Alexander Štefuca

NAŽIVO

Putin dal jasne najavo, že rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom v Turecku budú pokračovať.

„Som vďačný svojim tureckým priateľom za ich významný príspevok k politickému a diplomatickému úsiliu o vyriešenie ukrajinskej krízy. Od mája tohto roku sa na istanbulskej platforme už konali tri kolá priamych rusko-ukrajinských rokovaní, ktoré umožnili pokročiť v riešení viacerých praktických otázok v humanitárnej oblasti. Som presvedčený, že osobitná úloha Turecka v týchto záležitostiach bude naďalej žiadaná,“ povedal Putin na stretnutí s Erdoganom v Číne

10:23

09:51

Musk predpovedá bezprostrednú „smrť“ Európy.

Podnikateľ upozornil na blížiacu sa demografickú krízu v Európe. Podľa neho, ak sa pôrodnosť nezvýši, kontinent „vymrie“.

Ako príklad uviedol Škótsko: v januári až júli 2025 sa tam narodilo 26,3 tisíc ľudí a zomrelo 35,2 tisíc, čo je o 34 % viac.

09:04

Pri príležitosti výročia vypuknutia druhej svetovej vojny poľský prezident požadoval od Nemecka reparácie, informuje RMF24.

„Aby sme vybudovali partnerstvo založené na princípoch pravdy a dobrých vzťahov, musíme vyriešiť otázku reparácií od nemeckého štátu, ktoré ja, ako prezident Poľska, bezpodmienečne požadujem pre spoločné dobro. Reparácie nebudú alternatívou k historickej amnézii, ale Poľsko ako štát v frontovej línii, ako najdôležitejší štát na východnom krídle NATO, potrebuje spravodlivosť, pravdu a jasné vzťahy s Nemeckom, ale potrebuje aj reparácie od nemeckého štátu,“ povedal Nawrocki na námestí Westerplatte v Gdansku.

08:58

Ruský prezident Vladimir Putin v čínskom meste Tchien-ťin vystúpil na summite Šanghajskej organizácie pre spoluprácu. V prejave kritizoval Západ, ktorý podľa neho spôsobil vypuknutie ozbrojeného konfliktu na Ukrajine.

08:14

Na hudobnom festivale Burning Man v americkom štáte Nevada našli miestneho času telo mŕtveho muža v kaluži krvi. Podľa úradu tamojšieho šerifa prípad vyšetrujú ako vraždu.

08:13

Nemecký minister vnútra Alexander Dobrindt uviedol, že sprísnenie hraničných kontrol po nástupe novej vlády k moci už pomohlo znížiť počet nelegálnych vstupov do krajiny. 

08:12

Veľká väčšina Ukrajincov si želá prímerie, ale len v prípade jasných bezpečnostných záruk. Vyplýva to z najnovšieho prieskumu verejnej mienky ukrajinskej spoločnosti Rating Group.

07:53

Po rozsiahlom zosuve pôdy, ku ktorému došlo severne od nórskeho mesta Trondheim, zostáva neprejazdný úsek tamojšej diaľnice E6. Hovorca miestnej polície v nedeľu odhadol, že jeho oprava by mohla trvať celé mesiace. Zosuv si zrejme vyžiadal jednu obeť na živote.

07:52

Severokórejský vodca Kim Čong-un si bol obzrieť novú továreň na výrobu rakiet, napísala pred jeho odchodom do Pekingu na vojenskú prehliadku štátna tlačová agentúra KCNA.

07:52

Čínsky prezident Si Ťin-pching otvoril summit hláv štátov a vlád Šanghajskej organizácie pre spoluprácu. V prístavnom meste južne od Pekingu sa zíde viac ako 20 svetových lídrov vrátane ruského prezidenta Vladimira Putina či indického premiéra Naréndru Módího.

07:51

Spojené štáty dočasne pozastavujú schvaľovanie a vydávanie víz pre takmer všetkých držiteľov palestínskych pasov. 

07:50

Austrálska polícia zadržala muža, ktorý autom prerazil bránu ruského konzulátu v Sydney. Informovali o tom miestne úrady.

07:49

Izrael zvažuje anexiu okupovaného Západného brehu Jordánu ako možnú odpoveď na uznanie Palestínskeho štátu Francúzskom, Spojeným kráľovstvom a ďalšími krajinami. Informovala o tom agentúra Reuters s odvolaním sa na troch anonymných izraelských predstaviteľov.

07:48

Zemetrasenie s magnitúdou 6,0 na východe Afganistanu v blízkosti hraníc s Pakistanom si vyžiadalo podľa prvotných informácií štátnej tlačovej agentúry Bachtar spravovanej hnutím Taliban najmenej 250 mŕtvych a 500 zranených.

07:48

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj oznámil, že v prípade zastrelenia bývalého predsedu parlamentu Andrija Parubého v západoukrajinskom meste Ľvov zatkli podozrivého.

07:47

Americký federálny súd na podnet ľudskoprávnej organizácie Národné centrum pre imigračné právo nariadil administratíve Donalda Trumpa pozastaviť na najmenej 14 dní deportácie stoviek guatemalských detí.

07:46

Najmenej 11 zamestnancov Organizácie Spojených národov zadržali v nedeľu jemenskí povstalci húsíovia pri raziách v jej priestoroch v metropole Saná a meste Hudajdá. Došlo k nim krátko po tom, ako pri izraelskom útoku prišiel o život húsijský premiér a niekoľko ministrov.

07:45

Pre čitateľov dobrodružných príbehov vytvoril Tarzana, či odvážneho prieskumníka Marsu Johna Cartera. Edgar Rice Burroughs, patril k obľúbeným autorom aj v Československu, kde boli jeho knihy o Tarzanovi pevnou súčasťou verejných i rodinných knižníc. Jeho diela v slovenčine vychádzali v legendárnej edícii Stopy vydavateľstva Mladé letá. V pondelok 1. septembra uplynie 150 rokov od narodenia amerického spisovateľa.

07:44

Po víťazstve komunistov vedených Mao Ce-tungom a vyhlásení Čínskej ľudovej republiky 1. októbra 1949 oživil Peking svoje nároky na Tibet ako neoddeliteľnú časť čínskeho územia. Napätie sa stupňovalo, až čínske jednotky dostali rozkaz vpochodovať do Tibetu s odôvodnením, aby “zachránili tri milióny Tibeťanov pred imperialistickým útlakom a zabezpečili ochranu čínskych západných hraníc.”

07:43

07:42

Európa pripravuje „pomerne podrobný plán“ vyslania mnohonárodných jednotiek na Ukrajinu ako súčasť povojnových bezpečnostných záruk. Potenciálne nasadenie má byť podporené aj vojenskými kapacitami Spojených štátov. V rozhovore pre denník Financial Times zverejnenom to uviedla predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová.

07:41

V bieloruskom Vitebsku sa začali vojenské cvičenia ODKB „Interakcia-2025“. Zúčastňuje sa ich dvetisíc vojakov z Ruska, Kazachstanu, Kirgizska, Tadžikistanu a samotného Bieloruska.

07:28

06:59

Americká vláda zvažuje prevzatie Pásma Gazy, presídlenie jeho obyvateľstva a spravovanie tohto palestínskeho autonómneho územia počas najmenej desiatich rokov. Tento návrh obsahuje 38-stranový plán, ktorý dostali členovia vlády.

Včera 20:09
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Štefuca pre HS: Je to choré! Na sklonku existencie spaľovacích motorov vytvoríme ťažko splniteľnú normu, podľa ktorej sa budú nové motory predávať len pár rokov

V EÚ z trhu úplne zmizli lacné autá za nejakých 10, 12 alebo 14 tisíc, ktoré by boli nielen moderné a bezpečné, ale aj šetrné k životnému prostrediu. Uspokojili by veľmi širokú skupinu motoristov, ktorí by si ich radi kúpili, ale nemôžu. Vďaka množstvu predpisov a nariadení totiž v európskych autách musia byť rôzne, nielen bezpečnostné systémy, ktoré sú často úplne zbytočné a ceny nových áut pokojne aj zdvojnásobia

Alexander Štefuca
Na snímke Alexander Štefuca / Foto: HS
❚❚
.

Európska komisia ale aj naďalej prichádza s ďalšími návrhmi a úpravami, ako nedávno s nariadením, podľa ktorého by všetky vozidlá v Únii, ktoré majú viac, ako 10 rokov, mali na STK chodiť každý rok. V čom je toto nariadenie úplne mimo a aké sú ďalšie „chuťovky“ z dielne európskych inštitúcií, ktoré motoristom zbytočne komplikujú život?

Je elektromobilita skutočne jedinou a správnou cestou na riešenie všetkých problémov v automobilovej doprave, nielen tých klimatických? Je už Čína automobilovou veľmocou, ktorá bude v budúcnosti určovať trendy? Prečo tam dokážu robiť lacné a pritom vôbec nie zlé autá? Ako vyzerajú tamojšie cyklotrasy, najmä v porovnaní s tou, ktorá je na Slovensku najslávnejšia a nachádza sa na bratislavskom Vajanského nábreží? Majú donedávna vychytené a prestížne európske autosalóny časy svojej slávy už za sebou? Akú logiku má zaviezť do praxe momentálne nesplniteľnú normu Euro 7, keď sa nanovo vymyslené a vyrobené motory budú predávať iba niekoľko rokov? A prečo nás asi neminie nová kategorizácia vodičských preukazov?

Rozprávali sme sa s motoristickým novinárom, Mgr. Alexandrom Štefucom.

 

Alex, kým sa dostaneme k autosalónu v Šanghaji, emisným normám, cyklopruhom a iným témam, dajme si niečo na zahriatie. Isto si zachytil, že Európska komisia prišla s ďalším „zaujímavým“ návrhom, podľa ktorého majú všetky autá v EÚ, ktoré sú staršie ako 10 rokov, chodiť na STKčku každý rok. Únia tak chce bojovať s nehodovosťou, ale zlý technický stav vozidla je v rámci EÚ podpísaný pod menej, ako jedným percentom zo všetkých nehôd.

.

Súhlasím s tým, že percento nehôd, ktoré boli spôsobené zlým technickým stavom vozidla, je naozaj zanedbateľné. Hovoria o tom dokonca aj naše, slovenské štatistiky. A práve preto ma prekvapuje, ako presne vie EK presne kvantifikovať, koľkým nehodám sa tak bude dať zabrániť a koľko tisíc životov sa tak podarí zachrániť a predĺžiť. Fascinuje ma, odkiaľ berú takéto presné čísla. Sú to totálne hausnumerá.

 

Viac vo video rozhovore. Text pokračuje pod videom:

 

Rozhovor si môžete vypočuť:

.

 

Úprimne, tento návrh pokladám za ďalší dôkaz zúfalých pokusov meniť niečo na európskom trhu, nejakým spôsobom násilne zmeniť štruktúru automobilov. Mohol by som o tom dlho rozprávať, ale skrátim to.

Nemyslím si, že ak pošleme 10 ročné autá každý rok na technickú kontrolu, ľudia sa ich začnú zbavovať, buďme realisti. Za STK je to pár desiatok eur a možno niekoľko desiatok minút zdržania, navyše budeme vedieť, že máme auto v poriadku a ide sa ďalej. Takže ak sa hovorí o tom, že je tu tendencia „znepríjemniť“ život majiteľom 10–ročných áut, aby sa ich zbavovali, nedá sa to ani porovnať s investíciou minimálne niekoľko tisíc eur, ktoré musíš investovať, ak si chceš kúpiť novšie auto.

Malo to byť naopak. Už oveľa skôr sme mali podporiť kúpu nových vozidiel iným spôsobom. Nové autá sa nemali tak predražovať, pretože ľudia sa už pri tých cenách chytajú za hlavu, teda ak sa rozprávame o cenovo dostupných autách. Drahé automobily sa totiž budú predávať stále, niektorí ľudia budú mať vždy veľa peňazí. Ale ak sa rozprávane o autách za 10, 12 alebo 14 tisíc, ktoré by si ľudia veľmi radi kúpili, tak tieto už neexistujú. Malé rodinné autá sú vďaka všetkým možným predpisom naplnené toľkými hovadinami, že jednoducho nie je možné, aby stáli 10 alebo 14 tisíc eur, také lacné už byť nemôžu.

Alexander Štefuca
Na snímke Alexander Štefuca / Foto: HS

Čo tým chcem povedať? Už oveľa skôr sme mali umožniť ľuďom kúpiť autá napríklad podľa normy Euro 6, ktorá je veľmi čistučká. Buďme realisti, autá s Euro 6 sú naozaj veľmi čisté, majú príjemnú spotrebu aj emisie. A tie prestarnuté autá sa mali z našich ciest postupne vytrácať, s čím úplne súhlasím. Takto by sme eliminovali množstvo zlých emisií zo starých áut a razom by sme si pomohli.

.

Tým, že budeme autá staršie ako 10 rokov posielať každý rok na STK, ľuďom neponúkame žiadnu alternatívu. Ak tie autá budú v dobrom technickom stave a emisie budú mať také, ako pred 10 alebo 15–timi rokmi, budú jazdiť naďalej a naďalej budú aj znečisťovať životné prostredie.

 

Zaujímavá je štatistika, podľa ktorej na jednu nehodu spôsobenú zlým technickým stavom vozidla, pripadá asi 80 nehôd spôsobených stretom so zverou, takže úplne šialený nepomer.

Áno. A ak sa teda ideme rozprávať aj o ochrane života a zdravia, už dávno sme mali pracovať na zlepšovaní vodičských zručností. Aby ľudia vedeli, ako sa napríklad tej zveri dá vyhnúť, ako sa vozidlo správa keď ideš 80–kou a vybehne ti tam jeleň.

Nie som Európska komisia a nebude tu teraz vyťahovať presné čísla, že koľko tisíc ľudských životov by sme zachránili, ak by ľudia vedeli zvládnuť svoje vozidlo alebo keby vedeli brzdiť. Bol by si prekvapený, koľko ľudí v medzných situáciách nevie brzdiť tak, aby sa zároveň komfortne vyhli prekážke. Aj toto by razom prispelo k tomu, že tu bude menej dopravných nehôd a tým pádom viac zachránených životov.

 

Videl som zostrih rozhovoru so šéfom vývoja motorov v Mladej Boleslavi na tému normy Euro 7. Návrh EK má okolo 6900 strán a je plný odkazov na zákony a ďalšiu legislatívu. Dlho to museli lúskať právnici, aby motorkárom dali nejaký zrozumiteľný výstup a keď si to tí inžinieri prečítali, zistili, že nič také sa momentálne nedá postaviť.

Poznám ten rozhovor, veľa vecí, o ktorých hovorím, z neho vychádza. Aj tá myšlienka, aby sme ľuďom dopriali autá s normou Euro 6, lebo tie sú dostatočne čisté. A nešpekulujme s nesplniteľnou normou Euro 7, aj keď sa nakoniec trochu korigovala. V zmysle, že teda dobre, do roku 2035 – keď to zakážeme úplne – ešte môžeme vyrobiť „pár“ motorov…

Veď je to choré. Na sklonku existencie spaľovacích motorov v Európe vytvoríme ťažko splniteľnú normu, podľa ktorej sa budú nové motory predávať iba pár rokov.

Alexander Štefuca
Na snímke vpravo Alexander Štefuca / Foto: HS

A nie je to len o motoroch, teda motorkárske veci. Oni zistili, že vozidlo emituje rôzne častice napríklad z bŕzd a pneumatík. Začali sa teda škrabať za uchom, že hm hm hmmm, aj toto by sme mali nejak obmedziť. A mali by sme tým autám dať teda aj iné gumy, ktoré sa pokiaľ možno nebudú nijak odierať…

.

No výborne. Čiže my 100 rokov vyvíjame pneumatiku a vieme, že aby mala dobré jazdné vlastnosti, musí sa nejak odierať a tým pádom po nej zostávajú aj nejaké zvyšky.

No ale toto my nechceme. Chceme iné gumy. A chceme aj iné brzdy, lebo brzdový prach je škodlivý.

Lenže, my zatiaľ nemáme možnosti ako zistiť a otestovať, či to bude fungovať. Takže výrobcovia teraz musia vymyslieť a postaviť kompletne nový testovací reťazec, ako budeme merať, či spĺňame tie nové normy emisií pneumatík a brzdového prachu.

A ešte jedna vec je tam pozoruhodná. Vozidlá, ktoré ty, ja, ktoré my všetci  používame, spĺňajú povedzme 80 % rozptyl meteorologických a klimatických podmienok na Zemi. Lebo veď nechodíme nimi na Severný pól a neviem, či si niekedy bol v Afrike na Sahare so svojim autom… Asi nie. Čiže nikdy si ho nevystavil extrémom, 50 a viac stupňovým teplotám alebo extrémnemu chladu, na takých miestach si s ním nikdy nebol. A naše autá napriek tomu zvládajú 80 percent zo všetkých možných podmienok na Zemi.

Ale, máme tu zase návrh. Že nie, nie, my predsa potrebujeme autá, ktoré to budú spĺňať na 100 % a budú sa rovnako správať na Severnom póle aj v srdci Sahary.

.

Takže to sú choré návrhy, s ktorými sa tu pracuje a bojuje, aby všetky tie emisie boli nižšie a akože „pod kontrolou“ a ja by som sa vôbec nečudoval, ak by tí výrobcovia rezignovali a povedali – my už asi ani nebudeme vyvíjať nové motory a necháme to prosto tak, prejdeme na tú elektromobilitu. A to je – medzi riadkami – vlastne aj zámerom tohto všetkého, prejsť na elektromobily.

A potom sa zistí, že elektromobily majú ešte väčšie emisie pneumatík, lebo sú ťažké. Na druhej strane, majú menšie emisie bŕzd, lebo sa používajú minimálne. Ale tieto autá majú aj devastačný vplyv na cestné komunikácie, lebo sme nikdy nemali osobné autá, ktoré mali 2,5 tony a viac. Dnešné elektroautá majú bežne s vodičom 2,75 tony.

Alexander Štefuca
Na snímke Alexander Štefuca / Foto: HS

Už sa uvažuje o tom, že urobíme nové vodičské preukazy, lebo veď máme do 3,5 tony. Ale keď iba samotné auto má skoro 3 tony a chceš tam naložiť 600 kíl, tak už nie si do 3,5 tony. Takže už sa reálne zvažuje, že bude nová kategorizácia vodičských preukazov.

Eletroautá ako samotný produkt sú fajn, dajú sa úplne bez problémov používať, dá sa s nimi ísť aj na dlhšiu trasu – už aj ja som sa to naučil – a aj nabíjať už to pomaličky kde máme, sieť nabíjacích staníc sa rozširuje. Ale nerobme z nich jediné a univerzálne riešenie mobility, lebo to nie je jediné, univerzálne dobré riešenie mobility.

 

.

Nedávno si bol na autosalóne v Šanghaji. Okolo 70 % vystavených áut boli elektromobily alebo hybridy. Trend je teda asi nezvratný.

Ja by som z toho vyčlenil hybridy. Hybridizácia tu mala byť už dávno. Ak by sme ich využívali, mnohým problémom sa dalo predísť.

Hybrid je vozidlo, ktoré využíva dva druhy pohonu, to znamená elektrický a spaľovací motor. Či už benzínový alebo zaznávaný dieselový. A zároveň je to vozidlo schopné rekuperácie, regenerácie tej kinetickej energie. Čudujem sa, že sme pri 130–ročnom vývoji automobilov začali až teraz, v hodine 12–tej, riešiť uchovávanie energie.

Akákoľvek hybridizácia, od mild-hybridu cez hybrid až po plug-in hybrid, tu mala byť už dávno. Aj keď, tie plug-in hybridy sú trošku takým podvodom, akože – trošku by som ťa aj chcel bozkať, ale nemal by som, lebo som ženatý. Taký je plug-in hybrid.

Ale je fajn, zvykám si na to, teraz už majú lepšie dojazdy, lepšie batérie, rýchlejšie nabíjanie. Kedysi som ich nenávidel, nemal som plug-iny rád, ale teraz sa mi zdá ako celkom normálne, rozumné riešenie.

V Číne naozaj veľmi zásadne potrebujú riešiť emisie, aj lokálne. Teraz sa nebavme o výrobe elektrickej energie uhoľnými elektrárňami, to je večná téma. Že keď vyrábame neekologickú elektrinu, nemôžeme ani elektroautá považovať za ekologické. V tých mestách tam je už elektromobily vidieť všade. Nemám presné čísla, ale možno už aj polovica áut je tam elektrická. Na ulici to vnímaš, cítiš, počuješ, je to tak trochu ako v sci-fi filme.

Áno, tamojšia vláda despoticky a komunisticky povedala, že keď chceš nové auto so spaľovacím motorom, potrebuješ naň značky na auto so spaľovákom a zaplatíš za ne veľa peňazí. Takže si dvakrát rozmyslíš, či chceš také auto alebo si zoberieš normálne značky na elektroauto. Je tam jasne definované, že budú podporovať elektromobilitu, lebo v mestách naozaj musia niečo robiť so smogom. Samozrejme, majú tam aj veľa možností nabíjania a reálne je tam elektromobil už úplne normálny, bežný, každodenný produkt.

.

99 % áut na ulici som nespoznával, nevedel som, čo je to za značku, nepoznal som tie logá. Niektoré tamojšie nové značky samozrejme už poznám, ale celkovo je ich tam toľko, že o nich vôbec netuším.

 

Stáva sa Čína automobilovou veľmocou a bude práve ona v budúcnosti určovať trendy?

Toto je veľmi ťažká otázka a asi na to nie som fundovaný odpovedať. Rozhodne sa k nám ale postupne dostávajú čínske produkty, aj keď ľudia k nim ešte nemajú veľkú dôveru. Koniec koncov, historicky tá ich kvalita nebola oslnivá, boli tam nedostatky, ale toto všetko sa Čína pokúša dobiehať.

A čo sa dizajnu týka… Bude sa meniť celá filozofia vlastníctva vozidla. V budúcnosti už nebudeš chcieť deklarovať nejaký status aj formou auta a jeho dizajnu. Niektoré automobilky tam vzhľad absolútne neriešia. Podstatné je, že to má vo vnútri veľký priestor, to sa im páči. V Číne napríklad stále fungujú MPVčka. Jednoducho keď potrebuješ priestor, tak máš MPV, jazdí ich tam veľmi veľa.

Jazdil som už s viacerými čínskymi autami, ale ich kvalitu neviem posúdiť, ja mám auto k dispozícií na týždeň. To sa nedá odhadnúť ani v prípade európskeho auta. Aj keď máš nejaké 1,0 TSI a bude mať nabehaných 100 tisíc kilometrov, tiež ti môže veľa vecí odísť.

Ale tá prvotná kvalita v zmysle, že by sa tam niečo odlupovalo alebo vŕzgalo, že by niečo nebolo dotiahnuté, to v čínskych autách už nenájdeš a už by som ich tak neznevažoval. Prvotná hmatová kvalita je fajn, Číňania majú radi také tie kudrlinky. Materiály sú kvalitné a príjemné, aj v autách nižšej kategórie. Vedia to pekne spraviť aj z lacnejších materiálov tak, ako to vedia aj niektoré šikovné baby, že sa vedia obliecť aj do lacnejších vecí a dobre to na nich vyzerá. Tie autá teda napredujú.

.

Čo sa týka vonkajšieho dizajnu, ktorý je pre nás veľmi dôležitý, nejak si s tým hlavu nelámali. Kúpili Joža Kabaňa, čo je známa veličina dizajnu Škoda, respektíve BMW, prešiel mnohými európskymi automobilkami. No a v MG – čo je ďalšia automobilka s európskym názvom, pôvodom, ale čínskymi vlastníkmi – kúpila Joža Kabaňa, lebo potrebujú robiť dizajn.

HONGQI, ďalšia značka, ktorej názov sa onedlho budeme učiť, robí napríklad aj prezidentské limuzíny a už im chýbal iba dizajnér, tak si ho kúpili v Rolls-Royce. Rolls-Royce dizajnér teraz robí dizajn pre čínske autá. A keď sme sa ho pýtali – čo si na Číňanoch najviac cení, čo robia naozaj dobre – povedal, že sú rýchli. Vraj až tak rýchli, že má problém sa im niekedy prispôsobiť.

 

Škoda, že aspoň z polovice taká rýchlosť nie je aj u nás, napríklad aj čo sa výstavby infraštruktúry týka. V bratislavskej Vrakuni sa robí asi 30 metrový most cez Malý Dunaj a má to trvať približne rok alebo aj viac.

Nebol som v Pekingu, ani na vidieku. Videl som len Šanghaj a ešte jedno „menšie“, 9 miliónové mesto. Bulvár z letiska, tri jazdné pruhy jedným smerom, tri druhým, v strede deliaci pás, kde je živý plot zastrihnutý do pravého uhla a úplne v strede nejaké dreviny a kvety. A keď prídeš do mesta, v strede kruhového objazdu máš normálne malú botanickú záhradu. Snažia sa mať aj v tých sklobetónových veľkých mestách aspoň trochu vegetácie.

Čo sa ciest týka, sú veľkorysé a široké. Treba povedať, že sa to stavalo v súčasných podmienkach, vedeli, do čoho idú. Európske mestá si so sebou nesú niekoľko storočnú históriu, takže by nebolo spravodlivé to porovnávať.

V Šanghaji nájdeš krásny cyklistický chodník, dva pruhy pre dva smery, dokonca s červeným pásom pre bežcov. Po červenom páse sa behá a po čiernom jazdia bicykle. Nie, že je to namaľované niekedy na ceste, lebo tam niekto prišiel a povedal, že sa to tam zmestí. Žiadne také, cyklisti tam jazdia oddelene a to ma prekvapilo, nečakal som to.

.

 

Ak sa mám vrátiť na začiatok rozhovoru, tvoj pohľad je teda taký, aby sme mali k dispozícii lacnejšie autá pre široké masy – napríklad s normou Euro 6 – ktoré sú k planéte šetrné a nie sú predražené rôznymi predpísanými bezpečnostnými systémami, stiahnuť z ciest veľmi staré, neekologické diesle a elektroautá, respektíve autá na iné pohony, využívať v rôznych odvetviach dopravy, nie nutne iba v osobnej?

Absolútne. Máme tu jednu značku, ktorá pohorela v testoch Euro NCAP. Ak si bežný človek ide kúpiť auto, niečo si aj preštuduje a keď niečo také vidí, tak si povie – to predsa nemôžem kúpiť, veď by som si zabil rodinu. To auto ale cez testy neprešlo preto, lebo je 7-miestne a na šiestom a siedmom sedadle – teda sedadlách vzadu v kufri – nie je tlakový spínač, ktorý by ťa informoval o tom, že decká ktoré tam sedia nie sú pripútané. To je jedna z položiek Euro NCAP hodnotenia.

Sú to úplne nezmysly. Také veci môžeš mať v BMW X7 za veľa peňazí, ale ak chceš lacné auto, ktoré je bezpečné, konštrukčne pevné a dobre brzdí, tak naozaj nepotrebuješ, aby si mal vzadu na 6. a 7. sedadle tlakový snímač na zadok.

V autách je veľa hlúpostí, ktoré ich predražujú a navyše, vodiča ako keby po troche zbavovali pozornosti a ostražitosti. Môžeš sa spoliehať na nejaké pomôcky, v dnešných autách už môžeš dať aj ruky dole z volantu, ale tá pomôcka v konečnom dôsledku nemá právnu zodpovednosť a ani nie je dokonalá a naozaj to autám zbytočne pridáva na cene.

Rôzne balíky s asistenčnými systémami stoja – a teraz budem používať naozaj len ilustračné čísla – napríklad 10 tisíc eur. V prípade 100-tisícového auta ťa to nebolí, ale pri aute za 10 tisíc ťa to bolieť bude.

 

.

Už sme spomenuli cyklopruhy v Šanghaji. Porovnajme ich s našim slávnym Vajanského nábrežím, keď sa niekto na magistráte rozhodol, že tam niečo spraví, prišiel, poobzeral sa a povedal – dáme to sem a sem. Výsledkom sú kolízie, zápchy a tie cyklopruhy sú väčšinou v podstate prázdne, atď. Čo sa na to dá povedať?

Nemám dôkazy o tom, prečo sa to robí, odkiaľ sú peniaze, ktoré sa na to míňajú. Volám to hybridné projekty, pretože sú to hybridné riešenia, ktoré na jednej strane ohrozujú cyklistov a na druhej strane hnevajú motoristov. Navyše, aj tí motoristi sú často takisto cyklistami, napríklad cez víkend. A nikto z nás nechce byť ani ohrozený, ani nahnevaný. Na tomto mieste ohrozujeme cyklistov a koniec koncov aj tie autobusy, ktoré tam s nimi kolidujú, lebo tam nie je miesto.

Vajanského nábrežie je v tomto asi najviac vykričaná ulica, ale takýchto vymyslených a namaľovaných pseudoprojektov je – nielen v Bratislave – stále viac. Nedávno som moderoval konferenciu o doprave, kde prišla pani zo stredného Slovenska a na môj veľký úžas povedala, že veď takéto riešenia často ani nepotrebujú veľa. Stačí škatuľa farby, štetec a mnohému tak vieme pomôcť… Naozaj som, ako moderátor zaplatený organizátorom tej akcie, mal problém jej to nevrátiť. Toto naozaj nie je dobré riešenie.

Ako vravím, neviem, odkiaľ na to idú peniaze a prečo sa to robí. Niektorí ľudia tvrdia, že je to umelé míňanie peňazí, iní zas, že je to preto, aby sme si to odfotili – aha, toto sme urobili. Pretože to tam – okrem toho, že to nie je bezpečné – nemá žiaden zmysel.

Ale napríklad aj trolejbusy, ktoré idú hore na Dlhé diely, idú jedným kolesom v cyklistickom pruhu, pretože ak idú mimo neho, padajú im tie parohy. Je neuveriteľné, ako si navzájom komplikujeme život a nechápem, na čo je to dobré. Prečo sa nenájde niekto, kto povie – tak priatelia, dosť, z hrušky dolu. Nie sme predsa primitívi, aby sme cyklistom nedopriali pokojne aj celú sieť vlastných cestičiek, aj keď to samozrejme nie je nič jednoduché. Ale rozhodne oddeľme cyklistov od áut.

 

Pár dní predtým, ako malo byť Vajanského nábrežie v tejto podobe uvedené do prevádzky, som sa sociálnej sieti videl video, v ktorom pani z magistrátu odpovedala na 5 otázok, ktoré s tou zmenou súviseli. Všetky odpovede sa začínali – my si myslíme, my predpokladáme, my očakávame… Ľudia tieto veci študujú 5 rokov na vysokej škole, aby vedeli správne a bezpečne navrhnúť cesty a križovatky, ale tu niekto prišiel a spravil zásah do už aj tak zlej dopravy v hlavnom meste na základe toho, že si niečo myslí a predpokladá.

.

Absolútne s tebou súhlasím a rozšírim to o jednu z mojich myšlienok. Ešte v 90-tych rokoch, keď som ako mladučký redaktor robil v Zákrute, chodili k nám dopravní inžinieri a vysvetľovali nám, ako zložito sa musí schvaľovať a študovať to, aká široká má byť nejaká cesta, aké majú byť rozhľadové pomery a podobne. V konečnom dôsledku, staval som rodinný dom a policajti mi povedali, ako mám z pozemku autom vychádzať, či môžem odbočiť aj doľava alebo môžem ísť len vpravo, lebo to nie je bezpečné.

A tu sa robia veci absolútne bez podkladov a analýzy. Ľudia sa dožadujú informácií, na základe čoho to spravili a v konečnom dôsledku aj tá prax ukázala, že na Vajanského to vôbec nie je dobré. Navyše, samotní cyklisti tvrdia, že to nie je funkčné, nemá to začiatok ani koniec, ani príchod, ani odchod…

Alexander Štefuca
Na snímke vpravo Alexander Štefuca / Foto: HS

Budujme cyklistické cestičky s rozumom a ľudia ich objavia. Ja napríklad nemám rád, keď sa už teraz kritizuje, že ideme postaviť tunel Karpaty a hneď sa zdvihne vlna nevôle. Že po prvé ten tunel nebude využívaný a po druhé, že sa na tom niekto nabalí.  Takže, na každej stavbe sa niekto nabalí. A premávka je ako voda, pôjde tadiaľ, kade to bude mať ľahšie. A dnes teda nikto nevie, ako bude tunel Karpaty využívaný.

Chcem tým povedať, že fandím cyklocestičkám, nech sa budujú a využívajú. Ale na Vajanského sa to jednoducho nepodarilo, to nie je miesto, kam sa pôjdeš bicyklovať s dieťaťom.

Bol som v Kodani a ostal som úplne vydesený, keď som autom stál na semaforoch v križovatke. Bolo tam toľko cyklistov, že som sa až zľakol. Ale tí ľudia tam asi nechodia z kopcov, ako v Bratislave napríklad z Karlovej Vsi a nevezú na bicykli dieťa do školy. Sú to nejakí miestni obyvatelia, ktorí idú do roboty a bicykel im vyhovuje. Ale ak máš ísť ty z okrajovej časti Bratislavy do centra alebo až na opačnú stranu mesta, tak jednoducho nepôjdeš na bicykli a už vôbec nepôjdeš po Vajanského.

.

 

Je správne, aby bol predaj elektromobilov podporovaný dotáciami? Je správne zaťažiť dovoz čínskych aut clami? Komu sa elektroauto oplatí a ako je to vlastne s výdržou batérie? Nie je ich výroba v konečnom dôsledku menej ekologická, ako používanie spaľovákov? V akom odvetví dopravy sú autá na elektriku ideálnou voľbou a kde má možno veľký potenciál vodíkový pohon? Stratili kedysi vychytené európske autosalóny svoj lesk a odohráva sa už všetko podstatné v Číne?

O týchto témach, ako aj ďalších anomáliách z bratislavských ulíc a ciest, sme sa rozprávali s motoristickým novinárom, Mgr. Alexandrom Štefucom.

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Andrej Sablič

Milan Šupa

Štefan Konya

Zdeno Drdol

Dušan Hirjak

Matej Michalička

.
.
.

Putin prehovoril na summite Šanghajskej organizácie. Jasné postoje k Ukrajine a stretnutí na Aljaške

„Dohoda“ dosiahnutá na Aljaške otvára cestu k mieru na Ukrajine, povedal Putin na summite ŠOS

01. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Zmena svetového poriadku: Si Ťin-pching vyzval Rusko, Indiu a ďalšie krajiny regiónu, aby sa pridali k Číne a postavili sa Západu

Si Ťin-pching vyzval Rusko, Indiu a ďalšie krajiny regiónu, aby sa pridali k Číne a postavili sa Západu v čase…

01. 09. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
01. 09. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Kto nás tlačí, aby sme zomierali za Nemcov, Francúzov, Angličanov

Ruská armáda každý deň obsadí na Ukrajine jednu až dve dediny. Očakáva sa, že do jesene obsadí dôležité mestá súčasnej…

01. 09. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
01. 09. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov

Huliak otáča. Naložil Kotlárovi aj Machalovi: Bola chyba zastávať sa plochozemca a šarlatána s mikroskopom

Minister cestovného ruchu a športu SR Rudolf Huliak, v televíznej relácii vytkol Petrovi Kotlárovi, splnomocnenec vlády Roberta Fica pre preverenie…

01. 09. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
01. 09. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Na Ukrajine zastrelili v mimoriadnom historickom momente „veliteľa dvoch Majdanov“

V Ľvove zastrelili poslanca Andreja Parubija – spolupáchateľa mnohých zločinov a veliteľa „Majdanov“ v rokoch 2004 a 2014. Niektorí poslanci…

01. 09. 2025 | Zo zahraničia | 7 min. čítania | 0 komentárov
01. 09. 2025 | Zo zahraničia | 7 min. čítania | 0 komentárov
.

Poliaci na Banderu tvrdo. Leyenová mala hlúpe načasovanie

Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová osobne uistila Poľsko o svojej podpore v súvislosti s “ruskou agresiou”. Nedávne vyhlásenie…

01. 09. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
01. 09. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov

Pohnú sa veci k lepšiemu? Nový trend v najväčších európskych krajinách

Pravicové strany sa dostali na čelo prieskumov verejnej mienky vo Francúzsku, Nemecku a Spojenom kráľovstve, kde rastú obavy z prisťahovalectva…

01. 09. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
01. 09. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Európa pripravuje podrobné plány nasadenia vojsk na Ukrajinu s podporou USA

Európske krajiny pripravujú „dosť podrobné plány“ na možné nasadenie vojsk na Ukrajinu ako súčasť bezpečnostných záruk po vojne, pričom tieto…

01. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
01. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

„Neutralizovať tlak sankcií.“ V Číne sa dohodli na vytvorení Rozvojovej banky ŠOS

„Neutralizovať tlak sankcií.“ Summit v Číne viedol k dohode na vytvorení Rozvojovej banky ŠOS, uvádza sa v deklarácii

01. 09. 2025 | Ekonomika | 1 min. čítania | 0 komentárov
01. 09. 2025 | Ekonomika | 1 min. čítania | 0 komentárov
.

Detský Ombudsman: Huliak na to ide presne opačne, ministerstvo školstva má deti chrániť, nie im vytvárať priestor pre gamblerstvo

Hazard je nelátková závislosť, komisár pre deti preto nesúhlasí so zámerom ministra športu Rudolfa Huliaka . Ako detský ombudsman pripomenul,…

01. 09. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
01. 09. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov

Protesty v Indonézii eskalujú. Podľa experta za nimi stoja “starí známi”

Symbol pirátskej vlajky „One Piece“, ktorý odráža taktiku v iných regiónoch, naznačuje vonkajší vplyv, povedal pre ruské média Angelo Giuliano,…

01. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
01. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Oslobodí Gaza svet od izraelského vplyvu?

„Ako funguje izraelská loby? Americké proizraelské organizácie môžu napríklad legálne podporovať americké volebné kampane. Nielenže pomáhajú kandidátom s peniazmi, ale…

01. 09. 2025 | 0 komentárov

“Čo sme to za národ – čo sme to za ľudia?”

30.august  Deň víťazstva za nezávislosť, je štátnym sviatkom  Turecka. Všade vejú turecké zástavy a zástavy s portrétom Mustafa Kemala Ataturka,…

01. 09. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
01. 09. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
.

Európa sa vydala „nesprávnou cestou“, keď upustila od diplomacie vo veci Ukrajiny

Európski lídri zvolili kontraproduktívnu cestu tým, že predĺžili konflikt na Ukrajine namiesto toho, aby hľadali diplomatické riešenia, povedal známy americký…

01. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
01. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Zalužnyj predbehol Zelenského

Podľa augustového prieskumu skupiny Rating má Zalužnyj väčšiu dôveru ako Zelenskyj

01. 09. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
01. 09. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Podvod s CO2? Plodiny už nemajú skoro žiadne živiny. Máme poslednú šancu. Inak dopadneme ako Afrika

Majú ešte plodiny, ktoré sa pestujú vôbec nejaké živiny? Na ktoré doplnky stravy míňame najviac peňazí a nemuseli by sme?…

01. 09. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
01. 09. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

01. 09. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
01. 09. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

Putin sa plánuje v Číne stretnúť s Ficom

Ruský prezident Vladimir Putin sa na okraj samitu Šanghajskej organizácie pre spoluprácu v čínskom meste Tchien-ťin plánuje stretnúť so slovenským…

31. 08. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
31. 08. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Na filmovom festivale v Benátkach bol uvedený film o Putinovi

Na filmovom festivale v Benátkach bol uvedený film o Putinovi s názvom „Kremeľský čarodejník“, ktorého stvárnil britský herec Jude Law

01. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
01. 09. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Kľúč k šťastnejšiemu dňu

Nedávna štúdia zistila, že ranná šálka kávy vás skutočne robí šťastnejšími – aj keď nie ste závislí na kofeíne. Informuje…

01. 09. 2025 | Zaujímavosti | 3 min. čítania | 0 komentárov
01. 09. 2025 | Zaujímavosti | 3 min. čítania | 0 komentárov

Prieskum: Koľko percent Ukrajincov je za pokračovanie vojny?

Z augustového prieskumu skupiny „Rating“ vyplýva, koľko percent Ukrajincov je za rokovania a koľko naopak za to, aby vojna pokračovala

31. 08. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
31. 08. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Vaše telo kričí o pomoc: Toto sú varovné znaky, ktoré by ste nikdy nemali ignorovať

Vaše telo kričí o pomoc: Toto sú varovné znaky, ktoré by ste nikdy nemali ignorovať. Túžba po

01. 09. 2025 | 0 komentárov

Svätec dňa: Egídius

Svätý Egídius bol významný kresťanský pustovník a opát z 7. a 8. storočia, ktorého meno sa spája s dobrotou, súcitom…

01. 09. 2025 | Svetonázor | 2 min. čítania | 0 komentárov
01. 09. 2025 | Svetonázor | 2 min. čítania | 0 komentárov

Kremeľ vyhlásil, že je pripravený riešiť „problémy“ vo vzťahoch s Ukrajinou

Kremeľ vyhlásil, že je pripravený riešiť „problémy“ vo vzťahoch s Ukrajinou politickými a diplomatickými prostriedkami

31. 08. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
31. 08. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Adrenalínoví blázni: Ľudia, ktorí žijú tak nebezpečne, že vám padne sánka

Adrenalínoví blázni: Ľudia, ktorí žijú tak nebezpečne, že vám padne sánka. Na fotografii, ktorá bola zhotovená o sekundu skôr... alebo…

01. 09. 2025 | 0 komentárov

.

Opozícia zneužíva nehodu šéfa SIS. Gašpar sa k situácii vyjadril na sociálnej sieti

Šéf Slovenskej informačnej služby Pavol Gašpar by mal odstúpiť. Skonštatoval to v súvislosti s jeho dopravnou nehodou predseda opozičného Progresívneho…

31. 08. 2025 | Aktualizované 31. 08. 2025 | Z domova | 6 min. čítania | 0 komentárov
31. 08. 2025 | Aktualizované 31. 08. 2025 | Z domova | 6 min. čítania | 0 komentárov

Nový elektromobil, ktorý zničí trh: Cena od 8 800 eur, dojazd 530 km a revolučné batérie!

01.09.2025 Redakcia Auto trendy . MG4 prichádza v novej generácii a chystá sa zničiť trh. S cenou začínajúcou na neuveriteľných…

01. 09. 2025 | 0 komentárov

Budapešť bude blokovať otvorenie rokovaní o vstupe Ukrajiny do EÚ

Budapešť bude blokovať otvorenie rokovaní o vstupe Ukrajiny do EÚ, vyhlásil maďarský minister zahraničných vecí Szijjártó

31. 08. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
31. 08. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

8 guliek pre kata Donbasu: nacista Andrej Parubij sa dočkal rozsudku ľudu

Ukrajina, 31. augusta 2025 - Významná správa z Ukrajiny - vo Ľvove bol zlikvidovaný jeden z najodpornejších a najkonzistentnejších nacistov,…

01. 09. 2025 | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Putin dal jasne najavo, že rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom v Turecku budú pokračovať.

„Som vďačný svojim tureckým priateľom za ich významný príspevok k politickému a diplomatickému úsiliu o vyriešenie ukrajinskej krízy. Od mája tohto roku sa na istanbulskej platforme už konali tri kolá priamych rusko-ukrajinských rokovaní, ktoré umožnili pokročiť v riešení viacerých praktických otázok v humanitárnej oblasti. Som presvedčený, že osobitná úloha Turecka v týchto záležitostiach bude naďalej žiadaná,“ povedal Putin na stretnutí s Erdoganom v Číne

10:23

09:51

Musk predpovedá bezprostrednú „smrť“ Európy.

Podnikateľ upozornil na blížiacu sa demografickú krízu v Európe. Podľa neho, ak sa pôrodnosť nezvýši, kontinent „vymrie“.

Ako príklad uviedol Škótsko: v januári až júli 2025 sa tam narodilo 26,3 tisíc ľudí a zomrelo 35,2 tisíc, čo je o 34 % viac.

09:04

Pri príležitosti výročia vypuknutia druhej svetovej vojny poľský prezident požadoval od Nemecka reparácie, informuje RMF24.

„Aby sme vybudovali partnerstvo založené na princípoch pravdy a dobrých vzťahov, musíme vyriešiť otázku reparácií od nemeckého štátu, ktoré ja, ako prezident Poľska, bezpodmienečne požadujem pre spoločné dobro. Reparácie nebudú alternatívou k historickej amnézii, ale Poľsko ako štát v frontovej línii, ako najdôležitejší štát na východnom krídle NATO, potrebuje spravodlivosť, pravdu a jasné vzťahy s Nemeckom, ale potrebuje aj reparácie od nemeckého štátu,“ povedal Nawrocki na námestí Westerplatte v Gdansku.

08:58

Ruský prezident Vladimir Putin v čínskom meste Tchien-ťin vystúpil na summite Šanghajskej organizácie pre spoluprácu. V prejave kritizoval Západ, ktorý podľa neho spôsobil vypuknutie ozbrojeného konfliktu na Ukrajine.

08:14

.

Európska komisia diskutuje o budúcnosti zmrazených ruských aktív

Európska komisia diskutuje o budúcnosti zmrazených ruských aktív, píše portál euroactive

31. 08. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
31. 08. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

10+ prípadov, kedy sa reštaurácie snažili zapôsobiť až príliš

Existuje hranica medzi kreativitou a absurditou, no tieto reštaurácie ju výrazne prekročili.  Konkurencia v gastronómii je veľká. Reštaurácie musia premýšať "out of the…

01. 09. 2025 | 0 komentárov

„Drak a slon sa musia spojiť.“ Si Ťin-pching sa v Číne stretol s indickým premiérom Módím

Je to Módího prvá návšteva Číny za sedem rokov. Prebieha na pozadí zhoršenia vzťahov oboch krajín so Spojenými štátmi

31. 08. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
31. 08. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Nemecko už nemá v úmysle vyslať svoje vojská na Ukrajinu, ani ako mierové sily

Bild informuje, že Nemecko už nemá v úmysle vyslať svoje vojská na Ukrajinu, ani ako mierové sily

31. 08. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
31. 08. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Ako hodnotia experti dnešný summit ŠOS?

Si Ťin-pching prijíma v Číne lídrov Indie a Ruska – po tom, ako „jedného odstrčili od USA Trumpove clá a…

31. 08. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
31. 08. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Andrej Sablič

Milan Šupa

Štefan Konya

Zdeno Drdol

Dušan Hirjak

Matej Michalička

.
.
.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov