Opozičná strana Sloboda a Solidarita (SaS) kritizuje miliónové dotácie na stavbu súkromných haciend pre ľudí blízkych vláde Roberta Fica (Smer-SD). Pôdohospodárska platobná agentúra musí byť podľa strany úplne prestavaná, poslanecký prieskum na PPA je len prvým krokom. Situácia v PPA dosiahla podľa SaS bod, ktorý si vyžaduje radikálne riešenie.
13:14
Sudca z amerického štátu Washington Jamal Whitehead nariadil administratíve prezidenta USA Donalda Trumpa, aby do Spojených štátov prijala približne 12.000 utečencov, čo významne ovplyvní vládou plánované zmeny v oblasti imigračnej politiky.
Najmenej 14 ľudí prišlo o život a ďalších 16 utrpelo zranenia pri lejakoch, ktoré posledné dva dni sužujú západoindický štát Gudžarát. Agentúre Reuters to povedali predstavitelia tamojších úradov.
12:52
Poľsko čelí bezprecedentnému pokusu o zásah Ruska do prezidentských volieb, ktorých prvé kolo sa uskutoční 18. mája. Uviedol to vicepremiér a minister digitalizácie Krzysztof Gawkowski počas otvorenia konferencie Defence24 Days vo Varšave.
V súvislosti s neúspechom Friedricha Merza v prvom kole voľby nemeckého kancelára v Spolkovom sneme (Bundestag) koaliční sociálni demokrati predpokladajú, že predsedu Kresťanskodemokratickej únie (CDU) podporil celý ich poslanecký klub. Najsilnejšia opozičná strana, krajne pravicová Alternatíva pre Nemecko (AfD), požaduje vypísanie nových volieb.
12:43
Ukrajinská armáda zastabilizovala frontovú líniu okolo mesta Pokrovsk v Doneckej oblasti na východe Ukrajiny, kde sa ruské jednotky už niekoľko mesiacov pokúšajú o prienik. Ukrajinským silám sa v niektorých častiach tejto oblasti podarilo prebrať aj taktickú iniciatívu. Oznámil to hlavný veliteľ ukrajinskej armády Olexandr Syrskyj.
12:19
Po neúspechu predsedu nemeckej Kresťanskodemokratickej únie (CDU) Friedricha Merza v hlasovaní v Spolkovom sneme (Bundestagu), v ktorom ho mali poslanci podľa očakávaní zvoliť za spolkového kancelára, sa podľa agentúry DPA množia náznaky, že k ďalšiemu hlasovaniu by mohlo dôjsť najskôr v stredu, isté to však nie je.
12:19
Pôdohospodárska platobná agentúra môže prísť o akreditáciu, pretože od 1. mája stratil jej informačný systém podporu. Uviedla to na brífingu opozičná poslankyňa Veronika Remišová spolu s Gáborom Grendelom (obaja hnutie Slovensko, Za ľudí, KÚ). Agentúra tak nebude podľa Remišovej môcť vypisovať výzvy pre farmárov a ani posielať im platby.
12:17
Aktivačné práce nemajú zmysel, minister práce, sociálnych vecí a rodiny Erik Tomáš (Hlas-SD) by mal preto stiahnuť z parlamentu zákon o službách zamestnanosti, ktorého súčasťou je projekt Práca namiesto dávok. Zákon je neefektívny, pričom na to poukazujú odborári aj Ministerstvo financií SR.
12:16
Pri ruských útokoch na Ukrajinu prišli o život najmenej štyria ľudia a ďalších 11 ich utrpelo zranenia. Ruský dron zasiahol aj trh vo východoukrajinskom Charkove, kde následne vypukol požiar.
12:13
V minulom roku sa viac ako osem z desiatich daňových kontrol skončilo pokutou a dorubenou daňou. Efektivita kontrol sa medziročne zvýšila zo 78 na 81 %, narástol aj ich celkový počet. Napriek tomu štát vybral takýmto spôsobom o takmer 100 miliónov eur menej ako v roku 2023.Daniari sa pri kontrolách zameriavali hlavne na daň z pridanej hodnoty (DPH), pri ktorej registrujú najviac nálezov. Počet kontrol pri dani z príjmu zostáva dlhodobo nízky.
11:51
Národný energetický a klimatický plán, ktorý definuje ciele aj v oblasti nových zdrojov na výrobu energií vrátane elektriny, je nedostatočný. Slovensko sa pritom musí pripraviť na to, že v nadchádzajúcich rokoch bude spotreba elektriny pomerne významne rásť, uviedli na tlačovej konferencii zástupcovia Slovenskej asociácie udržateľnej energetiky. Avizovaná výstavba nového jadrového zdroja podľa nich na pokrytie zvýšenej spotreby stačiť nebude.
Predaj áut amerického výrobcu elektromobilov Tesla sa v Británii prepadol v apríli o takmer dve tretiny a dosiahol najnižšiu úroveň za viac než dva roky.Dopyt po elektrických autách pritom vzrástol. Tesla tak zaznamenala v Británii rovnaký vývoj ako na španielskom či na mnohých ďalších európskych trhoch. Informovala o tom agentúra Reuters, ktorá zverejnila najnovšie údaje spoločnosti pre prieskum trhu New AutoMotive.
11:44
Kardináli sa vo Vatikáne zišli na poslednej generálnej kongregácii pred konkláve, ktoré sa začne v stredu a zvolí nástupcu pápeža Františka.
11:34
Merz sa dnes nemeckým kancelárom určite nestane.
Druhé kolo sa odkladá z dôvodu neúspechu prvého hlasovania, informoval Bild s odvolaním sa na zdroje z frakcie CDU/CSU a generálneho tajomníka strany.
Podľa agentúry Reuters má teraz Bundestag 14 dní na to, aby absolútnou väčšinou hlasov zvolil Merza alebo iného kandidáta na kancelára.
Na snímke líder nemeckých kresťanských demokratov (CDU) Friedrich Merz / Foto: TASR/AP-Ebrahim Noroozi11:28
Poľskí dopravcovia plánujú opäť zablokovať hranice s Ukrajinou.
Podľa internetovej stránky poľského Výboru na ochranu dopravcov a zamestnávateľov v doprave ohlásili protestnú akciu na hraničnom priechode Dorohusk-Jahodyn.
Termín akcie zatiaľ nebol stanovený.
„Sme sklamaní z nečinnosti poľskej vlády, chceme obnoviť rovnováhu na dopravnom trhu, ktorá bola narušená po zrušení povolení pre ukrajinských dopravcov,“ uvádza sa vo vyhlásení.
11:26
Eurokomisár pre obchod a ekonomickú bezpečnosť Maroš Šefčovič v pléne Európskeho parlamentu v Štrasburgu varoval, že Spojené štáty môžu zaviesť nové clá na exporty z EÚ, ktoré môžu postihnúť až 97 percent vyvážaného tovaru.
11:25
Poslanec Spolkového snemu (Bundestagu) Sieghard Knodel vystúpil z parlamentnej frakcie Alternatívy pre Nemecko (AfD) i zo samotnej strany. Stalo sa tak nakoľko dní po tom, ako Spolkový úrad pre ochranu ústavy (BfV) klasifikoval AfD ako preukázateľne pravicovo-extrémistickú.
Kolumbijské úrady zadržali viac ako 200 členov najväčšieho drogového kartelu v krajine. Kartelu Clan del Golfo je pripisovaná vina za zabitie približne dvoch desiatok príslušníkov bezpečnostných zložiek za uplynulý mesiac.
Erika Jurinová: Žilinský samosprávny kraj je naštartovaný, s veľkým inovatívnym potenciálom
Úradujúca predsedníčka Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) Erika Jurinová sa o svoj post uchádza druhýkrát v rade. Kandiduje s podporou 11 pravicových strán (OĽANO, Nova, Kresťanská únia, Zmena zdola, Sme rodina, Za ľudí, DS, ODS, Šanca, OKS a SaS). V prípade opätovného zvolenia plánuje rozšíriť integrovaný dopravný systém na celý kraj aj dokončiť rozpracované projekty na cyklotrasy. Hovorí, že kraj je naštartovaný, s veľkým inovatívnym a rekreačným potenciálom. Rozhovor s Erikou Jurinovou je súčasťou série rozhovorov s kandidátmi na predsedu ŽSK.
20. 10. 2022 |Regióny|
41 min. čítania |0 komentárov
|
Na snímke predsedníčka Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) Erika Jurinová
Žilina 20. októbra 2022 AKTUALIZOVANÉ (TASR/HSP/Foto:TASR-Miroslav Jaroš, Erika Ďurčová, Pavel Neubauer)
▶❚❚↻
.
Prečo ste sa rozhodli opäť kandidovať na post predsedníčky ŽSK?
Rozhodnutie obhájiť post predsedníčky som prijala, pretože považujem za zodpovedné previesť Žilinský kraj krízovým obdobím, pokračovať v začatej práci a dokončiť pozitívnu zmenu, ktorú som v tomto období s mojím tímom naštartovala.
.
V akom stave sa podľa vás nachádza kraj, aké najväčšie pozitíva a negatíva v ňom aktuálne vnímate?
Najväčšou devízou a budúcnosťou Žilinského kraja sú ľudia, ktorí v ňom žijú, a ktorých tu chceme udržať vytváraním lepších podmienok pre prácu i život. Náš kraj je naštartovaný, s veľkým inovatívnym a rekreačným potenciálom. Pre jeho rozvoj hľadáme rovnováhu medzi požiadavkami priemyslu a udržaním kvalitného životného prostredia. Preto sme spolu s mestom Žilina a Žilinskou univerzitou zriadili regionálne inovačné centrum, aby sme podchytili šikovných mladých ľudí a začínajúcich podnikateľov. Za najväčšiu slabinu považujem nedostavanú národnú cestnú sieť diaľnic D1 a D3 a rýchlostných ciest, a stále značný modernizačný dlh na cestách druhej a tretej triedy, aj keď sa nám ho v tomto volebnom období darilo znižovať.
Akým problémom kraj čelí, aké výzvy ho čakajú a ako na ne chcete reflektovať?
Najväčšou výzvou stále zostáva cestná infraštruktúra. Diaľnice, ktoré nás najviac trápia, sa okolo Višňového intenzívne stavajú, práce na tuneli Čebrať sa opäť rozbehli, úsek R3 na Orave sa intenzívne stavia tiež. Najťažšie idú práce na príprave D3, ale podarilo sa nám zabezpečiť, že všetky financie z nových eurofondov na výstavbu diaľnic sú nasmerované práve na výstavbu kysuckej D3. Ďalšou výzvou je skvalitňovanie dostupnej zdravotnej starostlivosti v kraji. V našich štyroch nemocniciach sa nám podarilo zrekonštruovať množstvo oddelení a vybaviť ich novými prístrojmi, no stále chýbajú lekári v ambulanciách. Máme vytvorený stabilizačný motivačný program pre lekárov a zdravotníkov, aby zostali pracovať v našom kraji. No najväčšou výzvou pre kraj bude vyrovnať sa s energetickou krízou. Zateplili sme mnoho našich budov, čím sme znížili spotrebu energií. V energetickej úspornosti budeme pokračovať, aby sme ušetrili výdavky na energie, ktoré budeme investovať do vybavenia škôl, nemocníc alebo domovov sociálnych služieb.
.
Aké sú priority vášho programu, čo chcete v kraji zmeniť, akým oblastiam sa prioritne štyri roky venovať, prípadne na čo nadviazať
Vzhľadom na aktuálnu energetickú krízu budeme pokračovať v programe znižovania energetickej náročnosti budov a využívania alternatívnych zdrojov energie. Rekonštruovať cesty a mosty druhej a tretej triedy podľa objektívneho rebríčka hodnotenia ich stavu, nie podľa politického trička. Integrovaný dopravný systém rozšírime na celý kraj tak, aby mohli ľudia cestovať na jeden cestovný lístok rôznymi dopravnými prostriedkami podobne ako napríklad v Holandsku alebo v Prahe. Dnes je integrovaný systém zavedený na Kysuciach a v Rajeckej doline. Nešlo všetko hladko, ale po odstránení nedostatkov bude cestovanie jednoduchšie a pohodlnejšie. Chceme mať atraktívne školy a odbory, aby ich navštevovali študenti z celého Slovenska. Máme najmodernejšiu Strednú zdravotnícku školu v Liptovskom Mikuláši, ale i zrekonštruované spojené školy v Nižnej či Martine. Víziou je vytvorenie stredoškolských kampusov podľa podmienok, aby študenti viacerých škôl využívali spoločné priestory nie len na vyučovanie, ale aj na trávenie voľného času, kultúrne a športové vyžitie. Žilinský kraj je výkladnou skriňou Slovenska. Preto dokončíme rozpracované projekty na cyklotrasy a obnovu našich turisticky atraktívnych kultúrnych pamiatok. Budeme ďalej rozširovať kapacity sociálnej starostlivosti, pokračovať v skvalitňovaní zdravotníckych služieb v našich štyroch krajských nemocniciach a pripravovať sa na realizáciu projektov rekonštrukcií nemocníc z Plánu obnovy a odolnosti.
Kandidujete ako jednotlivec alebo máte okolo seba tím spolupracovníkov?
.
Som človekom spolupráce. Plány do ďalšieho obdobia chcem napĺňať so zohratým tímom a spoločne pokračovať v naštartovaných projektoch na úrade, v našich organizáciách, v poskytovaní kvalitnejších služieb pre ľudí.
Okrem Jurinovej zabojuje o post predsedu ŽSK deväť kandidátov. Sú nimi Katarína Boková (Slovenské hnutie obrody), František Drozd (ĽSNS), bývalý žilinský primátor Igor Choma (Smer-SD), súčasný podpredseda ŽSK Igor Janckulík (KDH, Dobrá Voľba a Umiernení, SNS), Marián Murín (nezávislý), Peter Slyško (Hlas-SD), Andrea Starinská (Národná koalícia/Nezávislí kandidáti), Miroslav Urban (Republika) a Daniela Zemanová (Hnutie Občan Národ Spravodlivosť).
Timotej Bernhauser: Parkovaciu politiku má mať v rukách mesto Žilina
O post primátora Žiliny sa uchádza obchodník Timotej Bernhauser, ktorý je nezávislým kandidátom. Najväčšie problémy mesta vidí v hospodárení, životnom prostredí, kriminalite, ich riešenie v zefektívnení hospodárenia a jeho spriehľadnení. Rozhovor s Timotejom Bernhauserom je súčasťou série rozhovorov s kandidátmi na primátora Žiliny, ktorý TASR pripravila v súvislosti s nadchádzajúcimi komunálnymi voľbami.
Prečo ste sa rozhodli kandidovať na post primátora Žiliny?
Na post primátora Žiliny som sa rozhodol kandidovať preto, že chcem, aby sa nám v meste žilo lepšie. Rozhodol som sa kandidovať ako občiansky nezávislý kandidát a nikdy som nebol v žiadnej politickej strane. Od prevratu v roku 1989 som sledoval, ako sa vyvíja život v Žiline a rád by som veľa vecí zmenil. Mám víziu, od očistenia mesta až po výstavbu.
.
V akom stave sa podľa vás nachádza mesto, aké najväčšie pozitíva i negatíva v ňom aktuálne vnímate?
Pozitívom sú parky, oddychové zóny, rekonštrukcia športovísk. Negatívom je doprava, infraštruktúra mesta (obchvat mesta, tunel Višňové), treba výstavbu sociálnych nájomných bytov a hlavne prehodnotiť územný plán mesta. Kriminalita – zlepšiť kamerový systém v meste a zlepšiť spoluprácu mestskej polície so štátnou políciou. Parkovanie v meste – nedá sa platiť kartou ani SMS a to by sa malo skončiť 30. júna 2023. Nekompromisný právny postup v kauzách športová hala na Bôriku, pozemok na Karpatskej a dôsledná ochrana mestského majetku.
Akým problémom mesto čelí, aké výzvy ho čakajú a ako na ne chcete reflektovať?
Mesto má problémy, ktoré všetci deviati kandidáti zhodne pomenovali. Rozdiel je len v ich riešeniach. Ako najväčší problém vidím hospodárenie mesta, životné prostredie a kriminalitu. Riešenie vidím v zefektívnení hospodárenia a jeho spriehľadnení. Zväčšiť zeleň v meste, zamedziť nekontrolovanej výstavbe, zlepšiť ovzdušie. Keďže sa od roku 1989 zdravotníctvo až po súčasnosť neriešilo, výsledok toho je zanedbaná starostlivosť o občana, schátrané nemocnice, zlé technické vybavenie.
.
Aké sú priority vášho programu, čo chcete v meste zmeniť, akým oblastiam sa prioritne štyri roky venovať, prípadne, na čo nadviazať?
Prioritami sú parkovacia politika výhradne v rukách mesta Žilina (30. 6. 2023) a pre rezidentov parkovanie dvoch áut zadarmo, obnovenie výstavby mestských sociálnych nájomných bytov a pre seniorov urobiť kultúrne centrá. Kvalitnejšia a efektívnejšia údržba mesta výhradne s mestskými zamestnancami Žiliny a prinavrátiť majetky mesta, ktoré sa za pochybných okolností odpredali.
Kandidujete ako jednotlivec, alebo máte okolo seba tím spolupracovníkov? Prečo tak postupujete?
.
Som občiansky nezávislý kandidát, ale za sebou mám úzky okruh ľudí, s ktorými komunikujem o odborných oblastiach. Keďže som nezávislý kandidát, tak verím zvoleným poslancom, že budú hlavne prihliadať na potreby občanov mesta a nie na stranícke tričká a záujmové skupiny. Ja som dostatočne akčný, kompetentný a víziu mám, od očistenia mesta až po výstavbu. Žilinčania chcú zmenu, to som zistil pri zbieraní podpisov a chcem načúvať, čo ľudí a Žilinčanov trápi. To, čo sa osvedčilo a je dobré pre občana, musí byť zachované. K zmene pristúpim iba ak zmena povedie k zlepšeniu alebo vyrieši súčasný nevyhovujúci stav (transparentné hospodárenie s verejnými financiami).
Silvia Bakkery: Chcem vrátiť dôveru občanov v komunálnu politiku
O post primátorky Žiliny sa uchádza bývalá riaditeľka televízie Silvia Bakkery, ktorá je kandidátkou hnutia Republika. Voličom ponúka program, s ktorým by rada vrátila dôveru občanov v komunálnu politiku, poslancov i primátorský post. Rozhovor so Silviou Bakkery je súčasťou série rozhovorov s kandidátmi na primátora mesta Žilina.
Prečo ste sa rozhodli kandidovať na post primátorky Žiliny?
Som žena, ktorá vie počúvať a nachádza riešenia. Som človek otvorený, empatický, tolerantný, nebojácny, zodpovedný, kreatívny… Viem, ako ľudia žijú a čo treba pre nich urobiť. Vítam všetko a všetkých, ktorí chcú pomáhať ľuďom v našom meste, a tým zlepšiť život v ňom. Som za otvorený dialóg s občanmi aj poslancami. Rada by som vrátila dôveru občanov v komunálnu politiku, poslancov i primátorský post. Oslovili ma Žilinčania, aby som svoje manažérske schopnosti, ľudskosť, zanietenosť, nebojácnosť prišla uplatniť do svojho mesta, aby som rozhýbala veci a začali sa diať pozitívne zmeny. Aby sme v našej Žiline mohli slobodne dýchať a dôstojne žiť. K tejto ponuke mám veľký rešpekt a prijala som ju s pokorou.
.
V akom stave sa podľa vás nachádza mesto, aké najväčšie pozitíva i negatíva v ňom aktuálne vnímate?
Mesto Žilina stratilo svoju dynamiku. Dlhodobo stagnuje. Pozitívom je história Žiliny. Ľudia, ktorí menia svoje okolie, mesto k lepšiemu. Negatívom je nedôvera občanov v pozíciu primátora, poslancov.
Akým problémom mesto čelí, aké výzvy ho čakajú a ako na ne chcete reflektovať?
Mladé rodiny nemajú kde bývať, pretože chýbajú sociálne byty. Kapacity v jasliach a materských školách sú vyčerpané. V meste nefunguje systém upratovania, kosenia, údržba zelene a verejných priestranstiev. Financie smerujú do externých spoločností. Developeri sa pýšia výstavbou, doprava v meste kolabuje, nerieši sa parkovanie. Pocit bezpečnosti v dôsledku narastajúcej kriminality a vandalizmu na sídliskách, ale aj v centre či mestských častiach sa neustále znižuje. Do nášho mesta je potrebné zaviesť poriadok, efektívne nakladať s financiami a pomáhať sociálne slabým a hendikepovaným občanom.
.
Aké sú priority vášho programu, čo chcete v meste zmeniť, akým oblastiam sa prioritne štyri roky venovať, prípadne na čo nadviazať?
Potrebné je upraviť územný plán a vybudovať nové štartovacie a sociálne byty s novými technológiami, aby sme znížili náklady obyvateľov. Rozšírime kapacity domovov pre seniorov. Budeme prispôsobovať kapacity škôlok nárastu počtu obyvateľov. Vytvoríme, okrem iného, výbehy pre psov. Zavedieme do života Smart parkovanie, teda inteligentnú správu parkovacích miest tak, aby bolo jasné, kde sú parkoviská prázdne a kde plné. MHD v Žiline bude výhodná a dostupná. Spolupráca so Žilinským samosprávnym krajom v oblasti integrovaného dopravného systému je samozrejmosťou. Naše mesto musí byť bezpečné. Dôležité je tiež personálne posilnenie mestskej polície a zlepšenie materiálno-technických podmienok, keďže kriminalita má stúpajúcu tendenciu. Výkony a aktivity príslušníkov mestskej polície musia smerovať k obnoveniu jej vážnosti a dôvere. Ďalšími piliermi práce MsP budú mapa kriminality jednotlivých častí mesta, rozšírenie kamerového systému v celom meste, komunikácia a spolupráca so štátnou políciou. Na mestskom úrade posilníme sociálny odbor, aby mohol kvalitnejšie, rýchlejšie a vo väčšom rozsahu poskytovať svoje služby. Efektívna spolupráca s inštitúciami a občianskymi združeniami pôsobiacimi v sociálnej oblasti bude prioritou. Budeme presadzovať zaradenie poskytovania opatrovateľskej služby do dotačnej schémy Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR. Mesto ušetrí peniaze, ktoré budú investované do kvality služieb.
Kandidujete ako jednotlivec alebo máte okolo seba tím spolupracovníkov? Prečo tak postupujete?
Kandidujem za hnutie Republika. Mám svoj okruh spolupracovníkov, ktorí zdieľajú rovnaký hodnotový systém. Už dvaja kvalitní ľudia majú aktivitu za troch.
František Drozd: ŽSK dlhodobo nepracuje efektívne v prospech ľudí
Kandidátom na post predsedu Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) za ĽSNS je František Drozd. Žilinský kraj podľa jeho slov dlhodobo nepracuje systematicky a efektívne v prospech ľudí. V prípade zvolenia sa chce venovať najmä doprave a zdravotníctvu, avšak, ako dodal, nie na úkor ďalších oblastí. Rozhovor s Františkom Drozdom je súčasťou série rozhovorov s kandidátmi na predsedu ŽSK.
.
Prečo ste sa rozhodli kandidovať na post predsedu ŽSK?
Jeden z hlavných dôvodov, prečo som sa rozhodol kandidovať, je, že som sa už naďalej nemohol nečinne pozerať na to, akým spôsobom je ŽSK riadený. A to netvrdím len vo vzťahu k súčasnej predsedníčke. ŽSK dlhodobo nepracuje systematicky a efektívne v prospech ľudí. Následky tohto neprofesionálneho konania sme potom mohli zažiť na vlastnej koži pri uzávere mostov, keď mnohí obyvatelia regiónu museli vykonávať obchádzky dokonca aj cez nespevnené cesty či lúky. O nič lepšia situácia nie je ani v zdravotníctve, kde chýbajú mnohí špecialisti. Súčasná predsedníčka sa nedokázala ani vzoprieť vláde pri reforme nemocníc, za čo si vyslúžila veľkú kritiku aj z radov zdravotníkov. Rušenie či transformácia nemocníc môže mnohým skomplikovať dostupnú zdravotnú starostlivosť. Celá táto situácia ma prinútila konať a kandidovať na post predsedu ŽSK.
V akom stave sa podľa vás nachádza kraj, aké najväčšie pozitíva a negatíva v ňom aktuálne vnímate?
Celý svoj život som prežil v Žilinskom kraji. Viem preto posúdiť, v akom stave sa dnes nachádzame. Najväčšie negatíva vidím v zanedbanej cestnej infraštruktúre, ktorá vzhľadom na svoj vek už v mnohých prípadoch dosluhuje. Taktiež v zdravotníctve, ktoré nedokáže poskytovať potrebnú zdravotnú starostlivosť. Najväčšie pozitívum nášho kraja je veľmi pekná príroda a silné historicko-kultúrne zázemie. Bohužiaľ, ani toto zatiaľ veľmi nedokážeme využiť pri rozvoji cestovného ruchu, ale to sa musí zmeniť.
.
Akým problémom kraj čelí, aké výzvy ho čakajú a ako na ne chcete reflektovať?
To, akým problémom čelí kraj, som pomenoval už v prvých dvoch otázkach. Keď sa na to však pozrieme zo širšieho hľadiska, obyvateľov kraja dnes trápia vysoké ceny energií a potravín a tiež inflácia. Kraj nemá veľké kompetencie v tomto niečo radikálne meniť, môže však ľuďom podať pomocú ruku. Kraj disponuje štedrým rozpočtom. Keď sa začne hospodáriť s rozumom a vedenie kraja nebude uzatvárať nevýhodné zmluvy či štedro rozdávať cudzincom, ktorí do rozpočtu kraja neodviedli ani cent, peňazí bude dosť pre všetkých.
Aké sú priority vášho programu, čo chcete v kraji zmeniť, akým oblastiam sa prioritne štyri roky venovať, prípadne na čo nadviazať?
Moje priority som stanovil už od začiatku mojej kampane. Venovať sa chcem najmä doprave a zdravotníctvu. Treba však dodať, že určite to nebude na úkor ďalších oblastí. V tejto nahnutej dobe budú určite potrebovať zvýšenú pozornosť školy či zariadenia sociálnych služieb, ale aj kultúrne inštitúcie. ŽSK bude určite potrebovať kvalitné vedenie. Aj to bol jeden z dôvodov, prečo som sa rozhodol na post predsedu kandidovať.
Kandidujete ako jednotlivec alebo máte okolo seba tím spolupracovníkov? Prečo tak postupujete?
.
Iniciatíva kandidovať na predsedu prišla z mojej strany. ĽSNS mi však poskytla výraznú podporu, čo sa týka mojej kampane. Otvorili sa mi možnosti spolupracovať s odbornými tímami ĽSNS, ale aj ďalšími odborníkmi, ktorí už majú s riadením kraja bohaté skúsenosti.
Patrik Groma: Žiline ponúkam víziu mestskej železnice aj parkovanie zadarmo
O post primátora Žiliny sa uchádza ekonóm a bývalý viceprimátor Patrik Groma, ktorý je kandidátom strán Hlas-SD a KDH. Voličom ponúka víziu mestskej železnice ako súčasti MHD, ustanovenie hlavného energetika, zefektívnenie stavebného úradu i bezplatné parkovanie pre Žilinčanov. Rozhovor s Gromom je súčasťou série rozhovorov s kandidátmi na primátora Žiliny
Prečo ste sa rozhodli kandidovať na post primátora Žiliny?
.
Rozhodol som sa kandidovať po veľmi dôkladnom uvážení. K rozhodnutiu prispela najmä skutočnosť, že za posledné roky sa Žilina stala mestom premárnených príležitostí. Dodnes neboli vyriešene zásadné problémy trápiace občanov: parkovanie, doprava, znečistenie mesta, letná a zimná údržba, spory v zastupiteľstve. Rozhodol som sa kandidovať ako nestraník na kandidátke koaličných strán, u ktorých predpokladám, že budú súčasťou novej vládnej koalície. A keďže Žilina potrebuje prílev externých zdrojov, môže byť táto kombinácia prospešná.
V akom stave sa podľa vás nachádza mesto, aké najväčšie pozitíva i negatíva v ňom aktuálne vnímate?
Vedenie mesta za posledné štyri roky žilo z práce svojich predchodcov. Žiadne veľké projekty sa nezačali. Navyše, ak započítame dlh mestského dopravného podniku, tak mesto je v zlej finančnej situácii. Občanov pobúrili najmä kauzy predražených právnych služieb, čudných poradcov či nevyriešených dlhodobých problémov mesta tak, ako som už spomenul.
Akým problémom mesto čelí, aké výzvy ho čakajú a ako na ne chcete reflektovať?
Musíme stabilizovať verejné financie, vypovedať neefektívne zmluvy, z ktorých ťažia ľudia v zákulisí súčasného vedenia mesta. Naplno rozbehnúť eurofondové projekty, pretože čas sa neúprosne kráti.
Aké sú priority vášho programu, čo chcete v meste zmeniť, akým oblastiam sa prioritne štyri roky venovať, prípadne na čo nadviazať?
Žilinčanom predkladám vízie a program. Z vízií vyzdvihnem najmä mestskú železnicu ako súčasť MHD, využitie potenciálu rieky Váh ako nového miesta oddychu a naštartovanie prípravy IV. okružnej, ktorá odbremení dopravu v centre Žiliny. Z programu spomeniem ustanovenie hlavného energetika, ktorý bude zabezpečovať dozor nad všetkými energiami, zefektívnenie stavebného úradu či bezplatné parkovanie pre Žilinčanov. Prioritou budú aj vysporiadanie pozemkov pod športoviskami, výstavba plavárne na Hájiku a raz ročne uskutočnenie miestneho referenda, v ktorom sa občania budú môcť vyjadriť k dôležitým otázkam, a takisto rozhodnúť o rozdelení časti financií pre volebný obvod. V mojom volebnom programe sa podrobne venujem bezpečnosti pred školami a stravovaniu v jedálňach. Dlhodobo realizujem projekty na ochranu prírody, preto nesmú chýbať vodozádržné opatrenia a výstavba separačného a kreatívneho centra.
Ak uspejem vo voľbách, nechcem si uzurpovať politickú moc a rozložím ju naprieč politickým spektrom. Celý volebný program, vízie a odpočet práce sú uverejnené v mojich novinách Na rovinu, ktoré si občania nájdu v poštových schránkach, alebo si ich môžu stiahnuť na mojej facebookovej stránke Paťo Groma.
Igor Choma: Študentom a žiakom chcem dať prímestskú dopravu zadarmo
Bývalý žilinský primátor Igor Choma kandiduje na funkciu predsedu Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) za svoju materskú stranu Smer-SD. Hovorí, že v kraji treba v prvom rade zachraňovať dopravu. V prípade svojho zvolenia by chcel dať študentom a žiakom prímestskú dopravu zdarma a zaviesť pojazdné ambulancie do obcí. Rozhovor s Igorom Chomom je súčasťou série rozhovorov s kandidátmi na predsedu ŽSK.
Prečo ste sa rozhodli kandidovať na post predsedu ŽSK?
Kandidujem na pozíciu predsedu ŽSK, pretože pôsobenie súčasnej predsedníčky vnímam ako obdobie premárnených príležitostí. Žilinský kraj stagnuje, v hodnotení transparentnosti klesol z druhého miesta na šieste. Nekompetentnosť Eriky Jurinovej dokazujú pokuty Najvyššieho kontrolného úradu SR za hospodárenie a nezvládnutú verejnú súťaž na dopravcu. Prešľapy pani predsedníčky v zmluve so SAD Žilina nás stoja ročne 25 miliónov oproti pôvodným 15 miliónom eur. To naozaj nikomu neprekáža? Viete si predstaviť, koľko nemocníc a škôl mohlo využiť tieto peniaze?
.
V akom stave sa podľa vás nachádza kraj, aké najväčšie pozitíva a negatíva v ňom aktuálne vnímate?
V prvom rade si treba uvedomiť, že ideme do krízy a v kríze potrebuje región manažéra, ktorý vie prijímať rozhodnutia a má dostatok skúseností. Nie je čas vajatať, musíme ľudí previesť ťažkými časmi. Ľudí nesmierne trápi doprava, zdravotníctvo je v žalostnom stave. Musíme zainvestovať do nemocníc a lekárov. Nemôžeme riskovať životy obyvateľov len preto, že je vedenie neschopné. Bol som primátorom Žiliny dve volebné obdobia. V prvom volebnom období sa mi spolu s tímom podarilo oddlžiť a finančne stabilizovať mesto. Tým vznikla možnosť na investície, čo sa ukázalo v druhom volebnom období, keď sme doťahovali investície rozbehnuté v prvom období primátorovania. Kompletne sme vymenili autobusy a trolejbusy MHD, urobili generálnu rekonštrukciu verejného osvetlenia a ďalšie projekty na skvalitnenie života ľudí.
Akým problémom kraj čelí, aké výzvy ho čakajú a ako na ne chcete reflektovať?
Predovšetkým ekonomická nestabilita. Spackaný medzinárodný tender na krajskú autobusovú dopravu. Premrhané milióny eur. Za päť rokov nebola predsedníčka ŽSK schopná spustiť integrovanú dopravu, aby ľudia mohli cestovať efektívne, to znamená ľahko pri prestupovaní na jeden lístok všetkými autobusmi a vlakmi na území kraja, tak ako v Bratislave. Predchádzajúce vedenie jej zanechalo kompletnú prípravu. Teraz pred voľbami síce spustili integrovanú dopravu, ale môžeme polemizovať, do akej miery je integrovaná. Pýtam sa, čo robili päť rokov?
Aké sú priority vášho programu, čo chcete v kraji zmeniť, akým oblastiam sa prioritne štyri roky venovať, prípadne na čo nadviazať?
V prvom rade treba zachraňovať dopravu. Musíme stabilizovať situáciu, ukončiť verejné obstarávanie a nenechať sa donekonečna vydierať špekulatívnymi obchodníkmi. Potrebujeme opraviť 1000 kilometrov ciest a 100 mostov. Som stavbár, viem o čom hovorím, poznám ich technický stav, ktorý je zúfalý. Musíme vylúčiť kamiónovú dopravu cez Vychylovku a rád by som dal ľuďom v tejto dobe prímestskú dopravu pre študentov a žiakov zdarma. V zdravotníctve ako prvé budem rokovať s lekármi a chcem zaviesť pojazdné ambulancie do obcí. V sociálnej oblasti sa chcem zamerať na seniorov. Máme nedostatok zariadení pre seniorov. Žilina vyhadzuje viac ako milión eur iba za posledný polrok na rôzne občianske združenia s nejasným zameraním a výsledkom. Pomáhajme slabým a tým, ktorí sú odkázaní na pomoc štátu. A jednoznačne chcem dostať ŽSK v rebríčku transparentnosti na vyššiu priečku. Vzorom je pre mňa Trenčiansky kraj, ktorý vedie môj spolustraník Jaroslav Baška a ktorý opakovane získal prvé miesto.
Kandidujete ako jednotlivec alebo máte okolo seba tím spolupracovníkov? Prečo tak postupujete?
Spolu so mnou kandiduje do ŽSK veľa dobrých ľudí, ktorí to s jeho napredovaním myslia vážne. Majú skúsenosti so spravovaním vecí verejných, o čom svedčí fakt, že im ľudia opakovane dávajú dôveru nielen ako mestským, krajským poslancom, ale aj starostom či primátorom. Sú to odborníci so skúsenosťami, chuťou pracovať pre ľudí, ale predovšetkým zápalom o veci verejné. Ďakujem im za podporu. Vážim si ju a som presvedčený, že v každom regióne nášho Žilinského kraja ponúkame ľuďom kvalitných kandidátov na poslancov. Verím, že spolu prinesieme zmenu pre náš kraj.
Ján Rzeszoto:V Žiline treba zásadne rehabilitovať verejné priestranstvá
O post primátora Žiliny sa uchádza ako nezávislý kandidát občiansky aktivista Ján Rzeszoto. V meste je podľa neho potrebné zásadne rehabilitovať stav verejných priestranstiev, odpadové hospodárstvo a vytvoriť efektívny a praktický systém parkovania. Rozhovor s Jánom Rzeszotom je súčasťou série rozhovorov s kandidátmi na primátora Žiliny.
.
Prečo ste sa rozhodli kandidovať na post primátora Žiliny?
Som rodený Žilinčan. Vždy som sa o verejný život úprimne zaujímal. Bývam na sídlisku Vlčince, ale pomery v celom meste poznám dôverne. Ako aktivista a predseda občianskeho združenia (OZ) Žilinský skrášľovací spolok sa dlhodobo angažujem za zlepšenie stavu verejných priestranstiev. Chcem však s tímom skutočných odborníkov pomôcť Žiline aj v iných oblastiach. Som praktický človek, mám pre naše mesto vízie, ktoré sú uchopiteľné v praxi. Žiadna politická strana ma nepodporuje.
V akom stave sa podľa vás nachádza mesto, aké najväčšie pozitíva i negatíva v ňom aktuálne vnímate?
Žilina, ktorá sa vždy hrdila titulom krásavica na Váhu, sa v určitých kuloároch dnes klasifikuje ako bradavica na Váhu. Tieto kritické postoje sú, bohužiaľ, oprávnené. Naše mesto má obrovský všestranný potenciál, ktorý treba rozvíjať, no napriek tomu nielenže stagnuje, ale dokonca robí kroky späť. Viem o nedostatkoch aj prednostiach Žiliny a som pripravený postupne nedostatky odstraňovať a na prednostiach Žiliny stavať. Rezervy máme v každej oblasti verejného života. Mesto je dynamický organizmus. Správne nastavenie procesov a pravidelná kontrola sú pre dlhodobý rozvoj mesta veľmi dôležité.
Akým problémom mesto čelí, aké výzvy ho čakajú a ako na ne chcete reflektovať?
Aby sme sa priblížili k normálnemu štandardu mesta 21. storočia, je potrebné zásadne rehabilitovať stav verejných priestranstiev, kde patria cesty, chodníky, mosty, mobiliár, zeleň, odpadové hospodárstvo. Na tento účel je tiež bezpodmienečne nutné vytvoriť efektívny a praktický systém parkovania. Technické služby mesta sa musia transformovať na plne funkčný mestský podnik, ktorý postupne pokryje potreby mestskej údržby a neskôr aj rozvoja mesta. Jednou z významných priorít je dbať v každom ohľade na trvalú udržateľnosť, ktorá je dôležitým kľúčom k ochrane prírody a zodpovednému narábaniu s verejnými financiami. Je nutné hľadať a nachádzať spoločnú reč a prijateľné kompromisy so súkromnými vlastníkmi budov a pozemkov v meste a tiež žiadať od nich riadnu starostlivosť o ich nehnuteľnosti.
Aké sú priority vášho programu, čo chcete v meste zmeniť, akým oblastiam sa prioritne štyri roky venovať, prípadne na čo nadviazať?
Všetky oblasti verejného života Žiliny a jej občanov sú dôležité a existujú možnosti nápravy. Je potrebné pracovať synergicky na odstraňovaní nedostatkov a zvyšovaní úrovne starostlivosti. V prvom rade pôjde o riešenie najvypuklejších problémov, ktoré Žilinčania veľmi dobre poznajú, a potom pristúpime k ďalšiemu rozvoju a skvalitneniu služieb mesta v oblasti parkovania, dopravy, bezpečnosti, čistoty a uhladenosti verejných priestranstiev. Je potrebné hľadať ďalšie cesty na zlepšenie života seniorov a iných chránených osôb. Stále sú rezervy – sociálne podniky, sociálny taxík… Špeciálne sa treba venovať ľuďom bez domova, zapojiť ich do života mesta pracovnými aktivitami tak, aby mesto nezaťažili, ale, naopak, pomohli. Ochrana a tvorba životného prostredia sú dnes už absolútnou nutnosťou. Existuje množstvo spôsobov, ako sa k tejto výzve postaviť operatívne a s hmatateľnými výsledkami. Veľmi dôležité sú oblasti školstva, kultúry a športu. Blízka spolupráca s pedagógmi, žilinskými umelcami a športovcami bude cestou k zlepšeniu súčasného stavu. Žilina súrne potrebuje riadnu športovú halu. Vynaložím maximálne úsilie o návrat Korytnačky do majetku mesta, Žilinčanov i návštevníkov. Bola vždy centrom športového i kultúrneho vyžitia. V prípade, že by to nebolo možné, nájdeme pozemok na budovanie reprezentatívnej haly krajského mesta. Mám ambíciu rozvíjať myšlienku návratu letného kina do Žiliny. Veľmi dôležité je, aby občania cítili spätnú väzbu za svoje dane.
Kandidujete ako jednotlivec alebo máte okolo seba tím spolupracovníkov? Prečo tak postupujete?
Spolupracujem s ľuďmi, ktorým dôverujem, a oni dôverujú mne. Niektorí kandidujú do mestského zastupiteľstva, niektorí nie, ale všetci chceme nášmu mestu pomôcť.
.
Peter Slyško: Žilinský kraj roky prešľapuje na mieste, treba to zmeniť
Riaditeľ spoločnosti v cestovnom ruchu Peter Slyško kandiduje na funkciu predsedu Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) za stranu Hlas-SD. Žilinský kraj považuje za najkrajší kút Slovenska. Hovorí, že z neho chce urobiť skutočný domov pre jeho obyvateľov, nie iba miesto na mape. Za najväčší kameň úrazu považuje dopravu, zamerať sa chce aj na dostupné zdravotníctvo. Rozhovor s Petrom Slyškom je súčasťou série rozhovorov s kandidátmi na predsedu ŽSK.
Prečo ste sa rozhodli kandidovať na post predsedu ŽSK?
ŽSK roky prešľapuje na mieste a treba to zmeniť. Posledných päť rokov je premárnenou príležitosťou posunúť celý kraj výrazne ďalej. Chcem to zmeniť najmä manažérskym prístupom k riadeniu kraja, s orientáciou na výsledky. Žilinský kraj potrebuje novú energiu, nový začiatok a nádej ľudí na lepšiu budúcnosť.
V akom stave sa podľa vás nachádza kraj, aké najväčšie pozitíva a negatíva v ňom aktuálne vnímate?
Žilinský kraj je pre mňa najkrajším kútom Slovenska, potrebujeme však z neho urobiť skutočný domov pre jeho obyvateľov, nie iba miesto na mape. Regióny Liptova, Turca, Kysúc, Považia i Oravy potrebujú pocítiť rovnaký záujem zo strany kraja a budovať v ľuďoch súdržnosť namiesto neustáleho rozdeľovania.
Akým problémom kraj čelí, aké výzvy ho čakajú a ako na ne chcete reflektovať?
Ľudia v Žilinskom kraji potrebujú pomoc. Tak, ako všade na Slovensku. Ak zlyháva štát, musí im pomôcť aspoň kraj. A musí im pomôcť skutočnými výsledkami, nie peknými bilbordami či lesklými brožúrami. O dôveru ľudí sa u nás uchádzajú politici, ktorí už šancu ukázať výsledky a ťah na bránu dostali. Predsedníčka ŽSK, mimochodom zakladajúca členka OĽANO, jej podpredseda i dlhoročný primátor Žiliny. Preto im musíme ponúknuť zmenu, novú energiu a nový začiatok.
Aké sú priority vášho programu, čo chcete v kraji zmeniť, akým oblastiam sa prioritne štyri roky venovať, prípadne na čo nadviazať?
Najväčším kameňom úrazu je doprava. Stav ciest je jedna katastrofa, ktorá sa nezlepšuje, ale zhoršuje. Druhou kľúčovou potrebou ľudí v Žilinskom kraji je kvalitné a dostupné zdravotníctvo. Ak nebude v obci detský lekár, rodičia sa jednoducho odsťahujú inam. Ak nebudú v kraji mladí ľudia, nebude sa mať kto starať o ich rodičov a prarodičov. Neschopnosťou riešiť problémy vzniká začarovaný kruh, na konci ktorého je vyľudňovanie regiónov, beznádej a frustrácia. Treťou prioritou je skutočná starostlivosť o seniorov a štvrtou rozvoj cestovného ruchu. Všetky tieto priority však musí sprevádzať zodpovedné a transparentné hospodárenie a podstatne dôraznejšia komunikácia so štátom o potrebách kraja.
Kandidujete ako jednotlivec alebo máte okolo seba tím spolupracovníkov? Prečo tak postupujete?
Hlas-SD v regionálnych a komunálnych voľbách ponúka predovšetkým kombináciu nových tvárí a novej energie so skúsenosťou a odbornosťou. Dva a pol roka nám jasne ukázalo, že príchod nepripravených a nekompetentných ľudí k moci má devastačné účinky na celý štát. Naším jasným cieľom je, aby každý kraj, mesto i obec spravovali ľudia, ktorí im dokážu ponúknuť lepšiu budúcnosť. Preto sme v Žilinskom kraji ponúkli ako kandidáta na predsedu novú politickú tvár s manažérskym prístupom a zameraním na výsledky. Zároveň sme ako kandidátov na poslancov postavili mimoriadne skúsený tím úspešných primátorov, starostov a poslancov, ktorí sú zárukou odbornosti a znalosti problémov samosprávy.
Peter Fiabáne: Mesto je v lepšom stave ako pred štyrmi rokmi
Primátor Žiliny Peter Fiabáne kandiduje druhýkrát ako nezávislý kandidát. Najbližšie štyri roky chce investovať čas a energiu aj do športovej infraštruktúry, kvality verejného priestoru a novej parkovacej politiky na celom území mesta. Rozhovor s Petrom Fiabánem je súčasťou série rozhovorov s kandidátmi na primátora Žiliny, ktorý TASR pripravila v súvislosti s nadchádzajúcimi komunálnymi voľbami
Na snímke primátor mesta Žilina Peter Fiabáne
Prečo ste sa rozhodli kandidovať na post primátora Žiliny?
Opätovne kandidovať som sa rozhodol preto, že štyri roky je málo času na dokončenie ambicióznych zmien, ktoré som si spolu so svojím tímom v roku 2018 predsavzal zrealizovať. Nechcem odísť od rozrobenej práce, chcem súčasné aktivity a projekty dotiahnuť do konca. Kandidujem ako nezávislý kandidát, bez straníckej podpory.
V akom stave sa podľa vás nachádza mesto, aké najväčšie pozitíva i negatíva v ňom aktuálne vnímate?
Mesto je dnes určite v lepšom stave ako sme ho prevzali pred štyrmi rokmi. Veľmi cielene sme sa snažili o systémové zmeny a otvárali sme aj témy a problémy, ktoré boli v Žiline dlhodobo neriešené. Napriek pandémii a utečeneckej kríze sa nám podarilo zrealizovať veľkú časť predvolebného programu a mesto udržať vo veľmi dobrej finančnej kondícii. Medzi najväčšie pozitíva radím zlepšenie starostlivosti o verejný priestor a budovanie zanedbanej športovej infraštruktúry. Medzi negatíva radím o niečo pomalší postup než som dúfal v otázkach parkovania a vizuálneho smogu.
Akým problémom mesto čelí, aké výzvy ho čakajú a ako na ne chcete reflektovať?
Tak ako ostatné samosprávy, aj Žilinu čaká náročné obdobie v súvislosti s rastom cien energií a začínajúcou hospodárskou krízou. Dobrou správou je, že náš aktuálny tím je skúsený a zocelený krízami predošlých rokov a mesto je finančne zdravé. Máme tiež zazmluvnené veľmi výhodné ceny energií až do konca roka 2023, pretože sme plánovali aj za horizont jedného volebného obdobia. Z týchto dôvodov si dovoľujem tvrdiť, že Žilina ide do týchto náročných časov pripravená. Okrem toho nás čakajú výzvy, ako predstavenie celomestskej parkovacej politiky, veľké investície do verejných priestorov vrátane historického centra a ďalšie projekty, ktorými chceme tvár Žiliny pozitívnym spôsobom zmeniť.
Aké sú priority vášho programu, čo chcete v meste zmeniť, akým oblastiam sa prioritne štyri roky venovať, prípadne na čo nadviazať?
.
Napriek veľkým pokrokom vpred Žilina stále zaostáva v oblasti športovej infraštruktúry, adekvátnej sieti cyklotrás a máme tiež obrovský dlh v oblasti kvality verejného priestoru. Do týchto tém chceme najbližšie štyri roky opäť investovať veľa času aj energie, aby bolo naše mesto krajšie a príjemnejšie na život. Prioritou určite bude spomínaná realizácia novej parkovacej politiky na celom území mesta, ale aj vyriešenie situácie s chýbajúcimi športoviskami, ako je napríklad krytá hala alebo druhá plaváreň. Na týchto a ďalších podobných projektoch pracujeme a zúročujeme v tomto smere aj kvalitné partnerstvá, ktoré sme vybudovali s vyšším územným celkom a Žilinskou univerzitou.
Kandidujete ako jednotlivec, alebo máte okolo seba tím spolupracovníkov? Prečo tak postupujete?
Kandidujem spoločne s tímom kandidátov na poslancov mestského zastupiteľstva. Nie je prekvapením, že bez opory v zastupiteľstve sa primátorovi realizujú zmeny len veľmi ťažko, a to je dôvod, prečo som sa rozhodol do komunálnej politiky v Žiline vtiahnuť aj nové tváre. Mojou ambíciou ale nebolo a nie je kompletne vymeniť súčasné obsadenie poslaneckého zboru, keďže s drvivou väčšinou poslancov a poslaneckých klubov mám veľmi konštruktívnu spoluprácu. V tejto spolupráci chcem pokračovať aj po voľbách, aby Žilina nadviazala na rozbehnuté zmeny a nezdržovali nás politické spory a konflikty.
Štefan Zelník: Program ZA ŽILINU rieši obnovu mesta aj parkovanie
O post primátora Žiliny sa uchádza lekár a bývalý viceprimátor Štefan Zelník, ktorý je kandidátom strany Život-národná strana. Voličom ponúka program ZA ŽILINU, ktorý zahŕňa aj obnovu mesta a prímestských častí, parkovaciu politiku, revitalizáciu zelene a oddychových zón. Rozhovor so Štefanom Zelníkom je súčasťou serie rozhovorov s kandidátmi na primátora Žiliny.
Prečo ste sa rozhodli kandidovať na post primátora Žiliny?
Mesto Žilina chátra a upadá. Kandidujem za stranu Život-národná strana. Pracujem a bývam v meste Žilina s celou rodinou a nie je mi ľahostajné, v akom stave sa mesto nachádza.
V akom stave sa podľa vás nachádza mesto, aké najväčšie pozitíva i negatíva v ňom aktuálne vnímate?
Mesto nie je v dobrej kondícii. Súčasný primátor preberal mesto s plusovým hospodárením plus 1,36 milióna eur, v roku 2021 mesto Žilina už vykazuje výsledok hospodárenia približne mínus 369.000 eur. Mesto Žilina malo záporný výsledok hospodárenia naposledy pred 11 rokmi. Štyri z piatich organizácií so 100-percentnou účasťou mesta vykazujú za rok 2021 mínusový výsledok hospodárenia. Najhoršie je na tom Dopravný podnik mesta Žiliny, ktorý k 31. decembru 2021 zvýšil stratu o 48 percent na mínus 530.908 eur. Výnosy mestu klesli takmer o 10 percent. Negatívne vnímam aj nárast počtu zamestnancov. Za štvorročné volebné obdobie ich počet narástol o 47. Pochybnosti vyvolávajú aj výdavky za externé služby. Napríklad mesto Žilina za právne služby a poradenstvo zaplatilo externým právnym kanceláriám za toto volebné obdobie 820.000 eur. Problém vidím aj s nakladaním majetku mesta či finančnými prostriedkami, ktoré mesto vynakladá na opravy, údržbu, nákup IT služieb. Ak mesto Bratislava vynaložilo na webové sídlo sumu 115.000 eur bez DPH, za ktoré si súčasné vedie mesta vyslúžilo kritiku, vedenie mesta Žilina je pripravené za vytvorenie sídla zaplatiť až 350.000 eur bez DPH. Toto sa bude musieť zmeniť.
Akým problémom mesto čelí, aké výzvy ho čakajú a ako na ne chcete reflektovať?
Ľudia sa sťažujú na nefungujúci úrad, rozbité cesty, lavičky, poškodené chodníky, mosty, špinavé mesto, problém s parkovaním. Ak mesto nedokázalo hospodáriť minimálne s vyrovnaným rozpočtom do roku 2021 za relatívne stabilných cien energií, pomerne nízkej inflácie, o to bude situácia zložitejšia v nasledujúcom volebnom období. Bude potrebné konsolidovať financie mesta a optimalizovať procesy na mestskom úrade. Úrad musí zamestnávať odborníkov s patričnými znalosťami, ktorí poznajú problémy mesta aj samotných Žilinčanov. Primátor má síce trvalý pobyt v Žiline, ale býva v obci Lalinok (asi 9,5 kilometra od Žiliny). Viacerí vedúci odborov vrátane ďalších pracovníkov pochádzajú zo širokého okolia. K rozpočtu mesta budeme pristupovať zodpovedne. Budeme hľadať ďalšie zdroje z plánu obnovy, využívať eurofondy, schválený zákon o nájomných bytoch a zlepšíme výber daní. Daňové nedoplatky fyzických a právnických osôb na miestnych daniach boli k 31. decembru 2021 vo výške 2.746.055,28 eura.
Aké sú priority vášho programu, čo chcete v meste zmeniť, akým oblastiam sa prioritne štyri roky venovať, prípadne na čo nadviazať?
Volebný program ZA ŽILINU, ktorý som Žilinčanom nedávno predstavil na sociálnych sieťach, pozostáva zo štyroch pilierov: 1. optimalizácia procesov na Mestskom úrade Žilina, 2. plán obnovy mesta a prímestských častí, 3. parkovacia politika, doprava a cestná infraštruktúra, 4. revitalizácia zelene, oddychových zón a čistota mesta.
Kandidujete ako jednotlivec alebo máte okolo seba tím spolupracovníkov? Prečo tak postupujete?
Kandidujem za stranu Život-národná strana. Na programe ZA ŽILINU pracoval tím skúsených odborníkov zo Žiliny. Chcem prepojiť firmy v našom meste, verejný sektor a akademickú obec, čím môžeme naše mesto posunúť v mnohých smeroch a oblastiach vpred. Mesto Žilina potrebuje dialóg, zodpovednosť, skúsenosť a odbornosť.
Janckulík: Každý región ŽSK by mal mať vo vedení svojho podpredsedu
O post predsedu Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) sa uchádza jeho aktuálny podpredseda Igor Janckulík. Do jesenných volieb kandiduje v koalícii strán KDH, Dobrá Voľba a Umiernení a SNS. Hovorí, že je nutné zlepšiť stav ciest a mostov v kraji, zmodernizovať zastaranú techniku krajských cestárov. Navrhuje, aby každý región mal vo vedení ŽSK svojho podpredsedu. Rozhovor s Igorom Janckulíkom je súčasťou série rozhovorov s kandidátmi na predsedu ŽSK
Na snímke Igor Janckulík
Prečo ste sa rozhodli kandidovať na post predsedu ŽSK?
Asi po dvoch rokoch vo funkcii podpredsedu kraja som si uvedomil, že Erika Jurinová a jej riadenie úradu je jeden veľký omyl. Úrad samosprávneho kraja sa počas jej pôsobenia doslova vnútorne rozložil. Za päť rokov máme už štvrtého riaditeľa úradu. Nezhodli sme sa ani na riadení dopravy. Úplne ma odstavila od všetkých informácií i rozhodovacích procesov. No hlavne sme sa nepohodli na tom, ako hospodárne a efektívne nakladať s verejnými peniazmi.
.
V akom stave sa podľa vás nachádza kraj, aké najväčšie pozitíva a negatíva v ňom aktuálne vnímate?
Pred piatimi rokmi sme chceli zmeniť dovtedajšie praktiky a priniesť obyvateľom v kraji lepší život. Namiesto toho tu máme neefektívne nakladanie s verejnými peniazmi, spackanú súťaž na prímestskú autobusovú dopravu. Veľkým neduhom je vplyv ľudí blízkych hnutiu OĽANO, ktorí vytvárajú na úrade dusnú atmosféru. Predsedníčka sa, bohužiaľ, obklopila ľuďmi, ktorí zneužívajú svoje právomoci a demotivujú ostatných zamestnancov. Pri nástupe do funkcie sa riadila volebnými heslami o očiste a transparentnosti. To však nestačí. Treba vedieť aj riadiť, robiť rozhodnutia a následne za ne niesť zodpovednosť.
Akým problémom kraj čelí, aké výzvy ho čakajú a ako na ne chcete reflektovať?
Kraj má najväčší problém so súťažou na prímestskú autobusovú dopravu. ŽSK musí od roku 2020 každoročne zaplatiť o zhruba päť miliónov eur viac za rovnakú službu a rovnaký cestovný poriadok, aký mal dovtedy. Tieto peniaze by sme pritom mohli použiť na opravy a rekonštrukcie ciest, mostov, obnovu automobilovej techniky správy a údržby ciest, na zdravotníctvo, školstvo či na sociálnu oblasť.
Aké sú priority vášho programu, čo chcete v kraji zmeniť, akým oblastiam sa prioritne štyri roky venovať, prípadne, na čo nadviazať?
Chcem dosiahnuť, aby každý región v kraji mal primerané a rovnocenné zastúpenie vo vedení ŽSK v podobe svojho podpredsedu. Človeka z konkrétneho regiónu, ktorý je znalý problémov, na ktorého sa budú môcť ľudia s dôverou obrátiť a on bude následne všetky potrebné veci komunikovať a riešiť s predsedom. Bude to spravodlivé a žiadny región sa nebude cítiť menejcenne, odstrčene. Samosprávny kraj musí byť partnerom obcí a miest. Musí im pomáhať riešiť problémy, aj keď sa možno niektoré netýkajú priamo kraja. Je nutné zlepšiť stav ciest a mostov v kraji a zmodernizovať zastaranú techniku krajských cestárov. Treba znížiť čakacie doby na vyšetrenia MR a CT a zlepšiť dostupnosť ambulantnej starostlivosti. Je potrebné efektívnejšie využívať eurofondy na rekonštrukcie a zlepšenie stavu ciest druhej a tretej triedy. Taktiež je nutné modernizovať naše školy, nemocnice, domovy sociálnych služieb, rozvíjať prírodný a kultúrny potenciál kraja, podporovať lokálne tradície a rozvíjať kultúrny turizmus.
Kandidujete ako jednotlivec alebo máte okolo seba tím spolupracovníkov? Prečo tak postupujete?
Na funkciu predsedu kandidujem aj s tímom kandidátov na poslancov. Mám okolo seba tím odborníkov, s ktorými dlhodobo spolupracujem a ktorí mi radia pri špecifických témach a problémoch.
Marián Murín: Vyasfaltujeme 150 kilometrov ciest v ŽSK ročne
Starosta oravskej obce Mútne Marián Murín kandiduje na post predsedu Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) ako nezávislý. Prioritami jeho programu sú cesty, zdravotníctvo, sociálna starostlivosť a školstvo. Pokiaľ by zvíťazil, chce dať ročne vyasfaltovať 150 kilometrov ciest. Rozhovor s Mariánom Murínom je súčasťou série rozhovorov s kandidátmi na predsedu ŽSK.
Prečo ste sa rozhodli kandidovať na post predsedu ŽSK?
Sme všetci o päť rokov starší a zrejme môžeme jednotne povedať, že patríme na Slovensku ku krajom, v ktorom žijú veľmi pracovití a schopní ľudia. No, bohužiaľ, veľmi veľa z nich musí cestovať za prácou do iných regiónov, prípadne do zahraničia. Pri návrate domov zisťujú, že musia stáť v kolónach, že si ničia svoje autá na rozbitých krajských cestách. Keď sú doma, zisťujú, že sa nemôžu dočkať ani normálnej zdravotnej starostlivosti. Zisťujú, že ich starí rodičia nežijú dôstojnú starobu, že musia zápasiť s tým, či si zakúria v jednej alebo dvoch izbách alebo či si môžu dovoliť kúpiť im pre život veľmi dôležité lieky.
V akom stave sa podľa vás nachádza kraj, aké najväčšie pozitíva a negatíva v ňom aktuálne vnímate?
Keby sa náš kraj nachádzal aspoň v čiastočne dobrom stave, tak by som určite nekandidoval a bol by som spokojný. No súčasné vedenie, Erika Jurinová a Igor Janckulík, ho dostali do žalostnej situácie. Mali sme za posledné roky absolútne najviac peňazí a nikde nevidno, že by sa použili tak, aby bol občan spokojný. Jednoducho sa pod zlým vedením iba neefektívne minuli. Neurobili sme cesty, nezabezpečili sme materiálno-technicky zdravotníkov, nemocnice, polikliniky. Ľudia musia čakať v kolónach, u lekára, na zákrok v nemocnici, vyliečenie, riešenie energetickej krízy. Najväčšie pozitíva nášho kraja sú, že tu žijú schopní a pracovití ľudia, veľmi schopní a profesionálni lekári, zdravotníci, učitelia, ktorým záleží na našom zdraví, na našich deťoch a na našich senioroch. Len naši politici sa nám vždy po voľbách otočia chrbtom. Dnes sa na nás usmievajú z bilbordov a po voľbách pre nás nič nerobia.
Akým problémom kraj čelí, aké výzvy ho čakajú a ako na ne chcete reflektovať?
Kraj čelí jedinému problému – nerozumné, neefektívne, nekompetentné a chaotické riadenie.
Aké sú priority vášho programu, čo chcete v kraji zmeniť, akým oblastiam sa prioritne štyri roky venovať, prípadne na čo nadviazať?
Prioritami môjho programu sú cesty, zdravotníctvo, sociálna starostlivosť a školstvo. A, samozrejme, autobusová doprava. Keď nebudeme mať cesty či už vybudované, alebo udržiavané, tak sa k nám ani sanitka nedostane. Vyasfaltujeme 150 kilometrov ciest ročne, dnes to bolo len 40 kilometrov. Nebudeme v nemocniciach rušiť lôžka a ani oddelenia. Silný a schopný predseda kraja má na to, aby vybojoval u akejkoľvek vlády financovanie pre nemocnice. Aby nemuseli kolabovať a aby neboli neustále zadlžené – to znamená, aby štát zaplatil primerane za každý výkon zdravotníka. V školstve budovať telocvične a športové stánky, pretože v tomto sme absolútne na chvoste Európy a sveta. Ak budem predseda, tak študenti v našom kraji budú jazdiť na autobusoch zadarmo všade tam, kde nie sú vlakové spoje. Autobusy budú zadarmo pre všetkých dôchodcov mimo rannej a poobednej špičky. V sociálnej oblasti spolupracovať aj s inými, nielen krajskými poskytovateľmi sociálnej starostlivosti, teda charitami, neziskovými organizáciami. Podporovať budovanie nových domovov sociálnej starostlivosti. Chcem sa zasadiť o to, aby sa v kraji nedrancovali lesy. A aby sa drevná hmota, ktorá sa v nich vyťaží, v maximálnej miere spracovávala v našom kraji. Tak podporíme zamestnanosť, dáme nášmu drevu pridanú hodnotu a odpad z tohto dreva použijeme na vykurovanie, prípadne výrobu peliet a brikiet v našom kraji. Aby ľudia mali čím kúriť.
.
Kandidujete ako jednotlivec alebo máte okolo seba tím spolupracovníkov? Prečo tak postupujete?
Samozrejme, mám okolo seba tím odborníkov a spolupracovníkov.
Pavol Slota: Žilinu chcem zmeniť na životaschopné a moderné mesto
O post primátora Žiliny sa uchádza podnikateľ Pavol Slota, ktorý je predsedom strany Domov-národná strana. Syn bývalého primátora Žiliny a niekdajšieho predsedu Slovenskej národnej strany Jána Slotu chce vytvoriť bezpečné mesto bez dopravných kolapsov. Rozhovor s Pavlom Slotom je súčasťou seriálu rozhovorov s kandidátmi na primátora Žiliny, ktorý TASR pripravila v súvislosti s nadchádzajúcimi komunálnymi voľbami.
Prečo ste sa rozhodli kandidovať na post primátora Žiliny?
Kandidovať som sa rozhodol, pretože ľudia vrátane mňa už majú plné zuby politických dobrodruhov z ulice bez manažérskych skúseností a praxe, ktorí namiesto systematického rozvoja vniesli do chodu mesta iba deštrukciu a chaos. A ak chcem zmeniť Žilinu na životaschopné, moderné mesto 21. storočia, v ktorom sa žiadny jeho obyvateľ nebude cítiť druhoradým, tak v prvom rade na to potrebujem získať mandát od občanov. Som kandidátom národnej strany Domov, ktorej som zároveň aj predsedom. Domov-NS len nedávno vstúpila do politického zápasu o budúcnosť Slovenska a našou najväčšou devízou je to, že sme pre občanov krištáľovo čitateľní. V základnom dokumente máme totižto veľmi detailne obsiahnuté hodnotové ukotvenie a programové ciele, ktoré sú pre našich členov a kandidátov na verejné funkcie do bodky záväzné. Ľudovo povedané, nie sme mačkou vo vreci.
V akom stave sa podľa vás nachádza mesto, aké najväčšie pozitíva i negatíva v ňom aktuálne vnímate?
Žilina dlhodobo prešľapuje na jednom mieste. Súčasný primátor zlyhal a absolútne nerešpektuje požiadavky obyvateľov okrajových mestských častí, potreby seniorov a práva majiteľov nehnuteľností v centre mesta. Pozrite sa tiež, ako trestuhodne sa tu rozhadzujú peniaze Žilinčanov na rôzne štúdie typu Bulvár, vizualizácie, webstránku a iné nerealizovateľné projekty. Výsledok však žiaden nevidíme, ale aj tak platíme a počúvame samú samochválu. Radnica musí slúžiť ľuďom, robiť efektívne a správne rozhodnutia. Môžem tu vypísať aj 100 nekoncepčných a zlých rozhodnutí súčasného primátora. Pod jeho vedením mesto nefunguje, nikam sa za štyri roky nepohlo. Jeho ľahkovážny prístup k funkcii primátora je základným jadrom problému a s ním na čele Žiliny na rozvoj mesta zabudnime. Ťažko hľadať nejaké pozitívum, ktorým by sa mohlo súčasné vedenie naozaj pochváliť.
Akým problémom mesto čelí, aké výzvy ho čakajú a ako na ne chcete reflektovať?
Žiadne investície, neefektívne hospodárenie, žaloby na mesto, chaos v riadení sú podľa môjho názoru najzásadnejšie problémy, ktoré treba ihneď riešiť. Treba vytvárať dobré vzťahy s mestskými organizáciami, združeniami, spolkami, miestnymi podnikateľmi. Teda so všetkými, ktorí majú do chodu mesta čo povedať. Spojiť všetkých, aby Žilina napredovala a rástla. Jedine cez tvrdú prácu, ktorá neraz zahŕňa aj nepopulárne kroky, môže Žilina napredovať.
Aké sú priority vášho programu, čo chcete v meste zmeniť, akým oblastiam sa prioritne štyri roky venovať, prípadne na čo nadviazať?
Žilina musí byť bezpečná a bez dopravných kolapsov. To sa dá dosiahnuť v spolupráci so Žilinskou univerzitou a inými odborníkmi. Potrebujeme zjednodušiť a sprejazdniť vyťažené mestské ťahy pomocou inteligentného riadenia križovatiek, ktoré bude v reálnom čase vyhodnocovať aktuálnu intenzitu premávky, zohľadňujúc nielen nákladnú dopravu a MHD, ale aj osobnú dopravu, cyklistov a chodcov.
Musí fungovať parkovacia politika na princípe rezidentského a návštevníckeho parkovania podľa určených farebných zón. Kúpa parkovacieho lístka pomocou SMS správy musí byť v dnešnej digitálnej dobe samozrejmosťou a je obrovskou hanbou, že v Žiline to nie je. Treba dobudovať parkovacie miesta s ohľadom na zeleň. Chcem pretaviť do praxe krátkodobé parkovanie zadarmo v miestach, kde to pomôže ľuďom pri návšteve úradov alebo žilinským podnikateľom. Rozvojom bývania prilákať nových obyvateľov vďaka výstavbe nájomných bytov a spraviť zo Žiliny centrum športu, kultúry, spoločenských udalostí. Preto jedným z mojich hlavných bodov je vybudovanie Národného športového centra. Zrealizovať jeden z nevyužitých projektov minulosti, ktorým je akvapark na Solinkách, ktorý chcem prepojiť s lesoparkom a takto vytvoriť nový priestor na oddych a relax, napríklad aj formou piknikových miest. Vytvorím lepšie podmienky pre seniorov na ich sebarealizáciu cez kultúrno-komunitné centrum, ktoré by som vybudoval v kongresovej sále a priľahlých priestoroch na mestskom úrade. Tých vecí je omnoho viac, všetko sú to spojené nádoby a treba na to myslieť už pri kreovaní konkrétnych zámerov. Využiť synergické efekty musí byť pre skúseného manažéra radosťou.
Kandidujete ako jednotlivec alebo máte okolo seba tím spolupracovníkov? Prečo tak postupujete?
Národná strana Domov nominovala aj kandidátov na poslancov do mestského zastupiteľstva. Z ôsmich volebných obvodov sme v štyroch postavili kandidátov, s ktorými sa delím o svoju víziu o budúcnosti nášho mesta a ktorým rovnako ako mne nie je osud nášho mesta ľahostajný. Je výhodou, ak má primátor na svojej strane aj zastupiteľstvo, ľahšie sa mu potom dosahujú stanovené ciele. Ja za seba môžem povedať, že ak mi ľudia dajú dôveru, tak budem hľadať kompromisy so všetkými poslancami, ktorí prejavia záujem o spoluprácu na rozvoji Žiliny.
Opozičná strana Sloboda a Solidarita (SaS) kritizuje miliónové dotácie na stavbu súkromných haciend pre ľudí blízkych vláde Roberta Fica (Smer-SD). Pôdohospodárska platobná agentúra musí byť podľa strany úplne prestavaná, poslanecký prieskum na PPA je len prvým krokom. Situácia v PPA dosiahla podľa SaS bod, ktorý si vyžaduje radikálne riešenie.
13:14
Sudca z amerického štátu Washington Jamal Whitehead nariadil administratíve prezidenta USA Donalda Trumpa, aby do Spojených štátov prijala približne 12.000 utečencov, čo významne ovplyvní vládou plánované zmeny v oblasti imigračnej politiky.
Najmenej 14 ľudí prišlo o život a ďalších 16 utrpelo zranenia pri lejakoch, ktoré posledné dva dni sužujú západoindický štát Gudžarát. Agentúre Reuters to povedali predstavitelia tamojších úradov.
12:52
Poľsko čelí bezprecedentnému pokusu o zásah Ruska do prezidentských volieb, ktorých prvé kolo sa uskutoční 18. mája. Uviedol to vicepremiér a minister digitalizácie Krzysztof Gawkowski počas otvorenia konferencie Defence24 Days vo Varšave.
V súvislosti s neúspechom Friedricha Merza v prvom kole voľby nemeckého kancelára v Spolkovom sneme (Bundestag) koaliční sociálni demokrati predpokladajú, že predsedu Kresťanskodemokratickej únie (CDU) podporil celý ich poslanecký klub. Najsilnejšia opozičná strana, krajne pravicová Alternatíva pre Nemecko (AfD), požaduje vypísanie nových volieb.
12:43
Ukrajinská armáda zastabilizovala frontovú líniu okolo mesta Pokrovsk v Doneckej oblasti na východe Ukrajiny, kde sa ruské jednotky už niekoľko mesiacov pokúšajú o prienik. Ukrajinským silám sa v niektorých častiach tejto oblasti podarilo prebrať aj taktickú iniciatívu. Oznámil to hlavný veliteľ ukrajinskej armády Olexandr Syrskyj.
Nebol to Trump, ale jeho minister obrany Hegseth, kto začiatkom februára nariadil zastavenie americkej vojenskej pomoci Ukrajine, citovala agentúra Reuters…
06. 05. 2025 |Zo zahraničia|
1 min. čítania |0 komentárov
06. 05. 2025 |Zo zahraničia|
1 min. čítania |0 komentárov
Ukrajinská armáda zavádza koncepciu „líniu bezpilotných lietadiel“, aby mohla čeliť ruskej ofenzíve. Na projekte sa podieľa päť jednotiek bezpilotných lietadiel…
06. 05. 2025 |Zo zahraničia|
2 min. čítania |0 komentárov
06. 05. 2025 |Zo zahraničia|
2 min. čítania |0 komentárov
Najmenej 57 Palestínčanov zomrelo hladom v Gaze, keďže izraelská blokáda životne dôležitej humanitárnej pomoci pre túto obliehanú enklávu pokračuje už…
06. 05. 2025 |Svetonázor|
2 min. čítania |0 komentárov
06. 05. 2025 |Svetonázor|
2 min. čítania |0 komentárov
Opozičná strana Sloboda a Solidarita (SaS) kritizuje miliónové dotácie na stavbu súkromných haciend pre ľudí blízkych vláde Roberta Fica (Smer-SD). Pôdohospodárska platobná agentúra musí byť podľa strany úplne prestavaná, poslanecký prieskum na PPA je len prvým krokom. Situácia v PPA dosiahla podľa SaS bod, ktorý si vyžaduje radikálne riešenie.
13:14
Sudca z amerického štátu Washington Jamal Whitehead nariadil administratíve prezidenta USA Donalda Trumpa, aby do Spojených štátov prijala približne 12.000 utečencov, čo významne ovplyvní vládou plánované zmeny v oblasti imigračnej politiky.
Najmenej 14 ľudí prišlo o život a ďalších 16 utrpelo zranenia pri lejakoch, ktoré posledné dva dni sužujú západoindický štát Gudžarát. Agentúre Reuters to povedali predstavitelia tamojších úradov.
12:52
Poľsko čelí bezprecedentnému pokusu o zásah Ruska do prezidentských volieb, ktorých prvé kolo sa uskutoční 18. mája. Uviedol to vicepremiér a minister digitalizácie Krzysztof Gawkowski počas otvorenia konferencie Defence24 Days vo Varšave.
V súvislosti s neúspechom Friedricha Merza v prvom kole voľby nemeckého kancelára v Spolkovom sneme (Bundestag) koaliční sociálni demokrati predpokladajú, že predsedu Kresťanskodemokratickej únie (CDU) podporil celý ich poslanecký klub. Najsilnejšia opozičná strana, krajne pravicová Alternatíva pre Nemecko (AfD), požaduje vypísanie nových volieb.
12:43
Ukrajinská armáda zastabilizovala frontovú líniu okolo mesta Pokrovsk v Doneckej oblasti na východe Ukrajiny, kde sa ruské jednotky už niekoľko mesiacov pokúšajú o prienik. Ukrajinským silám sa v niektorých častiach tejto oblasti podarilo prebrať aj taktickú iniciatívu. Oznámil to hlavný veliteľ ukrajinskej armády Olexandr Syrskyj.
12:19
Po neúspechu predsedu nemeckej Kresťanskodemokratickej únie (CDU) Friedricha Merza v hlasovaní v Spolkovom sneme (Bundestagu), v ktorom ho mali poslanci podľa očakávaní zvoliť za spolkového kancelára, sa podľa agentúry DPA množia náznaky, že k ďalšiemu hlasovaniu by mohlo dôjsť najskôr v stredu, isté to však nie je.
12:19
Pôdohospodárska platobná agentúra môže prísť o akreditáciu, pretože od 1. mája stratil jej informačný systém podporu. Uviedla to na brífingu opozičná poslankyňa Veronika Remišová spolu s Gáborom Grendelom (obaja hnutie Slovensko, Za ľudí, KÚ). Agentúra tak nebude podľa Remišovej môcť vypisovať výzvy pre farmárov a ani posielať im platby.
12:17
Aktivačné práce nemajú zmysel, minister práce, sociálnych vecí a rodiny Erik Tomáš (Hlas-SD) by mal preto stiahnuť z parlamentu zákon o službách zamestnanosti, ktorého súčasťou je projekt Práca namiesto dávok. Zákon je neefektívny, pričom na to poukazujú odborári aj Ministerstvo financií SR.
12:16
Pri ruských útokoch na Ukrajinu prišli o život najmenej štyria ľudia a ďalších 11 ich utrpelo zranenia. Ruský dron zasiahol aj trh vo východoukrajinskom Charkove, kde následne vypukol požiar.
12:13
V minulom roku sa viac ako osem z desiatich daňových kontrol skončilo pokutou a dorubenou daňou. Efektivita kontrol sa medziročne zvýšila zo 78 na 81 %, narástol aj ich celkový počet. Napriek tomu štát vybral takýmto spôsobom o takmer 100 miliónov eur menej ako v roku 2023.Daniari sa pri kontrolách zameriavali hlavne na daň z pridanej hodnoty (DPH), pri ktorej registrujú najviac nálezov. Počet kontrol pri dani z príjmu zostáva dlhodobo nízky.
11:51
Národný energetický a klimatický plán, ktorý definuje ciele aj v oblasti nových zdrojov na výrobu energií vrátane elektriny, je nedostatočný. Slovensko sa pritom musí pripraviť na to, že v nadchádzajúcich rokoch bude spotreba elektriny pomerne významne rásť, uviedli na tlačovej konferencii zástupcovia Slovenskej asociácie udržateľnej energetiky. Avizovaná výstavba nového jadrového zdroja podľa nich na pokrytie zvýšenej spotreby stačiť nebude.
Predaj áut amerického výrobcu elektromobilov Tesla sa v Británii prepadol v apríli o takmer dve tretiny a dosiahol najnižšiu úroveň za viac než dva roky.Dopyt po elektrických autách pritom vzrástol. Tesla tak zaznamenala v Británii rovnaký vývoj ako na španielskom či na mnohých ďalších európskych trhoch. Informovala o tom agentúra Reuters, ktorá zverejnila najnovšie údaje spoločnosti pre prieskum trhu New AutoMotive.
11:44
Kardináli sa vo Vatikáne zišli na poslednej generálnej kongregácii pred konkláve, ktoré sa začne v stredu a zvolí nástupcu pápeža Františka.
11:34
Merz sa dnes nemeckým kancelárom určite nestane.
Druhé kolo sa odkladá z dôvodu neúspechu prvého hlasovania, informoval Bild s odvolaním sa na zdroje z frakcie CDU/CSU a generálneho tajomníka strany.
Podľa agentúry Reuters má teraz Bundestag 14 dní na to, aby absolútnou väčšinou hlasov zvolil Merza alebo iného kandidáta na kancelára.
Na snímke líder nemeckých kresťanských demokratov (CDU) Friedrich Merz / Foto: TASR/AP-Ebrahim Noroozi11:28
Poľskí dopravcovia plánujú opäť zablokovať hranice s Ukrajinou.
Podľa internetovej stránky poľského Výboru na ochranu dopravcov a zamestnávateľov v doprave ohlásili protestnú akciu na hraničnom priechode Dorohusk-Jahodyn.
Termín akcie zatiaľ nebol stanovený.
„Sme sklamaní z nečinnosti poľskej vlády, chceme obnoviť rovnováhu na dopravnom trhu, ktorá bola narušená po zrušení povolení pre ukrajinských dopravcov,“ uvádza sa vo vyhlásení.
11:26
Eurokomisár pre obchod a ekonomickú bezpečnosť Maroš Šefčovič v pléne Európskeho parlamentu v Štrasburgu varoval, že Spojené štáty môžu zaviesť nové clá na exporty z EÚ, ktoré môžu postihnúť až 97 percent vyvážaného tovaru.
11:25
Poslanec Spolkového snemu (Bundestagu) Sieghard Knodel vystúpil z parlamentnej frakcie Alternatívy pre Nemecko (AfD) i zo samotnej strany. Stalo sa tak nakoľko dní po tom, ako Spolkový úrad pre ochranu ústavy (BfV) klasifikoval AfD ako preukázateľne pravicovo-extrémistickú.
Kolumbijské úrady zadržali viac ako 200 členov najväčšieho drogového kartelu v krajine. Kartelu Clan del Golfo je pripisovaná vina za zabitie približne dvoch desiatok príslušníkov bezpečnostných zložiek za uplynulý mesiac.
Európska komisia zverejnila na konci marca verejnú konzultáciu „Európsky štít na obranu demokracie“. Má pomôcť aj politickým mimovládkam „bojujúcim“ proti…
06. 05. 2025 |Komentáre|
10 min. čítania |0 komentárov
06. 05. 2025 |Komentáre|
10 min. čítania |0 komentárov
V prvom štvrťroku 2025 vzrástli ceny bývania o štyri percentá oproti predchádzajúcemu štvrťroku. K najvýraznejšiemu zdražovaniu prišlo medzi decembrom a…
06. 05. 2025 |Ekonomika|
3 min. čítania |0 komentárov
06. 05. 2025 |Ekonomika|
3 min. čítania |0 komentárov
Rumunský premiér Marcel Ciolacu oznámil v pondelok svoju rezignáciu. Spoločný kandidát vládnucej koalície v nedeľňajšom prvom kole prezidentských volieb skončil…
06. 05. 2025 |Zo zahraničia|
2 min. čítania |0 komentárov
06. 05. 2025 |Zo zahraničia|
2 min. čítania |0 komentárov
Opozičná strana Sloboda a Solidarita (SaS) kritizuje miliónové dotácie na stavbu súkromných haciend pre ľudí blízkych vláde Roberta Fica (Smer-SD). Pôdohospodárska platobná agentúra musí byť podľa strany úplne prestavaná, poslanecký prieskum na PPA je len prvým krokom. Situácia v PPA dosiahla podľa SaS bod, ktorý si vyžaduje radikálne riešenie.
13:14
Sudca z amerického štátu Washington Jamal Whitehead nariadil administratíve prezidenta USA Donalda Trumpa, aby do Spojených štátov prijala približne 12.000 utečencov, čo významne ovplyvní vládou plánované zmeny v oblasti imigračnej politiky.