“Naším zámerom bolo dať deťom nejaký pozitívny vzor, aby to neboli len nejaké mediálne hviezdy či hviezdičky, ktoré ich zaujímajú. Pre nás je takou výraznou historickou osobnosťou práve Milan Rastislav Štefánik, preto sme sa rozhodli, že požiadame ministerstvo školstva o udelenie čestného názvu a bolo nám vyhovené,” vysvetlila pre TASR riaditeľka ZŠ s materskou školou v Budimíre Jana Bavoľárová. Udelenie tohto titulu však nebolo automatické a škola musela mať za sebou zodpovedajúce výsledky.
Škola si Štefánika, jeho inšpiratívny život a dielo pripomína v rôznych podobách. Pred budovou na špeciálnom mieste vysadili pri príležitosti 95. výročia jeho úmrtia Štefánikovu lipu. Keďže výročie jeho narodenia pripadá na júl, kedy sú letné prázdniny, učitelia si s deťmi každoročne pripomínajú deň jeho tragickej smrti – 4. mája. “Máme vtedy projektový deň, ktorý je venovaný čisto Štefánikovi, prakticky na každom predmete sa ním zaoberáme. Na geografii napríklad hovoríme o ňom ako o cestovateľovi, na fyzike ako o vedcovi, na dejepise či občianskej náuke ako o politikovi,” priblížila riaditeľka.
Zo školy tiež chodia každoročne vzdať úctu k Štefánikovmu pamätníku v Košiciach. Žiaci 8. a 9. ročníka majú exkurziu do jeho rodného kraja na Košariská a na Bradlo, kde je pochovaný.
Vo vestibule školy je možné vidieť veľký portrét Štefánika s jeho citátom: “Nech každý je dnes lepší ako bol včera a vlasť naša bude veľká a slávna.”
Počiatky obecnej školy v Budimíre siahajú do roku 1931. Škola sídlila v rôznych priestoroch, po vojne aj v miestnom klasicistickom kaštieli, dnešnom múzeu. Prvú budovu súčasnej základnej školy uviedli do prevádzky v roku 1962, z dôvodu nárastu počtu žiakov pribudla nová dvojposchodová budova v roku 1986.
ZŠ v Budimíre sa snaží rozvíjať kritické myslenie žiakov
Základná škola (ZŠ) s materskou školou (MŠ) Milana Rastislava Štefánika v Budimíre blízko Košíc je stredisková škola pre deväť okolitých obcí. O dobrom mene školy svedčí, že ju navštevujú deti až z 19 obcí. Celkovo chodí do ZŠ 400 žiakov a do MŠ 36 detí.
Škola s moderným vybavením je zapojená do rôznych projektov a programov, snaží sa viesť žiakov nielen k vedomostiam, ale rozvíjať tiež kritické myslenie, vychovávať ich k ochrane životného prostredia či zdravému životnému štýlu. “Na základe mnohých aktivít sme získali tituly ako Škola, ktorej to myslí – čo znamená, že učitelia absolvovali rôzne vzdelávania na metódy a formy, ako u žiakov podporovať kritické myslenie. Ďalej sme Zelená škola, čiže venujeme sa environmentálnym aktivitám – separujeme odpad, upravujeme areál školy, kde máme jazierko, pocitový chodník či množstvo zelene,” uviedla pre TASR riaditeľka školy Jana Bavoľárová.
K ďalším titulom patrí Škola podporujúca zdravie a v rámci programu Detského fondu OSN (UNICEF) – Škola priateľská k deťom. Škola je zapojená aj do medzinárodného projektu Erasmus+ s projektom zameraným na rozvoj a podporu čitateľskej gramotnosti a partnerskými školami v Estónsku, Belgicku, Poľsku a Španielsku.
Na škole sú jazyková, chemicko-fyzikálna učebňa a dve počítačové učebne, každá trieda má počítač, interaktívnu tabuľu či projektor a pripojenie na internet. Zavedený je dochádzkový čipový systém pre žiakov aj učiteľov, samozrejmosťou už sú elektronické žiacke knižky a triedne knihy. Pred pár rokmi inštalovali v škole kamerový systém, ktorý sa v rámci prevencie a bezpečnosti podľa riaditeľky veľmi osvedčil.
V ponuke pre žiakov a rodičov je aj široký výber voľnočasových aktivít. “Pri škole máme elokované pracovisko základnej umeleckej školy, máme tu jazykovú školu a taktiež tanečnú školu zameranú na spoločenské tance. Okrem aktuálne 26 rôznych záujmových krúžkov pri škole pracuje aj AMAVET – Asociácia mládeže pre vedu a techniku,” skonštatovala Bavoľárová.
Vlastným projektom školy je celoslovenská umelecká súťaž pre deti nazvaná Budimírske studničky, ktorá má už za sebou päť ročníkov. Jej cieľom je podporovať u detí tvorivosť. “Vyhlasujeme ju každoročne v troch oblastiach – výtvarnej, literárnej a hudobnej s tým, že zadáme nejakú prioritnú tému. Tá sa väčšinou viaže s prírodou, v minulom ročníku to bol Čarovný rybník,” priblížila riaditeľka. Najväčší záujem detí zo škôl z celého Slovenska je o výtvarné práce, svoj talent môžu prejaviť aj v podobe napísanej rozprávky či povesti, alebo naspievaného vlastného textu či vytvorenia melódie. Vyhlasovanie súťaže je zvyčajne začiatkom decembra a vyhodnotenie na konci mája v miestnom kaštieli.
Na ZŠ v Budimíre sa deti venujú novému športu – sixballu
Na Slovensku, ale i na svete, sú len tri školy, ktoré majú špeciálne ihrisko pre loptovú hru sixball. Jednou z nich je Základná škola (ZŠ) v Budimíre, kde ho postavili v roku 2014. Ako uzavretý hrací box v podobe kocky ho na chodbe budovy tejto školy vybudovali oficiálne ako vôbec prvé.
Budimírska škola, ktorá zatiaľ nemá samostatnú telocvičňu, využila príležitosť v rámci propagačných účelov získať bezplatne toto ihrisko. Nová hra, ktorá vznikla na východe Slovenska, deti okamžite zaujala. “Naplniť hodiny telesnej výchovy, ak nemáte telocvičňu, je veľmi náročné, preto sme využili možnosť vybudovať ihrisko práve u nás. Zo strany detí je o hru veľký záujem, využívame ho na hodinách telesnej výchovy, aj v rámci krúžkov. Okrem toho organizujeme rôzne turnaje pre základné školy, mali sme tu aj medzinárodný turnaj pre stredné školy a takisto pre hendikepované deti,” uviedla pre TASR Jana Bavoľárová, riaditeľka ZŠ s materskou školou M. R. Štefánika v Budimíre.
Cieľom hráča v sixballe je dať gól loptou, ktorú odráža otvorenou dlaňou. Ide o bezkontaktný šport, štyria hráči sú vo vymedzenom priestore oproti sebe na žinenkách v dynamickom sedení či kľačmo. Hrá sa s mäkkou loptou a elektronickými bránkami s využitím šiestich odrazových plôch – podľa toho sa šport volá sixball.
Prvé testovacie ihrisko pre hru, v minulosti nazývanú fajnball, vzniklo na ZŠ v Snine. Autorom nového športu je riaditeľ tejto školy a bývalý česko-slovenský zápasník Juraj Skrip. Ihrisko má na Slovensku ešte Športové gymnázium v Košiciach.
Na budimírskej škole majú so sixballom dobré skúsenosti, pre žiakov je atraktívny i zábavný. “V súčasnosti je tendencia, že deti nechcú veľmi cvičiť, nechcú sa hýbať, dokonca mnohé sú oslobodené od telesnej výchovy z rôznych zdravotných dôvodov. U nás práve na tomto ihrisku sme dokázali deti pritiahnuť k fyzickej aktivite a športu. Podľa mňa je to preto, že tá hra vyzerá veľmi nenáročne, pravidlá sú jednoduché a deti sa ich nemusia učiť, takže ju radi hrajú,” zhodnotila Bavoľárová.
Škola v Budimíre sa napokon dočká aj vlastnej riadnej telocvične. Na tento účel získal zriaďovateľ školy dotáciu od ministerstva školstva v sume 200.000 eur, začať stavať by sa malo podľa riaditeľky v marci 2017.