Thunbergovú malo podľa niektorých pozorovateľov podporiť len 100 demonštrujúcich, na čo upozornil aj český portál Echo24. Demonštrácia, ktorá sa konala v piatok, začala pred hlavnou budovou OSN, potom sa protestný pochod, sprevádzaný približne rovnako početnou skupinou novinárov a okoloidúcich vydal do miestneho malého parku.
Thunbergová počas celého protestu nevystúpila ani raz. “Sme tu preto, aby sme pred súd priviedli nespočetné množstvo politikov,” uviedol v piatok jeden z aktivistov na zhromaždení. Mnoho z nich nieslo transparenty s nápismi ako “Povedzte pravdu”, “Učte pravdu”, “Náš jediný domov je v plameňoch” alebo “Neexistuje žiadna planéta B”.
Napriek nízkej účasti tamojšia iniciátorka klimatických štrajkov Alexandria Villaseno oznámila, že v každotýždenných protestoch chcú pred budovou OSN pokračovať až do 20. septembra.
Aj sama Thunbergová by sa chcela o tri týždne zúčastniť pripravovaného protestu na Manhattane, na ktorý sú pozvané rôzne veľké organizácie na ochranu životného prostredia, mladí, ale aj dospelí.
Gretina cesta
Šestnásťročná švédska ekologická aktivista Greta Thunberg dorazila minulý týždeň, po dvoch týždňoch plavby, do prístavu na dolnom Manhattane.
Greta Thunberg si zvolila na cestu do New Yorku jachtu namiesto lietadla, keďže využívanie lietadiel podľa vedcov produkuje obrovskú uhlíkovú stopu a výrazne tak prispieva k zhoršovaniu situácie v súvislosti so svetovou klímou. Plavbu, na ktorej ju sprevádzali jej otec a švédsky dokumentarista Nathan Grossman, absolvovala 18-metrovou jachtou Malizia II, ktorá vyrába elektrinu pomocou solárnych panelov a podvodných turbín.
Podľa zverejnených informácií celá cesta nebude až tak ekologická, ako to aktivistka prezentovala. Nemecký kapitán plavidla Boris Hermann sa totiž z USA vráti späť letecky. Stále však nie je tiež jasné, ako sa dostane späť Greta a jej otec Svante a ďalší dvaja ľudia, ktorí sú členmi posádky.
Dokonca aj jachtu so solárnymi panelmi a podvodnými turbínami do Európy prevezie nová, pravdepodobne päťčlenná posádka, ktorá sa do USA dopraví taktiež letecky.
Denník Focus k týmto informáciám podotkol: “Následkom plachtenia tak bude šesť letov cez Atlantik. Keby Thunbergová a jej otec leteli, bolo by ich menej.”
Denník tiež skonštatoval, že tento ekologicky prezentovaný spôsob prepravy bude mať nakoniec na svedomí viac škodlivých emisií oxidu uhličitého, než keby sa jachta nepoužila.
Podľa hovorcu Hermanna Andreasa Klinga si Greta túto skutočnosť uvedomuje. Podľa jeho slov sa posádka samotnou plavbou nesnaží klímu zachrániť, ale pritiahnuť pozornosť k jej ohrozeniu. Cieľom plavby je totiž povzbudiť úvahy o tom, že by sme mohli lietať menej. Manažérka výpravy tiež poprela, že do USA priletí nová päťčlenná posádka a zdôraznila, že k návratu po summite bude potrebné vykonať len 4 lety.
Na to, že Gretina plavba nie je vôbec ekologická, upozornil aj moreplavec Rudolf Krautschneider, ktorý vysvetlil, že pri výrobe jachty, ktorou sa mladá aktivistka plaví, sa spotrebuje omnoho viac emisií než pri výrobe auta.
“Už výroba dakronových plachiet je úplne neekologická,“ povedal pre iDnes.cz Krautschneider. “Jachta navyše musí mať motor, bez neho by ste ani nevyplávala z prístavu. A akonáhle máte motor, máte odpad,“ dodáva muž, ktorý postavil niekoľko lodí a plavil sa po všetkých moriach.
“Cez Atlantik lieta veľa ľudí ročne a keby všetci išli na tej lodi, na ktorej ide ona, zničili by tisíckrát viac prírody, ako keď letia lietadlom. Keby sadla do drevenej veslice a plávala na druhú stranu, tak ešte budiž,” skritizoval mladú aktivistku Krautschneider (viac v článku).