Pred sto rokmi vládla Veľká Británia moriam a oceánom a jej plavidlá boli vzorom pre ostatných. Začiatok 21. storočia však námorníctvo zastihol v opačnej situácii. Kvalita spracovania plavidiel je priemerná až podpriemerná, lode trpia štrukturálnou nepevnosťou.
Vzhľadom k tomu, že minimálne 50 % plavidiel sa nachádza vždy v dokoch, je Royal Navy na absolútnej hranici schopnosti plniť úlohy deklarované v Národnej bezpečnostnej stratégii 2015, píše iDnes.cz. Reakciu na rastúcu neistotu okolo budúcnosti námorníctva bolo vydanie dokumentu National Shipbuilding Strategy, ktorý sa snaží osloviť problém nedostatku vojenský lodí. Okrem potvrdenia nákupu ôsmich fregát Type 26 chce admiralita presadiť vývoj a stavbu piatich ľahších plavidiel skrývajúcich sa pod označením Type 31.
Pred niekoľkými dňami zakotvila v austrálskom prístave Melbourne fregata HMS Sutherland. Dvadsať ročné plavidlo sa presunulo do vzdialených vôd ako súčasť zväzu, ktorý má severokórejský režim odradiť od prípadnej eskalácii napätia okolo tridsiatejôsmej rovnobežky.
Admirál sir Philip Jones sa v súvislosti s článkami Garetha Corfielda posťažoval, že novinári z Royal Navy robia akýsi smiešny súbor hlupákov. Vo svojej reakcii konštatoval, že britské vojenské loďstvo je síce menšie než predtým, ale má vyššiu údernú silu a smelo hľadí do budúcnosti. Vzápätí na to sa prevalilo, že v roku 2007 sa iránskym silám podarilo bez väčších problémov uniesť pätnásť britských námorníkov, pričom sa ukázali hneď dva alarmujúce faktory. Po prvé nemajú britskí námorníci dostatočný výcvik a za druhé nedokáže Royal Navy svojim lodiam poskytnúť strategické krytie.
Na konci minulého roka sa prevalil problém lietadlovej lode Queen Elizabeth (viac TU). Budúca vlajková loď kráľovského námorníctva, ktorú schválila britská kráľovná, má problém s jedným z vrtuľových hriadeľov. Chyba na lodi v hodnote 3,1 mld. GBP (3,5 mld eur) bola identifikovaná počas námorných skúšok.
Kráľovské námorníctvo sa snažilo tento problém bagatelizovať, keď mu nevyšiel prvotný zámer problém skryť. Je to jednoznačne trápne, napísal v tom čase korešpondent BBC. O tomto probléme už nejakú dobu vedeli, ale nechceli, aby sa dostal na verejnosť. Pravdou je, že podobné úniky v iných vojnových lodiach nie sú nezvyčajné. Rozdiel bol v tom, že išlo o HMS Queen Elizabeth a v skutočnosti, že loď bola v takom stave odovzdaná námorníctvu.
HMS Queen Elizabeth dlhá 280 metrov vstúpila do svojho domovského prístavu v Portsmouthe po prvýkrát v auguste po tom, ako sa začali dvojmesačné námorné skúšky. Je to prvá loď novej generácie britských lietadlových plavidiel. Masívna loď s výtlakom 65-tisíc ton dokáže vyvinúť rýchlosť 25 uzlov a na jej palube sa môže rozmiestniť až 1,6-tisíc ľudí. Druhá loď, HMS Prince of Wales, bude dokončená o 18 mesiacov.