Bratislava 19. septembra 2024 (HSP/Foto:TASR-Dano Veselský, Facebook/Daňové a odvodové tipy Jozefa Mihála)
Ako sa dá v jednej vete sľúbiť, že pripravované konsolidačné opatrenia neznížia sociálny štandard a v druhej, keď na konsolidáciu dôjde oznámiť, že sa zvyšuje DPH o 3%. DPH, ktorou je zaťažený život každého z nás? Cez služby mobilných operátorov až po energie. To dokáže len taký politický mág, akým je Róbert Fico. A nie je v tom sám. Ešte väčšie maslo na hlave má SNS
Roman Michelko, poslanec NR SR za SNS v nedávnom rozhovore pre náš denník (tu) vyslovil, že paušálne zvýšenie DPH o 4%, ktoré minister financií Ladislav Kamenický zvažuje ako jednu z možností ako získať do balíčka potrebných 2,7 miliardy EUR, je pre SNS nepriechodné. A že s týmto určite súhlasiť SNS nebude. Neprešli ani dva dni a Tomáš Taraba, ktorý mal túto pozíciu SNS vo vláde obhájiť, bok po boku Róberta Fica, keď vláda po rokovaní o konsolidačnom balíčku predstúpi pred novinárov, aby oznámila, na čom sa dohodla, obhajuje navrhované protisociálne opatrenia. A nie je to len otázka zvýšenej DPH. O tom aké dopady bude mať zásadné zvýšenie DPH sme písali (tu). Zvýšenie „len“ o 3% je pre SNS v poriadku, vyrokovaný kompromis?
V rozhovore som sa opýtal aj na to, či SNS obháji daňový bonus na dieťa, ktorý je dnes významnou podporou pre rodiny s deťmi. V tejto veci Roman Michelko vyjadril, že by chceli bonus zachovať v obmedzenej podobe, aby sa nastavila adresnosť podpory. Teda aby ju dostávali tí, ktorí ju potrebujú a nie rodiny s 5 000 príjmami.
Pravdou je, že istú adresnosť sa ohľadom daňového bonusu presadiť naozaj podarilo. A síce, že rodiny s príjmom nad 2 480 už nemôžu počítať s celým príspevkom a tie, ktorých príjem činí 3 632 a viac už nedostanú nič, sociálna vláda, ktorá má vo volebnom programe podporu rodín v čase demografickej krízy, ktorou Slovensko prechádza znížila maximálnu sumu príspevku všetkým z Matovičových 140 EUR na dieťa na 100 EUR, na deti vo veku 15-17 dostanú polovicu a na deti staršie ako 18 rokov rodičia nedostanú nič.
Ako prázdne znejú v tomto svetle slová Andreja Danka, ktoré uvádza SNS na svojej web stránke na podporu slovenských rodín:
Ochrana rodiny a jej podpora v ekonomickej i sociálnej oblasti musí byť prioritou každej spoločnosti, ktorá sa pozerá dopredu a má víziu zdravého rozvoja.
A čo slová z volebného programu SNS k podpore rodín?:
Zvýšime rodičovský príspevok. Podporíme trvalé zvýšenie prídavkov a daňového bonusu na dieťa, spolu vo výške 200,- EUR mesačne.
Ako má volič koalície čítať tieto slová Programového vyhlásenia vlády v kontexte zvýšenia DPH na 23% v súvislosti s konsolidáciou verejných financií?:
Vláda bude cielene zvyšovať účinnosť nástrojov finančnej politiky pri sociálno-ekonomickom rozvoji, odmieta zdaňovanie spotreby ako jediného zdroja zvyšovania príjmov verejného rozpočtu na dosiahnutie cieľa znižovania deficitu rozpočtu verejnej správy.
Vláda sa zameria predovšetkým na opatrenia, ktoré nebudú predstavovať neúmerne veľký dopad na najzraniteľnejšie vrstvy spoločnosti a pokles ich životnej úrovne.
Chrbtom sa otočila vláda aj k rodinám, ktorých rodičia už sú na dôchodku, v ktorých matky uprednostnili výchovu detí pred budovaním kariéry, čo poznačilo ich súčasný dôchodok, hoci práve tieto deti držia dnes celý dôchodkový systém nad vodou.
Rodičovský dôchodok, s ktorým prišiel Milan Krajniak za Matovičovej vlády zvyšoval dôchodok práve viac detným rodinám, nakoľko títo si vedeli prilepšiť mesačne o 23,5 EUR na dieťa pracujúce na Slovensku.
Na základe dohody súčasných vládnych strán bude rodičovský dôchodok vypočítavaný na základe 2% asignácie. Pracujúce dieťa si bude môcť vybrať, či poukáže 2% z dane z príjmu svojim rodičom alebo ich venuje na podporu činnosti tak ako doteraz nejakej neziskovej organizácii. Na jednej strane prídu neziskové organizácie o časť príjmu, čo kritizovali už na prelome roka aktivisti z mimovládok. Na druhej strane dopadne negatívne táto zmena aj na výšku rodičovského dôchodku, ktorý u nízkopríjmových skupín klesne na smiešnu ročnú sumu, podľa prepočtov Jozefa Mihála okolo 10 EUR a pri príjmoch pod 800 EUR mesačne nedostanú rodičia nič. Lebo v takom prípade zarábajúce dieťa nemôže asignovať 2% z dane z príjmu vôbec.
Vo výsledku dostanú práve rodičia, ktorí položili výšku svojho dôchodku na oltár výchove detí, bez ktorých by spoločnosť nemala ani na súčasné dôchodky, menej. A čím viac majú vnúčat, tým väčší daňový bonus na dieťa si uplatnia ich pracujúce deti a na základ pre 2% asignáciu pre nich zostane menej.
Tak tomu sa vraví pro rodinná politika tejto vlády v praxi. Slovenskí politici by mali ísť na školenie k Orbánovi. O jeho plánoch na podporu maďarských rodín z cieľom zvládnuť demografickú krízu a stať sa do roku 2035 demograficky sebestačnou krajinou sme písali (tu).
Čo sa týka nevyváženosti v príjmoch neziskových organizácii, tú nevytvárajú pracujúci občania, ale korporácie. Poukazovanie 2% z dane z príjmu právnických osôb by mala vláda zaregulovať, aby korporácie cez neziskové organizácie nerobili politiku. Občania väčšinou podporujú neziskové organizácie, ktoré robia bohumilú činnosť v ich okolí, čo je naopak rozvoju zdravej občianskej spoločnosti na prospech.
Tam, kde by vláda adresná byť mala, tam naopak adresnosť nechystá. 13. dôchodok dostanú v plnej výške, cca 700 EUR všetci. Či poberajú 400 alebo 2 000 EUR mesačne. Napriek tomu, že takýto paušálny neadresný príspevok predstavuje významnú záťaž pre štátnu pokladnicu a teda je v úplnom rozpore s požiadavkou na konsolidáciu.
Vláda sa teda vybrala tou najjednoduchšou cestou ako konsolidovať verejné financie. Akoby sa nechala inšpirovať konsolidačnými LEGO kockami, ktoré jej zanechala progresívna Ódorova vláda. Zdaniť spotrebu všetkým, znížiť (zobrať) daňový bonus na dieťa, znížiť (zobrať) rodičovský dôchodok a znížiť podporu mimovládok občanmi.
Zamyslieť by sa mal aj volič SNS a pýtať sa svojich zástupcov, za čo vymenili odklon od svojej pred voľbami ako aj tesne po voľbách, ústami Andreja Danka, Rudolfa Huliaka, Tomáša Tarabu a pred dvomi dňami aj Romana Michelka, deklarovanej konzervatívnej politiky.
Dá sa to nazvať inak ako oklamaný volič?
Už sme si zvykli na to, že čo sa týka zahraničnej politiky Róbert Fico iné vraví občanom doma, iné európskym partnerom vonku a úplne inak koná. Viď. 100 miliónov tesne po voľbách na podporu obranného priemyslu vyrábajúceho muníciu pre Ukrajinu z verejných zdrojov. Že robí reál politiku možného. Avšak v otázkach domácich a otázkach sociálnej politiky a dopadov na život nás všetkých, tam by sme mu kompromisy s predvolebnými sľubmi, či PVV dovoliť nemali.
V rozpore s antisociálne orientovanými opatreniami na konsolidáciu verejných financií je aj skutočnosť, že EÚ, ktorej sme členom odsúhlasila pomoc Ukrajine vo výške 44 mld. EUR ešte na tento rok, čo bude mať nepochybne dopad aj na náš rozpočet a aby toho nebolo málo, počas výletu generality NATO cez víkend v Prahe vyzýval český prezident Peter Pavel členské štáty aliancie a teda aj Slovensko na zvýšenie výdavkov na spoločnú obranu.
Vláde sa núka ešte iná možnosť ako konsolidovať verejné financie inak, ako so sociálnym dopadom na občanov. Každá vláda od vzniku SR prelieva v rámci výdavkovej časti rozpočtu peniaze daňových poplatníkov na účty vyvolených súkromných spoločností. Deje sa to realizáciu rôznych rozvojových projektov v jednotlivých rezortoch. Nestálo by za to v čase, keď musíme šetriť, vyzbierať väčšiu časť požadovaných 2,7 mld. práve z týchto zdrojov?
Prečítajte si tiež
- Na stole je zvýšenie DPH na 23 %, pri základných potravinách poklesne
- Vládny nôž pod rebro
- Čo spôsobuje vyššia DPH? Taraba asi zabudol, čo písal v roku 2021