Bratislava 18. apríla (TASR) – Poslanec hnutia OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti Mikuláš Huba, predseda parlamentného výboru pre pôdohospodárstvo a životné prostredie, víta nedávne rozhodnutie Najvyššieho súdu SR týkajúce sa prebiehajúceho sporu o ťažbu zlata pri Detve, ktorú chce realizovať spoločnosť Eastern Mediterranean Resources – Slovakia (EMED). Občianske združenie Podpoľanie nad zlato v zastúpení advokátkou Evou Kováčechovou žalovalo príslušný banský úrad, že ho neoprávnene vylúčil ako účastníka konania o určenie dobývacieho priestoru Detva, čo je v rozpore s Aarhuským dohovorom. Ten má ako medzinárodná zmluva ratifikovaná SR prednosť pred slovenskými zákonmi. Najvyšší súd SR 12. Marca 2013 jednomyseľne a v plnom rozsahu potvrdil predošlé rozhodnutie Krajského súdu v Banskej Bystrici, že občianske združenie, ktoré má za cieľ chrániť životné prostredie pred negatívnymi dopadmi ťažby nerastných surovín na Podpoľaní a jeho okolí, má postavenie účastníka v uvedenom konaní.
"Je to veľmi dôležitý precedens pre všetky podobné prípady hroziace poškodením životného prostredia, v ktorých sa dotknutí občania aktívne dožadujú svojho práva na informácie a na spoluúčasť pri rozhodovaní. Orgány verejnej správy musia demokraticky rešpektovať občianske práva a legitímne požiadavky ľudí aj v prípadoch, keď je názor verejnosti protichodný ako zámer investora. Musia poskytnúť verejnosti čo najširší priestor na presadenie jej záujmov a potrieb," hovorí Mikuláš Huba.
Podľa čl. 7 Aarhuského dohovoru sa majú verejnosti poskytnúť potrebné informácie a prijať vhodné opatrenia, ktoré zabezpečia účasť verejnosti (okrem iného) aj na príprave plánov a programov súvisiacich so životným prostredím, a to v transparentných a spravodlivých podmienkach. Pritom podľa čl. 6 ods. 4 je nevyhnutné umožniť včasnú účasť verejnosti v čase, keď sú ešte otvorené všetky možnosti, a tak sa jej účasť môže uskutočniť efektívne. Pred zákonom preto neobstojí argumentácia firmy EMED, Obvodného banského úradu v B. Bystrici a po ňom aj Hlavného banského úradu, že konaním o určení dobývacieho územia sa ešte nepovoľuje žiadna konkrétna činnosť, keďže sa "len" rozhoduje o využití územia.
"Táto argumentácia sa snaží odsunúť námietky a pripomienky verejnosti až do druhej fázy procesu – do rozhodovania úradov o konkrétnom projekte, teda v tomto prípade o vydaní povolenia na ťažbu zlata. Lenže v týchto konaniach potom úrady na Slovensku zvyknú odkazovať ľuďom, že na ich námietky je už neskoro a mali sa ozvať ešte v prvej fáze procesu (odkiaľ ich však vylúčili). Úradníci tak neoprávnene a nedemokraticky znemožňujú verejnosti spolurozhodovať o zásadných veciach, ktoré ovplyvňujú životy ľudí," dodáva Huba. Na túto skutočnosť upozornil vo svojom najnovšom uznesení aj Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Podľa slovenského právneho poriadku iba účastník konania (fyzická aj právnická osoba) má reálnu možnosť svojím konaním – teda napríklad námietkami a pripomienkami – včas ovplyvňovať priebeh a výsledky konania. Tzv. zúčastnená osoba ani osoby stojace mimo konania už takúto možnosť nemajú. Preto je podľa Krajského súdu aj Najvyššieho súdu nutné, aby občianske združenie, ktoré chráni životné prostredie v dotknutom regióne, v prípade svojho záujmu bolo účastníkom konania a nebolo vylúčené z reálnej možnosti ovplyvniť činnosť s dopadmi na životné prostredie.
Súd taktiež upozornil, že aj správne orgány, teda úrady s rozhodovacou právomocou podľa zákona, majú rovnakú povinnosť aplikovať európske (aj medzinárodné) právo a zdržať sa aplikácie ustanovení národného práva, ktoré sú v rozpore s ním. Banské (aj všetky iné) úrady preto musia dodržiavať a uplatňovať Aarhuský dohovor rovnako ako legislatívu SR.
Informácie poskytol Mikuláš Huba, poslanec NR SR.
Upozornenie: TASR zverejňuje vyhlásenia, stanoviská, oznámenia v pôvodnom znení, dodanom zadávateľom, bez redakčnej úpravy. V zmysle § 5, ods. 2 zákona č. 167/2008 Z. z. o periodickej tlači a agentúrnom spravodajstve TASR nezodpovedá za obsah týchto informácií. Zverejňovanie vyhlásení, stanovísk a oznámení orgánov verejnej moci vykonáva TASR v zmysle § 3, ods. 5 zákona č. 385/2008 Z. z. o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky ako službu vo verejnom záujme.