Alexander Štefuca

NAŽIVO

Spevák a skladateľ Barry Manilow oznámil, že má rakovinu pľúc a pre operáciu musí zmeniť termíny svojich januárových koncertov.

Včera 19:58

Bulharská súkromná televízna stanica bTV oznámila, že pre opakované porušovanie interných redakčných pravidiel ukončuje spoluprácu s moderátorkou Marijou Cancarovovou, ktorá viedla politické diskusné relácie. Stanica zdôraznila, že netoleruje „politický aktivizmus“.

Včera 19:55

Z prieskumu agentúry IBRiS pre denník Rzeczpospolita vyplýva, že Poliaci sú rozdelení v otázke uznávania manželstiev osôb rovnakého pohlavia uzavretých v iných štátoch EÚ. Súhlas s takýmto krokom vyjadrilo takmer 49 percent opýtaných, zatiaľ čo viac než 44 percent bolo proti.

Včera 19:11

EÚ podporila Dánsko po tom, čo USA vymenovali guvernéra štátu Louisiana Jeffa Landryho za osobitného vyslanca pre Grónsko. Grónsko je pritom súčasťou dánskeho územia.

Včera 19:10

Európska komisia vyplatila Ukrajine 2,3 miliardy eur na podporu jej verejných financií a správy. Komisia zároveň oznámila úspešné presťahovanie tepelnej elektrárne z Litvy na Ukrajinu. Elektráreň bude podľa vyjadrenia Komisie zásobovať energiou milión Ukrajincov.

Včera 18:56

Fico nevylúčil možné rozpustenie Úradu pre verejné obstarávanie. Dôvodom je podľa neho zrušenie súťaže na výstavbu úseku diaľnice D1 Turany – Hubová.

Včera 18:46

Spotová cena zlata dosiahla do 13.00 h SEČ 4410,54 USD za troyskú uncu. V pondelok tak prvýkrát prekonala hranicu 4400 USD/unca.

Včera 18:45

Turecká tajná služba zadržala tureckého štátneho príslušníka s vysokým postavením v zoskupení Islamský štát. Podozrivý bol identifikovaný ako Mehmet Gören, ktorý údajne slúžil v zoskupení Islamský štát Chórasán, kde mal za úlohu organizovať samovražedné útoky zamerané na civilistov v Afganistane, Pakistane, Turecku a Európe.

Včera 18:44

Súd vo Švajčiarsku pripustil klimatickú žalobu z Indonézie proti švajčiarskemu výrobcovi cementu Holcim. Štyria žalobcovia z ostrova Pari tvrdia, že Holcim prispieva k zvyšovaniu hladiny mora svojimi emisiami oxidu uhličitého.

Včera 18:43

Fínsko od budúceho roka zvýši hornú vekovú hranicu pre príslušníkov armádnych záloh zo 60 na 65 rokov. Cieľom je posilniť vojenskú pripravenosť Fínska voči akejkoľvek hrozbe zo strany susedného Ruska.

Včera 18:33

Lukašenko uviedol, že na území Bieloruska bude rozmiestnených maximálne desať systémov na odpaľovanie ruských balistických rakiet Orešnik.

Včera 18:32

Libanon oznámil, že pri izraelskom útoku v blízkosti mesta Sidon zahynuli traja ľudia. Podľa Izraela boli terčom zásahu operatívci Hizballáhu.

Včera 18:29

Izraelská vláda schválila zatvorenie vojenskej rozhlasovej stanice, pričom zamietla námietky generálnej prokuratúry, ktorá upozornila, že tento krok ohrozuje slobodu médií.

Včera 16:59

Babiš označil českú muničnú iniciatívu, ktorá je súčasťou pomoci pre Ukrajinu, za v princípe dobrú vec, otázne však podľa neho zostáva, či bola bez korupcie.

Včera 16:58

Riabkov uviedol, že Rusko a USA zaznamenávajú v rokovaniach o pláne na ukončenie vojny na Ukrajine „pomalý pokrok“.

Včera 16:57
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Štefuca pre HS: Je to choré! Na sklonku existencie spaľovacích motorov vytvoríme ťažko splniteľnú normu, podľa ktorej sa budú nové motory predávať len pár rokov

V EÚ z trhu úplne zmizli lacné autá za nejakých 10, 12 alebo 14 tisíc, ktoré by boli nielen moderné a bezpečné, ale aj šetrné k životnému prostrediu. Uspokojili by veľmi širokú skupinu motoristov, ktorí by si ich radi kúpili, ale nemôžu. Vďaka množstvu predpisov a nariadení totiž v európskych autách musia byť rôzne, nielen bezpečnostné systémy, ktoré sú často úplne zbytočné a ceny nových áut pokojne aj zdvojnásobia

Alexander Štefuca
Na snímke Alexander Štefuca / Foto: HS
❚❚
.

Európska komisia ale aj naďalej prichádza s ďalšími návrhmi a úpravami, ako nedávno s nariadením, podľa ktorého by všetky vozidlá v Únii, ktoré majú viac, ako 10 rokov, mali na STK chodiť každý rok. V čom je toto nariadenie úplne mimo a aké sú ďalšie „chuťovky“ z dielne európskych inštitúcií, ktoré motoristom zbytočne komplikujú život?

Je elektromobilita skutočne jedinou a správnou cestou na riešenie všetkých problémov v automobilovej doprave, nielen tých klimatických? Je už Čína automobilovou veľmocou, ktorá bude v budúcnosti určovať trendy? Prečo tam dokážu robiť lacné a pritom vôbec nie zlé autá? Ako vyzerajú tamojšie cyklotrasy, najmä v porovnaní s tou, ktorá je na Slovensku najslávnejšia a nachádza sa na bratislavskom Vajanského nábreží? Majú donedávna vychytené a prestížne európske autosalóny časy svojej slávy už za sebou? Akú logiku má zaviezť do praxe momentálne nesplniteľnú normu Euro 7, keď sa nanovo vymyslené a vyrobené motory budú predávať iba niekoľko rokov? A prečo nás asi neminie nová kategorizácia vodičských preukazov?

Rozprávali sme sa s motoristickým novinárom, Mgr. Alexandrom Štefucom.

 

Alex, kým sa dostaneme k autosalónu v Šanghaji, emisným normám, cyklopruhom a iným témam, dajme si niečo na zahriatie. Isto si zachytil, že Európska komisia prišla s ďalším „zaujímavým“ návrhom, podľa ktorého majú všetky autá v EÚ, ktoré sú staršie ako 10 rokov, chodiť na STKčku každý rok. Únia tak chce bojovať s nehodovosťou, ale zlý technický stav vozidla je v rámci EÚ podpísaný pod menej, ako jedným percentom zo všetkých nehôd.

.

Súhlasím s tým, že percento nehôd, ktoré boli spôsobené zlým technickým stavom vozidla, je naozaj zanedbateľné. Hovoria o tom dokonca aj naše, slovenské štatistiky. A práve preto ma prekvapuje, ako presne vie EK presne kvantifikovať, koľkým nehodám sa tak bude dať zabrániť a koľko tisíc životov sa tak podarí zachrániť a predĺžiť. Fascinuje ma, odkiaľ berú takéto presné čísla. Sú to totálne hausnumerá.

 

Viac vo video rozhovore. Text pokračuje pod videom:

 

Rozhovor si môžete vypočuť:

.

 

Úprimne, tento návrh pokladám za ďalší dôkaz zúfalých pokusov meniť niečo na európskom trhu, nejakým spôsobom násilne zmeniť štruktúru automobilov. Mohol by som o tom dlho rozprávať, ale skrátim to.

Nemyslím si, že ak pošleme 10 ročné autá každý rok na technickú kontrolu, ľudia sa ich začnú zbavovať, buďme realisti. Za STK je to pár desiatok eur a možno niekoľko desiatok minút zdržania, navyše budeme vedieť, že máme auto v poriadku a ide sa ďalej. Takže ak sa hovorí o tom, že je tu tendencia „znepríjemniť“ život majiteľom 10–ročných áut, aby sa ich zbavovali, nedá sa to ani porovnať s investíciou minimálne niekoľko tisíc eur, ktoré musíš investovať, ak si chceš kúpiť novšie auto.

Malo to byť naopak. Už oveľa skôr sme mali podporiť kúpu nových vozidiel iným spôsobom. Nové autá sa nemali tak predražovať, pretože ľudia sa už pri tých cenách chytajú za hlavu, teda ak sa rozprávame o cenovo dostupných autách. Drahé automobily sa totiž budú predávať stále, niektorí ľudia budú mať vždy veľa peňazí. Ale ak sa rozprávane o autách za 10, 12 alebo 14 tisíc, ktoré by si ľudia veľmi radi kúpili, tak tieto už neexistujú. Malé rodinné autá sú vďaka všetkým možným predpisom naplnené toľkými hovadinami, že jednoducho nie je možné, aby stáli 10 alebo 14 tisíc eur, také lacné už byť nemôžu.

Alexander Štefuca
Na snímke Alexander Štefuca / Foto: HS

Čo tým chcem povedať? Už oveľa skôr sme mali umožniť ľuďom kúpiť autá napríklad podľa normy Euro 6, ktorá je veľmi čistučká. Buďme realisti, autá s Euro 6 sú naozaj veľmi čisté, majú príjemnú spotrebu aj emisie. A tie prestarnuté autá sa mali z našich ciest postupne vytrácať, s čím úplne súhlasím. Takto by sme eliminovali množstvo zlých emisií zo starých áut a razom by sme si pomohli.

.

Tým, že budeme autá staršie ako 10 rokov posielať každý rok na STK, ľuďom neponúkame žiadnu alternatívu. Ak tie autá budú v dobrom technickom stave a emisie budú mať také, ako pred 10 alebo 15–timi rokmi, budú jazdiť naďalej a naďalej budú aj znečisťovať životné prostredie.

 

Zaujímavá je štatistika, podľa ktorej na jednu nehodu spôsobenú zlým technickým stavom vozidla, pripadá asi 80 nehôd spôsobených stretom so zverou, takže úplne šialený nepomer.

Áno. A ak sa teda ideme rozprávať aj o ochrane života a zdravia, už dávno sme mali pracovať na zlepšovaní vodičských zručností. Aby ľudia vedeli, ako sa napríklad tej zveri dá vyhnúť, ako sa vozidlo správa keď ideš 80–kou a vybehne ti tam jeleň.

Nie som Európska komisia a nebude tu teraz vyťahovať presné čísla, že koľko tisíc ľudských životov by sme zachránili, ak by ľudia vedeli zvládnuť svoje vozidlo alebo keby vedeli brzdiť. Bol by si prekvapený, koľko ľudí v medzných situáciách nevie brzdiť tak, aby sa zároveň komfortne vyhli prekážke. Aj toto by razom prispelo k tomu, že tu bude menej dopravných nehôd a tým pádom viac zachránených životov.

 

Videl som zostrih rozhovoru so šéfom vývoja motorov v Mladej Boleslavi na tému normy Euro 7. Návrh EK má okolo 6900 strán a je plný odkazov na zákony a ďalšiu legislatívu. Dlho to museli lúskať právnici, aby motorkárom dali nejaký zrozumiteľný výstup a keď si to tí inžinieri prečítali, zistili, že nič také sa momentálne nedá postaviť.

Poznám ten rozhovor, veľa vecí, o ktorých hovorím, z neho vychádza. Aj tá myšlienka, aby sme ľuďom dopriali autá s normou Euro 6, lebo tie sú dostatočne čisté. A nešpekulujme s nesplniteľnou normou Euro 7, aj keď sa nakoniec trochu korigovala. V zmysle, že teda dobre, do roku 2035 – keď to zakážeme úplne – ešte môžeme vyrobiť „pár“ motorov…

Veď je to choré. Na sklonku existencie spaľovacích motorov v Európe vytvoríme ťažko splniteľnú normu, podľa ktorej sa budú nové motory predávať iba pár rokov.

Alexander Štefuca
Na snímke vpravo Alexander Štefuca / Foto: HS

A nie je to len o motoroch, teda motorkárske veci. Oni zistili, že vozidlo emituje rôzne častice napríklad z bŕzd a pneumatík. Začali sa teda škrabať za uchom, že hm hm hmmm, aj toto by sme mali nejak obmedziť. A mali by sme tým autám dať teda aj iné gumy, ktoré sa pokiaľ možno nebudú nijak odierať…

.

No výborne. Čiže my 100 rokov vyvíjame pneumatiku a vieme, že aby mala dobré jazdné vlastnosti, musí sa nejak odierať a tým pádom po nej zostávajú aj nejaké zvyšky.

No ale toto my nechceme. Chceme iné gumy. A chceme aj iné brzdy, lebo brzdový prach je škodlivý.

Lenže, my zatiaľ nemáme možnosti ako zistiť a otestovať, či to bude fungovať. Takže výrobcovia teraz musia vymyslieť a postaviť kompletne nový testovací reťazec, ako budeme merať, či spĺňame tie nové normy emisií pneumatík a brzdového prachu.

A ešte jedna vec je tam pozoruhodná. Vozidlá, ktoré ty, ja, ktoré my všetci  používame, spĺňajú povedzme 80 % rozptyl meteorologických a klimatických podmienok na Zemi. Lebo veď nechodíme nimi na Severný pól a neviem, či si niekedy bol v Afrike na Sahare so svojim autom… Asi nie. Čiže nikdy si ho nevystavil extrémom, 50 a viac stupňovým teplotám alebo extrémnemu chladu, na takých miestach si s ním nikdy nebol. A naše autá napriek tomu zvládajú 80 percent zo všetkých možných podmienok na Zemi.

Ale, máme tu zase návrh. Že nie, nie, my predsa potrebujeme autá, ktoré to budú spĺňať na 100 % a budú sa rovnako správať na Severnom póle aj v srdci Sahary.

.

Takže to sú choré návrhy, s ktorými sa tu pracuje a bojuje, aby všetky tie emisie boli nižšie a akože „pod kontrolou“ a ja by som sa vôbec nečudoval, ak by tí výrobcovia rezignovali a povedali – my už asi ani nebudeme vyvíjať nové motory a necháme to prosto tak, prejdeme na tú elektromobilitu. A to je – medzi riadkami – vlastne aj zámerom tohto všetkého, prejsť na elektromobily.

A potom sa zistí, že elektromobily majú ešte väčšie emisie pneumatík, lebo sú ťažké. Na druhej strane, majú menšie emisie bŕzd, lebo sa používajú minimálne. Ale tieto autá majú aj devastačný vplyv na cestné komunikácie, lebo sme nikdy nemali osobné autá, ktoré mali 2,5 tony a viac. Dnešné elektroautá majú bežne s vodičom 2,75 tony.

Alexander Štefuca
Na snímke Alexander Štefuca / Foto: HS

Už sa uvažuje o tom, že urobíme nové vodičské preukazy, lebo veď máme do 3,5 tony. Ale keď iba samotné auto má skoro 3 tony a chceš tam naložiť 600 kíl, tak už nie si do 3,5 tony. Takže už sa reálne zvažuje, že bude nová kategorizácia vodičských preukazov.

Eletroautá ako samotný produkt sú fajn, dajú sa úplne bez problémov používať, dá sa s nimi ísť aj na dlhšiu trasu – už aj ja som sa to naučil – a aj nabíjať už to pomaličky kde máme, sieť nabíjacích staníc sa rozširuje. Ale nerobme z nich jediné a univerzálne riešenie mobility, lebo to nie je jediné, univerzálne dobré riešenie mobility.

 

.

Nedávno si bol na autosalóne v Šanghaji. Okolo 70 % vystavených áut boli elektromobily alebo hybridy. Trend je teda asi nezvratný.

Ja by som z toho vyčlenil hybridy. Hybridizácia tu mala byť už dávno. Ak by sme ich využívali, mnohým problémom sa dalo predísť.

Hybrid je vozidlo, ktoré využíva dva druhy pohonu, to znamená elektrický a spaľovací motor. Či už benzínový alebo zaznávaný dieselový. A zároveň je to vozidlo schopné rekuperácie, regenerácie tej kinetickej energie. Čudujem sa, že sme pri 130–ročnom vývoji automobilov začali až teraz, v hodine 12–tej, riešiť uchovávanie energie.

Akákoľvek hybridizácia, od mild-hybridu cez hybrid až po plug-in hybrid, tu mala byť už dávno. Aj keď, tie plug-in hybridy sú trošku takým podvodom, akože – trošku by som ťa aj chcel bozkať, ale nemal by som, lebo som ženatý. Taký je plug-in hybrid.

Ale je fajn, zvykám si na to, teraz už majú lepšie dojazdy, lepšie batérie, rýchlejšie nabíjanie. Kedysi som ich nenávidel, nemal som plug-iny rád, ale teraz sa mi zdá ako celkom normálne, rozumné riešenie.

V Číne naozaj veľmi zásadne potrebujú riešiť emisie, aj lokálne. Teraz sa nebavme o výrobe elektrickej energie uhoľnými elektrárňami, to je večná téma. Že keď vyrábame neekologickú elektrinu, nemôžeme ani elektroautá považovať za ekologické. V tých mestách tam je už elektromobily vidieť všade. Nemám presné čísla, ale možno už aj polovica áut je tam elektrická. Na ulici to vnímaš, cítiš, počuješ, je to tak trochu ako v sci-fi filme.

Áno, tamojšia vláda despoticky a komunisticky povedala, že keď chceš nové auto so spaľovacím motorom, potrebuješ naň značky na auto so spaľovákom a zaplatíš za ne veľa peňazí. Takže si dvakrát rozmyslíš, či chceš také auto alebo si zoberieš normálne značky na elektroauto. Je tam jasne definované, že budú podporovať elektromobilitu, lebo v mestách naozaj musia niečo robiť so smogom. Samozrejme, majú tam aj veľa možností nabíjania a reálne je tam elektromobil už úplne normálny, bežný, každodenný produkt.

.

99 % áut na ulici som nespoznával, nevedel som, čo je to za značku, nepoznal som tie logá. Niektoré tamojšie nové značky samozrejme už poznám, ale celkovo je ich tam toľko, že o nich vôbec netuším.

 

Stáva sa Čína automobilovou veľmocou a bude práve ona v budúcnosti určovať trendy?

Toto je veľmi ťažká otázka a asi na to nie som fundovaný odpovedať. Rozhodne sa k nám ale postupne dostávajú čínske produkty, aj keď ľudia k nim ešte nemajú veľkú dôveru. Koniec koncov, historicky tá ich kvalita nebola oslnivá, boli tam nedostatky, ale toto všetko sa Čína pokúša dobiehať.

A čo sa dizajnu týka… Bude sa meniť celá filozofia vlastníctva vozidla. V budúcnosti už nebudeš chcieť deklarovať nejaký status aj formou auta a jeho dizajnu. Niektoré automobilky tam vzhľad absolútne neriešia. Podstatné je, že to má vo vnútri veľký priestor, to sa im páči. V Číne napríklad stále fungujú MPVčka. Jednoducho keď potrebuješ priestor, tak máš MPV, jazdí ich tam veľmi veľa.

Jazdil som už s viacerými čínskymi autami, ale ich kvalitu neviem posúdiť, ja mám auto k dispozícií na týždeň. To sa nedá odhadnúť ani v prípade európskeho auta. Aj keď máš nejaké 1,0 TSI a bude mať nabehaných 100 tisíc kilometrov, tiež ti môže veľa vecí odísť.

Ale tá prvotná kvalita v zmysle, že by sa tam niečo odlupovalo alebo vŕzgalo, že by niečo nebolo dotiahnuté, to v čínskych autách už nenájdeš a už by som ich tak neznevažoval. Prvotná hmatová kvalita je fajn, Číňania majú radi také tie kudrlinky. Materiály sú kvalitné a príjemné, aj v autách nižšej kategórie. Vedia to pekne spraviť aj z lacnejších materiálov tak, ako to vedia aj niektoré šikovné baby, že sa vedia obliecť aj do lacnejších vecí a dobre to na nich vyzerá. Tie autá teda napredujú.

.

Čo sa týka vonkajšieho dizajnu, ktorý je pre nás veľmi dôležitý, nejak si s tým hlavu nelámali. Kúpili Joža Kabaňa, čo je známa veličina dizajnu Škoda, respektíve BMW, prešiel mnohými európskymi automobilkami. No a v MG – čo je ďalšia automobilka s európskym názvom, pôvodom, ale čínskymi vlastníkmi – kúpila Joža Kabaňa, lebo potrebujú robiť dizajn.

HONGQI, ďalšia značka, ktorej názov sa onedlho budeme učiť, robí napríklad aj prezidentské limuzíny a už im chýbal iba dizajnér, tak si ho kúpili v Rolls-Royce. Rolls-Royce dizajnér teraz robí dizajn pre čínske autá. A keď sme sa ho pýtali – čo si na Číňanoch najviac cení, čo robia naozaj dobre – povedal, že sú rýchli. Vraj až tak rýchli, že má problém sa im niekedy prispôsobiť.

 

Škoda, že aspoň z polovice taká rýchlosť nie je aj u nás, napríklad aj čo sa výstavby infraštruktúry týka. V bratislavskej Vrakuni sa robí asi 30 metrový most cez Malý Dunaj a má to trvať približne rok alebo aj viac.

Nebol som v Pekingu, ani na vidieku. Videl som len Šanghaj a ešte jedno „menšie“, 9 miliónové mesto. Bulvár z letiska, tri jazdné pruhy jedným smerom, tri druhým, v strede deliaci pás, kde je živý plot zastrihnutý do pravého uhla a úplne v strede nejaké dreviny a kvety. A keď prídeš do mesta, v strede kruhového objazdu máš normálne malú botanickú záhradu. Snažia sa mať aj v tých sklobetónových veľkých mestách aspoň trochu vegetácie.

Čo sa ciest týka, sú veľkorysé a široké. Treba povedať, že sa to stavalo v súčasných podmienkach, vedeli, do čoho idú. Európske mestá si so sebou nesú niekoľko storočnú históriu, takže by nebolo spravodlivé to porovnávať.

V Šanghaji nájdeš krásny cyklistický chodník, dva pruhy pre dva smery, dokonca s červeným pásom pre bežcov. Po červenom páse sa behá a po čiernom jazdia bicykle. Nie, že je to namaľované niekedy na ceste, lebo tam niekto prišiel a povedal, že sa to tam zmestí. Žiadne také, cyklisti tam jazdia oddelene a to ma prekvapilo, nečakal som to.

.

 

Ak sa mám vrátiť na začiatok rozhovoru, tvoj pohľad je teda taký, aby sme mali k dispozícii lacnejšie autá pre široké masy – napríklad s normou Euro 6 – ktoré sú k planéte šetrné a nie sú predražené rôznymi predpísanými bezpečnostnými systémami, stiahnuť z ciest veľmi staré, neekologické diesle a elektroautá, respektíve autá na iné pohony, využívať v rôznych odvetviach dopravy, nie nutne iba v osobnej?

Absolútne. Máme tu jednu značku, ktorá pohorela v testoch Euro NCAP. Ak si bežný človek ide kúpiť auto, niečo si aj preštuduje a keď niečo také vidí, tak si povie – to predsa nemôžem kúpiť, veď by som si zabil rodinu. To auto ale cez testy neprešlo preto, lebo je 7-miestne a na šiestom a siedmom sedadle – teda sedadlách vzadu v kufri – nie je tlakový spínač, ktorý by ťa informoval o tom, že decká ktoré tam sedia nie sú pripútané. To je jedna z položiek Euro NCAP hodnotenia.

Sú to úplne nezmysly. Také veci môžeš mať v BMW X7 za veľa peňazí, ale ak chceš lacné auto, ktoré je bezpečné, konštrukčne pevné a dobre brzdí, tak naozaj nepotrebuješ, aby si mal vzadu na 6. a 7. sedadle tlakový snímač na zadok.

V autách je veľa hlúpostí, ktoré ich predražujú a navyše, vodiča ako keby po troche zbavovali pozornosti a ostražitosti. Môžeš sa spoliehať na nejaké pomôcky, v dnešných autách už môžeš dať aj ruky dole z volantu, ale tá pomôcka v konečnom dôsledku nemá právnu zodpovednosť a ani nie je dokonalá a naozaj to autám zbytočne pridáva na cene.

Rôzne balíky s asistenčnými systémami stoja – a teraz budem používať naozaj len ilustračné čísla – napríklad 10 tisíc eur. V prípade 100-tisícového auta ťa to nebolí, ale pri aute za 10 tisíc ťa to bolieť bude.

 

.

Už sme spomenuli cyklopruhy v Šanghaji. Porovnajme ich s našim slávnym Vajanského nábrežím, keď sa niekto na magistráte rozhodol, že tam niečo spraví, prišiel, poobzeral sa a povedal – dáme to sem a sem. Výsledkom sú kolízie, zápchy a tie cyklopruhy sú väčšinou v podstate prázdne, atď. Čo sa na to dá povedať?

Nemám dôkazy o tom, prečo sa to robí, odkiaľ sú peniaze, ktoré sa na to míňajú. Volám to hybridné projekty, pretože sú to hybridné riešenia, ktoré na jednej strane ohrozujú cyklistov a na druhej strane hnevajú motoristov. Navyše, aj tí motoristi sú často takisto cyklistami, napríklad cez víkend. A nikto z nás nechce byť ani ohrozený, ani nahnevaný. Na tomto mieste ohrozujeme cyklistov a koniec koncov aj tie autobusy, ktoré tam s nimi kolidujú, lebo tam nie je miesto.

Vajanského nábrežie je v tomto asi najviac vykričaná ulica, ale takýchto vymyslených a namaľovaných pseudoprojektov je – nielen v Bratislave – stále viac. Nedávno som moderoval konferenciu o doprave, kde prišla pani zo stredného Slovenska a na môj veľký úžas povedala, že veď takéto riešenia často ani nepotrebujú veľa. Stačí škatuľa farby, štetec a mnohému tak vieme pomôcť… Naozaj som, ako moderátor zaplatený organizátorom tej akcie, mal problém jej to nevrátiť. Toto naozaj nie je dobré riešenie.

Ako vravím, neviem, odkiaľ na to idú peniaze a prečo sa to robí. Niektorí ľudia tvrdia, že je to umelé míňanie peňazí, iní zas, že je to preto, aby sme si to odfotili – aha, toto sme urobili. Pretože to tam – okrem toho, že to nie je bezpečné – nemá žiaden zmysel.

Ale napríklad aj trolejbusy, ktoré idú hore na Dlhé diely, idú jedným kolesom v cyklistickom pruhu, pretože ak idú mimo neho, padajú im tie parohy. Je neuveriteľné, ako si navzájom komplikujeme život a nechápem, na čo je to dobré. Prečo sa nenájde niekto, kto povie – tak priatelia, dosť, z hrušky dolu. Nie sme predsa primitívi, aby sme cyklistom nedopriali pokojne aj celú sieť vlastných cestičiek, aj keď to samozrejme nie je nič jednoduché. Ale rozhodne oddeľme cyklistov od áut.

 

Pár dní predtým, ako malo byť Vajanského nábrežie v tejto podobe uvedené do prevádzky, som sa sociálnej sieti videl video, v ktorom pani z magistrátu odpovedala na 5 otázok, ktoré s tou zmenou súviseli. Všetky odpovede sa začínali – my si myslíme, my predpokladáme, my očakávame… Ľudia tieto veci študujú 5 rokov na vysokej škole, aby vedeli správne a bezpečne navrhnúť cesty a križovatky, ale tu niekto prišiel a spravil zásah do už aj tak zlej dopravy v hlavnom meste na základe toho, že si niečo myslí a predpokladá.

.

Absolútne s tebou súhlasím a rozšírim to o jednu z mojich myšlienok. Ešte v 90-tych rokoch, keď som ako mladučký redaktor robil v Zákrute, chodili k nám dopravní inžinieri a vysvetľovali nám, ako zložito sa musí schvaľovať a študovať to, aká široká má byť nejaká cesta, aké majú byť rozhľadové pomery a podobne. V konečnom dôsledku, staval som rodinný dom a policajti mi povedali, ako mám z pozemku autom vychádzať, či môžem odbočiť aj doľava alebo môžem ísť len vpravo, lebo to nie je bezpečné.

A tu sa robia veci absolútne bez podkladov a analýzy. Ľudia sa dožadujú informácií, na základe čoho to spravili a v konečnom dôsledku aj tá prax ukázala, že na Vajanského to vôbec nie je dobré. Navyše, samotní cyklisti tvrdia, že to nie je funkčné, nemá to začiatok ani koniec, ani príchod, ani odchod…

Alexander Štefuca
Na snímke vpravo Alexander Štefuca / Foto: HS

Budujme cyklistické cestičky s rozumom a ľudia ich objavia. Ja napríklad nemám rád, keď sa už teraz kritizuje, že ideme postaviť tunel Karpaty a hneď sa zdvihne vlna nevôle. Že po prvé ten tunel nebude využívaný a po druhé, že sa na tom niekto nabalí.  Takže, na každej stavbe sa niekto nabalí. A premávka je ako voda, pôjde tadiaľ, kade to bude mať ľahšie. A dnes teda nikto nevie, ako bude tunel Karpaty využívaný.

Chcem tým povedať, že fandím cyklocestičkám, nech sa budujú a využívajú. Ale na Vajanského sa to jednoducho nepodarilo, to nie je miesto, kam sa pôjdeš bicyklovať s dieťaťom.

Bol som v Kodani a ostal som úplne vydesený, keď som autom stál na semaforoch v križovatke. Bolo tam toľko cyklistov, že som sa až zľakol. Ale tí ľudia tam asi nechodia z kopcov, ako v Bratislave napríklad z Karlovej Vsi a nevezú na bicykli dieťa do školy. Sú to nejakí miestni obyvatelia, ktorí idú do roboty a bicykel im vyhovuje. Ale ak máš ísť ty z okrajovej časti Bratislavy do centra alebo až na opačnú stranu mesta, tak jednoducho nepôjdeš na bicykli a už vôbec nepôjdeš po Vajanského.

.

 

Je správne, aby bol predaj elektromobilov podporovaný dotáciami? Je správne zaťažiť dovoz čínskych aut clami? Komu sa elektroauto oplatí a ako je to vlastne s výdržou batérie? Nie je ich výroba v konečnom dôsledku menej ekologická, ako používanie spaľovákov? V akom odvetví dopravy sú autá na elektriku ideálnou voľbou a kde má možno veľký potenciál vodíkový pohon? Stratili kedysi vychytené európske autosalóny svoj lesk a odohráva sa už všetko podstatné v Číne?

O týchto témach, ako aj ďalších anomáliách z bratislavských ulíc a ciest, sme sa rozprávali s motoristickým novinárom, Mgr. Alexandrom Štefucom.

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Miroslav Urban

Marek Brna

Gustáv Murín

Milan Šupa

Erik Majercak

René Pavlík

.
.
.

Rusko je pripravené právne potvrdiť, že nemá v úmysle napadnúť krajiny EÚ a NATO

Po skončení vojny na Ukrajine je Rusko pripravené právne potvrdiť, že nemá v úmysle napadnúť krajiny EÚ a NATO, vyhlásil…

22. 12. 2025 | Aktualizované 22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Terorista sa vyhol väzeniu za útoky nožom na moste v Rotterdame v Holandsku

Prokurátori požadovali 20-ročný trest odňatia slobody a psychológovia tvrdili, že vrah by mal niesť čiastočnú zodpovednosť, ale súd obe odporúčania…

23. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
23. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Egyptský žiadateľ o azyl obvinený v Taliansku zo sexuálneho napadnutia tínedžera

Egyptský žiadateľ o azyl bol umiestnený do predbežnej väzby v Taliansku po tom, ako bol zatknutý pre podozrenie zo sexuálneho…

23. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
23. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Zaplaťte raz a používajte už navždy! MS Office 2021 Pro za 30,25€ a Windows s 90% zľavou! Godeal24 – oslávte Vianoce s lacnými kľúčmi!

Ak potrebujete vo svojej práci program Publisher, je múdre a predvídavé zabezpečiť si verziu, ktorá ho obsahuje – a to…

23. 12. 2025 | Ekonomika | PR článok | 4 min. čítania | 0 komentárov
23. 12. 2025 | Ekonomika | PR článok | 4 min. čítania | 0 komentárov

Vo veci zaistených drog v budove Slovenského rozhlasu a televízie padla obžaloba

Vo veci zaistených drog v budove Slovenského rozhlasu a televízie padla obžaloba. Ako informovala prokurátorka Krajskej prokuratúry v Bratislave Gabriela…

22. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Generálny prokurátor reagoval na prezidentove výroky v televíznej relácii, uviedol k nim dve odborné poznámky

Generálny prokurátor Maroš Žilinka reagoval na nedeľňajšie výroky prezidenta Petra Pellegriniho v spravodajskej televízii TA3 a uviedol k nim dve…

22. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Rubio a Witkoff vedú neverejný boj o úlohu v „mierovom procese“ na Ukrajine

Americký štátny tajomník Rubio a osobitný predstaviteľ prezidenta Witkoff vedú neverejný boj o úlohu v „mierovom procese“ na Ukrajine, informuje…

22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Minister Susko podpísal s odborármi zo Zboru väzenskej a justičnej stráže kolektívnu zmluvu

Minister spravodlivosti Boris Susko podpísal v pondelok spolu s odborovým predsedom Zboru väzenskej a justičnej stráže (ZVJS) Ivanom Cabanom kolektívnu…

22. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Fínska vláda zvýšila vekovú hranicu vojakov v zálohe zo šesťdesiat na šesťdesiatpäť rokov

Fínsko oznámilo, že od budúceho roka zvýši vek záložníkov zo 60 na 65 rokov, aby posilnilo vojenskú pripravenosť voči hrozbám…

22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
.

Japonsko sa chystá opäť spustiť najväčšiu jadrovú elektráreň od katastrofy vo Fukušime

Japonské regionálne zhromaždenie v Niigate v pondelok 22. decembra podporilo plán na opätovné spustenie jadrovej elektrárne Kashiwazaki-Kariwa, najväčšej na svete,…

22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

22. 12. 2025 | Aktualizované 22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Aktualizované 22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

„Je smutné, že sa študenti nechávajú nachytať“

Podpredseda NR SR Tibor Gašpar sa vo svojom príspevku na sociálnej sieti vyjadril k výzve študentov, aby poslankyňa Paula Puškárová…

22. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Odvolaný veľvyslanec USA na Slovensku Gautam Rana vyzdvihol osobné vzťahy i vykonanú prácu

Veľvyslanec Spojených štátov v SR Gautam Rana, ktorého americká vláda odvolala z funkcie, v pondelok uviedol, že po januárovom odchode…

22. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Dopadne prezidentka Sanduová rovnako ako Čaputová, Zurabišviliová a podobné americké "stážistky"?

Moldavsko, 22. decembra 2025 - Moldavský politik Igor Dodon predpovedá začatie procesu impeachmentu prezidentky Sanduovej.   Poslanec PSRM a bývalý…

23. 12. 2025 | 0 komentárov

Kto získa Donbas? Vance prehovoril a naznačil, čo zostáva vážnou prekážkou rokovaní

Ukrajinskí vyjednávači uznávajú nevyhnutnosť straty celého Donbasu, ale územná otázka zostáva hlavnou prekážkou v rokovaniach, vyhlásil viceprezident USA Vance v…

22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Zomrel britský spevák Chris Rea, symbolicky pár dní pred Vianocami

Britský spevák a skladateľ Chris Rea, známy najmä vianočným hitom z 80. rokov „Driving Home for Christmas“, zomrel vo veku…

22. 12. 2025 | Kultúra | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Kultúra | 2 min. čítania | 0 komentárov

V Rumunsku sa otvorí nové centrum NATO, čím sa zdvojnásobia dodávky zbraní na Ukrajinu

Tým sa vyrieši problém „naliehavých potrieb v oblasti protivzdušnej obrany, a predovšetkým rakiet, munície atď.,“ zhodnotili odborníci z Defense Express,…

22. 12. 2025 | | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Tesco zosmiešňovalo svoje zamestnankyne. Opozičné sufražetky sú ticho. Bekmatov: Zvážim založenie odborov

Týchto pár riadkov nevenujem tomu, aby som kopal do Fera Jokea. Každý príčetný človek musí jeho incident odmietnuť. Kto sa…

22. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

NHL zostavila pomyselný najlepší olympijský výber Slovenska

Oficiálna stránka NHL pred blížiacimi sa Zimnými olympijskými hrami 2026 v Miláne a Cortine publikovala článok, v ktorom zostavila výber…

22. 12. 2025 | 0 komentárov

Vladimír Prorok pre HS: Elity majú len PR a Európska únia stratila schopnosť riešiť vlastné problémy. V dnešnej podobe nemôže fungovať

Český politológ a analytik Vladimír Prorok v rozhovore pre Hlavné správy hovorí o príčinách narastajúcich politických konfliktov v Európe aj…

22. 12. 2025 | Rozhovory | 15 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Rozhovory | 15 min. čítania | 0 komentárov

Tvrdý režim. Hráči Manchestru City podstúpia po Vianociach váženie. Kouč Guardiola ich drží na uzde

Hráči anglického futbalového klubu Manchester City po Vianociach podstúpia váženie, aby tréner Pep Guardiola skontroloval, či počas sviatkov nepribrali. Španielsky…

22. 12. 2025 | 0 komentárov

.

Putinov vyslanec Dmitriev opúšťa USA — “Nasledujúca zastávka: Moskva”. Witkoff reaguje

Generálny riaditeľ Ruského fondu priamych investícií Kirill Dmitriev, ktorý je zároveň osobitným zástupcom ruského prezidenta pre investície a hospodársku spoluprácu…

22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Čína tvrdí, že vyvinula vlastný čip umelej inteligencie, ktorý je porovnateľný s americkým čipom Nvidia

Čína tvrdí, že vyvinula vlastný čip umelej inteligencie, ktorý je porovnateľný s americkým čipom Nvidia, informuje Caixin Global

22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Trump zaskočil mnohých. Odvolal 29 diplomatov z veľvyslaneckých postov, aj na Slovensku

Americká vláda odvoláva takmer 30 kariérnych diplomatov z postov veľvyslancov alebo iných vysokých pozícií na ambasádach. Toto rozhodnutie sa týka…

22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Európska únia nakoniec použije ruské aktíva na úhradu nákladov na vojnu na Ukrajine

Európska únia jedného dňa použije zmrazené ruské aktíva na pomoc Ukrajine, hoci sa na tom lídri na minulotýždňovom samite nedohodli.…

22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Výsledkom plaveckého maratónu vo Zvolene je finančná podpora pre trojročnú Natálku

Dvanásť hodín vytrvalosti, stovky záberov a tisíce metrov spojili športovcov aj verejnosť na zvolenskej mestskej plavárni. Výsledkom plaveckého maratónu je…

22. 12. 2025 | Regióny | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Regióny | 2 min. čítania | 0 komentárov

Požiar bytu v Skalici spôsobil škodu predbežne vyčíslenú na 80.000 eur

Hasiči zasahovali v nedeľu vo večerných hodinách pri požiari bytu na prvom poschodí bytového domu v Skalici, ktorý spôsobil silné…

22. 12. 2025 | Regióny | 1 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Regióny | 1 min. čítania | 0 komentárov

Nebezpeční ukrajinskí priatelia maďarskej strany Tisza

Objavili sa ďalšie dôkazy o tom, že Ukrajinec Roland Ceber Ivanovič, ktorý bol predtým z Maďarska vyhostený pre podozrenie zo…

22. 12. 2025 | 0 komentárov

Nemecko ruší niektoré vianočné trhy. Gabbardová otvorene a bez servítky: Táto ideológia je najväčšou samostatnou hrozbou!

„Keďže sa blížia Vianoce, práve teraz v Nemecku rušia vianočné trhy kvôli tejto hrozbe.“ Riaditeľka Národnej spravodajskej služby Tulsi Gabbardová…

22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Spevák a skladateľ Barry Manilow oznámil, že má rakovinu pľúc a pre operáciu musí zmeniť termíny svojich januárových koncertov.

Včera 19:58

Bulharská súkromná televízna stanica bTV oznámila, že pre opakované porušovanie interných redakčných pravidiel ukončuje spoluprácu s moderátorkou Marijou Cancarovovou, ktorá viedla politické diskusné relácie. Stanica zdôraznila, že netoleruje „politický aktivizmus“.

Včera 19:55

Z prieskumu agentúry IBRiS pre denník Rzeczpospolita vyplýva, že Poliaci sú rozdelení v otázke uznávania manželstiev osôb rovnakého pohlavia uzavretých v iných štátoch EÚ. Súhlas s takýmto krokom vyjadrilo takmer 49 percent opýtaných, zatiaľ čo viac než 44 percent bolo proti.

Včera 19:11

.

Aj takto vyzerali staré telefóny. Dnes sú mnohé z nich na smiech

Staré telefóny sú dokonalou pripomienkou čias, keď výrobcovia ešte len hádali, aká veľkosť zariadenia je pre človeka ideálna. Dizajnéri sa…

22. 12. 2025 | 0 komentárov

Explózia výbušného zariadenia zabila ďalšieho ruského generála

Vysokopostavený ruský generál zahynul v pondelok na juhu Moskvy, keď explodovalo výbušné zariadenie umiestnené pod jeho autom. Ruský vyšetrovací výbor…

22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Nové zistenia o pandemických machináciách potvrdzujú podozrenia

Vedci nepriznali miliónové dotácie od záujmových skupín v čase boja proti covidu

22. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov

Ústavný súd v zajatí progresivistickej ideológie

Ak sa mnohí z nás nádejali, že zloženie Ústavného súdu, kde všetkých kandidátov vyberala parlamentná väčšina v roku 2019 bude…

22. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Online priestor zaplavili v súvislosti s vianočnými trhmi v Nemecku falošné videá

Po nedávnych smrtiacich útokoch boli na nemeckých vianočných trhoch sprísnené bezpečnostné opatrenia. Ak by sa však malo veriť niektorým online…

22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
22. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Miroslav Urban

Marek Brna

Gustáv Murín

Milan Šupa

Erik Majercak

René Pavlík

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov