Alexander Štefuca

NAŽIVO

Akýkoľvek mierový plán pre Ukrajinu musí byť prijatý zo strany Kyjeva, uviedol v sobotu poľský prezident Karol Nawrocki. Informujú o tom správy agentúr PAP a Reuters.

Medializovaný návrh 28-bodového mierového plánu predpokladá, že Ukrajina odstúpi Rusku celý Donbas.

Karol Nawrocki
Na snímke poľský prezident Karol Nawrocki. / Foto: AP Photo/Czarek Sokolowski
12:49

Juhoafrický prezident Cyril Ramaphosa v sobotu na začiatok summitu skupiny G20 v Johannesburgu zdôraznil potrebu multilateralizmu na riešenie hrozieb, ktorým je podľa neho ľudstvo v súčasnosti vystavené. Informovala o tom správa agentúry AFP.

Ramaphosa Leyenová-jd2025112219
Na snímke juhoafrický prezident Cyril Ramaphosa a predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová na konci tlačovej konferencie v Johannesburgu / Foto: TASR/AP-Themba Hadebe
12:47

V dôsledku aktuálneho vývoja na Ukrajine odriekol generálny tajomník NATO Mark Rutte návštevu Rakúska, ktorá bola naplánovaná na sobotu, informuje agentúra APA.

Mark Rutte
Na snímke generálny tajomník NATO Mark Rutte / Foto: SITA/AP-Virginia Mayo
12:33

Bielorusko udelilo milosť 31 občanom Ukrajiny, uviedla v sobotu tamojšia štátna televízia. K tomuto kroku došlo podľa nej v rámci dohody medzi bieloruským lídrom Alexandrom Lukašenkom a americkým prezidentom Donaldom Trumpom, informuje agentúra AFP.

12:31

Mesto Košice vyhlásilo v súvislosti s nepriaznivou poveternostnou situáciou v noci z piatka (21. 11.) na sobotu prvý kalamitný stupeň. Aktuálne sú všetky hlavné cestné ťahy prejazdné. Informoval o tom magistrát mesta na sociálnej sieti.

11:59

Na pohovore by sa firmy nemali pýtať uchádzačov o zamestnanie na veci, ktoré nesúvisia s prácou. Ide napríklad o otázky, ktoré sa týkajú tehotenstva či rodinných pomerov žiadateľa o prácu. Upozornil na to partner advokátskej kancelárie Vojčík & Partners Eduard Szattler.

Rovnako firma nesmie podľa neho zisťovať informácie o bezúhonnosti danej osoby, pokiaľ teda nejde o prácu, ktorá to vyžaduje podľa nejakého osobitného predpisu.

10:23

Bývalý francúzsky prezident Nicolas Sarkozy v piatok oznámil, že v decembri zverejní knihu o svojom pobyte vo väzení. Uviedol to necelé dva týždne po svojom prepustení, informuje agentúra AFP.

Publikácia má 216 strán a jej cena je necelých 21 eur, spresnilo vydavateľstvo Fayard.

Nicolas Sarkozy
Na snímke bývalý francúzsky prezident Nicolas Sarkozy / Foto: X@NicolasSarkozy
10:16

Celková platobná disciplína Slovákov sa zlepšila a prekonáva európsky priemer. Avšak časť spotrebiteľov, ktorí s platbami meškajú, čelí vážnejším a systematickejším problémom než kedykoľvek predtým. Vyplýva to z prvých publikovaných výsledkov prieskumu European Consumer Payment Report (ECPR) 2025 spoločnosti Intrum.

09:59

Česká hudobná verejnosť pozná držiteľov ocenení Český slavík za rok 2025. Pražský Forum Karlín bol v piatok večer (21. 11.) miestom slávnostného galavečera tejto dlhoročnej a stále populárnej ankety.

Výhercami sa stali Ewa Farna v kategórii speváčky, spevák Václav Noid Bárta a česká skupina Kabát.

09:44

Zdá sa, že niektoré pasáže v americkom „mierovom návrhu“ pre Ukrajinu boli pôvodne napísané v ruštine, napísal v piatok vo svojej analýze britský denník The Guardian. Na viacerých miestach v tomto texte by jazyk fungoval v ruštine, v angličtine sa však zdá byť dosť podivný, uvádza denník v článku na svojom webe.

Ukrajina a jej európski spojenci boli z procesu navrhovania mierového plánu vylúčení, pripomína britský denník.

09:42

Nepriaznivé počasie a silný dážď spôsobili škody na severozápade Grécka v dôsledku záplav a zosuvov pôdy, informovala agentúra DPA.

Voda zaplavila pivnice i prízemia domov, strhávala autá a ulice boli zablokované zosuvmi. V regióne v okolí mesta Ioannina na severozápade krajiny spadlo len za niekoľko hodín 280 milimetrov zrážok.

09:01

Trump si myslí, že postoj Zelenského k mierovej dohode je len blaf. Takýto názor má britský denník Times. K tomuto záveru dospel po včerajšom vyhlásení amerického prezidenta, že Kyjev nemá žiadne trumfy.

„Napriek lobingu Európanov sa Trumpov základný názor na konflikt nezmenil od februárového stretnutia v Oválnej pracovni. Trump si myslí, že Zelenskyj sa snaží blafovať, aby dosiahol lepšiu dohodu, keďže má slabé karty. Prezident USA sa domnieva, že všetky trumfy má Putin,“ píše denník.

Trump sa môže domnievať, že rýchlejšie bude vyvíjať tlak na Zelenského ako na Putina, aby ukončil vojnu. „V tejto pokrovej hre sa domnieva, že práve ukrajinský prezident nemá žiadne výhody,“ dodáva denník.

08:55

Nepriaznivé počasie spôsobuje v sobotu ráno aj komplikácie v železničnej doprave. Na východnom i strednom Slovensku má viacero vlakových spojov výrazné meškanie, informuje o tom Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) na webe oznamujúcom mimoriadne udalosti.

08:54

Globálna zdravotnícka iniciatíva bojujúca proti AIDS, tuberkulóze a malárii vyzbierala v piatok na podujatí v Johannesburgu 11,34 miliardy dolárov. Výsledná suma je pritom nižšia ako pôvodne stanovený cieľ na roky 2027-2029, informuje agentúra Reuters.

Mnohí veľkí darcovia však ustupujú, najmä po zmene systému pomoci v Spojených štátoch.

08:27

„Bola to nečakaná oslava lásky.“ Stretnutie Trumpa a jeho ostrého kritika – zvoleného starostu New Yorku Zohrana Mamdaniho – prebehlo prekvapivo priateľsky, píše CNN.

Trump niekoľkokrát zdôraznil, že ich postoje sa čiastočne zhodujú. Povedal: „Myslím, že prekvapí niektorých konzervatívcov“ a „Súhlasíme v oveľa väčšom počte otázok, ako som očakával“. Na otázku o možnom znížení financovania mesta odpovedal: „Očakávam, že mu budem pomáhať, a nie škodit“.

Mamdani sa vyhýbal sporom a vracal rozhovor k téme životných nákladov. Pri odpovediach na otázky o svojich ostrých vyhláseniach na adresu prezidenta neustúpil, ale hneď prešiel k problému životných nákladov.

Trump Mamdami-jd2025112208
Na snímke americký prezident Donald Trump (vpravo) a novozvolený starosta New Yorku Zohran Mamdani počas stretnutia v Oválnej pracovni Bieleho domu vo Washingtone / Foto: TASR/AP-Evan Vucci
08:11

Bosniansky odvolací súd v piatok oznámil, že odsúdil etnického Srba Vojina Pavloviča na trest odňatia slobody za popieranie genocídy v Srebrenici z roku 1995. Ide o prvý rozsudok svojho druhu, ktorý bol doposiaľ vydaný v tejto balkánskej krajine. Informovala o tom správa agentúry AFP.

Súd v máji odsúdil 49-ročného Pavloviča, vodcu nacionalistického proruského združenia Východná alternatíva, na dva roky a šesť mesiacov väzenia.

07:54
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Štefuca pre HS: Je to choré! Na sklonku existencie spaľovacích motorov vytvoríme ťažko splniteľnú normu, podľa ktorej sa budú nové motory predávať len pár rokov

V EÚ z trhu úplne zmizli lacné autá za nejakých 10, 12 alebo 14 tisíc, ktoré by boli nielen moderné a bezpečné, ale aj šetrné k životnému prostrediu. Uspokojili by veľmi širokú skupinu motoristov, ktorí by si ich radi kúpili, ale nemôžu. Vďaka množstvu predpisov a nariadení totiž v európskych autách musia byť rôzne, nielen bezpečnostné systémy, ktoré sú často úplne zbytočné a ceny nových áut pokojne aj zdvojnásobia

Alexander Štefuca
Na snímke Alexander Štefuca / Foto: HS
❚❚
.

Európska komisia ale aj naďalej prichádza s ďalšími návrhmi a úpravami, ako nedávno s nariadením, podľa ktorého by všetky vozidlá v Únii, ktoré majú viac, ako 10 rokov, mali na STK chodiť každý rok. V čom je toto nariadenie úplne mimo a aké sú ďalšie „chuťovky“ z dielne európskych inštitúcií, ktoré motoristom zbytočne komplikujú život?

Je elektromobilita skutočne jedinou a správnou cestou na riešenie všetkých problémov v automobilovej doprave, nielen tých klimatických? Je už Čína automobilovou veľmocou, ktorá bude v budúcnosti určovať trendy? Prečo tam dokážu robiť lacné a pritom vôbec nie zlé autá? Ako vyzerajú tamojšie cyklotrasy, najmä v porovnaní s tou, ktorá je na Slovensku najslávnejšia a nachádza sa na bratislavskom Vajanského nábreží? Majú donedávna vychytené a prestížne európske autosalóny časy svojej slávy už za sebou? Akú logiku má zaviezť do praxe momentálne nesplniteľnú normu Euro 7, keď sa nanovo vymyslené a vyrobené motory budú predávať iba niekoľko rokov? A prečo nás asi neminie nová kategorizácia vodičských preukazov?

Rozprávali sme sa s motoristickým novinárom, Mgr. Alexandrom Štefucom.

 

Alex, kým sa dostaneme k autosalónu v Šanghaji, emisným normám, cyklopruhom a iným témam, dajme si niečo na zahriatie. Isto si zachytil, že Európska komisia prišla s ďalším „zaujímavým“ návrhom, podľa ktorého majú všetky autá v EÚ, ktoré sú staršie ako 10 rokov, chodiť na STKčku každý rok. Únia tak chce bojovať s nehodovosťou, ale zlý technický stav vozidla je v rámci EÚ podpísaný pod menej, ako jedným percentom zo všetkých nehôd.

.

Súhlasím s tým, že percento nehôd, ktoré boli spôsobené zlým technickým stavom vozidla, je naozaj zanedbateľné. Hovoria o tom dokonca aj naše, slovenské štatistiky. A práve preto ma prekvapuje, ako presne vie EK presne kvantifikovať, koľkým nehodám sa tak bude dať zabrániť a koľko tisíc životov sa tak podarí zachrániť a predĺžiť. Fascinuje ma, odkiaľ berú takéto presné čísla. Sú to totálne hausnumerá.

 

Viac vo video rozhovore. Text pokračuje pod videom:

 

Rozhovor si môžete vypočuť:

.

 

Úprimne, tento návrh pokladám za ďalší dôkaz zúfalých pokusov meniť niečo na európskom trhu, nejakým spôsobom násilne zmeniť štruktúru automobilov. Mohol by som o tom dlho rozprávať, ale skrátim to.

Nemyslím si, že ak pošleme 10 ročné autá každý rok na technickú kontrolu, ľudia sa ich začnú zbavovať, buďme realisti. Za STK je to pár desiatok eur a možno niekoľko desiatok minút zdržania, navyše budeme vedieť, že máme auto v poriadku a ide sa ďalej. Takže ak sa hovorí o tom, že je tu tendencia „znepríjemniť“ život majiteľom 10–ročných áut, aby sa ich zbavovali, nedá sa to ani porovnať s investíciou minimálne niekoľko tisíc eur, ktoré musíš investovať, ak si chceš kúpiť novšie auto.

Malo to byť naopak. Už oveľa skôr sme mali podporiť kúpu nových vozidiel iným spôsobom. Nové autá sa nemali tak predražovať, pretože ľudia sa už pri tých cenách chytajú za hlavu, teda ak sa rozprávame o cenovo dostupných autách. Drahé automobily sa totiž budú predávať stále, niektorí ľudia budú mať vždy veľa peňazí. Ale ak sa rozprávane o autách za 10, 12 alebo 14 tisíc, ktoré by si ľudia veľmi radi kúpili, tak tieto už neexistujú. Malé rodinné autá sú vďaka všetkým možným predpisom naplnené toľkými hovadinami, že jednoducho nie je možné, aby stáli 10 alebo 14 tisíc eur, také lacné už byť nemôžu.

Alexander Štefuca
Na snímke Alexander Štefuca / Foto: HS

Čo tým chcem povedať? Už oveľa skôr sme mali umožniť ľuďom kúpiť autá napríklad podľa normy Euro 6, ktorá je veľmi čistučká. Buďme realisti, autá s Euro 6 sú naozaj veľmi čisté, majú príjemnú spotrebu aj emisie. A tie prestarnuté autá sa mali z našich ciest postupne vytrácať, s čím úplne súhlasím. Takto by sme eliminovali množstvo zlých emisií zo starých áut a razom by sme si pomohli.

.

Tým, že budeme autá staršie ako 10 rokov posielať každý rok na STK, ľuďom neponúkame žiadnu alternatívu. Ak tie autá budú v dobrom technickom stave a emisie budú mať také, ako pred 10 alebo 15–timi rokmi, budú jazdiť naďalej a naďalej budú aj znečisťovať životné prostredie.

 

Zaujímavá je štatistika, podľa ktorej na jednu nehodu spôsobenú zlým technickým stavom vozidla, pripadá asi 80 nehôd spôsobených stretom so zverou, takže úplne šialený nepomer.

Áno. A ak sa teda ideme rozprávať aj o ochrane života a zdravia, už dávno sme mali pracovať na zlepšovaní vodičských zručností. Aby ľudia vedeli, ako sa napríklad tej zveri dá vyhnúť, ako sa vozidlo správa keď ideš 80–kou a vybehne ti tam jeleň.

Nie som Európska komisia a nebude tu teraz vyťahovať presné čísla, že koľko tisíc ľudských životov by sme zachránili, ak by ľudia vedeli zvládnuť svoje vozidlo alebo keby vedeli brzdiť. Bol by si prekvapený, koľko ľudí v medzných situáciách nevie brzdiť tak, aby sa zároveň komfortne vyhli prekážke. Aj toto by razom prispelo k tomu, že tu bude menej dopravných nehôd a tým pádom viac zachránených životov.

 

Videl som zostrih rozhovoru so šéfom vývoja motorov v Mladej Boleslavi na tému normy Euro 7. Návrh EK má okolo 6900 strán a je plný odkazov na zákony a ďalšiu legislatívu. Dlho to museli lúskať právnici, aby motorkárom dali nejaký zrozumiteľný výstup a keď si to tí inžinieri prečítali, zistili, že nič také sa momentálne nedá postaviť.

Poznám ten rozhovor, veľa vecí, o ktorých hovorím, z neho vychádza. Aj tá myšlienka, aby sme ľuďom dopriali autá s normou Euro 6, lebo tie sú dostatočne čisté. A nešpekulujme s nesplniteľnou normou Euro 7, aj keď sa nakoniec trochu korigovala. V zmysle, že teda dobre, do roku 2035 – keď to zakážeme úplne – ešte môžeme vyrobiť „pár“ motorov…

Veď je to choré. Na sklonku existencie spaľovacích motorov v Európe vytvoríme ťažko splniteľnú normu, podľa ktorej sa budú nové motory predávať iba pár rokov.

Alexander Štefuca
Na snímke vpravo Alexander Štefuca / Foto: HS

A nie je to len o motoroch, teda motorkárske veci. Oni zistili, že vozidlo emituje rôzne častice napríklad z bŕzd a pneumatík. Začali sa teda škrabať za uchom, že hm hm hmmm, aj toto by sme mali nejak obmedziť. A mali by sme tým autám dať teda aj iné gumy, ktoré sa pokiaľ možno nebudú nijak odierať…

.

No výborne. Čiže my 100 rokov vyvíjame pneumatiku a vieme, že aby mala dobré jazdné vlastnosti, musí sa nejak odierať a tým pádom po nej zostávajú aj nejaké zvyšky.

No ale toto my nechceme. Chceme iné gumy. A chceme aj iné brzdy, lebo brzdový prach je škodlivý.

Lenže, my zatiaľ nemáme možnosti ako zistiť a otestovať, či to bude fungovať. Takže výrobcovia teraz musia vymyslieť a postaviť kompletne nový testovací reťazec, ako budeme merať, či spĺňame tie nové normy emisií pneumatík a brzdového prachu.

A ešte jedna vec je tam pozoruhodná. Vozidlá, ktoré ty, ja, ktoré my všetci  používame, spĺňajú povedzme 80 % rozptyl meteorologických a klimatických podmienok na Zemi. Lebo veď nechodíme nimi na Severný pól a neviem, či si niekedy bol v Afrike na Sahare so svojim autom… Asi nie. Čiže nikdy si ho nevystavil extrémom, 50 a viac stupňovým teplotám alebo extrémnemu chladu, na takých miestach si s ním nikdy nebol. A naše autá napriek tomu zvládajú 80 percent zo všetkých možných podmienok na Zemi.

Ale, máme tu zase návrh. Že nie, nie, my predsa potrebujeme autá, ktoré to budú spĺňať na 100 % a budú sa rovnako správať na Severnom póle aj v srdci Sahary.

.

Takže to sú choré návrhy, s ktorými sa tu pracuje a bojuje, aby všetky tie emisie boli nižšie a akože „pod kontrolou“ a ja by som sa vôbec nečudoval, ak by tí výrobcovia rezignovali a povedali – my už asi ani nebudeme vyvíjať nové motory a necháme to prosto tak, prejdeme na tú elektromobilitu. A to je – medzi riadkami – vlastne aj zámerom tohto všetkého, prejsť na elektromobily.

A potom sa zistí, že elektromobily majú ešte väčšie emisie pneumatík, lebo sú ťažké. Na druhej strane, majú menšie emisie bŕzd, lebo sa používajú minimálne. Ale tieto autá majú aj devastačný vplyv na cestné komunikácie, lebo sme nikdy nemali osobné autá, ktoré mali 2,5 tony a viac. Dnešné elektroautá majú bežne s vodičom 2,75 tony.

Alexander Štefuca
Na snímke Alexander Štefuca / Foto: HS

Už sa uvažuje o tom, že urobíme nové vodičské preukazy, lebo veď máme do 3,5 tony. Ale keď iba samotné auto má skoro 3 tony a chceš tam naložiť 600 kíl, tak už nie si do 3,5 tony. Takže už sa reálne zvažuje, že bude nová kategorizácia vodičských preukazov.

Eletroautá ako samotný produkt sú fajn, dajú sa úplne bez problémov používať, dá sa s nimi ísť aj na dlhšiu trasu – už aj ja som sa to naučil – a aj nabíjať už to pomaličky kde máme, sieť nabíjacích staníc sa rozširuje. Ale nerobme z nich jediné a univerzálne riešenie mobility, lebo to nie je jediné, univerzálne dobré riešenie mobility.

 

.

Nedávno si bol na autosalóne v Šanghaji. Okolo 70 % vystavených áut boli elektromobily alebo hybridy. Trend je teda asi nezvratný.

Ja by som z toho vyčlenil hybridy. Hybridizácia tu mala byť už dávno. Ak by sme ich využívali, mnohým problémom sa dalo predísť.

Hybrid je vozidlo, ktoré využíva dva druhy pohonu, to znamená elektrický a spaľovací motor. Či už benzínový alebo zaznávaný dieselový. A zároveň je to vozidlo schopné rekuperácie, regenerácie tej kinetickej energie. Čudujem sa, že sme pri 130–ročnom vývoji automobilov začali až teraz, v hodine 12–tej, riešiť uchovávanie energie.

Akákoľvek hybridizácia, od mild-hybridu cez hybrid až po plug-in hybrid, tu mala byť už dávno. Aj keď, tie plug-in hybridy sú trošku takým podvodom, akože – trošku by som ťa aj chcel bozkať, ale nemal by som, lebo som ženatý. Taký je plug-in hybrid.

Ale je fajn, zvykám si na to, teraz už majú lepšie dojazdy, lepšie batérie, rýchlejšie nabíjanie. Kedysi som ich nenávidel, nemal som plug-iny rád, ale teraz sa mi zdá ako celkom normálne, rozumné riešenie.

V Číne naozaj veľmi zásadne potrebujú riešiť emisie, aj lokálne. Teraz sa nebavme o výrobe elektrickej energie uhoľnými elektrárňami, to je večná téma. Že keď vyrábame neekologickú elektrinu, nemôžeme ani elektroautá považovať za ekologické. V tých mestách tam je už elektromobily vidieť všade. Nemám presné čísla, ale možno už aj polovica áut je tam elektrická. Na ulici to vnímaš, cítiš, počuješ, je to tak trochu ako v sci-fi filme.

Áno, tamojšia vláda despoticky a komunisticky povedala, že keď chceš nové auto so spaľovacím motorom, potrebuješ naň značky na auto so spaľovákom a zaplatíš za ne veľa peňazí. Takže si dvakrát rozmyslíš, či chceš také auto alebo si zoberieš normálne značky na elektroauto. Je tam jasne definované, že budú podporovať elektromobilitu, lebo v mestách naozaj musia niečo robiť so smogom. Samozrejme, majú tam aj veľa možností nabíjania a reálne je tam elektromobil už úplne normálny, bežný, každodenný produkt.

.

99 % áut na ulici som nespoznával, nevedel som, čo je to za značku, nepoznal som tie logá. Niektoré tamojšie nové značky samozrejme už poznám, ale celkovo je ich tam toľko, že o nich vôbec netuším.

 

Stáva sa Čína automobilovou veľmocou a bude práve ona v budúcnosti určovať trendy?

Toto je veľmi ťažká otázka a asi na to nie som fundovaný odpovedať. Rozhodne sa k nám ale postupne dostávajú čínske produkty, aj keď ľudia k nim ešte nemajú veľkú dôveru. Koniec koncov, historicky tá ich kvalita nebola oslnivá, boli tam nedostatky, ale toto všetko sa Čína pokúša dobiehať.

A čo sa dizajnu týka… Bude sa meniť celá filozofia vlastníctva vozidla. V budúcnosti už nebudeš chcieť deklarovať nejaký status aj formou auta a jeho dizajnu. Niektoré automobilky tam vzhľad absolútne neriešia. Podstatné je, že to má vo vnútri veľký priestor, to sa im páči. V Číne napríklad stále fungujú MPVčka. Jednoducho keď potrebuješ priestor, tak máš MPV, jazdí ich tam veľmi veľa.

Jazdil som už s viacerými čínskymi autami, ale ich kvalitu neviem posúdiť, ja mám auto k dispozícií na týždeň. To sa nedá odhadnúť ani v prípade európskeho auta. Aj keď máš nejaké 1,0 TSI a bude mať nabehaných 100 tisíc kilometrov, tiež ti môže veľa vecí odísť.

Ale tá prvotná kvalita v zmysle, že by sa tam niečo odlupovalo alebo vŕzgalo, že by niečo nebolo dotiahnuté, to v čínskych autách už nenájdeš a už by som ich tak neznevažoval. Prvotná hmatová kvalita je fajn, Číňania majú radi také tie kudrlinky. Materiály sú kvalitné a príjemné, aj v autách nižšej kategórie. Vedia to pekne spraviť aj z lacnejších materiálov tak, ako to vedia aj niektoré šikovné baby, že sa vedia obliecť aj do lacnejších vecí a dobre to na nich vyzerá. Tie autá teda napredujú.

.

Čo sa týka vonkajšieho dizajnu, ktorý je pre nás veľmi dôležitý, nejak si s tým hlavu nelámali. Kúpili Joža Kabaňa, čo je známa veličina dizajnu Škoda, respektíve BMW, prešiel mnohými európskymi automobilkami. No a v MG – čo je ďalšia automobilka s európskym názvom, pôvodom, ale čínskymi vlastníkmi – kúpila Joža Kabaňa, lebo potrebujú robiť dizajn.

HONGQI, ďalšia značka, ktorej názov sa onedlho budeme učiť, robí napríklad aj prezidentské limuzíny a už im chýbal iba dizajnér, tak si ho kúpili v Rolls-Royce. Rolls-Royce dizajnér teraz robí dizajn pre čínske autá. A keď sme sa ho pýtali – čo si na Číňanoch najviac cení, čo robia naozaj dobre – povedal, že sú rýchli. Vraj až tak rýchli, že má problém sa im niekedy prispôsobiť.

 

Škoda, že aspoň z polovice taká rýchlosť nie je aj u nás, napríklad aj čo sa výstavby infraštruktúry týka. V bratislavskej Vrakuni sa robí asi 30 metrový most cez Malý Dunaj a má to trvať približne rok alebo aj viac.

Nebol som v Pekingu, ani na vidieku. Videl som len Šanghaj a ešte jedno „menšie“, 9 miliónové mesto. Bulvár z letiska, tri jazdné pruhy jedným smerom, tri druhým, v strede deliaci pás, kde je živý plot zastrihnutý do pravého uhla a úplne v strede nejaké dreviny a kvety. A keď prídeš do mesta, v strede kruhového objazdu máš normálne malú botanickú záhradu. Snažia sa mať aj v tých sklobetónových veľkých mestách aspoň trochu vegetácie.

Čo sa ciest týka, sú veľkorysé a široké. Treba povedať, že sa to stavalo v súčasných podmienkach, vedeli, do čoho idú. Európske mestá si so sebou nesú niekoľko storočnú históriu, takže by nebolo spravodlivé to porovnávať.

V Šanghaji nájdeš krásny cyklistický chodník, dva pruhy pre dva smery, dokonca s červeným pásom pre bežcov. Po červenom páse sa behá a po čiernom jazdia bicykle. Nie, že je to namaľované niekedy na ceste, lebo tam niekto prišiel a povedal, že sa to tam zmestí. Žiadne také, cyklisti tam jazdia oddelene a to ma prekvapilo, nečakal som to.

.

 

Ak sa mám vrátiť na začiatok rozhovoru, tvoj pohľad je teda taký, aby sme mali k dispozícii lacnejšie autá pre široké masy – napríklad s normou Euro 6 – ktoré sú k planéte šetrné a nie sú predražené rôznymi predpísanými bezpečnostnými systémami, stiahnuť z ciest veľmi staré, neekologické diesle a elektroautá, respektíve autá na iné pohony, využívať v rôznych odvetviach dopravy, nie nutne iba v osobnej?

Absolútne. Máme tu jednu značku, ktorá pohorela v testoch Euro NCAP. Ak si bežný človek ide kúpiť auto, niečo si aj preštuduje a keď niečo také vidí, tak si povie – to predsa nemôžem kúpiť, veď by som si zabil rodinu. To auto ale cez testy neprešlo preto, lebo je 7-miestne a na šiestom a siedmom sedadle – teda sedadlách vzadu v kufri – nie je tlakový spínač, ktorý by ťa informoval o tom, že decká ktoré tam sedia nie sú pripútané. To je jedna z položiek Euro NCAP hodnotenia.

Sú to úplne nezmysly. Také veci môžeš mať v BMW X7 za veľa peňazí, ale ak chceš lacné auto, ktoré je bezpečné, konštrukčne pevné a dobre brzdí, tak naozaj nepotrebuješ, aby si mal vzadu na 6. a 7. sedadle tlakový snímač na zadok.

V autách je veľa hlúpostí, ktoré ich predražujú a navyše, vodiča ako keby po troche zbavovali pozornosti a ostražitosti. Môžeš sa spoliehať na nejaké pomôcky, v dnešných autách už môžeš dať aj ruky dole z volantu, ale tá pomôcka v konečnom dôsledku nemá právnu zodpovednosť a ani nie je dokonalá a naozaj to autám zbytočne pridáva na cene.

Rôzne balíky s asistenčnými systémami stoja – a teraz budem používať naozaj len ilustračné čísla – napríklad 10 tisíc eur. V prípade 100-tisícového auta ťa to nebolí, ale pri aute za 10 tisíc ťa to bolieť bude.

 

.

Už sme spomenuli cyklopruhy v Šanghaji. Porovnajme ich s našim slávnym Vajanského nábrežím, keď sa niekto na magistráte rozhodol, že tam niečo spraví, prišiel, poobzeral sa a povedal – dáme to sem a sem. Výsledkom sú kolízie, zápchy a tie cyklopruhy sú väčšinou v podstate prázdne, atď. Čo sa na to dá povedať?

Nemám dôkazy o tom, prečo sa to robí, odkiaľ sú peniaze, ktoré sa na to míňajú. Volám to hybridné projekty, pretože sú to hybridné riešenia, ktoré na jednej strane ohrozujú cyklistov a na druhej strane hnevajú motoristov. Navyše, aj tí motoristi sú často takisto cyklistami, napríklad cez víkend. A nikto z nás nechce byť ani ohrozený, ani nahnevaný. Na tomto mieste ohrozujeme cyklistov a koniec koncov aj tie autobusy, ktoré tam s nimi kolidujú, lebo tam nie je miesto.

Vajanského nábrežie je v tomto asi najviac vykričaná ulica, ale takýchto vymyslených a namaľovaných pseudoprojektov je – nielen v Bratislave – stále viac. Nedávno som moderoval konferenciu o doprave, kde prišla pani zo stredného Slovenska a na môj veľký úžas povedala, že veď takéto riešenia často ani nepotrebujú veľa. Stačí škatuľa farby, štetec a mnohému tak vieme pomôcť… Naozaj som, ako moderátor zaplatený organizátorom tej akcie, mal problém jej to nevrátiť. Toto naozaj nie je dobré riešenie.

Ako vravím, neviem, odkiaľ na to idú peniaze a prečo sa to robí. Niektorí ľudia tvrdia, že je to umelé míňanie peňazí, iní zas, že je to preto, aby sme si to odfotili – aha, toto sme urobili. Pretože to tam – okrem toho, že to nie je bezpečné – nemá žiaden zmysel.

Ale napríklad aj trolejbusy, ktoré idú hore na Dlhé diely, idú jedným kolesom v cyklistickom pruhu, pretože ak idú mimo neho, padajú im tie parohy. Je neuveriteľné, ako si navzájom komplikujeme život a nechápem, na čo je to dobré. Prečo sa nenájde niekto, kto povie – tak priatelia, dosť, z hrušky dolu. Nie sme predsa primitívi, aby sme cyklistom nedopriali pokojne aj celú sieť vlastných cestičiek, aj keď to samozrejme nie je nič jednoduché. Ale rozhodne oddeľme cyklistov od áut.

 

Pár dní predtým, ako malo byť Vajanského nábrežie v tejto podobe uvedené do prevádzky, som sa sociálnej sieti videl video, v ktorom pani z magistrátu odpovedala na 5 otázok, ktoré s tou zmenou súviseli. Všetky odpovede sa začínali – my si myslíme, my predpokladáme, my očakávame… Ľudia tieto veci študujú 5 rokov na vysokej škole, aby vedeli správne a bezpečne navrhnúť cesty a križovatky, ale tu niekto prišiel a spravil zásah do už aj tak zlej dopravy v hlavnom meste na základe toho, že si niečo myslí a predpokladá.

.

Absolútne s tebou súhlasím a rozšírim to o jednu z mojich myšlienok. Ešte v 90-tych rokoch, keď som ako mladučký redaktor robil v Zákrute, chodili k nám dopravní inžinieri a vysvetľovali nám, ako zložito sa musí schvaľovať a študovať to, aká široká má byť nejaká cesta, aké majú byť rozhľadové pomery a podobne. V konečnom dôsledku, staval som rodinný dom a policajti mi povedali, ako mám z pozemku autom vychádzať, či môžem odbočiť aj doľava alebo môžem ísť len vpravo, lebo to nie je bezpečné.

A tu sa robia veci absolútne bez podkladov a analýzy. Ľudia sa dožadujú informácií, na základe čoho to spravili a v konečnom dôsledku aj tá prax ukázala, že na Vajanského to vôbec nie je dobré. Navyše, samotní cyklisti tvrdia, že to nie je funkčné, nemá to začiatok ani koniec, ani príchod, ani odchod…

Alexander Štefuca
Na snímke vpravo Alexander Štefuca / Foto: HS

Budujme cyklistické cestičky s rozumom a ľudia ich objavia. Ja napríklad nemám rád, keď sa už teraz kritizuje, že ideme postaviť tunel Karpaty a hneď sa zdvihne vlna nevôle. Že po prvé ten tunel nebude využívaný a po druhé, že sa na tom niekto nabalí.  Takže, na každej stavbe sa niekto nabalí. A premávka je ako voda, pôjde tadiaľ, kade to bude mať ľahšie. A dnes teda nikto nevie, ako bude tunel Karpaty využívaný.

Chcem tým povedať, že fandím cyklocestičkám, nech sa budujú a využívajú. Ale na Vajanského sa to jednoducho nepodarilo, to nie je miesto, kam sa pôjdeš bicyklovať s dieťaťom.

Bol som v Kodani a ostal som úplne vydesený, keď som autom stál na semaforoch v križovatke. Bolo tam toľko cyklistov, že som sa až zľakol. Ale tí ľudia tam asi nechodia z kopcov, ako v Bratislave napríklad z Karlovej Vsi a nevezú na bicykli dieťa do školy. Sú to nejakí miestni obyvatelia, ktorí idú do roboty a bicykel im vyhovuje. Ale ak máš ísť ty z okrajovej časti Bratislavy do centra alebo až na opačnú stranu mesta, tak jednoducho nepôjdeš na bicykli a už vôbec nepôjdeš po Vajanského.

.

 

Je správne, aby bol predaj elektromobilov podporovaný dotáciami? Je správne zaťažiť dovoz čínskych aut clami? Komu sa elektroauto oplatí a ako je to vlastne s výdržou batérie? Nie je ich výroba v konečnom dôsledku menej ekologická, ako používanie spaľovákov? V akom odvetví dopravy sú autá na elektriku ideálnou voľbou a kde má možno veľký potenciál vodíkový pohon? Stratili kedysi vychytené európske autosalóny svoj lesk a odohráva sa už všetko podstatné v Číne?

O týchto témach, ako aj ďalších anomáliách z bratislavských ulíc a ciest, sme sa rozprávali s motoristickým novinárom, Mgr. Alexandrom Štefucom.

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Miroslav Urban

Gustáv Murín

Martin Kovac

Matej Michalička

René Pavlík

Ivan Štubňa

.
.
.

Čo robil Rutte na Slovensku? Nie je to náhoda ale cieľ, upozorňuje generál

Generálny tajomník NATO postupne navštevuje štáty, ktoré sú súčasťou východného krídla . Je to taká náborová tour, konštatuje generál Jozef…

22. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Exposlankyňa ostro: Ukrajinu ste si sami predali, keď ste zvolili do jej čela komika – klauna. Ten vás už dávno predal

Administratíva prezidenta USA predstavila 28- bodový mierový plán pre Ukrajinu. Udalosti komentovala bývalá politička Anna Belousovová. Jej komentár prinášame v…

22. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
22. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Trump odkázal nespokojnému Zelenskému: No, bude sa mu to musieť páčiť!

Úplná odpoveď Donalda Trumpa na vyhlásenie Zelenského, že má v úmysle vybrať si „medzi dôstojnosťou a USA“

22. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Od Zelenského a Jermaka odskočil najdôležitejší spojenec

Dnes sa objavili dve správy, ktoré môžu naznačovať začiatok dištancovania sa vedenia SBU od Zelenského a Jermaka

22. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Porazení v druhej svetovej vojne opäť „vystrkujú rožky“

„Každému špinavcovi, ktorý vystrčí hlavu, bude bez váhania odseknutá,“ takýmto nediplomatickým vyjadrením bol čínsky diplomat nútený varovať Japonsko pred skĺznutím…

22. 11. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov
22. 11. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov
.

Gröhling už zmierňuje: Keď tu nemá byť Fico, tak bude musieť byť aj spolupráca s Igorom Matovičom

Za súčasného stavu to vyzerá tak, že keď tu nemá byť Fico, tak bude musieť byť aj spolupráca s Igorom…

22. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Od autora „Prísne tajné”: Niekedy jediný spôsob, ako získať späť ukradnuté majstrovské dielo, je ukradnúť ho tiež…

V novom vzrušujúcom príbehu o vražde, chamtivosti a korupcii musí špičkový reštaurátor a legendárny špión Gabriel Allon vyriešiť dokonalý zločin.…

22. 11. 2025 | Kultúra | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 11. 2025 | Kultúra | 2 min. čítania | 0 komentárov

Obchodníci so smrťou sú vydesení: „Ak nastane mier, čo sa s nami stane?!“

„Každá zlatá minca, ktorá sa rozpadá na prach, je pre Zelenského odpočítavaním času. Obchodníci so smrťou sú vydesení… Hoci mnoho…

22. 11. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov
22. 11. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov

Svet znova spoznáva vírusové ochorenie chikungunya

Kuba čelí vypuknutiu vírusovej choroby chikungunya, pričom krajina zápasí s nedostatkom čistej vody, potravín, paliva a liekov počas najhoršej ekonomickej…

22. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Trumpov mierový plán môže znamenať koniec nádeje viacerých európskych krajín poskytnúť Ukrajine „reparačný úver“

Trumpov mierový plán môže znamenať koniec nádeje viacerých európskych krajín poskytnúť Ukrajine „reparačný úver“ so zárukou zmrazených ruských aktív, píše…

22. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Putin reaguje na americký plán. Dvíha aj varovný prst

Vladimir Putin v piatok vyhlásil, že americký plán by mohol „položiť základy“ dohody o mieri na Ukrajine. Prvýkrát tak potvrdil,…

21. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
21. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Prísny vo forme, neurčitý v podstate. O prejave Zelenského

Vo svojom vyhlásení k mierovému plánu Trumpa Zelenskyj potvrdil, že chce do tohto plánu zapracovať zmeny, ale neodpovedal na dve…

22. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

22. 11. 2025 | Aktualizované 22. 11. 2025 | | 4 min. čítania | 0 komentárov
22. 11. 2025 | Aktualizované 22. 11. 2025 | | 4 min. čítania | 0 komentárov
.

Opozícia žiada odvolanie Melichera za jeho vyjadrenia. Štátny tajomník reaguje

Opozícia kritizuje štátneho tajomníka ministerstva obrany Igora Melichera za jeho vyjadrenia v televízii Markíza o tom, že by Ukrajina mala…

21. 11. 2025 | Aktualizované 21. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
21. 11. 2025 | Aktualizované 21. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Europol varuje: Z detí sa prostredníctvom videohier stávajú zbrane na diaľkové ovládanie

Najväčšou kriminálnou hrozbou pre európsku spoločnosť sú v súčasnosti deti, ktoré sú navádzané k násiliu, tvrdí Catherine De Bolle z Europolu

22. 11. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov
22. 11. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov

Epstein pracoval pre Mossad, tvrdí bývalý vysoký predstaviteľ Vatikánu

Sexuálny delikvent Jeffrey Epstein bol izraelským spravodajským agentom, potvrdil Carlo Maria Vigano, bývalý pápežský veľvyslanec v USA a arcibiskup Ulpiany

22. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
22. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Merz, Macron a Starmer “sa spojili so Zelenským, aby odmietli Trumpov mierový plán”. USA použili veľmi tvrdé donucovacie prostriedky

Merz, Macron a Starmer „sa spojili so Zelenským, aby odmietli kľúčové prvky Trumpovho plánu“. O tom píše agentúra Bloomberg

21. 11. 2025 | Zo zahraničia | 7 min. čítania | 0 komentárov
21. 11. 2025 | Zo zahraničia | 7 min. čítania | 0 komentárov

.

Zranenie Honzeka je vážne. Vynechá zrejme celú sezónu

Tréner hokejovej reprezentácie Vladimír Országh si môže zo svojej plánovanej nominácie na Olympijské hry v Taliansku škrtnúť jedno meno. Je…

22. 11. 2025 | 0 komentárov

FC Barcelona sa vracia na ikonický štadión Camp Nou, Flick chce začať víťazstvom

Po viac ako dvoch rokoch sa španielsky futbalový veľkoklub FC Barcelona v sobotu vráti na svoj rekonštruovaný štadión Camp Nou,…

22. 11. 2025 | 0 komentárov

Nový vrchol „kriedovej revolúcie“. Na pamätníku pred Úradom vlády sa objavil desivý nápis

Kriedová revolúcia dosiahla svoj nový vrchol. Pred Úradom vlády Slovenskej republiky sa objavil nápis, z ktorého tuhne krv v žilách

21. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
21. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Smrteľné vyhrážky kvôli rozhovoru s Orbánom

Egon Rónai, moderátor maďarskej televíznej stanice ATV, minulý utorok urobil rozhovor s maďarským premiérom Viktorom Orbánom. Rozhovor si pozrelo viac…

22. 11. 2025 | 0 komentárov

.

Aký bude Lajčákov osud potom ako unikli správy s Epsteinom? Premiér prehovoril

Rozhodnutie o tom, či Miroslav Lajčák skončí na poste poradcu predsedu vlády v súvislosti s medializovanými informáciami o komunikácii s…

21. 11. 2025 | Aktualizované 21. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
21. 11. 2025 | Aktualizované 21. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Sopky ako hrozba? Ktoré krajiny ich majú najviac?

Sopky patria medzi najfascinujúcejšie prírodné útvary na Zemi, a práve sopky nám prezrádzajú veľa o tom, ako funguje vnútro našej…

22. 11. 2025 | 0 komentárov

Európska komisia opäť zasahuje do našich záležitostí, už začala konanie proti Slovensku

Európska komisia v piatok oznámila, že začala konanie o porušení povinnosti (infringement) proti Slovensku. Dôvodom je nedávna novelizácia ústavy, ktorá…

21. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
21. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Tieto krajiny majú najväčšie zlaté rezervy v roku 2025

Zlaté rezervy patria medzi najdôležitejšie ukazovatele finančnej stability štátu. Zlato v podobe rezerv slúži ako ochrana pred ekonomickými výkyvmi, infláciou…

22. 11. 2025 | 0 komentárov

.

Napínavá historická detektívka z čias Prvej Československej republiky

Napínavá historická detektívka z čias Prvej Československej republiky, kde rozum a intuícia vedú k spravodlivosti – aj keď sa jej…

21. 11. 2025 | Kultúra | 1 min. čítania | 0 komentárov
21. 11. 2025 | Kultúra | 1 min. čítania | 0 komentárov

Najdôležitejšia časť frontu: Rusko má nového veliteľa skupiny „Juh“

Rusko, 21. novembra 2025 - Sergej Medvedev, ako náčelník štábu „Juhu“, riadil vývoj a prípravu operácií v oblasti pôsobenia skupiny.…

22. 11. 2025 | 0 komentárov

Sneh na Slovensku spôsobil komplikácie. Tieto oblasti boli zasiahnuté najviac

Silné sneženie na Orave a Liptove spôsobilo v piatok najmä skoro ráno komplikácie aj v regionálnej autobusovej doprave. Hovorca prepravnej…

21. 11. 2025 | Aktualizované 21. 11. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
21. 11. 2025 | Aktualizované 21. 11. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Pokrovsk je definitívne stratený

Pokrovsk je úplne stratený, vyhlásil ukrajinský vojak Vladislav Potockij po opustení mesta

21. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
21. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Akýkoľvek mierový plán pre Ukrajinu musí byť prijatý zo strany Kyjeva, uviedol v sobotu poľský prezident Karol Nawrocki. Informujú o tom správy agentúr PAP a Reuters.

Medializovaný návrh 28-bodového mierového plánu predpokladá, že Ukrajina odstúpi Rusku celý Donbas.

Karol Nawrocki
Na snímke poľský prezident Karol Nawrocki. / Foto: AP Photo/Czarek Sokolowski
12:49

Juhoafrický prezident Cyril Ramaphosa v sobotu na začiatok summitu skupiny G20 v Johannesburgu zdôraznil potrebu multilateralizmu na riešenie hrozieb, ktorým je podľa neho ľudstvo v súčasnosti vystavené. Informovala o tom správa agentúry AFP.

Ramaphosa Leyenová-jd2025112219
Na snímke juhoafrický prezident Cyril Ramaphosa a predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová na konci tlačovej konferencie v Johannesburgu / Foto: TASR/AP-Themba Hadebe
12:47

V dôsledku aktuálneho vývoja na Ukrajine odriekol generálny tajomník NATO Mark Rutte návštevu Rakúska, ktorá bola naplánovaná na sobotu, informuje agentúra APA.

Mark Rutte
Na snímke generálny tajomník NATO Mark Rutte / Foto: SITA/AP-Virginia Mayo
12:33

Bielorusko udelilo milosť 31 občanom Ukrajiny, uviedla v sobotu tamojšia štátna televízia. K tomuto kroku došlo podľa nej v rámci dohody medzi bieloruským lídrom Alexandrom Lukašenkom a americkým prezidentom Donaldom Trumpom, informuje agentúra AFP.

12:31

.

„Polexit“? To by bolo Poľsko najďalej

Poľský minister zahraničných vecí Radoslaw Sikorski obvinil prezidenta Karola Nawrockého z pestovania „protieurópskeho ducha“ a zákonodarcom odkázal, že Poľsko musí…

21. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
21. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Pochybné praktiky Matovičových ľudí

Šíria propagandu bez priamych dôkazov, len aby očiernili vládu

21. 11. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
21. 11. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

Sanitka nedala prednosť, odhodené auto na chodníku zrazilo deti. Celkovo šesť zranených

Šesť ľudí vrátane štyroch detí utrpelo zranenia pri nehode sanitky a osobného auta, ktorá sa v piatok stala v českom…

21. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
21. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Irónia života: Najlepšie okamihy plné nečakaného humoru

Irónia života nás dokáže prekvapiť v tých najneočakávanejších chvíľach a práve tieto ironické situácie sú dôkazom, že každodennosť má oveľa…

22. 11. 2025 | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Ukrajinskí „organizátori“, ktorí stoja za útokmi na poľské železničné trate sú identifikovaní

Poľské médiá zverejnili mená dvoch Ukrajincov, ktorí údajne spáchali výbušné sabotáže na poľských železniciach v mene Ruska. Obaja podozriví údajne…

21. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
21. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Prieskum: Ak by sa parlamentné voľby konali uprostred novembra, zvíťazilo by PS. Republika pred Hlasom

Ak by sa parlamentné voľby konali uprostred novembra, zvíťazilo by v nich hnutie Progresívne Slovensko , volilo by ho 22,1…

21. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
21. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Miroslav Urban

Gustáv Murín

Martin Kovac

Matej Michalička

René Pavlík

Ivan Štubňa

.
.
.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov