Alexander Štefuca

NAŽIVO

Hrozba vetra so silou víchrice potrvá na horách severného a stredného Slovenska aj v prvej polovici pondelka (29. 12.). Na svojom webe to potvrdzuje Slovenský hydrometeorologický ústav (SHMÚ).
Výstraha platí do začiatku pondelkového popoludnia (13.00 h) pre okresy Žilinského, Banskobystrického a Prešovského kraja a očakáva v polohách nad 1500 metrov miestami výskyt vetra s rýchlosťou v nárazoch 110 – 135 km/h, resp. s priemernou rýchlosťou 70 – 85 km/h, čo zodpovedá víchrici.

19:23

Profesionálni i dobrovoľní hasiči v nedeľu podvečer pracujú na likvidácii požiaru haly hydinárne vo Vištuku v okrese Pezinok. „Z miesta zásahu nie sú v súčasnosti nahlásené žiadne zranené ani usmrtené osoby,“ informovali TASR z Operačného strediska Krajského riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru (KR HaZZ) v Bratislave.
Požiar nahlásili o 16.29 h, na mieste sa nachádza takmer 40 hasičov. „Medzi nimi sú príslušníci HaZZ z Bratislavy, Trnavy, Pezinka i Senca, rovnako členovia dobrovoľných hasičských zborov z obcí Budmerice, Šenkvice, Blatné, Voderady a Častá,“ uviedli z operačného strediska. Dodali, že požiar likvidujú pomocou 13 vozidiel a strojov hasičskej techniky.

18:25

Horská záchranná služba (HZS) v nedeľu predpoludním zasahovala v Malej Fatre. Na modrom turistickom značenom chodníku v doline Hradské sa nachádzala 58-ročná žena slovenskej národnosti, ktorá si pádom spôsobila úraz dolnej končatiny. HZS o tom informovala na webe.
Na miesto pod Chatou pod Suchým smerovali záchranári z Oblastného strediska HZS Malá Fatra, ktorí pacientku po príchode vyšetrili a podali jej medikamentóznu liečbu. „Po zafixovaní bola transportovaná nosidlami a terénnym vozidlom HZS k rázcestníku Podhradské, kde si ju do starostlivosti prevzala privolaná posádka rýchlej zdravotnej pomoci,“ dodali horskí záchranári.

17:34

Polícia upozorňuje na nebezpečenstvo spojené s nepriaznivým počasím v okrese Gelnica. Krajské riaditeľstvo Policajného zboru v Košiciach na sociálnej sieti uviedlo, že najmä v oblasti Nálepkovo dochádza v dôsledku silného vetra k pádu stromov a poškodeniu infraštruktúry.
„Zvýšené riziko sa týka predovšetkým zalesnených úsekov, dolín a menej frekventovaných komunikácií, kde sa môžu náhle objaviť prekážky na ceste. Upozorňujeme na možný výskyt popadaných stromov, uvoľnených konárov, poškodeného elektrického a telekomunikačného vedenia, ako aj na lokálne výpadky elektrickej energie,“ uviedla polícia. V tejto súvislosti odporúča zvýšenú opatrnosť pri pohybe v exteriéri, parkovaní vozidiel v blízkosti stromov a pri jazde dotknutými úsekmi.

15:16

Akademický senát Univerzity Mateja Bela (UMB) v Banskej Bystrici vyhlásil voľbu kandidáta na rektora UMB pre funkčné obdobie rokov 2026 až 2030. Informuje o tom univerzita na webe i sociálnej sieti.
Lehota na podávanie návrhov uchádzačov o kandidáta na rektora UMB začala plynúť dňom zverejnenia uznesenia na webovom sídle UMB a skončí sa 31. marca 2026 o 14.00 h. Návrhy uchádzačov o kandidáta na rektora musia byť doručené do podateľne univerzity najneskôr do uplynutia tejto lehoty.
„Volebné zhromaždenie na voľbu kandidáta na rektora UMB, ktorého súčasťou bude aj verejné vypočutie uchádzačov, sa uskutoční 6. mája,“ doplnila univerzita.
Voľbu kandidáta na rektora UMB organizuje, zabezpečuje a na jej priebeh dohliada volebná komisia, ktorej členov zvolili Akademický senát a Správna rada UMB.

14:51

Sobotňajšiu dopravnú nehodu v Detve neprežil 80-ročný chodec. Ako na sociálnej sieti informovalo Krajské riaditeľstvo Policajného zboru v Banskej Bystrici, tragická dopravná nehoda sa stala v sobotu 27. decembra vo večerných hodinách, na ulici M. R. Štefánika v Detve. „Podľa doposiaľ zistených informácií mal 28-ročný vodič zraziť na osvetlenom priechode 80-ročného chodca. Chodec napriek snahe záchranárov, žiaľ, svojim zraneniam na mieste podľahol,” uviedla polícia. Doplnila, že vodiča podrobili dychovej skúške na alkohol, aj orientačnému testu na drogy. Výsledok bol v oboch prípadoch negatívny. „Na mieste bol prítomný aj znalec z odboru dopravy,” dodala polícia s tým, že presná príčina nehody a bližšie okolnosti sú predmetom ďalšieho vyšetrovania.

14:51

Na nárazový vietor musia byť pripravení šoféri, ktorí prechádzajú cez Čertovicu, rovnako môže silný vietor spôsobiť komplikácie aj v okolí Liptovského Hrádku, kde je navyše spojený so snehovými prehánkami. Upozornila na to Slovenská správa ciest (SSC).
Na webe zjazdnost.sk varuje tiež pred poľadovicou, ktorá je na ceste II/589 medzi Chotínom a Pribetou v okrese Komárno. „Zľadovatený sneh je na ceste II/578 v úseku Kremnica – Skalka,“ doplnili cestári.

14:08

 Polícia vystríha pred nepriaznivým počasím v okrese Gelnica. Ako na sociálnej sieti uviedlo Krajské riaditeľstvo Policajného zboru v Košiciach, v danom okrese, najmä v oblasti Nálepkovo, v dôsledku silného vetra padajú stromy a dochádza k poškodeniu infraštruktúry. „Zvýšené riziko sa týka predovšetkým zalesnených úsekov, dolín a menej frekventovaných komunikácií, kde sa môžu náhle objaviť prekážky na ceste,” uviedla polícia. Varovala aj pred možným výskytom popadaných stromov, uvoľnených konárov, poškodeného elektrického a telekomunikačného vedenia, a tiež možnými lokálnymi výpadkami elektrickej energie. „Odporúčame zvýšenú opatrnosť pri pohybe v exteriéri, parkovaní vozidiel v blízkosti stromov a pri jazde dotknutými úsekmi,” doplnili policajti.

14:04

Oravský hrad ukončí tohtoročnú turistickú sezónu podujatím s názvom Vianoce na hrade. Od nedele do utorka 30. decembra bude historická prehliadka hradu obohatená o divadelno-hudobné spracovanie príbehu narodenia betlehemského dieťaťa. Oravské múzeum P. O. Hviezdoslava o tom informovalo na webe.
V Rytierskej sále bude v čase prehliadok živá hudba s tradičnými vianočnými vinšmi a koledami. „Návštevníci, ktorí budú mať záujem o takýto druh prehliadky, budú môcť vstupovať do hradu každú hodinu od 11.00 h do 14.00 h v skupinách s lektorom,“ uviedli z múzea.
Počas nedele je pre návštevníkov Oravskej lesnej železnice pripravená Vianočná jazda. Na stanici Sedlo Beskyd sa predstaví súbor Klinčeky s hudobným pásmom vianočných kolied. Vlak s vyhrievaným vozňom bude na železnici premávať podľa platného cestovného poriadku do 31. decembra.

13:58

Verejnosť si môže 3. januára v čase od 14.30 do 16.30 h na oboch ľadových plochách zimného štadióna v Trnave zakorčuľovať s hráčmi z hokejového klubu (HK) Gladiators Trnava. Návštevníkov čaká aj sprievodný program, môžu sa tiež osobne stretnúť a odfotiť s hráčmi. TASR o tom informovali z hokejového klubu.
Ako uviedli, najprv bude na hlavnej ploche od 14.30 do 15.00 h zápas detí do desať rokov z oboch trnavských hokejových klubov proti mužom. Po tomto zápase si hráči prídu zakorčuľovať s návštevníkmi verejného korčuľovania. V priestoroch vchodu D bude pripravené fotenie s hráčmi. Organizátormi sú mesto Trnava a HK Gladiators Trnava.

13:58

STVR mení nedeľný večerný program na Dvojke. Dôvodom je úmrtie významnej francúzskej herečky Brigitte Bardotovej.
„V reakcii na túto udalosť si STVR pripomenie hereckú legendu na Dvojke od 20.10 h uvedením šesťdielnej životopisnej minisérie Bardot, ktorá približuje jej výnimočný život a umelecký odkaz,“ informovala vedúca odboru komunikácie STVR Zuzana Vicelová.
Bývalá francúzska filmová hviezda Brigitte Bardotová zomrela vo veku 91 rokov. V nedeľu to oznámila jej nadácia.

12:41

Cesta I/65 v úseku Turček – Kremnické Bane je uzatvorená, dôvodom je spadnutý strom na vozovku. Informuje o tom Slovenská správa ciest (SSC).
Na webe zjazdnost.sk cestári tiež upozorňujú na poľadovicu v úseku cesty III. triedy medzi Červenou studňou a Banskou Štiavnicou, poľadovica je aj na horskom priechode Vrchslatina. „V úseku cesty II/578 Kremnica – Skalka je zľadovatený sneh,“ dodáva SSC.
Slovenský hydrometeorologický ústav (SHMÚ) tiež v aktuálnej výstrahe, platnej počas celej nedele, varuje pred rizikom snehových jazykov a závejov na severnom Slovensku.

09:02

Dôvera verejnosti v Srbsku voči Európskej únii klesá po štyroch rokoch bez otvorenia jedinej novej kapitoly prístupových rozhovorov. Podľa nedávneho prieskumu pre portál Savremena politika by v hypotetickom referende o členstve v EÚ budúci týždeň hlasovalo za 35,8 percenta respondentov, pričom 33 percent by bolo proti.

08:27

Rusko je proti akejkoľvek forme nezávislosti Taiwanu a považuje ostrov za neoddeliteľnú súčasť Číny, vyhlásil ruský minister zahraničných vecí Sergej Lavrov. V rozhovore pre agentúru TASS, ktorého celé znenie zverejnia v nedeľu ráno, takisto vyzval Japonsko, aby zvážilo možné dôsledky toho, čo označil za smerovanie k „militarizácii“.

08:27

Angola a Namíbia súhlasili s prijatím nelegálnych migrantov a ďalších osôb podozrivých z trestnej činnosti z Británie po tom, ako Londýn pohrozil sankciami v podobe vízových obmedzení krajinám, ktoré v tejto veci odmietnu spolupracovať. Naopak, Konžská demokratická republika (KDR) pre nesplnenie požiadaviek prišla o zrýchlené vízové služby a preferenčné zaobchádzanie s určitými osobami.

08:26

Polícia v Paríži v sobotu večer zadržala približne 40 ľudí, ktorí v centre metropoly neďaleko Eiffelovej veže odpaľovali zábavnú pyrotechniku. 

08:26

Indonézske úrady potvrdili, že španielsky futbalový tréner a jeho tri deti zahynuli po tom, čo sa v piatok večer pri pobreží ostrova Padar potopila výletná loď s 11 ľuďmi na palube. Informovala o tom agentúra Reuters.

08:25

Iránske námorné sily zadržali ďalší zahraničný tanker v Ormuzskom prielive, informovali medzinárodné agentúry.
Loď prevážala približne 4 milióny litrov paliva, ktoré v Teheráne označili za kontraband. Pri tom bolo zadržaných 16 členov zahraničnej posádky, ich národnosť a vlajka tankera neboli zverejnené.
K incidentu došlo na strategicky dôležitej vodnej ceste, cez ktorú prechádza značná časť svetového obchodu s ropou. Iránske orgány pravidelne zadržiavajú lode v tejto oblasti na základe obvinení z porušenia medzinárodných pravidiel, vrátane nelegálnych nákladov.

06:47

Mier na Ukrajine si vyžaduje ochotu Ruska dosiahnuť ho, uviedol kanadský premiér Mark Carney. Na stretnutí s ukrajinským prezidentom Volodymyrom Zelenským v kanadskom Halifaxe tiež oznámil ďalšiu ekonomickú pomoc pre Kyjev vo výške 2,5 miliardy dolárov.

Včera 19:16

Približne 50.000 rodín v Kyjeve má po ruskom útoku obnovené dodávky elektrickej energie, uviedla najväčšia súkromná energetická spoločnosť na Ukrajine DTEK.

Včera 19:06

Ruská protivzdušná obrana v priebehu troch hodín zneškodnila 111 ukrajinských dronov v šiestich oblastiach vrátane Moskovskej. 

Včera 18:35

Tisíce domácností vo Švédsku zostali bez elektriny v dôsledku zimnej víchrice. V meste Sandviken prišiel o život muž, ktorého zasiahol padajúci konár stromu. V častiach krajiny ráno namerali rýchlosť vetra dosahujúcu takmer silu hurikánu.

Včera 18:35

Iránsky prezident Masúd Pezeškiján tvrdí, že Spojené štáty, Izrael a Európa vedú „totálnu vojnu“ proti jeho krajine. Uviedol to v rozhovore.

Včera 18:34

Generálny tajomník OSN António Guterres privítal dohodu o prímerí, ktorú oznámili Thajsko a Kambodža s cieľom ukončiť niekoľkotýždové pohraničné potýčky.

Včera 17:54
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Štefuca pre HS: Je to choré! Na sklonku existencie spaľovacích motorov vytvoríme ťažko splniteľnú normu, podľa ktorej sa budú nové motory predávať len pár rokov

V EÚ z trhu úplne zmizli lacné autá za nejakých 10, 12 alebo 14 tisíc, ktoré by boli nielen moderné a bezpečné, ale aj šetrné k životnému prostrediu. Uspokojili by veľmi širokú skupinu motoristov, ktorí by si ich radi kúpili, ale nemôžu. Vďaka množstvu predpisov a nariadení totiž v európskych autách musia byť rôzne, nielen bezpečnostné systémy, ktoré sú často úplne zbytočné a ceny nových áut pokojne aj zdvojnásobia

Alexander Štefuca
Na snímke Alexander Štefuca / Foto: HS
❚❚
.

Európska komisia ale aj naďalej prichádza s ďalšími návrhmi a úpravami, ako nedávno s nariadením, podľa ktorého by všetky vozidlá v Únii, ktoré majú viac, ako 10 rokov, mali na STK chodiť každý rok. V čom je toto nariadenie úplne mimo a aké sú ďalšie „chuťovky“ z dielne európskych inštitúcií, ktoré motoristom zbytočne komplikujú život?

Je elektromobilita skutočne jedinou a správnou cestou na riešenie všetkých problémov v automobilovej doprave, nielen tých klimatických? Je už Čína automobilovou veľmocou, ktorá bude v budúcnosti určovať trendy? Prečo tam dokážu robiť lacné a pritom vôbec nie zlé autá? Ako vyzerajú tamojšie cyklotrasy, najmä v porovnaní s tou, ktorá je na Slovensku najslávnejšia a nachádza sa na bratislavskom Vajanského nábreží? Majú donedávna vychytené a prestížne európske autosalóny časy svojej slávy už za sebou? Akú logiku má zaviezť do praxe momentálne nesplniteľnú normu Euro 7, keď sa nanovo vymyslené a vyrobené motory budú predávať iba niekoľko rokov? A prečo nás asi neminie nová kategorizácia vodičských preukazov?

Rozprávali sme sa s motoristickým novinárom, Mgr. Alexandrom Štefucom.

 

Alex, kým sa dostaneme k autosalónu v Šanghaji, emisným normám, cyklopruhom a iným témam, dajme si niečo na zahriatie. Isto si zachytil, že Európska komisia prišla s ďalším „zaujímavým“ návrhom, podľa ktorého majú všetky autá v EÚ, ktoré sú staršie ako 10 rokov, chodiť na STKčku každý rok. Únia tak chce bojovať s nehodovosťou, ale zlý technický stav vozidla je v rámci EÚ podpísaný pod menej, ako jedným percentom zo všetkých nehôd.

.

Súhlasím s tým, že percento nehôd, ktoré boli spôsobené zlým technickým stavom vozidla, je naozaj zanedbateľné. Hovoria o tom dokonca aj naše, slovenské štatistiky. A práve preto ma prekvapuje, ako presne vie EK presne kvantifikovať, koľkým nehodám sa tak bude dať zabrániť a koľko tisíc životov sa tak podarí zachrániť a predĺžiť. Fascinuje ma, odkiaľ berú takéto presné čísla. Sú to totálne hausnumerá.

 

Viac vo video rozhovore. Text pokračuje pod videom:

 

Rozhovor si môžete vypočuť:

.

 

Úprimne, tento návrh pokladám za ďalší dôkaz zúfalých pokusov meniť niečo na európskom trhu, nejakým spôsobom násilne zmeniť štruktúru automobilov. Mohol by som o tom dlho rozprávať, ale skrátim to.

Nemyslím si, že ak pošleme 10 ročné autá každý rok na technickú kontrolu, ľudia sa ich začnú zbavovať, buďme realisti. Za STK je to pár desiatok eur a možno niekoľko desiatok minút zdržania, navyše budeme vedieť, že máme auto v poriadku a ide sa ďalej. Takže ak sa hovorí o tom, že je tu tendencia „znepríjemniť“ život majiteľom 10–ročných áut, aby sa ich zbavovali, nedá sa to ani porovnať s investíciou minimálne niekoľko tisíc eur, ktoré musíš investovať, ak si chceš kúpiť novšie auto.

Malo to byť naopak. Už oveľa skôr sme mali podporiť kúpu nových vozidiel iným spôsobom. Nové autá sa nemali tak predražovať, pretože ľudia sa už pri tých cenách chytajú za hlavu, teda ak sa rozprávame o cenovo dostupných autách. Drahé automobily sa totiž budú predávať stále, niektorí ľudia budú mať vždy veľa peňazí. Ale ak sa rozprávane o autách za 10, 12 alebo 14 tisíc, ktoré by si ľudia veľmi radi kúpili, tak tieto už neexistujú. Malé rodinné autá sú vďaka všetkým možným predpisom naplnené toľkými hovadinami, že jednoducho nie je možné, aby stáli 10 alebo 14 tisíc eur, také lacné už byť nemôžu.

Alexander Štefuca
Na snímke Alexander Štefuca / Foto: HS

Čo tým chcem povedať? Už oveľa skôr sme mali umožniť ľuďom kúpiť autá napríklad podľa normy Euro 6, ktorá je veľmi čistučká. Buďme realisti, autá s Euro 6 sú naozaj veľmi čisté, majú príjemnú spotrebu aj emisie. A tie prestarnuté autá sa mali z našich ciest postupne vytrácať, s čím úplne súhlasím. Takto by sme eliminovali množstvo zlých emisií zo starých áut a razom by sme si pomohli.

.

Tým, že budeme autá staršie ako 10 rokov posielať každý rok na STK, ľuďom neponúkame žiadnu alternatívu. Ak tie autá budú v dobrom technickom stave a emisie budú mať také, ako pred 10 alebo 15–timi rokmi, budú jazdiť naďalej a naďalej budú aj znečisťovať životné prostredie.

 

Zaujímavá je štatistika, podľa ktorej na jednu nehodu spôsobenú zlým technickým stavom vozidla, pripadá asi 80 nehôd spôsobených stretom so zverou, takže úplne šialený nepomer.

Áno. A ak sa teda ideme rozprávať aj o ochrane života a zdravia, už dávno sme mali pracovať na zlepšovaní vodičských zručností. Aby ľudia vedeli, ako sa napríklad tej zveri dá vyhnúť, ako sa vozidlo správa keď ideš 80–kou a vybehne ti tam jeleň.

Nie som Európska komisia a nebude tu teraz vyťahovať presné čísla, že koľko tisíc ľudských životov by sme zachránili, ak by ľudia vedeli zvládnuť svoje vozidlo alebo keby vedeli brzdiť. Bol by si prekvapený, koľko ľudí v medzných situáciách nevie brzdiť tak, aby sa zároveň komfortne vyhli prekážke. Aj toto by razom prispelo k tomu, že tu bude menej dopravných nehôd a tým pádom viac zachránených životov.

 

Videl som zostrih rozhovoru so šéfom vývoja motorov v Mladej Boleslavi na tému normy Euro 7. Návrh EK má okolo 6900 strán a je plný odkazov na zákony a ďalšiu legislatívu. Dlho to museli lúskať právnici, aby motorkárom dali nejaký zrozumiteľný výstup a keď si to tí inžinieri prečítali, zistili, že nič také sa momentálne nedá postaviť.

Poznám ten rozhovor, veľa vecí, o ktorých hovorím, z neho vychádza. Aj tá myšlienka, aby sme ľuďom dopriali autá s normou Euro 6, lebo tie sú dostatočne čisté. A nešpekulujme s nesplniteľnou normou Euro 7, aj keď sa nakoniec trochu korigovala. V zmysle, že teda dobre, do roku 2035 – keď to zakážeme úplne – ešte môžeme vyrobiť „pár“ motorov…

Veď je to choré. Na sklonku existencie spaľovacích motorov v Európe vytvoríme ťažko splniteľnú normu, podľa ktorej sa budú nové motory predávať iba pár rokov.

Alexander Štefuca
Na snímke vpravo Alexander Štefuca / Foto: HS

A nie je to len o motoroch, teda motorkárske veci. Oni zistili, že vozidlo emituje rôzne častice napríklad z bŕzd a pneumatík. Začali sa teda škrabať za uchom, že hm hm hmmm, aj toto by sme mali nejak obmedziť. A mali by sme tým autám dať teda aj iné gumy, ktoré sa pokiaľ možno nebudú nijak odierať…

.

No výborne. Čiže my 100 rokov vyvíjame pneumatiku a vieme, že aby mala dobré jazdné vlastnosti, musí sa nejak odierať a tým pádom po nej zostávajú aj nejaké zvyšky.

No ale toto my nechceme. Chceme iné gumy. A chceme aj iné brzdy, lebo brzdový prach je škodlivý.

Lenže, my zatiaľ nemáme možnosti ako zistiť a otestovať, či to bude fungovať. Takže výrobcovia teraz musia vymyslieť a postaviť kompletne nový testovací reťazec, ako budeme merať, či spĺňame tie nové normy emisií pneumatík a brzdového prachu.

A ešte jedna vec je tam pozoruhodná. Vozidlá, ktoré ty, ja, ktoré my všetci  používame, spĺňajú povedzme 80 % rozptyl meteorologických a klimatických podmienok na Zemi. Lebo veď nechodíme nimi na Severný pól a neviem, či si niekedy bol v Afrike na Sahare so svojim autom… Asi nie. Čiže nikdy si ho nevystavil extrémom, 50 a viac stupňovým teplotám alebo extrémnemu chladu, na takých miestach si s ním nikdy nebol. A naše autá napriek tomu zvládajú 80 percent zo všetkých možných podmienok na Zemi.

Ale, máme tu zase návrh. Že nie, nie, my predsa potrebujeme autá, ktoré to budú spĺňať na 100 % a budú sa rovnako správať na Severnom póle aj v srdci Sahary.

.

Takže to sú choré návrhy, s ktorými sa tu pracuje a bojuje, aby všetky tie emisie boli nižšie a akože „pod kontrolou“ a ja by som sa vôbec nečudoval, ak by tí výrobcovia rezignovali a povedali – my už asi ani nebudeme vyvíjať nové motory a necháme to prosto tak, prejdeme na tú elektromobilitu. A to je – medzi riadkami – vlastne aj zámerom tohto všetkého, prejsť na elektromobily.

A potom sa zistí, že elektromobily majú ešte väčšie emisie pneumatík, lebo sú ťažké. Na druhej strane, majú menšie emisie bŕzd, lebo sa používajú minimálne. Ale tieto autá majú aj devastačný vplyv na cestné komunikácie, lebo sme nikdy nemali osobné autá, ktoré mali 2,5 tony a viac. Dnešné elektroautá majú bežne s vodičom 2,75 tony.

Alexander Štefuca
Na snímke Alexander Štefuca / Foto: HS

Už sa uvažuje o tom, že urobíme nové vodičské preukazy, lebo veď máme do 3,5 tony. Ale keď iba samotné auto má skoro 3 tony a chceš tam naložiť 600 kíl, tak už nie si do 3,5 tony. Takže už sa reálne zvažuje, že bude nová kategorizácia vodičských preukazov.

Eletroautá ako samotný produkt sú fajn, dajú sa úplne bez problémov používať, dá sa s nimi ísť aj na dlhšiu trasu – už aj ja som sa to naučil – a aj nabíjať už to pomaličky kde máme, sieť nabíjacích staníc sa rozširuje. Ale nerobme z nich jediné a univerzálne riešenie mobility, lebo to nie je jediné, univerzálne dobré riešenie mobility.

 

.

Nedávno si bol na autosalóne v Šanghaji. Okolo 70 % vystavených áut boli elektromobily alebo hybridy. Trend je teda asi nezvratný.

Ja by som z toho vyčlenil hybridy. Hybridizácia tu mala byť už dávno. Ak by sme ich využívali, mnohým problémom sa dalo predísť.

Hybrid je vozidlo, ktoré využíva dva druhy pohonu, to znamená elektrický a spaľovací motor. Či už benzínový alebo zaznávaný dieselový. A zároveň je to vozidlo schopné rekuperácie, regenerácie tej kinetickej energie. Čudujem sa, že sme pri 130–ročnom vývoji automobilov začali až teraz, v hodine 12–tej, riešiť uchovávanie energie.

Akákoľvek hybridizácia, od mild-hybridu cez hybrid až po plug-in hybrid, tu mala byť už dávno. Aj keď, tie plug-in hybridy sú trošku takým podvodom, akože – trošku by som ťa aj chcel bozkať, ale nemal by som, lebo som ženatý. Taký je plug-in hybrid.

Ale je fajn, zvykám si na to, teraz už majú lepšie dojazdy, lepšie batérie, rýchlejšie nabíjanie. Kedysi som ich nenávidel, nemal som plug-iny rád, ale teraz sa mi zdá ako celkom normálne, rozumné riešenie.

V Číne naozaj veľmi zásadne potrebujú riešiť emisie, aj lokálne. Teraz sa nebavme o výrobe elektrickej energie uhoľnými elektrárňami, to je večná téma. Že keď vyrábame neekologickú elektrinu, nemôžeme ani elektroautá považovať za ekologické. V tých mestách tam je už elektromobily vidieť všade. Nemám presné čísla, ale možno už aj polovica áut je tam elektrická. Na ulici to vnímaš, cítiš, počuješ, je to tak trochu ako v sci-fi filme.

Áno, tamojšia vláda despoticky a komunisticky povedala, že keď chceš nové auto so spaľovacím motorom, potrebuješ naň značky na auto so spaľovákom a zaplatíš za ne veľa peňazí. Takže si dvakrát rozmyslíš, či chceš také auto alebo si zoberieš normálne značky na elektroauto. Je tam jasne definované, že budú podporovať elektromobilitu, lebo v mestách naozaj musia niečo robiť so smogom. Samozrejme, majú tam aj veľa možností nabíjania a reálne je tam elektromobil už úplne normálny, bežný, každodenný produkt.

.

99 % áut na ulici som nespoznával, nevedel som, čo je to za značku, nepoznal som tie logá. Niektoré tamojšie nové značky samozrejme už poznám, ale celkovo je ich tam toľko, že o nich vôbec netuším.

 

Stáva sa Čína automobilovou veľmocou a bude práve ona v budúcnosti určovať trendy?

Toto je veľmi ťažká otázka a asi na to nie som fundovaný odpovedať. Rozhodne sa k nám ale postupne dostávajú čínske produkty, aj keď ľudia k nim ešte nemajú veľkú dôveru. Koniec koncov, historicky tá ich kvalita nebola oslnivá, boli tam nedostatky, ale toto všetko sa Čína pokúša dobiehať.

A čo sa dizajnu týka… Bude sa meniť celá filozofia vlastníctva vozidla. V budúcnosti už nebudeš chcieť deklarovať nejaký status aj formou auta a jeho dizajnu. Niektoré automobilky tam vzhľad absolútne neriešia. Podstatné je, že to má vo vnútri veľký priestor, to sa im páči. V Číne napríklad stále fungujú MPVčka. Jednoducho keď potrebuješ priestor, tak máš MPV, jazdí ich tam veľmi veľa.

Jazdil som už s viacerými čínskymi autami, ale ich kvalitu neviem posúdiť, ja mám auto k dispozícií na týždeň. To sa nedá odhadnúť ani v prípade európskeho auta. Aj keď máš nejaké 1,0 TSI a bude mať nabehaných 100 tisíc kilometrov, tiež ti môže veľa vecí odísť.

Ale tá prvotná kvalita v zmysle, že by sa tam niečo odlupovalo alebo vŕzgalo, že by niečo nebolo dotiahnuté, to v čínskych autách už nenájdeš a už by som ich tak neznevažoval. Prvotná hmatová kvalita je fajn, Číňania majú radi také tie kudrlinky. Materiály sú kvalitné a príjemné, aj v autách nižšej kategórie. Vedia to pekne spraviť aj z lacnejších materiálov tak, ako to vedia aj niektoré šikovné baby, že sa vedia obliecť aj do lacnejších vecí a dobre to na nich vyzerá. Tie autá teda napredujú.

.

Čo sa týka vonkajšieho dizajnu, ktorý je pre nás veľmi dôležitý, nejak si s tým hlavu nelámali. Kúpili Joža Kabaňa, čo je známa veličina dizajnu Škoda, respektíve BMW, prešiel mnohými európskymi automobilkami. No a v MG – čo je ďalšia automobilka s európskym názvom, pôvodom, ale čínskymi vlastníkmi – kúpila Joža Kabaňa, lebo potrebujú robiť dizajn.

HONGQI, ďalšia značka, ktorej názov sa onedlho budeme učiť, robí napríklad aj prezidentské limuzíny a už im chýbal iba dizajnér, tak si ho kúpili v Rolls-Royce. Rolls-Royce dizajnér teraz robí dizajn pre čínske autá. A keď sme sa ho pýtali – čo si na Číňanoch najviac cení, čo robia naozaj dobre – povedal, že sú rýchli. Vraj až tak rýchli, že má problém sa im niekedy prispôsobiť.

 

Škoda, že aspoň z polovice taká rýchlosť nie je aj u nás, napríklad aj čo sa výstavby infraštruktúry týka. V bratislavskej Vrakuni sa robí asi 30 metrový most cez Malý Dunaj a má to trvať približne rok alebo aj viac.

Nebol som v Pekingu, ani na vidieku. Videl som len Šanghaj a ešte jedno „menšie“, 9 miliónové mesto. Bulvár z letiska, tri jazdné pruhy jedným smerom, tri druhým, v strede deliaci pás, kde je živý plot zastrihnutý do pravého uhla a úplne v strede nejaké dreviny a kvety. A keď prídeš do mesta, v strede kruhového objazdu máš normálne malú botanickú záhradu. Snažia sa mať aj v tých sklobetónových veľkých mestách aspoň trochu vegetácie.

Čo sa ciest týka, sú veľkorysé a široké. Treba povedať, že sa to stavalo v súčasných podmienkach, vedeli, do čoho idú. Európske mestá si so sebou nesú niekoľko storočnú históriu, takže by nebolo spravodlivé to porovnávať.

V Šanghaji nájdeš krásny cyklistický chodník, dva pruhy pre dva smery, dokonca s červeným pásom pre bežcov. Po červenom páse sa behá a po čiernom jazdia bicykle. Nie, že je to namaľované niekedy na ceste, lebo tam niekto prišiel a povedal, že sa to tam zmestí. Žiadne také, cyklisti tam jazdia oddelene a to ma prekvapilo, nečakal som to.

.

 

Ak sa mám vrátiť na začiatok rozhovoru, tvoj pohľad je teda taký, aby sme mali k dispozícii lacnejšie autá pre široké masy – napríklad s normou Euro 6 – ktoré sú k planéte šetrné a nie sú predražené rôznymi predpísanými bezpečnostnými systémami, stiahnuť z ciest veľmi staré, neekologické diesle a elektroautá, respektíve autá na iné pohony, využívať v rôznych odvetviach dopravy, nie nutne iba v osobnej?

Absolútne. Máme tu jednu značku, ktorá pohorela v testoch Euro NCAP. Ak si bežný človek ide kúpiť auto, niečo si aj preštuduje a keď niečo také vidí, tak si povie – to predsa nemôžem kúpiť, veď by som si zabil rodinu. To auto ale cez testy neprešlo preto, lebo je 7-miestne a na šiestom a siedmom sedadle – teda sedadlách vzadu v kufri – nie je tlakový spínač, ktorý by ťa informoval o tom, že decká ktoré tam sedia nie sú pripútané. To je jedna z položiek Euro NCAP hodnotenia.

Sú to úplne nezmysly. Také veci môžeš mať v BMW X7 za veľa peňazí, ale ak chceš lacné auto, ktoré je bezpečné, konštrukčne pevné a dobre brzdí, tak naozaj nepotrebuješ, aby si mal vzadu na 6. a 7. sedadle tlakový snímač na zadok.

V autách je veľa hlúpostí, ktoré ich predražujú a navyše, vodiča ako keby po troche zbavovali pozornosti a ostražitosti. Môžeš sa spoliehať na nejaké pomôcky, v dnešných autách už môžeš dať aj ruky dole z volantu, ale tá pomôcka v konečnom dôsledku nemá právnu zodpovednosť a ani nie je dokonalá a naozaj to autám zbytočne pridáva na cene.

Rôzne balíky s asistenčnými systémami stoja – a teraz budem používať naozaj len ilustračné čísla – napríklad 10 tisíc eur. V prípade 100-tisícového auta ťa to nebolí, ale pri aute za 10 tisíc ťa to bolieť bude.

 

.

Už sme spomenuli cyklopruhy v Šanghaji. Porovnajme ich s našim slávnym Vajanského nábrežím, keď sa niekto na magistráte rozhodol, že tam niečo spraví, prišiel, poobzeral sa a povedal – dáme to sem a sem. Výsledkom sú kolízie, zápchy a tie cyklopruhy sú väčšinou v podstate prázdne, atď. Čo sa na to dá povedať?

Nemám dôkazy o tom, prečo sa to robí, odkiaľ sú peniaze, ktoré sa na to míňajú. Volám to hybridné projekty, pretože sú to hybridné riešenia, ktoré na jednej strane ohrozujú cyklistov a na druhej strane hnevajú motoristov. Navyše, aj tí motoristi sú často takisto cyklistami, napríklad cez víkend. A nikto z nás nechce byť ani ohrozený, ani nahnevaný. Na tomto mieste ohrozujeme cyklistov a koniec koncov aj tie autobusy, ktoré tam s nimi kolidujú, lebo tam nie je miesto.

Vajanského nábrežie je v tomto asi najviac vykričaná ulica, ale takýchto vymyslených a namaľovaných pseudoprojektov je – nielen v Bratislave – stále viac. Nedávno som moderoval konferenciu o doprave, kde prišla pani zo stredného Slovenska a na môj veľký úžas povedala, že veď takéto riešenia často ani nepotrebujú veľa. Stačí škatuľa farby, štetec a mnohému tak vieme pomôcť… Naozaj som, ako moderátor zaplatený organizátorom tej akcie, mal problém jej to nevrátiť. Toto naozaj nie je dobré riešenie.

Ako vravím, neviem, odkiaľ na to idú peniaze a prečo sa to robí. Niektorí ľudia tvrdia, že je to umelé míňanie peňazí, iní zas, že je to preto, aby sme si to odfotili – aha, toto sme urobili. Pretože to tam – okrem toho, že to nie je bezpečné – nemá žiaden zmysel.

Ale napríklad aj trolejbusy, ktoré idú hore na Dlhé diely, idú jedným kolesom v cyklistickom pruhu, pretože ak idú mimo neho, padajú im tie parohy. Je neuveriteľné, ako si navzájom komplikujeme život a nechápem, na čo je to dobré. Prečo sa nenájde niekto, kto povie – tak priatelia, dosť, z hrušky dolu. Nie sme predsa primitívi, aby sme cyklistom nedopriali pokojne aj celú sieť vlastných cestičiek, aj keď to samozrejme nie je nič jednoduché. Ale rozhodne oddeľme cyklistov od áut.

 

Pár dní predtým, ako malo byť Vajanského nábrežie v tejto podobe uvedené do prevádzky, som sa sociálnej sieti videl video, v ktorom pani z magistrátu odpovedala na 5 otázok, ktoré s tou zmenou súviseli. Všetky odpovede sa začínali – my si myslíme, my predpokladáme, my očakávame… Ľudia tieto veci študujú 5 rokov na vysokej škole, aby vedeli správne a bezpečne navrhnúť cesty a križovatky, ale tu niekto prišiel a spravil zásah do už aj tak zlej dopravy v hlavnom meste na základe toho, že si niečo myslí a predpokladá.

.

Absolútne s tebou súhlasím a rozšírim to o jednu z mojich myšlienok. Ešte v 90-tych rokoch, keď som ako mladučký redaktor robil v Zákrute, chodili k nám dopravní inžinieri a vysvetľovali nám, ako zložito sa musí schvaľovať a študovať to, aká široká má byť nejaká cesta, aké majú byť rozhľadové pomery a podobne. V konečnom dôsledku, staval som rodinný dom a policajti mi povedali, ako mám z pozemku autom vychádzať, či môžem odbočiť aj doľava alebo môžem ísť len vpravo, lebo to nie je bezpečné.

A tu sa robia veci absolútne bez podkladov a analýzy. Ľudia sa dožadujú informácií, na základe čoho to spravili a v konečnom dôsledku aj tá prax ukázala, že na Vajanského to vôbec nie je dobré. Navyše, samotní cyklisti tvrdia, že to nie je funkčné, nemá to začiatok ani koniec, ani príchod, ani odchod…

Alexander Štefuca
Na snímke vpravo Alexander Štefuca / Foto: HS

Budujme cyklistické cestičky s rozumom a ľudia ich objavia. Ja napríklad nemám rád, keď sa už teraz kritizuje, že ideme postaviť tunel Karpaty a hneď sa zdvihne vlna nevôle. Že po prvé ten tunel nebude využívaný a po druhé, že sa na tom niekto nabalí.  Takže, na každej stavbe sa niekto nabalí. A premávka je ako voda, pôjde tadiaľ, kade to bude mať ľahšie. A dnes teda nikto nevie, ako bude tunel Karpaty využívaný.

Chcem tým povedať, že fandím cyklocestičkám, nech sa budujú a využívajú. Ale na Vajanského sa to jednoducho nepodarilo, to nie je miesto, kam sa pôjdeš bicyklovať s dieťaťom.

Bol som v Kodani a ostal som úplne vydesený, keď som autom stál na semaforoch v križovatke. Bolo tam toľko cyklistov, že som sa až zľakol. Ale tí ľudia tam asi nechodia z kopcov, ako v Bratislave napríklad z Karlovej Vsi a nevezú na bicykli dieťa do školy. Sú to nejakí miestni obyvatelia, ktorí idú do roboty a bicykel im vyhovuje. Ale ak máš ísť ty z okrajovej časti Bratislavy do centra alebo až na opačnú stranu mesta, tak jednoducho nepôjdeš na bicykli a už vôbec nepôjdeš po Vajanského.

.

 

Je správne, aby bol predaj elektromobilov podporovaný dotáciami? Je správne zaťažiť dovoz čínskych aut clami? Komu sa elektroauto oplatí a ako je to vlastne s výdržou batérie? Nie je ich výroba v konečnom dôsledku menej ekologická, ako používanie spaľovákov? V akom odvetví dopravy sú autá na elektriku ideálnou voľbou a kde má možno veľký potenciál vodíkový pohon? Stratili kedysi vychytené európske autosalóny svoj lesk a odohráva sa už všetko podstatné v Číne?

O týchto témach, ako aj ďalších anomáliách z bratislavských ulíc a ciest, sme sa rozprávali s motoristickým novinárom, Mgr. Alexandrom Štefucom.

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Gustáv Murín

Marek Brna

Miroslav Urban

Zdeno Drdol

Michal Durila

Milan Šupa

.
.
.

Začalo sa stretnutie Trumpa so Zelenským na Floride

Krátko pred stretnutím amerického prezidenta Trumpa so Zelenským sa v médiách objavili správy, že ešte predtým prezident USA telefonoval s…

28. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

Trump pred privítaním Zelenského telefonoval s Putinom. O čom sa rokovalo?

Trumpov rozhovor s Putinom trval hodinu a 15 minút a podľa ruského prezidentského poradcu Ušakova sa uskutočnil z iniciatívy Spojených…

28. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
28. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

KDH mohlo byť štyrikrát vo vláde s Ficom, nebolo však ani raz. Spojenie so Smerom odmietajú aj teraz

Kresťanskodemokratické hnutie štyrikrát mohlo byť vo vláde s Ficom, a nebolo ani raz. V rozhovore pre spravodajskú televíziu TA3 to…

28. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
28. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Ukrajinci hlásia problém. Ruským vojskám často pomáhajú miestni civilisti

Obyvateľstvo vo frontových oblastiach pomáha Rusom preniknúť cez línie ukrajinských ozbrojených síl. Miestni obyvatelia im poskytujú prístrešie, jedlo a oblečenie,…

28. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
28. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Letisko Sliač by mohlo byť pripravené pre stíhačky F-16 už koncom roka 2026

Letisko Sliač by mohlo byť pripravené pre stíhačky F-16 už koncom budúceho roka. Uviedol to minister obrany Robert Kaliňák na…

28. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
28. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Zelenskyj uviedol, že pred Novým rokom by sa mohlo rozhodnúť o „veľa veciach“

„Toto sú jedny z najaktívnejších diplomatických dní v roku a pred Novým rokom by sa mohlo rozhodnúť o mnohých veciach.…

28. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
28. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Tibor Gašpar povedal viac o tom, ako chcú upraviť zákon o mimovládkach, ktorému dal stopku Ústavný súd

Podpredseda parlamentu Tibor Gašpar očakáva, že budú musieť pripraviť novú úpravu zákona o mimovládkach

28. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
28. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Švihlíková pre HS: Európska únia sa postavila na stranu vojny a nesie za to plnú zodpovednosť. Kým vojna trvá, elity majú pocit moci. EÚ dnes nemá v rukách takmer žiadne karty, stratila rozum aj smerovanie

Globalizácia je proces rastúcej prepojenosti a vzájomnej závislosti národov, spoločností, ekonomík a kultúr po celom svete, poháňaný nárastom obchodu, kapitálu,…

28. 12. 2025 | Rozhovory | 20 min. čítania | 0 komentárov
28. 12. 2025 | Rozhovory | 20 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny: V Kyjeve stále pokračujú výpadky prúdu

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

28. 12. 2025 | Zo zahraničia | 12 min. čítania | 0 komentárov
28. 12. 2025 | Zo zahraničia | 12 min. čítania | 0 komentárov
.

Šipoš ospravedlňuje vulgárnu parlamentnú opozíciu: “Na šialené a radikálne kroky koalície musíme reagovať adekvátne”

Na šialené a radikálne kroky koalície musí opozícia reagovať adekvátnym spôsobom. Koalícii prechádzajú škodlivé návrhy v Národnej rade SR bez…

28. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
28. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Prevzatie kontroly nad Radou? Aké budú dôsledky útoku NABU na poslancov Zelenského strany?

Nedávna obnova vo vyšetrovaniach agentúr NABU a SAPO voči Zelenského vnútornému kruhu krátko pred odchodom ukrajinského prezidenta na stretnutie s…

28. 12. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov
28. 12. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov

Čo zapríčinilo rýchly pád Severska

Po rýchlej strate Severska v Doneckej oblasti boli z funkcií odvolaní velitelia dvoch brigád, ktoré bránili tento úsek, informuje „UP“…

28. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
28. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Šimkovičová: Plné divadlá, sály, návštevnosť knižníc je najlepšou odpoveďou na nevyberavú kritiku

Úspešnosť organizácií Ministerstva kultúry SR, záujem o predstavenia, výstavy i ponuku knižníc je tou najlepšou odpoveďou na často nevyberavú kritiku…

28. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
28. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Rusko chce v budúcom roku naverbovať viac ako 400-tisíc vojakov, tvrdí Budanov

Rusko splnilo svoje mobilizačné ciele v tomto roku a na budúci rok chce do armády naverbovať 409-tisíc ľudí. Ako referuje…

28. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
28. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Hnus v Betleheme: Nemci predstavili „slizkého Ježiša”

Nemeckí katolíci podporili provokačné trendy v súčasnom umení. V tamojšej televízii ste tak mohli vidieť nevkusné zobrazenie živého Krista ako…

28. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
28. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov

Zámorský odborník po prvých dvoch zápasoch MS juniorov vypichol výkony piatich slovenských mladíkov

Slovenská reprezentácia do 20 rokov odohrala na svetovom šampionáte do 20 rokov prvý dvojzápas proti silným Švédom a včera večer…

28. 12. 2025 | 0 komentárov

Zomrela francúzska filmová legenda 50. a 60. rokov

Do hereckého neba vo veku 91 rokov odišla francúzska filmová legenda Brigitte Bardotová, ikona kinematografie 50. a 60. rokov. Oznámila…

28. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
28. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Globalistická lož o Ukrajine, ktorá ešte môže zvíťaziť

S úplne nepodloženým tvrdením, že Ukrajina ešte môže poraziť Rusko, sa vo svojom najnovšom analytickom článku zaoberal, bezpečnostný expert maďarského…

28. 12. 2025 | 0 komentárov

Michelko: Predčasné voľby sú veľmi málo pravdepodobné, SNS nepovalí túto vládu

Predčasné parlamentné voľby sa nedajú úplne vylúčiť, ale je to veľmi málo pravdepodobný scenár. Uviedol to v rozhovore pre TASR…

28. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
28. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Opozícia tvrdí, že Šutaj Eštok je “v úplne inej realite než občania”. Podľa Mikulca sa kriminalita zvyšuje

Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok žije v úplne inej realite ako občania Slovenska. Vysmieva sa im štatistikami, v ktorých tvrdí,…

28. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
28. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Objavila sa fotografia po zuby ozbrojeného mierového čínskeho nákladného plavidla

USA, 28. decembra 2025 - Na Západe vznikol nemalý rozruch v dôsledku toho, že v čínskom prístave sa objavil kontajnerový…

28. 12. 2025 | 0 komentárov

.

Vyšetrovateľ obvinil z obzvlášť závažného zločinu vraždy ženu, ktorá muža dobodala kuchynskými nožmi

Vyšetrovateľ trnavskej krajskej kriminálky obvinil 55 ročnú ženu z okresu Trnava z obzvlášť závažného zločinu vraždy v prípade, ktorý sa…

28. 12. 2025 | | 1 min. čítania | 0 komentárov
28. 12. 2025 | | 1 min. čítania | 0 komentárov

Vojna a klauni. To, čo ponúka ukrajinská vláda je nepredstaviteľné

Ukrajina, 28. decembra 2025 - Keby som si pred rokom alebo dvoma prečítal Zelenského „mierový plán“ , povedal by som,…

28. 12. 2025 | 0 komentárov

Svet spomaľuje, no nezastavuje. Rast má ťahať Amerika a umelá inteligencia

Svetová ekonomika vstupuje do budúceho roka s mierne slabšou dynamikou, no bez dramatického zlomu, ktorý by signalizoval príchod globálnej recesie

28. 12. 2025 | Ekonomika | 4 min. čítania | 0 komentárov
28. 12. 2025 | Ekonomika | 4 min. čítania | 0 komentárov

Koniec bojov na Ukrajine by podľa 52,3% opýtaných pomohol ekonomike SR

Pozitívny vplyv konca vojny na Ukrajine na slovenskú ekonomiku, ak k nemu v roku 2026 príde, očakáva 52,3 percenta respondentov,…

28. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
28. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Od 1. januára sa menia pravidlá valorizácie minimálnych dôchodkov

Od 1. januára 2026 nastanú zmeny v spôsobe valorizácie minimálnych dôchodkov na Slovensku. Minimálne dôchodky sa nevalorizujú priamo, ale zvyšuje…

28. 12. 2025 | Ekonomika | 2 min. čítania | 0 komentárov
28. 12. 2025 | Ekonomika | 2 min. čítania | 0 komentárov

Slováci zvládli dôležitý duel s Nemeckom na juniorských MS. Hetrikom sa zaskvel Chrenko

Hokejová reprezentácia SR do 20 rokov zvíťazila v druhom vystúpení na juniorskom svetovom šampionáte v USA v kľúčovom zápase základnej…

28. 12. 2025 | 0 komentárov

"Pirát" končí v Oktagone pre nezhody s promotérom Novotným

Krátko pred dnešným večerným veľkým turnajom organizácie Oktagon MMA v Prahe jedna z jej hlavných hviezd - slovenský zápasník Samuel…

28. 12. 2025 | 0 komentárov

Elon Musk varuje pred nedostatkom striebra

USA, 28. decembra 2025 - Pondelok bude veselý. Hlavný trh s futures a opciami na obchodovanie s kovmi ako zlato,…

28. 12. 2025 | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Hrozba vetra so silou víchrice potrvá na horách severného a stredného Slovenska aj v prvej polovici pondelka (29. 12.). Na svojom webe to potvrdzuje Slovenský hydrometeorologický ústav (SHMÚ).
Výstraha platí do začiatku pondelkového popoludnia (13.00 h) pre okresy Žilinského, Banskobystrického a Prešovského kraja a očakáva v polohách nad 1500 metrov miestami výskyt vetra s rýchlosťou v nárazoch 110 – 135 km/h, resp. s priemernou rýchlosťou 70 – 85 km/h, čo zodpovedá víchrici.

19:23

Profesionálni i dobrovoľní hasiči v nedeľu podvečer pracujú na likvidácii požiaru haly hydinárne vo Vištuku v okrese Pezinok. „Z miesta zásahu nie sú v súčasnosti nahlásené žiadne zranené ani usmrtené osoby,“ informovali TASR z Operačného strediska Krajského riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru (KR HaZZ) v Bratislave.
Požiar nahlásili o 16.29 h, na mieste sa nachádza takmer 40 hasičov. „Medzi nimi sú príslušníci HaZZ z Bratislavy, Trnavy, Pezinka i Senca, rovnako členovia dobrovoľných hasičských zborov z obcí Budmerice, Šenkvice, Blatné, Voderady a Častá,“ uviedli z operačného strediska. Dodali, že požiar likvidujú pomocou 13 vozidiel a strojov hasičskej techniky.

18:25

Horská záchranná služba (HZS) v nedeľu predpoludním zasahovala v Malej Fatre. Na modrom turistickom značenom chodníku v doline Hradské sa nachádzala 58-ročná žena slovenskej národnosti, ktorá si pádom spôsobila úraz dolnej končatiny. HZS o tom informovala na webe.
Na miesto pod Chatou pod Suchým smerovali záchranári z Oblastného strediska HZS Malá Fatra, ktorí pacientku po príchode vyšetrili a podali jej medikamentóznu liečbu. „Po zafixovaní bola transportovaná nosidlami a terénnym vozidlom HZS k rázcestníku Podhradské, kde si ju do starostlivosti prevzala privolaná posádka rýchlej zdravotnej pomoci,“ dodali horskí záchranári.

17:34

Polícia upozorňuje na nebezpečenstvo spojené s nepriaznivým počasím v okrese Gelnica. Krajské riaditeľstvo Policajného zboru v Košiciach na sociálnej sieti uviedlo, že najmä v oblasti Nálepkovo dochádza v dôsledku silného vetra k pádu stromov a poškodeniu infraštruktúry.
„Zvýšené riziko sa týka predovšetkým zalesnených úsekov, dolín a menej frekventovaných komunikácií, kde sa môžu náhle objaviť prekážky na ceste. Upozorňujeme na možný výskyt popadaných stromov, uvoľnených konárov, poškodeného elektrického a telekomunikačného vedenia, ako aj na lokálne výpadky elektrickej energie,“ uviedla polícia. V tejto súvislosti odporúča zvýšenú opatrnosť pri pohybe v exteriéri, parkovaní vozidiel v blízkosti stromov a pri jazde dotknutými úsekmi.

15:16

Akademický senát Univerzity Mateja Bela (UMB) v Banskej Bystrici vyhlásil voľbu kandidáta na rektora UMB pre funkčné obdobie rokov 2026 až 2030. Informuje o tom univerzita na webe i sociálnej sieti.
Lehota na podávanie návrhov uchádzačov o kandidáta na rektora UMB začala plynúť dňom zverejnenia uznesenia na webovom sídle UMB a skončí sa 31. marca 2026 o 14.00 h. Návrhy uchádzačov o kandidáta na rektora musia byť doručené do podateľne univerzity najneskôr do uplynutia tejto lehoty.
„Volebné zhromaždenie na voľbu kandidáta na rektora UMB, ktorého súčasťou bude aj verejné vypočutie uchádzačov, sa uskutoční 6. mája,“ doplnila univerzita.
Voľbu kandidáta na rektora UMB organizuje, zabezpečuje a na jej priebeh dohliada volebná komisia, ktorej členov zvolili Akademický senát a Správna rada UMB.

14:51

.

SPU vyvíja nástroj na výpočet uhlíkovej stopy pre agropodniky

Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre vyvíja interaktívnu kalkulačku, pomocou ktorej bude možný výpočet uhlíkovej stopy podnikov v agropotravinárskom sektore

28. 12. 2025 | | 2 min. čítania | 0 komentárov
28. 12. 2025 | | 2 min. čítania | 0 komentárov

Pellegrini si počas sviatočných dní prečítal odkazy a listy od detí z celého Slovenska, boli mu zaslané v rámci nedávnej iniciatívy UNICEF

Prezident Peter Pellegrini si počas sviatočných dní prečítal odkazy a listy od detí z celého Slovenska. Predmetné listy mu boli…

28. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
28. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Čo očakávať od stretnutia Trumpa a Zelenského a prečo NABU zaútočil práve dnes

Včerajšie vyhlásenie Trumpa, v ktorom dal najavo, že neschvaľuje 20-bodový plán, ktorý predložil Zelenskyj, v podstate zmarilo celú informačnú stratégiu…

27. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
27. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Taiwan zasiahlo ďalšie veľmi silné zemetrasenie

Zemetrasenie s magnitúdou 6,6 zasiahlo v sobotu severovýchodne pobrežie Taiwanu. Uviedla to Geologická služba Spojených štátov amerických . Ide o…

27. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
27. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Záujem o vynášanie na horské chaty je čoraz vyšší aj u mladých ľudí

Záujem o vynášanie na horské chaty je čoraz vyšší aj u mladých ľudí. S narastajúcou návštevnosťou horských chát musí narastať…

27. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
27. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Gustáv Murín

Marek Brna

Miroslav Urban

Zdeno Drdol

Michal Durila

Milan Šupa

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov