Budúca vlajková loď kráľovského námorníctva, ktorú schválila britská kráľovná začiatkom tohto mesiaca, má problém s jedným z vrtuľových hriadeľov. Chyba na lodi v hodnote 3,1 mld. GBP (3,5 mld eur) bola identifikovaná počas námorných skúšok.
Hovorca Kráľovského námorníctva uviedol, že loď má naplánovanú opravu a chyba jej nebráni v opätovnom nasadení. Podľa denníka Sun do HMS Queen Elizabeth zateká až 200 litrov morskej vody každú hodinu.
BBC korešpondent Jonathan Beale povedal, že problém bol “veľkým trapasom” pre Kráľovské námorníctvo a bol len jedným z mnohých problémov, ktoré treba napraviť. Hovorca Kráľovského námorníctva uviedol: “V priebehu námorných skúšok HMS Queen Elizabeth bola identifikovaná chyba s hriadeľovou pečaťou, ktorá je naplánovaná na opravu. Chyba nebráni lodi v plavbe a program námorných skúšok nebude ovplyvnený.”
Kráľovské námorníctvo sa snaží tento problém bagatelizovať, keď mu nevyšiel prvotný zámer problém skryť. Je to jednoznačne trápne, píše korešpondent BBC. O tomto probléme už nejakú dobu vedeli, ale nechceli, aby sa dostal na verejnosť. Pravdou je, že podobné úniky v iných vojnových lodiach nie sú nezvyčajné. Rozdiel je tentokrát v tom, že ide o HMS Queen Elizabeth a v skutočnosti, že loď bola v takom stave odovzdaná námorníctvu.
Veľkou otázkou je, či môže byť únik opravený, pokiaľ je loď stále vo vode. Námorníctvo trvá na tom, že opravu je možné vykonať bez toho, aby sa vrátila do suchého doku, čo by bolo nákladné.
Kontraadmirál Chris Parry, bývalý riaditeľ pre operačné kapacity ministerstva obrany, však tvrdí, že titulky boli “prehnané”, pretože únik “v skutočnosti nie je veľkým problémom”. “Očakávate, že so sebou poveziete trochu vody, keď prevádzkujete vojenskú loď na mori,” povedal pre BBC. “Boli to námorné skúšky, loď bola pod tlakom, skúšali sa všetky jej systémy na extrémnu záťaž.”
HMS Queen Elizabeth dlhá 280 metrov vstúpila do svojho domovského prístavu v Portsmouthe po prvýkrát v auguste po tom, ako sa začali dvojmesačné námorné skúšky. Je to prvá loď novej generácie britských lietadlových plavidiel. Masívna loď s výtlakom 65-tisíc ton dokáže vyvinúť rýchlosť 25 uzlov a na jej palube sa môže rozmiestniť až 1,6-tisíc ľudí. Druhá loď, HMS Prince of Wales, bude dokončená o 18 mesiacov.