“Pokiaľ sa ukáže, že niektoré cesty sú extrémne zaťažované tranzitnou dopravou, lebo to nahrádza nedostatočnú infraštruktúru, tak si radšej budeme tieto cesty preberať a budeme sa o ne starať sami,” vyhlásil na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave štátny tajomník rezortu dopravy Viktor Stromček. Aj o téme nákladnej dopravy na cestách II. a III. triedy dnes rokovalo ministerstvo s predstaviteľmi samosprávnych krajov.
S návrhom, aby si štát vzal na seba niektoré nosné cesty v krajoch, ako cesty I. triedy a následne ich spravoval, súhlasí aj predseda Košického samosprávneho kraja Zdenko Trebuľa. Uviedol príklad z vlastného kraja, ktorý má 1955 kilometrov (km) ciest II. a III. triedy a len 314 km ciest I. triedy a 14 km rýchlostnej cesty R4, ktorá vedie z Košíc po hranicu s Maďarskom. “To znamená, že celý systém prepravy sa u nás deje po ‘dvojkách a trojkách’,” opísal Trebuľa. Tie však podľa jeho slov nie sú na takúto záťaž konštruované, a preto má do budúcnosti obavy z financovania opráv a údržby týchto ciest.
Monitoring na krajské cesty zavádzal rezort dopravy od januára tohto roku, aby sledoval intenzity nákladných áut na týchto cestách. S tým, že v budúcnosti by sa mohli najvyťaženejšie úseky spoplatniť mýtom. Kraje chcú ale cesty monitorovať minimálne pol roka a až potom prehodnotia možné opatrenia. O prípadnom spoplatnení niektorých úsekov podľa Stromčeka žiaden kraj zatiaľ neuvažuje.
zf