Bratislava 26. októbra 2018 (HSP/Foto:SITA-Ľudovít Vaniher)
Rafael Rafaj sa na sociálnej sieti venoval téme ekológie, keďže Európska únia v poslednom období tlačí na obmedzenie, dokonca aj úplne zrušenie naftových motorov v dôsledku vysokých emisií. Trendom sú teraz aj vládami podporované elektromobily, ktoré sú na prvý pohľad úplne “zelené,” ale v konečnom dôsledku ich výroba ako aj výroba elektrickej energia, ktorá ich poháňa, spôsobuje takmer rovnaké množstvo emisií ako samotné spaľovacie motory
Rafaj píše, že lokálne si niektoré mestá polepšia, ale globálna záťaž a uhlíková stopa ostane tak či tak na našej planéte. “Nejde totiž len o samotnú prevádzku, ale aj o faktor ťažby surovín, a tiež výrobu, vrátane elektriny v elektrárňach, ktoré nabíjajú batérie. Práve na ich výrobu a neskoršiu likvidáciu sa viaže uhlíková stopa elektromobilu,” podotýka často opomínaný fakt Rafaj.
Vysoké emisie, ktoré vznikajú pri výrobe, sa podľa neho vykompenzujú po cca 4 až 10 rokov „bezemisnej“ prevádzky. Dopĺňa, že výroba 500-kilogramového akumulátora v továrni využívajúcej fosílne palivá vyprodukuje o 74 percent viac emisií než výroba vozidla so spaľovacím motorom.
“Elektromobily môžu síce pomôcť odľahčiť ovzdušie v mestách, z celkového pohľadu však nie sú o nič ekologickejšie než vozidlá s klasickým spaľovacím motorom.”
“Takže civilizácia – ideme opäť z dažďa pod odkvap. To len eurohujeri, čo sedia v Európskej komisii a europoslanci odtrhnutí od reality, voličov a národných štátov tlačia na pílu, v ruke ju však nikdy držať nebudú. Tak už to chodí so slniečkármi. Často pozerajú do slnka, ale pre oslepenie nič nevidia jasne,” zhodnotil.