Alexander Štefuca

NAŽIVO

Polícia v Bardejove vedie trestné stíhanie vo veci trestného činu neoprávneného vyrobenia a používania platobného prostriedku. TASR o tom informovala hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Prešove Jana Ligdayová.
Doposiaľ neznámy páchateľ podľa jej slov neoprávnene získal platobnú bankomatovú kartu 81-ročnej ženy a následne ju opakovane použil vo viac ako 38 prípadoch.
„Kartou platil a vykonával výbery na rôznych miestach v Bardejove. Poškodenej Bardejovčanke vznikla takýmto konaním páchateľa škoda viac ako 2400 eur,“ povedala Ligdayová.

11:33

Pri dopravnej nehode nákladného vozidla a osobného vozidla v katastri mesta Ružomberok sa v stredu (19. 11.) zranili dve osoby, z toho jedna osoba bola zakliesnená vo vozidle. Informovalo o tom Krajské riaditeľstvo Hasičského a záchranného zboru (HaZZ) v Žiline na sociálnej sieti.
Hasiči z Ružomberka pomocou hydraulického zariadenia osobu vyslobodili z vozidla a odovzdali ju do opatery záchrannej zdravotnej službe. „Vodič aj spolujazdec z osobného automobilu boli odvezení do nemocnice. Jednotka následne pomohla naložiť automobil na vozidlo odťahovej služby,“ spresnili hasiči.

10:12

Pri izraelských leteckých útokoch na Pásmo Gazy zahynulo v stredu 27 ľudí, pričom Izrael a Hamas sa navzájom obviňujú z porušenia krehkého prímeria na palestínskom území.

Pásmo Gazy
Na snímke izraelskí vojaci pracujú na svojich tankoch neďaleko hranice Izraela s Pásmom Gazy, čo je viditeľné z juhu Izraela 18. novembra 2025 / Foto: TASR/AP-Ohad Zwigenberg
Čítať viac | 09:30

Grécko rokuje o zriadení centier pre nelegálnych migrantov mimo územia Európskej únie. Ako potenciálneho partnera vidí Nemecko, uviedol v stredu grécky minister pre migráciu a azyl Thanos Plevris.

09:17

Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) v stredu oznámila, že chce zaočkovať viac než 40.000 detí proti rôznym chorobám vo vojnou zničenom Pásme Gazy, kde je od októbra v platnosti prímerie.

09:16

Na železničnej trati medzi mestom Zliv a obcou Dívčice v okrese České Budějovice v Juhočeskom kraji došlo vo štvrtok ráno k zrážke rýchlika s osobným vlakom. Prevádzku na trati České Budějovice – Plzeň zastavili. Zranených je viac než 40 ľudí.

09:15

Kremeľ reagoval na vyhlásenie tureckého prezidenta Erdoğana o pripravenosti obnoviť „istambulský proces“.

„Moskva je otvorená rokovaniam. Táto pauza vznikla vlastne kvôli neochote kyjevského režimu pokračovať v tomto dialógu,“ povedal Putinov tlačový tajomník Peskov.

07:33

USA môžu ustúpiť ruským požiadavkám, aby ukončili bojové operácie – takéto obavy má Európa a Ukrajina v súvislosti s novým Trumpovým plánom na zastavenie vojny. Píše o tom Politico.

„Ukrajinskí a európski úradníci boli šokovaní, keď sa existencia Whitkoffovho plánu stala verejnou,“ uvádza sa v článku s odvolaním sa na zdroje.

Pre Európu a Ukrajinu „mnohé aspekty plánu zostávajú v procese neistoty, vrátane úlohy NATO a akýchkoľvek ukrajinských územných ústupkov voči Rusku“.

07:32

Trump podpísal zákon o zverejnení všetkých „Epsteinových spisov“. Teraz musí ministerstvo spravodlivosti USA do 30 dní zverejniť všetky nezatajené materiály týkajúce sa prípadu miliardára obvineného zo sexuálneho zneužívania maloletých.

07:31

Hovorkyňa francúzskej vlády Maud Bregeonová vyhlásila, že obchodná dohoda medzi EÚ a Mercosur stále nie je pre Francúzsko prijateľná v jej súčasnej podobe.

Včera 20:21

Orbán v reakcii na opozičné výzvy na zmenu postoja k prisťahovalectvu uviedol, že v otázke migrácie neexistuje v Maďarsku žiadny kompromis.

Včera 20:13
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Štefuca pre HS: Je to choré! Na sklonku existencie spaľovacích motorov vytvoríme ťažko splniteľnú normu, podľa ktorej sa budú nové motory predávať len pár rokov

V EÚ z trhu úplne zmizli lacné autá za nejakých 10, 12 alebo 14 tisíc, ktoré by boli nielen moderné a bezpečné, ale aj šetrné k životnému prostrediu. Uspokojili by veľmi širokú skupinu motoristov, ktorí by si ich radi kúpili, ale nemôžu. Vďaka množstvu predpisov a nariadení totiž v európskych autách musia byť rôzne, nielen bezpečnostné systémy, ktoré sú často úplne zbytočné a ceny nových áut pokojne aj zdvojnásobia

Alexander Štefuca
Na snímke Alexander Štefuca / Foto: HS
❚❚
.

Európska komisia ale aj naďalej prichádza s ďalšími návrhmi a úpravami, ako nedávno s nariadením, podľa ktorého by všetky vozidlá v Únii, ktoré majú viac, ako 10 rokov, mali na STK chodiť každý rok. V čom je toto nariadenie úplne mimo a aké sú ďalšie „chuťovky“ z dielne európskych inštitúcií, ktoré motoristom zbytočne komplikujú život?

Je elektromobilita skutočne jedinou a správnou cestou na riešenie všetkých problémov v automobilovej doprave, nielen tých klimatických? Je už Čína automobilovou veľmocou, ktorá bude v budúcnosti určovať trendy? Prečo tam dokážu robiť lacné a pritom vôbec nie zlé autá? Ako vyzerajú tamojšie cyklotrasy, najmä v porovnaní s tou, ktorá je na Slovensku najslávnejšia a nachádza sa na bratislavskom Vajanského nábreží? Majú donedávna vychytené a prestížne európske autosalóny časy svojej slávy už za sebou? Akú logiku má zaviezť do praxe momentálne nesplniteľnú normu Euro 7, keď sa nanovo vymyslené a vyrobené motory budú predávať iba niekoľko rokov? A prečo nás asi neminie nová kategorizácia vodičských preukazov?

Rozprávali sme sa s motoristickým novinárom, Mgr. Alexandrom Štefucom.

 

Alex, kým sa dostaneme k autosalónu v Šanghaji, emisným normám, cyklopruhom a iným témam, dajme si niečo na zahriatie. Isto si zachytil, že Európska komisia prišla s ďalším „zaujímavým“ návrhom, podľa ktorého majú všetky autá v EÚ, ktoré sú staršie ako 10 rokov, chodiť na STKčku každý rok. Únia tak chce bojovať s nehodovosťou, ale zlý technický stav vozidla je v rámci EÚ podpísaný pod menej, ako jedným percentom zo všetkých nehôd.

.

Súhlasím s tým, že percento nehôd, ktoré boli spôsobené zlým technickým stavom vozidla, je naozaj zanedbateľné. Hovoria o tom dokonca aj naše, slovenské štatistiky. A práve preto ma prekvapuje, ako presne vie EK presne kvantifikovať, koľkým nehodám sa tak bude dať zabrániť a koľko tisíc životov sa tak podarí zachrániť a predĺžiť. Fascinuje ma, odkiaľ berú takéto presné čísla. Sú to totálne hausnumerá.

 

Viac vo video rozhovore. Text pokračuje pod videom:

 

Rozhovor si môžete vypočuť:

.

 

Úprimne, tento návrh pokladám za ďalší dôkaz zúfalých pokusov meniť niečo na európskom trhu, nejakým spôsobom násilne zmeniť štruktúru automobilov. Mohol by som o tom dlho rozprávať, ale skrátim to.

Nemyslím si, že ak pošleme 10 ročné autá každý rok na technickú kontrolu, ľudia sa ich začnú zbavovať, buďme realisti. Za STK je to pár desiatok eur a možno niekoľko desiatok minút zdržania, navyše budeme vedieť, že máme auto v poriadku a ide sa ďalej. Takže ak sa hovorí o tom, že je tu tendencia „znepríjemniť“ život majiteľom 10–ročných áut, aby sa ich zbavovali, nedá sa to ani porovnať s investíciou minimálne niekoľko tisíc eur, ktoré musíš investovať, ak si chceš kúpiť novšie auto.

Malo to byť naopak. Už oveľa skôr sme mali podporiť kúpu nových vozidiel iným spôsobom. Nové autá sa nemali tak predražovať, pretože ľudia sa už pri tých cenách chytajú za hlavu, teda ak sa rozprávame o cenovo dostupných autách. Drahé automobily sa totiž budú predávať stále, niektorí ľudia budú mať vždy veľa peňazí. Ale ak sa rozprávane o autách za 10, 12 alebo 14 tisíc, ktoré by si ľudia veľmi radi kúpili, tak tieto už neexistujú. Malé rodinné autá sú vďaka všetkým možným predpisom naplnené toľkými hovadinami, že jednoducho nie je možné, aby stáli 10 alebo 14 tisíc eur, také lacné už byť nemôžu.

Alexander Štefuca
Na snímke Alexander Štefuca / Foto: HS

Čo tým chcem povedať? Už oveľa skôr sme mali umožniť ľuďom kúpiť autá napríklad podľa normy Euro 6, ktorá je veľmi čistučká. Buďme realisti, autá s Euro 6 sú naozaj veľmi čisté, majú príjemnú spotrebu aj emisie. A tie prestarnuté autá sa mali z našich ciest postupne vytrácať, s čím úplne súhlasím. Takto by sme eliminovali množstvo zlých emisií zo starých áut a razom by sme si pomohli.

.

Tým, že budeme autá staršie ako 10 rokov posielať každý rok na STK, ľuďom neponúkame žiadnu alternatívu. Ak tie autá budú v dobrom technickom stave a emisie budú mať také, ako pred 10 alebo 15–timi rokmi, budú jazdiť naďalej a naďalej budú aj znečisťovať životné prostredie.

 

Zaujímavá je štatistika, podľa ktorej na jednu nehodu spôsobenú zlým technickým stavom vozidla, pripadá asi 80 nehôd spôsobených stretom so zverou, takže úplne šialený nepomer.

Áno. A ak sa teda ideme rozprávať aj o ochrane života a zdravia, už dávno sme mali pracovať na zlepšovaní vodičských zručností. Aby ľudia vedeli, ako sa napríklad tej zveri dá vyhnúť, ako sa vozidlo správa keď ideš 80–kou a vybehne ti tam jeleň.

Nie som Európska komisia a nebude tu teraz vyťahovať presné čísla, že koľko tisíc ľudských životov by sme zachránili, ak by ľudia vedeli zvládnuť svoje vozidlo alebo keby vedeli brzdiť. Bol by si prekvapený, koľko ľudí v medzných situáciách nevie brzdiť tak, aby sa zároveň komfortne vyhli prekážke. Aj toto by razom prispelo k tomu, že tu bude menej dopravných nehôd a tým pádom viac zachránených životov.

 

Videl som zostrih rozhovoru so šéfom vývoja motorov v Mladej Boleslavi na tému normy Euro 7. Návrh EK má okolo 6900 strán a je plný odkazov na zákony a ďalšiu legislatívu. Dlho to museli lúskať právnici, aby motorkárom dali nejaký zrozumiteľný výstup a keď si to tí inžinieri prečítali, zistili, že nič také sa momentálne nedá postaviť.

Poznám ten rozhovor, veľa vecí, o ktorých hovorím, z neho vychádza. Aj tá myšlienka, aby sme ľuďom dopriali autá s normou Euro 6, lebo tie sú dostatočne čisté. A nešpekulujme s nesplniteľnou normou Euro 7, aj keď sa nakoniec trochu korigovala. V zmysle, že teda dobre, do roku 2035 – keď to zakážeme úplne – ešte môžeme vyrobiť „pár“ motorov…

Veď je to choré. Na sklonku existencie spaľovacích motorov v Európe vytvoríme ťažko splniteľnú normu, podľa ktorej sa budú nové motory predávať iba pár rokov.

Alexander Štefuca
Na snímke vpravo Alexander Štefuca / Foto: HS

A nie je to len o motoroch, teda motorkárske veci. Oni zistili, že vozidlo emituje rôzne častice napríklad z bŕzd a pneumatík. Začali sa teda škrabať za uchom, že hm hm hmmm, aj toto by sme mali nejak obmedziť. A mali by sme tým autám dať teda aj iné gumy, ktoré sa pokiaľ možno nebudú nijak odierať…

.

No výborne. Čiže my 100 rokov vyvíjame pneumatiku a vieme, že aby mala dobré jazdné vlastnosti, musí sa nejak odierať a tým pádom po nej zostávajú aj nejaké zvyšky.

No ale toto my nechceme. Chceme iné gumy. A chceme aj iné brzdy, lebo brzdový prach je škodlivý.

Lenže, my zatiaľ nemáme možnosti ako zistiť a otestovať, či to bude fungovať. Takže výrobcovia teraz musia vymyslieť a postaviť kompletne nový testovací reťazec, ako budeme merať, či spĺňame tie nové normy emisií pneumatík a brzdového prachu.

A ešte jedna vec je tam pozoruhodná. Vozidlá, ktoré ty, ja, ktoré my všetci  používame, spĺňajú povedzme 80 % rozptyl meteorologických a klimatických podmienok na Zemi. Lebo veď nechodíme nimi na Severný pól a neviem, či si niekedy bol v Afrike na Sahare so svojim autom… Asi nie. Čiže nikdy si ho nevystavil extrémom, 50 a viac stupňovým teplotám alebo extrémnemu chladu, na takých miestach si s ním nikdy nebol. A naše autá napriek tomu zvládajú 80 percent zo všetkých možných podmienok na Zemi.

Ale, máme tu zase návrh. Že nie, nie, my predsa potrebujeme autá, ktoré to budú spĺňať na 100 % a budú sa rovnako správať na Severnom póle aj v srdci Sahary.

.

Takže to sú choré návrhy, s ktorými sa tu pracuje a bojuje, aby všetky tie emisie boli nižšie a akože „pod kontrolou“ a ja by som sa vôbec nečudoval, ak by tí výrobcovia rezignovali a povedali – my už asi ani nebudeme vyvíjať nové motory a necháme to prosto tak, prejdeme na tú elektromobilitu. A to je – medzi riadkami – vlastne aj zámerom tohto všetkého, prejsť na elektromobily.

A potom sa zistí, že elektromobily majú ešte väčšie emisie pneumatík, lebo sú ťažké. Na druhej strane, majú menšie emisie bŕzd, lebo sa používajú minimálne. Ale tieto autá majú aj devastačný vplyv na cestné komunikácie, lebo sme nikdy nemali osobné autá, ktoré mali 2,5 tony a viac. Dnešné elektroautá majú bežne s vodičom 2,75 tony.

Alexander Štefuca
Na snímke Alexander Štefuca / Foto: HS

Už sa uvažuje o tom, že urobíme nové vodičské preukazy, lebo veď máme do 3,5 tony. Ale keď iba samotné auto má skoro 3 tony a chceš tam naložiť 600 kíl, tak už nie si do 3,5 tony. Takže už sa reálne zvažuje, že bude nová kategorizácia vodičských preukazov.

Eletroautá ako samotný produkt sú fajn, dajú sa úplne bez problémov používať, dá sa s nimi ísť aj na dlhšiu trasu – už aj ja som sa to naučil – a aj nabíjať už to pomaličky kde máme, sieť nabíjacích staníc sa rozširuje. Ale nerobme z nich jediné a univerzálne riešenie mobility, lebo to nie je jediné, univerzálne dobré riešenie mobility.

 

.

Nedávno si bol na autosalóne v Šanghaji. Okolo 70 % vystavených áut boli elektromobily alebo hybridy. Trend je teda asi nezvratný.

Ja by som z toho vyčlenil hybridy. Hybridizácia tu mala byť už dávno. Ak by sme ich využívali, mnohým problémom sa dalo predísť.

Hybrid je vozidlo, ktoré využíva dva druhy pohonu, to znamená elektrický a spaľovací motor. Či už benzínový alebo zaznávaný dieselový. A zároveň je to vozidlo schopné rekuperácie, regenerácie tej kinetickej energie. Čudujem sa, že sme pri 130–ročnom vývoji automobilov začali až teraz, v hodine 12–tej, riešiť uchovávanie energie.

Akákoľvek hybridizácia, od mild-hybridu cez hybrid až po plug-in hybrid, tu mala byť už dávno. Aj keď, tie plug-in hybridy sú trošku takým podvodom, akože – trošku by som ťa aj chcel bozkať, ale nemal by som, lebo som ženatý. Taký je plug-in hybrid.

Ale je fajn, zvykám si na to, teraz už majú lepšie dojazdy, lepšie batérie, rýchlejšie nabíjanie. Kedysi som ich nenávidel, nemal som plug-iny rád, ale teraz sa mi zdá ako celkom normálne, rozumné riešenie.

V Číne naozaj veľmi zásadne potrebujú riešiť emisie, aj lokálne. Teraz sa nebavme o výrobe elektrickej energie uhoľnými elektrárňami, to je večná téma. Že keď vyrábame neekologickú elektrinu, nemôžeme ani elektroautá považovať za ekologické. V tých mestách tam je už elektromobily vidieť všade. Nemám presné čísla, ale možno už aj polovica áut je tam elektrická. Na ulici to vnímaš, cítiš, počuješ, je to tak trochu ako v sci-fi filme.

Áno, tamojšia vláda despoticky a komunisticky povedala, že keď chceš nové auto so spaľovacím motorom, potrebuješ naň značky na auto so spaľovákom a zaplatíš za ne veľa peňazí. Takže si dvakrát rozmyslíš, či chceš také auto alebo si zoberieš normálne značky na elektroauto. Je tam jasne definované, že budú podporovať elektromobilitu, lebo v mestách naozaj musia niečo robiť so smogom. Samozrejme, majú tam aj veľa možností nabíjania a reálne je tam elektromobil už úplne normálny, bežný, každodenný produkt.

.

99 % áut na ulici som nespoznával, nevedel som, čo je to za značku, nepoznal som tie logá. Niektoré tamojšie nové značky samozrejme už poznám, ale celkovo je ich tam toľko, že o nich vôbec netuším.

 

Stáva sa Čína automobilovou veľmocou a bude práve ona v budúcnosti určovať trendy?

Toto je veľmi ťažká otázka a asi na to nie som fundovaný odpovedať. Rozhodne sa k nám ale postupne dostávajú čínske produkty, aj keď ľudia k nim ešte nemajú veľkú dôveru. Koniec koncov, historicky tá ich kvalita nebola oslnivá, boli tam nedostatky, ale toto všetko sa Čína pokúša dobiehať.

A čo sa dizajnu týka… Bude sa meniť celá filozofia vlastníctva vozidla. V budúcnosti už nebudeš chcieť deklarovať nejaký status aj formou auta a jeho dizajnu. Niektoré automobilky tam vzhľad absolútne neriešia. Podstatné je, že to má vo vnútri veľký priestor, to sa im páči. V Číne napríklad stále fungujú MPVčka. Jednoducho keď potrebuješ priestor, tak máš MPV, jazdí ich tam veľmi veľa.

Jazdil som už s viacerými čínskymi autami, ale ich kvalitu neviem posúdiť, ja mám auto k dispozícií na týždeň. To sa nedá odhadnúť ani v prípade európskeho auta. Aj keď máš nejaké 1,0 TSI a bude mať nabehaných 100 tisíc kilometrov, tiež ti môže veľa vecí odísť.

Ale tá prvotná kvalita v zmysle, že by sa tam niečo odlupovalo alebo vŕzgalo, že by niečo nebolo dotiahnuté, to v čínskych autách už nenájdeš a už by som ich tak neznevažoval. Prvotná hmatová kvalita je fajn, Číňania majú radi také tie kudrlinky. Materiály sú kvalitné a príjemné, aj v autách nižšej kategórie. Vedia to pekne spraviť aj z lacnejších materiálov tak, ako to vedia aj niektoré šikovné baby, že sa vedia obliecť aj do lacnejších vecí a dobre to na nich vyzerá. Tie autá teda napredujú.

.

Čo sa týka vonkajšieho dizajnu, ktorý je pre nás veľmi dôležitý, nejak si s tým hlavu nelámali. Kúpili Joža Kabaňa, čo je známa veličina dizajnu Škoda, respektíve BMW, prešiel mnohými európskymi automobilkami. No a v MG – čo je ďalšia automobilka s európskym názvom, pôvodom, ale čínskymi vlastníkmi – kúpila Joža Kabaňa, lebo potrebujú robiť dizajn.

HONGQI, ďalšia značka, ktorej názov sa onedlho budeme učiť, robí napríklad aj prezidentské limuzíny a už im chýbal iba dizajnér, tak si ho kúpili v Rolls-Royce. Rolls-Royce dizajnér teraz robí dizajn pre čínske autá. A keď sme sa ho pýtali – čo si na Číňanoch najviac cení, čo robia naozaj dobre – povedal, že sú rýchli. Vraj až tak rýchli, že má problém sa im niekedy prispôsobiť.

 

Škoda, že aspoň z polovice taká rýchlosť nie je aj u nás, napríklad aj čo sa výstavby infraštruktúry týka. V bratislavskej Vrakuni sa robí asi 30 metrový most cez Malý Dunaj a má to trvať približne rok alebo aj viac.

Nebol som v Pekingu, ani na vidieku. Videl som len Šanghaj a ešte jedno „menšie“, 9 miliónové mesto. Bulvár z letiska, tri jazdné pruhy jedným smerom, tri druhým, v strede deliaci pás, kde je živý plot zastrihnutý do pravého uhla a úplne v strede nejaké dreviny a kvety. A keď prídeš do mesta, v strede kruhového objazdu máš normálne malú botanickú záhradu. Snažia sa mať aj v tých sklobetónových veľkých mestách aspoň trochu vegetácie.

Čo sa ciest týka, sú veľkorysé a široké. Treba povedať, že sa to stavalo v súčasných podmienkach, vedeli, do čoho idú. Európske mestá si so sebou nesú niekoľko storočnú históriu, takže by nebolo spravodlivé to porovnávať.

V Šanghaji nájdeš krásny cyklistický chodník, dva pruhy pre dva smery, dokonca s červeným pásom pre bežcov. Po červenom páse sa behá a po čiernom jazdia bicykle. Nie, že je to namaľované niekedy na ceste, lebo tam niekto prišiel a povedal, že sa to tam zmestí. Žiadne také, cyklisti tam jazdia oddelene a to ma prekvapilo, nečakal som to.

.

 

Ak sa mám vrátiť na začiatok rozhovoru, tvoj pohľad je teda taký, aby sme mali k dispozícii lacnejšie autá pre široké masy – napríklad s normou Euro 6 – ktoré sú k planéte šetrné a nie sú predražené rôznymi predpísanými bezpečnostnými systémami, stiahnuť z ciest veľmi staré, neekologické diesle a elektroautá, respektíve autá na iné pohony, využívať v rôznych odvetviach dopravy, nie nutne iba v osobnej?

Absolútne. Máme tu jednu značku, ktorá pohorela v testoch Euro NCAP. Ak si bežný človek ide kúpiť auto, niečo si aj preštuduje a keď niečo také vidí, tak si povie – to predsa nemôžem kúpiť, veď by som si zabil rodinu. To auto ale cez testy neprešlo preto, lebo je 7-miestne a na šiestom a siedmom sedadle – teda sedadlách vzadu v kufri – nie je tlakový spínač, ktorý by ťa informoval o tom, že decká ktoré tam sedia nie sú pripútané. To je jedna z položiek Euro NCAP hodnotenia.

Sú to úplne nezmysly. Také veci môžeš mať v BMW X7 za veľa peňazí, ale ak chceš lacné auto, ktoré je bezpečné, konštrukčne pevné a dobre brzdí, tak naozaj nepotrebuješ, aby si mal vzadu na 6. a 7. sedadle tlakový snímač na zadok.

V autách je veľa hlúpostí, ktoré ich predražujú a navyše, vodiča ako keby po troche zbavovali pozornosti a ostražitosti. Môžeš sa spoliehať na nejaké pomôcky, v dnešných autách už môžeš dať aj ruky dole z volantu, ale tá pomôcka v konečnom dôsledku nemá právnu zodpovednosť a ani nie je dokonalá a naozaj to autám zbytočne pridáva na cene.

Rôzne balíky s asistenčnými systémami stoja – a teraz budem používať naozaj len ilustračné čísla – napríklad 10 tisíc eur. V prípade 100-tisícového auta ťa to nebolí, ale pri aute za 10 tisíc ťa to bolieť bude.

 

.

Už sme spomenuli cyklopruhy v Šanghaji. Porovnajme ich s našim slávnym Vajanského nábrežím, keď sa niekto na magistráte rozhodol, že tam niečo spraví, prišiel, poobzeral sa a povedal – dáme to sem a sem. Výsledkom sú kolízie, zápchy a tie cyklopruhy sú väčšinou v podstate prázdne, atď. Čo sa na to dá povedať?

Nemám dôkazy o tom, prečo sa to robí, odkiaľ sú peniaze, ktoré sa na to míňajú. Volám to hybridné projekty, pretože sú to hybridné riešenia, ktoré na jednej strane ohrozujú cyklistov a na druhej strane hnevajú motoristov. Navyše, aj tí motoristi sú často takisto cyklistami, napríklad cez víkend. A nikto z nás nechce byť ani ohrozený, ani nahnevaný. Na tomto mieste ohrozujeme cyklistov a koniec koncov aj tie autobusy, ktoré tam s nimi kolidujú, lebo tam nie je miesto.

Vajanského nábrežie je v tomto asi najviac vykričaná ulica, ale takýchto vymyslených a namaľovaných pseudoprojektov je – nielen v Bratislave – stále viac. Nedávno som moderoval konferenciu o doprave, kde prišla pani zo stredného Slovenska a na môj veľký úžas povedala, že veď takéto riešenia často ani nepotrebujú veľa. Stačí škatuľa farby, štetec a mnohému tak vieme pomôcť… Naozaj som, ako moderátor zaplatený organizátorom tej akcie, mal problém jej to nevrátiť. Toto naozaj nie je dobré riešenie.

Ako vravím, neviem, odkiaľ na to idú peniaze a prečo sa to robí. Niektorí ľudia tvrdia, že je to umelé míňanie peňazí, iní zas, že je to preto, aby sme si to odfotili – aha, toto sme urobili. Pretože to tam – okrem toho, že to nie je bezpečné – nemá žiaden zmysel.

Ale napríklad aj trolejbusy, ktoré idú hore na Dlhé diely, idú jedným kolesom v cyklistickom pruhu, pretože ak idú mimo neho, padajú im tie parohy. Je neuveriteľné, ako si navzájom komplikujeme život a nechápem, na čo je to dobré. Prečo sa nenájde niekto, kto povie – tak priatelia, dosť, z hrušky dolu. Nie sme predsa primitívi, aby sme cyklistom nedopriali pokojne aj celú sieť vlastných cestičiek, aj keď to samozrejme nie je nič jednoduché. Ale rozhodne oddeľme cyklistov od áut.

 

Pár dní predtým, ako malo byť Vajanského nábrežie v tejto podobe uvedené do prevádzky, som sa sociálnej sieti videl video, v ktorom pani z magistrátu odpovedala na 5 otázok, ktoré s tou zmenou súviseli. Všetky odpovede sa začínali – my si myslíme, my predpokladáme, my očakávame… Ľudia tieto veci študujú 5 rokov na vysokej škole, aby vedeli správne a bezpečne navrhnúť cesty a križovatky, ale tu niekto prišiel a spravil zásah do už aj tak zlej dopravy v hlavnom meste na základe toho, že si niečo myslí a predpokladá.

.

Absolútne s tebou súhlasím a rozšírim to o jednu z mojich myšlienok. Ešte v 90-tych rokoch, keď som ako mladučký redaktor robil v Zákrute, chodili k nám dopravní inžinieri a vysvetľovali nám, ako zložito sa musí schvaľovať a študovať to, aká široká má byť nejaká cesta, aké majú byť rozhľadové pomery a podobne. V konečnom dôsledku, staval som rodinný dom a policajti mi povedali, ako mám z pozemku autom vychádzať, či môžem odbočiť aj doľava alebo môžem ísť len vpravo, lebo to nie je bezpečné.

A tu sa robia veci absolútne bez podkladov a analýzy. Ľudia sa dožadujú informácií, na základe čoho to spravili a v konečnom dôsledku aj tá prax ukázala, že na Vajanského to vôbec nie je dobré. Navyše, samotní cyklisti tvrdia, že to nie je funkčné, nemá to začiatok ani koniec, ani príchod, ani odchod…

Alexander Štefuca
Na snímke vpravo Alexander Štefuca / Foto: HS

Budujme cyklistické cestičky s rozumom a ľudia ich objavia. Ja napríklad nemám rád, keď sa už teraz kritizuje, že ideme postaviť tunel Karpaty a hneď sa zdvihne vlna nevôle. Že po prvé ten tunel nebude využívaný a po druhé, že sa na tom niekto nabalí.  Takže, na každej stavbe sa niekto nabalí. A premávka je ako voda, pôjde tadiaľ, kade to bude mať ľahšie. A dnes teda nikto nevie, ako bude tunel Karpaty využívaný.

Chcem tým povedať, že fandím cyklocestičkám, nech sa budujú a využívajú. Ale na Vajanského sa to jednoducho nepodarilo, to nie je miesto, kam sa pôjdeš bicyklovať s dieťaťom.

Bol som v Kodani a ostal som úplne vydesený, keď som autom stál na semaforoch v križovatke. Bolo tam toľko cyklistov, že som sa až zľakol. Ale tí ľudia tam asi nechodia z kopcov, ako v Bratislave napríklad z Karlovej Vsi a nevezú na bicykli dieťa do školy. Sú to nejakí miestni obyvatelia, ktorí idú do roboty a bicykel im vyhovuje. Ale ak máš ísť ty z okrajovej časti Bratislavy do centra alebo až na opačnú stranu mesta, tak jednoducho nepôjdeš na bicykli a už vôbec nepôjdeš po Vajanského.

.

 

Je správne, aby bol predaj elektromobilov podporovaný dotáciami? Je správne zaťažiť dovoz čínskych aut clami? Komu sa elektroauto oplatí a ako je to vlastne s výdržou batérie? Nie je ich výroba v konečnom dôsledku menej ekologická, ako používanie spaľovákov? V akom odvetví dopravy sú autá na elektriku ideálnou voľbou a kde má možno veľký potenciál vodíkový pohon? Stratili kedysi vychytené európske autosalóny svoj lesk a odohráva sa už všetko podstatné v Číne?

O týchto témach, ako aj ďalších anomáliách z bratislavských ulíc a ciest, sme sa rozprávali s motoristickým novinárom, Mgr. Alexandrom Štefucom.

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Gustáv Murín

Matej Michalička

René Pavlík

Ivan Štubňa

Jozef Bugár

Miroslav Urban

.
.
.

Melicher pre HS o prípade darovania vojenskej techniky Ukrajine: Niektorí vyšetrovatelia sa boja konať, lebo videli, čo sa dialo predtým

Zastavenie trestného stíhania v prípade darovania vojenskej techniky Ukrajine vyvolalo v časti spoločnosti veľký rozruch. Na základe dostupných informácií je…

20. 11. 2025 | Rozhovory | 10 min. čítania | 0 komentárov

.

Generálny štrajk alebo koniec veľkej novembrovej kriedovej revolúcie

Jeden z výsledkov zmeny z novembra 1989 bolo aj získanie práva na slobodné cestovanie. Ako lepšie osláviť výročie nežného prevratu…

20. 11. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov
20. 11. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov

Ako Naď manipuluje s výsledkami prieskumov

Bolo že to radosti, keď sa Demokrati zhruba mesiac dozadu dostali historicky po prvý raz nad hranicu zvoliteľnosti. Ich inokedy…

20. 11. 2025 | Komentáre | 2 min. čítania | 0 komentárov
20. 11. 2025 | Komentáre | 2 min. čítania | 0 komentárov

Trumpov mierový plán a otázka Donbasu

Trumpov mierový plán predpokladá, že Rusko dostane Donbas do prenájmu a bude zaň platiť, zatiaľ čo Ukrajina si ponechá vlastnícke…

20. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
20. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

„Odstrašovanie a obrana“: Pistorius predstavil zámer chrániť Nemecko z vesmíru. Presunie sa vojna do kozmu?

Nemecká vláda má za cieľ zlepšiť ochranu satelitov a technológií vo vesmíre. Len ministerstvo obrany má na tento účel vynaložiť…

20. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
20. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
.

Máš iné pohlavie? Máš smolu! V Škótsku sa schyľuje k presadeniu „najextrémnejšieho zákona na svete“

Škótsko navrhuje presadiť zákon, ktorý by legalizoval interrupcie na základe pohlavia plodu. Matka si tak bude môcť vybrať, či chce…

20. 11. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
20. 11. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Blaha kvôli škandálu s cenzúrou podáva trestné oznámenie na bývalé vlády

Europoslanec Ľuboš Blaha podáva trestné oznámenie na bývalé vlády vedené Igorom Matovičom, Eduardom Hegerom a Ľudovítom Ódorom kvôli online cenzúre.…

20. 11. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
20. 11. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov

Od autorky Sedem sestier. Všetko sa začalo láskou. A skončilo sa tichom – Posledná ľúbostná pieseň

Sorcha O’Donovanová vyrastá v ospalej dedinke na divokom írskom západe a túži po živote plnom vášne, hudby a dobrodružstva. Keď…

20. 11. 2025 | Kultúra | 2 min. čítania | 0 komentárov
20. 11. 2025 | Kultúra | 2 min. čítania | 0 komentárov

Povinné očkovanie detí a skrytá integrácia globálnej zdravotnej agendy

Októbrová novela školského zákona 2025 prepája prijímanie detí do škôlok so zdravotnou spôsobilosťou a očkovaním. Tichou úpravou posúva moc nad…

20. 11. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov
20. 11. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov
.

Vražda Jána Kuciaka: Na polceste k pravde?

Pokiaľ nezdieľate názor, že vraždu novinára, ktorá po mobilizácii más viedla k povaleniu tretej vlády Roberta Fica, zadal podnikateľ Marián…

20. 11. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
20. 11. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

První prohra…

Tak jsme se dozvěděli, že se Petr Pavel při svém zdržování jmenování Andreje Babiše opírá o nález Ústavního soudu ze…

20. 11. 2025 | Česky | 4 min. čítania | 0 komentárov
20. 11. 2025 | Česky | 4 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

20. 11. 2025 | Aktualizované 20. 11. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
20. 11. 2025 | Aktualizované 20. 11. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Mažgút v Európskom parlamente: „Nemôžeme byť v ohrození života len kvôli inému názoru“

Na pôde Európskeho parlamentu v rámci Demokratického fóra vystúpil aj slovenský poslanec Ján Mažgút . Priblížil kolegom situáciu, v akej sa ocitla…

20. 11. 2025 | Z domova | PR článok | 3 min. čítania | 0 komentárov
20. 11. 2025 | Z domova | PR článok | 3 min. čítania | 0 komentárov
.

Zo zákopov k nájomným vraždám

Europol varuje pred nebezpečným trendom: Zločinecké organizácie z Latinskej Ameriky čoraz častejšie verbujú veteránov z vojny na Ukrajine, aby pre nich vykonávali…

20. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
20. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

V piatok časť Slovenska zasiahne s vysokou pravdepodobnosťou snehová kalamita

V piatok časť Slovenska zasiahne s vysokou pravdepodobnosťou snehová kalamita. Výdatnejšie sneženie sa má vyskytnúť na strednom a východnom Slovensku,…

20. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
20. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

“Polárna hodvábna cesta” otvorená

Táto námorná trasa bola považovaná za príliš nebezpečnú. Čína to riskla. Čína oznámila, že spustila prvú námornú trasu China-Europe Arctic Express…

20. 11. 2025 | Komentáre | 9 min. čítania | 0 komentárov
20. 11. 2025 | Komentáre | 9 min. čítania | 0 komentárov

Celosvetový systém štátnych vlajok nevznikol sám od seba. Táto kniha vysvetľuje ako bola formovaná svetová hierarchia štátov

Slovensko, 19. novembra 2025 - Svetový systém štátnych symbolov a vlajok má svoj poriadok. Mysleli ste si, že celosvetový systém…

20. 11. 2025 | 0 komentárov

.

Trump má nový mierový plán. Čo zajtra oznámia Zelenskému?

Na pozadí korupčného škandálu, ktorý vypukol v Kyjeve okolo najbližšieho okolia Zelenského, ako blesk z jasného neba zaznela informácia viacerých…

19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Celá Európa sa napcháva ruskými liekmi

V prvých troch štvrťrokoch tohto roka EÚ získala ruské lieky za 26,9 milióna eur, čo je dvojnásobok dovozu z rovnakého…

20. 11. 2025 | 0 komentárov

Pozor na hračky. Čínsky plyšák so zabudovanou AI deťom rozpráva o sexuálnych praktikách

Vedci z USA a Kanady si posvietili na interaktívneho plyšového medvedíka, ktorý vďaka umelej inteligencii dokázal deťom odpovedať na rôzne otázky, zostali…

20. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
20. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Vaše držanie tela môže odhaliť vaše skryté osobnostné črty!

V psychológii sa „držanie tela“ vzťahuje na vedomý a úmyselný alebo niekedy mimovoľný spôsob, akým držíte svoje telo. Vaše držanie…

20. 11. 2025 | 0 komentárov

.

Podľa prieskumu CSV pri infostate by v parlamentných voľbách zvíťazilo PS, Hlas porástol

Zber dát sa realizoval od 3.11. do 7.11. 2025 na vzorke 1109 respondentov. Technika zberu dát: osobný rozhovor . Súbor…

19. 11. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Pre pochopenie týchto fotografií nie je potrebný kontext

Niekedy sú fotky také výrečné, že žiadny kontext netreba — jednoducho pochopíte, čo vidíte. Sú zmätočné, vtipné, absurdné a pritom…

20. 11. 2025 | 0 komentárov

Správny súd zrušil personálny rozkaz o postavení Pavla Ďurku mimo služby, informoval Kubina

Správny súd v Bratislave v stredu zrušil personálny rozkaz, ktorým minister vnútra Matúš Šutaj Eštok postavil mimo služby vyšetrovateľa bývalej…

19. 11. 2025 | Aktualizované 19. 11. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Aktualizované 19. 11. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov

Calzona by údajne mohol skončiť skôr, ako sa čakalo

Slovenská futbalová reprezentácia aj napriek pondelkovej vysokej prehre s Nemeckom 0:6 postúpila do marcového dvojkolového play-off, v ktorom má stále…

20. 11. 2025 | 0 komentárov

.

Hrošia koža ukrajinskej premiérky. Na pozadí korupčného škandálu žiada ďalšie miliardy

Maďarský denník Mandiner konštatuje, že ukrajinská premiérka Julija Svyrydenková musí mať hrošiu kožu. V jednej vete sľubuje rozsiahle čistky vo…

19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Zelenskyj vyzbrojuje ukrajinské ozbrojené sily papierovými lietadielkami

Ukrajina, 19. novembra 2025 - Vladimir Zelenskyj a Emmanuel Macron podpísali „historickú“ dohodu o vojenskej pomoci Ukrajine. Podrobnosti dokumentu zatiaľ neboli…

20. 11. 2025 | 0 komentárov

Heger sa vykrúca: Ja ani ministri sme nezasahovali do mazania príspevkov na sociálnych sieťach

Expremiér SR a podpredseda mimoparlamentnej strany Demokrati Eduard Heger upozorňuje na to, že on ani ministri jeho vlády nezasahovali do…

19. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Susko: Zmena Trestného zákona je prvý krok, chystáme ďalšiu sériu opatrení

Zmena Trestného zákona v prípade drobných krádeží je len prvým krokom k riešeniu narastajúcej drobnej kriminality. Nasledovať majú ďalšie opatrenia…

19. 11. 2025 | Aktualizované 19. 11. 2025 | Z domova | 7 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Aktualizované 19. 11. 2025 | Z domova | 7 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Polícia v Bardejove vedie trestné stíhanie vo veci trestného činu neoprávneného vyrobenia a používania platobného prostriedku. TASR o tom informovala hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Prešove Jana Ligdayová.
Doposiaľ neznámy páchateľ podľa jej slov neoprávnene získal platobnú bankomatovú kartu 81-ročnej ženy a následne ju opakovane použil vo viac ako 38 prípadoch.
„Kartou platil a vykonával výbery na rôznych miestach v Bardejove. Poškodenej Bardejovčanke vznikla takýmto konaním páchateľa škoda viac ako 2400 eur,“ povedala Ligdayová.

11:33

.

Krv, spravodlivosť a odvaha: Príbeh Katovej dcéry

Možno pripísať zločin bosoráctvu? Krátko po skončení tridsaťročnej vojny vytiahnu z rieky v bavorskom meste Schongau umierajúceho chlapca. Napínavý román…

19. 11. 2025 | Kultúra | 2 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Kultúra | 2 min. čítania | 0 komentárov

Gyimesi pre HS: Machala kritizuje liberálov, ale jeho rezort ich dotuje. Ministerstvo kultúry financuje protivládne maďarské médiá a niektorí žiadatelia nedodržali ani základné formálne podmienky

Jedna a tá istá ruka píše na sociálnych sieťach kritiku na liberálne médiá a na druhý deň im podpisuje dotácie.…

19. 11. 2025 | Rozhovory | 6 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Rozhovory | 6 min. čítania | 0 komentárov

Rusko kritizovalo dohodu Francúzska s Ukrajinou o dodávke bojových stíhačiek Rafale

V utorok 18. novembra sa Rusko kriticky vyjadrilo voči Francúzsku kvôli podpísaniu dohody, ktorá by mohla Ukrajine poskytnúť až 100…

19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

“Zelenskyj stráca kontakt s realitou”

„Zelenskyj stráca kontakt s realitou“: pod takýmto nadpisom vyšiel článok v britskom denníku The Telegraph

19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










„Kričte, musia sa nás báť, už sa nás boja…“ Mikloško má jasný odkaz pre KDH

Pred 36 rokmi som prežil najkrajšie dní svojho života. Po 40 rokoch totality, ktorá padla na smetisko dejín, sme získali…

19. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Gustáv Murín

Matej Michalička

René Pavlík

Ivan Štubňa

Jozef Bugár

Miroslav Urban

.
.
.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov