Alexander Štefuca

NAŽIVO

V USA padol jeden z najväčších jackpotov v histórii lotérií – obyvateľ Arkansasu vyhral 1,817 miliardy dolárov vo vianočnom žrebovaní, keď uhádol šesť čísel.

Výherné čísla boli 04, 25, 31, 52 a 59, pričom číslo Powerballu bolo 19.

Výherca môže získať naraz 835 miliónov dolárov , alebo si rozložiť vyplácanie väčšej sumy na 30 rokov.

Je to druhý rekord výhier v histórii lotérie. Rekordným zostáva jackpot vo výške 2,04 miliardy dolárov, ktorý v novembri 2022 vyhral obyvateľ Kalifornie.

13:52

Zomrela ruská herečka Viera Alentova, známa hlavnou úlohou vo filme „Moskva slzám neverí“, ktorý v roku 1981 získal Oscara v kategórii „Najlepší cudzojazyčný film“ 1981.

83-ročná herečka sa počas poslednej rozlúčky s hercom Anatolijom Lobotským, niekoľko minút po tom, ako uvidela rakvu s jeho telom, “necítila dobre”. Privolali jej sanitku a naliehavo ju hospitalizovali. Krátko po hospitalizácii u nej nastala klinická smrť a krátko na to zomrela, ako príčinu smrti stanovili akútny infarkt myokardu, ktorý spôsobila trombóza.

Alentová a Lobotský spolu hrali vo filme „Závisť bohov“ z roku 2000, ktorý nakrútil Vladimir Meňšov, manžel Alentovej.

Viera Alentova
Na snímke Viera Alentova / Foto: Telegram
13:47

Peskov uviedol, že Rusko predložilo ponuku Francúzsku ohľadom väzneného francúzskeho vedca Laurenta Vinatiera, ktorému pre obvinenia zo špionáže hrozí 20 rokov väzenia.

13:44

Peskov povedal, že Putin už poslal vianočné pozdravy Trumpovi. Putin podľa neho plánuje vo večerných hodinách telefonovať so svetovými lídrami, Trump ale medzi nimi nie je.

13:00

Moskva dementovala správu agentúry Bloomberg o tom, že Rusko má v úmysle požadovať zásadné zmeny v najnovšej verzii amerického mierového plánu pre Ukrajinu.

12:59

Gideon Saar odmietol kritiku zo strany 14 krajín v súvislosti s plánom Izraela zriadiť na okupovanom Západnom brehu Jordánu ďalších 19 osád ako diskriminačnú voči Židom.

11:27

Ukrajinský dronový útok spôsobil požiar v meste Temriuk, kde sa zapálili nádrže s ropnými produktami, oznámili tamojší predstavitelia.

11:18

Prokuratúra v Istanbule oznámila, že v Turecku zadržali 115 predpokladaných členov teroristickej organizácie Islamský štát, ktorí údajne plánovali útoky počas vianočných sviatkov a novoročných osláv v Turecku.

09:46

Súostrovie Palau prijme z USA 75 migrantov v rámci dohody v hodnote 7,5 milióna dolárov, oznámili v stredu predstavitelia oboch krajín.

09:22

Nemecká ministerka pre rozvoj vyzvala na intenzívnejšie medzinárodné úsilie s cieľom ukončiť konflikt v Sudáne. Upozornila, že nesmie zostať prehliadaný.

09:21

Španielsky kráľ Filip VI. vyzval Španielov, aby chránili „demokratické spolunažívanie“ pred nebezpečenstvami polarizácie.

08:48

Vianočný jazzový koncert v Kennedyho centre vo Washingtone bol zrušený. Hudobník Chuck Redd, vysvetlil, že koncert odvolal po tom, čo Biely dom minulý týždeň oznámil, že na budovu kultúrneho centra pridá meno Donalda Trumpa.

08:31

Kim Čong-un navštívil závod na výrobu jadrových ponoriek. Počas návštevy Kim kritizoval snahy Južnej Kórey vyvíjať vlastné jadrové ponorky a označil ich za hrozbu, ktorú treba odvrátiť.

08:24
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Štefuca pre HS: Je to choré! Na sklonku existencie spaľovacích motorov vytvoríme ťažko splniteľnú normu, podľa ktorej sa budú nové motory predávať len pár rokov

V EÚ z trhu úplne zmizli lacné autá za nejakých 10, 12 alebo 14 tisíc, ktoré by boli nielen moderné a bezpečné, ale aj šetrné k životnému prostrediu. Uspokojili by veľmi širokú skupinu motoristov, ktorí by si ich radi kúpili, ale nemôžu. Vďaka množstvu predpisov a nariadení totiž v európskych autách musia byť rôzne, nielen bezpečnostné systémy, ktoré sú často úplne zbytočné a ceny nových áut pokojne aj zdvojnásobia

Alexander Štefuca
Na snímke Alexander Štefuca / Foto: HS
❚❚
.

Európska komisia ale aj naďalej prichádza s ďalšími návrhmi a úpravami, ako nedávno s nariadením, podľa ktorého by všetky vozidlá v Únii, ktoré majú viac, ako 10 rokov, mali na STK chodiť každý rok. V čom je toto nariadenie úplne mimo a aké sú ďalšie „chuťovky“ z dielne európskych inštitúcií, ktoré motoristom zbytočne komplikujú život?

Je elektromobilita skutočne jedinou a správnou cestou na riešenie všetkých problémov v automobilovej doprave, nielen tých klimatických? Je už Čína automobilovou veľmocou, ktorá bude v budúcnosti určovať trendy? Prečo tam dokážu robiť lacné a pritom vôbec nie zlé autá? Ako vyzerajú tamojšie cyklotrasy, najmä v porovnaní s tou, ktorá je na Slovensku najslávnejšia a nachádza sa na bratislavskom Vajanského nábreží? Majú donedávna vychytené a prestížne európske autosalóny časy svojej slávy už za sebou? Akú logiku má zaviezť do praxe momentálne nesplniteľnú normu Euro 7, keď sa nanovo vymyslené a vyrobené motory budú predávať iba niekoľko rokov? A prečo nás asi neminie nová kategorizácia vodičských preukazov?

Rozprávali sme sa s motoristickým novinárom, Mgr. Alexandrom Štefucom.

 

Alex, kým sa dostaneme k autosalónu v Šanghaji, emisným normám, cyklopruhom a iným témam, dajme si niečo na zahriatie. Isto si zachytil, že Európska komisia prišla s ďalším „zaujímavým“ návrhom, podľa ktorého majú všetky autá v EÚ, ktoré sú staršie ako 10 rokov, chodiť na STKčku každý rok. Únia tak chce bojovať s nehodovosťou, ale zlý technický stav vozidla je v rámci EÚ podpísaný pod menej, ako jedným percentom zo všetkých nehôd.

.

Súhlasím s tým, že percento nehôd, ktoré boli spôsobené zlým technickým stavom vozidla, je naozaj zanedbateľné. Hovoria o tom dokonca aj naše, slovenské štatistiky. A práve preto ma prekvapuje, ako presne vie EK presne kvantifikovať, koľkým nehodám sa tak bude dať zabrániť a koľko tisíc životov sa tak podarí zachrániť a predĺžiť. Fascinuje ma, odkiaľ berú takéto presné čísla. Sú to totálne hausnumerá.

 

Viac vo video rozhovore. Text pokračuje pod videom:

 

Rozhovor si môžete vypočuť:

.

 

Úprimne, tento návrh pokladám za ďalší dôkaz zúfalých pokusov meniť niečo na európskom trhu, nejakým spôsobom násilne zmeniť štruktúru automobilov. Mohol by som o tom dlho rozprávať, ale skrátim to.

Nemyslím si, že ak pošleme 10 ročné autá každý rok na technickú kontrolu, ľudia sa ich začnú zbavovať, buďme realisti. Za STK je to pár desiatok eur a možno niekoľko desiatok minút zdržania, navyše budeme vedieť, že máme auto v poriadku a ide sa ďalej. Takže ak sa hovorí o tom, že je tu tendencia „znepríjemniť“ život majiteľom 10–ročných áut, aby sa ich zbavovali, nedá sa to ani porovnať s investíciou minimálne niekoľko tisíc eur, ktoré musíš investovať, ak si chceš kúpiť novšie auto.

Malo to byť naopak. Už oveľa skôr sme mali podporiť kúpu nových vozidiel iným spôsobom. Nové autá sa nemali tak predražovať, pretože ľudia sa už pri tých cenách chytajú za hlavu, teda ak sa rozprávame o cenovo dostupných autách. Drahé automobily sa totiž budú predávať stále, niektorí ľudia budú mať vždy veľa peňazí. Ale ak sa rozprávane o autách za 10, 12 alebo 14 tisíc, ktoré by si ľudia veľmi radi kúpili, tak tieto už neexistujú. Malé rodinné autá sú vďaka všetkým možným predpisom naplnené toľkými hovadinami, že jednoducho nie je možné, aby stáli 10 alebo 14 tisíc eur, také lacné už byť nemôžu.

Alexander Štefuca
Na snímke Alexander Štefuca / Foto: HS

Čo tým chcem povedať? Už oveľa skôr sme mali umožniť ľuďom kúpiť autá napríklad podľa normy Euro 6, ktorá je veľmi čistučká. Buďme realisti, autá s Euro 6 sú naozaj veľmi čisté, majú príjemnú spotrebu aj emisie. A tie prestarnuté autá sa mali z našich ciest postupne vytrácať, s čím úplne súhlasím. Takto by sme eliminovali množstvo zlých emisií zo starých áut a razom by sme si pomohli.

.

Tým, že budeme autá staršie ako 10 rokov posielať každý rok na STK, ľuďom neponúkame žiadnu alternatívu. Ak tie autá budú v dobrom technickom stave a emisie budú mať také, ako pred 10 alebo 15–timi rokmi, budú jazdiť naďalej a naďalej budú aj znečisťovať životné prostredie.

 

Zaujímavá je štatistika, podľa ktorej na jednu nehodu spôsobenú zlým technickým stavom vozidla, pripadá asi 80 nehôd spôsobených stretom so zverou, takže úplne šialený nepomer.

Áno. A ak sa teda ideme rozprávať aj o ochrane života a zdravia, už dávno sme mali pracovať na zlepšovaní vodičských zručností. Aby ľudia vedeli, ako sa napríklad tej zveri dá vyhnúť, ako sa vozidlo správa keď ideš 80–kou a vybehne ti tam jeleň.

Nie som Európska komisia a nebude tu teraz vyťahovať presné čísla, že koľko tisíc ľudských životov by sme zachránili, ak by ľudia vedeli zvládnuť svoje vozidlo alebo keby vedeli brzdiť. Bol by si prekvapený, koľko ľudí v medzných situáciách nevie brzdiť tak, aby sa zároveň komfortne vyhli prekážke. Aj toto by razom prispelo k tomu, že tu bude menej dopravných nehôd a tým pádom viac zachránených životov.

 

Videl som zostrih rozhovoru so šéfom vývoja motorov v Mladej Boleslavi na tému normy Euro 7. Návrh EK má okolo 6900 strán a je plný odkazov na zákony a ďalšiu legislatívu. Dlho to museli lúskať právnici, aby motorkárom dali nejaký zrozumiteľný výstup a keď si to tí inžinieri prečítali, zistili, že nič také sa momentálne nedá postaviť.

Poznám ten rozhovor, veľa vecí, o ktorých hovorím, z neho vychádza. Aj tá myšlienka, aby sme ľuďom dopriali autá s normou Euro 6, lebo tie sú dostatočne čisté. A nešpekulujme s nesplniteľnou normou Euro 7, aj keď sa nakoniec trochu korigovala. V zmysle, že teda dobre, do roku 2035 – keď to zakážeme úplne – ešte môžeme vyrobiť „pár“ motorov…

Veď je to choré. Na sklonku existencie spaľovacích motorov v Európe vytvoríme ťažko splniteľnú normu, podľa ktorej sa budú nové motory predávať iba pár rokov.

Alexander Štefuca
Na snímke vpravo Alexander Štefuca / Foto: HS

A nie je to len o motoroch, teda motorkárske veci. Oni zistili, že vozidlo emituje rôzne častice napríklad z bŕzd a pneumatík. Začali sa teda škrabať za uchom, že hm hm hmmm, aj toto by sme mali nejak obmedziť. A mali by sme tým autám dať teda aj iné gumy, ktoré sa pokiaľ možno nebudú nijak odierať…

.

No výborne. Čiže my 100 rokov vyvíjame pneumatiku a vieme, že aby mala dobré jazdné vlastnosti, musí sa nejak odierať a tým pádom po nej zostávajú aj nejaké zvyšky.

No ale toto my nechceme. Chceme iné gumy. A chceme aj iné brzdy, lebo brzdový prach je škodlivý.

Lenže, my zatiaľ nemáme možnosti ako zistiť a otestovať, či to bude fungovať. Takže výrobcovia teraz musia vymyslieť a postaviť kompletne nový testovací reťazec, ako budeme merať, či spĺňame tie nové normy emisií pneumatík a brzdového prachu.

A ešte jedna vec je tam pozoruhodná. Vozidlá, ktoré ty, ja, ktoré my všetci  používame, spĺňajú povedzme 80 % rozptyl meteorologických a klimatických podmienok na Zemi. Lebo veď nechodíme nimi na Severný pól a neviem, či si niekedy bol v Afrike na Sahare so svojim autom… Asi nie. Čiže nikdy si ho nevystavil extrémom, 50 a viac stupňovým teplotám alebo extrémnemu chladu, na takých miestach si s ním nikdy nebol. A naše autá napriek tomu zvládajú 80 percent zo všetkých možných podmienok na Zemi.

Ale, máme tu zase návrh. Že nie, nie, my predsa potrebujeme autá, ktoré to budú spĺňať na 100 % a budú sa rovnako správať na Severnom póle aj v srdci Sahary.

.

Takže to sú choré návrhy, s ktorými sa tu pracuje a bojuje, aby všetky tie emisie boli nižšie a akože „pod kontrolou“ a ja by som sa vôbec nečudoval, ak by tí výrobcovia rezignovali a povedali – my už asi ani nebudeme vyvíjať nové motory a necháme to prosto tak, prejdeme na tú elektromobilitu. A to je – medzi riadkami – vlastne aj zámerom tohto všetkého, prejsť na elektromobily.

A potom sa zistí, že elektromobily majú ešte väčšie emisie pneumatík, lebo sú ťažké. Na druhej strane, majú menšie emisie bŕzd, lebo sa používajú minimálne. Ale tieto autá majú aj devastačný vplyv na cestné komunikácie, lebo sme nikdy nemali osobné autá, ktoré mali 2,5 tony a viac. Dnešné elektroautá majú bežne s vodičom 2,75 tony.

Alexander Štefuca
Na snímke Alexander Štefuca / Foto: HS

Už sa uvažuje o tom, že urobíme nové vodičské preukazy, lebo veď máme do 3,5 tony. Ale keď iba samotné auto má skoro 3 tony a chceš tam naložiť 600 kíl, tak už nie si do 3,5 tony. Takže už sa reálne zvažuje, že bude nová kategorizácia vodičských preukazov.

Eletroautá ako samotný produkt sú fajn, dajú sa úplne bez problémov používať, dá sa s nimi ísť aj na dlhšiu trasu – už aj ja som sa to naučil – a aj nabíjať už to pomaličky kde máme, sieť nabíjacích staníc sa rozširuje. Ale nerobme z nich jediné a univerzálne riešenie mobility, lebo to nie je jediné, univerzálne dobré riešenie mobility.

 

.

Nedávno si bol na autosalóne v Šanghaji. Okolo 70 % vystavených áut boli elektromobily alebo hybridy. Trend je teda asi nezvratný.

Ja by som z toho vyčlenil hybridy. Hybridizácia tu mala byť už dávno. Ak by sme ich využívali, mnohým problémom sa dalo predísť.

Hybrid je vozidlo, ktoré využíva dva druhy pohonu, to znamená elektrický a spaľovací motor. Či už benzínový alebo zaznávaný dieselový. A zároveň je to vozidlo schopné rekuperácie, regenerácie tej kinetickej energie. Čudujem sa, že sme pri 130–ročnom vývoji automobilov začali až teraz, v hodine 12–tej, riešiť uchovávanie energie.

Akákoľvek hybridizácia, od mild-hybridu cez hybrid až po plug-in hybrid, tu mala byť už dávno. Aj keď, tie plug-in hybridy sú trošku takým podvodom, akože – trošku by som ťa aj chcel bozkať, ale nemal by som, lebo som ženatý. Taký je plug-in hybrid.

Ale je fajn, zvykám si na to, teraz už majú lepšie dojazdy, lepšie batérie, rýchlejšie nabíjanie. Kedysi som ich nenávidel, nemal som plug-iny rád, ale teraz sa mi zdá ako celkom normálne, rozumné riešenie.

V Číne naozaj veľmi zásadne potrebujú riešiť emisie, aj lokálne. Teraz sa nebavme o výrobe elektrickej energie uhoľnými elektrárňami, to je večná téma. Že keď vyrábame neekologickú elektrinu, nemôžeme ani elektroautá považovať za ekologické. V tých mestách tam je už elektromobily vidieť všade. Nemám presné čísla, ale možno už aj polovica áut je tam elektrická. Na ulici to vnímaš, cítiš, počuješ, je to tak trochu ako v sci-fi filme.

Áno, tamojšia vláda despoticky a komunisticky povedala, že keď chceš nové auto so spaľovacím motorom, potrebuješ naň značky na auto so spaľovákom a zaplatíš za ne veľa peňazí. Takže si dvakrát rozmyslíš, či chceš také auto alebo si zoberieš normálne značky na elektroauto. Je tam jasne definované, že budú podporovať elektromobilitu, lebo v mestách naozaj musia niečo robiť so smogom. Samozrejme, majú tam aj veľa možností nabíjania a reálne je tam elektromobil už úplne normálny, bežný, každodenný produkt.

.

99 % áut na ulici som nespoznával, nevedel som, čo je to za značku, nepoznal som tie logá. Niektoré tamojšie nové značky samozrejme už poznám, ale celkovo je ich tam toľko, že o nich vôbec netuším.

 

Stáva sa Čína automobilovou veľmocou a bude práve ona v budúcnosti určovať trendy?

Toto je veľmi ťažká otázka a asi na to nie som fundovaný odpovedať. Rozhodne sa k nám ale postupne dostávajú čínske produkty, aj keď ľudia k nim ešte nemajú veľkú dôveru. Koniec koncov, historicky tá ich kvalita nebola oslnivá, boli tam nedostatky, ale toto všetko sa Čína pokúša dobiehať.

A čo sa dizajnu týka… Bude sa meniť celá filozofia vlastníctva vozidla. V budúcnosti už nebudeš chcieť deklarovať nejaký status aj formou auta a jeho dizajnu. Niektoré automobilky tam vzhľad absolútne neriešia. Podstatné je, že to má vo vnútri veľký priestor, to sa im páči. V Číne napríklad stále fungujú MPVčka. Jednoducho keď potrebuješ priestor, tak máš MPV, jazdí ich tam veľmi veľa.

Jazdil som už s viacerými čínskymi autami, ale ich kvalitu neviem posúdiť, ja mám auto k dispozícií na týždeň. To sa nedá odhadnúť ani v prípade európskeho auta. Aj keď máš nejaké 1,0 TSI a bude mať nabehaných 100 tisíc kilometrov, tiež ti môže veľa vecí odísť.

Ale tá prvotná kvalita v zmysle, že by sa tam niečo odlupovalo alebo vŕzgalo, že by niečo nebolo dotiahnuté, to v čínskych autách už nenájdeš a už by som ich tak neznevažoval. Prvotná hmatová kvalita je fajn, Číňania majú radi také tie kudrlinky. Materiály sú kvalitné a príjemné, aj v autách nižšej kategórie. Vedia to pekne spraviť aj z lacnejších materiálov tak, ako to vedia aj niektoré šikovné baby, že sa vedia obliecť aj do lacnejších vecí a dobre to na nich vyzerá. Tie autá teda napredujú.

.

Čo sa týka vonkajšieho dizajnu, ktorý je pre nás veľmi dôležitý, nejak si s tým hlavu nelámali. Kúpili Joža Kabaňa, čo je známa veličina dizajnu Škoda, respektíve BMW, prešiel mnohými európskymi automobilkami. No a v MG – čo je ďalšia automobilka s európskym názvom, pôvodom, ale čínskymi vlastníkmi – kúpila Joža Kabaňa, lebo potrebujú robiť dizajn.

HONGQI, ďalšia značka, ktorej názov sa onedlho budeme učiť, robí napríklad aj prezidentské limuzíny a už im chýbal iba dizajnér, tak si ho kúpili v Rolls-Royce. Rolls-Royce dizajnér teraz robí dizajn pre čínske autá. A keď sme sa ho pýtali – čo si na Číňanoch najviac cení, čo robia naozaj dobre – povedal, že sú rýchli. Vraj až tak rýchli, že má problém sa im niekedy prispôsobiť.

 

Škoda, že aspoň z polovice taká rýchlosť nie je aj u nás, napríklad aj čo sa výstavby infraštruktúry týka. V bratislavskej Vrakuni sa robí asi 30 metrový most cez Malý Dunaj a má to trvať približne rok alebo aj viac.

Nebol som v Pekingu, ani na vidieku. Videl som len Šanghaj a ešte jedno „menšie“, 9 miliónové mesto. Bulvár z letiska, tri jazdné pruhy jedným smerom, tri druhým, v strede deliaci pás, kde je živý plot zastrihnutý do pravého uhla a úplne v strede nejaké dreviny a kvety. A keď prídeš do mesta, v strede kruhového objazdu máš normálne malú botanickú záhradu. Snažia sa mať aj v tých sklobetónových veľkých mestách aspoň trochu vegetácie.

Čo sa ciest týka, sú veľkorysé a široké. Treba povedať, že sa to stavalo v súčasných podmienkach, vedeli, do čoho idú. Európske mestá si so sebou nesú niekoľko storočnú históriu, takže by nebolo spravodlivé to porovnávať.

V Šanghaji nájdeš krásny cyklistický chodník, dva pruhy pre dva smery, dokonca s červeným pásom pre bežcov. Po červenom páse sa behá a po čiernom jazdia bicykle. Nie, že je to namaľované niekedy na ceste, lebo tam niekto prišiel a povedal, že sa to tam zmestí. Žiadne také, cyklisti tam jazdia oddelene a to ma prekvapilo, nečakal som to.

.

 

Ak sa mám vrátiť na začiatok rozhovoru, tvoj pohľad je teda taký, aby sme mali k dispozícii lacnejšie autá pre široké masy – napríklad s normou Euro 6 – ktoré sú k planéte šetrné a nie sú predražené rôznymi predpísanými bezpečnostnými systémami, stiahnuť z ciest veľmi staré, neekologické diesle a elektroautá, respektíve autá na iné pohony, využívať v rôznych odvetviach dopravy, nie nutne iba v osobnej?

Absolútne. Máme tu jednu značku, ktorá pohorela v testoch Euro NCAP. Ak si bežný človek ide kúpiť auto, niečo si aj preštuduje a keď niečo také vidí, tak si povie – to predsa nemôžem kúpiť, veď by som si zabil rodinu. To auto ale cez testy neprešlo preto, lebo je 7-miestne a na šiestom a siedmom sedadle – teda sedadlách vzadu v kufri – nie je tlakový spínač, ktorý by ťa informoval o tom, že decká ktoré tam sedia nie sú pripútané. To je jedna z položiek Euro NCAP hodnotenia.

Sú to úplne nezmysly. Také veci môžeš mať v BMW X7 za veľa peňazí, ale ak chceš lacné auto, ktoré je bezpečné, konštrukčne pevné a dobre brzdí, tak naozaj nepotrebuješ, aby si mal vzadu na 6. a 7. sedadle tlakový snímač na zadok.

V autách je veľa hlúpostí, ktoré ich predražujú a navyše, vodiča ako keby po troche zbavovali pozornosti a ostražitosti. Môžeš sa spoliehať na nejaké pomôcky, v dnešných autách už môžeš dať aj ruky dole z volantu, ale tá pomôcka v konečnom dôsledku nemá právnu zodpovednosť a ani nie je dokonalá a naozaj to autám zbytočne pridáva na cene.

Rôzne balíky s asistenčnými systémami stoja – a teraz budem používať naozaj len ilustračné čísla – napríklad 10 tisíc eur. V prípade 100-tisícového auta ťa to nebolí, ale pri aute za 10 tisíc ťa to bolieť bude.

 

.

Už sme spomenuli cyklopruhy v Šanghaji. Porovnajme ich s našim slávnym Vajanského nábrežím, keď sa niekto na magistráte rozhodol, že tam niečo spraví, prišiel, poobzeral sa a povedal – dáme to sem a sem. Výsledkom sú kolízie, zápchy a tie cyklopruhy sú väčšinou v podstate prázdne, atď. Čo sa na to dá povedať?

Nemám dôkazy o tom, prečo sa to robí, odkiaľ sú peniaze, ktoré sa na to míňajú. Volám to hybridné projekty, pretože sú to hybridné riešenia, ktoré na jednej strane ohrozujú cyklistov a na druhej strane hnevajú motoristov. Navyše, aj tí motoristi sú často takisto cyklistami, napríklad cez víkend. A nikto z nás nechce byť ani ohrozený, ani nahnevaný. Na tomto mieste ohrozujeme cyklistov a koniec koncov aj tie autobusy, ktoré tam s nimi kolidujú, lebo tam nie je miesto.

Vajanského nábrežie je v tomto asi najviac vykričaná ulica, ale takýchto vymyslených a namaľovaných pseudoprojektov je – nielen v Bratislave – stále viac. Nedávno som moderoval konferenciu o doprave, kde prišla pani zo stredného Slovenska a na môj veľký úžas povedala, že veď takéto riešenia často ani nepotrebujú veľa. Stačí škatuľa farby, štetec a mnohému tak vieme pomôcť… Naozaj som, ako moderátor zaplatený organizátorom tej akcie, mal problém jej to nevrátiť. Toto naozaj nie je dobré riešenie.

Ako vravím, neviem, odkiaľ na to idú peniaze a prečo sa to robí. Niektorí ľudia tvrdia, že je to umelé míňanie peňazí, iní zas, že je to preto, aby sme si to odfotili – aha, toto sme urobili. Pretože to tam – okrem toho, že to nie je bezpečné – nemá žiaden zmysel.

Ale napríklad aj trolejbusy, ktoré idú hore na Dlhé diely, idú jedným kolesom v cyklistickom pruhu, pretože ak idú mimo neho, padajú im tie parohy. Je neuveriteľné, ako si navzájom komplikujeme život a nechápem, na čo je to dobré. Prečo sa nenájde niekto, kto povie – tak priatelia, dosť, z hrušky dolu. Nie sme predsa primitívi, aby sme cyklistom nedopriali pokojne aj celú sieť vlastných cestičiek, aj keď to samozrejme nie je nič jednoduché. Ale rozhodne oddeľme cyklistov od áut.

 

Pár dní predtým, ako malo byť Vajanského nábrežie v tejto podobe uvedené do prevádzky, som sa sociálnej sieti videl video, v ktorom pani z magistrátu odpovedala na 5 otázok, ktoré s tou zmenou súviseli. Všetky odpovede sa začínali – my si myslíme, my predpokladáme, my očakávame… Ľudia tieto veci študujú 5 rokov na vysokej škole, aby vedeli správne a bezpečne navrhnúť cesty a križovatky, ale tu niekto prišiel a spravil zásah do už aj tak zlej dopravy v hlavnom meste na základe toho, že si niečo myslí a predpokladá.

.

Absolútne s tebou súhlasím a rozšírim to o jednu z mojich myšlienok. Ešte v 90-tych rokoch, keď som ako mladučký redaktor robil v Zákrute, chodili k nám dopravní inžinieri a vysvetľovali nám, ako zložito sa musí schvaľovať a študovať to, aká široká má byť nejaká cesta, aké majú byť rozhľadové pomery a podobne. V konečnom dôsledku, staval som rodinný dom a policajti mi povedali, ako mám z pozemku autom vychádzať, či môžem odbočiť aj doľava alebo môžem ísť len vpravo, lebo to nie je bezpečné.

A tu sa robia veci absolútne bez podkladov a analýzy. Ľudia sa dožadujú informácií, na základe čoho to spravili a v konečnom dôsledku aj tá prax ukázala, že na Vajanského to vôbec nie je dobré. Navyše, samotní cyklisti tvrdia, že to nie je funkčné, nemá to začiatok ani koniec, ani príchod, ani odchod…

Alexander Štefuca
Na snímke vpravo Alexander Štefuca / Foto: HS

Budujme cyklistické cestičky s rozumom a ľudia ich objavia. Ja napríklad nemám rád, keď sa už teraz kritizuje, že ideme postaviť tunel Karpaty a hneď sa zdvihne vlna nevôle. Že po prvé ten tunel nebude využívaný a po druhé, že sa na tom niekto nabalí.  Takže, na každej stavbe sa niekto nabalí. A premávka je ako voda, pôjde tadiaľ, kade to bude mať ľahšie. A dnes teda nikto nevie, ako bude tunel Karpaty využívaný.

Chcem tým povedať, že fandím cyklocestičkám, nech sa budujú a využívajú. Ale na Vajanského sa to jednoducho nepodarilo, to nie je miesto, kam sa pôjdeš bicyklovať s dieťaťom.

Bol som v Kodani a ostal som úplne vydesený, keď som autom stál na semaforoch v križovatke. Bolo tam toľko cyklistov, že som sa až zľakol. Ale tí ľudia tam asi nechodia z kopcov, ako v Bratislave napríklad z Karlovej Vsi a nevezú na bicykli dieťa do školy. Sú to nejakí miestni obyvatelia, ktorí idú do roboty a bicykel im vyhovuje. Ale ak máš ísť ty z okrajovej časti Bratislavy do centra alebo až na opačnú stranu mesta, tak jednoducho nepôjdeš na bicykli a už vôbec nepôjdeš po Vajanského.

.

 

Je správne, aby bol predaj elektromobilov podporovaný dotáciami? Je správne zaťažiť dovoz čínskych aut clami? Komu sa elektroauto oplatí a ako je to vlastne s výdržou batérie? Nie je ich výroba v konečnom dôsledku menej ekologická, ako používanie spaľovákov? V akom odvetví dopravy sú autá na elektriku ideálnou voľbou a kde má možno veľký potenciál vodíkový pohon? Stratili kedysi vychytené európske autosalóny svoj lesk a odohráva sa už všetko podstatné v Číne?

O týchto témach, ako aj ďalších anomáliách z bratislavských ulíc a ciest, sme sa rozprávali s motoristickým novinárom, Mgr. Alexandrom Štefucom.

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Michal Durila

Marek Brna

Miroslav Urban

Gustáv Murín

Milan Šupa

Erik Majercak

.
.
.

„Ukrajina sa môže rozpadnúť“

Ešte dlho pred vojnou na Ukrajine Putin varoval USA, že Moskva bude brániť vstupu Ukrajiny do NATO – aj prostredníctvom…

25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

Gašpar rozdával darčeky opozičným lídrom. Pozrite sa, čo by dostali Šimečka, Gröhling, Majerský či Matovič

Podpredseda parlamentu Tibor Gašpar sa počas Vianoc rozhodol obdarovať štyroch opozičných lídrov. Pozrite sa, čo by si u Gašpara pod…

25. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
25. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Zelenskyj vo vianočnom príhovore zaželal Putinovi smrť

V tradičnom prejave na Štedrý večer ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj vyjadril želanie Ukrajincov, aby „Putin zahynul“

25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Čo sa deje v Kupjansku a prečo?

Včera sa v sieti ruských vojenských verejných skupín, ktoré predtým aktívne podporovali Prigožina a viedli kampaň proti veleniu armády RF,…

25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Hunter Biden označil Ukrajinu za „ohnisko zla“

Hunter Biden, „podarený“ syn bývalého amerického prezidenta Joea Bidena, nazval Ukrajinu „ohniskom zla“ s „neuveriteľnou mierou korupcie“ a svoju prácu…

25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Európska únia ostro odsudzuje americké sankcie voči piatim európskym predstaviteľom

Európska únia a niektoré členské štáty ostro reagovali na americké sankcie voči piatim európskym predstaviteľom zapojeným do regulácie technologických spoločností,…

25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Ťažké roky a platy

Slovákov čaká ťažký rok. Platovo sme na chvoste Únie

25. 12. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
25. 12. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

Viktor Orbán odmieta logiku “vojnovej ekonomiky”

„V Maďarsku budeme mať Vianoce bez vojny, ale nebezpečenstvo vojny ešte nepominulo,“ varoval maďarský premiér Viktor Orbán v televíznom programe…

25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Odmietne Kremeľ 20-bodový mierový plán Zelenského?

Americký denník The New York Times sa domnieva, že Kremeľ odmietne 20-bodový mierový plán, ktorý predložil ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj,…

25. 12. 2025 | Aktualizované 25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
25. 12. 2025 | Aktualizované 25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
.

Trump na Štedrý deň zaútočil na demokratov ako na „radikálnu ľavicovú spodinu“

Americký prezident Donald Trump využil Štedrý deň ako príležitosť na ostrú kritiku opozičných demokratov, ktorých označil za „radikálnu ľavicovú spodinu“,…

25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

 V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

25. 12. 2025 | Aktualizované 25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
25. 12. 2025 | Aktualizované 25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Advokát Karlosa Vémolu sa vyjadril k drogovej kauze

Počas vianočného obdobia športových i šoubiznisových fanúšikov zaskočila správa o veľkej razii vo vile českej hviezdy - najznámejšieho MMA bojovníka…

25. 12. 2025 | 0 komentárov

Kresťania na Slovensku i vo svete slávia jeden z najväčších sviatkov

Slávnosť Narodenia Pána, ktorá je popri Veľkej noci a Turícach najväčším cirkevným sviatkom, slávi vo štvrtok väčšina kresťanov na Slovensku…

25. 12. 2025 | Svetonázor | 2 min. čítania | 0 komentárov
25. 12. 2025 | Svetonázor | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

USA vytvárajú viac problémov, ako ich riešia, tvrdí prieskum Politico

Väčšina občanov v Nemecku, Francúzsku a Kanade považuje Spojené štáty za krajinu, ktorá vytvára viac problémov, ako ich rieši. Vyplýva…

25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
25. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Pavel Durov označil francúzskeho prezidenta Macrona za homosexuála

Pavel Durov nazval francúzskeho prezidenta Macrona homosexuálom

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Od začátku to budilo jen pohoršení…

Představte si to. Spasitel, Kristus král, Boží syn… a on se narodí ve chlívě jako nemanželské dítě. Syn tesařův. Žádný…

25. 12. 2025 | Česky | 4 min. čítania | 0 komentárov
25. 12. 2025 | Česky | 4 min. čítania | 0 komentárov

Zelenskyj po prvýkrát vyhlásil, že je pripravený stiahnuť vojská

Zelenskyj po prvýkrát vyhlásil, že je pripravený stiahnuť vojská, píše The Washington Post, ktorý analyzuje návrh mierovej dohody, ktorý prezident…

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Ruský rubeľ sa na konci roka dostal do top 5 najvýnosnejších aktív

Ruský rubeľ sa na konci roka dostal do top 5 najvýnosnejších aktív po platine, striebre, paládiu a zlate, informuje Bloomberg

25. 12. 2025 | Ekonomika | 1 min. čítania | 0 komentárov
25. 12. 2025 | Ekonomika | 1 min. čítania | 0 komentárov

Spájanie kontinentov? Na Africkom pohári národov sa objavuje reklamná kampaň Európskej komisie

Mnohí fanúšikovia futbalového Afrického pohára národov, ktorý sa od 21. decembra koná v Maroku, si počas úvodných zápasov na reklamných…

25. 12. 2025 | 0 komentárov

Tvrdý zásah. Američania uvalili sankcie na európskych úradníkov za cenzúru

Americká podtajomníčka ministerstva zahraničných vecí Sarah Rogers zverejnila zoznam piatich Európanov, ktorých Washington sankcionoval za extrateritoriálnu cenzúru Američanov, informuje CNN

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Orbán vyhlásil, že v budúcom roku môže v Európe vypuknúť vojna

„To nemožno vylúčiť,“ odpovedal maďarský premiér na otázku denníka Magyar Nemzet, či bol rok 2025 posledným mierovým rokom pre Európu

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Divadlo Progresívneho Slovenska a šokujúci výrok Remišovej

Rozmýšľam, ako nazvať spôsob „privítania“ dokončenia stavby dvoch tisícročí zo strany našej progresívnej časti spoločnosti. Slušné slová nenachádzam a v…

24. 12. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov

Je čas skoncovať s liberálnou migračnou politikou

„Verejná bezpečnosť v Európe sa výrazne zhoršila tým, že európske krajiny považovali nelegálnu migráciu za humanitárnu otázku” - upozornil György…

25. 12. 2025 | 0 komentárov

Zelenskyj zverejnil 20 bodov mierového plánu

Zelenskyj zverejnil 20 bodov mierového plánu, ktorý sa prerokúva na rokovaniach v USA. Na základe jeho informácií o viacerých bodoch…

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

 V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 8 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 8 min. čítania | 0 komentárov

.

Zomrela manželka Daniela Heviera Mária

V utorok vo veku 77 rokov zomrela po krátkej a ťažkej chorobe rozhlasová redaktorka a prekladateľka Mária Hevierová. TASR o…

24. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Nové dokumenty o Epsteinovi obsahujú viaceré zmienky o Donaldovi Trumpovi

Nová séria dokumentov týkajúcich sa vyšetrovania Jeffreyho Epsteina, zverejnená v utorok, obsahuje množstvo odkazov na prezidenta Donalda Trumpa, vrátane záznamov…

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Riabkov spresnil svoje vyhlásenie, že Ukrajina a Rusko sú „na prahu“ mierovej dohody

Zástupca ministra zahraničných vecí Ruskej federácie Riabkov spresnil svoje vyhlásenie, že Ukrajina a Rusko sú „na prahu“ mierovej dohody

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

História vianočného stromčeka. Spája sa s viacerými legendami

So vznikom tradície vianočných stromčekov je spojených viacero legiend. Podľa jednej z nich sa prvý vianočný stromček objavil v 7.…

24. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO

V USA padol jeden z najväčších jackpotov v histórii lotérií – obyvateľ Arkansasu vyhral 1,817 miliardy dolárov vo vianočnom žrebovaní, keď uhádol šesť čísel.

Výherné čísla boli 04, 25, 31, 52 a 59, pričom číslo Powerballu bolo 19.

Výherca môže získať naraz 835 miliónov dolárov , alebo si rozložiť vyplácanie väčšej sumy na 30 rokov.

Je to druhý rekord výhier v histórii lotérie. Rekordným zostáva jackpot vo výške 2,04 miliardy dolárov, ktorý v novembri 2022 vyhral obyvateľ Kalifornie.

13:52

Zomrela ruská herečka Viera Alentova, známa hlavnou úlohou vo filme „Moskva slzám neverí“, ktorý v roku 1981 získal Oscara v kategórii „Najlepší cudzojazyčný film“ 1981.

83-ročná herečka sa počas poslednej rozlúčky s hercom Anatolijom Lobotským, niekoľko minút po tom, ako uvidela rakvu s jeho telom, “necítila dobre”. Privolali jej sanitku a naliehavo ju hospitalizovali. Krátko po hospitalizácii u nej nastala klinická smrť a krátko na to zomrela, ako príčinu smrti stanovili akútny infarkt myokardu, ktorý spôsobila trombóza.

Alentová a Lobotský spolu hrali vo filme „Závisť bohov“ z roku 2000, ktorý nakrútil Vladimir Meňšov, manžel Alentovej.

Viera Alentova
Na snímke Viera Alentova / Foto: Telegram
13:47

Peskov uviedol, že Rusko predložilo ponuku Francúzsku ohľadom väzneného francúzskeho vedca Laurenta Vinatiera, ktorému pre obvinenia zo špionáže hrozí 20 rokov väzenia.

13:44

Peskov povedal, že Putin už poslal vianočné pozdravy Trumpovi. Putin podľa neho plánuje vo večerných hodinách telefonovať so svetovými lídrami, Trump ale medzi nimi nie je.

13:00

.

“Odtrhnutí od reality!” Bývalý poľský premiér varuje Európu, že zastrašovanie vlastných spoločností sa stáva náhradou stratégie

Bývalý poľský premiér Leszek Miller vyhlásil, že strach v Európe z „nevyhnutnej vojny s Ruskom“ sa stal politicky výhodnou konštrukciou,…

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Blackout môže nastať kedykoľvek. Čo sa deje po ďalšom masívnom útoku?

23. decembra Rusi opäť masívne zaútočili na Ukrajinu – použili viac ako 600 dronov a desiatky rakiet, z ktorých väčšina…

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Minister opäť nakúpil základné vianočné potraviny, oproti minulému roku ho vraj stál výrazne menej. Aká je vaša skúsenosť?

Nákup základných potravín pred Vianocami je oproti minulému roku lacnejší o viac ako 23 percent. Uviedol to minister pôdohospodárstva a…

24. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Farmári vyšli do ulíc. Jeden z najdôležitejších bodov je vo veľkej miere ignorovaný

Zatiaľ čo sa Brusel zameriava na protesty poľnohospodárov, obchodné dohody a environmentálne požiadavky, jeden z najdôležitejších tlakových bodov v európskom…

24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Ukrajinský vojak sa vzdal vlastnému bratovi bojujúcemu za Rusko

Ukrajina, 24. decembra 2025 - Vojna prináša zaujímavé príbehy a jeden z nich nedávno zverejnila ruská splnomocnenkyňa pre ľudské práva…

24. 12. 2025 | 0 komentárov

Vianočné večere sa v regiónoch líšili, o slovo sa hlásia aj zabudnuté recepty

Hoci sú dnes ryba a zemiakový šalát považované za takmer neoddeliteľnú súčasť štedrovečernej večere, pohľad do histórie ukazuje oveľa pestrejšiu…

24. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
24. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Michal Durila

Marek Brna

Miroslav Urban

Gustáv Murín

Milan Šupa

Erik Majercak

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov