomu, že tu bude menej dopravných nehôd a tým pádom viac zachránených životov.

 

Videl som zostrih rozhovoru so šéfom vývoja motorov v Mladej Boleslavi na tému normy Euro 7. Návrh EK má okolo 6900 strán a je plný odkazov na zákony a ďalšiu legislatívu. Dlho to museli lúskať právnici, aby motorkárom dali nejaký zrozumiteľný výstup a keď si to tí inžinieri prečítali, zistili, že nič také sa momentálne nedá postaviť.

Poznám ten rozhovor, veľa vecí, o ktorých hovorím, z neho vychádza. Aj tá myšlienka, aby sme ľuďom dopriali autá s normou Euro 6, lebo tie sú dostatočne čisté. A nešpekulujme s nesplniteľnou normou Euro 7, aj keď sa nakoniec trochu korigovala. V zmysle, že teda dobre, do roku 2035 – keď to zakážeme úplne – ešte môžeme vyrobiť „pár“ motorov…

Veď je to choré. Na sklonku existencie spaľovacích motorov v Európe vytvoríme ťažko splniteľnú normu, podľa ktorej sa budú nové motory predávať iba pár rokov.

Alexander Štefuca
Na snímke vpravo Alexander Štefuca / Foto: HS

A nie je to len o motoroch, teda motorkárske veci. Oni zistili, že vozidlo emituje rôzne častice napríklad z bŕzd a pneumatík. Začali sa teda škrabať za uchom, že hm hm hmmm, aj toto by sme mali nejak obmedziť. A mali by sme tým autám dať teda aj iné gumy, ktoré sa pokiaľ možno nebudú nijak odierať…

.

No výborne. Čiže my 100 rokov vyvíjame pneumatiku a vieme, že aby mala dobré jazdné vlastnosti, musí sa nejak odierať a tým pádom po nej zostávajú aj nejaké zvyšky.

No ale toto my nechceme. Chceme iné gumy. A chceme aj iné brzdy, lebo brzdový prach je škodlivý.

Lenže, my zatiaľ nemáme možnosti ako zistiť a otestovať, či to bude fungovať. Takže výrobcovia teraz musia vymyslieť a postaviť kompletne nový testovací reťazec, ako budeme merať, či spĺňame tie nové normy emisií pneumatík a brzdového prachu.

A ešte jedna vec je tam pozoruhodná. Vozidlá, ktoré ty, ja, ktoré my všetci  používame, spĺňajú povedzme 80 % rozptyl meteorologických a klimatických podmienok na Zemi. Lebo veď nechodíme nimi na Severný pól a neviem, či si niekedy bol v Afrike na Sahare so svojim autom… Asi nie. Čiže nikdy si ho nevystavil extrémom, 50 a viac stupňovým teplotám alebo extrémnemu chladu, na takých miestach si s ním nikdy nebol. A naše autá napriek tomu zvládajú 80 percent zo všetkých možných podmienok na Zemi.

Ale, máme tu zase návrh. Že nie, nie, my predsa potrebujeme autá, ktoré to budú spĺňať na 100 % a budú sa rovnako správať na Severnom póle aj v srdci Sahary.

.

Takže to sú choré návrhy, s ktorými sa tu pracuje a bojuje, aby všetky tie emisie boli nižšie a akože „pod kontrolou“ a ja by som sa vôbec nečudoval, ak by tí výrobcovia rezignovali a povedali – my už asi ani nebudeme vyvíjať nové motory a necháme to prosto tak, prejdeme na tú elektromobilitu. A to je – medzi riadkami – vlastne aj zámerom tohto všetkého, prejsť na elektromobily.

A potom sa zistí, že elektromobily majú ešte väčšie emisie pneumatík, lebo sú ťažké. Na druhej strane, majú menšie emisie bŕzd, lebo sa používajú minimálne. Ale tieto autá majú aj devastačný vplyv na cestné komunikácie, lebo sme nikdy nemali osobné autá, ktoré mali 2,5 tony a viac. Dnešné elektroautá majú bežne s vodičom 2,75 tony.

Alexander Štefuca
Na snímke Alexander Štefuca / Foto: HS

Už sa uvažuje o tom, že urobíme nové vodičské preukazy, lebo veď máme do 3,5 tony. Ale keď iba samotné auto má skoro 3 tony a chceš tam naložiť 600 kíl, tak už nie si do 3,5 tony. Takže už sa reálne zvažuje, že bude nová kategorizácia vodičských preukazov.

Eletroautá ako samotný produkt sú fajn, dajú sa úplne bez problémov používať, dá sa s nimi ísť aj na dlhšiu trasu – už aj ja som sa to naučil – a aj nabíjať už to pomaličky kde máme, sieť nabíjacích staníc sa rozširuje. Ale nerobme z nich jediné a univerzálne riešenie mobility, lebo to nie je jediné, univerzálne dobré riešenie mobility.

 

.

Nedávno si bol na autosalóne v Šanghaji. Okolo 70 % vystavených áut boli elektromobily alebo hybridy. Trend je teda asi nezvratný.

Ja by som z toho vyčlenil hybridy. Hybridizácia tu mala byť už dávno. Ak by sme ich využívali, mnohým problémom sa dalo predísť.

Hybrid je vozidlo, ktoré využíva dva druhy pohonu, to znamená elektrický a spaľovací motor. Či už benzínový alebo zaznávaný dieselový. A zároveň je to vozidlo schopné rekuperácie, regenerácie tej kinetickej energie. Čudujem sa, že sme pri 130–ročnom vývoji automobilov začali až teraz, v hodine 12–tej, riešiť uchovávanie energie.

Akákoľvek hybridizácia, od mild-hybridu cez hybrid až po plug-in hybrid, tu mala byť už dávno. Aj keď, tie plug-in hybridy sú trošku takým podvodom, akože – trošku by som ťa aj chcel bozkať, ale nemal by som, lebo som ženatý. Taký je plug-in hybrid.

Ale je fajn, zvykám si na to, teraz už majú lepšie dojazdy, lepšie batérie, rýchlejšie nabíjanie. Kedysi som ich nenávidel, nemal som plug-iny rád, ale teraz sa mi zdá ako celkom normálne, rozumné riešenie.

V Číne naozaj veľmi zásadne potrebujú riešiť emisie, aj lokálne. Teraz sa nebavme o výrobe elektrickej energie uhoľnými elektrárňami, to je večná téma. Že keď vyrábame neekologickú elektrinu, nemôžeme ani elektroautá považovať za ekologické. V tých mestách tam je už elektromobily vidieť všade. Nemám presné čísla, ale možno už aj polovica áut je tam elektrická. Na ulici to vnímaš, cítiš, počuješ, je to tak trochu ako v sci-fi filme.

Áno, tamojšia vláda despoticky a komunisticky povedala, že keď chceš nové auto so spaľovacím motorom, potrebuješ naň značky na auto so spaľovákom a zaplatíš za ne veľa peňazí. Takže si dvakrát rozmyslíš, či chceš také auto alebo si zoberieš normálne značky na elektroauto. Je tam jasne definované, že budú podporovať elektromobilitu, lebo v mestách naozaj musia niečo robiť so smogom. Samozrejme, majú tam aj veľa možností nabíjania a reálne je tam elektromobil už úplne normálny, bežný, každodenný produkt.

.

99 % áut na ulici som nespoznával, nevedel som, čo je to za značku, nepoznal som tie logá. Niektoré tamojšie nové značky samozrejme už poznám, ale celkovo je ich tam toľko, že o nich vôbec netuším.

 

Stáva sa Čína automobilovou veľmocou a bude práve ona v budúcnosti určovať trendy?

Toto je veľmi ťažká otázka a asi na to nie som fundovaný odpovedať. Rozhodne sa k nám ale postupne dostávajú čínske produkty, aj keď ľudia k nim ešte nemajú veľkú dôveru. Koniec koncov, historicky tá ich kvalita nebola oslnivá, boli tam nedostatky, ale toto všetko sa Čína pokúša dobiehať.

A čo sa dizajnu týka… Bude sa meniť celá filozofia vlastníctva vozidla. V budúcnosti už nebudeš chcieť deklarovať nejaký status aj formou auta a jeho dizajnu. Niektoré automobilky tam vzhľad absolútne neriešia. Podstatné je, že to má vo vnútri veľký priestor, to sa im páči. V Číne napríklad stále fungujú MPVčka. Jednoducho keď potrebuješ priestor, tak máš MPV, jazdí ich tam veľmi veľa.

Jazdil som už s viacerými čínskymi autami, ale ich kvalitu neviem posúdiť, ja mám auto k dispozícií na týždeň. To sa nedá odhadnúť ani v prípade európskeho auta. Aj keď máš nejaké 1,0 TSI a bude mať nabehaných 100 tisíc kilometrov, tiež ti môže veľa vecí odísť.

Ale tá prvotná kvalita v zmysle, že by sa tam niečo odlupovalo alebo vŕzgalo, že by niečo nebolo dotiahnuté, to v čínskych autách už nenájdeš a už by som ich tak neznevažoval. Prvotná hmatová kvalita je fajn, Číňania majú radi také tie kudrlinky. Materiály sú kvalitné a príjemné, aj v autách nižšej kategórie. Vedia to pekne spraviť aj z lacnejších materiálov tak, ako to vedia aj niektoré šikovné baby, že sa vedia obliecť aj do lacnejších vecí a dobre to na nich vyzerá. Tie autá teda napredujú.

.

Čo sa týka vonkajšieho dizajnu, ktorý je pre nás veľmi dôležitý, nejak si s tým hlavu nelámali. Kúpili Joža Kabaňa, čo je známa veličina dizajnu Škoda, respektíve BMW, prešiel mnohými európskymi automobilkami. No a v MG – čo je ďalšia automobilka s európskym názvom, pôvodom, ale čínskymi vlastníkmi – kúpila Joža Kabaňa, lebo potrebujú robiť dizajn.

HONGQI, ďalšia značka, ktorej názov sa onedlho budeme učiť, robí napríklad aj prezidentské limuzíny a už im chýbal iba dizajnér, tak si ho kúpili v Rolls-Royce. Rolls-Royce dizajnér teraz robí dizajn pre čínske autá. A keď sme sa ho pýtali – čo si na Číňanoch najviac cení, čo robia naozaj dobre – povedal, že sú rýchli. Vraj až tak rýchli, že má problém sa im niekedy prispôsobiť.

 

Škoda, že aspoň z polovice taká rýchlosť nie je aj u nás, napríklad aj čo sa výstavby infraštruktúry týka. V bratislavskej Vrakuni sa robí asi 30 metrový most cez Malý Dunaj a má to trvať približne rok alebo aj viac.

Nebol som v Pekingu, ani na vidieku. Videl som len Šanghaj a ešte jedno „menšie“, 9 miliónové mesto. Bulvár z letiska, tri jazdné pruhy jedným smerom, tri druhým, v strede deliaci pás, kde je živý plot zastrihnutý do pravého uhla a úplne v strede nejaké dreviny a kvety. A keď prídeš do mesta, v strede kruhového objazdu máš normálne malú botanickú záhradu. Snažia sa mať aj v tých sklobetónových veľkých mestách aspoň trochu vegetácie.

Čo sa ciest týka, sú veľkorysé a široké. Treba povedať, že sa to stavalo v súčasných podmienkach, vedeli, do čoho idú. Európske mestá si so sebou nesú niekoľko storočnú históriu, takže by nebolo spravodlivé to porovnávať.

V Šanghaji nájdeš krásny cyklistický chodník, dva pruhy pre dva smery, dokonca s červeným pásom pre bežcov. Po červenom páse sa behá a po čiernom jazdia bicykle. Nie, že je to namaľované niekedy na ceste, lebo tam niekto prišiel a povedal, že sa to tam zmestí. Žiadne také, cyklisti tam jazdia oddelene a to ma prekvapilo, nečakal som to.

.

 

Ak sa mám vrátiť na začiatok rozhovoru, tvoj pohľad je teda taký, aby sme mali k dispozícii lacnejšie autá pre široké masy – napríklad s normou Euro 6 – ktoré sú k planéte šetrné a nie sú predražené rôznymi predpísanými bezpečnostnými systémami, stiahnuť z ciest veľmi staré, neekologické diesle a elektroautá, respektíve autá na iné pohony, využívať v rôznych odvetviach dopravy, nie nutne iba v osobnej?

Absolútne. Máme tu jednu značku, ktorá pohorela v testoch Euro NCAP. Ak si bežný človek ide kúpiť auto, niečo si aj preštuduje a keď niečo také vidí, tak si povie – to predsa nemôžem kúpiť, veď by som si zabil rodinu. To auto ale cez testy neprešlo preto, lebo je 7-miestne a na šiestom a siedmom sedadle – teda sedadlách vzadu v kufri – nie je tlakový spínač, ktorý by ťa informoval o tom, že decká ktoré tam sedia nie sú pripútané. To je jedna z položiek Euro NCAP hodnotenia.

Sú to úplne nezmysly. Také veci môžeš mať v BMW X7 za veľa peňazí, ale ak chceš lacné auto, ktoré je bezpečné, konštrukčne pevné a dobre brzdí, tak naozaj nepotrebuješ, aby si mal vzadu na 6. a 7. sedadle tlakový snímač na zadok.

V autách je veľa hlúpostí, ktoré ich predražujú a navyše, vodiča ako keby po troche zbavovali pozornosti a ostražitosti. Môžeš sa spoliehať na nejaké pomôcky, v dnešných autách už môžeš dať aj ruky dole z volantu, ale tá pomôcka v konečnom dôsledku nemá právnu zodpovednosť a ani nie je dokonalá a naozaj to autám zbytočne pridáva na cene.

Rôzne balíky s asistenčnými systémami stoja – a teraz budem používať naozaj len ilustračné čísla – napríklad 10 tisíc eur. V prípade 100-tisícového auta ťa to nebolí, ale pri aute za 10 tisíc ťa to bolieť bude.

 

.

Už sme spomenuli cyklopruhy v Šanghaji. Porovnajme ich s našim slávnym Vajanského nábrežím, keď sa niekto na magistráte rozhodol, že tam niečo spraví, prišiel, poobzeral sa a povedal – dáme to sem a sem. Výsledkom sú kolízie, zápchy a tie cyklopruhy sú väčšinou v podstate prázdne, atď. Čo sa na to dá povedať?

Nemám dôkazy o tom, prečo sa to robí, odkiaľ sú peniaze, ktoré sa na to míňajú. Volám to hybridné projekty, pretože sú to hybridné riešenia, ktoré na jednej strane ohrozujú cyklistov a na druhej strane hnevajú motoristov. Navyše, aj tí motoristi sú často takisto cyklistami, napríklad cez víkend. A nikto z nás nechce byť ani ohrozený, ani nahnevaný. Na tomto mieste ohrozujeme cyklistov a koniec koncov aj tie autobusy, ktoré tam s nimi kolidujú, lebo tam nie je miesto.

Vajanského nábrežie je v tomto asi najviac vykričaná ulica, ale takýchto vymyslených a namaľovaných pseudoprojektov je – nielen v Bratislave – stále viac. Nedávno som moderoval konferenciu o doprave, kde prišla pani zo stredného Slovenska a na môj veľký úžas povedala, že veď takéto riešenia často ani nepotrebujú veľa. Stačí škatuľa farby, štetec a mnohému tak vieme pomôcť… Naozaj som, ako moderátor zaplatený organizátorom tej akcie, mal problém jej to nevrátiť. Toto naozaj nie je dobré riešenie.

Ako vravím, neviem, odkiaľ na to idú peniaze a prečo sa to robí. Niektorí ľudia tvrdia, že je to umelé míňanie peňazí, iní zas, že je to preto, aby sme si to odfotili – aha, toto sme urobili. Pretože to tam – okrem toho, že to nie je bezpečné – nemá žiaden zmysel.

Ale napríklad aj trolejbusy, ktoré idú hore na Dlhé diely, idú jedným kolesom v cyklistickom pruhu, pretože ak idú mimo neho, padajú im tie parohy. Je neuveriteľné, ako si navzájom komplikujeme život a nechápem, na čo je to dobré. Prečo sa nenájde niekto, kto povie – tak priatelia, dosť, z hrušky dolu. Nie sme predsa primitívi, aby sme cyklistom nedopriali pokojne aj celú sieť vlastných cestičiek, aj keď to samozrejme nie je nič jednoduché. Ale rozhodne oddeľme cyklistov od áut.

 

Pár dní predtým, ako malo byť Vajanského nábrežie v tejto podobe uvedené do prevádzky, som sa sociálnej sieti videl video, v ktorom pani z magistrátu odpovedala na 5 otázok, ktoré s tou zmenou súviseli. Všetky odpovede sa začínali – my si myslíme, my predpokladáme, my očakávame… Ľudia tieto veci študujú 5 rokov na vysokej škole, aby vedeli správne a bezpečne navrhnúť cesty a križovatky, ale tu niekto prišiel a spravil zásah do už aj tak zlej dopravy v hlavnom meste na základe toho, že si niečo myslí a predpokladá.

.

Absolútne s tebou súhlasím a rozšírim to o jednu z mojich myšlienok. Ešte v 90-tych rokoch, keď som ako mladučký redaktor robil v Zákrute, chodili k nám dopravní inžinieri a vysvetľovali nám, ako zložito sa musí schvaľovať a študovať to, aká široká má byť nejaká cesta, aké majú byť rozhľadové pomery a podobne. V konečnom dôsledku, staval som rodinný dom a policajti mi povedali, ako mám z pozemku autom vychádzať, či môžem odbočiť aj doľava alebo môžem ísť len vpravo, lebo to nie je bezpečné.

A tu sa robia veci absolútne bez podkladov a analýzy. Ľudia sa dožadujú informácií, na základe čoho to spravili a v konečnom dôsledku aj tá prax ukázala, že na Vajanského to vôbec nie je dobré. Navyše, samotní cyklisti tvrdia, že to nie je funkčné, nemá to začiatok ani koniec, ani príchod, ani odchod…

Alexander Štefuca
Na snímke vpravo Alexander Štefuca / Foto: HS

Budujme cyklistické cestičky s rozumom a ľudia ich objavia. Ja napríklad nemám rád, keď sa už teraz kritizuje, že ideme postaviť tunel Karpaty a hneď sa zdvihne vlna nevôle. Že po prvé ten tunel nebude využívaný a po druhé, že sa na tom niekto nabalí.  Takže, na každej stavbe sa niekto nabalí. A premávka je ako voda, pôjde tadiaľ, kade to bude mať ľahšie. A dnes teda nikto nevie, ako bude tunel Karpaty využívaný.

Chcem tým povedať, že fandím cyklocestičkám, nech sa budujú a využívajú. Ale na Vajanského sa to jednoducho nepodarilo, to nie je miesto, kam sa pôjdeš bicyklovať s dieťaťom.

Bol som v Kodani a ostal som úplne vydesený, keď som autom stál na semaforoch v križovatke. Bolo tam toľko cyklistov, že som sa až zľakol. Ale tí ľudia tam asi nechodia z kopcov, ako v Bratislave napríklad z Karlovej Vsi a nevezú na bicykli dieťa do školy. Sú to nejakí miestni obyvatelia, ktorí idú do roboty a bicykel im vyhovuje. Ale ak máš ísť ty z okrajovej časti Bratislavy do centra alebo až na opačnú stranu mesta, tak jednoducho nepôjdeš na bicykli a už vôbec nepôjdeš po Vajanského.

.

 

Je správne, aby bol predaj elektromobilov podporovaný dotáciami? Je správne zaťažiť dovoz čínskych aut clami? Komu sa elektroauto oplatí a ako je to vlastne s výdržou batérie? Nie je ich výroba v konečnom dôsledku menej ekologická, ako používanie spaľovákov? V akom odvetví dopravy sú autá na elektriku ideálnou voľbou a kde má možno veľký potenciál vodíkový pohon? Stratili kedysi vychytené európske autosalóny svoj lesk a odohráva sa už všetko podstatné v Číne?

O týchto témach, ako aj ďalších anomáliách z bratislavských ulíc a ciest, sme sa rozprávali s motoristickým novinárom, Mgr. Alexandrom Štefucom.

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Marek Brna

Miroslav Urban

Michal Durila

Ivan Štubňa

Gustáv Murín

Andrej Sablič

.
.
.

Na čo čaká Zelenskyj, keď odmieta ústupky požadované USA v rámci mierového plánu?

V súčasnosti sa rokovania o ukončení vojny na Ukrajine, ktoré sa zintenzívnili po zverejnení Trumpovho mierového plánu, opäť dostali do…

27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

.

Ako streliť vlastný gól? Progresívci majú návod

Prinášame Vám postoj Mariána Kéryho, predsedu Zahraničného výboru NR SR zo SMER-u, ktorý píše o tom, ako si progresívci otvorením…

27. 11. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov

Kremeľ sa konečne vyjadril: Čo vieme o stretnutí Putina a Orbána?

Kremeľ sa konečne vyjadril – denník Mandiner zverejnil, čo je známe o stretnutí maďarského premiéra Viktora Orbána a prezidenta Ruskej…

27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Vo väzbe počas predošlých vlád zomierali ľudia. „Pokrytci z Matovičovej éry nás nebudú učiť o spravodlivosti,“ reaguje minister vnútra

Včerajšia parlamentná debata sa pôvodne niesla v pietnom duchu. Pri požiari v rómskej osade zahynula matka a jej tri dcéry.…

27. 11. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov

Putin sa vyjadril k americkým sankciám pre energetické spoločnosti aj k mierovému plánu

Ruský prezident Vladimir Putin vyhlásil, že americké sankcie uvalené voči spoločnostiam Lukoil a Rosneft sú pre neho “prekvapením”.  Vyjadril sa…

27. 11. 2025 | Aktualizované 27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Aktualizované 27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
.

Za bombový útok na Krymský most pôjde osem ľudí do väzenia na doživotie

Ruský súd poslal vo štvrtok do väzenia na doživotie osem ľudí, ktorí boli uznaní za vinných v súvislosti s výbuchmi…

27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Veľké prekvapenie na Tehelnom poli. Slovan zdolal španielskeho favorita

Slovan Bratislava zaznamenal prvé víťazstvo v Konferenčnej lige UEFA v aktuálnej sezóne, keď vo štvrtok večer na domácej pôde zdolal…

27. 11. 2025 | 0 komentárov

Driscoll do Kyjeva, Witkoff do Moskvy. Ako to teraz vyzerá s rokovaniami?

Vedúci kancelárie prezidenta Ukrajiny Andrij Jermak potvrdil, že ďalšie rokovania s americkou delegáciou o mierovom pláne sa uskutočnia “do konca…

27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Glück pre HS: Je otázne, či má byť generálny prokurátor absolútne nedotknuteľný. Podozrenia z ovplyvňovania politicky citlivých vecí musia byť vysvetlené

O čo ide v prípade údajného zasahovania GP Maroša Žilinku do živých vecí na Krajskej prokuratúre v Žiline? Porušil prokurátor Balogh mlčanlivosť tým,…

27. 11. 2025 | Rozhovory | 11 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Rozhovory | 11 min. čítania | 0 komentárov
.

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

27. 11. 2025 | Aktualizované 27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 8 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Aktualizované 27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 8 min. čítania | 0 komentárov

„Európsky štít demokracie“ je v skutočnosti operačný systém cenzúry

Obhajcovia slobody prejavu už mesiace varujú, že iniciatíva „Európsky štít demokracie“ , ktorú predstavila Európska komisia, nie je ani tak…

27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Trumpov zástupca na uzavretom stretnutí v Kyjeve varoval európskych diplomatov: Pozor na Rusko!

Trumpov zástupca Driscoll na uzavretom stretnutí v Kyjeve varoval európskych diplomatov, že Rusko dosiahlo taký objem výroby diaľkových rakiet, ktorý…

27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Pročko prehral súd so Sujom. Teraz bude musieť platiť

Miroslav Suja z hnutia Republika prostredníctvom sociálnej siete informuje, že vyhral spor s poslancom Jozefom Pročkom a ten sa mu…

27. 11. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
.

Za múrmi Zimného paláca: Tento krásny príbeh úspešnej slovenskej autorky je inšpirovaný skutočnými udalosťami

Tri Tatiany – jeden príbeh. A jeden muž, ktorý na krku nosí anch a myslí si, že ovláda osud. Knihu…

27. 11. 2025 | Kultúra | 2 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Kultúra | 2 min. čítania | 0 komentárov

The Economist: Rokovania o mieri na Ukrajine sú stále živé

Napriek korupčnému škandálu, ktorý zasiahol Ukrajinu, stále prebiehajú rokovania o mieri. Na fronte sa však situácia zhoršuje, píše The Economist

27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Lukašenko vyzval Zelenského, aby „zastavil vojnu“

Bieloruský prezidnet Alexandr Lukašenko vyzval Zelenského, aby „zastavil vojnu“ ak chce, aby Ukrajina zachovala svoje zostávajúce územia a nestratila Odesu…

27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Keď verejnoprávnosť uhne z cesty: TASR zamlčala podstatu kauzy Balogh a Žilinka

Verejnoprávna agentúra má stáť nad politickým konfliktom. Ak však prestane opisovať, čo sa skutočne stalo, a začne ponúkať len rámec,…

27. 11. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov

.

Europoslankyňa: „Je cieľom Európskej únie zmariť každý pokus o mier?“

Europoslankyňa Katarína Roth Neveďalová v Európskom parlamente vyzvala, aby sa jej kolegovia  “zamysleli a prestali sa správať ako urazení tínedžeri,…

27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Na scénu vstúpil nový dezinfokanál – lenže pozor! Šíri sofistikovanú propagandu

Do slovenského mediálneho priestoru vstúpil ďalší informačný, respektíve dezinformačný kanál – lenže pozor! Nejde o neškodný profil, práve naopak. Šíri…

27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Nekonečná ľahkosť Šimečkovho oportunizmu

Zneužije v nekalom politickom boji prvé posledné. Dobre ho vyškolili, nech už to bol ktokoľvek…

27. 11. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov

Kto zničil blahobyt Západu? Názor globalistu na príklade Poľska

Rusko, 27. novembra 2025 - \"Poľsko podporilo Ukrajinu s 45 balíkmi pomoci so zbraňami a muníciou, a pracujeme na ďalších\"…

27. 11. 2025 | 0 komentárov

.

Členstvo v EÚ pre Srbsko áno, pre Ukrajinu nie

Členstvom Srbska by Európska únia získala, tento proces však Brusel brzdí, zatiaľ čo Ukrajina, ktorá prevádzkuje korupčný aparát na najvyššej…

27. 11. 2025 | 0 komentárov

Pred rodinným domom v Martine došlo k explózii, zasahuje tam polícia

Pred rodinným domom v Martine došlo k explózii. Pre TASR to potvrdila hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Žiline Zuzana…

27. 11. 2025 | Aktualizované 27. 11. 2025 | Regióny | 1 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Aktualizované 27. 11. 2025 | Regióny | 1 min. čítania | 0 komentárov

Dezinformácia ako zbraň hromadného ničenia

Rusko, 27. novembra 2025 - Faktov na analýzu je prekvapivo málo a na pokojnú a štruktúrovanú analýzu ich nie je…

27. 11. 2025 | 0 komentárov

Tomáš Taraba podáva podnet na GP za nekonanie jeho predchodcov pri Istrocheme

Minister životného prostredia Tomáš Taraba podáva podnet na Generálnu prokuratúru (GP) SR pre nekonanie svojich predchodcov pri ochrane zdrojov pitnej…

27. 11. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Muž, ktorý podstúpil tetovanie očí, odhaľuje nebezpečenstvo celého procesu

Tetovanie očí jedného britského nadšenca tetovaní prerástlo do takého extrému, že podstúpil zákrok, ktorý odborníci označujú za mimoriadne nebezpečný -…

27. 11. 2025 | 0 komentárov

Minister obrany sa v kauze darovania stíhačiek MiG-29 na Ukrajinu nevzdáva

Minister obrany Robert Kaliňák sa v kauze darovania stíhačiek MiG-29 na Ukrajinu nevzdáva. Rezort obrany podal proti zastaveniu stíhania sťažnosť.…

27. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Kríza Liverpoolu sa prehlbuje, kouč Slot sa o budúcnosť zatiaľ neobáva

Tréner futbalistov anglického klubu FC Liverpool nemá obavy o svoju budúcnosť na Anfielde, a to ani napriek nedávnym nepriaznivým výsledkom…

27. 11. 2025 | 0 komentárov

Úrad boja proti organizovanej kriminalite zasahuje v Košiciach, vyšetruje škodu z eurofondov za 9,7 mil. eur

V Košiciach zasahuje protikorupčná jednotka Úradu boja proti organizovanej kriminalite Prezídia Policajného zboru. V rámci akcie s krycím názvom Bioplyn…

27. 11. 2025 | Ekonomika | 1 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Ekonomika | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Louvre od januára 2026 zvýši vstupné pre návštevníkov z krajín mimo Európskeho hospodárskeho priestoru o 45 percent. Od 14. januára 2026 budú musieť občania mimo EHP, ktorý zahŕňa členské krajiny EÚ, Island, Lichtenštajnsko a Nórsko, zaplatiť za prehliadku Louvru 32 eur.

20:20

Babiš na mimoriadnej schôdzi Poslaneckej snemovne českého parlamentu vyhlásil, že ho chce údajne opäť niekto zabiť. České médiá podľa jeho slov vytvárajú atmosféru ako médiá na Slovensku a pripomenul atentát na Fica. Ďalej uviedol, že Agrofert sa stal terčom politického boja a strany končiacej vlády o ňom klamú.

20:10

Maďarský minister vnútra Sándor Pintér povedal, že maďarskí občania a cudzinci, ktorí navštevujú Maďarsko, sú v bezpečí a cítia sa bezpečne.

19:49

Rokovania o bezpečnom odchode bojovníkov Hamasu, ktorí sa ukrývajú v podzemných tuneloch na juhu Pásma Gazy, pokračujú.

19:49

Európske krajiny sa nezhodujú v otázke vyzbrojenia Ukrajiny bez finančnej podpory zo strany USA, píše The Washington Post.

„EÚ je rozdelená. V oblasti zahraničnej politiky musí 27 rozdelených subjektov (štátov) koordinovať každý svoj krok,“ cituje noviny europoslanca Branda Benifeya.

19:48

.

V Poprade zmeny vo vedení. Končia Bohunčák aj Koval, vzniká Správna rada ako poradný orgán vedenia

V hokejovom klube HK Poprad sa v tomto týždni len tak hemží novinkami. Po oznámení Ivana Droppu ako nového asistenta…

27. 11. 2025 | 0 komentárov

Farebná matematická skladačka: Hlavolam pre tých najšikovnejších

Farebná matematická skladačka preverí vašu logiku, postreh aj schopnosť rýchlo myslieť - a kto ju dokáže vyriešiť, patrí medzi najschopnejších…

27. 11. 2025 | 0 komentárov

Šéfka fínskej diplomacie chce do mierového plánu o Ukrajine zahrnúť zredukovanie ruskej armády

Fínska ministerka zahraničných vecí Elina Valtonenová sa domnieva, že ak mierový plán počíta s obmedzeniami pre ukrajinské ozbrojené sily, potom…

27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Víťazka súťaže Najsilnejšia žena sveta prišla o titul, keď organizátori zistili, že je muž

Súťaž Najsilnejšia žena sveta 2025 v texaskom Arlingtone vyvolala kontroverziu po tom, ako americká súťažiaca Jammie Bookerová, ktorá cez víkend…

27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










"Ku škodlivým ideológiám je potrebné sa vyjadrovať": Poslanec Djordjevič podporil protest proti progresivizmu

Slovensko, 27. novembra 2025 - “Mesto Košice sa najprv rozhodlo natvrdo zamedziť nášmu Protest proti progresivizmu, ktorý sa má konať…

27. 11. 2025 | 0 komentárov

Dostupnosť bývania sa zhoršila, no hypotéky stúpajú. NBS vysvetľuje prečo

Cenová dostupnosť bývania na Slovensku sa v posledných rokoch výrazne menila a jej vývoj sa často rozchádzal s aktivitou na…

27. 11. 2025 | Ekonomika | 3 min. čítania | 0 komentárov
27. 11. 2025 | Ekonomika | 3 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Marek Brna

Miroslav Urban

Michal Durila

Ivan Štubňa

Gustáv Murín

Andrej Sablič

.
.
.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov