Alexander Štefuca

NAŽIVO

Ruský prezident Vladimir Putin a americký prezident Donald Trump sa počas, viac ako dve hodiny trvajúceho telefonátu venovali okrem konfliktu na Ukrajine aj iným otázkam. Diskutovali o potencionálnej vzájomnej výmene väzňov, normalizácii rusko-amerických vzťahov alebo o Iráne. Píšu o tom agentúry AFP a TASS s odvolaním sa na zahraničnopolitického poradcu ruského prezidenta Jurija Ušakova.

 

06:28

V Dánsku zadržali 28-ročného muža na základe podozrení z nákupu dronov, ktoré mali byť určené na teroristický útok palestínskeho militantného hnutia Hamas.

Včera 19:51

Minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Richard Takáč (Smer-SD) v Bratislave rokoval s partnermi o riešení narastajúceho problému túlavých psov v obciach, predovšetkým na východnom Slovensku. Na pracovnom stretnutí sa zúčastnili aj štátny tajomník Ministerstva vnútra SR Michal Kaliňák, zástupcovia Úradu splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity, Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS), Komory veterinárnych lekárov SR, Štátnej veterinárnej a potravinovej správy SR, poslanci Národnej rady SR a predstavitelia tretieho sektora.

Včera 19:51

Povolenie vstúpiť do Pásma Gazy dostalo deväť kamiónov s humanitárnou pomocou, ktoré tam Izrael vpustí po viac ako dvoch mesiacoch blokovania všetkej pomoci. Koordinátor humanitárnej pomoci OSN Tom Fletcher to označil za „kvapku v mori“.

Včera 19:50

Maďarská poslankyňa Európskeho parlamentu za opozičnú Demokratickú koalíciu Klára Dobrevová na Facebooku oznámila, že bude podporovať každý druh tlače, ktorej činnosť bude obmedzovaná pripravovaným zákonom vládnej strany Fidesz. Cieľom zákona je zabrániť fungovaniu médií a mimovládnych organizácií, ktoré ohrozujú suverenitu Maďarska.

Včera 19:49

Britská polícia zadržala už tretieho muža v súvislosti so sériou požiarov na severe Londýna zameraných na nehnuteľnosti spojené s britským premiérom Keirom Starmerom.

Včera 19:48

Európsky parlament a Rada EÚ sa zhodli na postupnom zavádzaní systému vstup/výstup na vonkajších hraniciach EÚ. Po uvedení do prevádzky sa v ňom budú zaznamenávať biometrické údaje, ako sú snímky tváre a odtlačky prstov, štátnych príslušníkoch tretích krajín, ktorí vstupujú do schengenského priestoru a opúšťajú ho na základe krátkodobých víz. Cieľom je zlepšiť bezpečnosť, urýchliť proces hraničnej kontroly a skrátiť čakacie časy.

Včera 19:41

Na vyriešenie konfliktu na Ukrajine je potrebná „náročná“ a dlhodobá práca, uviedol hovorca Kremľa Dmitrij Peskov.

Včera 19:40

Britský premiér Keir Starmer, predseda Európskej rady António Costa a predsedníčka Európskej komisie (EK) Ursula von der Leyenová kritizovali izraelskú vládu pre jej kroky v Pásme Gazy. Tamojšiu situáciu nazvali „neprijateľnou“.

Včera 19:40

Americký prezident Donald Trump v liste pozval pápeža Leva XIV. na návštevu Bieleho domu, uviedla jeho hovorkyňa Karoline Leavittová. Novej hlave katolíckej cirkvi list počas návštevy Vatikánu odovzdal americký viceprezident J. D. Vance.

Italy US Vance
Viceprezident JD Vance hovorí s novinármi na palube Air Force Two na medzinárodnom letisku Leonarda da Vinciho v Ríme / Foto: SITA/AP-Jacquelyn Martin
Včera 19:39

Včera 17:56

Vo veku 98 rokov zomrel legendárny predstaviteľ ruského baletu Jurij Grigorovič, ktorý bol tri desaťročia choreografom moskovského divadla Boľšoj teatr (Veľké divadlo).

Zomrel oceňovaný baletný tanečník a choreograf Jurij Grigorovič
Na snímke legendárny predstaviteľ ruského baletu Jurij Grigorovič / Foto: TASR/AP-Alexander Zemlianichenko
Včera 17:12

Švédska ministerka zahraničných vecí Maria Malmerová Stenergardová odsúdila avizovaný izraelský plán na prevzatie kontroly nad Pásmom Gazy. Uviedla, že ak tento krok Izraela znamená anexiu vojnou zničenej palestínskej enklávy, pôjde o porušenie medzinárodného práva.

Včera 17:12

 Litva podala na Medzinárodnom súdnom dvore sťažnosť na Bielorusko pre údajnú spoluúčasť na prevádzačstve veľkého množstva migrantov cez spoločnú hranicu. Vilnius žiada odškodnenie, ako aj preplatenie výstavby múru na hraniciach.

Včera 17:11

Izrael po prvýkrát od 2. marca povolí nákladným autám s humanitárnou pomocou vstup do Pásma Gazy. Podľa predstaviteľa izraelského ministerstva zahraničných vecí začne vpúšťať do palestínskej enklávy kamióny s dojčenskou výživou.

Včera 17:10

Francúzska polícia objavila stratenú bustu amerického speváka Jima Morrisona, frontmana skupiny The Doors, ktorá pred desiatkami rokov zdobila jeho hrob na parížskom cintoríne Pere Lachaise. Socha zmizla v roku 1988, desať rokov po inštalácii, a odvtedy bola považovaná za nenávratne stratenú.

Včera 17:09

Trump chce Putinovi ponúknuť na oplátku za ukončenie vojny obnovenie ekonomických vzťahov so zvyškom sveta, vyhlásil viceprezident Vance.

Zároveň pripustil, že USA odstúpia od rokovaní.

„Počúvajte, sme úplne pripravení odstúpiť od rokovaní. Prezident jasne dal najavo, že Spojené štáty nemajú v úmysle stáť na mieste. Potrebujeme výsledky. Rokovania prebiehajú už nejaký čas, vidíme určitú slepú uličku a myslím si, že prezident povie prezidentovi Putinovi: „Myslíte to vážne? Ste naozaj pripravení?“ Veď návrh Spojených štátov bol vždy takýto: normalizácia vzťahov medzi Ruskom a zvyškom sveta prináša mnoho ekonomických výhod, ale tie nezískate, ak budete pokračovať v zabíjaní ľudí,“ povedal Vance.

Včera 17:01

Telefonický rozhovor Putina a Trumpa začal, informuje agentúra AP.

Včera 16:42

Stretnutie Putina a Trumpa sa zatiaľ nepripravuje, vyhlásil Peskov.

Dodajme, že mierový proces na Ukrajine si bude vyžadovať „usilovnú a dlhodobú prácu“.

Predtým Biely dom vyhlásil, že Trump je otvorený myšlienke osobného stretnutia s Putinom, ale je lepšie počkať na výsledky ich rozhovoru, ktorý sa začne už o 10 minút.

Včera 15:54

Vo východnom Nemecku je na vzostupe pravicový extrémizmus, ktorý predstavuje vážnu hrozbu pre demokraciu v krajine, varoval šéf Spolkového úradu na ochranu ústavu v spolkovej krajine Sasko-Anhaltsko Jochen Hollmann. Pre agentúru DPA povedal, že hrozba násilia sa zvyšuje vo vidieckych oblastiach, kde sa šíria krajne pravicové myšlienky.

Včera 15:40

Indonézske úrady vyhlásili najvyšší stupeň výstrahy v dôsledku erupcie sopky Lewotobi Lakilaki na ostrove Flores. Vulkán počas uplynulého víkendu vychrlil lávu osemkrát a v erupcii pokračoval.

Včera 15:40

Trump je otvorený myšlienke osobného stretnutia s Putinom, ale je lepšie počkať na výsledky ich rozhovoru, uviedli v Bielom dome.

Prezident USA po rozhovore s Putinom, ktorý začne o 17.00, zavolá Zelenskému a potom vydá verejné vyhlásenie.

Včera 15:34

Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora bude protestovať v Bruseli proti zámeru Európskej komisie, ktorá plánuje zmeniť spôsob financovania európskeho poľnohospodárstva. Uviedol na tlačovom brífingu predseda SPPK Andrej Gajdoš. Pripomenul, že protest v rámci takzvanej bleskovej akcie sa uskutoční v blízkosti kruhového objazdu v centre Bruselu na Schumanovom námestí.

Včera 15:13
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Štefuca pre HS: Je to choré! Na sklonku existencie spaľovacích motorov vytvoríme ťažko splniteľnú normu, podľa ktorej sa budú nové motory predávať len pár rokov

V EÚ z trhu úplne zmizli lacné autá za nejakých 10, 12 alebo 14 tisíc, ktoré by boli nielen moderné a bezpečné, ale aj šetrné k životnému prostrediu. Uspokojili by veľmi širokú skupinu motoristov, ktorí by si ich radi kúpili, ale nemôžu. Vďaka množstvu predpisov a nariadení totiž v európskych autách musia byť rôzne, nielen bezpečnostné systémy, ktoré sú často úplne zbytočné a ceny nových áut pokojne aj zdvojnásobia

Alexander Štefuca
Na snímke Alexander Štefuca / Foto: HS
❚❚
.

Európska komisia ale aj naďalej prichádza s ďalšími návrhmi a úpravami, ako nedávno s nariadením, podľa ktorého by všetky vozidlá v Únii, ktoré majú viac, ako 10 rokov, mali na STK chodiť každý rok. V čom je toto nariadenie úplne mimo a aké sú ďalšie „chuťovky“ z dielne európskych inštitúcií, ktoré motoristom zbytočne komplikujú život?

Je elektromobilita skutočne jedinou a správnou cestou na riešenie všetkých problémov v automobilovej doprave, nielen tých klimatických? Je už Čína automobilovou veľmocou, ktorá bude v budúcnosti určovať trendy? Prečo tam dokážu robiť lacné a pritom vôbec nie zlé autá? Ako vyzerajú tamojšie cyklotrasy, najmä v porovnaní s tou, ktorá je na Slovensku najslávnejšia a nachádza sa na bratislavskom Vajanského nábreží? Majú donedávna vychytené a prestížne európske autosalóny časy svojej slávy už za sebou? Akú logiku má zaviezť do praxe momentálne nesplniteľnú normu Euro 7, keď sa nanovo vymyslené a vyrobené motory budú predávať iba niekoľko rokov? A prečo nás asi neminie nová kategorizácia vodičských preukazov?

Rozprávali sme sa s motoristickým novinárom, Mgr. Alexandrom Štefucom.

 

Alex, kým sa dostaneme k autosalónu v Šanghaji, emisným normám, cyklopruhom a iným témam, dajme si niečo na zahriatie. Isto si zachytil, že Európska komisia prišla s ďalším „zaujímavým“ návrhom, podľa ktorého majú všetky autá v EÚ, ktoré sú staršie ako 10 rokov, chodiť na STKčku každý rok. Únia tak chce bojovať s nehodovosťou, ale zlý technický stav vozidla je v rámci EÚ podpísaný pod menej, ako jedným percentom zo všetkých nehôd.

.

Súhlasím s tým, že percento nehôd, ktoré boli spôsobené zlým technickým stavom vozidla, je naozaj zanedbateľné. Hovoria o tom dokonca aj naše, slovenské štatistiky. A práve preto ma prekvapuje, ako presne vie EK presne kvantifikovať, koľkým nehodám sa tak bude dať zabrániť a koľko tisíc životov sa tak podarí zachrániť a predĺžiť. Fascinuje ma, odkiaľ berú takéto presné čísla. Sú to totálne hausnumerá.

 

Viac vo video rozhovore. Text pokračuje pod videom:

 

Rozhovor si môžete vypočuť:

.

 

Úprimne, tento návrh pokladám za ďalší dôkaz zúfalých pokusov meniť niečo na európskom trhu, nejakým spôsobom násilne zmeniť štruktúru automobilov. Mohol by som o tom dlho rozprávať, ale skrátim to.

Nemyslím si, že ak pošleme 10 ročné autá každý rok na technickú kontrolu, ľudia sa ich začnú zbavovať, buďme realisti. Za STK je to pár desiatok eur a možno niekoľko desiatok minút zdržania, navyše budeme vedieť, že máme auto v poriadku a ide sa ďalej. Takže ak sa hovorí o tom, že je tu tendencia „znepríjemniť“ život majiteľom 10–ročných áut, aby sa ich zbavovali, nedá sa to ani porovnať s investíciou minimálne niekoľko tisíc eur, ktoré musíš investovať, ak si chceš kúpiť novšie auto.

Malo to byť naopak. Už oveľa skôr sme mali podporiť kúpu nových vozidiel iným spôsobom. Nové autá sa nemali tak predražovať, pretože ľudia sa už pri tých cenách chytajú za hlavu, teda ak sa rozprávame o cenovo dostupných autách. Drahé automobily sa totiž budú predávať stále, niektorí ľudia budú mať vždy veľa peňazí. Ale ak sa rozprávane o autách za 10, 12 alebo 14 tisíc, ktoré by si ľudia veľmi radi kúpili, tak tieto už neexistujú. Malé rodinné autá sú vďaka všetkým možným predpisom naplnené toľkými hovadinami, že jednoducho nie je možné, aby stáli 10 alebo 14 tisíc eur, také lacné už byť nemôžu.

Alexander Štefuca
Na snímke Alexander Štefuca / Foto: HS

Čo tým chcem povedať? Už oveľa skôr sme mali umožniť ľuďom kúpiť autá napríklad podľa normy Euro 6, ktorá je veľmi čistučká. Buďme realisti, autá s Euro 6 sú naozaj veľmi čisté, majú príjemnú spotrebu aj emisie. A tie prestarnuté autá sa mali z našich ciest postupne vytrácať, s čím úplne súhlasím. Takto by sme eliminovali množstvo zlých emisií zo starých áut a razom by sme si pomohli.

.

Tým, že budeme autá staršie ako 10 rokov posielať každý rok na STK, ľuďom neponúkame žiadnu alternatívu. Ak tie autá budú v dobrom technickom stave a emisie budú mať také, ako pred 10 alebo 15–timi rokmi, budú jazdiť naďalej a naďalej budú aj znečisťovať životné prostredie.

 

Zaujímavá je štatistika, podľa ktorej na jednu nehodu spôsobenú zlým technickým stavom vozidla, pripadá asi 80 nehôd spôsobených stretom so zverou, takže úplne šialený nepomer.

Áno. A ak sa teda ideme rozprávať aj o ochrane života a zdravia, už dávno sme mali pracovať na zlepšovaní vodičských zručností. Aby ľudia vedeli, ako sa napríklad tej zveri dá vyhnúť, ako sa vozidlo správa keď ideš 80–kou a vybehne ti tam jeleň.

Nie som Európska komisia a nebude tu teraz vyťahovať presné čísla, že koľko tisíc ľudských životov by sme zachránili, ak by ľudia vedeli zvládnuť svoje vozidlo alebo keby vedeli brzdiť. Bol by si prekvapený, koľko ľudí v medzných situáciách nevie brzdiť tak, aby sa zároveň komfortne vyhli prekážke. Aj toto by razom prispelo k tomu, že tu bude menej dopravných nehôd a tým pádom viac zachránených životov.

 

Videl som zostrih rozhovoru so šéfom vývoja motorov v Mladej Boleslavi na tému normy Euro 7. Návrh EK má okolo 6900 strán a je plný odkazov na zákony a ďalšiu legislatívu. Dlho to museli lúskať právnici, aby motorkárom dali nejaký zrozumiteľný výstup a keď si to tí inžinieri prečítali, zistili, že nič také sa momentálne nedá postaviť.

Poznám ten rozhovor, veľa vecí, o ktorých hovorím, z neho vychádza. Aj tá myšlienka, aby sme ľuďom dopriali autá s normou Euro 6, lebo tie sú dostatočne čisté. A nešpekulujme s nesplniteľnou normou Euro 7, aj keď sa nakoniec trochu korigovala. V zmysle, že teda dobre, do roku 2035 – keď to zakážeme úplne – ešte môžeme vyrobiť „pár“ motorov…

Veď je to choré. Na sklonku existencie spaľovacích motorov v Európe vytvoríme ťažko splniteľnú normu, podľa ktorej sa budú nové motory predávať iba pár rokov.

Alexander Štefuca
Na snímke vpravo Alexander Štefuca / Foto: HS

A nie je to len o motoroch, teda motorkárske veci. Oni zistili, že vozidlo emituje rôzne častice napríklad z bŕzd a pneumatík. Začali sa teda škrabať za uchom, že hm hm hmmm, aj toto by sme mali nejak obmedziť. A mali by sme tým autám dať teda aj iné gumy, ktoré sa pokiaľ možno nebudú nijak odierať…

.

No výborne. Čiže my 100 rokov vyvíjame pneumatiku a vieme, že aby mala dobré jazdné vlastnosti, musí sa nejak odierať a tým pádom po nej zostávajú aj nejaké zvyšky.

No ale toto my nechceme. Chceme iné gumy. A chceme aj iné brzdy, lebo brzdový prach je škodlivý.

Lenže, my zatiaľ nemáme možnosti ako zistiť a otestovať, či to bude fungovať. Takže výrobcovia teraz musia vymyslieť a postaviť kompletne nový testovací reťazec, ako budeme merať, či spĺňame tie nové normy emisií pneumatík a brzdového prachu.

A ešte jedna vec je tam pozoruhodná. Vozidlá, ktoré ty, ja, ktoré my všetci  používame, spĺňajú povedzme 80 % rozptyl meteorologických a klimatických podmienok na Zemi. Lebo veď nechodíme nimi na Severný pól a neviem, či si niekedy bol v Afrike na Sahare so svojim autom… Asi nie. Čiže nikdy si ho nevystavil extrémom, 50 a viac stupňovým teplotám alebo extrémnemu chladu, na takých miestach si s ním nikdy nebol. A naše autá napriek tomu zvládajú 80 percent zo všetkých možných podmienok na Zemi.

Ale, máme tu zase návrh. Že nie, nie, my predsa potrebujeme autá, ktoré to budú spĺňať na 100 % a budú sa rovnako správať na Severnom póle aj v srdci Sahary.

.

Takže to sú choré návrhy, s ktorými sa tu pracuje a bojuje, aby všetky tie emisie boli nižšie a akože „pod kontrolou“ a ja by som sa vôbec nečudoval, ak by tí výrobcovia rezignovali a povedali – my už asi ani nebudeme vyvíjať nové motory a necháme to prosto tak, prejdeme na tú elektromobilitu. A to je – medzi riadkami – vlastne aj zámerom tohto všetkého, prejsť na elektromobily.

A potom sa zistí, že elektromobily majú ešte väčšie emisie pneumatík, lebo sú ťažké. Na druhej strane, majú menšie emisie bŕzd, lebo sa používajú minimálne. Ale tieto autá majú aj devastačný vplyv na cestné komunikácie, lebo sme nikdy nemali osobné autá, ktoré mali 2,5 tony a viac. Dnešné elektroautá majú bežne s vodičom 2,75 tony.

Alexander Štefuca
Na snímke Alexander Štefuca / Foto: HS

Už sa uvažuje o tom, že urobíme nové vodičské preukazy, lebo veď máme do 3,5 tony. Ale keď iba samotné auto má skoro 3 tony a chceš tam naložiť 600 kíl, tak už nie si do 3,5 tony. Takže už sa reálne zvažuje, že bude nová kategorizácia vodičských preukazov.

Eletroautá ako samotný produkt sú fajn, dajú sa úplne bez problémov používať, dá sa s nimi ísť aj na dlhšiu trasu – už aj ja som sa to naučil – a aj nabíjať už to pomaličky kde máme, sieť nabíjacích staníc sa rozširuje. Ale nerobme z nich jediné a univerzálne riešenie mobility, lebo to nie je jediné, univerzálne dobré riešenie mobility.

 

.

Nedávno si bol na autosalóne v Šanghaji. Okolo 70 % vystavených áut boli elektromobily alebo hybridy. Trend je teda asi nezvratný.

Ja by som z toho vyčlenil hybridy. Hybridizácia tu mala byť už dávno. Ak by sme ich využívali, mnohým problémom sa dalo predísť.

Hybrid je vozidlo, ktoré využíva dva druhy pohonu, to znamená elektrický a spaľovací motor. Či už benzínový alebo zaznávaný dieselový. A zároveň je to vozidlo schopné rekuperácie, regenerácie tej kinetickej energie. Čudujem sa, že sme pri 130–ročnom vývoji automobilov začali až teraz, v hodine 12–tej, riešiť uchovávanie energie.

Akákoľvek hybridizácia, od mild-hybridu cez hybrid až po plug-in hybrid, tu mala byť už dávno. Aj keď, tie plug-in hybridy sú trošku takým podvodom, akože – trošku by som ťa aj chcel bozkať, ale nemal by som, lebo som ženatý. Taký je plug-in hybrid.

Ale je fajn, zvykám si na to, teraz už majú lepšie dojazdy, lepšie batérie, rýchlejšie nabíjanie. Kedysi som ich nenávidel, nemal som plug-iny rád, ale teraz sa mi zdá ako celkom normálne, rozumné riešenie.

V Číne naozaj veľmi zásadne potrebujú riešiť emisie, aj lokálne. Teraz sa nebavme o výrobe elektrickej energie uhoľnými elektrárňami, to je večná téma. Že keď vyrábame neekologickú elektrinu, nemôžeme ani elektroautá považovať za ekologické. V tých mestách tam je už elektromobily vidieť všade. Nemám presné čísla, ale možno už aj polovica áut je tam elektrická. Na ulici to vnímaš, cítiš, počuješ, je to tak trochu ako v sci-fi filme.

Áno, tamojšia vláda despoticky a komunisticky povedala, že keď chceš nové auto so spaľovacím motorom, potrebuješ naň značky na auto so spaľovákom a zaplatíš za ne veľa peňazí. Takže si dvakrát rozmyslíš, či chceš také auto alebo si zoberieš normálne značky na elektroauto. Je tam jasne definované, že budú podporovať elektromobilitu, lebo v mestách naozaj musia niečo robiť so smogom. Samozrejme, majú tam aj veľa možností nabíjania a reálne je tam elektromobil už úplne normálny, bežný, každodenný produkt.

.

99 % áut na ulici som nespoznával, nevedel som, čo je to za značku, nepoznal som tie logá. Niektoré tamojšie nové značky samozrejme už poznám, ale celkovo je ich tam toľko, že o nich vôbec netuším.

 

Stáva sa Čína automobilovou veľmocou a bude práve ona v budúcnosti určovať trendy?

Toto je veľmi ťažká otázka a asi na to nie som fundovaný odpovedať. Rozhodne sa k nám ale postupne dostávajú čínske produkty, aj keď ľudia k nim ešte nemajú veľkú dôveru. Koniec koncov, historicky tá ich kvalita nebola oslnivá, boli tam nedostatky, ale toto všetko sa Čína pokúša dobiehať.

A čo sa dizajnu týka… Bude sa meniť celá filozofia vlastníctva vozidla. V budúcnosti už nebudeš chcieť deklarovať nejaký status aj formou auta a jeho dizajnu. Niektoré automobilky tam vzhľad absolútne neriešia. Podstatné je, že to má vo vnútri veľký priestor, to sa im páči. V Číne napríklad stále fungujú MPVčka. Jednoducho keď potrebuješ priestor, tak máš MPV, jazdí ich tam veľmi veľa.

Jazdil som už s viacerými čínskymi autami, ale ich kvalitu neviem posúdiť, ja mám auto k dispozícií na týždeň. To sa nedá odhadnúť ani v prípade európskeho auta. Aj keď máš nejaké 1,0 TSI a bude mať nabehaných 100 tisíc kilometrov, tiež ti môže veľa vecí odísť.

Ale tá prvotná kvalita v zmysle, že by sa tam niečo odlupovalo alebo vŕzgalo, že by niečo nebolo dotiahnuté, to v čínskych autách už nenájdeš a už by som ich tak neznevažoval. Prvotná hmatová kvalita je fajn, Číňania majú radi také tie kudrlinky. Materiály sú kvalitné a príjemné, aj v autách nižšej kategórie. Vedia to pekne spraviť aj z lacnejších materiálov tak, ako to vedia aj niektoré šikovné baby, že sa vedia obliecť aj do lacnejších vecí a dobre to na nich vyzerá. Tie autá teda napredujú.

.

Čo sa týka vonkajšieho dizajnu, ktorý je pre nás veľmi dôležitý, nejak si s tým hlavu nelámali. Kúpili Joža Kabaňa, čo je známa veličina dizajnu Škoda, respektíve BMW, prešiel mnohými európskymi automobilkami. No a v MG – čo je ďalšia automobilka s európskym názvom, pôvodom, ale čínskymi vlastníkmi – kúpila Joža Kabaňa, lebo potrebujú robiť dizajn.

HONGQI, ďalšia značka, ktorej názov sa onedlho budeme učiť, robí napríklad aj prezidentské limuzíny a už im chýbal iba dizajnér, tak si ho kúpili v Rolls-Royce. Rolls-Royce dizajnér teraz robí dizajn pre čínske autá. A keď sme sa ho pýtali – čo si na Číňanoch najviac cení, čo robia naozaj dobre – povedal, že sú rýchli. Vraj až tak rýchli, že má problém sa im niekedy prispôsobiť.

 

Škoda, že aspoň z polovice taká rýchlosť nie je aj u nás, napríklad aj čo sa výstavby infraštruktúry týka. V bratislavskej Vrakuni sa robí asi 30 metrový most cez Malý Dunaj a má to trvať približne rok alebo aj viac.

Nebol som v Pekingu, ani na vidieku. Videl som len Šanghaj a ešte jedno „menšie“, 9 miliónové mesto. Bulvár z letiska, tri jazdné pruhy jedným smerom, tri druhým, v strede deliaci pás, kde je živý plot zastrihnutý do pravého uhla a úplne v strede nejaké dreviny a kvety. A keď prídeš do mesta, v strede kruhového objazdu máš normálne malú botanickú záhradu. Snažia sa mať aj v tých sklobetónových veľkých mestách aspoň trochu vegetácie.

Čo sa ciest týka, sú veľkorysé a široké. Treba povedať, že sa to stavalo v súčasných podmienkach, vedeli, do čoho idú. Európske mestá si so sebou nesú niekoľko storočnú históriu, takže by nebolo spravodlivé to porovnávať.

V Šanghaji nájdeš krásny cyklistický chodník, dva pruhy pre dva smery, dokonca s červeným pásom pre bežcov. Po červenom páse sa behá a po čiernom jazdia bicykle. Nie, že je to namaľované niekedy na ceste, lebo tam niekto prišiel a povedal, že sa to tam zmestí. Žiadne také, cyklisti tam jazdia oddelene a to ma prekvapilo, nečakal som to.

.

 

Ak sa mám vrátiť na začiatok rozhovoru, tvoj pohľad je teda taký, aby sme mali k dispozícii lacnejšie autá pre široké masy – napríklad s normou Euro 6 – ktoré sú k planéte šetrné a nie sú predražené rôznymi predpísanými bezpečnostnými systémami, stiahnuť z ciest veľmi staré, neekologické diesle a elektroautá, respektíve autá na iné pohony, využívať v rôznych odvetviach dopravy, nie nutne iba v osobnej?

Absolútne. Máme tu jednu značku, ktorá pohorela v testoch Euro NCAP. Ak si bežný človek ide kúpiť auto, niečo si aj preštuduje a keď niečo také vidí, tak si povie – to predsa nemôžem kúpiť, veď by som si zabil rodinu. To auto ale cez testy neprešlo preto, lebo je 7-miestne a na šiestom a siedmom sedadle – teda sedadlách vzadu v kufri – nie je tlakový spínač, ktorý by ťa informoval o tom, že decká ktoré tam sedia nie sú pripútané. To je jedna z položiek Euro NCAP hodnotenia.

Sú to úplne nezmysly. Také veci môžeš mať v BMW X7 za veľa peňazí, ale ak chceš lacné auto, ktoré je bezpečné, konštrukčne pevné a dobre brzdí, tak naozaj nepotrebuješ, aby si mal vzadu na 6. a 7. sedadle tlakový snímač na zadok.

V autách je veľa hlúpostí, ktoré ich predražujú a navyše, vodiča ako keby po troche zbavovali pozornosti a ostražitosti. Môžeš sa spoliehať na nejaké pomôcky, v dnešných autách už môžeš dať aj ruky dole z volantu, ale tá pomôcka v konečnom dôsledku nemá právnu zodpovednosť a ani nie je dokonalá a naozaj to autám zbytočne pridáva na cene.

Rôzne balíky s asistenčnými systémami stoja – a teraz budem používať naozaj len ilustračné čísla – napríklad 10 tisíc eur. V prípade 100-tisícového auta ťa to nebolí, ale pri aute za 10 tisíc ťa to bolieť bude.

 

.

Už sme spomenuli cyklopruhy v Šanghaji. Porovnajme ich s našim slávnym Vajanského nábrežím, keď sa niekto na magistráte rozhodol, že tam niečo spraví, prišiel, poobzeral sa a povedal – dáme to sem a sem. Výsledkom sú kolízie, zápchy a tie cyklopruhy sú väčšinou v podstate prázdne, atď. Čo sa na to dá povedať?

Nemám dôkazy o tom, prečo sa to robí, odkiaľ sú peniaze, ktoré sa na to míňajú. Volám to hybridné projekty, pretože sú to hybridné riešenia, ktoré na jednej strane ohrozujú cyklistov a na druhej strane hnevajú motoristov. Navyše, aj tí motoristi sú často takisto cyklistami, napríklad cez víkend. A nikto z nás nechce byť ani ohrozený, ani nahnevaný. Na tomto mieste ohrozujeme cyklistov a koniec koncov aj tie autobusy, ktoré tam s nimi kolidujú, lebo tam nie je miesto.

Vajanského nábrežie je v tomto asi najviac vykričaná ulica, ale takýchto vymyslených a namaľovaných pseudoprojektov je – nielen v Bratislave – stále viac. Nedávno som moderoval konferenciu o doprave, kde prišla pani zo stredného Slovenska a na môj veľký úžas povedala, že veď takéto riešenia často ani nepotrebujú veľa. Stačí škatuľa farby, štetec a mnohému tak vieme pomôcť… Naozaj som, ako moderátor zaplatený organizátorom tej akcie, mal problém jej to nevrátiť. Toto naozaj nie je dobré riešenie.

Ako vravím, neviem, odkiaľ na to idú peniaze a prečo sa to robí. Niektorí ľudia tvrdia, že je to umelé míňanie peňazí, iní zas, že je to preto, aby sme si to odfotili – aha, toto sme urobili. Pretože to tam – okrem toho, že to nie je bezpečné – nemá žiaden zmysel.

Ale napríklad aj trolejbusy, ktoré idú hore na Dlhé diely, idú jedným kolesom v cyklistickom pruhu, pretože ak idú mimo neho, padajú im tie parohy. Je neuveriteľné, ako si navzájom komplikujeme život a nechápem, na čo je to dobré. Prečo sa nenájde niekto, kto povie – tak priatelia, dosť, z hrušky dolu. Nie sme predsa primitívi, aby sme cyklistom nedopriali pokojne aj celú sieť vlastných cestičiek, aj keď to samozrejme nie je nič jednoduché. Ale rozhodne oddeľme cyklistov od áut.

 

Pár dní predtým, ako malo byť Vajanského nábrežie v tejto podobe uvedené do prevádzky, som sa sociálnej sieti videl video, v ktorom pani z magistrátu odpovedala na 5 otázok, ktoré s tou zmenou súviseli. Všetky odpovede sa začínali – my si myslíme, my predpokladáme, my očakávame… Ľudia tieto veci študujú 5 rokov na vysokej škole, aby vedeli správne a bezpečne navrhnúť cesty a križovatky, ale tu niekto prišiel a spravil zásah do už aj tak zlej dopravy v hlavnom meste na základe toho, že si niečo myslí a predpokladá.

.

Absolútne s tebou súhlasím a rozšírim to o jednu z mojich myšlienok. Ešte v 90-tych rokoch, keď som ako mladučký redaktor robil v Zákrute, chodili k nám dopravní inžinieri a vysvetľovali nám, ako zložito sa musí schvaľovať a študovať to, aká široká má byť nejaká cesta, aké majú byť rozhľadové pomery a podobne. V konečnom dôsledku, staval som rodinný dom a policajti mi povedali, ako mám z pozemku autom vychádzať, či môžem odbočiť aj doľava alebo môžem ísť len vpravo, lebo to nie je bezpečné.

A tu sa robia veci absolútne bez podkladov a analýzy. Ľudia sa dožadujú informácií, na základe čoho to spravili a v konečnom dôsledku aj tá prax ukázala, že na Vajanského to vôbec nie je dobré. Navyše, samotní cyklisti tvrdia, že to nie je funkčné, nemá to začiatok ani koniec, ani príchod, ani odchod…

Alexander Štefuca
Na snímke vpravo Alexander Štefuca / Foto: HS

Budujme cyklistické cestičky s rozumom a ľudia ich objavia. Ja napríklad nemám rád, keď sa už teraz kritizuje, že ideme postaviť tunel Karpaty a hneď sa zdvihne vlna nevôle. Že po prvé ten tunel nebude využívaný a po druhé, že sa na tom niekto nabalí.  Takže, na každej stavbe sa niekto nabalí. A premávka je ako voda, pôjde tadiaľ, kade to bude mať ľahšie. A dnes teda nikto nevie, ako bude tunel Karpaty využívaný.

Chcem tým povedať, že fandím cyklocestičkám, nech sa budujú a využívajú. Ale na Vajanského sa to jednoducho nepodarilo, to nie je miesto, kam sa pôjdeš bicyklovať s dieťaťom.

Bol som v Kodani a ostal som úplne vydesený, keď som autom stál na semaforoch v križovatke. Bolo tam toľko cyklistov, že som sa až zľakol. Ale tí ľudia tam asi nechodia z kopcov, ako v Bratislave napríklad z Karlovej Vsi a nevezú na bicykli dieťa do školy. Sú to nejakí miestni obyvatelia, ktorí idú do roboty a bicykel im vyhovuje. Ale ak máš ísť ty z okrajovej časti Bratislavy do centra alebo až na opačnú stranu mesta, tak jednoducho nepôjdeš na bicykli a už vôbec nepôjdeš po Vajanského.

.

 

Je správne, aby bol predaj elektromobilov podporovaný dotáciami? Je správne zaťažiť dovoz čínskych aut clami? Komu sa elektroauto oplatí a ako je to vlastne s výdržou batérie? Nie je ich výroba v konečnom dôsledku menej ekologická, ako používanie spaľovákov? V akom odvetví dopravy sú autá na elektriku ideálnou voľbou a kde má možno veľký potenciál vodíkový pohon? Stratili kedysi vychytené európske autosalóny svoj lesk a odohráva sa už všetko podstatné v Číne?

O týchto témach, ako aj ďalších anomáliách z bratislavských ulíc a ciest, sme sa rozprávali s motoristickým novinárom, Mgr. Alexandrom Štefucom.

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Milan Šupa

Gustáv Murín

Marek Brna

Andrej Sablič

Michal Durila

Miroslav Urban

.
.
.

O čom dnes telefonicky hovorili Trump a Putin a čo to do budúcna znamená

Pred chvíľou sa skončil telefonát medzi prezidentom USA Donaldom Trumpom a prezidentom Ruskej federácie Vladimirom Putinom. Telefonát trval viac ako…

19. 05. 2025 | Aktualizované 19. 05. 2025 | Zo zahraničia | 7 min. čítania | 0 komentárov

.

Aktuálna volebná analýza: Vytiahnu progresívci Matoviča späť na výslnie?

Niečo sa deje. Koaličné politické subjekty v čerstvom predvolebnom prieskume opäť klesajú, a začína byť čoraz viac pravdepodobné, že novú…

19. 05. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
19. 05. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

The National Interest predstavil dva krízové scenáre deštrukcie USA

Matthew Burrows a Robert Manning z amerického Stimson Center, ktorí zvažovali rozsah žiaducej a teoreticky možnej „dekonštrukcie“ USA, ktorú začal…

19. 05. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
19. 05. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Spor Meloniovej a Macrona o Ukrajine sa vyostril, zasiahol aj Merz

Diplomatický spor medzi Talianskom a Francúzskom o neprizvaní talianskej premiérky Giorgie Meloniovej do koordinačného telefonátu skupiny európskych lídrov s americkým…

19. 05. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
19. 05. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Dokážeme zachrániť len 4 % obyvateľov. Eštok plánuje zmeny

Slovensko má v súčasnosti kryty civilnej ochrany len pre približne 4 % obyvateľstva. Číslo, ktoré by bolo v prípade vážnej…

20. 05. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov
20. 05. 2025 | Komentáre | 6 min. čítania | 0 komentárov
.

Nie je potrebné plánovať si rozpočet na nákup nástrojov Microsoft! Len dnes môžete ušetriť 90 % na doživotnej licencii Office 2021 Pro! A k dispozícii sú aj ponuky na operačný systém Windows!

Čo môžete z ponúk počítačového softvéru Keysfan Computer Software Deals získať? Originálny Microsoft Office a Windows za zvýhodnené ceny –…

20. 05. 2025 | Ekonomika | 4 min. čítania | 0 komentárov
20. 05. 2025 | Ekonomika | 4 min. čítania | 0 komentárov

Prvé hodnotenia telefonátu Trumpa s Putinom

Tretí telefonický rozhovor medzi prezidentmi Ruska a USA Vladimírom Putinom a Donaldom Trumpom sa uskutočnil dnes 19. mája. Rozhovor trval…

19. 05. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
19. 05. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov

Šéf WHO požiadal, aby vláda zmenila svoje stanovisko k pandemickej dohode. Premiér mu odpovedal

Generálny riaditeľ Svetovej zdravotníckej organizácie Tedros Adhanom Ghebreyesus telefonicky v pondelok požiadal premiéra SR Roberta Fica (Smer-SD), aby vláda SR…

19. 05. 2025 | Aktualizované 19. 05. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
19. 05. 2025 | Aktualizované 19. 05. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Simona Zacharová k zákonu o mimovládkach: Zákon je prijatý, ale to je len začiatok

Novela zákona o neziskových organizáciách prináša vyššiu transparentnosť, zúčtovateľnosť a dôveryhodnosť do oblasti, ktorá dlhé roky čelí nejasnostiam. Myslí si…

19. 05. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
19. 05. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Zomrel konštruktér ruských rakiet Iskander, za veľmi zvláštnych okolností

Za zvláštnych okolností v Rusku zomrel tamojší inžinier a konštruktér Vladimir Nedošivin, ktorý sa spolupodieľal na vývoji balistických rakiet Iskander

19. 05. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
19. 05. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Kauza muž so sekerou. Demokrati podávajú trestné oznámenia na premiéra a nielen to. Tvrdia, že všetko je inak

Politická strana Demokrati podáva trestné oznámenia na premiéra Roberta Fica . Ako informovali, podávajú ho pre tlačovú konferenciu Smeru nazvanú…

19. 05. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
19. 05. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Prieskum: Voľby by vyhrali progresívci, Republika predbehla Hlas

Ak by sa parlamentné voľby konali v polovici mája, vyhralo by ich Progresívne Slovensko so ziskom 21,9 percenta hlasov. Vyplýva…

19. 05. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
19. 05. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Odkaz cez ruskú televíziu: Putin varoval Donalda Trumpa, aby mu prestal diktovať svoje podmienky

Ruský prezident Vladimir Putin varoval amerického prezidenta Donalda Trumpa, aby prestal diktovať Rusku podmienky prímeria, píše Will Stewart a Jordana…

19. 05. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
19. 05. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Ďalší rozbroj vo vláde – pandemická dohoda. Prezident prelomil mlčanie

Prezident SR Peter Pellegrini považuje za nezodpovedné dobrovoľne si obmedziť prístup k najnovším vedeckým informáciám a zamedziť si možnosť aktívnej…

19. 05. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
19. 05. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny: Ukrajina a Európa sa obáva, že Trump a Putin sa dnes dohodnú bez nich

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

19. 05. 2025 | Aktualizované 19. 05. 2025 | Zo zahraničia | 7 min. čítania | 0 komentárov
19. 05. 2025 | Aktualizované 19. 05. 2025 | Zo zahraničia | 7 min. čítania | 0 komentárov

Kto “vykostí” Demokratov? Jedna osoba by sa našla…

Päťpercentné kvórum na prienik do parlamentu sa snaží dosiahnuť mnoho menších strán. A kým napríklad koaličná SNS postupne padá, Demokrati…

19. 05. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
19. 05. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

Prezidentská kancelária potvrdila, že Rusko na rokovaniach v Istanbule predložilo Ukrajine niekoľko požiadaviek

Prezidentská kancelária potvrdila, že Rusko na rokovaniach v Istanbule predložilo Ukrajine niekoľko požiadaviek. Medzi nimi je stiahnutie ukrajinských ozbrojených síl…

19. 05. 2025 | Aktualizované 19. 05. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
19. 05. 2025 | Aktualizované 19. 05. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Prokurátorka zamietla sťažnosti voči obvineniu Michala Šureka a spol.

Prokurátorka odboru závažnej kriminality Generálnej prokuratúry SR zamietla v utorok (13. 5.) sťažnosti voči obvineniu, ktoré podali prokurátor Michal Š.…

19. 05. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
19. 05. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Prezidentské voľby v Rumunsku vyhral starosta Bukurešti

Starosta Bukurešti Nicušor Dan vyhral prezidentské voľby v Rumunsku so ziskom 53,60 % hlasov

19. 05. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
19. 05. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Slovenskí fanúšikovia reagovali na neúspech. Nešetrili kritikou, žiadajú Šatanovu hlavu

Slovenskí hokejisti nezvládli súboj o postup z A-skupiny na majstrovstvách sveta proti Lotyšsku. Prehra 1:5 znamenala, že aj v prípade…

19. 05. 2025 | Aktualizované 19. 05. 2025 | Šport | 5 min. čítania | 0 komentárov
19. 05. 2025 | Aktualizované 19. 05. 2025 | Šport | 5 min. čítania | 0 komentárov

Priama linka: Experti exkluzívne pre HS komentujú snahu pobaltských štátov sabotovať cestu Fica do Moskvy

Pobaltské štáty a Poľsko nedávno nepovolili prelet nášho vládneho špeciálu ponad svoje územie a snažili sa tak zmariť cestu premiéra…

19. 05. 2025 | | 2 min. čítania | 0 komentárov
19. 05. 2025 | | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Ochrana ľudí v online priestore, alebo obyčajná cenzúra? Šutaj Eštok sa činí, ibaže…

Sme svedkami neustále stupňujúceho sa napätia – ako v reálnom živote , tak v online priestore. Práve ten je na…

19. 05. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov
19. 05. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov

„Nový začiatok“? Talianska premiérka Meloniová včera hostila rokovania EÚ a USA

Lídri EÚ, Talianska a USA sa v nedeľu zišli v Ríme, aby opäť diskutovali o troch kľúčových oblastiach – obchode,…

19. 05. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
19. 05. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Arestovyč kritizoval Zelenského aj jeho režim. A vlastne, nepovedal nič nové

Bývalý poradca ukrajinskej prezidentskej kancelárie Alexej Arestovyč sa vyjadril, že „najväčším nepriateľom Ukrajiny je Zelenskyj a jeho ľudia, Putin je…

19. 05. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
19. 05. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov

Putin verí, že jeho jednotky budú schopné prelomiť ukrajinskú obranu a plne ovládnuť štyri regióny

Ruský prezident Vladimir Putin verí, že jeho jednotky budú schopné prelomiť ukrajinskú obranu do konca roka a plne ovládnuť štyri…

19. 05. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
19. 05. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Pápež Lev XIV. hovorí, že rodina je založená na „zväzku medzi mužom a ženou“, obhajuje dôstojnosť nenarodených detí

Pápež tiež zdôraznil prirodzenú dôstojnosť starších ľudí a prisťahovalcov a vyzval vedúcich predstaviteľov, aby sa usilovali o mier, informuje Foxnews

19. 05. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
19. 05. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

V Handlovej sa stalo nemysliteľné: Premiér otvoril tabuizovanú tému

Robert Fico sa na mítingu v Handlovej okrem iného vyjadril, že aj v krajinách, kde vládne jediná strana, sa môže…

19. 05. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov
19. 05. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov

Smer-SD odmieta návrh pandemickej dohody v súčasnej podobe

Koaličný Smer-SD rázne odmieta súčasné znenie pandemickej dohody. Členovia strany sú presvedčení, že dohoda aktuálne nezohľadňuje zásadné pripomienky SR, podkopáva…

19. 05. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
19. 05. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Toto robia muži, keď sa ich polovičky rozhodnú ísť nakupovať...

Ktokoľvek tvrdí, že džentlmeni vymreli, s najväčšou pravdepodobnosťou nepočul o instagramovom účte "Miserable Men". Ten zhromažďuje a zverejňuje fotografie manželov a…

19. 05. 2025 | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Ruský prezident Vladimir Putin a americký prezident Donald Trump sa počas, viac ako dve hodiny trvajúceho telefonátu venovali okrem konfliktu na Ukrajine aj iným otázkam. Diskutovali o potencionálnej vzájomnej výmene väzňov, normalizácii rusko-amerických vzťahov alebo o Iráne. Píšu o tom agentúry AFP a TASS s odvolaním sa na zahraničnopolitického poradcu ruského prezidenta Jurija Ušakova.

 

06:28

V Dánsku zadržali 28-ročného muža na základe podozrení z nákupu dronov, ktoré mali byť určené na teroristický útok palestínskeho militantného hnutia Hamas.

Včera 19:51

Minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Richard Takáč (Smer-SD) v Bratislave rokoval s partnermi o riešení narastajúceho problému túlavých psov v obciach, predovšetkým na východnom Slovensku. Na pracovnom stretnutí sa zúčastnili aj štátny tajomník Ministerstva vnútra SR Michal Kaliňák, zástupcovia Úradu splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity, Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS), Komory veterinárnych lekárov SR, Štátnej veterinárnej a potravinovej správy SR, poslanci Národnej rady SR a predstavitelia tretieho sektora.

Včera 19:51

Povolenie vstúpiť do Pásma Gazy dostalo deväť kamiónov s humanitárnou pomocou, ktoré tam Izrael vpustí po viac ako dvoch mesiacoch blokovania všetkej pomoci. Koordinátor humanitárnej pomoci OSN Tom Fletcher to označil za „kvapku v mori“.

Včera 19:50

Maďarská poslankyňa Európskeho parlamentu za opozičnú Demokratickú koalíciu Klára Dobrevová na Facebooku oznámila, že bude podporovať každý druh tlače, ktorej činnosť bude obmedzovaná pripravovaným zákonom vládnej strany Fidesz. Cieľom zákona je zabrániť fungovaniu médií a mimovládnych organizácií, ktoré ohrozujú suverenitu Maďarska.

Včera 19:49

.

Rusov vyhodili z MS ako psov, no zápasy tam vysielajú. Je to zrada, reagoval bývalý skvelý hokejista

Z majstrovstiev sveta nás vyštvali, takže by sa v Rusku vôbec nemali vysielať. To je názor bývalého reprezentačného obrancu Viačeslava…

19. 05. 2025 | Šport | 2 min. čítania | 0 komentárov
19. 05. 2025 | Šport | 2 min. čítania | 0 komentárov

Ľudia uvideli pravú tvár svojich „priateľov“ a zahanbili ich na internete

Ľudia uvideli pravú tvár svojich „priateľov“ a zahanbili ich na internete: Ľudia kladú veľký dôraz na priateľstvá. Nedávny výskum ukázal,…

19. 05. 2025 | 0 komentárov

Šutaj Eštok: Krízové riadenie treba zreformovať, vznikne nový útvar

Krízové riadenie štátu treba podľa ministra vnútra Matúša Šutaja Eštoka zreformovať. Na ministerstve vnútra tak vznikne útvar pre krízové riadenie.…

19. 05. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
19. 05. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Ruská odpoveď na spackané pirátsvo - po prvýkrát zadržalo Estóncom tanker, ktorý opustil ich prístav

Rusko, 19. mája 2025 - Rusko prvýkrát zadržalo tanker, ktorý opustil estónsky prístav Sillamäe, predtým zadržali lode iba Estónci. Informuje…

19. 05. 2025 | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Gyimesi si podal premiéra: „Hlas proti, ruka za – sankcie sú mor, ale len kým o nich netreba hlasovať“

Bývalý poslanec György Gyimesi si na Facebooku podal premiéra v súvislosti s ďalším balíkom sankcií, ktoré chce na Rusko uvaliť Európska únia.…

19. 05. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
19. 05. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Unikátny Kornet je schopný preniknúť do akéhokoľvek západného obrneného vozidla

Rusko, 19. mája 2025 - Riadená strela ruského protitankového komplexu \"Kornet\" je schopná preniknúť cez akýkoľvek model západných obrnených vozidiel,…

19. 05. 2025 | 0 komentárov

Bidenovi diagnostikovali „agresívnu“ rakovinu prostaty

Bývalému 82-ročnému prezidentovi USA Joeovi Bidenovi diagnostikovali rakovinu prostaty, ktorá sa rozšírila do kostí, uvádza sa v nedeľňajšom vyhlásení jeho…

19. 05. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
19. 05. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Milan Šupa

Gustáv Murín

Marek Brna

Andrej Sablič

Michal Durila

Miroslav Urban

.
.
.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov