Alexander Štefuca

NAŽIVO

Ruské dronové útoky na východoukrajinské mesto Charkov si v noci na stredu vyžiadali najmenej 36 zranených. Sú medzi nimi aj dve deti vo veku deväť a 13 rokov, uviedla polícia a dodala, že „lekári deťom diagnostikovali akútne stresové reakcie“. Ako oznámili úrady, ide o tretí takýto útok na túto oblasť za tri dni, napísala agentúra AFP.

08:37

Štyri prvenstvá a celkovo 12 ocenení v desiatich kategóriách získali slovenské historické hotely na prestížnom galavečere Heritage Hotels of Europe Awards v maďarskej Tate. Informovala o tom generálny sekretár Asociácie Historických hotelov Slovenska Michal Čuridlo.

08:28

Ceny ropy v stredu klesli, pod čo sa do veľkej miery podpísali informácie z USA o vývoji ropných zásob. Tie podľa údajov Amerického ropného inštitútu (API) v minulom týždni výrazne vzrástli a trhy očakávajú, že rast zásob potvrdia aj oficiálne údaje amerického ministerstva energetiky. Inforomovali o tom agentúry Reuters a Bloomberg.

Cena severomorskej ropnej zmesi Brent s dodávkou v januári dosiahla do 7.03 h SEČ 64,71 USD (55,83 eura) za barel (159 litrov).

08:19

Piati turisti zahynuli v čilskom národnom parku Torres del Paine v južnej Patagónii pri silnej snehovej búrke. Informovali o tom v utorok miestne úrady, píše správa agentúry Reuters.

Snehová búrka pripravila o životy dvoch Nemcov, dvoch Mexičanov a jedného Brita. Štyroch ľudí, ktorých predtým úrady vyhlásili za nezvestných, sa podarilo nájsť živých.

08:16

Poslanci z ukrajinskej opozičnej strany Európska solidarita bývalého prezidenta Petra Porošenka v utorok zabránil hlasovaniu o odvolaní ministra spravodlivosti Hermana Haluščenka a ministerky energetiky Svitlany Hrynčukovej. Obaja sú zapletení do rozsiahleho korupčného škandálu v energetickom sektore a opozícia požaduje odstúpenie celej vlády premiérky Julije Svyrydenkovej. Informovala o tom správa agentúry Reuters.

07:56

Snemovňa reprezentantov amerického Kongresu v utorok takmer jednohlasne prijala návrh zákona, ktorým nariadila ministerstvu spravodlivosti odtajniť a zverejniť spisy týkajúce sa trestného stíhania zosnulého sexuálneho delikventa Jeffreyho Epsteina. Za zverejnenie hlasovalo 427 kongresmanov, proti bol iba republikán Clay Higgins. Informovali o tom agentúry AP a AFP.

Jeffrey Epstein
Na snímke Jeffrey Epstein / Foto: TASR/AP-New York State Sex Offender Registry via AP
07:48

Americký federálny súd v utorok zablokoval novú podobu volebnej mapy v štáte Texas, ktorá zvýhodňovala republikánov a umožnila by im získať na úkor demokratov päť kresiel v Snemovni reprezentantov. Podľa súdu sa nová mapa javí ako nezákonné rasovo motivované manipulovanie s volebnými obvodmi. Informoval o tom magazín Politico a agentúra AFP.

07:39

Egypt v utorok anuloval vo viac ako štvrtine volebných obvodov v krajine hlasy z prvého kola minulotýždňových parlamentných volieb. Národná volebná komisia sa odvoláva na zdokumentované narušenia priebehu volieb. Informovala o tom správa agentúry Reuters.

Egyptský volebný systém prerozdeľuje kreslá v parlamente osobitne pre samostatných kandidátov a osobitne pre uzavreté kandidátske listiny. V prvom kole si Egypťania volili individuálnych kandidátov.

07:35

Biely dom v utorok oznámil, že administratíva amerického prezidenta Donalda Trumpa začala podnikať kroky na zrušenie ministerstva školstva. Má ísť o súčasť snáh zmenšiť úlohu federálnej vlády v tejto oblasti v prospech väčšej kontroly zo strán jednotlivých štátov. Informovala o tom správa agentúry Reuters.

Súčasťou procesu likvidácie rezortu školstva je uzavretie nových partnerstiev s ministerstvami práce, vnútra a zdravotníctva. Tie majú prevziať niektoré z doterajších úloh ministerstva školstva.

07:34

Kanada navýši investície do programov Európskej vesmírnej agentúry (ESA) o 528,5 milióna kanadských dolárov. Ide o desaťnásobné navýšenie oproti jej doterajším príspevkom. Informovala o tom agentúra Reuters.

07:31

Tajomník amerického ministerstva obrany USA Dan Driscoll a náčelník generálneho štábu armády USA Randy George pricestovali do Kyjeva, aby rokovali so zástupcami ukrajinskej armády, poslancami i prezidentom Volodymyrom Zelenským. V stredu o tom informoval magazín Politico, ktorý sa odvolal na dva zdroje oboznámené s podrobnosťami o návšteve. Informuje o tom správa agentúry Reuters.

07:26

Francúzsky prezident Emmanuel Macron v utorok vyhlásil, že Francúzsko a Nemecko „majú povinnosť dosiahnuť výsledky“ v súvislosti s programom vývoja stíhačiek Future Combat Air System (FCAS) po mesiacoch napätia. Informovali o tom správy agentúry AFP.

Program predstavuje test dôveryhodnosti pre Európu, povedal Macron po boku nemeckého kancelára Friedricha Merza po technologickom summite v Berlíne.

Merz Macron-jd2025111906
Na snímke nemecký kancelár Friedrich Merz (vľavo) a francúzsky prezident Emmanuel Macron sa vítajú počas summitu o európskej digitálnej suverenite v Berlíne / Foto: TASR/AP-Ebrahim Noroozi
07:15

Spojené štáty a Saudská Arábia uzavreli v utorok dohody o civilnej jadrovej energii a americkom predaji bojových lietadiel F-35. Prezident USA Donald Trump okrem toho oznámil, že Washington formálne zaradil Saudskú Arábiu na svoj zoznam hlavných spojencov mimo Severoatlantickej aliancie (NATO). Stalo sa tak počas návštevy saudskoarabského korunného princa Muhammada bin Salmána v Bielom dome. Informovali o tom správy agentúr AFP a Reuters.

Salman-Trump-jd20025111903
Na snímke americký prezident Donald Trump a saudskoarabský korunný princ Mohammed bin Salman sa pripravujú na zasadnutie počas večere vo Východnej sále Bieleho domu / Foto: TASR/AP-Alex Brandon
07:00

Spojené štáty v spolupráci s Ruskom potajme pripravujú nový plán na ukončenie vojny na Ukrajine po vzore mierového plánu pre Gazu amerického prezidenta Donalda Trumpa. Informáciu priniesol v utorok portál Axios s odvolaním sa na americké, ruské i ukrajinské zdroje. Informovala o tom správa agentúry Reuters.

06:58

Holandský parlament si v utorok zvolil za svojho nového predsedu pravicového liberála Thoma van Campena z Ľudovej strany za slobodu a demokraciu (VVD). Vo funkcii nahradí Martina Bosmu zo Strany za slobodu (PVV) Geerta Wildersa. Informovala o tom správa agentúry DPA.

06:56

Poľské a spojenecké vojenské lietadlá v stredu nadránom opäť vzlietli v reakcii na ruské útoky na západe Ukrajiny s cieľom zaistiť bezpečnosť poľského vzdušného priestoru. Na sociálnych sieťach to oznámilo operačné velenie poľských ozbrojených síl, informovala o tom agentúra Reuters.

06:52

Muhammad bin Salmán pricestoval do Bieleho domu, kde ho prijal Trump. Počas vystúpenia hovorili o viacerých témach vrátane masívnych investícií, ktoré v USA plánuje Rijád. Ich objem by sa podľa Muhammada mal zvýšiť zo sľúbených 600 miliárd až na jeden bilión dolárov.

Včera 20:29

Sikorski oznámil, že na žiadosť poľskej prokuratúry odobral diplomatický pas Zbigniewovi Ziobrovi. Bývalý minister spravodlivosti sa v súčasnosti nachádza v Maďarsku, zatiaľ čo poľské úrady pripravujú návrh na jeho zatknutie.

Včera 20:16

Spoločnosť v Pásme Gaze, ktorá prevádzkuje závody na odsoľovanie vody, zastavila svoju činnosť na protest proti zadržaniu jedného zo svojich zamestnancov Hamasom.

Včera 19:50
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Štefuca pre HS: Je to choré! Na sklonku existencie spaľovacích motorov vytvoríme ťažko splniteľnú normu, podľa ktorej sa budú nové motory predávať len pár rokov

V EÚ z trhu úplne zmizli lacné autá za nejakých 10, 12 alebo 14 tisíc, ktoré by boli nielen moderné a bezpečné, ale aj šetrné k životnému prostrediu. Uspokojili by veľmi širokú skupinu motoristov, ktorí by si ich radi kúpili, ale nemôžu. Vďaka množstvu predpisov a nariadení totiž v európskych autách musia byť rôzne, nielen bezpečnostné systémy, ktoré sú často úplne zbytočné a ceny nových áut pokojne aj zdvojnásobia

Alexander Štefuca
Na snímke Alexander Štefuca / Foto: HS
❚❚
.

Európska komisia ale aj naďalej prichádza s ďalšími návrhmi a úpravami, ako nedávno s nariadením, podľa ktorého by všetky vozidlá v Únii, ktoré majú viac, ako 10 rokov, mali na STK chodiť každý rok. V čom je toto nariadenie úplne mimo a aké sú ďalšie „chuťovky“ z dielne európskych inštitúcií, ktoré motoristom zbytočne komplikujú život?

Je elektromobilita skutočne jedinou a správnou cestou na riešenie všetkých problémov v automobilovej doprave, nielen tých klimatických? Je už Čína automobilovou veľmocou, ktorá bude v budúcnosti určovať trendy? Prečo tam dokážu robiť lacné a pritom vôbec nie zlé autá? Ako vyzerajú tamojšie cyklotrasy, najmä v porovnaní s tou, ktorá je na Slovensku najslávnejšia a nachádza sa na bratislavskom Vajanského nábreží? Majú donedávna vychytené a prestížne európske autosalóny časy svojej slávy už za sebou? Akú logiku má zaviezť do praxe momentálne nesplniteľnú normu Euro 7, keď sa nanovo vymyslené a vyrobené motory budú predávať iba niekoľko rokov? A prečo nás asi neminie nová kategorizácia vodičských preukazov?

Rozprávali sme sa s motoristickým novinárom, Mgr. Alexandrom Štefucom.

 

Alex, kým sa dostaneme k autosalónu v Šanghaji, emisným normám, cyklopruhom a iným témam, dajme si niečo na zahriatie. Isto si zachytil, že Európska komisia prišla s ďalším „zaujímavým“ návrhom, podľa ktorého majú všetky autá v EÚ, ktoré sú staršie ako 10 rokov, chodiť na STKčku každý rok. Únia tak chce bojovať s nehodovosťou, ale zlý technický stav vozidla je v rámci EÚ podpísaný pod menej, ako jedným percentom zo všetkých nehôd.

.

Súhlasím s tým, že percento nehôd, ktoré boli spôsobené zlým technickým stavom vozidla, je naozaj zanedbateľné. Hovoria o tom dokonca aj naše, slovenské štatistiky. A práve preto ma prekvapuje, ako presne vie EK presne kvantifikovať, koľkým nehodám sa tak bude dať zabrániť a koľko tisíc životov sa tak podarí zachrániť a predĺžiť. Fascinuje ma, odkiaľ berú takéto presné čísla. Sú to totálne hausnumerá.

 

Viac vo video rozhovore. Text pokračuje pod videom:

 

Rozhovor si môžete vypočuť:

.

 

Úprimne, tento návrh pokladám za ďalší dôkaz zúfalých pokusov meniť niečo na európskom trhu, nejakým spôsobom násilne zmeniť štruktúru automobilov. Mohol by som o tom dlho rozprávať, ale skrátim to.

Nemyslím si, že ak pošleme 10 ročné autá každý rok na technickú kontrolu, ľudia sa ich začnú zbavovať, buďme realisti. Za STK je to pár desiatok eur a možno niekoľko desiatok minút zdržania, navyše budeme vedieť, že máme auto v poriadku a ide sa ďalej. Takže ak sa hovorí o tom, že je tu tendencia „znepríjemniť“ život majiteľom 10–ročných áut, aby sa ich zbavovali, nedá sa to ani porovnať s investíciou minimálne niekoľko tisíc eur, ktoré musíš investovať, ak si chceš kúpiť novšie auto.

Malo to byť naopak. Už oveľa skôr sme mali podporiť kúpu nových vozidiel iným spôsobom. Nové autá sa nemali tak predražovať, pretože ľudia sa už pri tých cenách chytajú za hlavu, teda ak sa rozprávame o cenovo dostupných autách. Drahé automobily sa totiž budú predávať stále, niektorí ľudia budú mať vždy veľa peňazí. Ale ak sa rozprávane o autách za 10, 12 alebo 14 tisíc, ktoré by si ľudia veľmi radi kúpili, tak tieto už neexistujú. Malé rodinné autá sú vďaka všetkým možným predpisom naplnené toľkými hovadinami, že jednoducho nie je možné, aby stáli 10 alebo 14 tisíc eur, také lacné už byť nemôžu.

Alexander Štefuca
Na snímke Alexander Štefuca / Foto: HS

Čo tým chcem povedať? Už oveľa skôr sme mali umožniť ľuďom kúpiť autá napríklad podľa normy Euro 6, ktorá je veľmi čistučká. Buďme realisti, autá s Euro 6 sú naozaj veľmi čisté, majú príjemnú spotrebu aj emisie. A tie prestarnuté autá sa mali z našich ciest postupne vytrácať, s čím úplne súhlasím. Takto by sme eliminovali množstvo zlých emisií zo starých áut a razom by sme si pomohli.

.

Tým, že budeme autá staršie ako 10 rokov posielať každý rok na STK, ľuďom neponúkame žiadnu alternatívu. Ak tie autá budú v dobrom technickom stave a emisie budú mať také, ako pred 10 alebo 15–timi rokmi, budú jazdiť naďalej a naďalej budú aj znečisťovať životné prostredie.

 

Zaujímavá je štatistika, podľa ktorej na jednu nehodu spôsobenú zlým technickým stavom vozidla, pripadá asi 80 nehôd spôsobených stretom so zverou, takže úplne šialený nepomer.

Áno. A ak sa teda ideme rozprávať aj o ochrane života a zdravia, už dávno sme mali pracovať na zlepšovaní vodičských zručností. Aby ľudia vedeli, ako sa napríklad tej zveri dá vyhnúť, ako sa vozidlo správa keď ideš 80–kou a vybehne ti tam jeleň.

Nie som Európska komisia a nebude tu teraz vyťahovať presné čísla, že koľko tisíc ľudských životov by sme zachránili, ak by ľudia vedeli zvládnuť svoje vozidlo alebo keby vedeli brzdiť. Bol by si prekvapený, koľko ľudí v medzných situáciách nevie brzdiť tak, aby sa zároveň komfortne vyhli prekážke. Aj toto by razom prispelo k tomu, že tu bude menej dopravných nehôd a tým pádom viac zachránených životov.

 

Videl som zostrih rozhovoru so šéfom vývoja motorov v Mladej Boleslavi na tému normy Euro 7. Návrh EK má okolo 6900 strán a je plný odkazov na zákony a ďalšiu legislatívu. Dlho to museli lúskať právnici, aby motorkárom dali nejaký zrozumiteľný výstup a keď si to tí inžinieri prečítali, zistili, že nič také sa momentálne nedá postaviť.

Poznám ten rozhovor, veľa vecí, o ktorých hovorím, z neho vychádza. Aj tá myšlienka, aby sme ľuďom dopriali autá s normou Euro 6, lebo tie sú dostatočne čisté. A nešpekulujme s nesplniteľnou normou Euro 7, aj keď sa nakoniec trochu korigovala. V zmysle, že teda dobre, do roku 2035 – keď to zakážeme úplne – ešte môžeme vyrobiť „pár“ motorov…

Veď je to choré. Na sklonku existencie spaľovacích motorov v Európe vytvoríme ťažko splniteľnú normu, podľa ktorej sa budú nové motory predávať iba pár rokov.

Alexander Štefuca
Na snímke vpravo Alexander Štefuca / Foto: HS

A nie je to len o motoroch, teda motorkárske veci. Oni zistili, že vozidlo emituje rôzne častice napríklad z bŕzd a pneumatík. Začali sa teda škrabať za uchom, že hm hm hmmm, aj toto by sme mali nejak obmedziť. A mali by sme tým autám dať teda aj iné gumy, ktoré sa pokiaľ možno nebudú nijak odierať…

.

No výborne. Čiže my 100 rokov vyvíjame pneumatiku a vieme, že aby mala dobré jazdné vlastnosti, musí sa nejak odierať a tým pádom po nej zostávajú aj nejaké zvyšky.

No ale toto my nechceme. Chceme iné gumy. A chceme aj iné brzdy, lebo brzdový prach je škodlivý.

Lenže, my zatiaľ nemáme možnosti ako zistiť a otestovať, či to bude fungovať. Takže výrobcovia teraz musia vymyslieť a postaviť kompletne nový testovací reťazec, ako budeme merať, či spĺňame tie nové normy emisií pneumatík a brzdového prachu.

A ešte jedna vec je tam pozoruhodná. Vozidlá, ktoré ty, ja, ktoré my všetci  používame, spĺňajú povedzme 80 % rozptyl meteorologických a klimatických podmienok na Zemi. Lebo veď nechodíme nimi na Severný pól a neviem, či si niekedy bol v Afrike na Sahare so svojim autom… Asi nie. Čiže nikdy si ho nevystavil extrémom, 50 a viac stupňovým teplotám alebo extrémnemu chladu, na takých miestach si s ním nikdy nebol. A naše autá napriek tomu zvládajú 80 percent zo všetkých možných podmienok na Zemi.

Ale, máme tu zase návrh. Že nie, nie, my predsa potrebujeme autá, ktoré to budú spĺňať na 100 % a budú sa rovnako správať na Severnom póle aj v srdci Sahary.

.

Takže to sú choré návrhy, s ktorými sa tu pracuje a bojuje, aby všetky tie emisie boli nižšie a akože „pod kontrolou“ a ja by som sa vôbec nečudoval, ak by tí výrobcovia rezignovali a povedali – my už asi ani nebudeme vyvíjať nové motory a necháme to prosto tak, prejdeme na tú elektromobilitu. A to je – medzi riadkami – vlastne aj zámerom tohto všetkého, prejsť na elektromobily.

A potom sa zistí, že elektromobily majú ešte väčšie emisie pneumatík, lebo sú ťažké. Na druhej strane, majú menšie emisie bŕzd, lebo sa používajú minimálne. Ale tieto autá majú aj devastačný vplyv na cestné komunikácie, lebo sme nikdy nemali osobné autá, ktoré mali 2,5 tony a viac. Dnešné elektroautá majú bežne s vodičom 2,75 tony.

Alexander Štefuca
Na snímke Alexander Štefuca / Foto: HS

Už sa uvažuje o tom, že urobíme nové vodičské preukazy, lebo veď máme do 3,5 tony. Ale keď iba samotné auto má skoro 3 tony a chceš tam naložiť 600 kíl, tak už nie si do 3,5 tony. Takže už sa reálne zvažuje, že bude nová kategorizácia vodičských preukazov.

Eletroautá ako samotný produkt sú fajn, dajú sa úplne bez problémov používať, dá sa s nimi ísť aj na dlhšiu trasu – už aj ja som sa to naučil – a aj nabíjať už to pomaličky kde máme, sieť nabíjacích staníc sa rozširuje. Ale nerobme z nich jediné a univerzálne riešenie mobility, lebo to nie je jediné, univerzálne dobré riešenie mobility.

 

.

Nedávno si bol na autosalóne v Šanghaji. Okolo 70 % vystavených áut boli elektromobily alebo hybridy. Trend je teda asi nezvratný.

Ja by som z toho vyčlenil hybridy. Hybridizácia tu mala byť už dávno. Ak by sme ich využívali, mnohým problémom sa dalo predísť.

Hybrid je vozidlo, ktoré využíva dva druhy pohonu, to znamená elektrický a spaľovací motor. Či už benzínový alebo zaznávaný dieselový. A zároveň je to vozidlo schopné rekuperácie, regenerácie tej kinetickej energie. Čudujem sa, že sme pri 130–ročnom vývoji automobilov začali až teraz, v hodine 12–tej, riešiť uchovávanie energie.

Akákoľvek hybridizácia, od mild-hybridu cez hybrid až po plug-in hybrid, tu mala byť už dávno. Aj keď, tie plug-in hybridy sú trošku takým podvodom, akože – trošku by som ťa aj chcel bozkať, ale nemal by som, lebo som ženatý. Taký je plug-in hybrid.

Ale je fajn, zvykám si na to, teraz už majú lepšie dojazdy, lepšie batérie, rýchlejšie nabíjanie. Kedysi som ich nenávidel, nemal som plug-iny rád, ale teraz sa mi zdá ako celkom normálne, rozumné riešenie.

V Číne naozaj veľmi zásadne potrebujú riešiť emisie, aj lokálne. Teraz sa nebavme o výrobe elektrickej energie uhoľnými elektrárňami, to je večná téma. Že keď vyrábame neekologickú elektrinu, nemôžeme ani elektroautá považovať za ekologické. V tých mestách tam je už elektromobily vidieť všade. Nemám presné čísla, ale možno už aj polovica áut je tam elektrická. Na ulici to vnímaš, cítiš, počuješ, je to tak trochu ako v sci-fi filme.

Áno, tamojšia vláda despoticky a komunisticky povedala, že keď chceš nové auto so spaľovacím motorom, potrebuješ naň značky na auto so spaľovákom a zaplatíš za ne veľa peňazí. Takže si dvakrát rozmyslíš, či chceš také auto alebo si zoberieš normálne značky na elektroauto. Je tam jasne definované, že budú podporovať elektromobilitu, lebo v mestách naozaj musia niečo robiť so smogom. Samozrejme, majú tam aj veľa možností nabíjania a reálne je tam elektromobil už úplne normálny, bežný, každodenný produkt.

.

99 % áut na ulici som nespoznával, nevedel som, čo je to za značku, nepoznal som tie logá. Niektoré tamojšie nové značky samozrejme už poznám, ale celkovo je ich tam toľko, že o nich vôbec netuším.

 

Stáva sa Čína automobilovou veľmocou a bude práve ona v budúcnosti určovať trendy?

Toto je veľmi ťažká otázka a asi na to nie som fundovaný odpovedať. Rozhodne sa k nám ale postupne dostávajú čínske produkty, aj keď ľudia k nim ešte nemajú veľkú dôveru. Koniec koncov, historicky tá ich kvalita nebola oslnivá, boli tam nedostatky, ale toto všetko sa Čína pokúša dobiehať.

A čo sa dizajnu týka… Bude sa meniť celá filozofia vlastníctva vozidla. V budúcnosti už nebudeš chcieť deklarovať nejaký status aj formou auta a jeho dizajnu. Niektoré automobilky tam vzhľad absolútne neriešia. Podstatné je, že to má vo vnútri veľký priestor, to sa im páči. V Číne napríklad stále fungujú MPVčka. Jednoducho keď potrebuješ priestor, tak máš MPV, jazdí ich tam veľmi veľa.

Jazdil som už s viacerými čínskymi autami, ale ich kvalitu neviem posúdiť, ja mám auto k dispozícií na týždeň. To sa nedá odhadnúť ani v prípade európskeho auta. Aj keď máš nejaké 1,0 TSI a bude mať nabehaných 100 tisíc kilometrov, tiež ti môže veľa vecí odísť.

Ale tá prvotná kvalita v zmysle, že by sa tam niečo odlupovalo alebo vŕzgalo, že by niečo nebolo dotiahnuté, to v čínskych autách už nenájdeš a už by som ich tak neznevažoval. Prvotná hmatová kvalita je fajn, Číňania majú radi také tie kudrlinky. Materiály sú kvalitné a príjemné, aj v autách nižšej kategórie. Vedia to pekne spraviť aj z lacnejších materiálov tak, ako to vedia aj niektoré šikovné baby, že sa vedia obliecť aj do lacnejších vecí a dobre to na nich vyzerá. Tie autá teda napredujú.

.

Čo sa týka vonkajšieho dizajnu, ktorý je pre nás veľmi dôležitý, nejak si s tým hlavu nelámali. Kúpili Joža Kabaňa, čo je známa veličina dizajnu Škoda, respektíve BMW, prešiel mnohými európskymi automobilkami. No a v MG – čo je ďalšia automobilka s európskym názvom, pôvodom, ale čínskymi vlastníkmi – kúpila Joža Kabaňa, lebo potrebujú robiť dizajn.

HONGQI, ďalšia značka, ktorej názov sa onedlho budeme učiť, robí napríklad aj prezidentské limuzíny a už im chýbal iba dizajnér, tak si ho kúpili v Rolls-Royce. Rolls-Royce dizajnér teraz robí dizajn pre čínske autá. A keď sme sa ho pýtali – čo si na Číňanoch najviac cení, čo robia naozaj dobre – povedal, že sú rýchli. Vraj až tak rýchli, že má problém sa im niekedy prispôsobiť.

 

Škoda, že aspoň z polovice taká rýchlosť nie je aj u nás, napríklad aj čo sa výstavby infraštruktúry týka. V bratislavskej Vrakuni sa robí asi 30 metrový most cez Malý Dunaj a má to trvať približne rok alebo aj viac.

Nebol som v Pekingu, ani na vidieku. Videl som len Šanghaj a ešte jedno „menšie“, 9 miliónové mesto. Bulvár z letiska, tri jazdné pruhy jedným smerom, tri druhým, v strede deliaci pás, kde je živý plot zastrihnutý do pravého uhla a úplne v strede nejaké dreviny a kvety. A keď prídeš do mesta, v strede kruhového objazdu máš normálne malú botanickú záhradu. Snažia sa mať aj v tých sklobetónových veľkých mestách aspoň trochu vegetácie.

Čo sa ciest týka, sú veľkorysé a široké. Treba povedať, že sa to stavalo v súčasných podmienkach, vedeli, do čoho idú. Európske mestá si so sebou nesú niekoľko storočnú históriu, takže by nebolo spravodlivé to porovnávať.

V Šanghaji nájdeš krásny cyklistický chodník, dva pruhy pre dva smery, dokonca s červeným pásom pre bežcov. Po červenom páse sa behá a po čiernom jazdia bicykle. Nie, že je to namaľované niekedy na ceste, lebo tam niekto prišiel a povedal, že sa to tam zmestí. Žiadne také, cyklisti tam jazdia oddelene a to ma prekvapilo, nečakal som to.

.

 

Ak sa mám vrátiť na začiatok rozhovoru, tvoj pohľad je teda taký, aby sme mali k dispozícii lacnejšie autá pre široké masy – napríklad s normou Euro 6 – ktoré sú k planéte šetrné a nie sú predražené rôznymi predpísanými bezpečnostnými systémami, stiahnuť z ciest veľmi staré, neekologické diesle a elektroautá, respektíve autá na iné pohony, využívať v rôznych odvetviach dopravy, nie nutne iba v osobnej?

Absolútne. Máme tu jednu značku, ktorá pohorela v testoch Euro NCAP. Ak si bežný človek ide kúpiť auto, niečo si aj preštuduje a keď niečo také vidí, tak si povie – to predsa nemôžem kúpiť, veď by som si zabil rodinu. To auto ale cez testy neprešlo preto, lebo je 7-miestne a na šiestom a siedmom sedadle – teda sedadlách vzadu v kufri – nie je tlakový spínač, ktorý by ťa informoval o tom, že decká ktoré tam sedia nie sú pripútané. To je jedna z položiek Euro NCAP hodnotenia.

Sú to úplne nezmysly. Také veci môžeš mať v BMW X7 za veľa peňazí, ale ak chceš lacné auto, ktoré je bezpečné, konštrukčne pevné a dobre brzdí, tak naozaj nepotrebuješ, aby si mal vzadu na 6. a 7. sedadle tlakový snímač na zadok.

V autách je veľa hlúpostí, ktoré ich predražujú a navyše, vodiča ako keby po troche zbavovali pozornosti a ostražitosti. Môžeš sa spoliehať na nejaké pomôcky, v dnešných autách už môžeš dať aj ruky dole z volantu, ale tá pomôcka v konečnom dôsledku nemá právnu zodpovednosť a ani nie je dokonalá a naozaj to autám zbytočne pridáva na cene.

Rôzne balíky s asistenčnými systémami stoja – a teraz budem používať naozaj len ilustračné čísla – napríklad 10 tisíc eur. V prípade 100-tisícového auta ťa to nebolí, ale pri aute za 10 tisíc ťa to bolieť bude.

 

.

Už sme spomenuli cyklopruhy v Šanghaji. Porovnajme ich s našim slávnym Vajanského nábrežím, keď sa niekto na magistráte rozhodol, že tam niečo spraví, prišiel, poobzeral sa a povedal – dáme to sem a sem. Výsledkom sú kolízie, zápchy a tie cyklopruhy sú väčšinou v podstate prázdne, atď. Čo sa na to dá povedať?

Nemám dôkazy o tom, prečo sa to robí, odkiaľ sú peniaze, ktoré sa na to míňajú. Volám to hybridné projekty, pretože sú to hybridné riešenia, ktoré na jednej strane ohrozujú cyklistov a na druhej strane hnevajú motoristov. Navyše, aj tí motoristi sú často takisto cyklistami, napríklad cez víkend. A nikto z nás nechce byť ani ohrozený, ani nahnevaný. Na tomto mieste ohrozujeme cyklistov a koniec koncov aj tie autobusy, ktoré tam s nimi kolidujú, lebo tam nie je miesto.

Vajanského nábrežie je v tomto asi najviac vykričaná ulica, ale takýchto vymyslených a namaľovaných pseudoprojektov je – nielen v Bratislave – stále viac. Nedávno som moderoval konferenciu o doprave, kde prišla pani zo stredného Slovenska a na môj veľký úžas povedala, že veď takéto riešenia často ani nepotrebujú veľa. Stačí škatuľa farby, štetec a mnohému tak vieme pomôcť… Naozaj som, ako moderátor zaplatený organizátorom tej akcie, mal problém jej to nevrátiť. Toto naozaj nie je dobré riešenie.

Ako vravím, neviem, odkiaľ na to idú peniaze a prečo sa to robí. Niektorí ľudia tvrdia, že je to umelé míňanie peňazí, iní zas, že je to preto, aby sme si to odfotili – aha, toto sme urobili. Pretože to tam – okrem toho, že to nie je bezpečné – nemá žiaden zmysel.

Ale napríklad aj trolejbusy, ktoré idú hore na Dlhé diely, idú jedným kolesom v cyklistickom pruhu, pretože ak idú mimo neho, padajú im tie parohy. Je neuveriteľné, ako si navzájom komplikujeme život a nechápem, na čo je to dobré. Prečo sa nenájde niekto, kto povie – tak priatelia, dosť, z hrušky dolu. Nie sme predsa primitívi, aby sme cyklistom nedopriali pokojne aj celú sieť vlastných cestičiek, aj keď to samozrejme nie je nič jednoduché. Ale rozhodne oddeľme cyklistov od áut.

 

Pár dní predtým, ako malo byť Vajanského nábrežie v tejto podobe uvedené do prevádzky, som sa sociálnej sieti videl video, v ktorom pani z magistrátu odpovedala na 5 otázok, ktoré s tou zmenou súviseli. Všetky odpovede sa začínali – my si myslíme, my predpokladáme, my očakávame… Ľudia tieto veci študujú 5 rokov na vysokej škole, aby vedeli správne a bezpečne navrhnúť cesty a križovatky, ale tu niekto prišiel a spravil zásah do už aj tak zlej dopravy v hlavnom meste na základe toho, že si niečo myslí a predpokladá.

.

Absolútne s tebou súhlasím a rozšírim to o jednu z mojich myšlienok. Ešte v 90-tych rokoch, keď som ako mladučký redaktor robil v Zákrute, chodili k nám dopravní inžinieri a vysvetľovali nám, ako zložito sa musí schvaľovať a študovať to, aká široká má byť nejaká cesta, aké majú byť rozhľadové pomery a podobne. V konečnom dôsledku, staval som rodinný dom a policajti mi povedali, ako mám z pozemku autom vychádzať, či môžem odbočiť aj doľava alebo môžem ísť len vpravo, lebo to nie je bezpečné.

A tu sa robia veci absolútne bez podkladov a analýzy. Ľudia sa dožadujú informácií, na základe čoho to spravili a v konečnom dôsledku aj tá prax ukázala, že na Vajanského to vôbec nie je dobré. Navyše, samotní cyklisti tvrdia, že to nie je funkčné, nemá to začiatok ani koniec, ani príchod, ani odchod…

Alexander Štefuca
Na snímke vpravo Alexander Štefuca / Foto: HS

Budujme cyklistické cestičky s rozumom a ľudia ich objavia. Ja napríklad nemám rád, keď sa už teraz kritizuje, že ideme postaviť tunel Karpaty a hneď sa zdvihne vlna nevôle. Že po prvé ten tunel nebude využívaný a po druhé, že sa na tom niekto nabalí.  Takže, na každej stavbe sa niekto nabalí. A premávka je ako voda, pôjde tadiaľ, kade to bude mať ľahšie. A dnes teda nikto nevie, ako bude tunel Karpaty využívaný.

Chcem tým povedať, že fandím cyklocestičkám, nech sa budujú a využívajú. Ale na Vajanského sa to jednoducho nepodarilo, to nie je miesto, kam sa pôjdeš bicyklovať s dieťaťom.

Bol som v Kodani a ostal som úplne vydesený, keď som autom stál na semaforoch v križovatke. Bolo tam toľko cyklistov, že som sa až zľakol. Ale tí ľudia tam asi nechodia z kopcov, ako v Bratislave napríklad z Karlovej Vsi a nevezú na bicykli dieťa do školy. Sú to nejakí miestni obyvatelia, ktorí idú do roboty a bicykel im vyhovuje. Ale ak máš ísť ty z okrajovej časti Bratislavy do centra alebo až na opačnú stranu mesta, tak jednoducho nepôjdeš na bicykli a už vôbec nepôjdeš po Vajanského.

.

 

Je správne, aby bol predaj elektromobilov podporovaný dotáciami? Je správne zaťažiť dovoz čínskych aut clami? Komu sa elektroauto oplatí a ako je to vlastne s výdržou batérie? Nie je ich výroba v konečnom dôsledku menej ekologická, ako používanie spaľovákov? V akom odvetví dopravy sú autá na elektriku ideálnou voľbou a kde má možno veľký potenciál vodíkový pohon? Stratili kedysi vychytené európske autosalóny svoj lesk a odohráva sa už všetko podstatné v Číne?

O týchto témach, ako aj ďalších anomáliách z bratislavských ulíc a ciest, sme sa rozprávali s motoristickým novinárom, Mgr. Alexandrom Štefucom.

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

René Pavlík

Ivan Štubňa

Gustáv Murín

Jozef Bugár

Miroslav Urban

Milan Šupa

.
.
.

Gyimesi pre HS: Machala kritizuje liberálov, ale jeho rezort ich dotuje. Ministerstvo kultúry financuje protivládne maďarské médiá a niektorí žiadatelia nedodržali ani základné formálne podmienky

Jedna a tá istá ruka píše na sociálnych sieťach kritiku na liberálne médiá a na druhý deň im podpisuje dotácie.…

19. 11. 2025 | Rozhovory | 6 min. čítania | 0 komentárov

.

„Kričte, musia sa nás báť, už sa nás boja…“ Mikloško má jasný odkaz pre KDH

Pred 36 rokmi som prežil najkrajšie dní svojho života. Po 40 rokoch totality, ktorá padla na smetisko dejín, sme získali…

19. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Železničná sabotáž v Poľsku je veľmi podozrivá

Rušňovodič vlaku na severovýchode Poľska objavil v nedeľu v noci prerušené koľajnice. K incidentu došlo na železničnej trati spájajúcej Varšavu…

19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Ukrajinci, ktorí zabili Slováka, vyviazli s podmienkou

Ukrajinci, ktorí pred rokom v Česku na smrť dobili Slováka, sa včera dostavili pred súd

19. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Keď digitálny štát zlyháva a politici to zistia až vtedy, keď zasiahne ich samotných

Elektronická schránka mala zjednodušiť komunikáciu so štátom. Namiesto toho sa z nej stal nástroj, ktorý môže občana pripraviť o práva,…

19. 11. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov
.

Beztrestne zrušili slobodu prejavu a zanechali rozvrátené verejné financie. Aj toto dovolila “Nežná”

Občania žiadali v roku 1989 zmenu na dvoch frontoch: v oblasti ekonomickej, kde sme vnímali zaostávanie za Západom v pestrosti…

19. 11. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

Demokrat Naď najprv nazýval ľudí opicami, teraz ich chce “vykúriť” preč zo Slovenska

Exminister obrany Jaroslav Naď si na proteste 17. novembra opäť uletel. Počas prejavu pred prívržencami opozičných strán vykrikoval, že počas…

19. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Krv, spravodlivosť a odvaha: Príbeh Katovej dcéry

Možno pripísať zločin bosoráctvu? Krátko po skončení tridsaťročnej vojny vytiahnu z rieky v bavorskom meste Schongau umierajúceho chlapca. Napínavý román…

19. 11. 2025 | Kultúra | 2 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Kultúra | 2 min. čítania | 0 komentárov

Cenzúru majú v DNA. Čo by progresívci najradšej urobili s STVR

V priebehu vlády predošlých troch garnitúr preukázali verejnoprávne médiá akútny nedostatok objektívnosti. Pripúšťal sa dominantne jeden jediný správny názor na…

19. 11. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov
.

„Český Trump“: Ficovi a Orbánovi sa črtá spojenec. Európskej únii a Ukrajine nepriateľ?

Česká republika sa posúva doprava a medzi „elitou“ Európskej únie rastú obavy, čo bude so stratégiu voči Ukrajine?

19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Berlínom otriasla vlna strelieb, viacero obetí sa stalo terčom útokov po celom meste

Vyšetrovatelia majú podozrenie, že násilie je živené spormi medzi rôznymi skupinami vrátane organizovaných „imigrantských gangov“

19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Zelenskyj môže prísť o moc kvôli korupčnému škandálu s Mindičom

Zelenskyj môže prísť o moc kvôli korupčnému škandálu s Mindičom, píše The Wall Street Journal v článku „Vyšetrovanie korupcie na…

18. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
18. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Vojna je výhodný biznis pre amerických a ukrajinských politikov

Podľa online magazínu amerického think-tanku Quincy Institute for Responsible Statecraft, ktorý sa špecializuje na zahraničnú politiku USA, spoznávame Pompea v…

19. 11. 2025 | 0 komentárov

Nervozita ve vzduchu…

Nebyl jsem jediný, komu zrušili facebookový profil. V posledních dnech takto „zmizela“ celá řada lidí, které jsem sledoval. Zdá se,…

19. 11. 2025 | Česky | 5 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Česky | 5 min. čítania | 0 komentárov

Nemecké mestá po minuloročnom útoku v Magdeburgu rušia vianočné trhy

Nemecko si pripomenie tragický atentát na vianočných trhoch v Magdeburgu. Aké kroky podnikajú mestá v oblasti bezpečnosti?

19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
19. 11. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Jeffrey Sachs: Veľký vplyv USA na Ukrajine od roku 2014

USA, 18. novembra 2025 - Zvrhnutie zvoleného prezidenta Janukovyča, voľba nového vodcu a masívne financovanie mnohých amerických mimovládnych organizácií a hnutí…

19. 11. 2025 | 0 komentárov

Premiér požiadal Rutteho o posilnenie protivzdušnej obrany Slovenska

Predseda vlády SR Robert Fico privítal v utorok na Úrade vlády SR generálneho tajomníka NATO Marka Rutteho. Fico ho požiadal…

18. 11. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
18. 11. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Dvojgólový Adam Liška odohral najlepší zápas v sezóne

Slovenský útočník Adam Liška bol v utorok strojcom víťazstva Severstaľu Čerepovec proti Dinamu Minsk v KHL. Liška do utorka v…

19. 11. 2025 | 0 komentárov

Z USA bolo deportovaných 50 občanov Ukrajiny

Z USA bolo deportovaných 50 občanov Ukrajiny, informoval hovorca Štátnej pohraničnej služby Andrej Demčenko

18. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
18. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Test osobnosti: Stolička, ktorú si vyberiete, odhalí vaše tajné vlastnosti

Test osobnosti môže byť zábavným a odhaľujúcim spôsobom, ako spoznať skryté nuansy o tom, kto sme. V tomto prípade ide…

19. 11. 2025 | 0 komentárov

Szijjártó pohrozil Bruselu žalobou

Maďarsko podnikne právne kroky, ak Európska únia zavedie zákaz dovozu ruskej energie prostredníctvom podvodných praktík. Vyjadril sa tak maďarský minister…

18. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
18. 11. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

Ani Ukrajina, ani Francúzsko nemajú peniaze na plánovanú kúpu 100 lietadiel Rafale v najbližších 10 rokoch

Ani Ukrajina, ani Francúzsko nemajú peniaze na plánovanú kúpu 100 lietadiel Rafale v najbližších 10 rokoch, píše Politico s odvolaním…

18. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
18. 11. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Za výbuch železnice v Poľsku sú podozriví „občan Ukrajiny“ a „obyvateľ Donbasu“

Za výbuch železničnej trate vedúcej na Ukrajinu sú podozriví „občan Ukrajiny“ a „obyvateľ Donbasu“. Vyhlásil to poľský premiér Donald Tusk

18. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
18. 11. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Nájdete tri rozdiely medzi čiernobielymi šachovými figúrkami?

Podarí sa vám nájsť tri rozdiely medzi čiernobielymi šachovými figúrkami? Hľadanie rozdielov je obľúbená hádanková výzva, ktorá preverí váš zrak…

19. 11. 2025 | 0 komentárov

Vplyvná rodina. Ťažké rozhodnutie. Odhalené tajomstvá: Dedičstvo továrnikovej vily

Vplyvná rodina. Ťažké rozhodnutie. Odhalené tajomstvá. Túto napínavú knihu vďaka ktorej sa ponoríte do strhujúceho príbehu, nájdete TU

18. 11. 2025 | Kultúra | 1 min. čítania | 0 komentárov
18. 11. 2025 | Kultúra | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Veľká potopa: Mýtus, legenda alebo ozvena skutočnej katastrofy?

Veľká potopa je motív, ktorý sa objavuje v príbehoch naprieč celým svetom, a už po stáročia vyvoláva otázku: ide len…

19. 11. 2025 | 0 komentárov

Čo ukázal (včerajší) 17. november

Keby nebolo včera také psie počasie, povedal by som, že protesty dopadli ako vždy. Že mesačné hecovanie, donekonečna propagovaný generálny…

18. 11. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov
18. 11. 2025 | Komentáre | 5 min. čítania | 0 komentárov

Konflikt v českom futbale. Zväz odsúdil konanie hráčov po víťazstve nad Gibraltárom. Součekovi zobrali post kapitána

Česká reprezentácia v závere kvalifikácie na MS 2026 v Severnej Amerike v pondelkovom domácom zápase zdolal futbalového trpaslíka z Gibraltáru…

19. 11. 2025 | 0 komentárov

Ukrajinská novinárka: "Zelenskyj oznámil obnovenie mierových rokovaní - zabudol že v roku 2022 ich zákonom zakázal?"

Ukrajina, 18. novembra 2025 - \"Zelenskyj oznámil obnovenie mierových rokovaní. Tento človek v roku 2022 zaviedol zákon, podľa ktorého sú…

19. 11. 2025 | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Ruské dronové útoky na východoukrajinské mesto Charkov si v noci na stredu vyžiadali najmenej 36 zranených. Sú medzi nimi aj dve deti vo veku deväť a 13 rokov, uviedla polícia a dodala, že „lekári deťom diagnostikovali akútne stresové reakcie“. Ako oznámili úrady, ide o tretí takýto útok na túto oblasť za tri dni, napísala agentúra AFP.

08:37

Štyri prvenstvá a celkovo 12 ocenení v desiatich kategóriách získali slovenské historické hotely na prestížnom galavečere Heritage Hotels of Europe Awards v maďarskej Tate. Informovala o tom generálny sekretár Asociácie Historických hotelov Slovenska Michal Čuridlo.

08:28

Ceny ropy v stredu klesli, pod čo sa do veľkej miery podpísali informácie z USA o vývoji ropných zásob. Tie podľa údajov Amerického ropného inštitútu (API) v minulom týždni výrazne vzrástli a trhy očakávajú, že rast zásob potvrdia aj oficiálne údaje amerického ministerstva energetiky. Inforomovali o tom agentúry Reuters a Bloomberg.

Cena severomorskej ropnej zmesi Brent s dodávkou v januári dosiahla do 7.03 h SEČ 64,71 USD (55,83 eura) za barel (159 litrov).

08:19

.

Hlas-SD je pripravený rokovať o návrhoch na odvolanie ministrov a vlády

Poslanci Národnej rady SR za koaličný Hlas-SD sú pripravení rokovať o opozičných návrhoch na vyslovenie nedôvery vláde aj viacerým ministrom.…

18. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
18. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Škriekajúci pajác

Mnohí sa tu oháňajú odkazom 17. novembra. Avšak tým, ako sa predstavujú, nijako nedávajú najavo, že by vôbec vedeli, o…

18. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
18. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Ráž: Vlakovú nehodu pri Jablonove nad Turňou spôsobila chyba rušňovodiča

Vlakovú nehodu pri Jablonove nad Turňou v okrese Rožňava v polovici októbra spôsobilo to, že rušňovodič jedného z vlakov prešiel…

18. 11. 2025 | Aktualizované 18. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
18. 11. 2025 | Aktualizované 18. 11. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Hrozí nová doba: Chcú prepisovať dejiny a vyhosťovať za iný názor

Začala ďalšia vlna krokov na „posilnenie demokracie.” Opatreniami, ktoré by závideli aj tie najtvrdšie totalitné režimy

18. 11. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
18. 11. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Fico vyzval na opätovné začatie vyšetrovanie prípadu vraždy Jána Kuciaka. GP reaguje

Generálna prokuratúra SR sa nebude vyjadrovať k výrokom a výzvam politikov v neskončenej trestnej veci, ktorá sa nachádza v štádiu…

18. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
18. 11. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

René Pavlík

Ivan Štubňa

Gustáv Murín

Jozef Bugár

Miroslav Urban

Milan Šupa

.
.
.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov