Alexander Štefuca

NAŽIVO

Republikánsky kongresman Thomas Massie predložil návrh zákona o vystúpení USA z NATO.

V zverejnenom návrhu zákona sa uvádza, že aliancia je pozostatkom studenej vojny.

„NATO je pozostatkom studenej vojny. Spojené štáty by mali vystúpiť z aliancie a tieto peniaze použiť na ochranu našej krajiny, a nie iných štátov. Dnes som predložil návrh zákona HR 6508, aby sa ukončilo členstvo USA v NATO,“ napísal kongresman.

09:20

Poľský generálny štáb rokuje s Ukrajinou o odovzdaní stíhačiek MiG-29. Stroje sa blížia k hranici svojej životnosti a nepredpokladá sa ich ďalšia modernizácia. Generálny štáb na sieti X zdôraznil, že konečné rozhodnutie o darovaní strojov zatiaľ nepadlo.

09:19

Dolná komora brazílskeho parlamentu schválila návrh zákona, ktorý by mohol skrátiť 27-ročný trest odňatia slobody pre bývalého prezidenta Jaira Bolsonara. Návrh ešte musí ratifikovať Senát.

Poslanci budú hlasovať o zákone, ktorý môže Bolsonarovi skrátiť trest
Na snímke poslanci dolnej komory brazílskeho parlamentu počas schôdze, na ktorej budú hlasovať o návrhu zákona, ktorý by mohol skrátiť 27-ročný trest odňatia slobody bývalého prezidenta Jaira Bolsonara v brazílskej metropole / Foto: TASR/AP-Eraldo Peres
09:13

Laureátka Nobelovej ceny za mier a venezuelská opozičná líderka María Corina Machadová sa osobne nezúčastní na slávnostnom odovzdávaní ocenenia v nórskom Osle. 

Nobelovu cenu za mier namiesto Machadovej prevezme jej dcéra
Na snímke venezuelská opozičná líderka María Corina Machadová / Foto: TASR/AP-Ariana Cubillos
08:49

Elon Musk vyzval na rozpustenie Európskej komisie.

„Európsku komisiu treba rozpustiť a nahradiť voleným orgánom, pričom prezident EÚ by mal byť volený priamym hlasovaním. Súčasný systém je vládou byrokracie, nie demokracie,“ napísal v X.

08:40

Spoločnosť Rheinmetall dostala od Bundeswehru novú objednávku na dodávku munície kalibru 120 mm pre kanóny používané v tankoch Leopard 2. Ide o súčasť rámcovej zmluvy v rámci Zeitenwende (zásadnej zmeny bezpečnostnej, obrannej a zahraničnej politiky), ktorú v roku 2023 zvýšila spolková vláda kancelára Scholza na približne štyri miliardy eur.

08:25

V iránskej metropole Teherán po prvýkrát za posledné mesiace pršalo. Irán podľa meteorológov zažíva najsuchšiu jeseň za viac ako polstoročie a najnovšie zrážky tak priniesli krátkodobú úľavu.

Iran Drought
Na snímke satelitná snímka americkej spoločnosti PBC zachytáva vodnú nádrž neďaleko Teheránu / Foto: TASR/AP-Planet Labs PBC
08:24

Americký prezident Donald Trump pochválil bezpečnostnú politiku svojej vlády v oblasti hraníc a imigrácie. Poznamenal, že existuje jediná krajina so silnejšími hranicami ako majú USA – Severná Kórea.

08:13

Sudánske vojenské dopravné lietadlo sa zrútilo pri pokuse pristáť na leteckej základni na východe krajiny. Všetci členovia posádky pri nešťastí zahynuli.

08:02

Nemecký kancelár Friedrich Merz v utorok upozornil na možné ruské zasahovanie do budúcoročných parlamentných volieb v Arménsku. Podľa neho sa Moskva snaží zabrániť zbližovaniu tejto zakaukazskej krajiny s Európskou úniou.

Merz Pašinjan
Na snímke nemecký kancelár Friedrich Merz (vľavo) víta arménskeho premiéra Nikola Pašinjana (vpravo) / Foto: SITA/AP-John MacDougall/Pool Photo via AP
Čítať viac | 07:42

Hovorca prezidenta Vladimira Putina uviedol, že ruské deti zaplavili Kremeľ sťažnosťami na úradný zákaz hernej platformy Roblox. 

07:21

Južná Kórea oznámila, že jej ministerstvo zahraničných vecí tlmočilo diplomatický protest čínskym a ruským zástupcom deň po tom, čo lietadlá oboch krajín vstúpili do juhokórejskej identifikačnej zóny protivzdušnej obrany.

07:05

Americký prezident Donald Trump plánuje zasiahnuť do obnoveného pohraničného konfliktu medzi Thajskom a Kambodžou, pričom naznačil, že zatelefonuje lídrom oboch krajín. Trump to vyhlásil počas svojho vystúpenia v americkom štáte Pensylvánia.

Prejav Trumpa v Pensylvánii
Na snímke americký prezident Donald Trump / Foto: TASR/AP-Matt Rourke
06:49

Dvanásť obetí si vyžiadal požiar, ktorý vypukol v bytovom dome na juhu Číny. 

06:49

Predseda Európskej rady António Costa obvinil Rusko, že je za niekoľkými neidentifikovanými dronmi, ktoré sa objavili nad Dublinom 1. decembra počas pristátia lietadla ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského.

06:48

Pápež Lev XIV. varoval, že snaha o mier na Ukrajine bez zapojenia Európy je „nerealistická“, a upozornil, že plán amerického prezidenta Donalda Trumpa by mohol spôsobiť „obrovskú zmenu“ v transatlantickom spojenectve.

06:47

Ropná rafinéria v ruskom meste Syzraň ležiacom v Samarskej oblasti na rieke Volga zastavila 5. decembra spracovanie ropy po tom, čo ju poškodil útok ukrajinského dronu. 

06:46

Od roku 1950 sa 10. decembra celosvetovo pripomína Deň ľudských práv. Dátum súvisí so Všeobecnou deklaráciou ľudských práv, ktorú Valné zhromaždenie Organizácie Spojených národov schválilo 10. decembra 1948 v Paríži. V súčasnosti je Všeobecná deklarácia ľudských práv dostupná v 577 jazykoch a je najviac prekladaným dokumentom na svete.

06:45

História pneumatík siaha až do 19. storočia, ich vznik sa viaže s objavením kaučuku. Prvú pneumatiku podobnú dnešným vynašiel iba 23-ročný Robert William Thomson. Škótsky inžinier svojím vynálezom pred 18 rokmi predbehol dobu a svoju konkurenciu o takmer pol storočie. V desiaty decembrový deň 1845 si nechal patentovať prvú pneumatiku plnenú vzduchom.

06:44

Pri streľbe na Kentucky State University prišla najmenej jedna osoba o život a ďalšia utrpela kritické zranenia. Polícia uviedla, že podozrivý je vo väzbe.

Na americkej univerzite v štáte Kentucky sa strieľalo, vyhasol jeden život
Na snímke policajné zložky zasahujú po streľbe na univerzite v meste Frankfort v americkom štáte Kentucky / Foto: TASR/AP-Hannah Brown
06:42
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Štefuca pre HS: Je to choré! Na sklonku existencie spaľovacích motorov vytvoríme ťažko splniteľnú normu, podľa ktorej sa budú nové motory predávať len pár rokov

V EÚ z trhu úplne zmizli lacné autá za nejakých 10, 12 alebo 14 tisíc, ktoré by boli nielen moderné a bezpečné, ale aj šetrné k životnému prostrediu. Uspokojili by veľmi širokú skupinu motoristov, ktorí by si ich radi kúpili, ale nemôžu. Vďaka množstvu predpisov a nariadení totiž v európskych autách musia byť rôzne, nielen bezpečnostné systémy, ktoré sú často úplne zbytočné a ceny nových áut pokojne aj zdvojnásobia

Alexander Štefuca
Na snímke Alexander Štefuca / Foto: HS
❚❚
.

Európska komisia ale aj naďalej prichádza s ďalšími návrhmi a úpravami, ako nedávno s nariadením, podľa ktorého by všetky vozidlá v Únii, ktoré majú viac, ako 10 rokov, mali na STK chodiť každý rok. V čom je toto nariadenie úplne mimo a aké sú ďalšie „chuťovky“ z dielne európskych inštitúcií, ktoré motoristom zbytočne komplikujú život?

Je elektromobilita skutočne jedinou a správnou cestou na riešenie všetkých problémov v automobilovej doprave, nielen tých klimatických? Je už Čína automobilovou veľmocou, ktorá bude v budúcnosti určovať trendy? Prečo tam dokážu robiť lacné a pritom vôbec nie zlé autá? Ako vyzerajú tamojšie cyklotrasy, najmä v porovnaní s tou, ktorá je na Slovensku najslávnejšia a nachádza sa na bratislavskom Vajanského nábreží? Majú donedávna vychytené a prestížne európske autosalóny časy svojej slávy už za sebou? Akú logiku má zaviezť do praxe momentálne nesplniteľnú normu Euro 7, keď sa nanovo vymyslené a vyrobené motory budú predávať iba niekoľko rokov? A prečo nás asi neminie nová kategorizácia vodičských preukazov?

Rozprávali sme sa s motoristickým novinárom, Mgr. Alexandrom Štefucom.

 

Alex, kým sa dostaneme k autosalónu v Šanghaji, emisným normám, cyklopruhom a iným témam, dajme si niečo na zahriatie. Isto si zachytil, že Európska komisia prišla s ďalším „zaujímavým“ návrhom, podľa ktorého majú všetky autá v EÚ, ktoré sú staršie ako 10 rokov, chodiť na STKčku každý rok. Únia tak chce bojovať s nehodovosťou, ale zlý technický stav vozidla je v rámci EÚ podpísaný pod menej, ako jedným percentom zo všetkých nehôd.

.

Súhlasím s tým, že percento nehôd, ktoré boli spôsobené zlým technickým stavom vozidla, je naozaj zanedbateľné. Hovoria o tom dokonca aj naše, slovenské štatistiky. A práve preto ma prekvapuje, ako presne vie EK presne kvantifikovať, koľkým nehodám sa tak bude dať zabrániť a koľko tisíc životov sa tak podarí zachrániť a predĺžiť. Fascinuje ma, odkiaľ berú takéto presné čísla. Sú to totálne hausnumerá.

 

Viac vo video rozhovore. Text pokračuje pod videom:

 

Rozhovor si môžete vypočuť:

.

 

Úprimne, tento návrh pokladám za ďalší dôkaz zúfalých pokusov meniť niečo na európskom trhu, nejakým spôsobom násilne zmeniť štruktúru automobilov. Mohol by som o tom dlho rozprávať, ale skrátim to.

Nemyslím si, že ak pošleme 10 ročné autá každý rok na technickú kontrolu, ľudia sa ich začnú zbavovať, buďme realisti. Za STK je to pár desiatok eur a možno niekoľko desiatok minút zdržania, navyše budeme vedieť, že máme auto v poriadku a ide sa ďalej. Takže ak sa hovorí o tom, že je tu tendencia „znepríjemniť“ život majiteľom 10–ročných áut, aby sa ich zbavovali, nedá sa to ani porovnať s investíciou minimálne niekoľko tisíc eur, ktoré musíš investovať, ak si chceš kúpiť novšie auto.

Malo to byť naopak. Už oveľa skôr sme mali podporiť kúpu nových vozidiel iným spôsobom. Nové autá sa nemali tak predražovať, pretože ľudia sa už pri tých cenách chytajú za hlavu, teda ak sa rozprávame o cenovo dostupných autách. Drahé automobily sa totiž budú predávať stále, niektorí ľudia budú mať vždy veľa peňazí. Ale ak sa rozprávane o autách za 10, 12 alebo 14 tisíc, ktoré by si ľudia veľmi radi kúpili, tak tieto už neexistujú. Malé rodinné autá sú vďaka všetkým možným predpisom naplnené toľkými hovadinami, že jednoducho nie je možné, aby stáli 10 alebo 14 tisíc eur, také lacné už byť nemôžu.

Alexander Štefuca
Na snímke Alexander Štefuca / Foto: HS

Čo tým chcem povedať? Už oveľa skôr sme mali umožniť ľuďom kúpiť autá napríklad podľa normy Euro 6, ktorá je veľmi čistučká. Buďme realisti, autá s Euro 6 sú naozaj veľmi čisté, majú príjemnú spotrebu aj emisie. A tie prestarnuté autá sa mali z našich ciest postupne vytrácať, s čím úplne súhlasím. Takto by sme eliminovali množstvo zlých emisií zo starých áut a razom by sme si pomohli.

.

Tým, že budeme autá staršie ako 10 rokov posielať každý rok na STK, ľuďom neponúkame žiadnu alternatívu. Ak tie autá budú v dobrom technickom stave a emisie budú mať také, ako pred 10 alebo 15–timi rokmi, budú jazdiť naďalej a naďalej budú aj znečisťovať životné prostredie.

 

Zaujímavá je štatistika, podľa ktorej na jednu nehodu spôsobenú zlým technickým stavom vozidla, pripadá asi 80 nehôd spôsobených stretom so zverou, takže úplne šialený nepomer.

Áno. A ak sa teda ideme rozprávať aj o ochrane života a zdravia, už dávno sme mali pracovať na zlepšovaní vodičských zručností. Aby ľudia vedeli, ako sa napríklad tej zveri dá vyhnúť, ako sa vozidlo správa keď ideš 80–kou a vybehne ti tam jeleň.

Nie som Európska komisia a nebude tu teraz vyťahovať presné čísla, že koľko tisíc ľudských životov by sme zachránili, ak by ľudia vedeli zvládnuť svoje vozidlo alebo keby vedeli brzdiť. Bol by si prekvapený, koľko ľudí v medzných situáciách nevie brzdiť tak, aby sa zároveň komfortne vyhli prekážke. Aj toto by razom prispelo k tomu, že tu bude menej dopravných nehôd a tým pádom viac zachránených životov.

 

Videl som zostrih rozhovoru so šéfom vývoja motorov v Mladej Boleslavi na tému normy Euro 7. Návrh EK má okolo 6900 strán a je plný odkazov na zákony a ďalšiu legislatívu. Dlho to museli lúskať právnici, aby motorkárom dali nejaký zrozumiteľný výstup a keď si to tí inžinieri prečítali, zistili, že nič také sa momentálne nedá postaviť.

Poznám ten rozhovor, veľa vecí, o ktorých hovorím, z neho vychádza. Aj tá myšlienka, aby sme ľuďom dopriali autá s normou Euro 6, lebo tie sú dostatočne čisté. A nešpekulujme s nesplniteľnou normou Euro 7, aj keď sa nakoniec trochu korigovala. V zmysle, že teda dobre, do roku 2035 – keď to zakážeme úplne – ešte môžeme vyrobiť „pár“ motorov…

Veď je to choré. Na sklonku existencie spaľovacích motorov v Európe vytvoríme ťažko splniteľnú normu, podľa ktorej sa budú nové motory predávať iba pár rokov.

Alexander Štefuca
Na snímke vpravo Alexander Štefuca / Foto: HS

A nie je to len o motoroch, teda motorkárske veci. Oni zistili, že vozidlo emituje rôzne častice napríklad z bŕzd a pneumatík. Začali sa teda škrabať za uchom, že hm hm hmmm, aj toto by sme mali nejak obmedziť. A mali by sme tým autám dať teda aj iné gumy, ktoré sa pokiaľ možno nebudú nijak odierať…

.

No výborne. Čiže my 100 rokov vyvíjame pneumatiku a vieme, že aby mala dobré jazdné vlastnosti, musí sa nejak odierať a tým pádom po nej zostávajú aj nejaké zvyšky.

No ale toto my nechceme. Chceme iné gumy. A chceme aj iné brzdy, lebo brzdový prach je škodlivý.

Lenže, my zatiaľ nemáme možnosti ako zistiť a otestovať, či to bude fungovať. Takže výrobcovia teraz musia vymyslieť a postaviť kompletne nový testovací reťazec, ako budeme merať, či spĺňame tie nové normy emisií pneumatík a brzdového prachu.

A ešte jedna vec je tam pozoruhodná. Vozidlá, ktoré ty, ja, ktoré my všetci  používame, spĺňajú povedzme 80 % rozptyl meteorologických a klimatických podmienok na Zemi. Lebo veď nechodíme nimi na Severný pól a neviem, či si niekedy bol v Afrike na Sahare so svojim autom… Asi nie. Čiže nikdy si ho nevystavil extrémom, 50 a viac stupňovým teplotám alebo extrémnemu chladu, na takých miestach si s ním nikdy nebol. A naše autá napriek tomu zvládajú 80 percent zo všetkých možných podmienok na Zemi.

Ale, máme tu zase návrh. Že nie, nie, my predsa potrebujeme autá, ktoré to budú spĺňať na 100 % a budú sa rovnako správať na Severnom póle aj v srdci Sahary.

.

Takže to sú choré návrhy, s ktorými sa tu pracuje a bojuje, aby všetky tie emisie boli nižšie a akože „pod kontrolou“ a ja by som sa vôbec nečudoval, ak by tí výrobcovia rezignovali a povedali – my už asi ani nebudeme vyvíjať nové motory a necháme to prosto tak, prejdeme na tú elektromobilitu. A to je – medzi riadkami – vlastne aj zámerom tohto všetkého, prejsť na elektromobily.

A potom sa zistí, že elektromobily majú ešte väčšie emisie pneumatík, lebo sú ťažké. Na druhej strane, majú menšie emisie bŕzd, lebo sa používajú minimálne. Ale tieto autá majú aj devastačný vplyv na cestné komunikácie, lebo sme nikdy nemali osobné autá, ktoré mali 2,5 tony a viac. Dnešné elektroautá majú bežne s vodičom 2,75 tony.

Alexander Štefuca
Na snímke Alexander Štefuca / Foto: HS

Už sa uvažuje o tom, že urobíme nové vodičské preukazy, lebo veď máme do 3,5 tony. Ale keď iba samotné auto má skoro 3 tony a chceš tam naložiť 600 kíl, tak už nie si do 3,5 tony. Takže už sa reálne zvažuje, že bude nová kategorizácia vodičských preukazov.

Eletroautá ako samotný produkt sú fajn, dajú sa úplne bez problémov používať, dá sa s nimi ísť aj na dlhšiu trasu – už aj ja som sa to naučil – a aj nabíjať už to pomaličky kde máme, sieť nabíjacích staníc sa rozširuje. Ale nerobme z nich jediné a univerzálne riešenie mobility, lebo to nie je jediné, univerzálne dobré riešenie mobility.

 

.

Nedávno si bol na autosalóne v Šanghaji. Okolo 70 % vystavených áut boli elektromobily alebo hybridy. Trend je teda asi nezvratný.

Ja by som z toho vyčlenil hybridy. Hybridizácia tu mala byť už dávno. Ak by sme ich využívali, mnohým problémom sa dalo predísť.

Hybrid je vozidlo, ktoré využíva dva druhy pohonu, to znamená elektrický a spaľovací motor. Či už benzínový alebo zaznávaný dieselový. A zároveň je to vozidlo schopné rekuperácie, regenerácie tej kinetickej energie. Čudujem sa, že sme pri 130–ročnom vývoji automobilov začali až teraz, v hodine 12–tej, riešiť uchovávanie energie.

Akákoľvek hybridizácia, od mild-hybridu cez hybrid až po plug-in hybrid, tu mala byť už dávno. Aj keď, tie plug-in hybridy sú trošku takým podvodom, akože – trošku by som ťa aj chcel bozkať, ale nemal by som, lebo som ženatý. Taký je plug-in hybrid.

Ale je fajn, zvykám si na to, teraz už majú lepšie dojazdy, lepšie batérie, rýchlejšie nabíjanie. Kedysi som ich nenávidel, nemal som plug-iny rád, ale teraz sa mi zdá ako celkom normálne, rozumné riešenie.

V Číne naozaj veľmi zásadne potrebujú riešiť emisie, aj lokálne. Teraz sa nebavme o výrobe elektrickej energie uhoľnými elektrárňami, to je večná téma. Že keď vyrábame neekologickú elektrinu, nemôžeme ani elektroautá považovať za ekologické. V tých mestách tam je už elektromobily vidieť všade. Nemám presné čísla, ale možno už aj polovica áut je tam elektrická. Na ulici to vnímaš, cítiš, počuješ, je to tak trochu ako v sci-fi filme.

Áno, tamojšia vláda despoticky a komunisticky povedala, že keď chceš nové auto so spaľovacím motorom, potrebuješ naň značky na auto so spaľovákom a zaplatíš za ne veľa peňazí. Takže si dvakrát rozmyslíš, či chceš také auto alebo si zoberieš normálne značky na elektroauto. Je tam jasne definované, že budú podporovať elektromobilitu, lebo v mestách naozaj musia niečo robiť so smogom. Samozrejme, majú tam aj veľa možností nabíjania a reálne je tam elektromobil už úplne normálny, bežný, každodenný produkt.

.

99 % áut na ulici som nespoznával, nevedel som, čo je to za značku, nepoznal som tie logá. Niektoré tamojšie nové značky samozrejme už poznám, ale celkovo je ich tam toľko, že o nich vôbec netuším.

 

Stáva sa Čína automobilovou veľmocou a bude práve ona v budúcnosti určovať trendy?

Toto je veľmi ťažká otázka a asi na to nie som fundovaný odpovedať. Rozhodne sa k nám ale postupne dostávajú čínske produkty, aj keď ľudia k nim ešte nemajú veľkú dôveru. Koniec koncov, historicky tá ich kvalita nebola oslnivá, boli tam nedostatky, ale toto všetko sa Čína pokúša dobiehať.

A čo sa dizajnu týka… Bude sa meniť celá filozofia vlastníctva vozidla. V budúcnosti už nebudeš chcieť deklarovať nejaký status aj formou auta a jeho dizajnu. Niektoré automobilky tam vzhľad absolútne neriešia. Podstatné je, že to má vo vnútri veľký priestor, to sa im páči. V Číne napríklad stále fungujú MPVčka. Jednoducho keď potrebuješ priestor, tak máš MPV, jazdí ich tam veľmi veľa.

Jazdil som už s viacerými čínskymi autami, ale ich kvalitu neviem posúdiť, ja mám auto k dispozícií na týždeň. To sa nedá odhadnúť ani v prípade európskeho auta. Aj keď máš nejaké 1,0 TSI a bude mať nabehaných 100 tisíc kilometrov, tiež ti môže veľa vecí odísť.

Ale tá prvotná kvalita v zmysle, že by sa tam niečo odlupovalo alebo vŕzgalo, že by niečo nebolo dotiahnuté, to v čínskych autách už nenájdeš a už by som ich tak neznevažoval. Prvotná hmatová kvalita je fajn, Číňania majú radi také tie kudrlinky. Materiály sú kvalitné a príjemné, aj v autách nižšej kategórie. Vedia to pekne spraviť aj z lacnejších materiálov tak, ako to vedia aj niektoré šikovné baby, že sa vedia obliecť aj do lacnejších vecí a dobre to na nich vyzerá. Tie autá teda napredujú.

.

Čo sa týka vonkajšieho dizajnu, ktorý je pre nás veľmi dôležitý, nejak si s tým hlavu nelámali. Kúpili Joža Kabaňa, čo je známa veličina dizajnu Škoda, respektíve BMW, prešiel mnohými európskymi automobilkami. No a v MG – čo je ďalšia automobilka s európskym názvom, pôvodom, ale čínskymi vlastníkmi – kúpila Joža Kabaňa, lebo potrebujú robiť dizajn.

HONGQI, ďalšia značka, ktorej názov sa onedlho budeme učiť, robí napríklad aj prezidentské limuzíny a už im chýbal iba dizajnér, tak si ho kúpili v Rolls-Royce. Rolls-Royce dizajnér teraz robí dizajn pre čínske autá. A keď sme sa ho pýtali – čo si na Číňanoch najviac cení, čo robia naozaj dobre – povedal, že sú rýchli. Vraj až tak rýchli, že má problém sa im niekedy prispôsobiť.

 

Škoda, že aspoň z polovice taká rýchlosť nie je aj u nás, napríklad aj čo sa výstavby infraštruktúry týka. V bratislavskej Vrakuni sa robí asi 30 metrový most cez Malý Dunaj a má to trvať približne rok alebo aj viac.

Nebol som v Pekingu, ani na vidieku. Videl som len Šanghaj a ešte jedno „menšie“, 9 miliónové mesto. Bulvár z letiska, tri jazdné pruhy jedným smerom, tri druhým, v strede deliaci pás, kde je živý plot zastrihnutý do pravého uhla a úplne v strede nejaké dreviny a kvety. A keď prídeš do mesta, v strede kruhového objazdu máš normálne malú botanickú záhradu. Snažia sa mať aj v tých sklobetónových veľkých mestách aspoň trochu vegetácie.

Čo sa ciest týka, sú veľkorysé a široké. Treba povedať, že sa to stavalo v súčasných podmienkach, vedeli, do čoho idú. Európske mestá si so sebou nesú niekoľko storočnú históriu, takže by nebolo spravodlivé to porovnávať.

V Šanghaji nájdeš krásny cyklistický chodník, dva pruhy pre dva smery, dokonca s červeným pásom pre bežcov. Po červenom páse sa behá a po čiernom jazdia bicykle. Nie, že je to namaľované niekedy na ceste, lebo tam niekto prišiel a povedal, že sa to tam zmestí. Žiadne také, cyklisti tam jazdia oddelene a to ma prekvapilo, nečakal som to.

.

 

Ak sa mám vrátiť na začiatok rozhovoru, tvoj pohľad je teda taký, aby sme mali k dispozícii lacnejšie autá pre široké masy – napríklad s normou Euro 6 – ktoré sú k planéte šetrné a nie sú predražené rôznymi predpísanými bezpečnostnými systémami, stiahnuť z ciest veľmi staré, neekologické diesle a elektroautá, respektíve autá na iné pohony, využívať v rôznych odvetviach dopravy, nie nutne iba v osobnej?

Absolútne. Máme tu jednu značku, ktorá pohorela v testoch Euro NCAP. Ak si bežný človek ide kúpiť auto, niečo si aj preštuduje a keď niečo také vidí, tak si povie – to predsa nemôžem kúpiť, veď by som si zabil rodinu. To auto ale cez testy neprešlo preto, lebo je 7-miestne a na šiestom a siedmom sedadle – teda sedadlách vzadu v kufri – nie je tlakový spínač, ktorý by ťa informoval o tom, že decká ktoré tam sedia nie sú pripútané. To je jedna z položiek Euro NCAP hodnotenia.

Sú to úplne nezmysly. Také veci môžeš mať v BMW X7 za veľa peňazí, ale ak chceš lacné auto, ktoré je bezpečné, konštrukčne pevné a dobre brzdí, tak naozaj nepotrebuješ, aby si mal vzadu na 6. a 7. sedadle tlakový snímač na zadok.

V autách je veľa hlúpostí, ktoré ich predražujú a navyše, vodiča ako keby po troche zbavovali pozornosti a ostražitosti. Môžeš sa spoliehať na nejaké pomôcky, v dnešných autách už môžeš dať aj ruky dole z volantu, ale tá pomôcka v konečnom dôsledku nemá právnu zodpovednosť a ani nie je dokonalá a naozaj to autám zbytočne pridáva na cene.

Rôzne balíky s asistenčnými systémami stoja – a teraz budem používať naozaj len ilustračné čísla – napríklad 10 tisíc eur. V prípade 100-tisícového auta ťa to nebolí, ale pri aute za 10 tisíc ťa to bolieť bude.

 

.

Už sme spomenuli cyklopruhy v Šanghaji. Porovnajme ich s našim slávnym Vajanského nábrežím, keď sa niekto na magistráte rozhodol, že tam niečo spraví, prišiel, poobzeral sa a povedal – dáme to sem a sem. Výsledkom sú kolízie, zápchy a tie cyklopruhy sú väčšinou v podstate prázdne, atď. Čo sa na to dá povedať?

Nemám dôkazy o tom, prečo sa to robí, odkiaľ sú peniaze, ktoré sa na to míňajú. Volám to hybridné projekty, pretože sú to hybridné riešenia, ktoré na jednej strane ohrozujú cyklistov a na druhej strane hnevajú motoristov. Navyše, aj tí motoristi sú často takisto cyklistami, napríklad cez víkend. A nikto z nás nechce byť ani ohrozený, ani nahnevaný. Na tomto mieste ohrozujeme cyklistov a koniec koncov aj tie autobusy, ktoré tam s nimi kolidujú, lebo tam nie je miesto.

Vajanského nábrežie je v tomto asi najviac vykričaná ulica, ale takýchto vymyslených a namaľovaných pseudoprojektov je – nielen v Bratislave – stále viac. Nedávno som moderoval konferenciu o doprave, kde prišla pani zo stredného Slovenska a na môj veľký úžas povedala, že veď takéto riešenia často ani nepotrebujú veľa. Stačí škatuľa farby, štetec a mnohému tak vieme pomôcť… Naozaj som, ako moderátor zaplatený organizátorom tej akcie, mal problém jej to nevrátiť. Toto naozaj nie je dobré riešenie.

Ako vravím, neviem, odkiaľ na to idú peniaze a prečo sa to robí. Niektorí ľudia tvrdia, že je to umelé míňanie peňazí, iní zas, že je to preto, aby sme si to odfotili – aha, toto sme urobili. Pretože to tam – okrem toho, že to nie je bezpečné – nemá žiaden zmysel.

Ale napríklad aj trolejbusy, ktoré idú hore na Dlhé diely, idú jedným kolesom v cyklistickom pruhu, pretože ak idú mimo neho, padajú im tie parohy. Je neuveriteľné, ako si navzájom komplikujeme život a nechápem, na čo je to dobré. Prečo sa nenájde niekto, kto povie – tak priatelia, dosť, z hrušky dolu. Nie sme predsa primitívi, aby sme cyklistom nedopriali pokojne aj celú sieť vlastných cestičiek, aj keď to samozrejme nie je nič jednoduché. Ale rozhodne oddeľme cyklistov od áut.

 

Pár dní predtým, ako malo byť Vajanského nábrežie v tejto podobe uvedené do prevádzky, som sa sociálnej sieti videl video, v ktorom pani z magistrátu odpovedala na 5 otázok, ktoré s tou zmenou súviseli. Všetky odpovede sa začínali – my si myslíme, my predpokladáme, my očakávame… Ľudia tieto veci študujú 5 rokov na vysokej škole, aby vedeli správne a bezpečne navrhnúť cesty a križovatky, ale tu niekto prišiel a spravil zásah do už aj tak zlej dopravy v hlavnom meste na základe toho, že si niečo myslí a predpokladá.

.

Absolútne s tebou súhlasím a rozšírim to o jednu z mojich myšlienok. Ešte v 90-tych rokoch, keď som ako mladučký redaktor robil v Zákrute, chodili k nám dopravní inžinieri a vysvetľovali nám, ako zložito sa musí schvaľovať a študovať to, aká široká má byť nejaká cesta, aké majú byť rozhľadové pomery a podobne. V konečnom dôsledku, staval som rodinný dom a policajti mi povedali, ako mám z pozemku autom vychádzať, či môžem odbočiť aj doľava alebo môžem ísť len vpravo, lebo to nie je bezpečné.

A tu sa robia veci absolútne bez podkladov a analýzy. Ľudia sa dožadujú informácií, na základe čoho to spravili a v konečnom dôsledku aj tá prax ukázala, že na Vajanského to vôbec nie je dobré. Navyše, samotní cyklisti tvrdia, že to nie je funkčné, nemá to začiatok ani koniec, ani príchod, ani odchod…

Alexander Štefuca
Na snímke vpravo Alexander Štefuca / Foto: HS

Budujme cyklistické cestičky s rozumom a ľudia ich objavia. Ja napríklad nemám rád, keď sa už teraz kritizuje, že ideme postaviť tunel Karpaty a hneď sa zdvihne vlna nevôle. Že po prvé ten tunel nebude využívaný a po druhé, že sa na tom niekto nabalí.  Takže, na každej stavbe sa niekto nabalí. A premávka je ako voda, pôjde tadiaľ, kade to bude mať ľahšie. A dnes teda nikto nevie, ako bude tunel Karpaty využívaný.

Chcem tým povedať, že fandím cyklocestičkám, nech sa budujú a využívajú. Ale na Vajanského sa to jednoducho nepodarilo, to nie je miesto, kam sa pôjdeš bicyklovať s dieťaťom.

Bol som v Kodani a ostal som úplne vydesený, keď som autom stál na semaforoch v križovatke. Bolo tam toľko cyklistov, že som sa až zľakol. Ale tí ľudia tam asi nechodia z kopcov, ako v Bratislave napríklad z Karlovej Vsi a nevezú na bicykli dieťa do školy. Sú to nejakí miestni obyvatelia, ktorí idú do roboty a bicykel im vyhovuje. Ale ak máš ísť ty z okrajovej časti Bratislavy do centra alebo až na opačnú stranu mesta, tak jednoducho nepôjdeš na bicykli a už vôbec nepôjdeš po Vajanského.

.

 

Je správne, aby bol predaj elektromobilov podporovaný dotáciami? Je správne zaťažiť dovoz čínskych aut clami? Komu sa elektroauto oplatí a ako je to vlastne s výdržou batérie? Nie je ich výroba v konečnom dôsledku menej ekologická, ako používanie spaľovákov? V akom odvetví dopravy sú autá na elektriku ideálnou voľbou a kde má možno veľký potenciál vodíkový pohon? Stratili kedysi vychytené európske autosalóny svoj lesk a odohráva sa už všetko podstatné v Číne?

O týchto témach, ako aj ďalších anomáliách z bratislavských ulíc a ciest, sme sa rozprávali s motoristickým novinárom, Mgr. Alexandrom Štefucom.

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Marek Brna

Miroslav Urban

Dušan Hirjak

Gustáv Murín

Ivan Štubňa

Ladislav Kubík

.
.
.

Koso pre HS o ETS-2: Ľudia ani netušia, aká pohroma sa na nich valí

Téma ETS-2 sa na istý čas objavila aj v našom verejnom priestore, no potom, ako sa EK rozhodla začiatok jej…

10. 12. 2025 | Rozhovory | 16 min. čítania | 0 komentárov

.

Fero Joke nie je len príbeh obťažovania, ale hlavne mediálnej manipulácie

Influencer sa na druhý deň od zverenenia šokujúceho videa síce kajal, ale zaráža prístup mainstreamu a expertov na lov lží…

10. 12. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

Čo znamená vyhlásenie Zelenského o pripravenosti na voľby počas vojny?

Zelenskyj v odpovedi na výzvu Trumpa usporiadať voľby vyhlásil, že je pripravený tak urobiť aj počas vojny

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Dovolíme NEST-u a Gerulate, aby v ére DSA určovali hranice povoleného názoru?

Necháme v ére DSA rozhodovať NEST a Gerulatu, čo je „hnev“?

10. 12. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov

Reálne kroky Donalda Trumpa pre ukončenie vojny na Ukrajine mierovou dohodou

Politické rozhodnutia  45. a následne 47. prezidenta USA Donalda Trumpa potvrdzujú môj názor, že pre geopolitický vývoj vo svete je…

10. 12. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov
.

Môžu ešte Briti prehovoriť nahlas o tom, že sú kresťanskou krajinou?

Britský učiteľ si dovolil napomenúť študenta s migračným pôvodom, ktorý v škole vykonával tradičný moslimský rituál, a upozornil ho, že „Británia je ešte…

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

EÚ rozhodla o povinnej solidarite pri prerozdeľovaní migrantov. Generál reaguje: „No nie je to krásne?!“

Európska únia na zasadnutí ministrov vnútra rozhodla o tzv. “….povinnej solidarite …” pri prerozdeľovaní žiadateľov o azyl. „Dočkali sme sa… No…

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Herodotos Dejiny

Herodotove Dejiny predstavujú prvé zachované historiografické dielo európskej kultúry. Knihu nájdete TU

10. 12. 2025 | Kultúra | 1 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Kultúra | 1 min. čítania | 0 komentárov

Odvolaný krajský prokurátor Tomáš Balogh sa ešte nevzdáva, zároveň kritizuje ÚOO

Odvolaný žilinský krajský prokurátor Tomáš Balogh využije všetky dostupné prostriedky umožňujúce preskúmanie rozhodnutia generálneho prokurátora Maroša Žilinku o jeho odvolaní…

10. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
.

Nebezpečenstvo ideologického ovládnutia súdnej moci v demokratickej spoločnosti

Nebezpečenstvo ideologického ovládnutia súdnej moci v demokratickej spoločnosti a právny štát ako nástroj ideologického centralizmu

10. 12. 2025 | Z domova | 8 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Z domova | 8 min. čítania | 0 komentárov

Najvplyvnejší muž v Európe si myslí, že Európa je plná lúzrov

Najdôležitejší európsky politik podľa popredných európskych novinárov a vplyvných osobnosti z POLITICO v rámci hodnotenia, ktoré prebieha posledných desať rokov, nielen…

10. 12. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov

Na stretnutí ministrov financií krajín G7 USA a Japonsko dali najavo, že nebudú môcť financovať Ukrajinu podľa schémy navrhnutej EÚ

Na stretnutí ministrov financií krajín G7 USA a Japonsko dali najavo, že nebudú môcť financovať Ukrajinu podľa schémy navrhnutej EÚ

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Zelenskyj sa na návšteve v Ríme zalíškal pápežovi aj Meloniovej

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj včera navštívil Rím, kde sa stretol s pápežom Levom XIV. a talianskou premiérkou Giorgiou Meloniovou. Zopakoval…

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
.

Európsky parlament dospel k dohode v oblasti klimatickej politiky. ETS2 odložené o rok

Včera neskoro večer dospel Európsky parlament k dohode v oblasti klimatickej politiky bloku. Členské štáty EÚ sa dohodli na znížení emisií do…

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V  tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

10. 12. 2025 | Aktualizované 10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Aktualizované 10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Európa žiada viac žien do vysokých funkcií

Šéfka Európskej centrálnej banky apeluje na členské štáty, aby nominovali do výkonných funkcií ženy

10. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov

Habemus babam…

Tak to Petr Pavel stihne takřka na den ve stejném termínu jako Zeman. Vláda bude jmenována v pondělí patnáctého prosince.…

10. 12. 2025 | Česky | 5 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Česky | 5 min. čítania | 0 komentárov

.

Zásadná zmena. Zelenskyj vyhlásil, že je pripravený usporiadať voľby počas vojny

„Som pripravený na voľby. Zajtra budem na Ukrajine a čakám na návrhy od partnerov, čakám na návrhy od našich poslancov…

09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Propaganda v predškolskom veku: až 41 % detských programov Netflixu obsahuje LGBT témy

Detská televízia je zaplavená LGBT témami a Netflix vedie tento trend, mávajúc dúhovou vlajkou priamo vo vašej obývačke. Informuje o…

10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Ukrajinská prestupová a dopingová katastrofa Mudryk s ďalším porušením pravidiel a zákazom

Hviezda anglickej Chelsea Michajlo Mudryk už dlhšie čelí štvorročnému zákazu činnosti po pozitívnom teste na zakázané medikamenty Najnovšie však 24-ročný…

10. 12. 2025 | 0 komentárov

Fero Joke obvinený zo sexuálneho obťažovania. Komik reaguje

Dvojica českých mužov obvinila slovenského komika zo sexuálneho obťažovania

09. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

Ak zvíťazí strana Tisza, Maďarsku hrozí masová migrácia

Kým Maďarsko už desať rokov chráni hranice Európy a minulo na to stovky miliárd forintov, bruselskí byrokrati by podporu poskytli…

10. 12. 2025 | 0 komentárov

Dostupné bývanie pre mladé rodiny. Žiadosť o podporu Štátneho fondu rozvoja bývania môžete podať od 15. januára 2026

Záujem mladých o vlastné bývanie narastá, no rast cien nehnuteľností, inflácia a vyššie úroky spôsobujú, že mnohí zostávajú bývať u…

10. 12. 2025 | Ekonomika | PR článok | 1 min. čítania | 0 komentárov
10. 12. 2025 | Ekonomika | PR článok | 1 min. čítania | 0 komentárov

Hancko skóroval v Lige majstrov. Atlético Madrid po výhre 3:2 s PSV poskočilo na 7. miesto

Slovenský reprezentačný obranca David Hancko v utorok strelil svoj tretí gól v kariére v Lige majstrov pri víťazstve Atlética Madrid…

10. 12. 2025 | 0 komentárov

Szijjártó v Moskve potvrdil sťahovanie prevádzkovateľa plynovodu Turkish Stream do Maďarska

Prevádzkovateľ plynovodu Turkish Stream, spoločnosť South Stream Transport , ktorá je holandskou dcérou ruského koncernu Gazprom, presunie svoje sídlo z…

09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Zélandia: Nový kontinent, ktorý mení naše chápanie Zeme?

Zélandia je kontinent, ktorý odborníci často označujú ako „nový kontinent“, a jeho príbeh zásadne mení spôsob, akým vnímame geologické usporiadanie…

10. 12. 2025 | 0 komentárov

Energochaos? Pozreli sme sa na faktický stav veci

V pondelok mali byť spustené informačné kanály k energopomoci. Avšak…

09. 12. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

USA a Izrael sú v konflikte kvôli odpočúvaniu na americkej základni

Izrael, 9.decembra 2025 - Na spoločnej americko-izraelskej základni v blízkosti sektora Gaza vznikol vážny konflikt kvôli konaniu izraelských špeciálnych služieb.…

10. 12. 2025 | 0 komentárov

Môže Zelenskyj zmeniť svoj postoj k stiahnutiu vojsk z Donbasu?

Včera Zelenskyj priamo odmietol stiahnutie vojsk z Donbasu

09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Republikánsky kongresman Thomas Massie predložil návrh zákona o vystúpení USA z NATO.

V zverejnenom návrhu zákona sa uvádza, že aliancia je pozostatkom studenej vojny.

„NATO je pozostatkom studenej vojny. Spojené štáty by mali vystúpiť z aliancie a tieto peniaze použiť na ochranu našej krajiny, a nie iných štátov. Dnes som predložil návrh zákona HR 6508, aby sa ukončilo členstvo USA v NATO,“ napísal kongresman.

09:20

Poľský generálny štáb rokuje s Ukrajinou o odovzdaní stíhačiek MiG-29. Stroje sa blížia k hranici svojej životnosti a nepredpokladá sa ich ďalšia modernizácia. Generálny štáb na sieti X zdôraznil, že konečné rozhodnutie o darovaní strojov zatiaľ nepadlo.

09:19

Dolná komora brazílskeho parlamentu schválila návrh zákona, ktorý by mohol skrátiť 27-ročný trest odňatia slobody pre bývalého prezidenta Jaira Bolsonara. Návrh ešte musí ratifikovať Senát.

Poslanci budú hlasovať o zákone, ktorý môže Bolsonarovi skrátiť trest
Na snímke poslanci dolnej komory brazílskeho parlamentu počas schôdze, na ktorej budú hlasovať o návrhu zákona, ktorý by mohol skrátiť 27-ročný trest odňatia slobody bývalého prezidenta Jaira Bolsonara v brazílskej metropole / Foto: TASR/AP-Eraldo Peres
09:13

.

Experimenty 80. rokov, ktoré zašli priďaleko

Experimenty 80. rokov boli obdobím, keď zvedavosť často predbehla zdravý rozum a vedecké hranice sa posúvali až do riskantných a…

10. 12. 2025 | 0 komentárov

Politico predstavilo rebríček 28 osôb, ktoré formujú európsku politiku. Prvenstvo nemá Európan

Blížiac sa ku koncu roka 2025 zostavil denník Politico pravidelný každoročný rebríček osobností, ktoré majú najvyšší vplyv na dianie na…

09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 11 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 11 min. čítania | 0 komentárov

Poslanci schválili návrh, ktorým sa zruší ÚOO. Parlamentom sa ozýval krik, piskot a buchot

Koaliční poslanci strán Smer-SD, Hlas-SD a Slovenskej národnej strany 78 hlasmi schválili zákon, ktorým sa ruší Úrad na ochranu oznamovateľov…

09. 12. 2025 | Aktualizované 09. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | Aktualizované 09. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Žilinka odvolal Tomáša Balogha z funkcie krajského prokurátora v Žiline

Generálny prokurátor SR Maroš Žilinka po predchádzajúcom odporúčajúcom vyjadrení Rady prokurátorov SR odvolal Tomáša Balogha z funkcie krajského prokurátora v…

09. 12. 2025 | Aktualizované 09. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | Aktualizované 09. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










To najdôležitejšie z Ukrajiny: Ukrajinská frontová línia v Severesku sa rúca

V  tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

09. 12. 2025 | Aktualizované 09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 8 min. čítania | 0 komentárov
09. 12. 2025 | Aktualizované 09. 12. 2025 | Zo zahraničia | 8 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Marek Brna

Miroslav Urban

Dušan Hirjak

Gustáv Murín

Ivan Štubňa

Ladislav Kubík

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov